nummer 949, 21 april 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Grote verschillen bij CE wiskunde
Bij de presentatie van De Staat van het Onderwijs 2024 legde de onderwijsinspectie de nadruk op verschillen tussen scholen en instellingen.
In de bijbehorende rapporten is ook veel materiaal te vinden over verschillen tussen groepen leerlingen.
Hieronder kijken we naar de centrale examens wiskunde.
In het Technisch rapport Voortgezet onderwijs dat de onderwijsinspectie vorige week publiceerde staan gedetailleerde gegevens over de resultaten bij de centrale examens wiskunde.
Helaas ontbreekt het onderscheid tussen A, B en C, maar desondanks is er veel informatie uit te halen.
Ondanks allerlei maatregelen en de grote inzet van docenten zien we dat sinds corona er veel meer onvoldoendes zijn behaald.
Vooral 2022 was in dit opzicht een slecht jaar.
Maar ook bij de laatste wiskunde-examens werden meer onvoldoendes gescoord dan vóór corona.
VMBO meisjes
De cijfers van de inspectie laten zien dat de klappen vooral vallen in het vmbo, en meer in het bijzonder bij de meisjes.
De grafiek hieronder geeft wat meer informatie:
Hierbij moet worden aangetekend dat in 2021 en 2022 leerlingen op het vmbo het cijfer voor een niet kernvak mochten laten wegstrepen en vaak de keuze maakten voor wiskunde (zie ook WiskundE-brief 922).
Ter vergelijking hieronder de ontwikkeling bij de andere groepen, met de zelfde verticale schaalverdeling.
Arme ouders
In het genoemde technische rapport worden allerlei groepen leerlingen vergeleken, met vaak confronterende uitkomsten.
Allerlei omstandigheden waar leerlingen niets aan kunnen doen lijken ook aan het eind van het voortgezet onderwijs een belangrijke rol te spelen.
Ik pik er hieronder eentje uit: het inkomen van de ouders.
Leerlingen van armere ouders halen veel vaker een onvoldoende bij het CE wiskunde dan leerlingen met rijkere ouders.
Wanneer u de laagste inkomensgroep (laagste 20%) vergelijkt met de rijkste 20% scheelt dat al gauw 10 procentpunt.
Hieronder ter illustratie de ontwikkeling op de havo.
Daar lijken de verschillen alleen maar groter te worden.
gk
|
Contexten bij wiskunde
De afgelopen maanden zijn er een paar interessante publicaties verschenen die te maken hebben met het gebruik van contexten in het wiskundeonderwijs.
Hieronder vertel ik daar iets over, vooral bedoeld om de belangstelling te prikkelen.
Helpen contexten om wiskunde beter te begrijpen, of veroorzaken ze vooral onnodige ruis?
De meningen zijn, ook onder wiskundeleraren, verdeeld.
Het is niet mijn bedoeling om uitgebreid op die discussie in te gaan.
Ik wil slechts een paar publicaties onder de aandacht brengen.
Helpen contexten?
In Euclides (99-4) stond een artikel over een vorig jaar gepubliceerd onderzoek 1) van T. Mostert en M. Hickendorff over de vraag of rekenopgaven met breuken beter worden gemaakt wanneer ze als 'praktisch' probleem worden gepresenteerd.
Zeer korte samenvatting: soms, met name als het gaat om delen door een breuk.
Een opgave als 4/5 : 2/5 werd kaal slecht gemaakt (30% score).
Maar de bijbehorende contextopgave " Hoeveel stukken touw van 2/5 meter gaan er uit een stuk van 4/5 meter?" had meer dan 80 % van de leerlingen goed.
Bij het vermenigvuldigen van twee breuken werden 'kale' opgaven juist beter gemaakt.
Opgaven als " Van de kinderen in de klas zit de helft op een sport.
Van de kinderen die sporten zit 5/9 op tennis.
Welk deel van de klas zit op tennis?" werden zeer slecht gemaakt, met een score van circa 10%.
Bij de kale tegenhangers was de score matig, zo rond de 50%, maar wel veel hoger.
In andere gevallen was er doorgaans weinig verschil.
Het onderzoek was onder leerlingen uit groep 8 van het primair onderwijs en de twee laagste klassen van het voortgezet onderwijs.
Te veel van het goede
James Tanton is een gepromoveerd wiskundige, was wiskundeleraar en is in de VS een veelgevraagd spreker over wiskundeonderwijs.
Hij is ook de drijvende kracht achter het 'exploding dots'-project (zie WiskundE-brief 856 en de nieuwe webpagina van het project).
Hij heeft verder tal van publicaties, waaronder veel video's, op zijn naam.
Hij betoogt 2) dat leerlingen bij breukenonderwijs vaak in de war gebracht worden door de overvloed aan modellen, die vaak maar beperkt bruikbaar zijn.
Zo is het beroemde pizzamodel wel goed bruikbaar bij het optellen van breuken, maar niet erg zinvol bij het vermenigvuldigen.
Onderstaande tekening illustreert dat:
Voor vermenigvuldigen moet een nieuw model worden gebruikt, waarbij 2/3 × 4/5 wordt vertaald naar 2/3 van 4/5 (zie de tekening hiernaast).
Dit model is weer minder goed bruikbaar voor delen door een breuk, daar moet weer een ander model voor uit de kast gehaald worden.
Stanton heeft het over 'Too Many Models for Intuition' en elders over een 'muddle' (warboel).
Aansluiten bij leefwereld
Niet alleen bij breuken, maar meer in het algemeen wordt 'aansluiten bij de leefwereld' van leerlingen vaak als iets nastrevenswaardig gezien.
Een recente publicatie van een Nederlandse onderzoeksgroep 3) in Nature laat zien dat er soms onverwachte effecten zijn.
De onderzoekers vroegen zich af of wiskunde/reken-opgaven over onderwerpen waarmee leerlingen met een lage 'sociaal-economische status' (SES) veel te maken hebben door hen beter gemaakt zouden worden dan andere.
Om daarachter te komen bekeken ze materiaal dat verzameld was in het kader van de TIMSS-onderzoeken (zie onder andere WiskundE-brief 879).
Er werd niet alleen gekeken naar de 9-jarigen (groep 6 primair onderwijs), maar ook naar de 13-jarigen (leerjaar 2 voortgezet onderwijs).
In tegenstelling tot wat de onderzoekers vooraf dachten werden de opgaven over geld, voeding en sociale relaties, door leerlingen met een lage SES niet beter maar juist aanzienlijk slechter gemaakt dan andere opgaven.
Aansluiten bij de leefwereld klinkt mooi, maar kan heel anders uitpakken dan bedoeld.
gk
-------------
1) T. Mostert, M. Hickendorff :
Pizzas or no pizzas: An advantage of word problems in fraction arithmetic?
2) Fractions are Hard!
3) M. Muskens, W.E. Frankenhuis & L. Broghans :
Math items about real-world content lower test-scores of students from families with low socioeconomic status
|
Rekentoets vaak niet gehaald
Leerlingen die geen eindexamen wiskunde doen moeten een rekenexamen afleggen.
Voor de vmbo-leerlingen gaat het om referentieniveau 2F, voor de havo-leerlingen om 3F.
De resultaten van deze rekentoets hebben geen direct gevolg voor de betreffende leerlingen, maar worden wel geregistreerd.
Vwo-ers hoeven geen rekenexamen te doen, omdat wiskunde voor hen een verplicht examenvak is.
Op het vmbo doet ongeveer een kwart van de kandidaten eindexamen zonder wiskunde en op de havo gaat het om een kleine 9%.
Deze leerlingen moeten sinds het schooljaar 2020-21 in hun laatste of voorlaatste schooljaar een schoolexamen rekenen/wiskunde afleggen.
De slagingspercentages voor het rekenexamen liggen zo rond de 50, maar er zijn aanzienlijke verschillen tussen de opleidingen.
Op de mavo (vmbo gt) slaagt 63%, bij vmbo basis is dat maar 43%.
Als we letten op het percentage van alle eindexamenkandidaten per opleiding dat niet voor het rekenexamen is geslaagd én geen wiskunde-examen doet, zien we dat dit varieert van 4% op de havo tot bijna 15% bij vmbo basis.
Hieronder is een en ander grafisch verwerkt:
In het totaal waren er bij de laatste examenlichting bijna 11 000 kandidaten die geen voldoende haalden voor het rekenexamen.
Dat is zo'n 6% van alle eindexamenkandidaten, inclusief de vwo-ers.
gk
-----------------
bron: Eigen berekeningen op basis van
Technisch rapport Voortgezet onderwijs tabel 5.22
|
Nieuwe examenprogramma's havo-vwo
De vakvernieuwingscommissie wiskunde bovenbouw havo-vwo heeft begin april een nieuw tussenproduct gedeeld met de advieskring.
De NVvW is vertegenwoordigd in deze advieskring en hecht belang aan feedback van wiskundedocenten.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert opnieuw online twee ontmoetingen over de plannen voor de nieuwe examenprogramma's havo en vwo.
De eerste is komende dinsdag, 23 april en de tweede na de meivakantie, op maandag 13 mei.
De bijeenkomsten beginnen om 19:30 uur en duren ongeveer twee uur.
De stukken
Daarnaast kunnen leden van NVvW hun bijdrage leveren via het invullen van een vragenlijst.
Zij kunnen de stukken van de vakvernieuwingscommissie na inloggen op de NVvW-site downloaden.
Als u zich aanmeldt voor een van de onlinebijeenkomsten krijgt u de stukken toegestuurd.
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de stukken na ontvangst verder verspreid worden.
U kunt zich aanmelden via deze link.
|
Drie keer brons voor Nederland bij Europese wiskundewedstrijd
Dagmar Tanck (17), Mirte Nauta (18) en Katya Nikitchenko (18) hebben deze week alle drie een bronzen medaille gewonnen bij de European Girls Mathematical Olympiad.
Samen met teamgenote Wendy Huang (15) zijn zij daarmee op de 20ste plaats van de 37 Europese landenteams geëindigd.
De European Girls Mathematical Olympiad vond plaats van 11 tot en met 17 april in Tskaltubo, Georgië.
Zij kregen op beide wedstrijddagen vier en een half uur de tijd om drie zeer lastige opgaven op te lossen.
Opgave 3, de op een na lastigste opgave van de wedstrijd, was bedacht door de Nederlandse record-opgavenbedenker Merlijn Staps. Het was zijn dertiende opgave in evenveel edities van de EGMO.
De deelneemsters konden voor elke opgave zeven punten halen, waarbij ook met goede deeloplossingen punten konden worden verdiend.
De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
- 16 punten Brons: Dagmar Tanck (17 jaar, Hoogezand, 6 vwo, Praedinius Gymnasium Groningen)
- 15 punten Brons: Katya Nikitchenko (18 jaar, Eindhoven, 6 vwo, Huygens Lyceum Eindhoven)
- 15 punten Brons: Mirte Nauta (18 jaar, Houten, 6 vwo, Cals College Nieuwegein)
- 7 punten: Wendy Huang (15 jaar, Eindhoven, 5 vwo, Huygens Lyceum Eindhoven)
 | Het Nederlandse team met van links naar rechts: Mirte, Katya, Wendy en Dagmar | |
.
Naast Wendy, Mirte, Katya en Dagmar waren nog 208 deelneemsters uit 53 verschillende landen afgevaardigd voor een van de meest prestigieuze wiskundewedstrijden van Europa.
In totaal ontvingen 52 van de 212 deelneemsters een bronzen medaille, 38 zilver en 25 een gouden medaille.
In het officieuze landenklassement eindigde Nederland op de 31 e plaats van de 54 deelnemende teams, en binnen de 37 officiële Europese teams op de 20 e plaats.
De ervaren Katya won vorig jaar al brons en het jaar daarvoor een eervolle vermelding.
De andere Nederlandse afgevaardigden hadden nog niet eerder meegedaan aan internationale wiskunde-wedstrijden.
Hoewel het team na vijf maanden intensieve training goed voorbereid aan de wedstrijd begon, was dat allerminst een garantie voor succes.
Medaillewinnares Dagmar: Ik ben superblij met mijn bronzen medaille. Hoewel we van tevoren goed hadden geoefend, moet je uiteindelijk ook een beetje geluk hebben dat je net het juiste idee krijgt."
Behalve voor wiskunde was er gelukkig ook nog genoeg tijd voor ontspanning, met onder andere excursies en een schattenjacht.
Ook was er veel vrije tijd om de andere teams, waaronder ook 17 teams uit niet-Europese landen zoals Saudi-Arabië, Australië en China, te leren kennen.
Medaillewinnares Mirte: Het is superleuk om allemaal meiden te ontmoeten die hetzelfde leuk vinden als jij.
Het was fantastisch om elkaars culturen te leren kennen, samen spelletjes te spelen en te dansen!"
Het Nederlandse team werd begeleid door Johan Konter (Universiteit Leiden, Optiply) en Gabriëlle Zwaneveld (PhD-student Universiteit van Amsterdam en zilveren medaillewinnares bij de EGMO in 2018).
|
Aanmelden fase van beproeven wiskunde vmbo
Wilt u samen met uw collega's de conceptexamenprogramma's en -syllabi wiskunde vmbo beproeven op uw school?
Meldt u dan vóór 15 mei aan voor de fase van beproeven en doe in het schooljaar van 2024/2025 mee.
Waarom de concept examenprogramma's wiskunde vmbo actualiseren?
Vmbo-leerlingen die nu het examenprogramma wiskunde volgen en door willen gaan naar de havo, sommige mbo-opleidingen of de arbeidsmarkt zijn onvoldoende toegerust om die stap te maken.
Leerlingen krijgen ook steeds meer te maken met veel data die ze moeten begrijpen, interpreteren en gebruiken in hun dagelijkse leven en mogelijke vervolgopleidingen.
De huidige examenprogrammas voor wiskunde vmbo zijn verouderd: ze zijn voor het laatst in de jaren '90 geactualiseerd.
Omgaan met data zit er nu niet in.
Ook is er in de huidige vmbo-examenprogramma's nu geen wiskunde die echt past bij de kaderberoepsgerichte leerweg.
Om te zorgen voor een betere aansluiting en evenwichtigere verdeling in de examenprogramma's wiskunde vmbo actualiseerde een vakvernieuwingscommissie de examenprogramma's wiskunde.
Dit deed de commissie samen met het onderwijsveld en in opdracht van het ministerie van OCW.
Zij leverden drie conceptexamenprogramma's op voor wiskunde 1,2, ter vervanging van de huidige wiskundeprogrammas (zie WiskundE-brief 946).
Daarna zijn door een syllabuscommissie de conceptsyllabi ontwikkeld.
Nu is het tijd om leerlingen, leraren en schoolleiders te raadplegen en te kijken naar de bruikbaarheid en uitvoerbaarheid van de nieuwe onderdelen in de conceptexamenprogramma's en -syllabi wiskunde 1,2.
Werving scholen
SLO zoekt voor het schooljaar 2024/2025 negen scholen die mee willen doen aan de fase van beproeven.
Per school zoeken ze twee leraren wiskunde die lesgeven in de bovenbouw en een schoolleider die participeert in het traject. Scholen kunnen zich aanmelden tot 15 mei.
Meer informatie over de fase van beproeven en het aanmelden vindt u op de aanmeldpagina.
Gerdineke van Silfhout, Programmamanager
|
De aprilveiling van het WwF loopt tot 30 april
Op dinsdag 30 april, in de meivakantie dus, eindigt de aprilveiling van het Wereldwiskunde Fonds (WwF).
U heeft dan dus even mooi de tijd om de veilingsite te bezoeken en mee te bieden op het fraaie aanbod.
Veel populair wetenschappelijke boeken, binnen- en buitenlandse studieboeken, boeken over de geschiedenis van de wiskunde en over didactiek zijn nog voor scherpe prijzen op de veiling te vinden.
Handig bieden
Wacht niet tot het laatste moment met bieden.
U kunt ook nu al voor uw favoriete boeken een maximumbod uitbrengen.
Uw bod wordt dan, als iemand een hoger bod doet dan u heeft gedaan, automatisch in kleine stapjes verhoogd tot aan het maximum dat u heeft opgegeven.
Volg deze link voor nadere uitleg.
De veiling eindigt op dinsdag 30 april 2024.
Op deze dag loopt de veiling voor verschillende boeken op verschillende tijdstippen ten einde.
Als u erg gebrand bent op een bepaald boek, houd dan de eindtijd scherp in de gaten.
Als binnen vijf minuten voor het einde van de veiling nog een bod geplaatst wordt, zal de veiling automatisch met vijf minuten verlengd worden.
Hierdoor hebben alle bieders de mogelijkheid om nog te reageren op dit late bod.
We rekenen weer op een mooie opbrengst.
Deze opbrengst wordt, u weet dat ondertussen, geheel besteed aan projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Veel plezier met het bieden op onze aprilveiling.
Nieuwe veilingmeester gezocht
We zoeken nog steeds naar een nieuwe veilingmeester. De oktoberveiling 2024 zal de laatste veiling zijn die ondergetekende organiseert. Lees de
oproep
op de NVvW-website en denk er over na of u een bijdrage aan het WwF kunt leveren.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
Adviestabel examencorrectie 2024
Zoals de laatste jaren gebruikelijk, is er na overleg tussen de VO-raad en onderwijsbonden weer een adviestabel gemaakt voor het opsturen van examenwerk naar en door de tweede corrector.
Scholen wordt dringend geadviseerd deze tabel te gebruiken bij de eigen planning.
Hieronder de data voor de wiskundevakken.
vak |
examen |
WOLF |
bij 2e corr. |
terug bij 1e corr. |
dagen 1e corr. |
dagen 2e corr. |
havo (A en B) |
14 mei |
24 mei |
28 mei |
10 juni |
13 |
13 |
vmbo GL/TL |
23 mei |
30 mei |
4 juni |
10 juni |
11 |
6 |
vwo (A, B en C) |
23 mei |
30 mei |
4 juni |
10 juni |
11 |
6 |
Met WOLF wordt bedoeld de uiterste datum voor het invoeren van de scores van tenminste de eerste vijf leerlingen via WOLF.
De genoemde data in de kolommen 'bij 2e corr.' en 'terug bij 1e corr.' zijn echt de uiterste data.
Zoals u ziet is de de planning voor vmbo en vwo dit keer vrij krap.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Rijnlands Lyceum Oegstgeest
Wij zoeken
Wij zoeken een docent wiskunde (0,8 fte / 1e graad) voor de onder- en bovenbouwleerlingen van onze havo/vwo/tto afdeling. Ervaring of in ieder geval affiniteit met formatief werken, onder andere met Building Thinking Classrooms en Barton's diagnostische vragen, is een pré.
Wij bieden
Wij bieden een jaarcontract aan met uitzicht op een vaste aanstelling en een salaris conform de CAO VO. Kijk voor meer informatie over onze school
RLO.
Meer informatie en solliciteren?
Als u meer wilt weten kunt u contact opnemen met Christiaan Blijleven (071-5193500 of via c.blijleven@rijnlandslyceum-rlo.nl).
Klik hier om te solliciteren.
|
Vacature Montessori Lyceum Gooise Meeren
Docent wiskunde: onderwijsontwikkelaar gezocht!
Voor een enthousiaste docent wiskunde met ambities op het gebied van onderwijsontwikkeling heeft het Montessori Lyceum Gooise Meren een heel leuke baan!
U kunt in een deskundig en betrokken team uw vak gaan vormgeven.
Kijk op volant.nl/werken-bij/ voor de vacature en op mlgm.nl voor onze school.
|
|
|
Vacatures Vituscollege
Eerste- en tweedegraadsdocent wiskunde: teamspelers gevraagd.
De sectie wiskunde van het Vituscollege in Bussum zoekt nieuwe collegas.
Bent u een echte teamspeler die graag investeert in goede relaties, met uw collegas en met uw leerlingen?
Dan leren we u graag kennen om samen verder te bouwen aan ons onderwijs!
Kijk op volant.nl/werken-bij/ voor de vacatures en op vituscollege.nl voor onze school.
|
|
|
Wiskundetutor gezocht aan Radboud Universiteit
Radboud Universiteit zoekt per direct een wiskunde tutor (0,2 fte via detachering)
Voor onze bacheloropleiding wiskunde aan de Bètafaculteit zijn we op zoek naar een wiskunde tutor voor 0,2 fte (1 dag per week).
Tutoren zijn docenten die ook werken op een middelbare school als docent. Zij zijn in deeltijd gedetacheerd om eerstejaars studenten bij te staan.
Als tutor wiskunde voert u studieadvies- en portfoliogesprekken met eerstejaars wiskundestudenten.
Hebt u interesse, neem dan contact op met: Ina de Vries ( ina.devries@ru.nl, +31 (0)6 21825592)
|
Advertenties
Wiskunde D zonder zorgen
Heeft uw school iemand nodig om de wiskunde D-lessen te verzorgen?
Op drie scholen geef ik de wiskunde D-leerlingen van havo en vwo online les volgens het 'flip the classroom' principe.
Per school school zijn de leerlingen verdeeld over twee clusterklassen.
Volgend jaar heb ik ruimte voor een vierde school.
Als reguliere docent ben ik verantwoordelijk voor de lessen, feedback, PTA, planning, huiswerkcontrole, SOs, toetsen, nakijken, contact met mentor en ouders, etcetera.
Inmiddels heb ik acht jaar wiskunde D-ervaring met dergelijke clusterklassen, waarvan drie jaar digitaal, met succes.
Bij interesse kunt u contact opnemen via nynkekoopmans@gmail.com of 06 10 13 23 98.
Nynke Koopmans
|
De weg naar de werkelijkheid
De weg naar de werkelijkheid is [...] het enige werk dat de complete moderne moderne natuurkunde [...] in zijn geheel uitlegt aan een ieder die er interesse in heeft, inclusief de wiskundige basis benodigd om de theorieën te begrijpen.
Sir Roger Penrose is een van de meest vooraanstaande natuurkundigen van deze tijd en op de achtergrond schijnt ook zijn kunstzinnige kant door: een eloquente en grappige manier van schrijven en honderden handgetekende illustraties vrolijken het boek op.
Dit is een epos waarvan het lezen van een enkel hoofdstuk al een verrijking is voor uw leven.
Voor iedereen die echt nieuwsgierig is naar de werkelijkheid - en wie is dat nou niet?
Dr. Renee Hoekzema
Afdeling Wiskunde
Vrije Universiteit Amsterdam
|
|
|
Maak kennis met KERN Wiskunde
Wilt u meer weten over KERN Wiskunde of eens een hoofdstuk of misschien een heel boek uitproberen?
Neem contact met ons op via info@boomvo.nl en maak vrijblijvend een afspraak voor een sectiepresentatie bij u op school.
Wij adviseren u ook graag over de mogelijkheden voor een pilot met KERN Wiskunde op maat.
|
|
|
Nieuwe 13e editie voor vmbo bovenbouw
Werkt u in de vmbo bovenbouw met Getal & Ruimte of Moderne Wiskunde?
Dan kunt u vanaf komend schooljaar met de nieuwe 13e editie werken.
Vraag nu vast een gratis beoordelingspakket aan en u bent optimaal voorbereid.
Vraag een gratis beoordelingspakket aan.
|
|
|
Ontdek de NumWorks grafische rekenmachine!
Heeft u al een testexemplaar van de NumWorks grafische rekenmachine, maar bent u er nog niet aan toegekomen om alle functionaliteiten hiervan te ontdekken?
Plan dan een demonstratie in, waarin we samen de functionaliteiten doorlopen!
Wilt u de NumWorks eerst uitproberen?
Vraag uw gratis testexemplaar dan gemakkelijk aan via onze website!
Mocht u vragen hebben, stuur dan gerust een bericht naar contact@numworks.nl.
|
|
.
|
Rekenmachine extra voordelig via Eduwinkel
Laat uw leerlingen extra voordelig hun rekenmachine bestellen bij Eduwinkel!
Gebruik maken van centrale aankoop van wetenschappelijke en grafische rekenmachines en levering op school of thuis?
Bij Eduwinkel bieden we uw leerlingen de scherpste prijzen en voorwaarden voor alle merken.
Neem snel vrijblijvend contact op voor een offerte via info@eduwinkel.nl.
|
Examentraining met Meester Mo
Wiskundedocent en Youtuber Meester Mo geeft in dit webinar praktische tips hoe u uw leerlingen helpt met de voorbereiding van hun eindexamen.
Kijk het webinar hier terug.
|
|
|
Kortingsactie TI-84 Plus CE-T Python Edition
Zet u de TI-84 Plus CE-T Python Edition op de lijst voor de bovenbouw voor het komende jaar?
Dat is extra gunstig want leerlingen kunnen deze grafische rekenmachine met € 10 korting kopen!
De actie loopt van 1 maart tot en met 30 september.
Zo kan iedereen rekenen op goede technologie voor in de klas en bij het examen.
Naast deze actie kunt u ook een groepsaankoop doen wat nog meer korting oplevert.
Dat is snel gedaan.
Bekijk hiervoor onze webpagina!
|
|
|
Loop de CASIO fx-82NL checklist na!
De fx-82MS en fx-82EX zijn vervangen door de fx-82NL.
Hieronder een checklist als geheugensteuntje om de fx-82NL beter te integreren op school.
- De schoolbenodigdhedenlijst bijgewerkt
- Een emulator aangevraagd
- Alle sectieleden aangemeld op fx-Sensei (docentenplatform)
Zo maakt u een goede start voor het nieuwe schooljaar. Verder nog vragen? Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|