nummer 942, 7 januari 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Tekort wiskundeleraren nog ernstiger
Een jaar geleden besteedden we voor het laatst aandacht aan het tekort aan wiskundeleraren (zie WiskundE-brief 922).
De prognoses waren toen al niet florissant, maar de meest recente schattingen schetsen een nog somberder beeld.
Een jaar geleden werd verwacht dat de "onvervulde vraag" bij wiskunde in 2027 zou stijgen tot bijna 500 fte in 2027, maar de volgende jaren niet verder zou oplopen.
De meest recente prognoses laten een heel ander beeld zien, verwacht wordt een stijging naar bijna 800 fte in 2033, bijna een verdubbeling in tien jaar.
Ook voor het vak Nederlands zijn de prognoses een stuk slechter geworden. Daar werd tot voor kort verwacht dat het lerarentekort na 2027 zou afnemen.
Voor vakken als Frans, natuurkunde en informatica is het beeld in grote lijnen gelijk gebleven; alleen lopen de tekorten nog wat harder op dan eerder verwacht.
Relatief
Het tekort is het grootst in de tweedegraadssector. Het gaat daar om bijna 8% van het aantal uren, tegenover ruim 4% in de eerstegraadssector. Deze getallen zijn inclusief de 'verborgen' tekorten.
Hieronder wordt verstaan tekorten (bij reguliere posities of vervangingen) waarvoor uit nood een (tijdelijke) alternatieve oplossing is gevonden, omdat er geen geschikte bevoegde leraar beschikbaar was.
De tekorten zijn in absolute zin het grootst bij wiskunde en Nederlands.
Relatief gezien zijn ze bij onder andere informatica, natuurkunde, scheikunde, Frans en Duits nog wat hoger.
Nieuwe aanwas
De instroom op de tweedegraads (hbo) lerarenopleidingen wiskunde is de laatste paar jaar dramatisch gedaald.
In de periode 2013 − 2016 begonnen nog jaarlijks meer dan 750 studenten aan deze opleiding.
In 2021 en 2022 waren dat er nog maar ruim 400.
Een dergelijke daling is ook bij andere vakken te zien, maar niet bij alle.
De ontwikkeling van het aantal afstudeerders ijlt uiteraard wat na bij de instroom.
Hier zien we tot ongeveer 2016 een flinke toename, maar de laatste jaren alweer een afname.
In 2021 studeerden nog maar 300 studenten af.
Lichtpuntje is wel dat, gekeken naar alle vakken, het erop lijkt dat afgestudeerden wat vaker daadwerkelijk in het onderwijs aan de slag gaan en ook wat vaker na een paar jaar nog steeds in het onderwijs werkzaam zijn.
Noodgrepen
Intussen wordt er ondermeer op het ministerie hard nagedacht over noodgrepen als het terugbrengen van aantal lesuren per klas of per vak en het verder versoepelen van bevoegdheidseisen.
gk
bronnen:
|
Wiskunde D: bied de keuze
Op veel scholen speelt na de kerstvakantie de profielkeuze, met de mogelijkheid van keuzevakken. Vergeet daarbij niet het prachtige keuzevak Wiskunde D.
Iedere docent kent wel leerlingen in de derde klas voor wie dat een mooi vak zou zijn.
Het biedt de leerlingen een brede en rijke wiskunde-ervaring en bereidt ze goed voor op een vervolgstudie in het bèta-domein, met onderwerpen als differentiaalvergelijkingen, complexe getallen en statistiek.
Helaas bieden steeds minder scholen dit vak aan, meestal om organisatorische en financiële redenen. Dat leidt ook tot een teruglopend aan leerlingen dat er examen in doet.
Het is echter belangrijk dat de meest gemotiveerde leerlingen de mogelijkheid behouden om zes tot zeven lesuren per week wiskunde te doen, zoals die ook in andere landen bestaat.
Laten we proberen het tij te keren. Dat is ook een oproep aan u: probeer het vak weer terug te laten keren op uw school!
Wiskunde D Online
Wiskunde D Online is een non-profit initiatief van vrijwilligers om dit te ondersteunen.
Het biedt scholen de mogelijkheid om Wiskunde D op school te herintroduceren met maar één contactuur per week, door een deel van het onderwijs online aan te bieden.
Op die manier is het betaalbaar en is het eenvoudiger te organiseren.
Als de interesse voor het vak groeit binnen de school en de leerlingenaantallen weer groot genoeg zijn, dan kan het weer als regulier vak gegeven worden.
Inmiddels draait Wiskunde D Online al vele jaren en heeft al honderden leerlingen succesvol naar de eindstreep begeleid.
Meer info vindt u hier, of neem een kijkje in de digitale leeromgeving.
Via YouTube kunt u alle Wiskunde D Online videos bekijken.
Op dinsdag 16 januari 16:30 17:30 is er een online bijeenkomst over Wiskunde D Online.
U kunt zich inschrijven via deze link.
Hier vindt u een video van de vorige online informatie- en uitwisselingsbijeenkomst.
Oproep aan docenten wiskunde D
De stichting Wiskunde D Online is op zoek naar een nieuw bestuurslid (onbezoldigd). Bestuursleden zetten de koers uit, doen kleine taken en vergaderen eens in de 6 tot 8 weken.
Daarnaast zijn we op zoek naar docenten die nieuwe schoolexamens Wiskunde D willen ontwikkelen, tegen een vergoeding van 150 euro per schoolexamen.
Als u geïnteresseerd bent, mail Rogier Bos, r.d.bos@uu.nl.
|
Niveau eindexamenkandidaten
De cijfers bij de centrale eindexamens wiskunde zitten weer in de lift, maar daar zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 936).
Mede daarom is het de moeite waard om het rapport Vaardigheid Examenkandidaten 2023 van het Cito eens nader te bekijken.
Voor de wiskundevakken als geheel ligt volgens het rapport het niveau (de "vaardigheid") van de examenkandidaten in 2023 zo'n 0,4 cijferpunten lager dan voor corona.
Dat gold ook voor 2021.
In 2022 werd het verschil zelfs op ca 0,7 punten geschat, weliswaar met een grote onzekerheidsmarge.
Hieronder een plaatje (in grijstinten) uit het rapport dat ook een vergelijking met andere vakken mogelijk maakt.
Een van de indicatoren die het rapport gebruikt is het percentage zeer lage scores, minder dan 25% van de maximale score.
Normaal gesproken gaat het om uitzonderingen, hooguit zo'n 2%.
Bij de laatste examens sprong havo wiskunde B eruit met 7%.
Ook in 2021 en 2022 viel havo wiskunde B al op door de hoge percentages lage scores.
Toen ging het om nog hogere getallen; in 2021 zelfs 12,5%.
Het ging hierbij steeds om het eerste gemaakte examen, op basis van de scores van de eerste corrector.
Bij de digitale examens (vmbo basis en kader) vielen in 2021 en 2022 de wiskundevakken en in het bijzonder bij vmbo kader op door hoge percentages lage scores.
Bij het laatste examen was dat minder het geval.
gk
|
Nogmaals: compensatie via de N-term
Op het artikel in WiskundE-brief 941 ontvingen we een reactie van het CvTE. Daarom komen we nog even op deze kwestie terug.
In het bewuste artikel gaat het met name over vraag 13 van het laatste vwo wiskunde B examen die 'onvolkomen' bleek. Volgens de gepubliceerde formule zou in dit geval de compensatie circa 0,4 cijferpunt moeten bedragen, terwijl deze in feite veel kleiner bleek. De reactie van het CvTE:
"In ons verslag over de centrale examens 2023 hebben we niet vermeld waarom dit zo is: in plaats van voor de volledige vraag is bij vraag 13 slechts voor 1 deelscore gecompenseerd." |
Logica achter de compensatieregel
Eerder in het artikel noemde ik het merkwaardig dat de compensatie voor een onvolkomenheid lager uitvalt naarmate de vraag slechter is gemaakt.
Dat is een bewuste keuze en de gedachtegang daarachter is dat een leerling die door de onvolkomenheid slecht heeft gescoord niet benadeeld wordt ten op zichte van kandidaten die op de vraag goed hebben gescoord.
In dit document wordt het een en ander nader toegelicht.
"Het algemene uitgangspunt is dat een onvolkomen vraag niet mag leiden tot lagere cijfers.
Preciezer: we willen dat alle leerlingen uiteindelijk een cijfer krijgen dat minstens gelijk is aan het cijfer dat ze zouden hebben gekregen als de onvolkomen vraag niet in het examen had gezeten." |
Al gecompenseerd
Een belangrijke vooronderstelling blijkt hierbij dat een slecht gemaakte vraag sowieso wordt verrekend in de N-term.
"Daarom stellen wij een N-term vast die de onvolkomen vraag behandelt alsof deze door iedereen fout zou zijn gemaakt. Daarmee zou het desbetreffende examen immers moeilijker zijn geweest en de daarbij passende N-term hoger." |
Er wordt ook nog een voorbeeld behandeld:
"Pvrg = 0,05, Mvrg = 2, L = 59
De vraag is uitzonderlijk moeilijk (waarschijnlijk veel te moeilijk, want bijna geen enkele leerling heeft 1 of 2 scorepunten behaald). Dan draagt deze vraag extreem sterk bij aan de moeilijkheidsgraad van het examen en daarmee aan de hoogte van de N-term.
Deze vraag drukt de N-term met 0,05 * 9 * 2 / 59 = 0,015 = 0,0 cijferpunt. Met andere woorden: de moeilijkheid van de vraag wordt al gecompenseerd in een hogere N-term." |
gk
|
Schaatsen op dun ijs
De invulling die de vakvernieuwingscommissie wiskunde aan het subdomein A2 "Toeval, onzekerheid en data" van de nieuwe examenprogramma's voor havo en vwo heeft gegeven is een aantasting van het niveau van het wiskundeonderwijs en van het beroep van wiskundeleraar.
Dit geldt in het bijzonder voor de stromingen N en N+.
De sterke nadruk op statistische data-analyse met ICT maakt het wiskundeonderwijs op havo/vwo noch beter noch aantrekkelijker.
Deze koerswijziging gaat ten koste van tijd die hard nodig is voor het leggen van een goede wiskundige ondergrond bij leerlingen en is in feite schaatsen op dun ijs.
Overigens, big data is als hype inmiddels achterhaald door kunstmatige intelligentie (AI).
Eenieder zou ik willen aanraden kennis te nemen van de bijdragen "Statistiek als een bikini en "Statistische geletterdheid" in de Wiskund Ebrief, alsmede van de post "Wiskunde A, B, C of D?" van maart 2023 op de VVSOR-blog.
Het ministerie OCW zou ik willen adviseren om de wiskunde-sectie van de KNAW en de Wiskunderaad om een oordeel te vragen over de voorstellen van de vernieuwingscommissie.
Goed wiskundeonderwijs in Nederland staat op het spel.
Henk Tijms, emeritus toegepaste wiskunde, Vrije Universiteit ( h.c.tijms@xs4all.nl)
|
Denkklassen creëren
Meer dan 3 jaar geleden lanceerde Peter Liljedahl zijn baanbrekende idee van denkklassen (Building Thinking Classrooms, BTC).
Voor mij is zijn boek het meest interessante over wiskundedidactiek en -pedagogiek dat ik ooit gelezen heb, maar ik kan me ook voorstellen dat anderen denken Weer een onderwijsvernieuwing,
pfff,
Hebben we dit niet al geprobeerd? Het waait vast wel weer over,
ik zit deze wel uit.
Allemaal begrijpelijk reacties als er weer iemand met iets nieuws aan komt, waarom zou dit dan anders zijn.
Het gaat hier niet om een werkvorm, maar om een onderliggend idee.
Met Building Thinking Classrooms (BTC) wordt beoogd dat uw leerlingen minder consumptief in de les aanwezig zijn en dat ze in de denkstand komen.
Elke activiteit moet een denkactiviteit worden voor leerlingen.
Denken is immers een noodzakelijke voorwaarde om tot leren te komen.
Voorbeelden van activiteiten waarbij leerlingen (te) weinig of niet denken zijn luisteren naar een uitleg die langer duurt dan 5 minuten, het maken van een aantekening die gedicteerd of opgeschreven wordt door de leraar, het nadoen van een voorbeeld, waarbij niet nagedacht hoeft te worden over de onderliggende ideeën.
Zo zou het niet moeten, maar hoe ziet BTC er dan wel uit in de les?
Denkopdrachten
Een nieuw onderwerp wordt niet geïntroduceerd door een uitleg, maar met een denkopdracht.
De opdracht wordt mondeling geïntroduceerd bij de leerlingen terwijl die om u heen staan, waarna u willekeurig groepjes maakt.
De volgende stap is dat de leerlingen aan de opdracht werken bij hun werkplek aan een verticaal uitwisbaar oppervlak.
Dat is vaak een whiteboard, maar een raam of een vel magic chart kan ook.
Na het werken aan de opdracht, pakt u als docent uw rol om met de leerlingen de rode lijn uit de gemaakte opdrachten te halen, waarna ze zelf een aantekening maken en aan hun check-je-begrip-vragen beginnen.
Uiteraard heeft de docent veel meer rollen te vervullen, maar het voert te ver dat hier allemaal te benoemen.
Dit is in een notendop hoe de basis van BTC eruit zien.
De activiteiten zijn gebaseerd op ruim 15 jaar onderzoek naar manieren om randvoorwaarden te scheppen die nadenken door leerlingen niet alleen bevorderen, maar ook aanmoedigen en zelfs noodzakelijk maken.
Maar dit is lang niet alles.
Interesse?
Wilt u meer weten, dan zijn er allerlei manieren om u erin te verdiepen.
Het boek is inmiddels vertaald naar het Nederlands, er is een Facebook-groep, met binnenkort 1000 leden en onlangs heb ik met René Kneyber en Sacha van Looveren van Toetsrevolutie een LLEARN podcast mogen opnemen.
De Nederlandse website www.buildingthinkingclassrooms.nl is intussen ook ver genoeg gevuld om het zinnig te maken deze te bezoeken.
Daarop is binnenkort veel meer materiaal te vinden dat u kunt gebruiken in uw BTC-lessen.
Op 25 januari 2024 om 20:00 uur komt er ter gelegenheid van de lancering van het boek een online-interview van een uur, waarvoor u zich kunt aanmelden via deze link.
En aan het eind van 2024 komt Peter Liljedahl naar Nederland om een aantal workshops te geven.
Kunt u niet wachten, neem dan gerust contact op.
Maarten Müller, docent wiskunde op Marianum Groenlo, m.muller@marianum.nl
|
Bijeenkomst docentennetwerk wiskunde Utrecht
Maandag 15 januari is er weer een bijeenkomst van het docentennetwerk Utrecht. 's Middags analyseren we het spel Solitaire, en 's avonds praten we over de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs. Daarnaast is er veel ruimte voor uitwisseling en kennisdeling.
Solitaire
Na een inloop vanaf 16:00 uur begint om 16:15 uur het wiskundige gedeelte.
We bekijken Solitaire, een spel waarbij je met een pinnetje over een ander pinnetje springt om op die manier de pinnetjes van het bord te laten verdwijnen.
Er zijn allerlei varianten van dit spel.
Het is vrijwel altijd de bedoeling om met zo min mogelijk pinnetjes te eindigen.
Solitaire gaat minstens terug tot de zeventiende eeuw, toen het werd gespeeld aan het Franse hof van de zonnekoning Louis XIV, maar het is waarschijnlijk zelfs nog ouder.
We richten ons op de vraag hoe met wiskunde aan te tonen is dat sommige borden en configuraties niet oplosbaar zijn.
Natuurlijk laten we u niet naar huis gaan zonder een gezonde strategie om het standaard Solitairespel dat misschien wel thuis in de kast staat wél te kunnen oplossen.
Aansluiting vo-ho
Na het diner volgt een dialoog over de aansluiting van wiskunde B op de wiskundestudie.
Welke verwachtingen kan het voortgezet onderwijs van de wiskundestudie scheppen?
En op welke manier kunnen wij in het wetenschappelijk onderwijs het beste aansluiten bij het voortgezet onderwijs?
Gunther Cornelissen leidt de discussie en bespreekt het SLAP-project (Studiehouding-Leesvaardigheid-Automatisatie-Probleemoplossen) dat vorig jaar bij wiskunde aan de Universiteit Utrecht (UU) is gedaan.
Een leraar was gedetacheerd aan de UU om 10 weken lang met eerstejaarsstudenten te werken aan vaardigheden en te overleggen over hun wiskundige welbevinden.
De uitkomsten waren leerzaam en eigenlijk ook best wel ontluisterend.
Docentennetwerk wiskunde Utrecht
Het netwerk is een initiatief van Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht, met als doel om vakinhoudelijke verdieping te bieden.
Eerder dit schooljaar, op 6 november 2023, was er al een bijeenkomst en later dit jaar volgen er nog bijeenkomsten op 4 maart en 13 mei.
Via de website van U-talent kunt u meer informatie krijgen en u aanmelden.
De bijeenkomsten zijn gratis voor docenten van partnerscholen.
Anderen betalen € 25,= per bijeenkomst.
|
Modelleren in het nieuwe curriculum
De eerstvolgende bijeenkomst van het Vaknetwerk Wiskunde is op dinsdag 16 januari.
Het thema is modelleren in het nieuwe curriculum.
Ruud Stolwijk zal het over de Witjes hebben.
De Witjes, die sinds enige tijd in Euclides verschijnen, zijn ingekorte versies van opdrachten voor de Wiskunde A-lympiade-, de Wiskunde B dag en de Onderbouwdag uit voorgaande jaren.
Deze opdrachten zijn bedoeld om leerlingen in één of twee lessen kennis te laten maken met modelleren.
Vervolgens zal Sevinc Göksen iets vertellen over haar promotieonderzoek naar wiskundig modelleren en de rol van taalvaardigheid in de context van samenwerkend leren.
De bijeenkomst wordt gehouden op het Marcanti College in Amsterdam.
De aanvang is om 17:00 uur en de bijeenkomst is om 20:00 uur afgelopen.
U kunt zich aanmelden door een mailtje te sturen naar Sharon Calor, calor@xs4all.nl
|
W4Kangoeroewedstrijd
Eén keer per jaar vindt de Kangoeroewedstrijd plaats.
De eerstvolgende keer is op donderdag 21 maart 2024.
De wedstrijd is geschikt voor leerlingen uit groep 3 van het primair onderwijs tot en met vwo 6, en ook voor MBO/HBO en WO.
Deelname is mogelijk via de school, vanaf tien deelnemers.
Leerlingen en studenten kunnen zowel individueel als in tweetallen meedoen.
U kunt zich hier inschrijven.
Kangoeroe praktisch
De inschrijving is van 1 december 2023 tot en met 29 februari 2024 geopend.
U kunt zo nodig in deze periode altijd uw inschrijving wijzigen.
Op 21 maart 2024 is de officiële wedstrijd.
Als organisator bepaalt u zelf het tijdstip, bij voorkeur zo dat alle leerlingen op uw school die dezelfde versie maken, dat tegelijk doen.
Op 22 en 25 maart 2024 kunnen leerlingen ook nog meedoen, maar dan buiten mededinging.
Wel krijgt de school voor deze deelnemers certificaten, aandenkens en verdeelprijzen.
De prijzenpakketten met de uitslagen worden half mei naar de scholen gestuurd.
Doet u dit jaar (ook) weer mee?!
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Getallen
Auteur: | Colin Stuart |
Uitgeverij: | Noordboek |
Aantal pagina's: | 120 |
ISBN: | 978 94 647 1105 9 |
Prijs: | € 16,90 |
Van nul tot oneindig voor mensen met weinig tijd
Dit opmerkelijke boek is voor iedereen die de taal van ons universum (getallen) wil begrijpen.
Geschreven door de bekroonde auteur over sterrenkunde, schrijver en spreker Colin Stuart.
Het boek is samengesteld uit tien boeiende, eenvoudige hoofdstukken en geeft een rondleiding door de geschiedenis en de grootsheid van de wiskunde, met uitleg over hoe cirkels hoeken hebben, hoe er verschillende soorten oneindigheid zijn en waarom je taart altijd verkeerd hebt aangesneden.
Als u grote vragen over getallen heeft, dan geeft dit boek op een boeiende en beknopte manier de antwoorden die u nodig heeft.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Windesheim
We zoeken een lerarenopleider gespecialiseerd in Wiskunde.
Deze baan (32 - 40 uur per week) doet er toe want u gaat toekomstige leraren wiskunde opleiden!
En dat doet u in een professioneel en superleuk team!
Interesse?
Kijk hier voor meer informatie.
Solliciteren kan tot en met 7 januari 2024.
|
Advertenties
Docentenmiddagen KERN Wiskunde
Meld u aan voor de gratis docentenmiddagen van KERN Wiskunde
Kom woensdagmiddag 17 januari naar de docentenmiddag in Amsterdam of kom op 7 februari naar de docentenmiddag in Meppel!
Maak kennis met gebruikers, auteurs en het team van KERN Wiskunde. Het programma start om 16.00 uur. Hoor wat collegas vinden van het werken met KERN Wiskunde en vraag wat u wilt weten. Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materiaal bekijken. Ga geïnspireerd, met een goed gevulde maag en een goodiebag naar huis.
Bekijk het programma en meld u aan!
|
|
|
Elke maand een nieuw wiskunde webinar
Donderdag 25 januari hosten we het webinar: Trends in het onderwijs.
Het onderwijs is altijd in beweging. Didactisch domein expert Harmen Soppe staat stil bij belangrijke onderwijsthemas van de afgelopen jaren. Wat kan het onderwijs van deze ontwikkelingen leren voor de trends van de toekomst?
U kunt zich via deze pagina aanmelden.
Tip! Kijkt u liever wanneer het u goed uitkomt? Het complete webinaroverzicht en on-demand webinars vindt u op
Noordhoff.nl/wiskundewebinars.
|
|
|
Eindexamens voorbereiden met BES Examenhulp
Met het theorie- en oefenboek van BES Examenhulp kunnen vwo-leerlingen zich uitermate goed voorbereiden op het wiskunde A eindexamen.
De meerwaarde van BES Examenhulp is:
- Overzichtelijk
- Gelijke indeling theorie- en oefenboek
- Per onderwerp gesorteerd
- Verhelderende voorbeeldopgaven in theorieboek
- CvTE-uitwerkingen aangevuld met toelichtende denk- en rekenstappen in oefenboek
Stuur een mailtje naar info@besexamenhulp.nl met een verzendadres en ontvang uw gratis inkijkexemplaren.
David Soet en Jelmer Dekker - BES Examenhulp
|
|
|
Nooit meer zonder NumWorks in 2024
Nooit meer zonder een grafische rekenmachine in 2024.
De NumWorks grafische rekenmachine gaat overal mee naartoe, als fysiek apparaat, gratis emulator of gratis smartphone applicatie (beschikbaar op zowel iOS als Android).
Hierdoor heeft u altijd een grafische rekenmachine binnen handbereik in het nieuwe jaar!
De gratis emulator kan schermafbeeldingen maken en sessies opslaan die u op een digibord kunt presenteren.
Binnen en buiten het klaslokaal dus het perfecte hulpmiddel om uw leerlingen te begeleiden!
Vragen? Stuur Martijn een berichtje via contact@numworks.nl.
|
|
|
Examenstand bij Texas Instruments
Examenstand aan bij Texas Instruments grafische rekenmachines.
Handig voor de aankomende schoolexamenweek, want een goede voorbereiding is het halve werk!
Hoe zet ik mijn grafische rekenmachine van Texas Instruments in de examenstand?
Op onze speciale webpagina vinden leerlingen filmpjes en uitleg voor de verschillende grafische rekenmachines.
Bekijk hier de pagina met alle informatie over de examenstand.
|
|
|
|
|