nummer 928, 2 april 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Waarom mijden vmbo-leerlingen wiskunde?
In WiskundE-brief 927 las ik dat wiskunde meer de laatste tijd steeds gemeden wordt op de havo.
Het artikel triggerde mij, want ik zie op mijn vmbo-school ook dat wiskunde recentelijk minder vaak als examenvak gekozen wordt.
Zelf geef ik ruim twintig jaar les op kleinschalige vmbos en heb al die jaren de examengroepen gehad.
Ik vroeg me af hoe de landelijke cijfers waren op het vmbo.
In WiskundE-brief 922 is hierover het een en ander gepubliceerd.
Hieronder is de ontwikkeling nog eens grafisch weergegeven.
Ik ben zelf vooral in de GL/TL-cijfers geïnteresseerd, maar op alle vmbo-leerwegen is een flinke daling waarneembaar.
Bij GL/TL is het aantal examenkandidaten met wiskunde in het pakket in de laatste vijf jaar gezakt van 88% naar 83%.
Voor het vmbo in zijn totaal gaat het om een daling van 85% in 2018 naar 80% in 2022.
Mijn ervaring
Bij mijn huidige school hadden we de laatste tien jaar steeds 50 tot 60 examenkandidaten voor de theoretische leerweg.
Hiervan kozen steevast maximaal 2 à 3 leerlingen om geen examen voor wiskunde te doen.
Afgelopen jaar is dit plotseling gestegen naar 12 van de 51 leerlingen en voor volgend jaar zijn de prognoses weer niet heel gunstig.
In gesprek met de leerlingen hoor ik de eenvoudige verklaring dat ze het te moeilijk vinden en dat ze liever een ander vak kiezen.
Sommigen geven ook aan dat het toch niet nodig is voor de vervolgopleiding.
Dat laatste was vroeger niet anders en toen hoorde ik eerder: "Laat ik het maar kiezen, want het is wel een belangrijk vak."
Minder doorzettingsvermogen?
Wat zit hier achter?
Zelf denk ik vooral aan een verschil in het willen doorzetten.
Wiskunde is bij uitstek een vak waar een leerling zich in vast moet bijten als het even moeilijk wordt.
Een groter wordende groep leerlingen lijkt dat niet voor elkaar te kunnen krijgen.
Hoe krijgen we daar (samen) weer grip op?
En waardoor lijkt dit zo verschoven?
De coronajaren zijn een makkelijk aan te wijzen oorzaak, maar ligt een aannemelijkere uitleg niet in de gewenning aan instant satisfaction?
We zijn allemaal zo gewend aan gemakkelijk vermaak via de mobiel en sociale media.
Bied daar als tiener maar eens weerstand aan als eigenlijk ook je schoolwerk op het programma staat.
En als een leerling al vol goede moed aan de slag gaat, maar de stof uitdagend blijkt, lukt het hem of haar dan om toch door te zetten?
Wat te doen?
Gelukkig is dit nog mijn persoonlijke theorie en geen onderbouwde wetenschap.
Dus stiekem hoop ik toch op het corona-excuus en dat we hier te maken hebben met een voorbijgaand probleem.
Aan de andere kant zijn mijn zorgen serieus en nemen ze toe.
Hoe krijg ik de afhakers weer enthousiast om de uitdaging aan te gaan?
Ik gun ze de voldoening achteraf zo erg!
Wilbert Huls
|
Havo wiskunde B: wat vinden de docenten er van?
In WiskundE-brief 916 is een oproep gedaan aan docenten die lesgeven in wiskunde B op de havo om mee te denken over de problematiek van dit vak.
Als vervolg daarop hebben wij een korte lijst met vragen samengesteld die wij graag willen voorleggen aan onze collegas.
Hoofdvraag van dit onderzoek is:
In hoeverre zijn de docenten die lesgeven in wiskunde B aan de havo tevreden over de kwaliteit en opbrengsten van hun onderwijs?
En zijn de leerlingen blij met wiskunde B?
Naast een aantal gesloten vragen is er ook ruimte om zelf opmerkingen te plaatsen.
Geeft u les in wiskunde B aan de havo?
Wij zijn erg benieuwd naar uw mening.
Deze oproep is ook verspreid via de nieuwsbrief van de NVVW en via de Facebookgroep 'Leraar Wiskunde'.
Dit is de link naar de vragenlijst.
Henk Hietbrink en Theo Nijboer
|
Grafische rekenmachines op het Centraal Examen 2023
Bijna op de valreep, afgelopen donderdag, is door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) de jaarlijkse Maartaanvulling gepubliceerd.
In de bijbehorende vakspecifieke
informatie voor wiskunde A, B en C staat per type grafische rekenmachine een overzicht van de toegestane operating systems en (het herkennen van) de
juiste Nederlandse examenstand.
We geven hieronder het overzicht in tabelvorm weer.
Merk en type |
Versie OS |
Juiste examenstand herkenbaar aan: |
Casio fx-9860GII(SD) |
2.11 of hoger |
Knipperende N in de rechterbovenhoek |
Casio fx-CG50 |
3.50 en hoger |
Gele rand, knipperende N in de rechterbovenhoek |
HP Prime |
2.1.14603 (2021-12-02) of hoger |
Oranje balk boven in het scherm |
TI-84 Plus CE-T (eventueel met Python Edition) |
5.6 of hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS) |
4.5.4 of hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS) |
5.4 of hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
Numworks |
versie 19 of hoger |
Klein symbool in de balk boven in beeld, LED knippert oranje |
Alleen in de laatste twee gevallen is er een wijziging t.o.v. vorig jaar.
Het is altijd mogelijk dat gedurende het jaar problemen met een bepaalde machine worden gesignaleerd, die in een nieuwe examenstand of een nieuw operating system worden opgelost.
Om die reden is het volgens het CvTE aan te raden om voor het examen het meest recente operating system of de meest recente examenstand te installeren.
|
Abelprijs 2023
|
| | Luis A. Caffarelli | | |
De Abelprijs is dit jaar toegekend aan Luis A. Caffarelli voor zijn bijdragen aan de theorie van de niet-lineaire partiële differentiaalvergelijkingen.
Caffarelli (1948) werd geboren in Buenos Aires (Argentinië), waar hij wiskunde studeerde en in 1972 promoveerde.
Het jaar daarop verhuisde hij naar de Verenigde Staten, waar hij in aanraking kwam met het onderwerp niet-lineaire differentiaalvergelijkingen.
Zijn resultaten trokken al snel de aandacht en in 1977 publiceerde hij een opzienbarend artikel over het gedrag van oplossingen van een groot aantal soorten differentiaalvergelijkingen, waaronder die van Navier-Stokes.
Een paar jaar later, in 1982, publiceerde hij samen met twee collega's eeen baanbrekend werk over de Navier-Stokes vergelijkingen.
Het oplossen van enkele fundamentele vragen over deze vergelijkingen is een van de zes onopgeloste
Millenniumproblemen voor de oplossing waarvan een miljoen dollar klaar ligt.
Caffarelli is met name onderscheiden voor het werk wat hij verrichtte over het beschrijven van processen in overgangsgebieden, zoals tussen ijs en water.
De Abelprijs, genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Hendrik Abel (1802-1829), wordt jaarlijks toegekend en kan worden beschouwd als de Nobelprijs voor de wiskunde.
Er is een bedrag aan verbonden van 7,5 miljoen Noorse Kronen, wat overeenkomt met ruim 650.000 euro.
In tegenstelling tot de Fieldsmedaille wordt de prijs vaak toegekend aan wat oudere wetenschappers.
|
Werken aan basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
Wiskunde is geen op zichzelf staand vak.
De dingen die leerlingen bij wiskunde leren worden toegepast in heel veel andere vakken.
Over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken gaat een conferentie op 15 juni 2023.
Een van de moeilijkste dingen voor leerlingen is om te herkennen dat wat ze bij het ene vak leren eigenlijk hetzelfde is als wat ze bij een ander vak leren.
Docenten vragen dan ook vaak hoe andere scholen hiermee omgaan.
Hoe krijgen ze de leerlingen zover om bij economie of natuurkunde toe te passen wat ze bij wiskunde geleerd hebben?
Tijdens deze conferentie krijgt u handvatten om hiermee om te gaan op een manier die bij u en uw collegas past.
Voor deze conferentie is het noodzakelijk dat u met minimaal 2 docenten van uw school komt.
Een wiskundedocent en een docent van een ander vak, zoals bijvoorbeeld economie, natuurkunde, scheikunde, biologie of aardrijkskunde.
Samen gaat u onder begeleiding aan de slag met het leren van elkaars aanpak.
U gaat kijken of u tot een gezamenlijke aanpak kunt komen die bij uw school en collegas past.
Het is een praktische conferentie, waar u zelf aan de slag gaat om het onderwijs op uw school voor alle leerlingen herkenbaarder te maken.
Het resultaat van deze middag is een poster, die u in uw school, in uw klassen kunt ophangen.
Een poster, speciaal voor uw school.
Praktische informatie
De conferentie is voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo.
NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren deze conferentie, samen met KNAG, Vecon en NVON.
De conferentie is van 15:00 tot 19:30 uur, inclusief maaltijd, en vindt plaats in Utrecht.
De kosten voor leden van de NVvW, VECON, KNAG en NVON zijn € 20 en voor niet-leden € 30.
Meer informatie vindt u op de NVvW-website.
|
Examinering Keuzedelen Wiskunde Technisch HBO
De werkgroep mbo-hbo wiskunde, een werkgroep van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, organiseert een themabijeenkomst over de examinering van de Keuzedelen Voorbereiding HBO Wiskunde voor de Techniek.
Door het volgen van dit keuzedeel doen mbo-studenten de noodzakelijke wiskundige kennis op voor een technische hbo-studie.
Er zijn verschillende examenservicebureaus die examens ontwikkelen voor de keuzedelen K1348, K1349 en K1218. (Voor meer informatie over de inhoud van de diverse keuzedelen kunt u terecht op website van Math4all).
Peter van der Valk, docent bij het Graafschap College, ontwikkelt het examen bij Esmei, van Examenservice Metaal, Elektrotechniek, Installatietechniek en Infratechniek.
Op donderdag 13 april doet hij uit de doeken hoe dit in zijn werk gaat en waar dit examen, een zogenaamde Proeve van bekwaamheid, uit bestaat.
Werkgroep mbo-hbo wiskunde
De werkgroep mbo-hbo wiskunde organiseert geregeld online themabijeenkomsten rondom praktijkwiskunde.
Dat kan bijvoorbeeld gaan over probleemanalyse of gebruik van simulatiesoftware, maar ook de vraag welke wiskunde in het onderwijs van mbo en hbo thuishoort en hoe deze moet worden onderwezen of geëxamineerd.
De bijeenkomsten zijn niet alleen gericht op docenten wiskunde op mbo en hbo, maar op iedereen die te maken heeft met de toepassing van wiskunde in de beroepspraktijk.
Heeft u belangstelling om zelf eens zon workshop te verzorgen, neemt u dan ook contact op met christiaan.boudri@han.nl.
Praktische informatie
De themabijeenkomst vindt plaats op 13 april 2023 van 20:00 tot 21:00 uur, online in Microsoft Teams.
U kunt zich hiervoor aanmelden bij christiaan.boudri@han.nl. Een week voor 13 april ontvangt u dan een link om deel te nemen via MS Teams.
|
Masterclass: de magische kubus van Rubik
Op 18 april organiseert de Radboud Universiteit een masterclass voor enthousiaste vwo-leerlingen met interesse in wiskunde.
Heeft u leerlingen die graag willen leren hoe ze een Rubiks kubus kunnen oplossen en benieuwd zijn hoe ze hier wiskunde bij kunnen gebruiken?
Dan is deze Masterclass iets voor hen!
In deze masterclass richten we ons op de 2x2x2-variant van de iconische en de tot de verbeelding sprekende kubus.
Deze is ontwikkeld in de jaren 70 door de Hongaarse architect Erno Rubik.
Leerlingen leren niet alleen de kubus op te lossen, maar ook welke wiskunde daarbij hoort.
Verder leren ze hoe ze zelfstandig een methode kunnen ontwikkelen om bepaalde delen eventueel sneller aan te pakken.
De opgedane inzichten kunnen de leerlingen ook op de originele 3x3x3-kubus toepassen.
Praktische informatie
De masterclass vindt plaats in het Huygensgebouw op de Radboud Universiteit in Nijmegen op 18 april 2023 van 13:00 tot 16:00 uur.
Per school kunnen er 2 of 3 leerlingen deelnemen aan de masterclass.
Zij ontvangen daarna een certificaat van deelname.
Aan het volgen van de masterclass zijn geen kosten verbonden.
Bekijk de website voor meer informatie.
|
Winnaars Wiskunde B-dag 2022
Vrijdag 24 maart was de prijsuitreiking van de Wiskunde B-dag 2022.
Uit een overvloed aan prachtige werkstukken koos de jury uiteindelijk een top 3.
De top 3 is als volgt:
- Gymnasium Celeanum Zwolle
- Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
- Augustianum Eindhoven
De leerlingen en docenten betrokken bij de beste negen werkstukken waren uitgenodigd om een middag in het zonnetje te worden gezet.
In het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht kregen ze twee interactieve lezingen: één over de opdracht en één over andere interessante wiskunde.
Daarna volgde een huldiging en een borrel.
De bekendmaking van de top 3 was zo spannend dat na afloop de condens op de ramen stond.
De Wiskunde B-dag wordt ieder jaar georganiseerd door het Freudenthal Instituut en vindt plaats in heel Nederland, Vlaanderen, Nordrein Westfalen en Slowakije.
Het is onderdeel van Wiskunde in Teams, waar ook de Alympiade (A, niet O) en de Onderbouwdag onder vallen.
Deze dagen hebben tot doel leerlingen in teams op een onderzoekende manier met wiskunde bezig te laten zijn.
De opdracht wordt ontworpen door een team van Nederlanders, Vlamingen en Duitsers: leraren, lerarenopleiders en mensen van buiten het onderwijs.
Dit jaar ging de opdracht over een beroemd probleem: stel je hebt twee kannen, van 3 en 5 liter, een kraan en een gootsteen.
Kun je door vullen, legen en overgieten ook precies vier liter afpassen.
Dat probleem laat zich eenvoudig generaliseren en voor u het weet bent u eigenlijk met getaltheorie bezig.
Volgend jaar is de Wiskunde B-dag op vrijdag 10 november 2023.
Wilt u dan ook meedoen of wilt u meer informatie, zoek dan contact via wit@uu.nl of bezoek onze website.
|
Nederlands team voor de Benelux Wiskunde Olympiade
Onlangs is het Nederlandse team voor de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) geselecteerd.
De BxMO wordt dit jaar voor de vijftiende keer georganiseerd en vindt plaats van 5 tot 7 mei in Esch-sur-Alzette in Luxemburg.
Het team bestaat uit:
naam |
klas |
school en plaats |
Lance Bakker |
6 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp |
Bas Capel |
5 vwo |
Gymnasium Apeldoorn |
Daan de Groot |
6 vwo |
Dr. Nassau College Quintus, Assen |
Felix Hamoen |
5 vwo |
Leidsche Rijn College, Utrecht |
Naïm Hofstede |
2e klas |
thuisonderwijs |
Mads Kok |
6 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Ilkka Kramer |
6 vwo |
Trevianum, Sittard |
Yanniek Nitescu |
5 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
Ryan Staal |
5 vwo |
Erasmiaans Gymnasium, Rotterdam |
Jorik van der Stouwe |
4 vwo |
Veluws College Walterbosch, Apeldoorn |
Van bovenstaand team namen vijf leerlingen vorig jaar ook al deel aan de wedstrijd.
Mads, Lance, Daan en Felix behaalden daar een zilveren medaille en Yanniek een bronzen.
Het team wordt begeleid door Dirk van Bree (promovendus in de wiskunde aan de Universiteit Utrecht), Ward van der Schoot (TNO Den Haag, afdeling Applied Cryptography and Quantum Applications) en Kevin van Dijk (student wiskunde en natuur- en sterrenkunde aan de Universiteit Utrecht).
De opgaven van de selectietoets zijn hier te vinden.
|
Kom langs bij de boekenkraam van het WwF op de NWD
Het Wereldwiskunde Fonds is weer aanwezig op de NWD in Noordwijkerhout op 14 en 15 april.
Kom snel naar onze boekenkraam!
In onze boekenkraam kunt u mooie school- en studieboeken vinden, maar ook recreatieve wiskundeboeken, boeken over didactiek en over de geschiedenis van de wiskunde.
Voor de liefhebbers van origami: hierover is een serie workshops en wij hebben een aantal mooie boeken over origami bij ons.
En zoals gebruikelijk vragen we u, als u naar de NWD komt, even thuis te kijken of u nog wiskundegerelateerde boeken hebt die u uit hebt en die wij kunnen verkopen.
De verkoop is ten bate van projecten in ontwikkelingslanden.
Leg ze vast klaar om mee te nemen.
Hopelijk tot ziens op de NWD of anders: u kunt de hele maand april bieden op boeken in de aprilveiling.
Jos Remijn (@wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet-particuliere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacatures te Groenlo en Lichtenvoorde
De wiskundesectie van het Marianum is een hecht en gezellig team dat werkt in vertrouwen en met gedeeld leiderschap. We zijn bezig met het ontwikkelen van Thinking Classrooms volgens de principes van Peter Liljedahl en proberen formatief handelen in al onze lessen door te voeren.
In de lesplanning ligt de nadruk op het aanleren van kennis en vaardigheden om deze vervolgens toe te kunnen passen bij wiskundige problemen en inzichtopgaven. We gebruiken wel een lesmethode van een uitgever, maar volgen deze niet volledig.
Wij hebben
een eerstegraads vacature (0,6-1,0 fte) en
een tweedegraads vacature (0,6-1,0 fte).
|
Advertenties
Examenstand aan bij TI-84 Plus CE-T grafische rekenmachines
Hoe zet ik mijn TI-84 Plus CE-T grafische rekenmachine in de examenstand? Met de hulp van dit instructiefilmpje krijgen leerlingen het snel voor elkaar.
Op de website van Texas Instruments staan op de pagina over de examenstand ook voor de TI-Nspire™ CX handhelds filmpjes en uitleg.
Dit filmpje toont het aanzetten van de examenstand voor grafische rekenmachines uit de TI-84 Plus CE-T familie.
|
|
|
Examentraining wiskunde A en B met Desmos
Via de site www.vervoortboeken.nl kunt u kennis maken met examentraining Wiskunde A en B voor HAVO en VWO met Desmos-tools als hulpmiddel.
|
TI-stand op de NWD
Duik in wiskunde en technologie bij de TI-stand op de NWD!
Gaat u over 2 weken naar de NWD?
Wiskundefan Ludovic Wallaart van Texas Instruments ontvangt u graag in de stand! Hij laat bijvoorbeeld handige mogelijkheden zien om de grafische rekenmachines uit de TI-84 Plus CE-T familie nog meer te benutten. Of hij kan adviseren over programmeren in de les en ideeën geven voor leuke projecten.
Kom dus langs en spreek Ludovic of een van de andere leerkrachten aan!
Lees hier meer over TI bij de NWD
|
|
|
KERN wiskunde op de NWD
Gratis bij onze NWD-stand: KERN Wiskunde 4 vwo wiskunde B deel 1
Zien we u op de Nationale Wiskunde Dagen (NWD) op vrijdag 14 en zaterdag 15 april?
Kom langs bij onze stand en haal een gratis exemplaar op van het eerste tweede fase-boek van KERN Wiskunde! Wees er snel bij, want op=op.
|
|
|
|
|