WiskundE-brief nummer 580   20-11-2011

Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3000 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Rekentoets: aanvullingen en reacties

Het artikel De verplichte rekentoets: two strikes out (nr. 579) heeft aanleiding gegeven tot enige reacties. Van het minsterie van OCW kregen we uitsluitsel over de rechten van leerlingen die een jaar over doen. We citeren: "Als een leerling doubleert in het laatste of voorlaatste leerjaar, dan zijn er weer twee kansen voor de rekentoets beschikbaar."

Naast instemmende reacties was er ook enige kritiek, met name op de passage waarin wordt beweerd dat er geen structurele gelden aan de lumpsum zijn toegevoegd voor het rekenonderwijs. De (bijna) afgelopen vier jaar is er immers 50 miljoen euro per jaar (een kleine 60 euro per scholier) beschikbaar gesteld voor onder andere het rekenonderwijs. Vanaf 2012 worden er volgens het ministerie opnieuw aanvullende middelen ter beschikking gesteld die onder andere voor taal- en rekenonderwijs ingezet kunnen worden. Op veel scholen wordt hier iets anders tegen aangekeken. Het gaat hier namelijk om gelden die voor allerlei doeleinden ingezet kunnen worden en geen structureel karakter dragen.

Intussen groeit het gevoel dat het voortgezet onderwijs, vooral het vmbo, voor een schier onmogelijk taak staat om een groot aantal leerlingen die (bij lange na) niet aan het gewenste beginniveau voldoen, binnen een paar jaar op het verplichte eindniveau te brengen.

red


Bouwen op lucht

Tijdens de conferentie Onderweg naar 2F van 16 november werd nog eens duidelijk dat onze vmbo leerlingen op alle niveaus met enorme achterstanden bij ons binnenkomen. Zeer veel basis en LWOO leerlingen blijken bij binnenkomst qua rekenen niet voorbij het niveau van groep 6 te zijn komen. Uit onderzoek op onze school blijkt dat zelfs ongeveer 50% van de kader en TL leerlingen met aanzienlijke achterstanden te kampen hebben.

Al die leerlingen moeten in 2014 een rekentoets afleggen op niveau 2F. En falen zij voor die rekentoets, dan krijgen zij geen diploma. Ik zie het al gebeuren dat leerlingen uit bijvoorbeeld Zorg en Welzijnbreed die niet voor wiskunde hebben gekozen, vanwege de rekentoets met prachtige cijfers zakken!

Ramp
Natuurlijk wordt het hoog tijd dat onze leerlingen weer beter leren rekenen. Niemand is daar tegen. Maar OCW bouwt op lucht! OCW begint ergens in het midden aan een huis terwijl de fundamenten er nog niet liggen. Voor die fundamenten, die bestaan uit een goede borging van het rekenniveau in het primair onderwijs, zou OCW eerst moeten zorgen. Nu dreigt er een ramp. Uit berekeningen blijkt dat als de verplichte rekentoets het afgelopen jaar al zou zijn ingevoerd, er 15.000 leerlingen meer zouden zijn gezakt.

Hoe moeten wij onze leerlingen nu voor de rekentoets klaarstomen? Moeten we op het vmbo eerst twee en een half jaar basisonderwijs goedmaken en daar bovenop het niveau van de leerlingen nog eens van 1F naar 2F brengen? Met andere woorden: moeten wij 7 jaar rekenonderwijs proppen in een opleiding van 4 jaar aan, met alle respect, niet de meest hoogbegaafde leerlingen in het onderwijs?

Schop na
Ik ben van mening dat we nú tegen dit onzalige plan in opstand dienen te komen. Onze vmbo leerlingen hebben het grootste deel van hun onderwijskundig verleden al aan de achterste mem gehangen en dreigen nu met de verplichte rekentoets een schop na te krijgen. Als we inderdaad willen dat onze leerlingen beter gaan rekenen, dan dient er eerst een goede basis te worden gelegd in het primair onderwijs. Pas als we de leerlingen op het 1F niveau mogen ontvangen, kunnen wij ons er op het vmbo voor inzetten om onze leerlingen op het 2F niveau weer te laten uitstromen.

Ik roep mijn collega's daarom op om aan deze waanzin een einde te maken. Stuur emails naar Kamerfracties, schrijf ingezonden brieven in dagbladen en roep collega's op om hetzelfde te doen. Misschien kunnen we er met zijn allen voor zorgen dat OCW inziet dat de ingeslagen weg een heilloze weg is.

H. Spoor, hansspoor@telfort.nl.


Wintersymposium KWG 2012

Het wintersymposium van het Koninklijk Wiskundig Genootschap vindt deze keer plaats op 7 januari 2012 in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht. Het thema is Grootschalig Rekenen en Rekenen in onze Gezondheidszorg.

Herman te Riele (Centrum Wiskunde en Informatica, Amsterdam) informeert u tijdens dit symposium over Grootschalig rekenen in de getaltheorie. Herman is specialist op het gebied van computationele getaltheorie. Hij verricht onder meer onderzoek aan de Riemann hypothese. Computationele getaltheorie is ontstaan dank zij de komst van steeds snellere computers, die doen waar computers goed in zijn: veel rekenwerk uitvoeren voor wiskundigen.

Richard Boucherie (Universiteit Twente) geeft een presentatie met als titel Sneldiagnostiek voor kanker: een wiskundige oplossing voor een maatschappelijk probleem. Hij verricht onder andere werk aan de wachttijdentheorie, met toepassingen op het gebied van sensornetwerken en gezondheidszorg.

Natasha Maurits (Universitair Medisch Centrum Groningen) geeft een presentatie over Patiënten in getallen: wiskunde toegepast in de neurologie. Het maken van onderscheid tussen spier- en zenuwziekten met behulp van beschrijvende statistiek en het gebruik van differentiaalrekening bij het meten van effecten van veroudering op de motoriek, zijn twee voorbeelden van de vele en gevarieerde toepassingen van wiskunde in haar vakgebied.

Het Academiegebouw bevindt zich op het Domplein 29, 3512 JE Utrecht. Om 9:30 uur is er koffie en om 10:00 uur begint het symposium. We streven naar een eindtijd van 14:45 uur. De toegang is €18,= voor KWG-leden en €23,= voor niet-leden. Bij inschrijven na 23 december 2011 geldt er een toeslag van €3,=.

U kunt zich aanmelden op www.wiskgenoot.nl. Op dat adres vindt u ook nadere informatie en samenvattingen van de lezingen.

Mail voor nadere inlichtingen naar jenneke.kruger@gmail.com of bel Jenneke Kruger op 06-16420445.


Internationale wiskundewedstrijd voor scholieren via internet

Het Duitse wiskunde-instituut MATHEON organiseert al enige jaren een adventskalender. Elke dag, van 1 t/m 24 december, wordt op www.mathekalender.de een vakje "geopend" waarachter een wiskundeprobleem verschijnt met 10 mogelijke antwoorden. Die problemen zijn niet gemakkelijk, soms zelfs van het niveau van de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade, maar de oplossing ervan vergt in principe geen geavanceerde wiskunde.

Net als vorig jaar werken de wiskunde-afdelingen van de drie Technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente (3TU.AMI) ook dit jaar weer samen met het MATHEON. Verscheidene opgaven zijn bedacht door wiskundigen van 3TU.AMI en de opgaven zijn in het Nederlands beschikbaar. Verder stelt 3TU.AMI een laptop beschikbaar als prijs voor de Nederlandse scholier die de beste score haalt. Daarnaast stelt het MATHEON elke dag prijzen beschikbaar en elke deelnemer kan daarnaar meedingen.

Het is een individuele wedstrijd, maar het kan leuk zijn om met een groep of schoolklas te proberen om samen het goede antwoord van een opgave te vinden. Zegt het voort aan collega's of aan geïnteresseerde leerlingen!

Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade.
Birgit van Dalen, bevandalen@gmail.com
Quintijn Puite, g.w.q.puite@tue.nl
Melanie Steentjes, melanie.steentjes@cito.nl


Finale van het achtste Bartjens Rekendictee

De 70 beste en snelste rekenaars van de landelijke internetvoorronde doen mee aan de finale van het Bartjens Rekendictee op vrijdag 25 november in Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij nemen het op tegen middelbare scholieren, pabostudenten, prominenten en sponsoren. De finale is live te volgen via www.bartjensrekendictee.nl.

Ga voor nadere informatie naar www.bartjensrekendictee.nl of mail naar info@bartjensrekendictee.nl.


Prijzen Jong Talent Platform Wiskunde Nederland

Negen studenten in de wiskunde en technische wiskunde ontvangen op 23 november bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem een aanmoedigingsprijs van vijfhonderd euro voor hun studieresultaten in het eerste studiejaar. Deze Jong Talent Aanmoedingsprijzen zijn beschikbaar gesteld door het nieuwe Platform Wiskunde Nederland (PWN) om de studie in de wiskunde te stimuleren.

De negen Jong Talent Aanmoedigingsprijzen gaan naar Johan Los (RUG), Mees de Vries (UvA), Peter Koymans (TUE), Emiel Lorist (TU Delft), David Kok (UL), Abel Hanse (UT), Daan de Groot (VU), Merlijn Keune (RUN) en Tom Bannink (UU).

Op 23 november worden in Haarlem bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem in totaal 43 Aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan jonge talenten in de technische en exacte vakken. Daarnaast worden dit jaar nog negen Afstudeerprijzen (van 5000 en 2000 euro) uitgereikt. De PWN Afstudeerprijs voor Wiskunde van 2000 euro is gewonnen door Sander Kupers (UU). Belangrijke criteria voor de Jong Talent Afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


Het nieuwe rekenmateriaal van Getal & Ruimte:
Naadloos schakelen tussen boek en ICT

Het nieuwe rekenmateriaal van Getal & Ruimte bestaat uit drie rekenlijnen: vmbo-basis, vmbo-KGT en havo/vwo.
Deze rekenlijnen sluiten aan op het niveau van de verplichte rekentoetsen.

Meer informatie kunt u vinden op www.epn.nl/getalenruimte/rekenen.


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl