WiskundE-brief nummer 602 17-06-2012Dit nummer wordt gestuurd naar bijna 3200 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
BeeldvormiNg en werkelijkheid
In een donderdag uitgegeven (maar woensdag opgesteld) persbericht
zegt het College voor de Examens dat 'de leerlingen in 2012 iets
beter hebben gepresteerd bij het centraal examen dan in de jaren
ervoor. Dit wordt zichtbaar in een lichte stijging van het landelijk
behaalde, gemiddelde cijfer bij de centraal examens.'
Ook bij de verschilende wiskundevakken is een stijging te zien van
de gemiddelde cijfers ten opzichte van voorgaande jaren. Gemiddeld is
die stijging 0,1 - 0,2 punten. Tegelijk zijn de percentage
onvoldoendes behoorlijk gedaald, van gemiddeld zo'n 30% de laatste
jaren naar 27% dit jaar. Wanneer je echter kijkt naar de
procentuele scores, dan zie je een heel ander beeld. Bij bijna alle
wiskundevakken op havo/vwo blijken deze juist gedaald te zijn. Wiskunde
A op het vwo is de uitzondering.
Hogere N-term
De verklaring van deze schijnbare tegestelling ligt uiteraard in de N-termen. Twee jaar geleden was deze voor de wiskundevakken 'gemiddeld' (mediaan) 0,7, vorig jaar 0,9 en nu 1,1. En zijn er aanwijsbare redenen voor hogere N-termen in vergelijking tot vorig jaar? Bijvoorbeeld omdat de examens duidelijk moeilijker waren? Ik heb weinig signalen gezien in die richting. Manipuleerbare gegevens Mijn indruk is dat veel collega's, ook van andere vakken, verrast waren over de hoogte van N-termen. Dat is op zich allemaal wel aardig. De schade door de aangescherpte slaagzakregeling lijkt met name op havo/vwo mee te vallen en wie heeft er nu bezwaar tegen goede resultaten? Het klinkt misschien wat mopperig wanneer daar kanttekeningen bij geplaatst worden. Maar waar het mij omgaat is dat er, zoals vaker, op basis van manipuleerbare gegevens conclusies worden getrokken over de vraag hoe ons onderwijs zich ontwikkelt. Vaak gaat het dan meer om beeldvormiNg (met een grote N) dan op een gefundeerd oordeel. Scorebordjournalistiek Bij de rekentoetspilot 3F moest er 65% gescoord worden voor een mager zesje. Wanneer de omrekening score-cijfer even coulant zou zijn geweest als dit jaar bij vwo wiskunde B, dan zou een score van 45% al een voldoende geven. Omgekeerd zou bij een 'neutrale' N-term van 1,0 het gemiddelde van het vwo wiskunde B examen ineens 'dramatisch' lager liggen dan voorgaande jaren. Voetbaltrainer Co Adriaanse sprak ooit van scorebordjournalistiek. Bij het scorebord van landelijke toetsen kunnen de cijfers ook verspringen zonder dat duidelijk is of en door wie er gescoord is. Gerard Koolstra Examengegevens over de laatste
drie jaar zijn via deze link te bekijken. Resultaten pilots rekentoets zorgwekkend
De verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs wordt in
het schooljaar 2013-2014 ingevoerd. De resultaten van de pilots
met de rekentoets zijn, met name in vmbo-bb en havo, zorgwekkend.
Respectievelijk 84% en 72% haalde een onvoldoende.
Dat schrijft demissionair minister Van Bijsterveldt in een brief
over de pilots aan alle scholen en aan de Tweede Kamer. De minister
noemt de resultaten in het algemeen niet bevredigend. Zij geeft een
aantal verklaringen: storingen in de examensoftware en het feit
dat het nog om een pilot gaat waarbij leerlingen nog niet optimaal
zijn voorbereid en wellicht minder hun best doen.
Bron: www.vo-raad.nl.
Rekenresultaten in drie jaar sterk achteruit?
In 2009 heeft Cito de fundamentele referentieniveaus rekenen als
volgt geijkt (Cito monitor taal en rekenen):
Sinds de ijking in 2009 zijn de resultaten klaarblijkelijk in snel tempo slechter geworden. Ik kan mij echter niet voorstellen dat, juist nu rekenen meer aandacht krijgt, leerlingen (nog) slechter zijn gaan rekenen. Wat is hier aan de hand? Reina Huisman Maartenscollege Haren Pilotexamens wiskunde
Ruim 900 havo/vwo leerlingen hebben onlangs een afwijkend pilotexamen
gedaan. Deze examens zijn gebaseerd op de nieuwe examenprogrammas die
vanaf augustus 2015 gaan gelden voor de leerlingen die dan in klas 4
zitten.
De examenprogrammas zijn te bekijken op de website van cTWO
(www.ctwo.nl). Op de examenfora
van de NVvW (www.nvvw.nl) staan
informatieve overzichten van de overeenkomsten en de verschillen tussen
de reguliere examens en de pilot-tegenhangers.
Over de ervaringen op de 17 scholen is weinig bekend gemaakt. Het zou
fijn zijn wanneer we daarover binnenkort wat kunnen publiceren. Betrokken
zijn bij deze daarom van harte uitgenodigd.
Conclusies
Op basis van de door het Cito verzamelde gegevens vallen wel wat conclusies te trekken over de behaalde resultaten. Zoals vaker bij ingrijpende veranderingen, vallen die soms behoorlijk tegen. Op het havo, waar voor het tweede jaar een pilotexamen werd gehouden, lagen de procentuele scores dicht bij die van de reguliere examens. Bij wiskunde B lagen die scores zelfs iets hoger. Bij wiskunde A vwo was de score wat lager dan het overeenkomstige reguliere examen. Maar met 60% was dat niet opzienbarend. Fikse correcties Bij wiskunde C scoorden de leerlingen die deelnamen de pilot, krap boven de 50%, wat bij N=1 zou overeenkomen met een gemiddelde van 5,7. Bij wiskunde B vwo was de score, gecorrigeerd voor de 19 punten die alle leerlingen cadeau kregen, nog geen 50%. Gelukkige voor de deelnemende leerlingen en docenten zijn er, onder andere met behulp van de N-term, fikse correcties aangebracht. Zo pakten de gemiddelden voor de pilotdeelnemers ten opzichte van de reguliere deelnemers eerder hoger dan lager uit. Over oorzaken en te nemen maatregelen zullen de nodige gesprekken gevoerd zijn en nog gevoerd worden. Hopelijk horen we hier spoedig meer over. gk Samenhang/afstemming wiskunde en profielvakken
Afstemming tussen vakken binnen de (bèta)profielen is weliswaar
in de vernieuwingen van de bèta-vakken als wenselijk en noodzakelijk
genoemd doch in de onderwijspraktijk maar beperkt gerealiseerd.
De commissie toekomst wiskundeonderwijs (cTWO) heeft in haar
uitgangspunten samenhang en afstemming van wiskunde met overige vakken
in het havo en vwo sterk benadrukt.
Om deze uitgangspunten concreet vorm te geven, heeft cTWO samen met SLO
een handreiking voor scholen en docenten opgesteld. Deze publicatie bestaat
uit drie delen: een deel voor beleidsontwikkeling in de school, een deel
dat te gebruiken is bij overleg en afstemming tussen secties en profielteams en
een deel dat bestaat uit voorbeeldmateriaal voor de onderwijspraktijk.
Meer informatie over de publicatie is
hier
te vinden. Voor vragen kunt u contact opnemen met
tweedefase@slo.nl.
Nelleke den Braber
SLO Reactie bestuur NVvW op 'Wiskundehaat'
Onder de bij onsympathiek overkomende kop 'Wiskundehaat' luchtte Henk Pfaltzgraff
vorige week in WiskundE-brief 601
zijn hart over wat er allemaal mis is in het reken- en wiskundeonderwijs.
Uiteraard heeft hij daar het volste recht toe. Maar we maken er wel bezwaar
tegen dat hij de NVvW een ondersteunende rol toedicht bij alles wat er in
zijn ogen niet deugt.
Binnen onze vereniging willen we ruimte bieden om uitgangspunten en
ervaringen uit te wisselen teneinde tot optimaal wiskundeonderwijs te
komen. Voorwaarde daarbij is dat afwijkende visies niet meteen, samen
met het bestuur, in de foute hoek worden weggezet.
Kees Lagerwaard
Secretaris Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlVacature Zwolle (1e graads)
De lerarenopleiding van Windesheim zoekt een hogeschooldocent
wiskunde voor 1,0 fte. We vragen een eerstegraads bevoegdheid
en ervaring in het voortgezet onderwijs. Een afgeronde
universitaire opleiding wiskunde is een pre.
Kijk op www.werkenbijwindesheim.nl
voor meer informatie.
ffTrainen voor de Rekentoets
Bereid uw leerlingen snel en effectief voor op de Rekentoets 2012/2013.
ffTrainen is gemaakt door APS-Rekenen en de beste voorspeller voor de
komende rekentoets: www.fftrainen.nl.
De Rekentoets halen in 2012/2013
In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen
(3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F
in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de
examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag
willen in een voor-examenklas. Ga naar
onze activiteitenagenda voor meer informatie.
|