nummer 940, 26 november 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Het correctievoorschrift kan beter
Niet iedereen is gelukkig met de opzet van de huidige correctievoorschriften bij de centrale examens.
Ook bij het Cito wordt nagedacht over een alternatieve opzet, die meer recht doet aan de essentie van de wiskundige vaardigheden van leerlingen.
In het oktobernummer van Euclides staat een belangwekkend artikel van de hand van Irene van Stiphout en Ruud Stolwijk, beiden toetsdeskundigen wiskunde bij Cito, over een alternatief correctievoorschrift (voor vwo wiskunde b).
Die haakjes zijn voor mijn rekening.
De auteurs beperken zich tot wiskunde b op het vwo en zij bekeken vooral de gevolgen voor het examen van het eerste tijdvak van 2021.
Niettemin is het betoog mijns inziens in grote lijnen ook geldig voor andere wiskunde-examens, met name op havo/vwo.
Betere afstemming
Wie wel eens het correctievoorschrift voor natuurkunde heeft bekeken, weet dat de correctievoorschriften daar heel anders zijn opgebouwd dan bij wiskunde.
In het artikel wordt dat nader uitgelegd.
Al vele jaren worden pogingen ondernomen om wat meer samenhang te bewerkstelligen tussen de verschillende exacte vakken.
In dat kader past een onderzoek naar de mogelijkheid en wenselijkheid om de aanpak van natuurkunde tenminste gedeeltelijk over te nemen.
Wiskundige vaardigheden
Een tweede drijfveer voor een alternatief antwoordmodel was de behoefte om leerlingen meer te kunnen belonen voor gebleken inzicht en niet alleen voor algebraïsche en rekenkundige vaardigheden.
Zoals ook uit de analyse van leerlingenwerk blijkt, gaat gebleken inzicht, over hoe je een probleem moet aanpakken bijvoorbeeld, niet zelden gepaard met slordigheden, rekenfouten en dergelijke.
Bij de vigerende antwoordmodellen kan dat betekenen dat alle stapjes ('bolletjes') 0 punten opleveren.
De auteurs laten zien dat bij een andere opzet zo'n leerling ruim de helft van de maximale score zou kunnen halen.
Minder detail ?
Een derde reden wordt door de auteurs omschreven als "de behoefte om een nieuwe balans te vinden tussen duidelijkheid voor docenten en een gedetailleerd c.v.".
Mijn indruk is dat de wensen bij docenten nogal uiteenlopen.
Sommige hebben behoefte aan gedetailleerde correctiemodellen waarbij alle mogelijke oplossingsmethode de revue passeren.
Anderen hebben de voorkeur voor wat meer globale regels en willen wat meer ruimte voor het eigen oordeel.
Het artikel lijkt me vooral voor alle wiskundedocenten, niet alleen degenen die dit jaar een examenklas hebben, van groot belang.
Voor wie Euclides niet heeft kan dit document (het vwo wiskunde examen van 2021-I, met het officiële correctievoorschrift, en een alternatief) een beeld geven.
U mist dan wel de toepassingen op leerlingenwerk in het artikel.
gk
|
Rekenniveau groep 8 basisschool
Het aantal leerlingen dat bij de eindtoets basisonderwijs (b)lijkt te voldoen aan het "streefniveau" voor rekenen/wiskunde (1S) bleef voor corona al ver achter bij de verwachtingen die men had.
De laatste paar jaar lijkt de situatie er niet beter op geworden.
Mede door de wijze waarop de eindtoetsen de laatste jaren vorm hebben gekregen ontbreekt echter een duidelijk beeld.
Zoals gemeld in WiskundE-brief 904, is er sinds een paar jaar geen goed zicht op het rekenniveau in groep 8.
Een belangrijke reden daarvoor is het bestaan van diverse eindtoetsen die onderling niet goed vergelijkbaar bleken.
Was er in het verleden sprake van dé Citotoets, nu zijn er diverse aanbieders, waarvan Cito (aandeel circa 43%) en ICE (circa 36%) de belangrijkste zijn.
Ondanks allerlei pogingen tot ijking blijft het de vraag in hoeverre de resultaten van de diverse toetsen vergelijkbaar zijn.
Daar komt nog bij dat, uit privacy overwegingen, de rapportage dit jaar bewust gaten vertoont 1).
Wie op basis van de eindtoetsen iets wil zeggen over de ontwikkeling van het rekenniveau in groep 8 begeeft zich dus op glad ijs.
Toch wil ik een poging doen.
Voor rekenen/wiskunde werd bij de vaststelling van de referentiekaders twee niveau's onderscheiden:
- Het fundamentele niveau 1F, dat door bijna alle leerlingen bereikt zou moeten worden
- Het streefniveau 1S dat voor de meerderheid van de leerlingen, gedacht werd aan 65%, haalbaar zou zijn
De praktijk leert dat ruim 90% van de leerlingen inderdaad minstens 1F scoort, maar dat minder dan de helft 1S bereikt.
In 2018 was het bijna 50%, maar sinds corona liggen de percentages een stuk lager.
Hieronder is de ontwikkeling in beeld gebracht.
We hebben het hier over leerlingen in het reguliere basisonderwijs, dus zonder het speciaal basisonderwijs.
Meisjes scoren nog steeds aanzienlijk lager dan jongens.
Zo haalde in 2022 slechts 38% van de meisjes het niveau 1S, tegen ruim 46% van de jongens.
|
| | |
Als we kijken naar het percentage leerlingen dat minstens op niveau 1F scoort is het beeld wat gunstiger, maar ook hier is een terugval te zien na 2020.
In de figuur hiernaast worden de drie jaar voor 2020 vergeleken met de drie jaar daarna.
In 2020 was er om begrijpelijke redenen geen eindtoets.
In hoeverre we hier te maken hebben met tijdelijke corona-effecten zal nog moeten blijken, hoewel...
Vanaf dit schooljaar komt er weer een nieuwe opzet van de nationale toetsen in groep 8.
De eindtoets wordt vervangen door een "doorstroomtoets" en Cito/CvTE zijn geen aanbieder meer, maar coördinator.
In hoeverre de nieuwe opzet gegevens oplevert die goed te vergelijken zijn met die van de afgelopen jaren valt nog te bezien.
gk
-------------
1) Zie voor achtergronden deze toelichting van DUO.
Om dit probleem te ondervangen heb ik op basis van voorgaande jaren de ontbrekende cijfers zo goed mogelijk ingevuld.
|
Meet-up vakvernieuwing havo/vwo
Op 6 december presenteert de vakvernieuwingscommissie wiskunde bovenbouw havo-vwo een volgend tussenproduct aan de advieskring.
In dat produkt wordt een verdere invulling van de nieuwe wiskundevakken gegeven, vergezeld van gerichte vragen om feedback.
De NVvW maakt deel uit van die advieskring en maakt graag gebruik van de inbreng van haar achterban.
Daarvoor zijn twee online meet-ups gepland, woensdag 13 december en dinsdag 9 januari, beide van 19.30 uur tot (uiterlijk) 21.30 uur.
De NVvW gebruikt de opbrengsten van die meet-ups bij het schrijven van een advies door de advieskring.
Heeft u belangstelling en praat u graag mee, meldt u dan via deze pagina aan.
U krijgt voor de meet-up inzage in de stukken.
Na dit tussenproduct volgt er in dit tweede en laatste ontwikkeljaar nog slechts één raadplegingsronde.
|
Wiskunde in de schijnwerpers: Nobelprijs & Fieldsmedaille 2023
Ontdek de wereld van wetenschappelijke prestaties tijdens de Nobelprijs en Fieldsmedaille lezingen op 7 december 2023 in Delft!
Duik samen met Jeroen Spandaw en Laurens Siebbeles dieper in de wiskunde, scheikunde en natuurkunde en krijg inzicht in het baanbrekende werk van Fieldsmedaille- en Nobelprijswinnaars.
Verrijk uw lesprogramma met inzichten uit deze lezingen, die direct toepasbaar zijn in het klaslokaal.
Praktische informatie
De lezing vindt plaats op de TU Delft.
Het programma begint om 16:00 en duurt tot 19:30.
Deelname is kosteloos en inclusief netwerkdiner.
Aanmelden is verplicht.
U kunt zich hier aanmelden.
|
Conceptkerndoelen in de onderwijspraktijk
Eind september zijn de conceptkerndoelen voor rekenen en wiskunde gepubliceerd (zie WiskundE-brief 937).
Het komend voorjaar is uitgetrokken om scholen te raadplegen en in gesprek te gaan over de verwachte bruikbaarheid in de onderwijspraktijk.
SLO is op zoek naar (onder andere) leraren die als afvaardiging van een school mee willen denken over de conceptdoelen.
Concreet gaat het om het bijwonen van een regiobijeenkomst en het uitvoeren van een 'praktijkopdracht': het bespreken van de conceptkerndoelen in de vakgroep.
Gedacht wordt aan een groep van drie mensen per school, bij voorkeur leraren en schoolleider, die ieder circa 12 uur hieraan besteden.
De school ontvangt, bij deelname van drie personen, een vergoeding van 3500 euro.
Regiobijeenkomst
Voor de regiobijeenkomst kan gekozen worden uit de volgende acht mogelijkheden
- donderdag 18 januari Utrecht
- dinsdag 23 januari Deventer
- dinsdag 30 januari Amsterdam
- dinsdag 6 februari Roermond
- dinsdag 27 februari Rotterdam
- dinsdag 5 maart Leeuwarden
- dinsdag 12 maart Bergen op Zoom
- dinsdag 19 maart Groningen
Elke bijeenkomst begint om 16:00 en eindigt om ongeveer 20:00 uur.
Praktijkopdracht
Om goede feedback te verzamelen, vraagt SLO om na de bijeenkomst met collega's uit de vakgroep in gesprek te gaan over de conceptkerndoelen.
Voor deze gesprekken wordt materiaal beschikbaar gesteld.
Tijdens de regiobijeenkomsten wordt uitgelegd wat precies de bedoeling is.
Aanmelding
Meer informatie is te vinden op deze pagina.
Daar kunt u zich tot 18 december ook aanmelden.
Omdat gestreefd wordt naar een goede afspiegeling van Nederlandse scholen, zal indien nodig een selectie gemaakt worden uit alle aanmeldingen.
|
Notitie over een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs
Sinds kort staat de zesde notitie van de reeks Internationaal Perspectief online.
Deze is getiteld Cobb en Yackel, een analysekader voor reken-wiskundeonderwijs.
Cobb en Yackel beschrijven een analysekader voor interactief, probleem-georiënteerd reken- wiskundeonderwijs.
Dit analysekader omvat onder meer classroom social norms, sociomathematical norms en classroom mathematical practices.
De artikelen geven ook aanwijzigingen voor het vormgeven van dergelijk wiskundeonderwijs.
De internationale vakdidactische literatuur over het reken- en wiskundeonderwijs laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 925).
In een serie notities worden toonaangevende internationale artikelen op het gebied van reken- en wiskundedidactiek besproken.
Deze notities worden gepubliceerd op de website van de werkgroep 'Wiskunde voor Morgen', een gezamenlijke werkgroep van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Zebra 70: Minimal Art Objecten
Auteur: | Klaas Lakeman |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 68 |
ISBN: | 978-9-05-041201-8 |
Prijs: | € 10,= |
Kunst en wiskunde kruisen elkaar op een boeiende manier in de kunst van Hans Kuiper.
Hans baseert zijn kunst op afbeeldingen die gebaseerd zijn op zogenaamde optical minimal art.
Hans werkt samen met Walt van Ballegooien aan Minimal Art Objecten op basis van sudoku's.
In het boekje komen ook de bekende Latijnse vierkanten aan bod.
De wiskunde achter het maken van afbeeldingen is intrigerend.
Afbeeldingen worden in stroken opgedeeld (maar hoe?) en families, eilanden en aantallen krijgen een plek.
Elk hoofdstuk is voorzien van opdrachten, voor een belangrijk deel met oplossingen.
Het boekje richt zich op leerlingen die wiskunde B of C volgen in de bovenbouw van havo en vwo.
|
Advertenties
Texas Instruments in de wiskundeles
Webinar Texas Instruments technologie in de wiskundeles
Hoe kan het gebruik van technologie helpen bij het doorgronden van de beginselen van wiskunde?
In ons gratis webinar wiskunde op 30 november om 20.00 uur laten we voorbeelden zien van hoe u Texas Instruments toepast in de wiskundeles.
Zo gaan we aan de slag met schuifbalken, vlakvullingen en datacollectie.
Hier vindt u meer informatie over het webinar.
|
|
|
KERN Wiskunde vwo 4
KERN Wiskunde vwo 4 compleet
Bestel nu KERN Wiskunde 4 vwo A/C deel 2 en KERN Wiskunde 4 vwo B deel 2 met 50% docentenkorting.
|
|
|
Ontdek de NumWorks voor het einde van 2023
Waarom? Docenten ervaren dat ze tijdens lessen veel minder tijd kwijt zijn aan het uitleggen van de grafische rekenmachine en meer tijd overhouden voor de wiskunde zelf!
De NumWorks is heel herkenbaar voor leerlingen doordat die bijvoorbeeld dezelfde wiskundige taal gebruikt als de schoolboeken en de wiskundige begrippen volledig in het Nederlands uitschrijft.
De NumWorks nog niet uitgeprobeerd? Vraag dan een gratis testexemplaar aan!
Vragen? Stuur Martijn een berichtje via contact@numworks.nl.
|
|
|
Gratis de HP Prime zelf testen?
Eindelijk werken met een grafische rekenmachine die met z'n tijd is meegegaan?
Leerlingen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine?
Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus!
Samen met HP biedt Eduwinkel de mogelijkheid voor docenten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docentenexemplaar aan.
Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelijke demonstratie of workshop.
|
|
|
|
|