in dit nummer:
Het CvE (voorheen de CEVO) heeft vorige maand geprobeerd de ontstane onduidelijkheid over toegestane rekenmachines bij de examens vmbo weg te nemen.
Zie de CvE-publicatie in WiskundE-brief nr. 522, met een kleine wijziging mbt computerexamens in de Maartmededeling op www.examenblad.nl.
Naar onze indruk is dat niet goed gelukt. In plaats van een duidelijke uitspraak te doen, wordt verwezen naar een algemene opsomming waarin termen voorkomen die juist weer een nadere toelichting vragen.
Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de rekenmachines niet alfanumeriek mogen zijn, terwijl het niet zo eenvoudig is om een in dit verband heldere en alom aanvaarde omschrijving te vinden van de term ‘alfanumeriek’.
De poging tot verheldering die de laatste jaren door CEVO/CvE wordt gebruikt (“letters op het scherm”) maakt het alleen maar erger.
Letterlijk opgevat voldoet immers (vrijwel) geen enkele in de onderbouw gebruikte rekenmachine aan de eis dat er geen letters op het scherm mogen staan. Denk alleen maar aan SIN.
Gezien ook eisen die internationaal gesteld worden, lijkt het ons aannemelijk dat het volgende bedoeld wordt (maar echte duidelijkheid zal door het CvE geboden moeten worden):
In feite werd in een eerder stadium vanuit het veld vooral verzocht om duidelijkheid m.b.t. de toelaatbaarheid van machines met een tabelfunctie (zoals de TI-30XB Multiview en de Casio fx-82ES), mede gezien het feit dat er dan letters op het scherm komen: x en y. Het CvE heeft in genoemde publicatie weliswaar impliciet gesuggereerd dat deze functionaliteit toegestaan is (vallend onder de niet-verboden eigenschap ‘meerregeligheid’), maar een rechtstreeks, expliciet antwoord werd niet gegeven, waardoor toch weer ongerustheid ontstond onder collega’s met een vmbo-examenklas.
Het zou prettig zijn als het CvE zo spoedig mogelijk met een echte verheldering zou komen. Het eenvoudigst is wellicht toch te komen tot een (jaarlijks bij te werken) lijst van goedgekeurde apparaten, net zoals dat bij de GR gebruikelijk is.
redactieOp tal van fronten hebben scholen (lees ook: directies) de afgelopen jaren veel autonomie en vrijheid voor eigen invulling gekregen, inmiddels wil de overheid de grip enigszins terugkrijgen op allerlei processen die in de scholen plaatsvinden. Een voorbeeld daarvan is de opdracht van het ministerie van OCW aan de inspectie, intensiever te gaan toezien op de kwaliteit van de schoolexamens.
De komende tijd is daardoor veel aandacht te verwachten voor deels nieuwe procedures rond schoolexamens, met name om de kwaliteit te borgen.
Zo is er op initiatief van VO-raad, SLO, Kennisnet en Platform VVVO (Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs) recentelijk een nieuwe website gelanceerd, www.schoolexamensvo.nl/, die leraren en schoolleiders ondersteuning wil bieden bij het meten en verbeteren van de kwaliteit van schoolexamens.
Ook interessant in dit kader is een rapport naar aanleiding van een onderzoek dat door Cito in 2008 werd uitgevoerd, ‘Het schoolexamen in het voortgezet onderwijs’. Uit dit onderzoek (naar een beperkt aantal vakken: wiskunde en Nederlands vmbo, biologie en Engels havo, onder 84 vmbo-breed- en 74 havo-scholen) bleek, dat de vakinhoudelijke en toetstechnische kwaliteit van de bijbehorende schoolexamens in grote lijnen voldoende was, zij het met aanzienlijke kwaliteitsverschillen tussen scholen onderling. De beoordeling van deze schoolexamens vond plaats aan de hand van een toetsingskader bestaande uit 19 indicatoren, zoals:
Bij vmbo-wiskunde was de SE-kwaliteit van het onderdeel Statistiek op ruim een vijfde van de scholen niet in orde.
Ter verbetering van de kwaliteit van het SE wiskunde vmbo worden in de Cito-rapportage onder meer de volgende aanbevelingen gedaan:
Het onderwerp ‘SchoolExamen’ verdient m.i. de komende tijd veel aandacht en inbreng van hen die er direct mee te maken hebben: leraren. Denk bijvoorbeeld aan kwesties als de hierboven aangekaarte kwaliteitsborging, aan samenwerking tussen secties/docenten van meerdere scholen bij de constructie van gezamenlijk te gebruiken SE-toetsen, aan een mogelijk verschillende behandeling (in tijd/onderwijsaandacht) van SE-onderdelen die wèl of juist geen deel uitmaken van het Centraal Examen (voorbeeld: statistiek havo/vwo, dat verdwijnt straks uit het CE maar blijft wél staan in het SE-programma), aan een uitgebreider repertoire van mooie en zinvolle SE-toetsvormen, maar ook aan de mogelijke administratieve papierwinkel die ons als docenten wellicht te wachten staat.
Uw inbreng over dit onderwerp is dus zeer welkom.
De site www.rekenbeter.nl is bedoeld voor iedereen die zijn rekenvaardigheid wil oefenen. Dat kunnen leerlingen van groep 7 en 8 zijn die met of zonder hun meester of juf, al dan niet via het digibord, de sommen maken. Maar ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo-studenten die in het kader van hun vervolgstudie hun rekenniveau willen verbeteren. En niet in de laatste plaats pabo-studenten die aan hun eigen vaardigheden willen werken. Kortom: bedoeld voor iedereen van tien tot tachtig die rekenen leuk vindt en nog iets wil leren.
Bij aanmelding met een e-mailadres wordt vanaf 12 april a.s. elke werkdag een e-mail gestuurd met daarin een link naar de site van Rekenbeter.nl. Op de site staan dan vier nieuwe opgaven klaar: twee kale opgaven (alleen cijfers en getallen), een tekstopgave en een zogenaamde “som voor morgen”. Na beantwoording komen van de twee kale opgaven en de tekstopgave onmiddellijk de score en de antwoorden en uitwerkingen in beeld. Elke opgave sluit af met een verwijzing naar achtergrondtheorie.
De uitwerking van de “som voor morgen” komt de volgende dag beschikbaar. Die opgave is bedoeld als doordenker, waarbij soms iets moet worden opgezocht en waarbij overleg met anderen mogelijk is. De volgende dag staan er weer drie opgaven klaar, plus het antwoord op de som van gisteren en natuurlijk de som voor morgen.
Aanmelden als deelnemer kan via de site www.rekenbeter.nl. Deelname is gratis.
Op vrijdag 16 april 2010 wordt de jaarlijkse nascholingsdag voor wiskundedocenten georganiseerd door het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. Ieder jaar weer een bijzonder gezellige dag met heel veel fraaie wiskunde. Het onderwerp van dit jaar is Projectieve Meetkunde en Dualiteit. Een mooi toegankelijk onderwerp dat (deels) zeker ook met leerlingen te bespreken is!
Verdere informatie is te vinden op www.math.leidenuniv.nl/~hfinkeln.
Op vrijdag 4 juni is in Utrecht de Wiskunde D-dag 2010, een conferentie voor havo- en vwo-docenten, georganiseerd door de vernieuwingscommissie cTWO, over het bovenbouwvak wiskunde D. In het programma wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen rondom het vak, waarbij nieuw lesmateriaal een voorname plaats inneemt.
De dag vindt plaats in de Jaarbeurs te Utrecht, van 11u00 tot 16u30.
Deelname is gratis en inclusief lunch, maar inschrijving vooraf is wel noodzakelijk; het deelnemeraantal is namelijk begrensd.
Het programma is te vinden op de website van de vernieuwingscommissie cTWO: http://www.fi.uu.nl/ctwo/WiskundeD/ProgrammaDdag2010.html.
Via deze site kan men zich ook inschrijven.
Voor voorwaarden en tarieven zie www.wiskundebrief.nl
Het Vecht-College, een kleine particuliere school in Breukelen (www.vecht-college.nl), zoekt voor het nieuwe schooljaar een tweedegraads docent wiskunde en een eerstegraads docent wiskunde voor ieder ongeveer 0,33 FTE. Bij voorkeur worden de beide functies gecombineerd.
Reacties naar de rector Hans Stam: h.stam@vechtcollege.nl.
1e graads docent wiskunde, 0.8 à 0.9 fte, functieschaal LC, m.i.v. nieuwe schooljaar.
Gezien de samenstelling van de sectie zoeken we een docent (liefst universitair opgeleid) die examenervaring heeft en die affiniteit heeft met wiskunde B en D.
Info school: ; info vacature: www.vkbanen.nl
Het Christelijk Gymnasium Sorghvliet te Den Haag zoekt per 01-08-2010:
en docent wiskunde (m/v), 23-25 lesuren (0,92 - 1,0 fte), 1e graads bevoegd.
Een ervaren eerstegraads docent wordt benoemd in een LC-functie. Op iets langere termijn behoort een LD-functie tot de mogelijkheden.
Sollicitaties uiterlijk 15 april per e-mail naar de rector, dr. H.R. Rookmaaker (ro@gymnasium-sorghvliet.nl). U kunt hem bellen voor inlichtingen: 070-3451577 (overdag).
Komt u het Stanislascollege versterken? Voor onze locaties in Delft en Pijnacker zoeken wij voor het nieuwe schooljaar eerstegraads docenten Wiskunde (2 fte).
Voor meer informatie kunt u onze website www.stanislascollege.nl bezoeken. Uw sollicitatie met cv kunt u sturen naar pz@stanislascollege.nl t.a.v. mevr. L. Huiskens.