nummer 942, 7 januari 2024

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4600 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Tekort wiskundeleraren nog ernstiger

Een jaar geleden besteed­den we voor het laatst aan­dacht aan het tekort aan wiskun­delera­ren (zie WiskundE-brief 922). De progno­ses waren toen al niet floris­sant, maar de meest recente schat­tin­gen schet­sen een nog somber­der beeld.
Een jaar geleden werd ver­wacht dat de "onver­vul­de vraag" bij wiskun­de in 2027 zou stijgen tot bijna 500 fte in 2027, maar de volgen­de jaren niet verder zou oplopen. De meest recente progno­ses laten een heel ander beeld zien, ver­wacht wordt een stij­ging naar bijna 800 fte in 2033, bijna een verdub­be­ling in tien jaar.
Ook voor het vak Neder­lands zijn de progno­ses een stuk slech­ter gewor­den. Daar werd tot voor kort ver­wacht dat het leraren­te­kort na 2027 zou afnemen. Voor vakken als Frans, natuur­kun­de en informa­ti­ca is het beeld in grote lijnen gelijk geble­ven; alleen lopen de tekor­ten nog wat harder op dan eerder ver­wacht.
Rela­tief
Het tekort is het grootst in de tweede­graads­sec­tor. Het gaat daar om bijna 8% van het aantal uren, tegen­over ruim 4% in de eerste­graads­sec­tor. Deze getal­len zijn inclu­sief de 'verbor­gen' tekor­ten. Hieron­der wordt ver­staan tekor­ten (bij regulie­re posi­ties of vervan­gin­gen) waar­voor uit nood een (tijde­lij­ke) alterna­tie­ve oplos­sing is gevon­den, omdat er geen geschik­te bevoeg­de leraar beschik­baar was. De tekor­ten zijn in absolu­te zin het grootst bij wiskun­de en Neder­lands. Rela­tief gezien zijn ze bij onder andere informa­ti­ca, natuur­kun­de, schei­kun­de, Frans en Duits nog wat hoger.
Nieuwe aanwas
De in­stroom op de tweede­graads (hbo) leraren­oplei­din­gen wiskun­de is de laatste paar jaar drama­tisch gedaald. In de periode 2013 − 2016 begon­nen nog jaar­lijks meer dan 750 studen­ten aan deze oplei­ding. In 2021 en 2022 waren dat er nog maar ruim 400. Een derge­lij­ke daling is ook bij andere vakken te zien, maar niet bij alle. De ontwik­ke­ling van het aantal afstu­deer­ders ijlt uiter­aard wat na bij de in­stroom. Hier zien we tot onge­veer 2016 een flinke toename, maar de laatste jaren alweer een afname. In 2021 studeer­den nog maar 300 studen­ten af. Licht­punt­je is wel dat, gekeken naar alle vakken, het erop lijkt dat afgestu­deer­den wat vaker daadwer­ke­lijk in het onder­wijs aan de slag gaan en ook wat vaker na een paar jaar nog steeds in het onder­wijs werk­zaam zijn.
Noodgre­pen
Intus­sen wordt er onder­meer op het ministe­rie hard nage­dacht over noodgre­pen als het terug­bren­gen van aantal lesuren per klas of per vak en het verder versoe­pe­len van bevoegd­heidsei­sen.
gk
bronnen:

 

Wiskunde D: bied de keuze

Op veel scholen speelt na de kerstva­kan­tie de profiel­keu­ze, met de moge­lijk­heid van keuze­vak­ken. Vergeet daarbij niet het prachti­ge keuze­vak Wiskun­de D. Iedere docent kent wel leerlin­gen in de derde klas voor wie dat een mooi vak zou zijn. Het biedt de leerlin­gen een brede en rijke wiskun­de-erva­ring en bereidt ze goed voor op een vervolg­stu­die in het bèta-domein, met onder­wer­pen als diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen, com­plexe getal­len en statis­tiek.
Helaas bieden steeds minder scholen dit vak aan, meestal om organi­satori­sche en financi­ë­le redenen. Dat leidt ook tot een teruglo­pend aan leerlin­gen dat er examen in doet.
Het is echter belang­rijk dat de meest gemoti­veer­de leerlin­gen de moge­lijk­heid behou­den om zes tot zeven lesuren per week wiskun­de te doen, zoals die ook in andere landen bestaat. Laten we probe­ren het tij te keren. Dat is ook een oproep aan u: probeer het vak weer terug te laten keren op uw school!
Wiskun­de D Online
Wiskun­de D Online is een non-profit initia­tief van vrijwil­li­gers om dit te onder­steu­nen. Het biedt scholen de moge­lijk­heid om Wiskun­de D op school te herin­troduce­ren met maar één contac­tuur per week, door een deel van het onder­wijs online aan te bieden. Op die manier is het betaal­baar en is het eenvou­di­ger te organi­se­ren. Als de interes­se voor het vak groeit binnen de school en de leerlin­genaan­tal­len weer groot genoeg zijn, dan kan het weer als regu­lier vak gegeven worden. Inmid­dels draait Wiskun­de D Online al vele jaren en heeft al honder­den leerlin­gen succes­vol naar de eind­streep bege­leid. Meer info vindt u hier, of neem een kijkje in de digita­le leerom­ge­ving. Via YouTube kunt u alle Wiskun­de D Online video’s bekij­ken.
Op dinsdag 16 januari 16:30 – 17:30 is er een online bijeen­komst over Wiskun­de D Online. U kunt zich in­schrij­ven via deze link. Hier vindt u een video van de vorige online informa­tie- en uitwis­selings­bijeen­komst.
Oproep aan docen­ten wiskun­de D
De stich­ting Wiskun­de D Online is op zoek naar een nieuw be­stuurs­lid (onbezol­digd). Be­stuurs­le­den zetten de koers uit, doen kleine taken en vergade­ren eens in de 6 tot 8 weken. Daar­naast zijn we op zoek naar docen­ten die nieuwe school­exa­mens Wiskun­de D willen ontwik­ke­len, tegen een vergoe­ding van 150 euro per school­exa­men. Als u geïnte­res­seerd bent, mail Rogier Bos, r.d.bos@uu.nl.

 

Niveau eindexamenkandidaten

 
De cijfers bij de centra­le eindexa­mens wiskun­de zitten weer in de lift, maar daar zijn wel wat kantte­kenin­gen bij te plaat­sen (zie bijvoor­beeld WiskundE-brief 936). Mede daarom is het de moeite waard om het rapport Vaardig­heid Examen­kandida­ten 2023 van het Cito eens nader te bekij­ken.
Voor de wiskun­devak­ken als geheel ligt volgens het rapport het niveau (de "vaardig­heid") van de examen­kandida­ten in 2023 zo'n 0,4 cijfer­pun­ten lager dan voor corona. Dat gold ook voor 2021. In 2022 werd het ver­schil zelfs op ca 0,7 punten geschat, welis­waar met een grote onzeker­heids­mar­ge. Hieron­der een plaatje (in grijs­tin­ten) uit het rapport dat ook een verge­lij­king met andere vakken moge­lijk maakt.
Een van de indica­to­ren die het rapport ge­bruikt is het percen­ta­ge zeer lage scores, minder dan 25% van de maxima­le score. Normaal gespro­ken gaat het om uitzon­derin­gen, hooguit zo'n 2%. Bij de laatste examens sprong havo wiskun­de B eruit met 7%. Ook in 2021 en 2022 viel havo wiskun­de B al op door de hoge percen­ta­ges lage scores. Toen ging het om nog hogere getal­len; in 2021 zelfs 12,5%. Het ging hierbij steeds om het eerste gemaak­te examen, op basis van de scores van de eerste correc­tor. Bij de digita­le examens (vmbo basis en kader) vielen in 2021 en 2022 de wiskun­devak­ken en in het bijzon­der bij vmbo kader op door hoge percen­ta­ges lage scores. Bij het laatste examen was dat minder het geval.
gk

 

Nogmaals: compensatie via de N-term

 
Op het artikel in WiskundE-brief 941 ontvin­gen we een reactie van het CvTE. Daarom komen we nog even op deze kwestie terug.
In het bewuste artikel gaat het met name over vraag 13 van het laatste vwo wiskun­de B examen die 'onvolko­men' bleek. Volgens de gepubli­ceer­de formule zou in dit geval de compen­sa­tie circa 0,4 cijfer­punt moeten bedra­gen, terwijl deze in feite veel kleiner bleek. De reactie van het CvTE:
"In ons verslag over de centra­le examens 2023 hebben we niet vermeld waarom dit zo is: in plaats van voor de volledi­ge vraag is bij vraag 13 slechts voor 1 deelsco­re gecom­pen­seerd."
Logica achter de compen­satiere­gel
Eerder in het artikel noemde ik het merk­waar­dig dat de compen­sa­tie voor een onvolko­men­heid lager uitvalt naarma­te de vraag slech­ter is gemaakt. Dat is een bewuste keuze en de gedach­te­gang daarach­ter is dat een leer­ling die door de onvolko­men­heid slecht heeft ge­scoord niet bena­deeld wordt ten op zichte van kandida­ten die op de vraag goed hebben ge­scoord. In dit docu­ment wordt het een en ander nader toege­licht.
"Het algeme­ne uit­gangs­punt is dat een onvolko­men vraag niet mag leiden tot lagere cijfers. Precie­zer: we willen dat alle leerlin­gen uitein­de­lijk een cijfer krijgen dat min­stens gelijk is aan het cijfer dat ze zouden hebben gekre­gen als de onvolko­men vraag niet in het examen had gezeten."
Al gecom­pen­seerd
Een belang­rij­ke vooron­derstel­ling blijkt hierbij dat een slecht gemaak­te vraag sowieso wordt verre­kend in de N-term.
"Daarom stellen wij een N-term vast die de onvolko­men vraag behan­delt alsof deze door ieder­een fout zou zijn gemaakt. Daarmee zou het desbe­treffen­de examen immers moeilij­ker zijn geweest en de daarbij passen­de N-term hoger."
Er wordt ook nog een voor­beeld behan­deld:
"Pvrg = 0,05, Mvrg = 2, L = 59
De vraag is uitzon­der­lijk moei­lijk (waar­schijn­lijk veel te moei­lijk, want bijna geen enkele leer­ling heeft 1 of 2 score­pun­ten behaald). Dan draagt deze vraag extreem sterk bij aan de moei­lijk­heids­graad van het examen en daarmee aan de hoogte van de N-term. Deze vraag drukt de N-term met 0,05 * 9 * 2 / 59 = 0,015 = 0,0 cijfer­punt. Met andere woorden: de moei­lijk­heid van de vraag wordt al gecom­pen­seerd in een hogere N-term."
gk

 

Schaatsen op dun ijs

De invul­ling die de vakver­nieu­wings­commis­sie wiskun­de aan het subdo­mein A2 "Toeval, onzeker­heid en data" van de nieuwe examen­program­ma's voor havo en vwo heeft gegeven is een aantas­ting van het niveau van het wiskun­deonder­wijs en van het beroep van wiskun­dele­raar. Dit geldt in het bijzon­der voor de stromin­gen N en N+.
De sterke nadruk op statis­ti­sche data-analyse met ICT maakt het wiskun­deonder­wijs op havo/vwo noch beter noch aantrek­kelij­ker. Deze koers­wijzi­ging gaat ten koste van tijd die hard nodig is voor het leggen van een goede wiskun­di­ge onder­grond bij leerlin­gen en is in feite schaat­sen op dun ijs. Overi­gens, big data is als hype inmid­dels achter­haald door kunstma­ti­ge intelli­gen­tie (AI). Eenie­der zou ik willen aanra­den kennis te nemen van de bijdra­gen "Statis­tiek als een bikini en "Statis­ti­sche gelet­terd­heid" in de WiskundEbrief, alsmede van de post "Wiskun­de A, B, C of D?" van maart 2023 op de VVSOR-blog.
Het ministe­rie OCW zou ik willen advise­ren om de wiskun­de-sectie van de KNAW en de Wiskun­de­raad om een oordeel te vragen over de voor­stel­len van de vernieu­wings­commis­sie. Goed wiskun­deonder­wijs in Neder­land staat op het spel.
Henk Tijms, emeri­tus toege­pas­te wiskun­de, Vrije Univer­si­teit (h.c.tijms@xs4all.nl)

 

Denkklassen creëren

 
Meer dan 3 jaar geleden lanceer­de Peter Lilje­dahl zijn baanbre­ken­de idee van denk­klas­sen (Buil­ding Thin­king Class­rooms, BTC). Voor mij is zijn boek het meest interes­san­te over wiskun­dedidac­tiek en -pedago­giek dat ik ooit gelezen heb, maar ik kan me ook voor­stel­len dat anderen denken ‘Weer een onder­wijsver­nieu­wing,… pfff,… Hebben we dit niet al gepro­beerd? Het waait vast wel weer over,… ik zit deze wel uit’. Alle­maal begrij­pe­lijk reac­ties als er weer iemand met iets nieuws aan komt, waarom zou dit dan anders zijn.
Het gaat hier niet om een werk­vorm, maar om een onder­lig­gend idee. Met Buil­ding Thin­king Class­rooms (BTC) wordt beoogd dat uw leerlin­gen minder consump­tief in de les aanwe­zig zijn en dat ze in de denk­stand komen. Elke activi­teit moet een denkac­tivi­teit worden voor leerlin­gen. Denken is immers een noodza­kelij­ke voor­waar­de om tot leren te komen. Voor­beel­den van activi­tei­ten waarbij leerlin­gen (te) weinig of niet denken zijn luiste­ren naar een uitleg die langer duurt dan 5 minuten, het maken van een aanteke­ning die gedic­teerd of opge­schre­ven wordt door de leraar, het nadoen van een voor­beeld, waarbij niet nage­dacht hoeft te worden over de onder­liggen­de ideeën. Zo zou het niet moeten, maar hoe ziet BTC er dan wel uit in de les?
Denkop­drach­ten
Een nieuw onder­werp wordt niet geïntro­du­ceerd door een uitleg, maar met een denkop­dracht. De op­dracht wordt monde­ling geïntro­du­ceerd bij de leerlin­gen terwijl die om u heen staan, waarna u wille­keu­rig groep­jes maakt. De volgen­de stap is dat de leerlin­gen aan de op­dracht werken bij hun werk­plek aan een verti­caal uitwis­baar opper­vlak. Dat is vaak een white­board, maar een raam of een vel magic chart kan ook. Na het werken aan de op­dracht, pakt u als docent uw rol om met de leerlin­gen de rode lijn uit de gemaak­te opdrach­ten te halen, waarna ze zelf een aanteke­ning maken en aan hun check-je-begrip-vragen begin­nen. Uiter­aard heeft de docent veel meer rollen te vervul­len, maar het voert te ver dat hier alle­maal te benoe­men. Dit is in een noten­dop hoe de basis van BTC eruit zien. De activi­tei­ten zijn geba­seerd op ruim 15 jaar onder­zoek naar manie­ren om rand­voor­waar­den te schep­pen die naden­ken door leerlin­gen niet alleen bevorde­ren, maar ook aanmoe­di­gen en zelfs noodza­ke­lijk maken. Maar dit is lang niet alles.
Interes­se?
Wilt u meer weten, dan zijn er aller­lei manie­ren om u erin te verdie­pen. Het boek is inmid­dels ver­taald naar het Neder­lands, er is een Face­book-groep, met binnen­kort 1000 leden en onlangs heb ik met René Kneyber en Sacha van Loove­ren van Toetsre­volu­tie een LLEARN podcast mogen opnemen. De Neder­land­se website www.buil­ding­thin­king­class­rooms.nl is intus­sen ook ver genoeg gevuld om het zinnig te maken deze te bezoe­ken. Daarop is binnen­kort veel meer materi­aal te vinden dat u kunt gebrui­ken in uw BTC-lessen. Op 25 januari 2024 om 20:00 uur komt er ter gelegen­heid van de lance­ring van het boek een online-inter­view van een uur, waar­voor u zich kunt aanmel­den via deze link. En aan het eind van 2024 komt Peter Lilje­dahl naar Neder­land om een aantal work­shops te geven. Kunt u niet wachten, neem dan gerust contact op.
Maarten Müller, docent wiskun­de op Maria­num Groenlo, m.muller@maria­num.nl

 

Bijeenkomst docentennetwerk wiskunde Utrecht

 
Maandag 15 januari is er weer een bijeen­komst van het docen­tennet­werk Utrecht. 's Middags analyse­ren we het spel Solitai­re, en 's avonds praten we over de aanslui­ting tussen voortge­zet en hoger onder­wijs. Daar­naast is er veel ruimte voor uitwis­se­ling en kennis­de­ling.
Solitai­re
Na een inloop vanaf 16:00 uur begint om 16:15 uur het wiskun­di­ge gedeel­te. We bekij­ken Solitai­re, een spel waarbij je met een pinne­tje over een ander pinne­tje springt om op die manier de pinne­tjes van het bord te laten verdwij­nen. Er zijn aller­lei varian­ten van dit spel. Het is vrijwel altijd de bedoe­ling om met zo min moge­lijk pinne­tjes te eindi­gen. Solitai­re gaat min­stens terug tot de zeven­tien­de eeuw, toen het werd ge­speeld aan het Franse hof van de zonneko­ning Louis XIV, maar het is waar­schijn­lijk zelfs nog ouder.
We richten ons op de vraag hoe met wiskun­de aan te tonen is dat sommige borden en configu­ra­ties niet oplos­baar zijn. Natuur­lijk laten we u niet naar huis gaan zonder een gezonde strate­gie om het stan­daard Soli­taire­spel dat mis­schien wel thuis in de kast staat wél te kunnen oplos­sen.
Aanslui­ting vo-ho
Na het diner volgt een dialoog over de aanslui­ting van wiskun­de B op de wiskun­destu­die. Welke verwach­tin­gen kan het voortge­zet onder­wijs van de wiskun­destu­die schep­pen? En op welke manier kunnen wij in het weten­schappe­lijk onder­wijs het beste aanslui­ten bij het voortge­zet onder­wijs? Gunther Corne­lis­sen leidt de discus­sie en be­spreekt het SLAP-project (Studie­hou­ding-Lees­vaardig­heid-Automa­tisa­tie-Pro­bleemop­los­sen) dat vorig jaar bij wiskun­de aan de Univer­si­teit Utrecht (UU) is gedaan. Een leraar was gedeta­cheerd aan de UU om 10 weken lang met eerste­jaars­studen­ten te werken aan vaardig­he­den en te overleg­gen over hun wiskun­di­ge welbe­vin­den. De uitkom­sten waren leer­zaam en eigen­lijk ook best wel ontluis­te­rend.
Docen­tennet­werk wiskun­de Utrecht
Het netwerk is een initia­tief van Univer­si­teit Utrecht en Hoge­school Utrecht, met als doel om vakin­houde­lij­ke verdie­ping te bieden. Eerder dit school­jaar, op 6 novem­ber 2023, was er al een bijeen­komst en later dit jaar volgen er nog bijeen­kom­sten op 4 maart en 13 mei. Via de website van U-talent kunt u meer informa­tie krijgen en u aanmel­den. De bijeen­kom­sten zijn gratis voor docen­ten van partner­scho­len. Anderen betalen € 25,= per bijeen­komst.

 

Modelleren in het nieuwe curriculum

 
De eerst­volgen­de bijeen­komst van het Vaknet­werk Wiskun­de is op dinsdag 16 januari. Het thema is modelle­ren in het nieuwe curricu­lum.
Ruud Stol­wijk zal het over de Witjes hebben. De Witjes, die sinds enige tijd in Eucli­des ver­schij­nen, zijn ingekor­te versies van opdrach­ten voor de Wiskun­de A-lympia­de-, de Wiskun­de B dag en de Onder­bouw­dag uit voor­gaan­de jaren. Deze opdrach­ten zijn bedoeld om leerlin­gen in één of twee lessen kennis te laten maken met modelle­ren.
Vervol­gens zal Sevinc Göksen iets vertel­len over haar promo­tieon­der­zoek naar wiskun­dig modelle­ren en de rol van taal­vaardig­heid in de context van samen­wer­kend leren.
De bijeen­komst wordt gehou­den op het Marcan­ti College in Amster­dam. De aanvang is om 17:00 uur en de bijeen­komst is om 20:00 uur afgelo­pen.
U kunt zich aanmel­den door een mailtje te sturen naar Sharon Calor, calor@xs4all.nl

 

W4Kangoeroewedstrijd

 
Eén keer per jaar vindt de Kangoe­roewed­strijd plaats. De eerst­volgen­de keer is op donder­dag 21 maart 2024.
De wed­strijd is ge­schikt voor leerlin­gen uit groep 3 van het primair onder­wijs tot en met vwo 6, en ook voor MBO/HBO en WO. Deelna­me is moge­lijk via de school, vanaf tien deelne­mers. Leerlin­gen en studen­ten kunnen zowel indivi­du­eel als in tweetal­len meedoen. U kunt zich hier in­schrij­ven.
Kangoe­roe prak­tisch
De in­schrij­ving is van 1 decem­ber 2023 tot en met 29 februa­ri 2024 geopend. U kunt zo nodig in deze periode altijd uw in­schrij­ving wijzi­gen.
Op 21 maart 2024 is de officië­le wed­strijd. Als organi­sa­tor bepaalt u zelf het tijd­stip, bij voor­keur zo dat alle leerlin­gen op uw school die dezelf­de versie maken, dat tege­lijk doen. Op 22 en 25 maart 2024 kunnen leerlin­gen ook nog meedoen, maar dan buiten mededin­ging. Wel krijgt de school voor deze deelne­mers certifi­ca­ten, aanden­kens en verdeel­prij­zen. De prijzen­pakket­ten met de uitsla­gen worden half mei naar de scholen ge­stuurd. Doet u dit jaar (ook) weer mee?!

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
9 januari 2024 Meet-up vakver­nieu­wing havo/vwo. NvvW
11 januari 2024 Klank­bordbij­een­komst hbo. Christi­aan Boudri
13 januari 2024 KWG Winter­symposi­um. Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap
15 januari 2024 Bijeen­komst Docen­tennet­werk Utrecht. UU en HU
16 januari 2024 Bijeen­komst Vaknet­werk Wiskun­de Amster­dam. Sharon Calor
16 januari 2024 Online bijeen­komst over wiskun­de D online. Wiskun­de D online
22 januari t/m 2 februa­ri 2024 Eerste ronde wiskun­deolym­pia­de. Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
29 februa­ri 2024 Slui­ting in­schrij­ving Kangoe­roewed­strijd. W4Kan­goeroe­wed­strijd
5 en 6 april 2024 Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD). Freuden­thal Insti­tuut
16 mei 2024 Klank­bordbij­een­komst hbo. Christi­aan Boudri

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Getallen

 
Auteur:Colin Stuart
Uitgeve­rij:Noord­boek
Aantal pagina's:120
ISBN:978 94 647 1105 9
Prijs:€ 16,90
Van nul tot onein­dig voor mensen met weinig tijd
Dit opmerke­lij­ke boek is voor ieder­een die de ‘taal’ van ons univer­sum (getal­len) wil begrij­pen. Geschre­ven door de bekroon­de auteur over sterren­kun­de, schrij­ver en spreker Colin Stuart. Het boek is samenge­steld uit tien boeien­de, eenvou­di­ge hoofd­stuk­ken en geeft een rondlei­ding door de geschie­de­nis en de groots­heid van de wiskun­de, met uitleg over hoe cirkels hoeken hebben, hoe er ver­schil­len­de soorten onein­dig­heid zijn en waarom je taart altijd ver­keerd hebt aange­sne­den.
Als u grote vragen over getal­len heeft, dan geeft dit boek op een boeien­de en beknop­te manier de antwoor­den die u nodig heeft.

Vacatu­res in het onder­wijs

In deze rubriek staan vacatu­res die we rele­vant achten voor wiskun­delera­ren. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature Windesheim

 
We zoeken een leraren­oplei­der gespeci­ali­seerd in Wiskun­de.
Deze baan (32 - 40 uur per week) doet er toe want u gaat toekom­sti­ge leraren wiskun­de oplei­den! En dat doet u in een profes­sio­neel en super­leuk team!
Interes­se? Kijk hier voor meer informa­tie.
Sollici­te­ren kan tot en met 7 januari 2024.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Docentenmiddagen KERN Wiskunde

Meld u aan voor de gratis docen­tenmid­da­gen van KERN Wiskun­de
Kom woens­dagmid­dag 17 januari naar de docen­tenmid­dag in Amster­dam of kom op 7 februa­ri naar de docen­tenmid­dag in Meppel!
Maak kennis met gebrui­kers, auteurs en het team van KERN Wiskun­de. Het program­ma start om 16.00 uur. Hoor wat collega’s vinden van het werken met KERN Wiskun­de en vraag wat u wilt weten. Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materi­aal bekij­ken. Ga geïnspi­reerd, met een goed gevulde maag en een goodie­bag naar huis.
Bekijk het program­ma en meld u aan!
 

 

Elke maand een nieuw wiskunde webinar

Donder­dag 25 januari hosten we het webinar: Trends in het onder­wijs.
Het onder­wijs is altijd in bewe­ging. Didac­tisch domein expert Harmen Soppe staat stil bij belang­rij­ke onder­wijs­thema’s van de afgelo­pen jaren. Wat kan het onder­wijs van deze ontwik­kelin­gen leren voor de trends van de toe­komst? U kunt zich via deze pagina aanmel­den.
Tip! Kijkt u liever wanneer het u goed uitkomt? Het comple­te webinar­over­zicht en on-demand webi­nars vindt u op Noord­hoff.nl/wiskun­dewebi­nars.
 

 

Eindexamens voorbereiden met BES Examenhulp

Met het theorie- en oefen­boek van BES Examen­hulp kunnen vwo-leerlin­gen zich uiterma­te goed voorbe­rei­den op het wiskun­de A eindexa­men.
De meer­waar­de van BES Examen­hulp is:
  • Over­zichte­lijk
  • Gelijke inde­ling theorie- en oefen­boek
  • Per onder­werp gesor­teerd
  • Verhel­deren­de voor­beeldop­ga­ven in theorie­boek
  • CvTE-uitwer­kin­gen aange­vuld met toelich­ten­de denk- en reken­stap­pen in oefen­boek
Stuur een mailtje naar info@besexa­men­hulp.nl met een verzend­adres en ontvang uw gratis inkijk­exempla­ren.
David Soet en Jelmer Dekker - BES Examen­hulp
 

 

Nooit meer zonder NumWorks in 2024

Nooit meer zonder een grafi­sche rekenma­chi­ne in 2024.
De Num­Works grafi­sche rekenma­chi­ne gaat overal mee naartoe, als fysiek appa­raat, gratis emula­tor of gratis smart­phone applica­tie (beschik­baar op zowel iOS als Android). Hier­door heeft u altijd een grafi­sche rekenma­chi­ne binnen handbe­reik in het nieuwe jaar!
De gratis emula­tor kan scherm­afbeel­din­gen maken en sessies opslaan die u op een digi­bord kunt presen­te­ren. Binnen en buiten het klaslo­kaal dus het perfec­te hulpmid­del om uw leerlin­gen te begelei­den!
Vragen? Stuur Martijn een bericht­je via contact@num­works.nl.
 

 

Examenstand bij Texas Instruments

Examen­stand aan bij Texas Instru­ments grafi­sche rekenma­chi­nes.
Handig voor de aanko­men­de school­examen­week, want een goede voorbe­rei­ding is het halve werk! Hoe zet ik mijn grafi­sche rekenma­chi­ne van Texas Instru­ments in de examen­stand? Op onze specia­le webpagi­na vinden leerlin­gen film­pjes en uitleg voor de ver­schil­len­de grafi­sche rekenma­chi­nes.
Bekijk hier de pagina met alle informa­tie over de examen­stand.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl