nummer 927, 19 maart 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wiskunde meer gemeden op havo
De laatste jaren is er weer een stijging te zien van het aantal leerlingen dat zonder wiskunde eindexamen doet.
Dat hangt deels samen met met de toegenomen populariteit van het profiel Cultuur en Maatschappij.
Aan het einde van het stukje over de sterk gedaalde examencijfers voor wiskunde op het vmbo in WiskundE-brief 922, kwam het al even aan de orde.
Ook op de havo zien we sinds een jaar of vijf dat steeds meer leerlingen wiskunde 'laten vallen'.
In de jaren daarvoor leek juist de ontwikkeling dat steeds meer leerlingen direct of indirect wiskunde kozen.
Bij drie van de vier profielen is wiskunde inbegrepen.
Alleen bij het profiel Cultuur en Maatschappij (CM) is wiskunde niet verplicht.
Iets meer dan 50% van de CM-kiezers maakt van de mogelijkheid gebruik om wiskunde te laten vallen.
Dat was ruim tien jaar geleden nog circa 60%.
De laatste jaren neemt het aantal CM-kiezers toe en het aantal wiskundemijders houdt daarmee ongeveer gelijke tred.
De percentages schommelen wat, maar de samenhang tussen de populariteit van CM en het examen doen zonder wiskunde is vrij duidelijk (zie figuur 1).
| figuur 1 | |
De vraag naar mogelijke oorzaken is makkelijk gesteld, maar niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Gedacht kan worden aan de nieuwe wiskunde-examens vanaf examenjaar 2017.
Echter, kijkend naar het vmbo, waar het ontwijken van wiskunde nog wat sterker te zien is, denk ik toch aan een bredere beweging.
| figuur 2 | |
Als we naar de profielkeuze kijken valt op dat de laatste jaren het percentage leerlingen met (alleen) CM-profiel op de havo in de examenklas duidelijk lager is dan in het voorexamenjaar.
Om vergelijken makkelijker te maken staan in figuur 2 de gegevens voor 4 havo bij het jaar daarop.
Bij 2022 kunt u dus het percentage CM-keuze in 4havo voor 2021 (het schooljaar 2020-21) aflezen.
Een mogelijke verklaring voor dit verschil zou kunnen zijn dat leerlingen die CM kiezen vaker niet overgaan van de vierde naar de examenklas dan leerlingen met andere profielkeuzes.
Is op de havo CM de laatste jaren meer een 'uitwijkprofiel' geworden voor de zwakkere leerlingen?
gk
|
Examentraining
Hoe bereidt u uw leerlingen voor op het centraal examen?
Welke keuzes maakt u als docent en wat zijn daarvan de voor- en nadelen?
In de gangbare wiskundemethodes staat vaak een hoofdstuk met een samenvatting van de belangrijkste theorie met bijpassende examenopgaven. Handig om te oefenen, maar omdat bekend om welke lesstof het gaat worden de leerlingen behoorlijk geholpen bij het vinden van de passende oplossingsstrategie.
In de examens zelf staan deze opgaven wel door elkaar. Helaas zijn originele opgaven vaak zeer omvangrijk.
Om de mix van alle lesstof te herhalen kunnen ook gemengde opgaven gemaakt worden, die zijn doorgaans wat korter.
Echter, de ene leerling heeft een hiaat in het ene domein, terwijl de andere in een ander domein oefening nodig heeft.
De leerlingen vrij laten oefenen, geeft als nadeel dat u niet klassikaal een pittige examenvraag kunt uitpluizen.
Dan mist de nadruk op het plan van aanpak en gerichte tips.
Aanbod (digitale) middelen
Diverse bedrijven en docenten bieden al dan niet digitaal middelen aan die u als docent kunt gebruiken voor de examentraining. Zo zijn volgende opties zijn beschikbaar:
- De behaalde punten worden bijgehouden.
- De grafiek is interactief te bekijken bij de opgave.
- Bij het maken van een plan of bij een fout antwoord krijgt de leerling tips om te sturen richting het juiste plan van aanpak.
- De leerling krijgt de uitwerking in een andere verwoording dan in het correctievoorschrift.
- De leerling komt erachter welke domeinen nog verbeterd kunnen worden.
- De docent of leerling kan opgaven zoeken met bepaalde kenmerken.
Digitaal oefenen bij het vak wiskunde heeft ook zijn beperkingen.
De oplossing zou kunnen zijn om leerlingen eerst de examenopgaven op papier te laten maken.
Voor leerlingen is het belangrijk om zelf te herkennen wat in een opgave gevraagd wordt en een plan te maken om die vraag te beantwoorden: probleem doorgronden, strategie herkennen, oplossen.
Ook manieren om je eigen werk te controleren kunnen uitkomst bieden.
Zelf geef ik mijn leerlingen als tip om eerst een heel examen te maken van bijvoorbeeld vorig jaar.
De leerlingen kunnen dan met of zonder andere hulpmiddelen dit examen nakijken.
Bij de opgaven die niet lukten, geef ik aan om welk domein het gaat.
Op deze manier ontdekken ze waar de meeste winst te halen is.
Dan is het handig om daarbij de geschikte examenopgaven te vinden.
Zelf ontwikkelen
Ook zijn zoekhulpmiddelen handig voor wiskundedocenten die in eigen beheer boekjes maken en doorwerken tijdens de trainingen.
Er staan echte parels van videos met uitgewerkte examenvragen online.
Het vinden van geschikte videos en die functioneel inzetten is de uitdaging.
Een mogelijk nadeel van zon video is dat leerlingen het verhaal tot zich nemen zonder zelf na te denken.
Het beste is om eerst zelf een voorselectie te maken en vervolgens deze met de klas te bekijken.
U kunt dan zelf pauzemomenten inlassen om leerlingen te stimuleren tot nadenken.
Ook heuristiekbomen kunnen leerlingen helpen na te denken over examenopgaven.
Hierin gaat het om het zelf vinden van een goede oplossingsstrategie zonder deze te verklappen.
Zo helpen ze leerlingen te komen tot een plan van aanpak.
Deze heuristiekbomen zijn echter (nog) niet op grote schaal beschikbaar en tijdrovend om te maken.
Al met al is er veel om over na te denken en zijn er genoeg keuzes te maken.
Ik houd me aanbevolen voor tips en wens u succes met de voorbereidingen voor de laatste examentrainingen!
ch
|
Lessen beoordeeld
Eerder deze maand publiceerde de onderwijsinspectie de 'monitor leskwaliteit' met de boodschap dat er nog veel te verbeteren valt in de lessen die gegeven worden.
De inspectie blijkt vaak negatiever in haar oordeel dan docenten en leerlingen.
Dit artikel gaat wat nader in op het onderzoek waarop deze boodschap was gebaseerd en is beperkt tot het voortgezet onderwijs.
In de periode maart tot en met juli 2021 zijn 462 lessen op 85 scholen voor voortgezet onderwijs door de inspectie bezocht.
Het jaar daarop, in de periode januari tot en met april, nog eens 484 lessen op 87 scholen.
Het betrof lessen Nederlands, wiskunde, science (natuurkunde, scheikunde, biologie) en op het vmbo ook praktijklessen.
Ruim 30% van de geobserveerde lessen had betrekking op (rekenen of) wiskunde.
Verschillende beoordelingen
De bijgewoonde lessen vonden plaats in coronatijd en waren soms ook aangepast.
Ruim 20% van de lessen was hybride, dus zowel fysiek als online, en in bijna 10% werd gewerkt met halve klassen.
Naast lesobservaties door medewerkers van de inspectie zijn ook de oordelen van leerkrachten en leerlingen over de betreffende lessen verzameld.
Dat levert vaak interessante vergelijkingen op.
Vaak is de inspectie wat strenger dan de docenten en opmerkelijk vaak wordt het oordeel van de docenten redelijk ondersteund door dat van de leerlingen.
We pakken er een paar punten uit.
Hoge verwachtingen
Een aspect dat de laatste tijd nogal in de belangstelling staat is het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen.
In dit onderzoek werd de stelling De docent geeft leerlingen de indruk dat ze goed kunnen zijn in dit vak voorgelegd.
Voor leerlingen werd de stelling iets aangepast De docent vindt dat ik goed kan zijn in zijn vak.
Hieronder ziet u in beeld gebracht hoe er werd geantwoord.
Duidelijk is dat leraren veel positiever zijn over hun eigen lessen dan de medewerkers van de inspectie.
De leerlingen zijn wel iets negatiever dan hun leraren, maar hun oordeel komt toch opmerkelijk overeen met dat van de docent.
Goede uitleg
Zeker bij wiskunde wordt goede uitleg door de docent zeer op prijs gesteld.
Er zijn geen aparte cijfers over de wiskundelessen beschikbaar zijn, maar uitleggen gaat in het algemeen vrij goed. Zowel docenten als leerlingen zijn (nog) wat positiever dan de inspectie.
Van de leerlingen was zelfs 50% het zeer eens met de stelling dat de leraar het zo uitlegde dat ik het snapte.
Daar staat tegenover dat bijna 10 procent aangaf daar niet of zelfs helemaal niet mee eens te zijn.
Nadenken
Bij de vraag in hoeverre de leraar de leerlingen 'diep liet nadenken' over de leerstof, liepen de oordelen van enerzijds de inspectie en anderzijds docenten en leerlingen helemaal uiteen. Volgens de inspectie was dat meestal niet het geval.
Volgens de leraren en hun leerlingen gebeurt dat in bijna 80% van de gevallen juist wel.
Vragen
Dat de inspectie wat strenger oordeelt dan de leraren zelf is niet zo schokkend.
Opmerkelijk is wel dat het oordeel van de docenten vaak min of meer overeenkomt met dat van de leerlingen.
Heeft dat te maken met wat ze gewend zijn?
En heeft de inspectie een beter, objectiever beeld?
Er zijn ook kritische vragen te stellen over het oordeel van de inspectie.
In hoeverre zijn ze in staat om de lessen van een ander vak te beoordelen?
Vroeger waren er vakinspecteurs in het voortgezet onderwijs, maar die zijn al lang afgeschaft.
Is een inspecteur met een talenachtergrond voldoende in staat om te zien wat er in een wiskundeles gebeurt?
Sommigen twijfelen daar openlijk aan.
In het bovenstaande heb ik slechts enkele punten aangestipt.
Geïnteresseerden kunnen het rapport zelf raadplegen.
gk
----------
bron: Inspectie van het Onderwijs, MONITOR LESKWALITEIT VO, TECHNISCHE RAPPORTAGE, januari 2023
|
Wiskunde als kunst van de shortcut
In zijn nieuwe boek Beter denken introduceert Marcus du Sautoy de wiskunde als kunst van de shortcut.
Aan de hand van verhalen, raadsels en puzzels verhaalt hij over zowel shortcuts waardoor de menselijke beschaving mogelijk werd, als handige shortcuts die ons dagelijks leven makkelijker maken.
Hoe onthoud je meer en vergeet je minder?
Hoe kun je alleen al door te verhuizen meer verdienen en slimmer worden?
En hoe pak je een kofferbak het efficiëntst in?
In zijn nieuwe boek Beter denken toont Marcus du Sautoy hoe wiskunde de kunst van de shortcut is. Wiskunde zit vol manieren om beter te leren denken en helpt je sneller je weg te vinden in een complexe wereld.
Of het nu gaat om de bouw van de eerste steden in het nabije oosten, zon vijfduizend jaar geleden, het berekenen van de omtrek van de aarde, het leren bespelen van een instrument of
het ontwerpen van algoritmes die ons helpen bij het vinden van een levenspartner.
Steeds opnieuw verzinnen we een slimme, korte route.
Op maandag 17 apr 2023 presenteert Du Sautoy deze ingenieuze strategieën, waarna hij in gesprek gaat met Desiree Agterberg.
Marcus de Sautoy is hoogleraar wiskunde en Simonyi Professor for the The Public Understanding of Science aan Oxford University.
Hij is Fellow of the Royal Society en bekend als presentator van de BBC-tv-series The Story of Maths en The Code.
Hij schreef talloze artikelen over wiskunde, onder meer voor The Times, The Guardian en The Daily Telegraph.
Eerder verschenen van hem bij Nieuwezijds: 'De code van creativiteit', 'Wat wij niet kunnen weten', 'De getalmysteries' en 'Het symmetrie-monster'.
Desiree Agterberg (moderator) heeft geschiedenis van de wiskunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht.
Ze is werkzaam als docent/onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam, en geeft les aan de lerarenopleiding wiskunde (bachelor en master).
De bijeenkomst is van 17.00 18.30 uur op Spui 25 in Amsterdam.
De voertaal is Engels en deelname is gratis.
U kunt zich via deze pagina aanmelden.
|
Vakantiecursus 2023
Zoals ieder jaar organiseert Platform Wiskunde Nederland ook in 2023 weer een vakantiecursus voor wiskundeleraren.
Dit jaar is de titel 'Priemgetallen'.
De cursus biedt gelegenheid om even 'bij te tanken' en met collegas uit het hele land gezellig te lunchen en dineren.
Dit jaar is de hoofddocent Frits Beukers.
Gastdocenten zijn Roland van der Veen en Benne de Weger.
De cursus is geheel gewijd aan de wereld van de priemgetallen.
Zowel professionele wiskundigen als liefhebbers hebben geprobeerd om patronen te ontdekken in deze oneindig doorlopende rij.
Helaas tevergeefs.
Ook andere klassieke vragen zijn tot nu toe onopgelost.
Zoals de vraag of ieder even getal groter dan of gelijk aan 4 te schrijven is als som van twee priemgetallen, ook wel het Goldbach-vermoeden genoemd.
Of het priemtweeling-vermoeden: bestaan er oneindig veel paren priemgetallen van de vorm n, n+2?
Ondanks de weerbarstigheid van het onderwerp priemgetallen is er de afgelopen tweehonderd jaar langzaam maar zeker vooruitgang geboekt in onze kennis.
Zo zijn we getuige geweest van ontwikkelingen die we lange tijd niet voor mogelijk hielden.
Zoals het werk van Yitang Zhang uit 2014, dat een heel eind richting het priemtweelingvermoeden gaat, of het werk van Terence Tao en Ben Green uit 2004 dat
aantoont dat de rij priemgetallen rekenkundige rijen van willekeurige lengte bevat.
Een bijzondere ontwikkeling uit 1859 is de vondst van Bernhard Riemann dat de globale verdeling van de priemgetallen gedicteerd wordt door de nulpunten
van een complexe functie, de zogenaamde Riemann zeta-functie.
Deze vondst is inspiratie geweest voor de titel van het meeslepend geschreven boek 'Music of the Primes' van Marcus du Sautoy.
In de vakantiecursus geven we een overzicht van wat de grote vragen op priem-getalgebied zijn en wat de belangrijke resultaten zijn.
We besteden expliciet aandacht aan resultaten die met middelbare schoolmethoden aangepakt kunnen worden.
En we kijken naar vragen als Wat is het grootst bekende priemgetal? of Hoe test je of een gegeven getal van 1000 cijfers een priemgetal is of niet?.
Tenslotte gaan we in op die geheimzinnige zeta-functie van Riemann die de globale verdeling van de priemgetallen beheerst.
De vakantiecursus voor wiskundeleraren 'Priemgetallen' kunt u op 25 en 26 augustus in Antwerpen bijwonen of op 1 en 2 september in Amsterdam.
Ook aankomende wiskundeleraren en andere belangstellenden zijn welkom.
Aanmelden is mogelijk via deze link.
Voor vragen kunt u een mail sturen naar vakantiecursus@platformwiskunde.nl.
|
Wiskundeclub
Komende vrijdag, 24 maart, start de UvA weer met de Wiskundeclub voor leerlingen uit klas 4, 5 en 6 VWO. Doel is gemotiveerde leerlingen van de intellectuele uitdaging en de schoonheid van wiskunde te laten genieten.
De Wiskundeclub komt samen op vrijdagen telkens van 15:30 tot 17:30 uur. De bijeenkomsten worden gehouden op Amsterdam Science Park 904.
Een overzicht van de onderwerpen:
- Een til vol duiven (24 maart)
- Ongerijmdheden (31 maart)
- Knip- en plakwerk (7 april)
- Spel en strategie (14 april)
Elke bijeenkomst staat onder leiding van een UvA-docent, bijgestaan door student-assistenten.
Leerlingen die bij tenminste drie bijeenkomsten aanwezig zijn ontvangen een certificaat.
Leerlingen kunnen zich gratis
inschrijven via deze website.
Peter Ypma
|
Adviestabel examencorrectie
Zoals de laatste jaren gebruikelijk is er na overleg tussen de VO-raad en onderwijsbonden weer een adviestabel gemaakt over het opsturen
van examenwerk naar en door de tweede corrector.
Hieronder de data voor de wiskundevakken.
vak |
examen |
WOLF |
bij 2e corr. |
terug bij 1e corr. |
dagen 1e corr. |
dagen 2e corr. |
vwo (A, B, C) |
11 mei |
25 mei |
26 mei |
12 juni |
14 |
17 |
GL TL |
15 mei |
25 mei |
26 mei |
12 juni |
10 |
17 |
havo (A en B) |
23 mei |
1 juni |
2 juni |
12 juni |
9 |
10 |
Met WOLF wordt bedoeld de uiterste datum voor het invoeren van de scores van tenminste de eerste vijf leerlingen via WOLF.
De genoemde data in de kolommen 'bij 2e corr.' en 'terug bij 1e corr.' zijn echt de uiterste data.
Zoals u ziet is er voor de vwo-examens ruim tijd.
De planning voor havo is echter vrij krap.
|
Nederlandse versie poster Women in Mathematics
European Women in Mathematics, een organisatie van vrouwelijke wiskundigen, heeft een poster gepubliceerd over vrouwen in de wiskunde. Er is in 2021 door een team van Nederlandse en Engelse wiskundigen aan gewerkt. Hoewel niet meer helemaal actueel, is de poster een goed middel om het beeld over wiskundigen iets bij te stellen.
Op de poster staat informatie over vele getalenteerde vrouwelijke wiskundigen.
Vanwege de beperkte ruimte is een selectie gemaakt.
De poster geeft niettemin een goede een indruk van wat vrouwen uit de oudheid tot nu hebben bijgedragen.
Door de winnaars van de Fields Medaille in 2022 loopt de poster nu al achter bij de feiten.
Desalniettemin is de poster informatief en boeiend.
Inmiddels is de poster in een twintigtal talen, waaronder het Nederlands, beschikbaar. De tekst bij de wiskundigen is vertaald, de Engelse titel, Women in Mathematics is gehandhaafd. Mocht u onvolkomenheden in de vertaling vinden of wilt u bijdragen om de poster ook in andere talen (bijvoorbeeld Noors of Deens) beschikbaar te maken, stuur dan een email aan Maria Vlasiou ( m.vlasiou@tue.nl).
U kunt haar ook een mail sturen als u een bestand met hogere resolutie wilt.
Het staat u vrij om de poster te downloaden, te printen en te verspreiden.
Op deze site staat steeds de meest recente versie.
|
Wereldwiskunde Fonds: de aprilveiling komt eraan
Op 1 april start onze jaarlijkse aprilveiling.
Er staan dan meer dan 700 boeken gereed voor zeer lage startprijzen.
Er kan dus weer geboden worden!
De veiling sluit op zondag 30 april 2023.
Naast oude school- en studieboeken uit Nederland en uit het buitenland bieden we mooie boeken over didactiek en geschiedenis van de wiskunde aan.
Ook weer veel populair wetenschappelijke boeken en recreatieve boeken en veel boeken uit de Epsilon-reeks, zowel studieboeken als zebraboekjes.
Deze keer hebben we wederom de tiendelige Encyclopaedia of Mathematics in de aanbieding.
Deze encyclopedie is vertaald uit de Sovjet Matematicheskaya Entsiklopediya (1977), zon 5000 paginas met enkele duizenden artikelen.
Verder hebben we een fraaie set houten ruimtelijke figuren en veel boeken over pedagogiek en didactiek, waaronder de populaire boeken Volgens Barton deel 1 en 2.
De totale opbrengst van de veiling gaat naar projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Een goede reden dus om mee te bieden.
Op de laatste dag sluit de veiling voor verschillende boeken boeken op verschillende tijdstippen.
Houd dit in de gaten als u op het laatste moment nog wilt meebieden.
Veel plezier gewenst met het bieden.
Tot 31 maart loopt de Winterverkoop van boeken nog.
U kunt dan nog boeken kopen voor vaste lage prijzen.
Deze verkoop heeft inmiddels alweer ongeveer € 500 opgebracht.
U kunt nog snel even kijken of er voor weinig geld nog iets leuks voor u te vinden is op de veilingsite.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Spelen met oneindigheid
Auteur: | Jans Zantema |
Uitgeverij: | Noordboek |
Aantal pagina's: | 240 |
ISBN: | 9789464710212 |
Prijs: | € 22,90 |
Alles wat we opslaan op de computer wordt vertaald naar eindige rijen nullen en enen.
Maar wat als zon rij, net als de simpele getallenrij 1, 2, 3,
, oneindig lang doorgaat?
Hoe kunnen we dat dan toch op een eindige manier beschrijven? Wat voor patronen zijn daarin te vinden?
En zijn er verschillende soorten oneindigheid?
Wiskundige Hans Zantema neemt ons mee op een speelse reis door de wiskundige oneindigheid.
Hij laat onder meer zien hoe je oneindige rijen kunt omzetten in verrassende figuren, met soms prachtige symmetrieën of fractale patronen.
Ieder hoofdstuk eindigt met een pittige wiskundige puzzel, waarover je niet oneindig lang hoeft na te denken.
Tot zijn emeritaat in 2022 werkte Hans Zantema als hoofddocent in de informatica aan de Technische Eindhoven en als hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet-particuliere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Waalwijk
|
Docent wiskunde (eerste- of tweedegraads bevoegd) gevraagd
ALASCA is op zoek naar een betrokken, ambitieuze en bekwame docent wiskunde (eerste- of tweedegraads bevoegd) met brede, vakoverstijgende kennis en interesses.
De vacature is voor 0,8 - 1,0 fte en zal in eerste instantie een tijdelijke aanstelling betreffen met uitzicht op een vast dienstverband bij gebleken geschiktheid.
Ons uitgangspunt is dat iedere docent vakoverstijgend onderwijs ontwikkelt en geeft, waarbij het eigen vak (wiskunde) gekoppeld is aan een ander vak.
Monodisciplinaire vaklessen (wiskunde) worden in principe alleen gegeven in de bovenbouw.
Alle informatie vindt u op
www.werkenbijespritscholen.nl.
|
Advertenties
Examenstand aan bij TI-84 Plus CE-T grafische rekenmachines
Hoe zet ik mijn TI-84 Plus CE-T grafische rekenmachine in de examenstand?
Met de hulp van dit instructiefilmpje krijgen leerlingen het snel voor elkaar.
Op de website van Texas Instruments staan op de pagina over de examenstand ook voor de TI-Nspire™ CX handhelds filmpjes en uitleg.
|
|
|
KERN Wiskunde B vwo 4 deel 1 binnenkort beschikbaar
Bestel nu alvast KERN Wiskunde B vwo 4 met 50% docentenkorting.
U kunt aankomend schooljaar starten in 4 vwo met KERN Wiskunde A/C en KERN Wiskunde B.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
|
De Math4all website kent u waarschijnlijk al.
Daarnaast is het nu mogelijk om bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samen te stellen.
Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Als u meer maatwerk wilt voor uw school, betaalt u een kleine vergoeding.
Dan kunt u eigen materiaal toevoegen, verregaande keuzes maken, examentraining en keuzeonderwerpen opnemen, enzovoort.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2023.
|
|
|
|