nummer 936, 24 september 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Cijfers bij CE wiskunde in de lift
De cijfers voor de centrale examens bij wiskunde vallen, in tegenstelling tot die voor andere vakken, vaak hoger uit dan vorig jaar.
Dat is een hoopgevend resultaat, hoewel er wel wat kanttekeningen bij te plaatsen zijn.
De slagingspercentages lagen het afgelopen schooljaar een stuk lager dan de jaren daarvoor.
De geruchten hierover gingen al een tijdje rond en de cijfers van de recente examenmonitor bevestigen dit.
Tegen deze achtergrond is het opvallend dat de gemiddelde cijfers bij de centrale examens voor de wiskundevakken vaak hoger zijn dan die van vorig jaar.
Soms zijn ze zelfs weer op of boven het niveau van vóór corona.
Hierboven is de ontwikkeling sinds 2017 in beeld gebracht.
In 2020 was er geen centraal examen en voor de overzichtelijkheid zijn de gegevens van het kleine wiskunde-C vak niet weergegeven.
Kanttekeningen
Een eerste kanttekening betreft de invloed van de N-termen.
De afgelopen drie jaar konden die niet op de gewenste wijze worden vastgesteld. 1).
De N-termen lagen dit jaar net als in 2022 en 2021 wat hoger dan in de jaren 2017-19.
Het gaat om circa 0,3 punt en dat is voor een CE-gemiddelde veel.
Daarom is het goed om ook te kijken naar de ontwikkeling van de procentuele scores (zie WiskundE-brief 934).
Een tweede kanttekening is dat waar dat mogelijk was, vooral op het vmbo, de afgelopen jaren wiskunde minder als examenvak is gekozen.
Op havo en vwo is bovendien de belangstelling voor wiskunde wiskunde B duidelijk gedaald (zie elders in deze WiskundE-brief).
Een derde kanttekening is dat het gemiddelde CE-cijfer dit jaar soms, met name bij wiskunde-B en vmbo basis, nog behoorlijk onder het niveau van 2019 lag.
Voor de gemiddelde schoolexamencijfers gold trouwens in alle gevallen dat ze ruim 0,1 punt lager lagen dan in 2019.
Uitzondering is wiskunde D op het vwo, maar dat vak kent geen centraal examen.
Al met al geen reden tot juichen, maar misschien wel voor enige opluchting.
gk
---------------------
1) Voor meer info, die helaas veel onduidelijk laat, zie
examenblad
|
Wiskunde steeds vaker gemeden
Dit jaar deed op het beroepsgerichte vmbo een kwart van de leerlingen eindexamen zonder wiskunde.
Vijf jaar geleden was dat nog minder dan een vijfde.
Het past in een bredere trend dat wiskunde de laatste jaren beduidend minder wordt gekozen.
We hebben vaker aandacht besteed aan de gedaalde populariteit van wiskunde als examenvak (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 922).
De laatste cijfers 1) laten geen verbetering zien, integendeel.
Vmbo
Bij 'basis' (basis beroeps georiënteerde leerweg) deed in 2018 81,1% eindexamen met wiskunde.
Het afgelopen vorjaar was dat nog maar 74,7 %.
Bij "kader' was de daling nog iets groter: van 81,9% naar 74,5%.
Ook bij de gemengde en theoretische leerweg (mavo) was er een fikse daling in deze periode: van 88,1% naar 81,9 %.
Hieronder is in beeld gebracht hoe het aandeel examen zonder wiskunde de laatste jaren is gegroeid.
Daar is ook te zien dat op de havo hetzelfde speelt, hoewel dit jaar nog bijna 92% examen deed met wiskunde.
Wiskunde B
Op het vwo is wiskunde een verplicht vak, dus 100% keuze gegarandeerd.
Daar zien we wel dat de keuze voor wiskunde B de laatste jaren weer afneemt, ten gunste van wiskunde A en zeer recentelijk ook van wiskunde C.
In 2019 had bijna 51% van de vwo-examenkandidaten wiskunde B in het pakket, vier jaar later was dat nog maar ruim 45%.
Dat wijst op een verschuiving van wat gezien wordt als 'moeilijke' wiskunde naar meer toegankelijke varianten wiskunde A en voorzover dat wordt aangeboden wiskunde C.
Op de havo was de daling bij wiskunde B nog sterker.
Een paar jaar geleden koos ruim 25% wiskunde B, de laatste keer nog maar 20%.
De eerste jaren profiteerde wiskunde A van deze verschuiving, recentelijk zien we een forse stijging van het percentage leerlingen dat geen examen wiskunde doet.
Oorzaken
De cijfers over vakkenkeuze komen pas achteraf, na de eindexamens, beschikbaar.
Er zijn, voor zover ik weet, geen landelijke cijfers bekend van de vakkenkeuze aan het begin van de bovenbouw.
Het zou fijn zijn als we wat eerder zicht zouden krijgen op dit soort ontwikkelingen.
Wellicht is dat mogelijk door gegevens van scholen over de wiskundekeuzes aan het begin van de bovenbouw te verzamelen en te combineren.
Dan zouden we misschien ook wat meer zicht kunnen krijgen op de vraag naar achterliggende oorzaken.
Uw reactie is in ieder geval welkom bij de redactie.
gk
--------------------------
1) Ontleend aan de Examenmonitor Voortgezet Onderwijs 2023.
|
Discussie over mobieltjes
Mobieltjes zijn inmiddels lang niet meer nieuw.
Mijn dochter had er 10 jaar geleden ook al één en nam die mee naar school.
Langzamerhand is de afgelopen jaren het gebruik én misbruik van de mobiel op school gegroeid. De reacties daarop lopen sterk uiteen.
De kern van het advies van het Ministerie van OCW is als volgt:
Er is steeds meer bewijs dat mobiele telefoons in de les schadelijk zijn.
Leerlingen kunnen zich minder concentreren en hun prestaties lijden eronder.
Daar moeten we leerlingen tegen beschermen.
Daarom mogen mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches vanaf 1 januari 2024 niet meer in de klas.
Als mobiele telefoons noodzakelijk zijn voor de inhoud van de les, zijn ze wel toegestaan.
Leerlingen die afhankelijk zijn van hun telefoon mogen deze wel gebruiken.
Bijvoorbeeld om medische redenen of door een beperking.
Scholen moeten hiervoor zelf regels afspreken met leraren, ouders en leerlingen. |
Naar aanleiding van het artikel van Ton Groeneveld in de vorige WiskundE-brief 935 kwamen diverse reacties binnen. Ze staan hieronder.
Wietse Veenstra: onvermogen
Ton Groeneveld is warm voorstander van het toestaan van mobiele telefoons in de klas en van het incorporeren van die apparaten in het onderwijs.
Een verbod vormt in zijn ogen een 'oliedomme verstarring van het onderwijs' en drijft een wig in de aansluiting van het onderwijs op de maatschappij.
Collegas die het misbruik van telefoons niet voldoende weten te voorkomen, kunnen misschien beter reflecteren op hun onvermogen.
Als u als docent het misbruik van mobieltjes in uw klas niet weet te voorkomen, schrijft Groeneveld, 'mankeert er wellicht iets aan uw lespraktijk'.
Er is niets mis met het poneren van een wat prikkelende stelling, maar dergelijke woorden gaan mij toch te ver.
Ik hoop dat Groeneveld zijn bijdrage in een opwelling heeft geschreven zonder er verder goed over na te denken, want anders heeft hij bewust collegas willen schofferen.
Het verbaasde mij dan ook zeer dat de redactie deze bijdrage in deze vorm heeft geplaatst.
Inmiddels is meer dan duidelijk dat de smartphone en het overgrote deel van de apps die leerlingen gebruiken, ontzettend verslavend kunnen zijn.
Het geeft wellicht te denken dat steeds meer app-ontwikkelaars openlijk verklaren dat ze hun eigen kinderen zo ver mogelijk van de smartphone houden.
Ligt het dan echt aan uw lespraktijk als u misbruik van mobieltjes niet weet te voorkomen?
Of was dat al vanaf minuut één sowieso een ongelijke strijd?
Gelukkig kiest mijn school sinds het begin van dit jaar voor 'mobiel thuis of in de kluis'.
De strijd tegen misbruik van de telefoons heb ik afgelopen jaren echt wel steeds weten te winnen, maar de tijd en energie die dat kost steek ik liever in het begeleiden van mijn leerlingen.
Ook voor het welzijn van de leerlingen is dit zoveel beter.
Ze raken niet steeds afgeleid door elk geluidje of trilling in hun broekzak, tas of soms zelfs in de telefoontas.
Sinds de mobieltjes op mijn school ook uit de gangen en de kantine zijn verdwenen, zijn leerlingen onderling veel leuker en socialer.
Er worden veel meer (kaart)spelletjes gespeeld en de pauzes worden nu ook gebruikt om bij te kletsen en alleen dat al geeft in de lessen merkbaar meer rust.
Terecht ziet Groeneveld de voordelen van het gebruik van de telefoon in de les.
Ik vraag me echter af of hij ook oog heeft voor de nadelen.
Net zoals we onze leerlingen op school niet blootstellen aan nicotine, alcohol en drugs, vind ik dat er ook alle reden is om hen op school niet bloot te stellen aan de verslavende smartphone.
De discussie daarover wil ik best voeren, mits we dat op een fatsoenlijke manier doen en collegas niet uit het wilde weg betichten van onvermogen of een mankerende lespraktijk.
Dat is weinig constructief en als u het van dergelijke bewoordingen moet hebben, mankeert er wellicht iets aan uw argumenterend vermogen.
Ellen Leniger: Mobieltjes UIT de klas (en de school)
Groeneveld maakt in zijn artikel alle (wiskunde-) collegas die tegen mobieltjes in de klas zijn uit voor stoffige, zure en tot op het bot behoudende docenten.
En als je moeite hebt met mobieltjes in de klas, dan mankeert er iets aan je lespraktijk en moet je reflecteren op je onvermogen.
Met verbazing heb ik kennisgenomen van deze beledigingen waar is dit voor nodig?
De heer Groeneveld benoemt uitsluitend de voordelen van devices binnen een didactische context en gaat totaal voorbij aan de enorme gevolgen van de mobieltjes- en socialmediaverslaving voor het welzijn van onze leerlingen.
Daarmee negeert hij de belangrijkste argumenten voor een advies of verbod.
Wat er dan precies aan de hand is (voor wie dat nog niet weet) leest u terug in de vele goede artikelen die er in het afgelopen jaar zijn verschenen over mobiele telefoons op school.
Ik verwijs graag naar bijvoorbeeld dit artikel, onlangs gepubliceerd door Erik Meester: Verbied smartphone op scholen, nú! - Kind & Adolescent Praktijk (kaponline.nl).
Daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen.
De heer Groeneveld schreef dat hij verontrust was.
Nou, ik ook!
Dat u maar niet denkt dat alle wiskundedocenten er zo over denken als hij!
Jos van Velzen: Bravo
U verwoordt precies wat ik ook vind van de huidige fase van discussie over omgaan met mobieltjes.
Over 10 jaar kijken we met verbazing terug naar de kramp waar het onderwijs momenteel in schiet.
Bredere discussie
Vanzelfsprekend speelt de kwaliteit van de docent een rol.
Ook is het van belang om beginnende docenten de ruimte te geven om ervaren te worden.
Die ruimte is groter als zij zich op de kern kunnen richten.
Zij kunnen daarbij de steun van de schoolleiding én andere docenten gebruiken door bijvoorbeeld gezamenlijke handhaving van enkele eenvoudige schoolbrede regels.
Andere factoren zijn het schoolniveau en de jaarlaag van de leerlingen.
Gemiddeld genomen zijn bovenbouwleerlingen op het vwo sterker gericht op het opnemen van de lesstof.
Overigens lijkt het mij een goed idee dat leerlingen hun spullen simpelweg meenemen.
Tot slot speelt nog de discussie over de rol van middelen om het wiskundig inzicht te vergroten met een grafische rekenmachine, geogebra of andere hulpmiddelen.
Wat doet de docent in de les en wat doen leerlingen in de les of thuis?
jk
|
Grafische rekenmachines bij het Centraal Examen 2024
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft in juli
officieel bekend gemaakt welke grafische rekenmachines er
op het Centraal Examen wiskunde (havo/vwo) van 2024 gebruikt mogen worden en wat de gebruiksvoorwaarden hierbij zijn.
De regeling is gelijk aan die voor het afgelopen eindexamen, hoewel de formulering hier en daar iets is aangepast.
Voor de duidelijkheid hieronder nog even alles op een rijtje.
De machines die in 2024 in elk geval zijn toegestaan zijn:
- Casio fx-9860GII(SD)
- Casio fx-CG50
- HP Prime
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
- TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS)
- de grafische rekenmachine van NumWorks
Oudere types, ook die eerder wel waren toegestaan, zijn niet meer toegestaan.
Gebruiksvoorwaarden
Een grafische rekenmachine is op het centraal examen alleen toegestaan als het geheugen en de functies die vaardigheden overbodig maken waarover de leerling volgens de syllabus moet beschikken, zijn geblokkeerd door de juiste Nederlandse examenstand.
Het moet op ieder moment tijdens het examen te controleren zijn of een machine in de juiste Nederlandse examenstand staat, zonder de kandidaat te storen.
De juiste OS of firmwareversies, die een door het CvTE goedgekeurde examenstand bezitten, worden in de maartaanvulling door het CvTE gepubliceerd.
Verder gelden nog de volgende beperkingen:
- Een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet op het lichtnet worden aangesloten of met andere apparatuur worden verbonden.
- Het is een kandidaat niet toegestaan tijdens het examen gebruik te maken van de grafische rekenmachine van een andere kandidaat.
- Het is niet toegestaan dat de kandidaat tegelijkertijd de beschikking heeft over twee (grafische) rekenmachines.
- In machines met een SD-slot mag tijdens het CE geen SD-kaart zitten.
|
De wiskundedialoog
De wiskundedialoog, een studiedag voor wiskundedocenten, op de Radboud Universiteit te Nijmegen, is verplaatst naar dinsdag 31 oktober.
De studiedag richt zich op eerste- en tweedegraads docenten wiskunde.
Zij worden bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs.
Ieder jaar nodigen we interessante sprekers uit die hun expertise en bevindingen willen delen met collegas.
Tussen de opening en de slotlezing kunnen de deelnemers in drie rondes kiezen uit een groot aanbod aan workshops met thema's uit het tweede- en eerstegraadsgebied.
Afsluitend kunnen de deelnemers tijdens een borrel gezellig bijpraten.
Inschrijving
Volg deze link voor het programma en om u in te schrijven.
Tim van Lier ( tim.vanlier@ru.nl)
Coördinator Vaksteunpunt Wiskunde Pre-university college of science, Radboud Universiteit
|
Dimensie-analyse als voorbeeld van Praktijkwiskunde
De werkgroep mbo-hbo wiskunde (werkgroep van de NVvW) organiseert een themabijeenkomst over dimensie-analyse in praktijkwiskunde.
Christiaan Boudri, docent Engineering aan de HAN, gaat in op de eerste aanzetten tot dimensie-analyse bij wiskundige Fourier en het baanbrekende werk van natuurkundige Maxwell.
Hij maakt een uitstapje naar Van Dormolen, die in een artikel in Euclides heeft uitgelegd dat zogenaamde groothedenvergelijkingen axiomatisch te onderbouwen zijn.
Daarna worden een paar voorbeelden uit de stromingstechniek behandeld.
Ten slotte komt de vraag op tafel wanneer en hoe dimensie-analyse meer aandacht binnen het wiskundig curriculum zou moeten krijgen.
Praktische zaken
Het gaat om een online bijeenkomst op donderdag 12 oktober, 20:00-21:00.
U kunt zich aanmelden bij christiaan.boudri@han.nl.
Een week voor 12 oktober ontvangt u dan een link om deel te nemen via MS Teams.
Werkgroep mbo-hbo
De werkgroep mbo-hbo wiskunde initieert online thema-bijeenkomsten rondom praktijkwiskunde.
Dat kan bijvoorbeeld gaan over probleemanalyse of gebruik van simulatiesoftware, maar ook de vraag welke wiskunde in het onderwijs van mbo en hbo thuishoort en hoe deze moet worden onderwezen.
De bijeenkomsten zijn niet alleen gericht op docenten wiskunde op mbo en hbo, maar ook op docenten in het voortgezet onderwijs en op iedereen die is geïnteresseerd in de toepassing van wiskunde in de beroepspraktijk.
Heeft u belangstelling om zelf eens zon workshop te verzorgen, neemt u dan met christiaan.boudri@han.nl contact op.
|
Promotie Lonneke Boels: Interpreteren van grafieken
Op 20 september 2023 promoveerde Lonneke Boels op het proefschrift 'Histograms: An educational eye'.
Zij deed onderzoek naar het interpreteren van statistische grafieken en het trekken van zinnige conclusies uit deze grafieken.
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn niet in staat goede conclusies te trekken uit statistische data in histogrammen.
Een literatuurstudie, die deel uitmaakt van Boels onderzoek, liet zien dat de meeste misvattingen rond histogrammen gerelateerd zijn aan de moeilijkheden met statistische concepten zoals data en verdelingen.
Deze misvattingen zijn voor docenten samengevat in dit overzicht.
De literatuur wijst ook op een gebrek aan kennis over strategieën van studenten bij het werken met histogrammen, maar bevat weinig richtlijnen voor het ontwerpen van lesmateriaal.
Wel zijn er aanwijzingen dat het werken met zogenaamde stippendiagrammen (dotplots) kan helpen om leerlingen goed te leren omgaan met histogrammen.
Oplossingsstrategieën
In haar onderzoek heeft Boels vervolgens eerst kwalitatief geanalyseerd waar leerlingen uit vwo 4, 5 en 6 naar kijken als zij opdrachten met histogrammen en diagrammen die er sterk op lijken (zogenaamde casus-staafdiagrammen) uitvoeren.
Daarbij zijn vijf oplossingsstrategieën gevonden.
Deze resultaten zijn in een kwantitatieve analyse bevestigd.
Dit wijst erop dat deze strategieën betrouwbaar en automatisch te identificeren zijn.
Oogbewegingen
In het onderzoek is gelet op de oogbewegingen die leerlingen maken bij het werken met histogrammen.
Daaruit is af te leiden in hoeverre zij de histogrammen goed interpreteren.
Nadat leerlingen met stippendiagrammen werkten werden er meer oogbewegingen gevonden die passen bij een correcte strategie.
De antwoorden op de opgaven waren echter niet significant beter.
Wel wees de mondelinge toelichting van leerlingen vaker op een correcte strategie.
Door Boels zijn nieuwe lesmaterialen ontworpen en getest.
In dit materiaal maken leerlingen eerst opdrachten over stippendiagrammen.
Ook heeft ze bewust fysieke handelingen toegevoegd, zoals het slepen van bepaalde metingen naar de juiste plek op de horizontale as van een stippendiagram.
Het proefschrift bevat een uitgebreide Nederlandse samenvatting.
Verder geven dit artikel en dit interview een goed beeld.
|
Cursus verdiepende vakdidactiek
Vakdidactische bekwaamheid is een belangrijk onderdeel van de kennis en kunde van wiskundeleraren, en daarmee ook van de lerarenopleiding wiskunde.
Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek.
Over deze twee uitdagingen gaat deze cursus.
De cursus is gericht op lerarenopleiders wiskunde, maar ook docenten wiskunde zijn welkom.
De uitvoering van de cursus is in handen van Theo van den Bogaard en Paul Drijvers.
U-Talent organiseert de cursus.
De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten en start op 10 november.
De deadline voor inschrijven is 13 oktober.
Voor meer informatie en aanmelden kunt u op deze webpagina terecht.
|
Nationale Wiskunde Dagen (NWD) 2024
De 30e editie van de jaarlijkse conferentie NWD vindt plaats op vrijdag 5 en zaterdag 6 april 2024.
Een lustrumeditie vol met inspiratie.
De inschrijving voor de NWD start op 20 december 2023 om 10:00 uur.
Houd de website in de gaten.
Daar wordt de procedure voor inschrijven gepubliceerd.
U kunt voorrang krijgen op de loting voor de NWD.
Dit jaar hebben wij een prijsvraag 'Duurzaamheid' uitgezet voor leerlingen.
Wanneer een groepje leerlingen die u begeleidde wordt uitgekozen voor de pitch, wordt u na inschrijving automatisch geplaatst.
De deadline voor inzending is 1 januari 2024.
Er is ook een mogelijkheid om in aanmerking te komen voor gratis deelname.
Als u opmerkelijk lesmateriaal heeft ontwikkeld of een bijzondere lessenserie heeft ontworpen, dan kan dat de basis zijn voor een eigen workshop op de NWD.
Stuur een voorstel voor 31 oktober 2023 naar nwd@uu.nl.
|
Wereldwiskunde Fonds Oktoberveiling 2023
De zomervakantie ligt alweer achter ons.
Op 1 oktober start de oktoberveiling 2023 van het Wereldwiskunde Fonds.
Tot en met 30 september verkopen we op onze Zomerverkoop nog boeken voor vaste lage prijzen.
In de veiling hebben we weer veel gebruikte wiskunde school- en studieboeken uit binnen- en buitenland.
Met veel mooie Epsilon-uitgaven en Zebraboekjes.
Daarnaast ook veel populair wetenschappelijke boeken, wiskundige recreatie en boeken over de geschiedenis van de wiskunde.
Deze veiling ook veel biografieën van grote wiskundigen en een aantal werkelijk antiquarische wiskundeboeken.
Alle boeken op de veiling hebben een lage startprijs.
De veiling loopt tot zondag 30 oktober, maar let goed op de verschillende eindtijden van de boeken.
De Zomerverkoop heeft tot nu toe bijna 700 euro opgebracht.
U kunt nog een week winkelen op de veilingsite.
Voor weinig geld zijn er nog mooie wiskundeboeken en tijdschriften te bemachtigen.
Projecten gezocht
De volledige opbrengst van zowel de veiling als de zomerverkoop gaat naar projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Kijk rond op de veilingsite en bied mee, het is leuk en spannend en u steunt het wiskundeonderwijs bij leerlingen die het heel hard nodig hebben.
Dankzij de vrijwillige bijdragen van de leden van de NVvW en de opbrengsten van onze boekenveilingen hebben we ruimte voor het steunen van nieuwe projecten.
Als u bekend bent met een geschikt project in een land in ontwikkeling, dan horen we dat graag.
Daarbij gaat het om het versterken van het wiskundeonderwijs.
Aanvragen van een project kan via een formulier op onze website.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Figurenfestival, Spelen met vierhoeken
Auteur: | Els Franken |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 48 kaarten |
ISBN: | 6011432330324 |
Prijs: | € 7,00 |
Met dit kaartspel zijn vijf verschillende activiteiten rondom de eigenschappen van vierhoeken mogelijk.
Elke activiteit heeft zijn eigen kleur.
De achterkanten van de kaarten doen ook mee.
De activiteiten kunnen groepsgewijs, individueel of in tweetallen worden gedaan.
Doelgroep is vmbo en onderbouw havo of vwo.
Dit is de vierde uitgave in de Giraf-reeks.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature universitair docent wiskundedidactiek bij het Freudenthal Instituut
|
Advertenties
Interimdocent wiskunde
Ziekte of verlof opvangen?
Ervaren eerstegraadsdocent is na de herfstvakantie inzetbaar op zzp-basis.
Werkgebied: Randstad en omgeving. Informatie:
wiskundeinterim@gmail.com.
|
Klantenservice Texas Instruments helpt u verder!
Bij het gebruik van uw grafische rekenmachines kunt u bij Texas Instruments rekenen op ondersteuning van een goede klantenservice.
Dit zeggen anderen over de klantenservice: Snel, efficiënt en klantvriendelijk! Ik ben door de klantenservice van Texas Instruments telkens vakkundig geholpen.
Op de website kunt u al veel informatie vinden of zaken regelen.
Voor een snel antwoord over bijvoorbeeld softwarelicenties, kortingen voor docenten of technische zaken kunt u ook ons gratis telefoonnummer bellen.
De medewerkers doen er alles aan om u goed van dienst te zijn.
U kunt hier contact zoeken
|
|
|
Gratis de HP Prime zelf testen?
Eindelijk werken met een grafische rekenmachine die met z'n tijd is meegegaan?
Leerlingen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine?
Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus!
Samen met HP biedt Eduwinkel de mogelijkheid voor docenten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docentenexemplaar aan.
Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelijke demonstratie of workshop.
|
|
|
Vernieuwd bettermarks!
|
Komend jaar zal bettermarks gefaseerd een nieuw platform uitbrengen, met een nieuw uiterlijk en nieuwe functionaliteiten!
Wilt u (opnieuw) kennismaken met bettermarks en zien welke mooie ontwikkelingen eraan komen?
Neem contact op met support@bettermarks.nl voor een proefaccount en toelichting.
|
|
KERN Wiskunde in Space Expo op 4 oktober?
Maak woensdag 4 oktober kennis met het team, auteurs en gebruikers van KERN Wiskunde tijdens de inspirerende middag van Boom Voortgezet Onderwijs in Space Expo in Noordwijk.
Neuropsycholoog David Maij opent het programma over motivatie in het onderwijs.
Kies uit verschillende workshops.
Laat u ten slotte inspireren door een avontuurlijk verhaal van veelzijdig journalist, schrijver en creative: Sander Koenen.
Bekijk hier het volledige programma en meld u snel aan.
|
|
|
Jan Beuving zingt zijn allerbeste werk!
In november en december 2023 speelt Jan Beuving Resumé 1 - een voorstelling met de allerbeste liedjes uit de afgelopen tien jaar.
Slechts 23 keer te zien: mis het niet!
Nog één keer zijn Tangens en Fermat te horen, maar ook zijn mooiste verhalende liederen.
En misschien dat hij ook nog voorrekent op hoeveel manieren u 17 liedjes uit 70 stuks kunt kiezen.
Een avond met alleen maar hoogtepunten!
Of zoals wiskundigen dat noemen: een horizontale lijn.
Klik hier voor de speellijst.
|
|
|
|
|