nummer 943, 21 januari 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Nieuwe examenprogrammas bekend?
Het schrijven over de vernieuwing van de examenprogrammas havo/vwo is een beetje op eieren lopen.
De voorstellen worden weliswaar toegestuurd aan de deelnemers aan diverse raadplegingen (zie ook WiskundE-brief 940), maar wel met de opmerking dat ze niet verder verspreid dienen te worden.
Omdat het steeds gaat om voorlopige tussenproducten kan wel enig begrip opgebracht worden voor het standpunt van de ontwerpers.
Gevaar daarbij is wel dat een openbare discussie over belangrijke themas rond de vraag wat we de komende jaren in het wiskundeonderwijs centraal moeten en kunnen stellen, uitblijft.
Het gesprek kan dan pas beginnen als alles al in kannen en kruiken is.
Keuzes
Het is daarom goed dat Henk Tijms in WiskundE-brief 942 iets heeft geschreven over zijn bezwaren tegen de keuzes die de ontwerpers hebben gemaakt voor de invulling van het domein Toeval, onzekerheid en data.
Maar dat is slechts één thema.
Omdat we te maken hebben met 8 zeer uiteenlopende programmas variërend van een zeer beperkt basisprogramma voor de havo tot een veel uitgebreider programma als voorbereiding op beta-studies is het lastig om grote lijnen en belangrijke keuzes te benoemen.
In Euclides 99-3 staat weliswaar een artikel over de nieuwe programmas, maar dat is naar mijn idee erg geschreven vanuit de visies en het optimisme van de ontwerpers.
Thema's
Vanwege de 'geheimhoudingsclausule' is het voor mij lastig om themas aan te geven waarover breder gediscussieerd zou moeten worden.
Eén wil ik er noemen, omdat dit ook speelt bij het wel gepubliceerde nieuwe onderbouwprogramma (zie WiskundE-brief 938).
Er is gekozen voor een beperkte omvang van de leerstof, dat geldt met name voor de Maatschappij-programmas.
Tegelijk zijn er naar ik heb begrepen voor alle leerlingen zeer hooggestemde doelen voor het wiskundig denken, handelen en de houding tegenover wiskunde.
De vraag, die ik ook in mijn stukje over het onderbouwprogramma heb gesteld, is hoe die twee zich tot elkaar verhouden.
Openheid
Er is aangekondigd dat er dit voorjaar nog een raadplegingsronde komt.
Het zou fijn zijn als de ontwerpers, aangestuurd door SLO, voor die tijd de voorstellen openbaar willen maken.
Daarbij zijn overzichten waarin de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende programmas wenselijk, evenals een indicatie van de veranderingen ten opzichte van de huidige situatie.
Ook zou het prettig zijn als de verschillende organisaties die als klankbord bij het proces zijn betrokken, de input die ze in het verleden hebben gegeven publiceren.
gk
|
Conferentie rekenen/wiskunde po-vo
Er wordt een expertmeeting georganiseerd voor alle leraren die geïnteresseerd zijn in de aansluiting tussen rekenen in het primair onderwijs (po) en wiskunde in het voortgezet onderwijs (vo).
Een van de dingen waar leerlingen tegenaan lopen is het verschil in taalgebruik.
Op deze bijeenkomst krijgt u zicht op de overeenkomsten en verschillen in de gehanteerde wiskundetaal.
Verder wordt er aandacht besteed aan de geactualiseerde kerndoelen in het vo.
In deze nieuwe kerndoelen wordt, méér dan vroeger, rekening gehouden met de aansluiting tussen po en vo.
In de kerndoelen zijn ook voor zowel po als vo wiskundig denken en wiskundige werkwijzen expliciet opgenomen.
Daarop wordt nader ingegaan en er is uiteraard ook gelegenheid om ervaringen uit te wisselen.
Praktische informatie
De ontmoeting vindt plaats op 13 maart 2024 tussen 15:30 en 19:30 uur in het cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht.
De organisatie berust bij NvVW, NVORWO en SLO.
De bijeenkomst is vooral bedoeld voor bovenbouwleerkrachten in het po en onderbouwdocenten in het vo.
De kosten bedragen € 50,- en u kunt zich hier aanmelden.
|
Avond van de Abelprijs 2023
Op deze avond staat het werk centraal van de wiskundige Luis Caffarelli, een vooraanstaand wiskundige die onderzoek verricht aan partiële differentiaalvergelijkingen.
Hij werd in 2023 voor zijn werk geëerd met de Abelprijs - ook wel de Nobelprijs voor wiskunde genoemd.
Caffarelli kreeg deze prijs voor zijn 'baanbrekende bijdragen aan de theorie van de regelmatigheid van niet-lineaire partiële differentiaalvergelijkingen'.
Het gaat dan in het bijzonder om differentiaalvergelijkingen die te gebruiken zijn voor de beschrijving van uiteenlopende verschijnselen, zoals de stroming van vloeistoffen of de groei van bevolkingsgroepen.
Drie wiskundigen uit het vakgebied van Caffarelli informeren u deze avond over de mogelijkheden en toepassingen van deze theorie en Caffarelli's bijdragen hieraan.
Praktisch
De avond is op dinsdag 12 maart 2024, van 19:30 tot 21:30 uur in het Trippenhuis, Tinbergenzaal, Kloveniersburgwal 29 te Amsterdam. De voertaal is Engels.
Meer informatie vind u op de website van het KNAW.
Aanmelden kan via deze link.
|
Bronnen voor geschiedenis in de wiskundeles
Mogelijk zoekt u af en toe inspiratie om de geschiedenis van de wiskunde in uw lessen te betrekken.
De NVvW-werkgroep die zich hiermee bezighoudt zette een aantal mogelijke bronnen op een rij.
Hieronder volgt een samenvatting.
Doe er uw voordeel mee!
In de concept-kerndoelen rekenen en wiskunde staat de uitdrukkelijke suggestie om aandacht te besteden aan de geschiedenis van de wiskunde.
Echter, niet alle wiskundedocenten vinden materiaal hierover makkelijk te verzamelen.
Hieronder enkele bronnen en daarmee ook aanknopingspunten om verder te zoeken, zonder enige pretentie van volledigheid.
- In de Zebra-reeks van Uitgeverij Epsilon verschijnen regelmatig boekjes die met de geschiedenis van wiskunde te maken hebben.
Zo verscheen onlangs van Goossen Karssenberg: Islamitische Meetkundige Patronen - De geheimen van een eeuwenoude ontwerptraditie ontsluierd (Zebra-reeks 66).
Dit gaat over meetkundige patronen op moskeeën, tombes en in heilige boeken uit islamitische culturen (zie ook zijn site).
En in De wiskunde van de Dambusters (Zebra-reeks 69) gaat Ad Meskens in op de wiskunde die nodig was om het eerste precisiebombardement van Duitse stuwdammen in 1943 mogelijk te maken.
- Via deze site zijn de presentaties van symposium: "Een bonte verzameling" van de Werkgroep Geschiedenis van de NVvW terug te vinden.
- Op de Website International Study Group on the relations between History and Pedagogy of Mathematics staat een pagina met allemaal links.
Zo staan daar links naar materiaal van Archimedes, De Elementen van Euclides, de geschiedenis van de statistiek of meetkundige bronnen uit de 15e tot 18e eeuw.
- Ed Southall (Solve My Maths en Geometry Snacks) heeft een wiskundevariant gemaakt van de meneertjes en mevrouwtjes van Roger Hargreaves, met vlakke figuren en historische wiskundigen in de hoofdrol.
Hiernaast ziet u enkele voorbeelden.
De complete set kunt u in powerpoint-versie en als stickers hier vinden, bijvoorbeeld voor uw leerlingen, of voor aan de muren in uw klaslokaal of uw werkkamer. Via deze link kunt u ook terugvinden om wie het gaat.
- In het kader van het Wikiproject
Gendergap van European Women in Mathematics-NL worden in het Nederlands wikipediapagina's geschreven over vrouwelijke wiskundigen, zowel over historische als over nog actieve wiskundigen. Daarnaast staat een samenwerking met tijdschrift Pythagoras op stapel om aandacht te geven aan vrouwelijke wiskundigen.
- Op de Nederlandse Wiskunde Dagen wordt regelmatig aandacht besteed aan de geschiedenis van de wiskunde.
Materiaal hierover uit 2023 is via de NWD-website te vinden.
Zo besteedde Goossen Karssenberg in 2023 aandacht aan "Patroonkunde: mozaïeken construeren volgens een eeuwenoude ontwerptraditie", gingen Jacques Jansen en Karen de Kort in op "Vormen en verhoudingen in de architectuur", gaf Viktor Blåsjö een lezing getiteld "Rigoureuze plaatjes: Waarom wiskundigen van Euclides tot De Witt dol waren op tekenmechanismen", sprak K.P. Hart over "150 jaar over aftelbaarheid van R" en ging Jeanine Daems in op Derdegraads vergelijkingen oplossen met kegelsneden.
Verder traden Desiree Agterberg en Peter Lanser op over Wiskunde voor gerechtigheid met een toneelstuk over een verhaal dat zich afspeelde in China, zo n tweeduizend jaar geleden.
Ook andere presentaties zijn op genoemde NWD-site terug te vinden.
|
Meer dan 1000 woorden
Op de website van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren worden al ruim twee jaar blogs geplaatst.
De laatste maanden zijn onder andere Henk Hietbrink en Rob van Oord, met zijn serie "Wiskunde bij de les", hier heel actief.
Een paar weken geleden is mederedacteur Jeanne Kok gestart met een serie onder de titel "Meer dan 1000 woorden".
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, zo wordt gezegd.
Dat geldt dan zeker voor animaties.
Haar opzet is dan ook diverse onderwerpen uit de wiskunde te voorzien van aansprekende animaties.
Tot nu toe zijn aan de orde gekomen : transformaties, vlakvullingen en bewijzen voor de stelling van Pythagoras.
Als u meer wilt weten, kijk dan even hier.
|
Strenger beoordelen?
In de VS is onderzoek gedaan naar de vraag of leerlingen van wiskundeleraren die strenger beoordelen ook hoger scoren op gestandariseerde testen.
Gekeken werd naar gegevens van tweede- en derdeklassers uit de staat North Carolina in de periode 2006-2016.
Het bleek dat leerlingen van docenten die het leerlingenwerk bij het vak Algebra I strenger beoordelen ook beter scoorden bij gestandariseerde toetsen, ook bij het vak Algebra II en bij meetkunde.
Gekeken werd of streng beoordelen ook demotiverend werkte op leerlingen, met name door te letten op het lesverzuim.
Daarvan bleek niets; de strenger beoordeelde leerlingen verzuimden gemiddeld juist iets minder.
De effecten waren te zien bij de hele groep, maar ook bij deelgroepen, zoals slecht presterende leerlingen.
bron: Best Evidence in Brief.
|
Eerste ronde Wiskunde-olympiade van start
De eerste ronde van de Wiskunde Olympiade staat voor de deur. U kunt de eerste ronde afnemen in de periode van 22 januari tot en met 2 februari.
Mocht u uw school nu helemaal vergeten zijn op te geven: het kan nog!
Ga naar de wedstrijdsite.
Als u al een account heeft, kunt u inloggen door bij gebruikersnaam uw e-mailadres in te vullen.
Als u voor het eerst wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij zowel de gebruikersnaam als bij het wachtwoord op de wedstrijdsite de brincode van uw school in te voeren.
De rest wijst zich dan vanzelf.
Het account moet dan nog wel even geactiveerd worden.
Stuur daarvoor een mailtje naar info@wiskundeolympiade.nl.
We wensen alle deelnemende scholen en leerlingen veel plezier bij de eerste ronde!
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl).
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Denkklassen creëren
Auteur: | Peter Liljedahl |
Uitgeverij: | Bazalt Groep |
Aantal pagina's: | 373 |
ISBN: | 978-94-6118-322-4 |
Prijs: | € 49,00 |
Leraren vinden het vaak lastig leerlingen verder te krijgen dan dingen uit hun hoofd leren en klakkeloos herhalen.
Peter Liljedahl heeft 15 jaar onderzoek vertaald in deze praktische uitgave over hoe u bij rekenen/wiskunde denkklassen kunt creëren door een omgeving te bieden voor diep nadenken en leren.
In dit boek:
- komt het wat, waarom en hoe van elke strategie aan bod en worden veelgestelde vragen van leraren beantwoord,
- wordt beschreven hoe deze strategieën nadenken bevorderen aan de hand van interviews met leraren en leerlingen en voorbeelden van opgaven,
- staat een schat aan macrostappen, microstappen en rijke problemen om mee aan de slag te gaan en
- zijn de 14 strategieën ingedeeld in vier toolkits die gedurende het schooljaar op volgorde kunnen worden ingevoerd en uitgebouwd.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Toetsdeskundige wiskunde centrale examens
Lijkt het U leuk om samen met ervaren docenten uit een constructiegroep de centrale examens voor wiskunde vmbo en/of havo/vwo te maken?
Heeft u ervaring als wiskundedocent met examenklassen en wilt u bijdragen aan een zo hoog mogelijke kwaliteit van de examens? Werkt u graag samen met collegas, maar ook met opdrachtgevers en externe specialisten? Dan is werken als toetsdeskundige wiskunde bij Cito wellicht iets voor u!
Het gaat om een baan van 16-36 uur per week.
Kijk voor meer informatie op deze pagina.
Solliciteren kan tot 5 februari.
|
Advertenties
Aan de slag met Math4all
Via de Math4all website kunt u bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samenstellen en toetsen genereren. Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Wilt u meer maatwerk voor uw school, dan betaalt u een kleine vergoeding.
Dan kunt u eigen materiaal toevoegen en verregaande keuzes maken zoals werken naar een meer probleemgestuurde lesaanpak, etcetera.
Of waardeert u de filosofie van Math4all en wilt u inhoudelijk bijdragen? Vrijwilligers zijn altijd welkom.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2024.
|
|
|
Docentenmiddag KERN Wiskunde in Meppel
Kom woensdag 7 februari naar de docentenmiddag van KERN Wiskunde in Meppel!
Afgelopen woensdag was de docentenmiddag van KERN Wiskunde in Amsterdam.
Het was een geslaagde bijeenkomst met mooie gesprekken.
Er werden veel ervaringen uitgewisseld en vragen beantwoord door auteurs, gebruikers van de methode en het uitgeefteam van KERN Wiskunde.
Heeft u deze docentenmiddag gemist?
Meld u gratis aan voor de docentenmiddag op woensdag 7 februari in Meppel.
|
|
|
BES Examenhulp
Middels het theorie- en oefenboek van BES Examenhulp wordt voorbereiding op het wiskunde A vwo-eindexamen vereenvoudigd.
Mail info@besexamenhulp.nl en ontvang gratis inkijkexemplaren.
|
Elke maand een nieuw wiskunde webinar
Donderdag 25 januari hosten we het webinar: Trends in het onderwijs.
Het onderwijs is altijd in beweging. Didactisch domein expert Harmen Soppe staat stil bij belangrijke onderwijsthemas van de afgelopen jaren. Wat kan het onderwijs van deze ontwikkelingen leren voor de trends van de toekomst?
U kunt zich via deze pagina aanmelden.
Tip! Kijkt u liever wanneer het u goed uitkomt? Het complete webinaroverzicht en on-demand webinars vindt u op
Noordhoff.nl/wiskundewebinars.
|
|
|
Texas Instruments in het klaslokaal
Texas Instruments grafische rekenmachines: gemaakt voor in het klaslokaal.
Ook in 2023 gebruikten de meeste middelbare scholieren in Nederland een grafische rekenmachine van Texas Instruments.
Docenten die jaar na jaar kiezen voor TI noemen het vertrouwde ontwerp terwijl de technologie gaandeweg wordt vernieuwd en de goede ondersteuning in en buiten het klaslokaal.
Zij ervaren dat TI grafische rekenmachines leerlingen helpen te ontwikkelen in hun leerproces.
Een krachtig middel voor in de les dus!
Bekijk hier meer van de voordelen.
|
|
|
Gratis de NumWorks grafische rekenmachine testen?
Inmiddels heeft u vast al weleens gehoord van de NumWorks grafische rekenmachine. Bent u nieuwsgierig en wilt u deze zelf uitproberen?
Vraag dan een
gratis testexemplaar aan en ervaar zelf hoe deze grafische rekenmachine op alle vlakken uitblinkt!
Heeft u vragen? Stuur
Martijn gerust een berichtje!
|
|
|
SmartWiskunde
SmartWiskunde is dé slimme blended wiskundemethode voor de onderbouw van vmbo basis, kgt en havo/vwo.
Een belangrijk uitgangspunt van SmartWiskunde is dat leerlingen hun voortgang zien, zicht hebben op eigen aandachtsgebieden en hulp krijgen zodra ze vastlopen in een opgave.
Hoe? U als docent ziet precies waar leerlingen zijn en hoe ze het doen. U houdt daarmee de regie en kan gedifferentieerd aan de slag. Meer weten? Check www.smartwiskunde.nl
|
|
|
|
|