nummer 938, 29 oktober 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Onderbouwprogramma wiskunde op de schop
De conceptkerndoelen rekenen en wiskunde voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn eindelijk vrijgegeven (zie WiskundE-brief 937).
Tot voor kort waren ze alleen beschikbaar voor degenen die de moeite namen deel te nemen aan (ondermeer door de NVvW georganiseerde) besprekingen.
Voor die besprekingen was weinig animo en ook nu lijken de nieuwe (voorgestelde) kerndoelen nog niet erg in de belangstelling te staan.
Dat is jammer, want er lijken belangrijke verschuivingen op komst.
Helaas zegt het - toch vrij omvangrijke - document weinig over welke veranderingen met de concept-doelen beoogd worden. Het lijkt soms wel alsof wiskunde een nieuw vak is dat nog moet worden ingevoerd.
Het is ondoenlijk om in een kort artikel een verantwoorde samenvatting te geven van de verschuivingen ten opzichte van de huidige situatie.
Het is voor mij ook erg moeilijk om dat 'neutraal' te doen.
Daarvoor maak ik me te veel zorgen.
Hieronder daarom een gekleurde selectie van zaken die - als de plannen doorgaan - gaan veranderen.
Wat verdwijnt er?
De aandacht bij vernieuwingen wordt vaak getrokken door de nieuwe elementen, maar na verloop van tijd dringt het besef door dat er ook veel is verdwenen, of opgeschoven naar latere leerjaren.
In het voorliggende document valt op dat veel zaken die toch tamelijk breed in de onderbouw van het voortgezet onderwijs aan de orde kwamen nu gereserveerd worden voor de derde klassen havo en vwo.
Ik noem er een paar:
- rekenen met breuken
- rekenen met algebraïsche uitdrukkingen
- wetenschappelijke notatie
- goniometrie
- bijzondere lijnen in driehoek
- hoeken berekenen
- Pythagoras in de ruimte
- beschrijven van een patroon in een rij getallen met een formule
- toenamediagrammen
- verschillende soorten functies, zoals exponentieel, gebroken
- exact oplossen kwadratische vergelijkingen en dergelijke
- oplossen ongelijkheden
- berekenen van kansen met bijvoorbeeld een boomdiagram
Een opsomming als bovenstaande mist af en toe nuance.
Zo wordt het uitvoeren van bewerkingen met breuken in concrete situaties bij de kerndoelen voor het primair onderwijs al genoemd en wordt bij het voortgezet onderwijs het rekenen met breuken (en irrationale getallen) wel degelijk genoemd.
Echter, daarbij mag de rekenmachine 'verantwoord' worden ingezet.
Het zelf rekenen met breuken (met 'standaardprocedures') wordt gereserveerd voor 3 havo en vwo.
Wat komt erbij?
Het schrappen en doorschuiven van onderwerpen is deels bedoeld om ruimte te maken voor min of meer nieuwe.
In de voorstellen is veel aandacht voor de "De explosieve toename van steeds grotere hoeveelheden (kwantitatieve) informatie".
Big Data is een kreet die in dit verband gebruikt wordt.
Die kreet wordt gelukkig in het rapport niet zoveel gebruikt, maar 'informatie' wel.
Het lijkt goed dat een nieuw programma aansluit bij nieuwe ontwikkelingen, maar de vraag is wel of dat haalbaar is.
Zo komen begrippen als AI (kunstmatige intelligentie) en deepfake niet voor in het nog verse rapport.
Hoe actueel is het nog over 5 of 10 jaar? Maar dit terzijde.
Het omgaan met data is geen nieuw onderwerp, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs wordt daar in Nederland al heel wat jaren aandacht aan besteed.
Nieuw lijkt de nadruk op het analyseren van en redeneren met behulp van datasets en het verantwoord omgaan met grafische representaties.
Dat levert een serie mooie doelen op, zoals:
- maken van grafische representaties van datasets en daaruit conclusies trekken
- onderbouwd kiezen van passende representaties
- interpreteren van grafische representaties en beredeneren of daarbij gepresenteerde conclusies wel, niet of deels kloppen.
Hoge doelen
Prachtige doelstellingen, die trouwens grotendeels ook gelden voor het primair onderwijs.
De praktijk leert echter dat deze doelen, ook voor hogere leerjaren, en ook in het hoger onderwijs behoorlijk lastig zijn.
Daarbij komt dat het kritisch beoordelen van data ook, en misschien vooral, achtergrondkennis van het betreffende vakgebied vraagt.
De manier waarop tijdens de coronapandemie soms met cijfers en grafieken werd gegoocheld illustreert dat.
Kritisch kijken naar representaties met uitsluitend een wiskundige bril is niet alleen onvoldoende, maar leidt niet zelden tot onjuiste regels, zoals dat de verticale as altijd bij 0 moet beginnen.
Naar mijn idee verwordt nu al - in boeken en ook op examens - kritisch kijken naar representaties tot een karikatuur van wat het eigenlijk beoogde.
Het huidige, ook redelijk ambitieuze, statistiekprogramma voor de bovenbouw van havo/vwo bestaat nu bijna 10 jaar.
Dat zou een mooi moment kunnen zijn om na te gaan in hoeverre de doelen daarvan haalbaar zijn gebleken, en onder welke voorwaarden.
Wiskundige werkwijzen
De hooggestemde leerdoelen zijn niet beperkt tot het onderwerp statistiek.
Het stimuleren van een 'wiskundige attitude' en 'wiskundige denk/werkwijzen' zijn zelfs aparte domeinen naast bijvoorbeeld het domein 'wiskundige concepten', waarin de onderwerpen aan bod komen die behandeld worden.
Het domein wiskundige denk/werkwijzen bestaat uit de volgende onderdelen:
- wiskundig probleemoplossen
- modelleren
- algoritmisch denken
- gebruiken van wiskundetaal en wiskundige representaties
- gebruiken van wiskundige instrumenten
Bij het laatste gaat het om vrij basale zaken als het gebruik van een geodriehoek, rekenmachine, routeplanner(!) en programma's om diagrammen en grafieken te maken.
Bij de andere onderwerpen lijkt de lat wat hoger te liggen. Ik noem
- analyseren van een niet-routinematig oplosbaar probleem en bedenken en uitvoeren van een aanpak
- kiezen van een geschikt model en evalueren van deze keuze
- ontwerpen van een algoritme voor de aanpak van een probleem
- kiezen en bedenken van representaties om berekeningen en wiskundige redeneringen weer te geven
Dat ik de doelen 'hooggestemd' noem, betekent niet dat ik ze bij voorbaat als onrealistisch zie.
Wel vraag ik of voldoende beseft wordt wat de implicaties zijn van het centraal zetten van dit soort doelen.
Ook betwijfel ik of stellen van dit soort 'hoge doelen' te rijmen valt met het nog meer schrappen van allerlei wat lastiger onderwerpen.
Tot zover enige persoonlijke impressies.
Ik raad iedereen aan om zelf
het rapport goed te bestuderen.
Gerard Koolstra
|
Vragen over kerndoelen
Gerard Koolstra geeft hierboven een selectie van zaken die gaan veranderen door de nieuwe kerndoelen.
Toen ik zijn artikel las kwamen diverse vragen bij mij op, die ik de lezer wil voorleggen. Ik kan ze zelf bij gebrek aan expertise niet beantwoorden. Hopelijk zijn er lezers met meer expertise die wel antwoorden kunnen geven.
Het gaat in de kern om de volgende vier vragen:
- Zijn de nieuwe kerndoelen wiskundedidactisch goed in te vullen?
Wat zijn de mogelijkheden om concepten met herhaling steeds verder uit te bouwen?
Is het mogelijk om leerlingen voldoende met verschillende concepten bekend te maken?
En zijn de hooggestemde leerdoelen te realiseren zonder leerlingen een black box en een procedure te geven die zij wiskundig niet kunnen begrijpen?
Anders gezegd: krijgen leerlingen voldoende rekenkundige en wiskundige bagage mee om dergelijke doelen te realiseren?
Dat lijkt me nodig voor het stimuleren van een 'wiskundige attitude' en 'wiskundige denk/werkwijzen'.
- Hoe bereiden de nieuwe kerndoelen leerlingen voor op wat in de bovenbouw van hen verwacht wordt?
Daar wordt ook gewerkt aan nieuwe examenprogramma's.
Sluiten de ambities bij deze programma's aan op de kerndoelen of zit daartussen een gat?
Nu heb ik regelmatig het gevoel dat de rekenmachine een black box is waaruit op een makkelijke manier het juiste antwoord komt.
Het lijkt me niet de bedoeling dat een eventueel gat op deze wijze gevuld wordt.
- Kunnen leerlingen in de bovenbouw zich goed voorbereiden op het hoger onderwijs als zij in de onderbouw de kerndoelen beheersen?
Veelzeggend is dat workshop L4 op de NVvW-studiedag gaat over wiskundig bewijzen, omdat eerstejaars een behoorlijke weerzin hiertegen hebben.
Daarbij is opgemerkt: 'Kennelijk hebben ze het belang, het voordeel, het mooie van bewijzen niet ervaren in hun wiskundeonderwijs in het voortgezet onderwijs.'
En bij de Open Universiteit las ik de volgende zin: 'Het ontbreekt universitaire studenten echter vaak aan de juiste wiskundige kennis waardoor zij vaak kookboek-achtige recepten gebruiken om problemen op te lossen.'
- Hoe verhouden de voorstellen zich tot wat in het buitenland gebeurt?
Regelmatig zie ik dat welhaast jaloers gekeken wordt naar de wiskundige doelen die bereikt worden in bijvoorbeeld Estland of Singapore.
Nu is het geen doel op zich om wiskundig tot de top van de wereld te behoren, maar ik denk ook niet dat het goed is tot de achterhoede te behoren.
Opvallend was bijvoorbeeld dat kinderen uit Oekraïne rekenen en wiskunde hier best makkelijk vonden.
In publicaties over onderwijs wordt vaak aangegeven dat het goed is om als docent hoge verwachtingen van uw leerlingen te hebben.
Tegelijk moeten we leerlingen dan voldoende fundamenten geven, zodat zij die hoge verwachtingen waar kunnen maken.
Daarvoor is het ook belangrijk dat docenten zelf over voldoende bagage beschikken om die fundamenten aan te brengen.
Mocht u één of meer van deze vragen kunnen beantwoorden, stuur ons dan alstublieft uw reactie.
jk
|
Correctielast centrale eindexamens
Het CvTE heeft ten behoeve van het rooster voor de centrale schriftelijke eindexamens onderzoek laten doen naar de correctielast per vak.
Het uitgebrachte rapport bevat interessante informatie.
Maar over de wijze waarop het onderzoek wordt samengevat is nog wel wat te zeggen.
De correctielast van een examen bestaat - in dit onderzoek - uit de totale nakijktijd per examen en de overlegtijd tussen twee correctoren.
Het meten van de correctielast is in overeenstemming met eerdere onderzoeken uitgevoerd door zelfrapportage.
Aan het onderzoek hebben ruim 6000 docenten meegedaan.
Hieronder staan de resultaten voor de havo grafisch weergegeven, inclusief betrouwbaarheidsintervallen.
De vakken zijn vervolgens door de onderzoeker in clusters ingedeeld.
De clusters zien er voor de havo zo uit:
Lage correctielast |
Minder intensief |
Correctie-intensief |
Zeer intensief |
<6 uur |
10-20 uur |
20-25 uur |
>25 uur |
Frans |
Biologie |
Maatschappijwetenschappen |
Kunst |
Duits |
Natuurkunde, scheikunde |
Aardrijkskunde |
Nederlands |
Engels |
Wiskunde A,B |
Economie |
Geschiedenis |
|
Bedrijfseconomie |
|
|
Van andere vakken, zoals Arabisch en Filosofie, kon de correctielast niet goed bepaald worden.
Voor vwo en vmbo gl/tl staan soortgelijke grafieken en tabellen in het rapport.
Kritisch lezen van resultaten
Globaal bekeken zijn de resultaten niet schokkend.
Moderne vreemde talen met leesexamens en veel meerkeuze vragen hebben een lage correctielast, exacte vakken staan in het midden en vakken waarbij leerlingen veel tekst moeten schrijven, kosten veel tijd.
Naast de aard van het examen speelt ook de gemiddelde groepsgrootte een rol.
Zo kost een havo wiskunde B examen nakijken per kandidaat meer tijd dan een wiskunde A examen, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het gemiddeld aantal kandidaten.
De correctietijd per kandidaat speelt in het rapport nauwelijks een rol.
Daarvoor moeten de bijlagen worden geraadpleegd.
Daaruit blijkt dat hoge correctielast vaak ook te maken heeft met veel kandidaten per docent.
Ik kom daar straks nog op terug.
De grafieken met betrouwbaarheidsintervallen in het rapport laten zien dat de gemaakte indeling een te simpel en soms misleidend beeld geeft.
Daarvoor liggen de cijfers voor de verschillende vakken vaak te dicht bij elkaar.
Hoewel in de managementsamenvatting beweerd wordt dat alleen examens die significant van elkaar verschillen in verschillende categorieën werden geplaatst, wordt dat niet altijd waargemaakt.
Dat kan ook moeilijk, want 'niet significant verschillen' is geen transitieve eigenschap.
Als A niet significant verschilt van B, en B ook niet van C, is niet gezegd dat A en C niet significant verschillen.
De correctielast van Bedrijfseconomie havo bijvoorbeeld is (net) niet significant lager dan die van Maatschappijwetenschappen.
Toch vallen de vakken in twee verschillende clusters.
Iets dergelijks geldt voor Kunst en Economie.
Het rapport wijdt er een enkele voetnoot aan, maar negeert in feite de problematiek.
Men lijkt op twee gedachten te hinken: enerzijds rekening houden met significantie, anderzijds werken met vaste grenzen.
Bij havo en vwo wordt de klasse "minder correctie-intensief" gekoppeld aan 10-20 uur en "correctie-intensief" aan 20-25 uur.
Je zou daaruit kunnen opmaken dat de grens precies bij 20,00 uur gelegd wordt.
Wiskunde A havo (19,81 uur) wordt inderdaad als "minder correctie-intensief" aangeduid.
Daarentegen wordt vwo wiskunde A (19,80 uur) ingedeeld bij de categorie "correctie-intensief".
Deze informatie moet trouwens allemaal uit de bijlagen gehaald worden, het rapport zelf is hierover niet duidelijk.
Vmbo gl/gt
Bij vmbo (de theoretische en gemengde leerweg) worden andere grenzen gehanteerd voor de clustering.
Zo is een correctielast van 15 uur op vmbo-gl/tl correctie-intensief, terwijl deze op havo/vwo onder "minder correctie-intensief", valt.
Desondanks vallen bijna alle vakken in de laagste twee categorieën en meer dan de helft in de categorie "minder correctie-intensief".
Wiskunde neemt daar duidelijk een middenpositie in.
De gemiddelde correctielast is zelfs mediaan.
Dit onderzoek heeft geen betrekking op de beroepsgerichte leerwegen in het vmbo, want daar worden de examens grotendeels digitaal afgenomen.
Welke maat?
In het rapport wordt gekeken naar de correctielast per vak, waarbij wiskunde A, B (en C) begrijpelijkerwijze als verschillende vakken worden gezien.
Wiskundeleraren hebben vooral op de havo nogal eens te maken met zowel wiskunde A als wiskunde B examen en op het vwo met de combinatie wiskunde A en C.
De laatste jaren worden alle vwo wiskunde-examens op de zelfde dag afgenomen.
Hetzelfde geldt voor de havo-examens.
De correctielast per wiskundeleraar op bijvoorbeeld de havo valt dan behoorlijk hoger uit.
Het is markant dat in het rapport gedaan wordt alsof een leraar havo met examengroep wiskunde A en wiskunde B zich kan splitsen in twee personen, terwijl dit niet wordt verwacht van de collega Nederlands met twee examenklassen.
Het bestuur van de NVvW heeft een brief gestuurd aan CvTE en Cito waarin ze aandacht vragen voor deze problematiek (zie ook deze webpagina).
Ze pleiten ervoor om ook naar de correctielast per leerling te kijken.
Bijlage III van het rapport laat zien dat in dat geval op havo en vwo wiskunde B hoog zou scoren en wiskunde C het hoogst van allemaal.
Wiskunde B heeft in beide gevallen per kandidaat ook een hogere correctielast dan Nederlands.
In de figuur hieronder is voor een een flink aantal vakken op het vwo zowel de correctielast per examen als de totale correctielast per vak in beeld gebracht.
Het maakt nog eens duidelijk dat bij de clustering die in het rapport gehanteerd wordt wel wat vraagtekens gezet kunnen worden.
Dit onderzoek zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de examenplanning de komende jaren.
Het is afwachten wat dit met de positie van wiskunde gaat doen.
mw
|
Joop van Dormolen
Eind september is Joop van Dormolen op 94-jarige leeftijd overleden.
Van Dormolen heef vooral in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw zijn stempel gedrukt op de didactiek van het wiskundeonderwijs.
Zijn handboek vakdidactiek (1974) was erg populair, met name op de lerarenopleidingen.
De naam Van Dormolen is voor velen vooral verbonden aan het OSAEV-model.
Hij keerde zich tegen - de lange tijd gebruikelijke - introductie van wiskundige begrippen bij leerlingen door ze precies te definiëren.
In plaats daarvan pleite hij voor een geleidelijk proces van Oriënteren, Sorteren, Abstraheren, Expliciteren en Verwerken. Bij het sorteren spelen voorbeelden en nonvoorbeelden een belangrijke rol, zoals dat nu ook bij het trainen van kunstmatige intelligentie het geval is.
In de loop der tijd kwam er ook kritiek op het model en werden er pogingen gedan het wat in te korten.
De basisideeën zijn nog terug te vinden in diverse boeken.
Bij Van Dormolen was de leraar vooral de partner van de leerlingen.
Hij sprak in dit verband over leren met.
Hij stond kritisch tegenover pogingen om met bijvoorbeeld boeken de rol van de leraar over te nemen.
Destijds gold dat behalve voor de nieuwe trend in wiskundeboeken, ook voor educatieve software.
Een recentelijk 'herontdekt' artikel in Euclides (1971) gaat over een actueel onderwerp: 'In hoeverre is het mogelijk, en aan te bevelen, om ook in de wiskunde systematisch te werken met grootheden (dus met eenheden)?'
Nu is het vaak, ook in examens, een rommeltje (zie bijvoorbeeld dit artikel over formules in de wiskunde-examens van 2013).
In 1987 ging Van Dormolen met pensioen en in 1994 emigreerde hij met zijn vrouw naar Israël.
Hij hield lange tijd veel contact met Nederland en bezocht regelmatig bijeenkomsten hier.
In juni 1988 verscheen in Euclides een eerbetoon aan Joop van Dormolen en binnenkort zal dat opnieuw gebeuren.
gk
|
Dag van de vakdidactiek
Op vrijdagmiddag 17 november organiseert de lerarenopleiding wiskunde van NHL Stenden de dag van de vakdidactiek.
De (mid)dag richt zich uitdrukkelijk op het wiskundeonderwijs in het tweedegraads gebied.
De openingslezing wordt verzorgd door Arjen Dijkstra, directeur van het historisch centrum Tresoar in Leeuwarden en onder andere bekend van zijn onderzoek naar Eise Eisinga. Tijdens deze lezing wordt stilgestaan bij de bijzondere positie die de universiteit van Franeker had in Friesland.
Want waarom lukte het zoveel gewone Friezen om zich bezig te houden met wiskunde?
Workshops
Na de openingslezing kan (twee keer) gekozen worden uit vijf workshops:
- Bolmeetkunde (Steven Dik)
- Spelenderwijs aan de slag met negatieve getallen (Paul Durenkamp)
- Hoe krijg je leerlingen aan het wiskundig denken? (Bianca Wezenberg)
- Op bezoek bij Dr. T (Sibren Stienstra)
- Lengtematen leren met behulp van onder andere uw eigen lichaam (Jennyfer van der Kuur en Lisa Prins)
Meer informatie over de workshops (en de lezing) is hier te vinden.
De middag wordt afgesloten met een borrel.
Praktische informatie
plaats: NHL Stenden, Rengerslaan 10, 8917DD Leeuwarden
tijd: vrijdag 17 november, 13:00 − 17:30 (kernprogramma: 13:30 − 16:50)
kosten: geen
aanmelden (verplicht): via deze link
|
Masterclass: de magische kubus van Rubik
Op 28 november organiseert de Radboud Universiteit een masterclass voor enthousiaste vwo-leerlingen met interesse in wiskunde.
Heeft u leerlingen die graag willen leren hoe ze een Rubiks kubus kunnen oplossen en benieuwd zijn hoe ze hier wiskunde bij kunnen gebruiken?
Dan is deze Masterclass iets voor hen!
In deze masterclass richten we ons op de 2x2x2-variant van de iconische en de tot de verbeelding sprekende kubus.
Deze is ontwikkeld in de jaren 70 door de Hongaarse architect Erno Rubik.
Leerlingen leren niet alleen de kubus op te lossen, maar ook welke wiskunde daarbij hoort.
Verder leren ze hoe ze zelfstandig een methode kunnen ontwikkelen om bepaalde delen eventueel sneller aan te pakken.
De opgedane inzichten kunnen de leerlingen ook op de originele 3x3x3-kubus toepassen.
Praktische informatie
De masterclass vindt plaats in het Huygensgebouw op de Radboud Universiteit in Nijmegen op 28 november 2023 van 13:00 tot 16:00 uur.
Per school kunnen er 2 of 3 leerlingen deelnemen aan de masterclass.
Zij ontvangen daarna een certificaat van deelname.
Aan het volgen van de masterclass zijn geen kosten verbonden.
Bekijk de website voor meer informatie.
|
Rol van data en intuïtie bij leerdoelen
Mijn naam is Steven Bos, masterstudent Educational Science and Technology.
Onder begeleiding van prof. dr. Kim Schildkamp doe ik onderzoek naar de relatie leerdoelen en het gebruik van data. Moeten leerdoelen op basis van data worden vastgesteld of is het effectiever om data in te zetten nadat de doelen zijn vastgesteld?
Daarvoor zijn we op zoek naar uw expertise en hulp.
Voor dit onderzoek vergelijken we twee groepen: de eerste groep stelt doelen vast op basis van intuïtie en ervaring en de tweede groep neemt naast intuïtie en ervaring ook data mee bij het formuleren van een doel.
Deelname aan het onderzoek biedt extra inzichten in het leerproces van uw leerlingen en de mogelijkheid om bij te dragen aan wetenschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs.
Ook biedt het een aanvullend formatief meetpunt en nieuwe inzichten over de rol van doelen, data en intuïtie in uw vakgebied.
Praktisch
Wij zijn op zoek naar wiskundedocenten die lesgeven aan de tweede en/of derde klas HAVO of VWO. Uw deelname omvat het invullen van een korte vragenlijst, het afnemen van een toets en het formuleren van een klassikaal doel. We nodigen een kleine groep deelnemers uit voor een interview. Het onderzoek vindt plaats in de maand november en u kunt binnen deze maand zelf een geschikt moment kiezen voor de onderzoeksactiviteiten.
Wilt u meedoen aan dit onderzoek of meer informatie ontvangen?
Stuur dan een e-mail naar S.Bos-2@student.utwente.nl.
|
Wereldwiskunde Fonds op NVvW-studiedag
De oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds is vandaag geëindigd en we hopen op een mooie opbrengst.
Daarna start de winterverkoop 2023 die loopt tot 31 maart 2024, met veel mooie boeken en tijdschriften voor vaste lage prijzen.
Ook staan we op 4 november op de NVvW-studiedag.
Op de jaarlijkse studiedag van de NVvW in Veenendaal op 4 november verkopen we veel mooie gebruikte binnen- en buitenlandse studieboeken,
boeken over didactiek en geschiedenis van de wiskunde en populair wetenschappelijke boeken.
De prijzen zijn laag en u kunt betalen door te pinnen.
Met uw aankopen steunt u projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
En als u deze herfst uw boekenkast opruimt, neem dan de boeken die u wilt afstaan mee naar de studiedag.
Wij verkopen ze graag!
Speciale aanbieding
We hebben twee fraaie kistjes met daarin een klassenset met 15 grafische rekenmachines TI-73.
De TI-73 is eenvoudiger dan de veel gebruikte TI-83.
De knoppen zijn eenvoudiger doordat er minder extra functies per knop zijn.
Verder zitten in de diverse menu's ook minder opties.
In 2006 en 2007 zijn er enkele onderzoeken geweest naar het gebruik van de TI-73 in het VMBO.
Voor de liefhebber die er in een (onderbouw) klas mee aan de slag wil!
Mocht u contacten hebben die zouden kunnen leiden tot een nieuw project, kom dan even praten bij onze kraam.
Cosmas Kambani Zimba zal gedurende een deel van de dag bij de kraam aanwezig zijn om enthousiast te vertellen over het werk van Grassroots Heroes op scholen in Zambia.
In de winterverkoop zijn deze keer onder andere veel boekjes van het OW&OC, de voorloper van het Freudenthal Instituut, die ontwikkeld zijn voor het HEWET en het HAWEX project uit de jaren '80.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
30 jaar Vierkant voor Wiskunde
De Vierkant voor Wiskunde zomerkampen bestaan 30 jaar.
Ter gelegenheid van dit jubileum ontwierpen begeleiders Liesbeth, Judith en Iris drie sets van elk vijf wiskundige ansichtkaarten.
De themas van de kaarten zijn Feest, Dieren, en Draken en dino's.
U kunt de kaarten hier bekijken.
De sets zijn te koop via onze vierkantwinkel.
|
|
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
De Kabouterformule
Auteur: | Alex van den Brandhof |
Uitgeverij: | Prometheus |
Aantal pagina's: | 208 |
ISBN: | 9789044653793 |
Prijs: | € 19,99 |
Een wiskundig raadsel is zowel een genot als een marteling.
Het geeft u de gelegenheid om te breinbruisen en te hersenkraken voor een minuut, een uur of een week.
Tegelijkertijd is de frustratie groot als u de oplossing niet vindt.
Een goed raadsel laat u niet meer los.
De twintig hoofdstukken bevatten problemen over kabouters die de kleur van hun muts moeten raden zich houdend aan strikte spelregels.
Het boek is meer dan gewoon een bundel raadsels, vanwege de diepe en onverwachte connecties met wiskunde in de meest pure vorm.
Getaltheorie, coderingstheorie, grafentheorie: het zijn maar een paar deelgebieden van de wiskunde die bij de oplossingen van pas komen.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature senior onderzoeker gecijferdheid
Wilt u als senior onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht bijdragen aan het bevorderen van de gecijferdheid van burgers en professionals?
Wordt u enthousiast van het combineren van praktijkgericht onderzoek met het opleiden van onderwijsprofessionals? Dan zijn wij op zoek naar u!
U bent een ervaren en gepromoveerde onderzoeker en hebt affiniteit met gecijferdheid.
We zoeken iemand die het leuk vindt om onderzoek naar gecijferdheid in MBO en volwasseneneducatie te combineren met lesgeven op de pabo.
De sluitingsdatum voor de vacature is 5 november 2023.
Meer informatie vindt u hier.
|
Vacature adviseur rekenonderwijs bij WisMon
Voor de implementatie van vakoverstijgend rekenen zoekt WisMon een sterke adviseur die het belang van de leerling centraal stelt en graag contacten onderhoudt met docenten.
Voor meer informatie kijk op onze website.
|
|
|
Vacature Hogeschool Utrecht (0,5 − 0,7 fte)
Wilt u graag gecijferdheid op de kaart zetten?
Vindt u het belangrijk dat wiskunde- en statistiekonderwijs aansluit bij wat in de toekomst nodig is?
Houdt u van onderzoek doen dat aansluit bij de praktijk?
Bij het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals zoeken we twee ervaren (medior) onderzoekers gecijferdheid of wiskunde/statistiek.
Bij voorkeur heeft u al of krijgt u (op termijn) een aanstelling bij een instituut, zodat de totale aanstelling uitkomt op 0,8 − 1,0 fte) Dit kan de lerarenopleiding (pabo of wiskunde) zijn maar bijvoorbeeld ook sociaal werk of zorg. Voor het wiskunde- en statistiekonderwijsonderzoek is elke opleiding aan de Hogeschool Utrecht waarin deze domeinen terugkomen in principe geschikt.
Sluitingsdatum vacature is 5 november 2023.
Meer informatie vindt u hier.
|
Advertenties
NumWorks op de NVvW studiedag
Dit jaar zullen we weer aanwezig zijn op de NVvW-studiedag. We kijken er naar uit om velen van jullie weer te spreken en verwelkomen jullie graag op onze stand!
Ook geven we voor het eerst de beperkte edities
NVvW NumDeksels weg op de NVvW-studiedag! Kom zaterdag 4 november dus zeker langs onze stand om een van deze NumDeksels te bemachtigen.
|
|
|
KERN Wiskunde en de jeugd van tegenwoordig
Zien we u tijdens de NVvW-jaarvergadering?
Op zaterdag 4 november is Boom Voortgezet Onderwijs met een stand aanwezig bij de NVvW-jaarvergadering 2023.
Bent u benieuwd naar de leerlijn voor havo tweede fase van KERN Wiskunde?
Of wilt u 4vwo AC en B deel 2 inkijken?
Kom langs bij onze stand, bekijk ons materiaal en stel uw vragen.
|
|
|
Elke maand een nieuw wiskunde webinar
31 oktober begint onze gloednieuwe reeks wiskunde webinars. Wilt u iedere maand gratis een relevante en inspirerende masterclass bijwonen?
Volgende week beginnen we met het webinar: Breng wiskunde tot leven. Vera van Westerlaak en Vincent Vis laten zien hoe actuele gebeurtenissen het vak tot leven brengen. Bent u erbij?
Meld u hier aan!
Tip! Het complete webinaroverzicht en terugkijkwebinars vindt u op
noordhoff.nl/wiskundewebinars
|
|
|
Examenstand aan bij TI-84 Plus CE-T
Hoe zet ik mijn TI-84 Plus CE-T (Python Edition) grafische rekenmachine in de examenstand? Nu de eerste schoolexamens zijn is het handig als leerlingen zich goed voorbereiden!
Op onze speciale webpagina vinden leerlingen filmpjes en uitleg voor de verschillende grafische rekenmachines. Een zorg minder!
Hier vindt u meer informatie over de examenstand
|
|
|
Gratis de HP Prime zelf testen?
Eindelijk werken met een grafische rekenmachine die met z'n tijd is meegegaan?
Leerlingen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine?
Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus!
Samen met HP biedt Eduwinkel de mogelijkheid voor docenten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docentenexemplaar aan.
Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelijke demonstratie of workshop.
|
|
|
|
|