nummer 948, 7 april 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
N-termen voortaan anders berekend
Tijdens en vlak na de corona-epidemie moesten de N-termen noodgedwongen op een andere manier bepaald worden dan daarvoor.
De ervaringen in deze periode hebben meegespeeld in een gewijzigde opzet voor de bepaling van de technische N-term, waarin vijf soorten gegevens een rol spelen.
In de loop van de jaren hebben we geprobeerd de lezer zo goed mogelijk op de hoogte te stellen van de wijze waarop de N-termen voor de diverse (wiskunde) eindexamens tot stand komen.
Daarbij speelden het referentie-examen en de resultaten van de 'pre-test' een belangrijke rol (zie WiskundE-brief 775 voor meer informatie).
In de jaren 2021 tot en met 2023 kon vanwege corona de gebruikelijke procedure niet gevolgd worden en moest men terugvallen op een ander scenario.
Uitgangspunt was dat de kandidaten gemiddeld ongeveer hetzelfde cijfer moesten krijgen als in voorgaande jaren.
Daarnaast werd het docentenoordeel over de moeilijkheidsgraad van de examens meegewogen en werd er gekeken naar N-termen van de voorgaande jaren (zie voor details WiskundE-brief 889 en WiskundE-brief 897).
Nieuw systeem
Met ingang van dit examenjaar (2024) heeft het CvTE gekozen voor een nieuw systeem, dat diverse elementen van de vorige combineert.
Voor het eerste tijdvak wordt gebruik gemaakt van vijf 'bronnen':
- Equivalering
- Historische N-termen
- Docentenoordeel
- Oordeel vaststellingscommissie
- Cito-standaardbepaling
Equivalering
Met een pretest, een posttest of een anchor-in-package (aip) wordt geprobeerd het verschil in moeilijkheid tussen examens te bepalen.
Een groep leerlingen maakt behalve opgaven uit een nieuw examen ook opgaven uit een ouder examen waarvan de moeilijkheidsgraad al bekend is (een anker).
Op deze manier kan bepaald worden of de moeilijkheidsgraad verschilt.
Pre- en posttests worden toegepast bij schriftelijke examens en aip bij de digitale examens (op vmbo bb en kb).
Oordelen
Direct na de correctie van het centraal examen wordt alle examendocenten gevraagd om de moeilijkheidsgraad van het gecorrigeerde examen te vergelijken met een examen waarvan de moeilijkheidsgraad bekend is, een zogenoemd referentie-examen.
De kwalificaties waaruit gekozen kan worden zijn: veel moeilijker, moeilijker, ongeveer even moeilijk, makkelijker en veel makkelijker.
Ook de leden van de vaststellingscommissie maken per examen een inschatting of het examen makkelijker, even moeilijk of moeilijker is dan het referentie-examen.
Bij een standaardbepaling uitgevoerd door Cito schat een groep experts, meestal docenten, de moeilijkheidsgraad van het nieuwe examen.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een vooraf bepaalde methode, zoals de Angoff-methode.
Bij deze methode wordt per opgave geschat hoeveel procent van de maximale score de 'grensleerlingen' zullen scoren.
Met 'grensleerlingen' wordt doorgaans bedoeld de groep leerlingen die vooor het examen net een voldoende zou moeten kunnen halen.
Op basis hiervan wordt weer het verschil in moeilijkheid geschat tussen het nieuwe examen en het referentie-examen.
Weging
Elk van de genoemde bronnen heeft volgens het CvTE zijn eigen betrouwbaarheid.
Zo is bijvoorbeeld een aip in principe betrouwbaarder dan een pretest en is een pretest in principe weer betrouwbaarder dan een standaardbepaling.
Voor het docentenoordeel geldt dan weer dat het een betrouwbaardere schatting oplevert als meer docenten hun oordeel hebben gegeven.
In de praktijk wordt als volgt te werk gegaan:
- De gegevens van elke bron, bijvoorbeeld de docentenoordelen, worden herleid tot een verdeling van N-termen1).
- De verschillende verdelingen krijgen een weging.
Per bron wordt gekeken naar de spreiding.
Hoe kleiner de spreiding, des te smaller en hoger is de piek in de verdeling, en des te zwaarder is de weging van deze bron.
Ter illustratie heeft het CvTE een grafiek opgenomen in de toelichting op de normering. Hieronder staat het centrale deel daarvan:
De groene kromme hoort bij het, blijkbaar wat verdeelde, oordeel van de leden van de vaststellingscommissie.
De hoge paarse stippellijn heeft betrekking op de N-termen in het verleden voor dat vak.
De ervaring leert dat die vaak dicht bij elkaar liggen, wat resulteert in een zware weging.
De doorgetrokken zwarte kromme is te zien als het gewogen gemiddelde van de vijf verdelingen, en piekt bij N=0,6.
Definitieve N-term
De technische N-term is niet altijd de definitieve N-term.
In het laatste stadium wordt er door het CvTE nog eens kritisch naar de hele procedure gekeken en worden ook klachten van docenten en leerlingen meegewogen.
Wanneer er bij een vraag een onvolkomenheid wordt gesignaleerd kan de N-term daarvoor worden gecorrigeerd (zie ook WiskundE-brief 941 en WiskundE-brief 942).
Daarnaast wordt er met name gelet op signalen die wijzen op tijdnood bij de kandidaten.
Tweede tijdvak
Voor het tweede tijdvak geldt een iets andere regeling.
Ik hoop daar in de komende tijd nog op terug te komen.
gk
----------------------
1) Helaas is het me niet gelukt om duidelijkheid te krijgen over de vraag hoe deze 'vertaling' precies gaat.
Dat is met name van belang vanwege het effect op de spreiding, die weer van belang is voor de weging.
|
Vraagtekens rond de doorstroomtoets po-vo
De uitslagen van de nieuwe doorstroomtoetsen, opvolgers van de eindtoetsen primair onderwijs, hebben hier en daar geleid tot verbazing en onbegrip.
De adviezen voor de vervolgopleiding die deze toetsen geven, wijken soms behoorlijk af van het beeld dat de leraren van de school zelf hadden, mede op basis van jarenlang afgenomen voortgangstoetsen.
Ook lijkt het nogal uit te maken welke variant van de toets is gemaakt, terwijl de opzet juist was aan die verschillen een eind te maken.
Vanaf het schooljaar 2014-15 werden de scholen in het basisonderwijs verplicht om een eindtoets af te nemen.
Voor die tijd lieten bijna alle scholen hun leerlingen de Cito-toets maken, maar verplicht was dat niet.
De afname van een intelligentietest behoorde bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden.
Op aandrang van de Tweede Kamer kon niet alleen het Cito eindtoetsen maken, maar ook andere partijen.
De nieuwkomers, zoals bureau ICE met IEP, veroverden in de loop der tijd een behoorlijk deel van de markt.
In 2015 had Cito, in samenwerking met het CvTE, nog een marktaandeel van 96%, in 2019 was dat gedaald tot nog maar 50%.
Vergelijkbaar?
Intussen kwamen er steeds meer twijfels over de gelijkwaardigheid van de diverse toetsen.
Bij sommige toetsen leek het veel makkelijker om bijvoorbeeld het rekenniveau 1S te halen dan bij andere (zie onder andere WiskundE-brief 860).
Na een paar jaar kwam men bij het ministerie tot de conclusie dat de zaak moeilijk te repareren was, en dat er een andere opzet moest komen.
Dat werd de doorstroomtoets.
Belangrijk verschil was dat het CvTE niet langer toetsaanbieder was, maar belast werd met het toezicht op de verschillende aanbieders.
Het ging om veel meer dan toezicht achteraf, het CvTE werd verantwoordelijk voor de hele opzet, en met name de normering van de toetsen.
Op basis van die normering worden toetsscores op de diverse toetsen vertaald in adviezen.
Dit jaar konden de scholen kiezen uit zes verschillende doorstroomtoetsen, waaronder een van Cito (BV), en een van "de overheid", ontwikkeld door stichting Cito.
Deze stichting heeft trouwens ook een belangrijke rol bij de ondersteuning van het CvTE als kwaliteitsbewaker.
Opwaartse druk
Intussen kregen de toetsen steeds meer gewicht.
Uit onderzoek bleek dat sommige groepen leerlingen vaker dan andere op de eindtoets hoger scoorden dan het voorlopig advies van de school aangaf (zie ook WiskundE-brief 877).
Globaal gezien gaf de eindtoets in een derde van de gevallen een 'hoger' niveau aan, een derde een lager en een derde hetzelfde.
Daarbij moet wel bedacht worden, dat het vaak om vrij kleine verschillen gaat, zoals havo/vwo in plaats van havo.
Om zoveel mogelijk leerlingen een kans te geven om een 'hogere' opleiding te volgen, kwam zowel vanuit de politiek als van de inspectie meer nadruk op "kansrijk adviseren".
Was een aantal jaren geleden nog de gedachte dat het advies van de school leidend was, en de toetsuitslag slechts een hulpmiddel, in de loop der tijd werd de druk om het advies aan te passen als op de eindtoets beter werd gescoord steeds groter.
Dat had resultaat.
In 2015 werd het advies in minder dan 1 van de 6 gevallen aangepast, in 2018 was dat al 1 op 4, en de laatste jaren ongeveer 1 op 3. Dat is echter nog veel te weinig volgens het ministerie, en bij de nieuwe doorstroomtoets is bijstelling, alleen naar boven, ook min of meer verplicht.
Alleen als dat duidelijk niet in het belang van de leerling is, kan daar gedocumenteerd van worden afgeweken.
Proefopzet?
De vervanging van de eindtoets door de nieuwe doorstroomtoets is een paar jaar geleden aangekondigd als een goed voorbereide operatie.
Bij de lancering dit schooljaar was opvallend dat uitdrukkelijk werd gemeld dat de resultaten van de nieuwe toets niet goed vergelijkbaar zijn met die van de eindtoetsen uit de jaren daarvoor.
Er werd zelfs gesproken van een 'nulmeting', en ter geruststelling verzekerd dat de inspectie de scholen niet zou afrekenen op de toetsresultaten.
Dat roept de vraag op of het niet verstandiger was geweest om het nieuwe systeem eerst met een beperkt aantal scholen uit te proberen.
Onmogelijke opdracht?
De verschillen tussen de diverse doorstroomtoetsen zijn groot.
Zo richten sommige zich op digitale afname, terwijl andere schriftelijk zijn.
Sommige varianten zijn adaptief, de moeilijkheidsgraad van nieuwe opgaven wordt aangepast op basis van eerder gemaakte opgaven.
Ook zaken als vormgeving zijn punten waarop aanbieders zich proberen te onderscheiden.
Je kan je afvagen of de ambitie van gelijkwaardigheid van al deze toetsen bereikbaar is.
Op dit moment wordt geprobeerd, onder andere met verplichte 'ankeropgaven', de scores op de verschillende toetsen vergelijkbaar te maken. Echter, dat lijkt dit jaar nog niet echt gelukt.
Of dat echt mogelijk is bij zo'n grote diversiteit aan toetsen is nog de vraag.
gk
|
Wiskunde D-middag
Op donderdag 6 juni organiseert TU Delft een middag voor leerlingen uit 4 vwo en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket.
Dit doet de TU Delft in samenwerking met Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.
In het bijzonder zijn ook de leerlingen die via de Bètasteunpunten wiskunde D online volgen van harte welkom.
Op de Wiskunde D-middag worden de leerlingen in drie verschillende workshops meegenomen in de wiskundewereld op de TU Delft. Daarbij worden onderwerpen als uitgangspunt genomen die bij het vak aan bod zijn gekomen of misschien nog gaan komen.
Met als thema "Alles is wiskunde" spreken vertegenwoordigers uit de wereld van wetenschap en bedrijfsleven over het belang en de schoonheid van wiskunde. Hanne Kekkonen (TU Delft) bespreekt (in het Engels) hoe je complexe meetkunde kunt begrijpen met behulp van uitslagen, Rutger Ockhorst (TU Delft) neemt je mee in de wiskunde achter de quantumwereld en Geert Lenderink (KNMI) laat je zien hoe statistiek in klimaatmodellen voor extreme neerslag wordt gebruikt.
Wie?
- Leerlingen uit 4 en 5 vwo met wiskunde D in hun pakket
- Wiskunde D docenten
Datum: donderdag 6 juni van 13u tot 16u
Locatie: In het gebouw ECHO (Hall B22), Van Mourik Broekmanweg 5, 2628 XE Delft
Deelname is gratis.
Meer informatie via deze link.
Aanmelden kan tot vrijdag 24 mei 2024 en vol is vol.
|
Wiskundezomerkampen
Lossen uw leerlingen graag puzzels en wiskundige problemen op?
Dan is een wiskundekamp van Vierkant voor Wiskunde iets voor hen.
Leerlingen hoeven niet uitzonderlijk intelligent te zijn om mee te gaan.
Als ze puzzelen, nadenken over wiskundige problemen en zelf creatieve oplossingen verzinnen leuk vinden, zijn ze van harte welkom.
De kampen zijn voor jongeren van groep 6 basisschool tot en met klas 6 van het voortgezet onderwijs.
Ze werken in groepjes van circa zes deelnemers, onder begeleiding van twee enthousiaste vrijwilligers. Iedere dag bestuderen ze een ander wiskundig onderwerp.
Er zijn drie kampen, ieder voor een andere groep:
- 5 tot en met 9 augustus 2024, voor groep 6 en hoger van het primair onderwijs
- 29 juli tot en met 2 augustus 2024, voor klas 1 tot en met 3 uit het voortgezet onderwijs
- 22 tot en met 26 juli 2024, vanaf klas 4 voortgezet onderwijs
Ze worden alledrie in Heino gehouden, van maandag tot en met vrijdag.
De kosten bedragen € 355,= inclusief accommodatie, maaltijden en materialen.
Aanmelden kan via de website.
Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert al 30 jaar wiskundezomerkampen en geeft ook boeken uit voor jongeren die op zoek zijn naar extra uitdaging.
|
Hoe kijk je een examen na?
Ook dit jaar verzorgt de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren een aantal (online) bijeenkomsten waarin gesproken wordt over de vraag hoe de eindexamens kunnen en moeten worden nagekeken.
Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, wordt besproken hoe deze nagekeken zouden kunnen worden. Op deze wijze kunnen onervaren collega's wat steun krijgen bij de ingewikkelde opdracht om het examen na te kijken. Voor meer ervaren collegas gaat het meer om onderling te vergelijken binnen de mogelijkheden van het correctievoorschrift.
Deze bijeenkomsten voor eindexamendocenten vmbo-gt, havo en vwo zijn dus bedoeld voor zowel beginnende als ervaren docenten.
Data
De bijeenkomst over de examens vmbo-gt is donderdag aanstaande, 11 april, vanaf 19:00 uur.
Voor havo/vwo, wiskunde A, B (en C) zijn er bijeenkomsten op dinsdag 23 en donderdag 25 april. Die bijeenkomsten beginnen om 19:30 uur. Alle bijeenkomsten zijn online.
U kunt zich aanmelden via deze link. Bijwonen van de bijeenkomst is gratis voor leden van de NVvW, anderen betalen € 10,=.
|
Maartaanvulling toegestane grafische rekenmachines
De Maartaanvulling bij de Mededelingen over de eindexamens 2024 voor vmbo, havo en vwo is ondertussen gepubliceerd. Voor het vak wiskunde zijn de toegestane grafische rekenmachines en vooral de juiste OS-versie van belang.
De meest volledige informatie staat niet in de het overzicht toegestane hulpmiddelen, maar in de vakspecifieke informatie voor wiskunde A, B of C.
Ten opzichte van 2023 is er alleen een alleen een kleine wijziging voor HP.
Overigens wordt geadviseerd om altijd om voor het examen het meest recente operating system of de meest recente examenstand te (laten) installeren.
Hieronder het volledige overzicht van de toegestane types en toegestane versies van het Operating System of Examenstand.
Merk |
Type |
Versie OS of examenstand |
Casio |
fx-9860GII(SD) |
Versie OS2.11 of hoger |
Casio |
fx-CG50 |
Versie OS 3.50 of hoger |
HP |
HP Prime |
Examenstand voor CSE Nederland, versie 2024 |
Numworks |
Numworks |
Versie 19 of hoger |
Texas Instruments |
TI 84 PLUS CE-T |
Versie OS 5.6 of hoger |
Texas Instruments |
TI Nspire CX |
Versie OS 4.5.4 of hoger |
Texas Instruments |
TI Nspire CX II-T |
Versie OS 5.4 of hoger |
bron: Vakspecifieke informatie 2024 (wiskunde A vwo)
Meer informatie over de toegestane hulpmiddelen vindt u op www.examenblad.nl.
Informatie over de software en hoe u deze kunt updaten, vindt u op de site van de betreffende fabrikant.
|
Examenbesprekingen
De examenperiode nadert en de NVvW zorgt er wederom voor dat docenten hun nakijkwerk met elkaar kunnen bespreken.
Daartoe zijn er de formele examenbesprekingen, de wat informelere online meetups en het forum op de NVvW-site.
Hieronder wordt dit toegelicht.
Examenbespreking
Kort na ieder wiskunde-examen volgt een formele bespreking van ongeveer 2 uur per wiskundevak in Utrecht.
De groep deelnemers bestaat uit docenten met op z'n minst 5 jaar ervaring.
Vanwege de continuïteit wordt ervoor gezorgd dat ongeveer de helft eerder deelnam aan zo'n bespreking en om te zorgen voor een frisse blik bestaat de andere helft uit mensen die dat nog niet gedaan hebben.
Alle (ongeveer) 14 deelnemers aan het overleg hebben tevoren het werk van tenminste vijf, en in de praktijk nagenoeg alle, examenkandidaten nagekeken.
Alleen NVvW-leden kunnen deelnemen; belangstellenden kunnen zich via de NVvW-site opgeven.
Het CvTE is toehoorder bij deze bespreking.
De bespreking kan voor het CvTE wel aanleiding zijn om te komen tot een aanvulling op het correctievoorschrift.
Het correctievoorschrift is de basis voor de besprekingen.
De discussies gaan over het werk van leerlingen en hoe het correctievoorschrift gehanteerd moet worden als leerlingen bijvoorbeeld een andere, correcte aanpak gebruiken.
Het resultaat kan dan een voorstel voor een puntenverdeling zijn.
Andere docenten kunnen hiermee hun voordeel doen en hiermee wordt gelijke behandeling bevorderd.
Soms geeft een examenvraag in deze bespreking aanleiding tot een lange discussie, met als conclusie dat de beoordeling wordt overgelaten aan de professionele docent.
Hoewel dit geen recht doet aan de gevoerde discussie, staat dan in het verslag zoiets als 'geen opmerkingen'. Ook kan het voorkomen dat een opmerking in het verslag verschijnt als steun voor minder ervaren docenten, terwijl die voor meer ervaren docenten een open deur is.
Het verslag van deze bespreking is openbaar en wordt wel het 'examenverslag' genoemd.
Meetups
Voor de verschillende examens zijn er ook zogenaamde meetups voor alle docenten.
Deze bieden vooral docenten uit kleine wiskundesecties en nog minder ervaren docenten de gelegenheid met collega's van gedachten te wisselen.
Er is gelegenheid om vragen te stellen en de opgaven en de antwoorden worden doorgenomen.
Het examenverslag is dan al af.
Deze meetups vinden alleeen digitaal plaats.
Bij deze besprekingen zijn ook niet-NVvW-leden welkom, dus iedereen kan zich aanmelden.
De data hiervoor verschijnen in één van de volgende Wiskund E-brieven.
Discussieforum
Tot slot is er het forum waar NVvW-leden vragen aan andere leden kunnen stellen.
Vragen die hier vóór de formele examenbespreking zijn gesteld, worden ook in deze bespreking betrokken. Daarom is het de moeite waard zo snel mogelijk uw vragen in dit forum te stellen.
|
Vakantiecursus 2024
De vakantiecursus voor wiskundeleraren heeft dit jaar als thema groepentheorie, en met name de paradox van Banach-Tarski: hoe groepentheorie van één meloen er twee maakt.
De Vakantiecursus voor Wiskundeleraren wordt vanaf 1946 jaarlijks georganiseerd. Sinds 2010 ligt de
organisatie in handen van Platform Wiskunde Nederland en sinds vorig jaar wordt ook samengewerkt met
Platform Wiskunde Vlaanderen. De cursus richt zich in Nederland vooral op docenten in de bovenbouw vwo. Dit jaar is het onderwerp groepentheorie.
Banach-Tarski
Groepentheorie, dat wil zeggen de wiskundige studie van symmetrieën, is een toegankelijk domein van de wiskunde, dat zowel theoretisch als praktisch geïnteresseerden veel te bieden heeft.
In deze cursus staat een wiskundig-theoretische toepassing centraal: de stelling van Banach-Tarski.
Deze verbluffende stelling zegt dat een massieve driedimensionale bol van straal 1 opgedeeld kan worden in 5 niet-overlappende delen die vervolgens opnieuw kunnen worden samengevoegd tot twee bollen van straal 1.
Bij het samenvoegen worden de 5 delen alleen maar geroteerd en getransleerd, maar niet vervormd. Deze stelling wordt vanwege haar contra-intuïtieve karakter meestal de Banach-Tarskiparadox genoemd.
Opbouw
In de vakantiecursus van 2024 geeft Jeroen Spandaw eerst een laagdrempelige introductie in de groepentheorie, met een focus op eenvoudige voorbeelden en op de concepten die nodig zijn voor het bewijs van de stelling van Banach en Tarski. Hierbij krijgen de deelnemers de gelegenheid om vertrouwd te raken met die concepten door enkele goed gekozen voorbeelden concreet door te rekenen.
De volgende dag zal Stefaan Vaes laten zien hoe deze groepentheorie gebruikt kan worden om de stelling van Banach en Tarski te bewijzen, hoe onmogelijk die stelling ook mag lijken
De cursus sluit aan op de wens van met name de Vlaamse overheid om meer abstracte onderwerpen aan bod te laten komen in het curriculum.
De nieuwe eindtermen in Vlaanderen verplichten de behandeling van een algebraïsche structuur, zoals groepen, in richtingen met 6 uur wiskunde.
Praktische informatie
Op 23 en 24 augustus kunt u terecht in Amsterdam. Twee weken later, op 6 en 7 september in Antwerpen.
De cursus begint op vrijdagmiddag om 15:00 uur en eindigt op zaterdagmiddag om 14:30 uur.
Het cursusgeld bedraagt € 99,= (gepensioneerden € 55,=, studenten € 39,=). Dit is inclusief syllabus en maaltijden.
U kunt zich tot 1 augustus hier aanmelden.
|
Oproep
Met het oog op een artikel in NRC over het het YouTube-kanaal Math with Menno ben ik op zoek naar wiskundedocenten.
Ik ben bezig met een artikel over
'Math with Menno', het YouTubekanaal van Menno Lagerwey, die inmiddels ook examentrainingen geeft.
Hij is zo populair onder scholieren dat het mij als onderwijsredacteur interessant leek om een artikel aan hem te wijden. Graag wil ik ook de mening van wiskundeleraren horen over dit fenomeen. Is zijn uitleg in filmpjes goed? Verwijst u leerling wel eens naar hem?
Kan de uitleg de fysieke lessen op school vervangen? Zijn er nadelen, gevaren?
Het artikel zal in de week van 15 april in de krant verschijnen. Graag ontvang ik zo spoedig mogelijk mailtjes van docenten die ik kan bellen. Schriftelijke bijdragen zijn ook welkom.
Claudia Kammer, c.kammer@nrc.nl
Redacteur onderwijs NRC
|
Uitslag tweede ronde van de Wiskunde Olympiade
Op vrijdag 15 maart werd de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade op twaalf universiteiten gehouden. Er waren 999 leerlingen uitgenodigd op grond van hun score in de eerste ronde. Ook hadden 16 leerlingen een wildcard ontvangen.
Uiteindelijk deden er 904 leerlingen daadwerkelijk mee aan de tweede ronde.
Twee deelnemers wisten alle opgaven foutloos op te lossen en hebben de maximale score van 40 punten behaald.
De volgende leerlingen gaan door naar de finale: de 38 onderbouwleerlingen met 21 punten of meer, de 44 vierdeklassers met 24 punten of meer en de 41 vijfdeklassers met 27 punten of meer.
De finale vindt plaats op vrijdag 13 september in Eindhoven.
Scores bekijken
Als u leerlingen heeft die meegedaan hebben aan de tweede ronde, kunt u via de wedstrijdsite wedstrijd.wiskundeolympiade.nl de scores van uw leerlingen zien en tevens wie er door is naar de finale. Alle deelnemers ontvangen rond 11 april een brief met hun persoonlijke uitslag. De finalisten ontvangen bovendien een uitnodiging om deel te nemen aan een aantal trainingsmiddagen op de universiteit, zodat ze zich optimaal kunnen voorbereiden op de finale.
2025
Inmiddels is ook de datum van de eerste ronde volgend jaar bekend, om alvast in uw agenda te noteren: 20 tot en met 31 januari 2025. U kunt met uw school zelf binnen deze periode de meest geschikte dag uitkiezen waarop de eerste ronde wordt afgenomen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Vrije School Zutphen
Vrijeschool Zutphen is per 1 augustus 2024 op zoek naar een 1e en een 2e graadsdocent wiskunde voor circa 0,8 - 1,0 fte, die samen met onze enthousiaste sectie inspirerende en uitdagende lessen verzorgt waarbij de relatie met de leerling centraal staat.
De functie betreft het verzorgen van vaklessen en ochtendperiodelessen (zie voor meer informatie www.vszutphen.nl).
Bent u die gedreven enthousiaste docent?
Maak ons dan nieuwsgierig naar wie u bent en wat uw mogelijkheden zijn.
Stuur ons zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 22 april aanstaande uw cv en motivatiebrief toe via kharmsen@vszutphen.nl.
|
Advertenties
Win een plek in KERN Wiskunde
Weet u een leuk onderwerp voor een hoofdstukopening voor de bovenbouw havo of vwo?
Stuur uw idee vóór 1 juni 2024 naar kernwiskunde@boom.nl en ontvang een gratis boek van KERN Wiskunde naar keuze.
Het beste idee komt in KERN Wiskunde en wordt beloond met taart voor de hele sectie.
|
|
|
Ontdek de NumWorks grafische rekenmachine!
Heeft u al een testexemplaar van de NumWorks grafische rekenmachine, maar bent u er nog niet aan toegekomen om alle functionaliteiten hiervan te ontdekken?
Plan dan een demonstratie in, waarin we samen de functionaliteiten doorlopen!
Wilt u de NumWorks eerst uitproberen?
Vraag uw gratis testexemplaar dan gemakkelijk aan via onze website!
Mocht u vragen hebben, stuur dan gerust een bericht naar contact@numworks.nl.
|
|
.
|
Rekenmachine extra voordelig via Eduwinkel
Laat uw leerlingen extra voordelig hun rekenmachine bestellen bij Eduwinkel!
Gebruik maken van centrale aankoop van wetenschappelijke en grafische rekenmachines en levering op school of thuis?
Bij Eduwinkel bieden we uw leerlingen de scherpste prijzen en voorwaarden voor alle merken.
Neem snel vrijblijvend contact op voor een offerte via info@eduwinkel.nl.
|
Instructiefilmpjes TI
Instructiefilmpjes Texas Instruments om de puntjes op de i te zetten!
Weten uw leerlingen hoe zij op het examen alle berekeningen op hun grafische rekenmachine kunnen doen? Stuur ze deze lijst met instructiefilmpjes door zodat zij zelf kunnen checken of ze alles begrijpen. Dat geeft rust op het examen en helpt voor een goed cijfer!
Bekijk deze filmpjes.
|
|
|
Loop de CASIO fx-82NL checklist na!
De fx-82MS en fx-82EX zijn vervangen door de fx-82NL.
Hieronder een checklist als geheugensteuntje om de fx-82NL beter te integreren op school.
- De schoolbenodigdhedenlijst bijgewerkt
- Een emulator aangevraagd
- Alle sectieleden aangemeld op fx-Sensei (docentenplatform)
Zo maakt u een goede start voor het nieuwe schooljaar. Verder nog vragen? Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|