WiskundE-brief nummer 603 24-06-2012Dit nummer wordt gestuurd naar 3200 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Vertraging rekentoetswijzercommissie 3S
In januari 2012 is de Rekentoetswijzercommissie 3S van start gegaan.
Deze commissie kreeg als taak om in overleg met docenten en deskundigen
een rekentoetswijzer op referentieniveau 3S samen te stellen.
Op basis van het werk van deze commissie wil de minister beslissen of voor de
verplichte rekentoets op het vwo referentieniveau 3S of 3F zal worden gehanteerd.
Te ambitieus
De commissie heeft onder voorzitterschap van Jan van de Craats en met Jos Tolboom als secretaris ondertussen veel vooruitgang geboekt. Helaas is het streven om voor de zomer een concept van de rekentoetswijzer klaar te hebben, net iets te ambitieus gebleken. De commissie zal nu voor de herfst van 2012 komen met een concept van de rekentoetswijzer waarover het veld vervolgens zal worden geraadpleegd. 3F of 3S Op basis van de feedback die uit de veldraadpleging volgt, zal de commissie een definitieve conceptversie schrijven en die aan de minister overhandigen. De minister beslist daarna welk niveau, 3F of 3S, voor de verplichte rekentoets op het vwo zal worden voorgeschreven. Zijn de rekentoetsen wel rekentoetsen?
De rekentoetsen 2F en 3F, met opvallende resultaten op de
pilot-afnamen van maart, zijn het resultaat van een lange tocht
door instituties. Naast de instituties waar aanhangers van het
realistisch gedachtegoed een belangrijk rol spelen, zoals de pabos,
het FIsme, de SLO, het APS, de commissie-Schmidt, de NVvW, en misschien
ook het CvE, zijn er die zich niet weten los te maken van de invloed van deze
instituties, te weten het Cito en het ministerie van OCW.
De positie van het Cito is opmerkelijk. Als uitvoerder van de Periodieke
Peiling van het Onderwijsniveau (PPON) is het Cito bij uitstek bekend met
de beroerde resultaten van het Nederlandse onderwijs wat betreft het
technisch rekenen. Met haar Eindtoets Basisonderwijs draagt het Cito direct
verantwoordelijkheid voor de doelstellingen van het rekenonderwijs in het PO.
Een sterkere prikkel voor de inrichting van het rekenonderwijs in het PO is
immers nauwelijks denkbaar. En ook bij de rekentoetsen in het voortgezet
onderwijs speelt het Cito een hoofdrol.
Wezensvraag
Een kritische analyse van de situatie rond de rekentoetsen leidt onverbiddelijk naar de wezensvraag: is deze rekentoets 2F/3F wel een valide* toets van rekenvaardigheid? Met andere woorden: is er wel een causaal verband te vinden tussen de verschillen in rekenvaardigheid en de scores op deze toetsen? Mijn antwoord? Gezien de voorbeeldrekentoetsen van het Cito "nee" en gezien de Toetswijzer van de commissie-Schmidt" ook "nee". Waarom niet? Wel, omdat het gebruik van een rekenmachine is toegestaan en omdat er teveel op probleemoplossende vaardigheden wordt getoetst. Ik zal die twee bezwaren hieronder nader toelichten. Rekenmachine Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat de rekenmachine in het onderwijs gunstige effecten heeft. Het toelaten van een rekenmachine bij een toets maakt dan ook dat de resultaten van die toets niet meer zo veel over de rekenvaardigheid zeggen. Zie ook deze link. Probleemoplossende vaardigheden De commissie-Schmidt noemt probleemoplossende vaardigheden domeinoverstijgende vaardigheden en gebruikt in feite het vierstappenplan van György Pólya: probleem snappen - oplossingsplan maken - plan uitvoeren - resultaat evalueren. Die probleemoplossende vaardigheden zijn bepaald geen basisvaardigheden meer te noemen. Klik hier voor de achtergronden. Ben Wilbrink, psycholoog-onderwijsonderzoeker * Over het begrip validiteit: zie dit artikel. De Tafel Anders Toets
Via de website Wetenschap24 vindt een
groot nationaal rekenonderzoek
plaats. Dit onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen,
waaronder de Tafels Anders Toets. Die laatste toets heb ik eens gemaakt.
Je moet om die toets te kunnen maken, eerst een account aanvragen
en aangeven in welk welke sector je bent opgeleid. Je kunt daar werkelijk
van alles kiezen, maar als je bijvoorbeeld wiskundige, natuurkundige of
bioloog bent, staat er niets toepasselijks voor je tussen.
Wetenschappelijk
Na een leugentje om bestwil werd ik geconfronteerd met een vragenlijst met veel tweekeuzevragen. Zoals heb je liever verhaaltjessommetjes of kale sommen. De keuze was steeds gedwongen en zwartwit. Maar ja, het gaat hier dan ook wetenschappelijk onderzoek ... In die Tafels Anders Toets maakte ik één typefoutje. Het draait allemaal om handig rekenen, met natuurlijk ook weer een 9-som, die we inmiddels wel kennen. Deze keer niet 27x37 (9x3x37 = 9x111) maar 15x3x11 (5x9x11 = 5x99). Happen En oh ja. Na het maken van al die sommetjes, die helemaal niets met staart- of hapdelingen te maken hebben, moet je nog even laten weten of hebt leren delen met staart of met happen. Ik vraag me af welke correlatie de wetenschappers hier zoeken. Waarom vragen ze mij niet of ik vlees eet? Joost Hulshof Meer lezen? Ga naar mijn "thread" op
het BON forum.
BeeldvormiNg en werkelijkheid (reactie)
Het hoofdartikel 'BeeldvormiNg en werkelijkheid' over de
gratuite conclusies op grond van gemanipuleerde gegevens in
wiskundE-brief 602
is mij uit het hart gegrepen.
Er is sinds "Vijven en zessen" uit 1940 (Red: de Nederlandse
onderwijskundige Kornelis Posthumus stelde in 1940 in een publicatie
in De Gids onder deze kop dat leraren hun cijfers altijd onwillekeurig
aanpassen aan het niveau van de groep) in wezen niets veranderd.
En dan spreek ik uit een kleine veertig jaar ervaring op havo, vwo en
bij de staatsexamens.
Maar een goed alternatief heb ik al die tijd ook niet gevonden.
Bert Willems, Bilthoven.
Blij verrast met hoge N-term
Wij, wiskundedocenten van de twee vwo wiskunde B eindexamenklassen
van onze school, waren blij verrast met de N-term van 1,5. We waren
er namelijk bang voor dat de resultaten juist geknepen zouden gaan
worden.
We vonden beiden dat het vwo wiskunde B examen aan de gemakkelijke
kant was. Resultaat van de hoge N-term was dat onze twee groepen,
met SE-gemiddelden van 5,0 en 6,6, CSE gemiddelden hadden van 6,2 en
8,4. Dat is dus 1,2 en 1,8 boven het SE. De inspectie zal niet blij
met ons zijn ...
Laag pitje
Wij werken met Getal & Ruimte en onze schoolexamens zijn pittig maar op niveau. Althans, dat vinden wij zelf. Maar het blijkt dus dat je gerust een groot deel van de inhoud van de diverse hoofdstukken op een laag pitje kunt behandelen. Er kan dan toch nog flink gescoord worden. Betekent die hoge N-term nu dat de resultaten landelijk veel lager zijn uitgepakt? Of is de N-term zo hoog gesteld omdat men bang was voor een te laag slagingspercentage? Het is soms moeilijk vast te houden aan onze stevige aanpak als het examenniveau steeds weer zo laag is. Net als veel collega's vinden wij trouwens dat het B-examen minder talig zou kunnen zijn en meer algebraïsch niveau zou kunnen hebben. Maar dit terzijde. Joop van der Vaart, Sint-Maartenscollege Voorburg Pilotexamens
De vakvernieuwingscommissie wiskunde cTWO heeft, in opdracht
van het ministerie, examenprogrammas gemaakt voor de verschillende
wiskundevakken in de bovenbouw havo en vwo. Deze programma's worden
naar verwachting in 2015 in de vierde leerlaag ingevoerd. Ter
voorbereiding worden de programmas uitgeprobeerd op een aantal
pilotscholen.
Onlangs zijn de eerste pilotexamens vwo A, B en C afgenomen. Voor
havo A en B was het al de tweede keer. Hieronder geven wij een korte
impressie van het eerste tijdvak van de examens. Een uitgebreide
analyse zal na de zomervakantie in Euclides verschijnen.
Havo A
De pilotdocenten zijn tevreden over het examen. Een van de vernieuwingen betreft wiskundige denkactiviteiten. In dit kader was als laatste opgave een onderzoeksopgave opgenomen waarin diverse denkactiviteiten aan bod kwamen. Deze opgave is beter ontvangen en beter gemaakt dan vorig jaar. Het pilotexamen bevatte meer algebra dan het reguliere examen. Een belangrijke vernieuwing is het domein "Statistiek en Kansrekening". Dit domein wordt in de pilot echter enkel op het schoolexamen getoetst. Deze regeling staat ter discussie. Havo B Ook dit examen is goed ontvangen. Lengte en niveau waren in orde. De vernieuwing in de meetkunde, de analytische meetkunde, was duidelijk zichtbaar. Vwo A Pilotdocenten zijn tevreden over het niveau van dit examen. Het paste goed bij Wiskunde A. Het examen was echter te omvangrijk. Hoeveelheid en niveau van de algebra waren wel goed. Net als bij havo A was er aan het einde een onderzoeksopgave opgenomen. De opmerking over statistiek en kansrekening onder de kop "Havo A" is ook hier van toepassing. Vwo B Dit examen is mislukt. Het was te veel en te moeilijk, al meteen vanaf het begin. De opgaven sloten niet aan bij de verwachtingen, er was discussie of vragen wel gesteld hadden mogen worden en de invulling van de meetkundeopgaven was niet in balans met de tijd die hier in de les aan is besteed. Vergeleken met het reguliere examen was een aantal opgaven die overlap vertoonden, moeilijker gemaakt. Dat leidde tot verontwaardigde reacties van leerlingen. Naar aanleiding van deze signalen heeft het CvE een interventie gedaan waarin het heeft getracht te voorkomen dat leerlingen door de pilot gedupeerd zouden worden. De interventie bestond uit het toekennen van alle punten voor een drietal vragen. Vwo C Dit examen is door de pilotdocenten goed ontvangen, al vallen de resultaten soms tegen. Dit vak is sterk vernieuwd met onderdelen als logica en perspectief. Leerlingen waren daarom een beetje onzeker over wat hen te wachten stond. Het examen was iets lastiger dan het voorbeeldexamen. Alle onderdelen zaten er in. Het niveau van de algebra in het examen was goed. Alle documenten, waaronder ook de reguliere examens, de correctiemodellen en de normeringstabellen, zijn te vinden op de site van cito (www.cito.nl). Meer informatie over de vakvernieuwing is te vinden op de site van ctwo (www.ctwo.nl). Projectteam cTWO Wiskunde: kernvak!?
Dat wordt het uitdagende thema van de studiedag van de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren op zaterdag 3 november 2012. Op die dag komen in ieder geval
de onderstaande zaken aan de orde.
Wilt u een constructieve bijdrage leveren aan het succes van de studiedag? Laat mij dat dan uiterlijk 10 augustus via mijn emailadres weten. Ik verwacht van uw bijdrage een titel, een korte samenvatting en de naam van de presentator. Henk van der Kooij (h.vanderkooij@uu.nl). Enquête wiskunde D
Het landelijk overleg voor Regionale SteunPunten wiskunde D
van cTWO denkt na over de manier waarop scholen kunnen worden
ondersteund bij het aanbieden van wiskunde D, zowel voor het
havo als het vwo.
Om te inventariseren wat de stand van zaken is met betrekking tot
wiskunde D en welke behoeften er zijn bij scholen, is door CTWO een
enquête opgesteld. Deze enquête kan zowel door schoolleiders met
wiskunde D in hun portefeuille als docenten die het vak geven ingevuld
worden.
Tien minuten
Hoe groter de respons, hoe beter de steunpunten wiskunde D hun aanbod af kunnen stemmen op de behoefte van het voortgezet onderwijs. Als gezamenlijke steunpunten vragen we daarom aan iedereen die betrokken is bij wiskunde D om deze enquête in te vullen. Dat kost ongeveer 10 minuten en is tot en met 1 juli 2012 mogelijk. Klik hier om naar de enquête te gaan. Voor vragen kunt u via email contact met mij opnemen. Xandra Snoeker Regiocoördinator wiskunde D van het PUC, Radboud Universiteit wiskundeD@science.ru.nl Rapport Wiskunde in het technisch beroepenveld
In opdracht van de Landelijke Werkgroep HBO-Wiskunde (LWHW)
van de Nederlandse Vereniging van Wiskundelaren (NVvW) heeft
Roel van Asselt een rapport geschreven over de positie van
wiskunde in de technische beroepen en wat dat betekent voor het HBO.
Zie ook wiskundE-brief 591.
Het rapport is
hier
te bekijken. Een kleine selectie van aanbevelingen uit het rapport staat hieronder.
Het rapport is besproken op de conferentie Wiskunde 2.0 van 19 april 2012. De LWHW heeft op grond hiervan voorlopige conclusies geformuleerd die in de maand juni en juli met de conferentiedeelnemers zullen worden besproken. Op basis daarvan komen in augustus/september aanbevelingen aan de hbo-opleidingen, hbo-raad en de ministeries. gk Al vijf jaar mooie wiskunde uit de praktijk
Het bekende magazine Wisactueel bestaat deze maand vijf jaar.
Tijd om je eens af te vragen hoe dit magazine ontstaan en wie er
aan de wieg van Wisactueel stonden.
In het najaar van 2005 organiseerde Jet-Net een seminar voor
wiskundedocenten in een zaaltje bij de Technische Universiteit Eindhoven
(TU/e). De verhalen uit het bedrijfsleven, zoals een voordracht van Philips
Healthcare over MRI, spraken zeer tot de verbeelding. Het waren verhalen
die het verdienden om in groter verband te worden gedeeld. Zo ontstond het
idee voor een landelijk magazine.
Dubbelinterview
In een dubbelinterview vertellen Cathryn Hollin en Hans Sterk over de eerste prille uren van Wisactueel. Ze vertellen over hun doelstellingen, hun eigen ervaringen voor de klas en hun plezier in wiskunde. AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacature Hogeschool Rotterdam
Hogeschool Rotterdam, Instituut voor Lerarenopleidingen
is op zoek naar een docent wiskunde. Meer informatie
over de vacature kun je vinden op onze website:
www.werkenbijhogeschoolrotterdam.nl
Voor vragen kun je contact opnemen met met dhr. drs. A.
Monquil, vakgroepcoördinator lerarenopleiding wiskunde, 010-7944149.
De Rekentoets halen in 2012/2013
In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen
(3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F
in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de
examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag
willen in een voor-examenklas. Ga naar
onze activiteitenagenda voor meer informatie.
|