nummer 926, 5 maart 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Niveau vwo-eindexamens veel lager dan vóór de tweede fase
Het huidige niveau van de eindexamenkandidaten en vooral het niveau van de eindexamens is op het vwo bij wiskunde (en natuurkunde) een stuk lager dan zo'n dertig jaar geleden.
Die harde conclusies staan in
een rapport van McKinsey dat afgelopen maandag is gepubliceerd.
We hebben in de WiskundE-brief in de loop der tijd veel aandacht besteed en vraagtekens gezet bij de ontwikkeling van de eindexamencijfers wiskunde (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 802).
Op verzoek van de Tweede Kamer is daar ook onderzoek naar gedaan (zie WiskundE-brief 844).
Daaruit kwam het beeld naar voren dat de leerlingen in de periode 2008-2017 beter zijn geworden bij wiskunde.
In een recent rapport van de hand van ir. Loek Zonnenberg (oud-partner Mc Kinsey en wiskundedocent) en ir. Paul Rutten (partner McKinsey) wordt een veel langere periode bekeken, zo'n dertig jaar.
Minder stof
In het rapport wordt voor wiskunde A en B onder meer de huidige hoeveelheid examenstof (vanaf 2018) vergeleken met die in de periode 1990-1995. De onderzoekers concluderen dat het bij wiskunde B netto gaat om een daling van 40-50% van de stof, en bij wiskunde A zelfs om 45-55%. Die schattingen zijn gebaseerd op de examenprogramma's, de puntenwaardering bij examenopgaven, en de omvang in leerboeken en samenvattingen. De verschillende schattingsmethoden kwamen ongeveer op dezelfde percentages uit, zodat de aanpak vrij robuust lijkt.
Veel onderwerpen die in wiskunde B zaten zijn nu alleen nog terug te vinden bij wiskunde D, dat maar door een betrekkelijk klein deel van de leerlingen wordt gekozen. Dat geldt onder andere voor statistiek en kansrekening.
Bij Wiskunde A zijn matrices en grafen totaal verdwenen uit het examen en is statistiek en kansrekening verschoven naar het schoolexamen.
Het rapport bevat duidelijke tabellen waarin snel te zien is welke onderwerpen zijn verdwenen en welke erbij zijn gekomen.
Minder moeilijke vragen
Een opvallende uitkomst is dat vaak de juist wat moeilijkere onderwerpen geschrapt zijn.
De procentuele scores op de vragen over de geschrapte onderwerpen lagen duidelijk lager dan die van de onderwerpen die werden gehandhaafd.
Het gaat om een verschil van 10-12 procentpunt, omgerekend in cijfers is dat ongeveer een punt.
Nieuwe onderwerpen scoren bij wiskunde B juist aanzienlijk hoger.
Aan de hand van toegekende scorepunten in de antwoordmodellen is geprobeerd te achterhalen hoeveel denkstappen examenvragen vereisen.
Zowel bij wiskunde A als wiskunde B zag men een afname van ongeveer 1 scorepunt/denkstap per vraag.
Hoe meer denkstappen er nodig zijn, hoe slechter de vraag in het algemeen gemaakt wordt, zo blijkt ook uit de data.
In het begin van de negentiger jaren werden de centrale examens beduidend slechter gemaakt dan nu.
Dat heeft ook te maken met een hoger aandeel lastige vragen.
Bij wiskunde B werd toen bij ruim 30% van de vragen minder dan 25% gescoord.
Bij recente examens (2015-2021) was dat nog maar 6%.
Vergelijkbaar?
Een methode om niveaus van examens uit verschillende periodes te vergelijken is om te kijken naar opgaven die (bijna) identiek zijn. De onderzoekers geven een paar van dergelijke (bijna) identieke vragen en constateren dat de scores vaak beduidend lager zijn dan vroeger.
In hoeverre de vragen echt voldoende vergelijkbaar zijn is misschien voor discussie vatbaar.
Bovendien was het aantal onderzochte paren zeer beperkt (zie pagina 70-71 van het rapport).
Kwantificering
De auteurs schatten dat de makkelijkere eindexamens - bij gelijkblijvend niveau van de examenkandidaten - zouden zorgen voor een spectaculaire stijging van de gemiddelde cijfers.
Bij wiskunde A gaat het om 2,05 cijferpunt en bij wiskunde B zelfs om 2,35.
Als het niveau van de examens gelijk gebleven zou zijn, dan zouden de cijfers bij wiskunde A met 1,25 punt zijn gedaald en bij wiskunde B zelfs met 1,4 punt. Daarnaast speelt de normering (cesuur, N-term) nog een (kleine) rol. Het netto effect is dat cijfers bij wiskunde A ruim een half punt hoger zijn dan in de jaren negentig en bij wiskunde B zelfs meer dan een heel punt.
Het lijkt dus goed te gaan met de wiskunderesultaten op het vwo, terwijl het niveau in werkelijkheid behoorlijk is gezakt. Dat is kort samengevat de misschien wat ongemakkelijke boodschap van het rapport.
De auteurs pleiten voor een breed maatschappelijk debat over het niveau en de verwachtingen van het vwo wis- en natuurkundeonderwijs, inclusief het her- en erkennen dat het niveau van vwo wiskunde en natuurkunde is gedaald.
Zo'n debat lijkt me zeer gewenst, ook gezien de plannen voor nieuwe examenprogramma's op havo en vwo.
gk
----
ir. Loek Zonnenberg, ir. Paul Rutten:
Toetsen getoetst, Het begrijpen van het langzaam verlaagde niveau van het vwo Centraal Examen (CE) Wiskunde en Natuurkunde.
|
Diagrammen en visualisaties
Scholen besteden steeds meer aandacht aan burgerschap, zoals de vaardigheid om de juistheid van informatie kritisch te beoordelen.
Het beoordelen van grafieken komt als onderdeel hiervan bij wiskunde aan bod, bijvoorbeeld: wanneer is een grafiek betrouwbaar?
Bij mij rijst de vraag: leren wij onze leerlingen wel de juiste vaardigheden als het gaat om informatie?
Een tabel geeft gegevens heel precies weer, maar een diagram geeft gegevens op een visuele manier, overzichtelijker weer.
Dan is een logische vervolgvraag: voldoen de diagrammen die we onze leerlingen leren wel aan de voorwaarde dat het visuele aspect ze overzichtelijker maakt?
De bekendste diagrammen die we ze leren, zijn het lijndiagram, het staafdiagram en het cirkeldiagram.
Ook een histogram en steelbladdiagram zijn veelgebruikte diagrammen.
Misleidende diagrammen
Als leerlingen zelf een lijn-, staaf- of cirkeldiagram kunnen tekenen, besteden we ook tijd aan misleidende elementen in grafieken.
We laten ze controleren of de afstanden op de assen gelijk zijn en of waar nodig een scheurlijn is gebruikt.
Verder vinden we het belangrijk dat duidelijk is welke informatie zichtbaar is in het diagram, bijvoorbeeld door een titel, aslabels of een legenda.
Als het aankomt op het verschil tussen een staafdiagram en een histogram, krijgen veel leerlingen het al lastiger.
Om deze diagrammen goed te interpreteren, is het belangrijk om te begrijpen wat daar onderliggend gebeurt, zoals Lonneke Boels beschreef in Euclides 94-41).
In mijn ogen is het nodig dat leerlingen zelf stoeien met misleidende grafieken om te ervaren dat je met 'juiste' gegevens in twee verschillende diagrammen heel verschillende
verhalen kunt vertellen, bijvoorbeeld door de keuze voor een stapgrootte op de assen.
Dit is een belangrijke, maatschappelijke vaardigheid, omdat ondermeer in politiek en nieuws veel grafieken gebruikt worden.
Cirkeldiagrammen
Dat we leerlingen ook leren om een cirkeldiagram te maken en af te lezen, is eigenlijk een vreemde keuze.
Een cirkeldiagram is namelijk helemaal geen goede manier om gegevens overzichtelijker weer te geven.
In wetenschappelijke artikelen wordt het bijna als feit gepresenteerd: cirkeldiagrammen worden over het algemeen gezien als een inefficiënte manier om kwantitatieve informatie weer te geven, aangezien het moeilijk is om ze te lezen, interpreteren en vergelijken (Kozak, 2015; vertaald) 2).
Dat het moeilijk is om een cirkeldiagram te lezen, komt doordat we er niet goed in zijn om de hoek van een sectordeel in te schatten.
Zeker als verschillende sectoren ongeveer even groot zijn, zien we niet op het eerste gezicht welke groter is.
Over het algemeen overschatten we stompe hoeken en onderschatten we scherpe hoeken.
Als we cirkeldiagrammen vergelijken, wordt dat probleem nog groter.
Het feit dat er vaak percentages worden toegevoegd aan een cirkeldiagram, onderstreept dit punt.
Kennelijk is dat nodig en vergelijken we de precieze getallen met elkaar.
Het cirkeldiagram is dus niet geschikt voor een globaal beeld, want de percentages zijn precieze gegevens die ook in een tabel passen.
Meestal is een staafdiagram een betere oplossing.
Hoewel William Cleveland al in 1984 in zijn artikel 3) schreef dat mensen gemiddeld 1,96 keer zo accurate conclusies trekken uit staafdiagrammen dan uit cirkeldiagrammen,
is het gebruik van cirkeldiagrammen helaas vrij hardnekkig.
Hij was niet de eerste en zeker ook niet de laatste die kritisch was over cirkeldiagrammen.
Lees bijvoorbeeld hier, hier
en hier verder over de aversie tegen cirkeldiagrammen.
Is het tijd voor een herziening van het curriculum rondom het visualiseren van gegevens?
Wat mij betreft wel!
Bent u het er niet mee eens? Of heeft u aanvullingen? Reageer gerust!
mw
------------
1) Boels, L: Het Fizier gericht op ... wat elke wiskundedocent zou moeten weten over histogrammen, Euclides 94-4, pg 10-13.
2) Kozak, M., Hartley, J., Wnuk, A., & Tartanus, M. (2015).
Multiple pie charts: Unreadable, inefficient, and over-used Journal of Scholarly Publishing, 46(3), 282-289.
3) Cleveland, W. S., & McGill, R. (1984). Graphical perception: Theory, experimentation, and application to the development of graphical methods. Journal of the American statistical association, 79(387), 531-554.
|
Onbevoegd gegeven wiskundelessen
Het is al even geleden dat we uitgebreid aandacht besteed hebben aan de omvang van wiskundelessen die door niet bevoegde leraren worden gegeven (zie WiskundE-brief 834).
Eind februari is een nieuw overzicht gepubliceerd.
Dat geeft aanleiding om weer eens te kijken naar de ontwikkeling van de laatste jaren.
Vooraf
Maar eerst even wat achtergronden.
Het ministerie hanteert drie groepen docenten: bevoegd, benoembaar en onbevoegd.
De definitie van de eerste groep is misschien iets ruimer dan u zou denken:
"Dit betreft vooral personen met het juiste diploma voor zowel het vak als de graadsector (eerste- of tweedegraads lesgebied) waarin men lesgeeft, maar het kan bijvoorbeeld ook een zogeheten teambevoegdheid betreffen." |
Bij teambevoegdheid zijn de leraren die aan een groep leerlingen les geven gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijs dat zij geven, zonder dat iedere leraar hiervoor de benodigde bevoegdheden hoeft te hebben.
Die teambevoegdheid speelt onder andere een rol in het zogenaamde 10-14 onderwijs (zie WiskundE-brief 896).
Het overgrote deel van de leraren was - zo bleek uit een uitgebreide enquête - trouwens tegen deze constructie (zie WiskundE-brief 874).
De tweede groep, de 'benoembaren', bestaat grotendeels uit docenten die nog met hun opleiding bezig zijn.
De 'onbevoegden' vormen de restgroep.
Deze groep is relatief klein.
Bij de Integrale Personeelstelling Onderwijs (IPTO) wordt niet gekeken naar personen, maar naar de gegeven lesuren.
Gegevens daarover worden bij de scholen opgevraagd. De meest recente gegevens dateren van 1 oktober 2021, dus bijna anderhalf jaar geleden.
Globaal gezien worden volgens deze methode bijna 88 % van de lessen gegeven door bevoegde leraren, bijna 9 % door leraren in de groep 'benoembaar' en bijna 4 % door 'onbevoegden'.
Voor wiskunde zijn deze cijfers wat ongunstiger: 84 %, 12 % en 5%.
Ontwikkelingen
Traditioneel is het gebrek aan bevoegde leraren het grootst op het vmbo, terwijl met name bij de leerwegen basis beroeps en kader beroeps de regels het soepelst zijn.
Op vmbo basis en kader gelden momenteel leerkrachten met een pabodiploma en een aanvullend certificaat als bevoegd voor wiskunde.
Het aandeel bevoegd gegeven lessen is mede daardoor de laatste jaren gestegen van zo'n 75% naar 80%.
Op het vwo ligt het aandeel bevoegd gegeven lessen zo rond de 90%.
Op de havo zien we grote schommelingen. Het lijkt erop dat daar de laatste paar jaar meer lessen door (nog) niet bevoegden worden gegeven.
In de grafiek hieronder is de ontwikkeling van het aandeel lesuren dat niet worden gegeven door bevoegde leraren, al dan niet via en teambevoegdheid, in beeld gebracht.
Het gaat dus om de groep 'benoembaren', die grotendeels met hun opleiding bezig zijn en de groep die door het ministerie 'onbevoegd' wordt genoemd.
Pabo
In de onderbouw (eerste twee leerjaren) van het vmbo worden veel lessen gegeven door leerkrachten met alleen een pabodiploma.
Het gaat dan vooral om het vak Nederlands, maar ook bij wiskunde speelt dit een belangrijke rol.
Op basis van cijfers van het IPTO-rapport schat ik dat circa 13% van de wiskundelessen in de onderbouw van het vmbo wordt gegeven door leraren met alleen een pabodiploma.
Bij vmbo basis en kader ligt dat percentage nog een stukje hoger.
gk
|
Johan Bernoulli-lezing
Op maandag 3 april 2023 vindt vanaf 19:30 uur de tweeëndertigste jaarlijkse Johann Bernoulli-lezing plaats. Grote namen in de wiskunde en sterrenkunde komen voorbij. Een wiskundig verhaal met uitstapjes naar de omgeving van Friesland en Groningen
In de vroegmoderne tijd werden wiskunde en sterrenkunde opgenomen in het curriculum van universiteiten, maar raakten ook leken hier steeds meer mee bekend.
In het noorden van Nederland speelden de universiteiten van Franeker (1585-1811) en Groningen (1614-heden) een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de wiskunde.
Zij trokken belangrijke wiskundigen aan.
De ambtstermijn van Johann Bernoulli (1695-1705) wordt nog steeds gezien als een van de hoogtepunten in de geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Tegelijk werd aan de Universiteit van Franeker werk van de toen net overleden Christiaan Huygens geredigeerd.
Wiskundigen verzamelden de meest inspirerende bibliotheken, terwijl anderen met wiskunde de straat op gingen en hun collega's uitdaagden in wiskundige duels om hun bekwaamheid te bewijzen. In deze lezing komt dit allemaal aan bod.
De verhalen werpen licht op de ontwikkeling van wiskunde en sterrenkunde in de vroegmoderne tijd en specifiek in de noordelijke regio van Nederland.
Achtergrond
De Johan Bernoulli-lezing is Engelstalig en wordt dit jaar verzorgd door Arjen Dijkstra, directeur van Tresoar.
Tresoar is een onderzoeksinstituut dat zich richt op de Friese geschiedenis.
Dijkstra studeerde geschiedenis aan de RUG en specialiseerde zich in cultuurgeschiedenis en de geschiedenis van de wetenschap.
In 2012 promoveerde hij aan de Universiteit van Twente.
Hij is ook de auteur van De Hemelbouwer, een biografie van Eise Eisinga.
Op 3 april duikt hij met u de wiskundegeschiedenis in aan de hand van grote wiskundigen in de vroegmoderne tijd.
Praktische informatie
De lezing wordt op 3 april 2023 in de Aula van het Academiegebouw aan de RUG gehouden en is ook live te beluisteren via een livestream op Youtube.
De toegang tot de lezing is gratis.
Verdere informatie vindt u op de website.
|
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 21 april aanstaande vindt de nieuwe editie van Leve de Wiskunde! plaats.
Daar vertellen wetenschappers over de laatste stand van zaken in hun wiskundig onderzoek.
Het congres is dit jaar weer live op de gebruikelijke locatie: bij de Universiteit van Amsterdam op het Science Park.
Docenten havo/vwo krijgen boeiende contexten voor in de les aangereikt, kunnen collega's ontmoeten en zijn aan het eind weer up-to-date binnen
hun vakgebied.
Voor leerlingen uit 5 en 6 vwo is het interessant om het Science Park te bezoeken en in collegezalen boeiende lezingen te volgen.
Daarbij komen ze in direct contact met wetenschappers.
Sprekers
De volgende onderzoekers komen aan het woord:
- Tim van Erven is universitair hoofddocent in 'Machine Learning' aan het KdVI (het wiskundeinstituut van de UvA).
Hij doet onderzoek naar de wiskundige grondslagen van 'Machine Learning': hoe en waarom werkt het of juist niet?
- Stijn Maatje is MSc student wiskunde aan de UvA.
Voor zijn Bachelorscriptie heeft hij met zijn begeleider Raf Bocklandt uitgezocht hoe de Enigma-machine gekraakt werd.
- Jo Ellis-Monaghan is hoogleraar 'Discrete Wiskunde' aan het KdVI.
Zij is gespecialiseerd in grafentheorie en heeft onlangs grafentheorie toegepast voor het ontwerpen van zelf-assemblerend DNA.
- Milan Lopuhaä-Zwakenberg is post-doc aan de Universiteit van Twente.
Hij heeft zowel wiskunde als algemene taalkunde gestudeerd.
En nu werkt hij aan modellen voor het analyseren van privacy-gevoeligheid van systemen.
Ook heeft hij onderzoek gedaan in vergelijkende taalwetenschappen.
Praktische zaken
De manifestatie vindt plaats in het hoofdgebouw van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, Science Park 904, Amsterdam.
Het programma begint om 10:00 met koffie/thee, en wordt vanaf 15:40 afgesloten met een borrel.
Docenten kunnen bij het inschrijven ook de namen van scholieren die ze meenemen opgeven, waarmee ook zij automatisch zijn ingeschreven.
Het is voor gemotiveerde scholieren ook mogelijk om op individuele basis te komen.
Deelname is gratis, inschrijving is wel nodig.
Meer informatie vindt u via deze link.
|
Vriendelijk orde houden
De volgende bijeenkomst van het Vaknetwerk Wiskunde heeft een algemener onderwerp, namelijk vriendelijk orde houden.
Vriendelijk orde houden vervangt 'streng' door 'duidelijk' en stuurt storend gedrag op een vriendelijke manier bij.
Hierdoor verdwijnt boosheid, frustratie en onmacht tijdens het lesgeven.
Door werkvormen af te wisselen ontstaat een goede relatie met uw leerlingen, is er meer effectievere lestijd en krijgen uw leerlingen eigenaarschap.
Door de manier waarop u lesgeeft aan te passen verbeteren de resultaten.
U krijgt er energie van en houdt plezier in het lesgeven.
Vragen hierbij zijn:
'Hoe zorgt u ervoor dat alle aandacht gaat naar de inhoud van de les?',
'Hoe zorgt u ervoor dat al uw leerlingen zinvol bezig zijn?' en
'Hoe begeleidt, stimuleert en beoordeelt u uw leerlingen hierbij?'.
De volgende bijeenkomst is op dinsdag 7 maart van 17.00 tot 20.00 uur op het Herman Wesselink college in Amstelveen.
Plonie Nijhof is onze gastvrouw.
De agenda is als volgt:
17.00 - 17.15 uur |
Welkomstwoord |
Sharon Calor |
17.15 - 18.00 uur |
Presentatie over de methode Vriendelijke Orde Houden (VOH) |
Johan t Hart |
18.00 - 19.00 uur |
Avondmaaltijd |
|
19.00 - 20.00 uur |
keuze uit: |
|
|
Hoe krijg je leerlingen weer aan na Covid? |
Johan t Hart |
|
Oefenen met VOH |
Wietske Tijssen |
Iedereen is van harte welkom.
Wilt u alstublieft vanwege de catering een mail sturen als u komt?
Sharon Calor, www.vaknetwerkwiskunde.nl
|
Toeval - Wijsgerig en wiskundig benaderd
Iedereen kent wel sterke voorbeelden van toeval in zijn leven.
Een ongeluk, een ziekte die u overvalt, een onverwachte ontmoeting, het winnen van een loterij.
Is de decimale ontwikkeling van het getal pi (π) ook een voorbeeld van toeval?
En is er bij de genoemde voorbeelden sprake van écht toeval?
Dit is het onderwerp van de pi-lezing 'Toeval - Wijsgerig en wiskundig benaderd'.
Bestaat toeval eigenlijk wel?
God dobbelt niet, zei Einstein, geboren op 14 maart!
Hij geloofde in een deterministisch universum.
Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat u onder toeval verstaat.
Het uiteenrafelen van de verschillende betekenissen van dat begrip is het handwerk van de filosoof.
In deze lezing doet Erik Heijerman een poging om enigszins helder te formuleren wat we onder toeval verstaan.
In zijn verhaal wordt tussendoor ook aandacht besteden aan de wiskundige benadering van het toeval.
Hoe kleiner de kans dat een gebeurtenis zich voordoet, hoe onwaarschijnlijker die gebeurtenis is en hoe toevalliger het is als die toch plaatsvindt.
Hij zal daarom enkele sprekende voorbeelden aandragen uit de kansrekening en de statistiek, vakken die beschouwd kunnen worden als boeiende pogingen om
greep te krijgen op het toeval.
"3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 ..... " |
Erik Heijerman studeerde wiskunde en filosofie aan de Universiteit Utrecht en klavecimbel aan het Brabants Conservatorium.
Hij werkte vele jaren als stafmedewerker bij de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden.
Van 2016 tot 2022 was hij leraar wiskunde aan het Lyceum Sancta Maria in Haarlem.
Daar vindt de Pi-lezing plaats op 14 maart aanstaande van 19:30 tot 21:30 uur.
|
Pi-prijs
De wiskundegemeenschap in Vlaanderen wil positieve aandacht voor wiskunde belonen.
Daarom organiseert het Platform Wiskunde Vlaanderen de π-prijs.
Maak een foto die verwijst naar π of wiskunde.
Video's dingen niet mee.
Om deel te nemen post u de foto vanaf 14 maart 2023 om 00.00 uur op Twitter met de hashtag #piprijs.
De tweet/foto/post die op 14 maart 2023 om 23:59 de meeste likes heeft, wint de #piprijs.
Deelnemers zijn Nederlandstalige scholen, die hun schoolnaam en gemeente kenbaar maken in de tweet of in de naam van het postend account.
Op 15 maart 2023 kondigt het Platform Wiskunde Vlaanderen de winnaar aan op zijn website.
De winnende school ontvangt een boekenpakket en misschien ook wat lokale persaandacht.
|
Tweede ronde Wiskunde Olympiade
Op 10 maart 2023 wordt op twaalf universiteiten de tweede ronde van de wiskunde-olympiade gehouden.
Daaraan mogen 940 leerlingen meedoen.
Bij de tweede ronde worden per categorie de beste leerlingen, zo'n 130 in totaal, uitgenodigd voor de
finale aan de TU Eindhoven op 15 september 2023.
Dit jaar deden er 319 scholen mee aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade.
Dit kwam neer op een totaal van 6473 leerlingen, een stijging van bijna 50% ten opzichte van 2022.
We zouden graag zien dat deze stijging zich voortzet naar de aantallen van voor de pandemie.
De groep deelnemers hoeft niet groot te zijn om mee te doen, maar als het leeft op school wordt de groep al snel groter.
Scholenprijzen
De scholenprijs voor de beste school gaat naar het Huygens Lyceum in Eindhoven.
De beste onderbouwdeelnemers zitten op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam.
De scholenprijs meisjes gaat naar het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven.
De prijs voor de beste school die in de afgelopen drie jaar voor het eerst (weer) mee doet, gaat naar het Valuascollege in Venlo.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en het verslag van de eerste ronde op www.wiskundeolympiade.nl.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( info@wiskundeolympiade.nl)
|
Nederlands team EGMO2023 Slovenië geselecteerd
Het Nederlandse team voor EGMO2023 is geselecteerd.
Vier meiden zullen de Nederlandse eer hooghouden tijdens de 12e editie van de EGMO.
Die is van 13 tot en met 19 april in Portoro (Slovenië).
EGMO staat voor European Girls Mathematical Olympiad.
Het Nederlandse team bestaat uit:
- Lieke van Dam, 6 vwo, Heerbeeck College, Best
- Damaris ter Haar, 6 vwo, Christelijk College Groevenbeek, Ermelo
- Katya Nikitchenko, 5 vwo, Huygens Lyceum, Eindhoven
- Allie Zong, 5 vwo, Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven
Het team wordt begeleid door Gabriëlle Zwaneveld (masterstudent Universiteit Utrecht) en Wietze Koops (masterstudent Rijksuniversiteit Groningen en Radboud Universiteit Nijmegen).
Allie nam de afgelopen drie jaar ook al deel aan de EGMO en behaalde twee jaar geleden een bronzen medaille en vorig jaar een zilveren medaille.
Ook Lieke en Katya zaten vorig jaar al in het team, waarbij Katya een eervolle vermelding behaalde.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet-particuliere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Docent / lerarenopleider Wiskunde (0,8 - 1 fte)
Wilt u zorgen voor een nieuwe generatie docenten? En voor toekomstbestendig onderwijs?
Het cluster Exact & Beroepsonderwijs van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt een onieuwe collega voor de functie van docent/lerarenopleider Wiskunde (0,8-1 fte).
Samen met uw collegas draagt u bij aan de kwaliteit van het onderwijs van de opleiding.
Wat gaat u doen?
Bent u op een punt in uw carrière aangekomen dat u uw kennis en ervaring wilt overbrengen op een nieuwe generatie?
Wij zoeken een docent/lerarenopleider wiskunde die er energie van krijgt om samen met ons studenten op te leiden tot betrokken docenten in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs.
Als docent/lerarenopleider ontwikkelt en verzorgt u onderwijs in de tweedegraads lerarenopleiding binnen het cluster Exact & Beroepsonderwijs.
Uiteraard besteedt u de grootste zorg aan uw lessen en toetst u de leerresultaten van de studenten.
U begeleidt studenten in het vak, de vakdidactiek, stages, onderwijskundige vakken en bij hun professionele ontwikkeling.
Wilt u meer weten of solliciteren op deze functie?
Kijk dan hier voor meer informatie.
|
Advertenties
Examenstand Texas Instruments
Bereid uw leerlingen goed voor op de examenstand van Texas Instruments
De grafische rekenmachines van Texas Instruments hebben een examenstand waarbij de instellingen zijn klaargezet voor het examen wiskunde.
Laat uw leerlingen voor toetsen en het eindexamen checken hoe ze de examenstand aan- en uitzetten!
Op onze website zijn filmpjes en te printen instructies beschikbaar.
Bekijk alle informatie over de examenstand hier.
|
|
|
Webinar Casio fx-82NL Geavanceerd
Donderdag 16 maart organiseren we een vervolg op het introductiewebinar.
We herhalen kort de app Rekenen en het navigeren in de menu's en gaan uitgebreid in op de apps Statistiek en Tabel.
Dit webinar is bedoeld voor iedereen die het introductiewebinar heeft gevolgd en/of al vertrouwd is met de bediening van de fx-82NL.
Meer informatie en aanmelden via deze link.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
|
De Math4all website kent u waarschijnlijk al.
Daarnaast is het nu mogelijk om bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samen te stellen.
Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Als u meer maatwerk wilt voor uw school, betaalt u een kleine vergoeding.
Dan kunt u eigen materiaal toevoegen, verregaande keuzes maken, examentraining en keuzeonderwerpen opnemen, enzovoort.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2023.
|
|
Gastles KERN Wiskunde
Bent u benieuwd naar het materiaal van KERN Wiskunde en wat u ermee kunt doen in uw les?
Schrijf u dan in voor een gastles!
Een ervaren docent uit het team van KERN Wiskunde komt naar uw school en zal één lesuur verzorgen.
Deze les zal bestaan uit een Academie, Wiskunde in de Praktijk, Wiskundeweetje of Praktische wiskunde.
Heeft u interesse?
Stuur een mail naar kernwiskunde@boom.nl.
Dan nemen we contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.
|
|
|
|
|