nummer 924, 5 februari 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Mogelijkheden van AI bij de wiskundelessen
Het gebruik van AI door leerlingen is de afgelopen weken veel in het nieuws geweest.
In WiskundE-brief 923 stond al een verkenning van mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van ChatGPT bij wiskunde.
Hieronder wil ik iets vertellen over mijn ervaringen met kunstmatige intelligentie (AI) in de les, en vooral bij de voorbereiding van mijn lessen.
Bij mijn verkenning van ChatGPT merkte ik dat het zich voordoen als leerling die uitleg vraagt over een bepaald onderwerp,
zoals het optellen en vermenigvuldigen van breuken met letters, waardevolle gesprekken opleverde.
Dat riep de vraag op of leerlingen (beter) wiskunde leren door in gesprek te gaan met AI.
Leerlingen in gesprek met AI
Mijn 3 gymnasium klas gaf ik de opdracht om het oplossen van gebroken vergelijkingen te laten uitleggen.
Sterke leerlingen gaf ik een extra opdracht.
Zoek een fout en help de AI om die fout te herstellen.
Een van die vergelijkingen was: (x+2)/(x−3) = 2.
Op verzoek wordt door de chatbot de vergelijking in het Engels netjes stap voor stap opgelost:
To solve for x, we can start by cross–multiplying to get rid of the fraction:
2(x − 3) = (x + 2)
Expanding both sides: 2x − 6 = x + 2
Subtracting x from both sides: x − 6 = 2
Adding 6 to both sides: x = 8. |
Opmerkelijk is dat bij de uitwerking in het Nederlands tot twee keer toe een 'overschrijffout' wordt gemaakt.
Om x uit te breken, kun je beide zijden van de vergelijking vermenigvuldigen met
(x − 3) en vervolgens beide zijden vergelijken:
x + 2 = 2 * (x − 3)
x + 2 = 2x − 6
-x + 4 = 2x − 6
-3x = -10
x =10 / -3
x = − 10/3
Dus x = − 10/3 is de oplossing van de vergelijking. |
De fout kan aanleiding zijn voor een gesprek met de AI, waarin uitleg wordt gevraagd bij iedere stap.
Dergelijke fouten maken ook nog eens duidelijk waarom de leerling altijd antwoorden moet controleren.
Daarnaast probeer ik leerlingen mee te geven dat de AI kan helpen bij het maken van het huiswerk en dat leerlingen de AI kunnen helpen.
Dit staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar de mogelijkheden zijn er voor een leerling om interactief te werken aan wiskunde.
Lesvoorbereiding
Geïnspireerd door het boek van Craig Barton (zie ook WiskundE-brief 834) probeer ik met diagnostische vragen de kennis van leerlingen te testen.
Open vragen of simpele multiple choice vragen, waarbij leerlingen worden gedwongen om na te denken over wat ze eigenlijk aan het doen zijn,
vind ik belangrijk.
Aan dit nadenken over concepten wordt naar mijn mening te weinig aandacht besteed in de methode die ik gebruik.
Het genereren van goede vragen kost echter veel tijd en dus bleef het vaak bij goede voornemens.
Nu genereer ik diagnostische vragen met de AI en kies ik relevante, goede vragen uit.
Zo vroeg ik een paar diagnostische vragen over de normaalverdeling op niveau 5 vwo die leerlingen kort kunnen beantwoorden.
Dat leverde het volgende lijstje op:
- Wat is de verwachtingswaarde van een normaalverdeelde populatie?
- Wat is de standaardafwijking van een normaalverdeelde populatie en hoe wordt het gebruikt?
- Wat is de formule voor het bepalen van de kans op een bepaalde uitkomst in een normaalverdeelde populatie?
- Hoe beïnvloedt het veranderen van de verwachtingswaarde en/of de standaardafwijking de vorm van de normaalverdeling?
- Wat is het verschil tussen een normaalverdeling met een grote en een kleine standaardafwijking?
|
Voorbeeld
Wat ik ook belangrijk vind is dat leerlingen voorbeelden hebben.
Vandaar dat ik nu bezig ben met het schrijven van gedetailleerde uitwerkingen voor mijn V4 wiskunde B klas bij het hoofdstuk over de afgeleide functie.
Mijn eerste poging leverde wel een erg eenvoudig voorbeeld op:
Stel we willen de differentiële van de volgende functie bepalen: f(x) = x^2
Differentiëren van x^2 geeft 2x
Onze uitkomst is dus: f(x) = 2x
Werkschema:
Schrijf de functie op: f(x) = x^2
Gebruik de differentieerregel voor machten: d/dx x^n = nx^(n-1)
Vervang n met 2 in de regel en vervang x^n door x^2: d/dx x^2 = 2x^(2-1) = 2x
Onze uitkomst is: f(x) = 2x |
Tegenwoordig vraag ik uitdrukkelijk om wat moeilijkere voorbeelden.
Bovendien zorg ik ervoor dat de output in LaTeX-formaat wordt gegeven, zodat ik dit kan kopiëren naar een LaTeX-editor en kan gebruiken om
een pdf-bestand te maken.
Hieronder het werkschema inclusief LaTeX-code van zo'n voorbeeld:
x
Schrijf de functie op: $f(x) = x^3 + 3x^2 + 2x + 1$
Differentiëren van elk deel afzonderlijk:
$\frac{d}{dx} x^3 = 3x^2$
$\frac{d}{dx} 3x^2 = 6x$
$\frac{d}{dx} 2x = 2$
$\frac{d}{dx} 1 = 0$
Voeg de differentiëlen van elk deel bij elkaar op om de differentiële van de totale functie te krijgen:
$$f'(x) = \frac{d}{dx} (x^3 + 3x^2 + 2x + 1) = 3x^2 + 6x + 2$$ |
Het interessante hieraan is dat ik binnen een fractie van de tijd uitwerkingen schrijf en er plezier aan beleef.
Als docent blijf ik vooralsnog een belangrijke rol spelen, want de AI heeft moeite met het inschatten van het niveau.
Als ik de AI vraag om een moeilijkere som over differentiëren dan geeft de AI een polynoom terug waarbij de graad hoger is en er meer termen zijn
om te differentiëren.
Tot slot wil ik opmerken dat ik de AI ook gebruik als een spiegel zodat ik nadenk over werkvormen.
Welke werkvormen kan ik geven en waarom?
Hier heb ik ook een paar voorbeelden van, maar ik wil graag vragen om input van de lezer.
Welke opties heb ik over het hoofd gezien en hoe kan ik deze goed introduceren bij mijn leerlingen?
Hugo Mulder H.Mulder@zaanlands.nl
|
Grafische Rekenmachine onder politiek vuur
Afgelopen woensdag was er veel publiciteit rond een motie van de kamerleden Peters (CDA) en Kwint (SP) over (grafische) rekenmachines.
De motie richtte zich met name tegen het verplicht stellen van steeds weer nieuwe types, waardoor ouders onnodig op kosten worden gejaagd.
In de motie wordt 'geconcludeerd' dat
"scholen om de paar jaar dus het nieuwste exemplaar verplicht stellen" en vervolgens dat "rekenmachines dus niet door meerdere kinderen uit een
gezin gebruikt kunnen worden".
De motie eindigt met drie verzoeken aan de regering:
- te onderzoeken hoe geregeld kan worden dat de eisen aan grafische rekenmachines voor langere tijd vastgesteld kunnen worden,
- met het CvTE in overleg te treden en hen expliciet in alle communicatie te laten vermelden dat alle eerder op een school
gebruikte rekenmachines die voldoen aan de gestelde eisen, ook daadwerkelijk op die school door alle leerlingen gebruikt mogen worden,
- dit tevens actief aan scholen en ouders mede te delen, zodat ouders hun geld kunnen gebruiken voor nuttiger zaken.
Steeds nieuwe modellen?
Als we kijken naar de laatste paar jaar lijkt het nogal mee te vallen met de introductie van nieuwe modellen.
Wel is er sinds een paar jaar een nieuwe speler (NumWorks) en zijn vanaf de komende examens twee types rekenmachine niet meer toegestaan.
Dat laatste is lang van te voren aangekondigd.
De huidige generatie rekenmachines heeft het voordeel dat de software vrij eenvoudig kan worden geüpdatet.
Dit voorkomt juist de aanschaf van steeds nieuwe types.
Op schoolniveau speelt dat het voor de instructie door de docent handig is als alle leerlingen een zelfde apparaat hebben.
En soms speelt de vraag of het niet verstandig is om over te stappen naar een ander merk, bijvoorbeeld met het oog op gebruiksgemak
(zie ook het volgende arikel over de GR in deze WiskundE-brief).
Welwillend ontvangen
Over de probleemanalyse in de motie kunnen we dus wel wat vragen stellen.
Niettemin komt de strekking sympathiek over.
De motie is dan ook in de Tweede Kamer, en ook door minister Wiersma, welwillend ontvangen.
De motie kan dan ook op brede steun rekenen.
In het verlengde van de motie werd door Peter Kwint gesuggereerd dat het geen kwaad kon om eens te onderzoeken of gebruik van een
grafische rekenmachine wel gewenst is bij wiskunde-examens.
Dit naar aanleiding van geluiden van wiskundedocenten die hem bereikten.
Ook deze suggestie werd welwillend ontvangen door de minister.
Hij verwees in dit verband ook naar het onderzoek van het CvTE naar mogelijke alternatieven (zie ook WiskundE-brief 919).
Voor de zomer hoopt de minister een overzicht te geven van de opbrengst van de gesprekken met het CvTE over dit thema.
gk
|
Vragen rond Grafische Rekenmachines op het CE
Voor de komende centrale examens wiskunde havo/vwo zijn zeven types grafische rekenmachine toegestaan, verdeeld over vier merken.
Ondanks diverse acties vanuit het CvTE zijn er wel degelijk belangrijke verschillen binnen de groep toegestane apparaten, verschillen die raken aan de vraag wat leerlingen moeten weten en kunnen.
Vaak blijven verschillen tussen grafische rekenmachines wat onder de radar, doordat binnen een school slechts een bepaald merk gebruikt wordt.
Als een school of docent noodgedwongen met meerdere merken moet werken, of de sectie overweegt op een ande merk over te gaan, vallen de verschillen veel meer op.
Met het oog op de centrale examens is vooral het gedrag in de zogenaamde examenstand van belang.
Bijna twee jaar geleden is in de WiskundE-brief aandacht besteed aan verschillen bij het oplossen van wat ik maar even periodieke vergelijkingen noem (zie WiskundE-brief 887).
Recentelijk kregen we als redactie opnieuw wat voorbeelden onder ogen, met vragen over de gevolgen voor ons onderwijs.
Hieronder ga ik, zonder merken en types te noemen, in op een paar van die voorbeelden.
Logaritmen
Alle toegestane GR's hebben nu de mogelijkheid om bijvoorbeeld 2log(7) direct te berekenen/benaderen, zonder log(7)/log(2) in te typen.
De 'directe manier' vraagt soms wat scrollen in menu's, dus het is de vraag of het altijd tot tijdwinst leidt.
Het is een interessantere vraag of formules als alog( b) = log( b)/log( a) niet meer gekend hoeven te worden,
omdat de directe methode - ook op het CE - beschikbaar is.
Examenprogramma's en syllabi geven niet altijd antwoord op dergelijke detailvragen, dus is het de moeite waard om hier iets dieper op in te gaan.
Een heel praktische, volgens sommigen opportunistische, benadering is na te gaan of er in de examens wel eens vragen zijn gesteld waar het omrekenen van het grondtal van de logaritme echt nodig was.
Ik herinner me in ieder geval een voorbeeld *), wellicht zijn er meer. Maar eigenlijk is een betere vraag wat de rol is van dergelijke formules binnen het wiskundeprogramma.
Als ook de afgeleide van logaritmische functies op het programma staan, lijkt me het feit dat glog(x) = c ⋅ ln(x) met c = 1/ln(g) van groot
belang.
Meer algemeen: als je wat dieper in de logaritmische functie wilt duiken en het effect van verandering van grondtal wilt verhelderen,
lijken me omrekeningsformules van belang.
Bij een meer praktisch programma, waarbij de logaritme alleen wordt gebruikt om exponenti le vergelijkingen algebra sch op te lossen,
kun je daar vraagtekens bij zetten.
Kansrekening
Traditioneel wordt in leerboeken en filmpjes veel aandacht besteed aan het berekenen van binomiale kansen als P(X≥10 | n=50; p=0,15) en
P(10≤X≤15 | n=50; p=0,15).
Bij veel moderne GR's is dit niet meer nodig.
De tweede vorm kan direct ingetypt worden en de eerste hoeft aleen vertaald te worden naar P(10≤X≤50 | n=50; p=0,15).
De hypergeometrische verdeling, die informeel af en toe wel degelijk een rol speelt, is soms wel en soms niet beschikbaar.
Het begrip complementaire kansen kan erg nuttig zijn, vooral in combinatie met het inzicht dat het soms handig is om eerst precies het tegengestelde
van het gevraagde uit te rekenen.
Toch lijken me weinig bezwaren te bestaan tegen het eenvoudig kunnen laten berekenen van kansen met behulp van een bekende kansverdeling.
Statistiek
Dat de kwaliteit van grafische voorstellingen, zoals boxplots, behoorlijk is toegenomen bij de nieuwste grafische rekenmachines,
zal tot weinig weerstand leiden.
Het wordt al wat anders wanneer sommige merken alle belangrijke kenmerken, zoals interkwartielafstand, wel uitdrukkelijk vermelden en andere niet.
Nog problematischer wordt het wanneer er grote verschillen bestaan in bijvoorbeeld het gemak waarmee betrouwbaarheidsintervallen op de GR kunnen
worden bepaald.
Als formules zoals aan het begin van het examen havo wiskunde A worden afgedrukt niet meer nodig zijn, zou dat aanleiding moeten zijn om nog
eens goed na te gaan of dat de bedoeling was.
Bovenstaande is bedoeld als voorlopige inventarisatie en standpuntbepaling.
Aanvullingen en andere reacties zijn welkom.
gk
----------------
*) havo, wiskunde B, 2011, tijdvak 1, vraag 19
|
Hoe kijk je een examen na?
Zoals elk jaar verzorgt de NVvW ook dit jaar een bijeenkomst over het nakijken van eindexamens.
Deze jaarlijkse bijeenkomst is voor docenten vmbo-GT, havo en vwo en is geschikt voor zowel beginnende als ervaren docenten.
Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, bespreken we hoe deze nagekeken kunnen worden.
Op deze wijze hopen we de jonge collegas te helpen bij de ingewikkelde opdracht om het examen na te kijken.
De meer ervaren collegas kunnen onderling vergelijken wat wel en niet mogelijk is binnen de ruimte die het correctievoorschrift biedt.
Praktische gegevens
De bijeenkomsten zijn op de volgende data:
- vmbo-GT: maandag 20 februari 19:00 uur, online
- havo/vwo: dinsdag 21 maart, 19:00 uur, online
- havo/vwo: woensdag 22 maart 18:00 uur, in Amsterdam, HvA, Wibautstraat 2-4
- havo/vwo: donderdag 23 maart, 19:00 uur, online
Voor leden van de NVvW is de bijeenkomst gratis.
Niet-leden betalen € 10,-.
U kunt zich hier aanmelden .
|
Digitale training voor tweede ronde wiskunde olympiade
De Universiteit van Amsterdam biedt een digitale training aan voor leerlingen die zich geplaatst hebben voor de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade.
In twee sessies leren leerlingen een aantal mooie bewijstechnieken en is er aandacht voor het netjes opschrijven van de oplossing van een wiskundig probleem.
Elke sessie begint met een centrale inleiding waarna je met medescholieren onder begeleiding van een bachelor-student in groepjes aan de slag gaat.
De sessies zijn op woensdag 15 februari en woensdag 1 maart van 16:00 tot 18:00 uur.
Via deze link kunnen leerlingen zich aanmelden voor deze gratis cursus.
De cursus is gericht op leerlingen in de bovenbouw.
Ook geïnteresseerde leerlingen die zich niet geplaatst hebben voor de tweede ronde zijn welkom.
|
Pythagoras (terug) in de klas
Pythagoras is hét wiskundetijdschrift voor jongeren en verschijnt 6 keer per jaar.
In maart ontvangen alle havo- en vwo-scholen in Nederland kosteloos tien exemplaren van Pythagoras.
Geeft u les op zon school, laat deze Pythagorassen dan lezen door uw leerlingen, zodat ze ermee kunnen kennismaken en kunnen meedoen aan
de Pythagoras Olympiade.
In Euclides verschijnt in maart een artikel met tips om een keer les te geven op basis van een artikel uit Pythagoras.
Het doel van dit project is om de bekendheid van Pythagoras onder leraren én leerlingen te vergroten.
Daarmee is de interesse van leerlingen voor de vakken wiskunde en informatica op een hoger plan te brengen.
Het project "Pythagoras in de klas" bestaat uit twee delen.
In de eerste helft van 2023 ontvangen de scholen 3 maal 10 exemplaren gratis, namelijk in maart, mei en juli.
Daarna is het mogelijk om voor het schooljaar '23/'24 een speciaal kortingsabonnement af te sluiten voor 30 exemplaren per nummer.
De scholen betalen alleen de portokosten.
|
Masterclasses Origami (voor leerlingen)
Vouw duizend origami kraanvogels in één jaar en laat uw wens door de goden vervullen.
Dat is de Japanse filosofie die achter het vouwen van papier schuilgaat.
Dat aantal volgt uit de vermeende levensduur van een kraanvogel: namelijk duizend jaar.
Stiekem schuilt er ook veel wiskunde achter het vouwen van deze papiertjes.
Mogelijk willen uw leerlingen dat ontdekken terwijl ze aan het vouwen zijn met de bekende papiertjes.
De Radboud Universiteit organiseert een workshop voor hen.
Op 4 april is de (gratis) masterclass Origami voor uw leerlingen.
Volg deze link voor meer informatie en inschrijving.
|
Oefenen voor W4Kangoeroewedstrijd
W4Kangoeroe is nu ook actief op social media.
Laat uw leerlingen de oefenopgaven maken en meepuzzelen met de maandelijkse creatieve opdracht en de wekelijkse denkopdracht.
Leuk voor thuis of in de klas.
Kijk hiervoor op: www.instagram.com/w4kangoeroewedstrijd of op www.facebook.com/w4kangoeroe.
Zo kunnen uw leerlingen zich voorbereiden op de jaarlijkse W4Kangoeroewedstrijd op 16 maart aanstaande (zie WiskundE-brief 920 of
www.w4kangoeroe.nl).
In Nederland doen er zo'n 140.000 deelnemers mee op 2350 scholen en wereldwijd zijn er 7 miljoen deelnemers in 90 landen.
|
Presentaties KWG Wintersymposium beschikbaar
Zaterdag 14 januari vond het jaarlijkse Wintersymposium plaats, georganiseerd door het Koninklijk wiskundig Genootschap.
Het onderwerp was dit jaar kunstmatige intelligentie.
De presentaties zijn nu voor iedereen hier beschikbaar.
Het gaat om de volgende lezingen:
|
Advertenties
Open avond HAN
Wilt u ook het maximale uit uzelf halen en denkt u erover om 1e graads wiskunde docent te worden?
Kom dan naar de Open Avond van de HAN op woensdag 8 maart en check uw mogelijkheden!
han.nl/mlwi
han.nl/openavond
|
|
|
Aan de slag met Math4all
|
De Math4all website kent u waarschijnlijk al.
Daarnaast is het nu mogelijk om bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samen te stellen.
Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Als u meer maatwerk wilt voor uw school, betaalt u een kleine vergoeding.
Dan kunt u eigen materiaal toevoegen, verregaande keuzes maken, examentraining en keuzeonderwerpen opnemen, enzovoort.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2023.
|
|
SmartEvent donderdagmiddag 9 februari in Ede
Kom ook kennismaken met SmartRekenen en SmartWiskunde op ons kantoor in Ede.
Deze twee prachtige lesmethodes zijn ook in te zetten als extra oefenplatform voor jongeren om coronavertragingen aan te pakken,
zonder veel aanpassingen in het rooster.
U bent van harte welkom vanaf 15:00 uur.
De bijeenkomst duurt tot 16:30 uur.
Meld u hier aan, dan ontvangt u nadere informatie.
Tot donderdag!
|
Webinar Casio fx-82NL Geavanceerd
Donderdag 16 februari organiseren we een vervolg op het introductie-webinar.
We herhalen kort de app Rekenen en het navigeren in de menu's en gaan uitgebreid in op de apps Statistiek en Tabel.
Dit webinar is bedoeld voor iedereen die het introductie-webinar heeft gevolgd en/of al vertrouwd is met de bediening van de fx-82NL.
Meer informatie en aanmelden via deze link.
|
|
|
Functies en grafieken met de TI-84 Plus CE-T
Hebben uw leerlingen wat extra hulp nodig bij het toepassen van functies en het maken van grafieken?
In korte en duidelijke instructievideos laten leerkrachten zien hoe je dat doet op de grafische rekenmachines van Texas Instruments.
Van nulpunten en snijpunten tot recursie, alles wordt duidelijk uitgelegd!
Bekijk hier de videos over functies en grafieken.
|
|
|
Vragenuurtje Moderne Wiskunde
Bent u zich aan het oriënteren op een nieuwe methode? Heeft u een (didactische) vraag?
Of bent u benieuwd hoe u kunt werken met de online leeromgeving?
Onze uitgeefster Moderne Wiskunde, Petra van der Zanden, en een team van accountmanagers staan u graag persoonlijk te woord.
Kijk hier wanneer de vragenuurtjes van Moderne Wiskunde plaatsvinden.
U kunt deze sessies gemakkelijk bijwonen via Teams. Vooraf registeren is niet nodig.
|
Vragenuurtje Getal & Ruimte
Bent u zich aan het oriënteren op een nieuwe methode? Heeft u een (didactische) vraag? Of bent u benieuwd hoe u kunt werken met de online leeromgeving? Tijdens de Getal & Ruimte vragenuurtjes staan onze uitgever Aernout Pilot en accountmanagers voor u klaar om uw vragen te beantwoorden.
Kijk hier wanneer de vragenuurtjes van Getal & Ruimte plaatsvinden.
Ook voor deze sessies geldt dat u ze eenvoudig kunt bijwonen via Teams. Vooraf registeren is niet nodig.
|
Pilot examenmodule Statistiek vmbo-kader/gt
Vanaf februari is de examenmodule Statistiek van KERN Wiskunde vmbo kader/gt beschikbaar als pilot.
Voor leerlingen is er een katern met uitleg en opdrachten, aangevuld met een digitale handleiding en spreadsheets.
Ze leren hoe ze rekenen met percentages, (groei)factoren en centrummaten.
Ook leren ze werken met diagrammen en grafen.
In praktische lessen passen leerlingen de kennis toe op relevante context met een spreadsheetprogramma.
Wilt u de examenmodule Statistiek ook uitproberen met een klas?
Neem contact op met Inge Lever (i.lever@boom.nl).
|
|
|
ShowMe.nl uitlegvideos wiskunde gratis proberen
Herhalen leidt tot onthouden!
Dat toont de vergeetcurve van Ebbinghaus en is een belangrijke meerwaarde van de uitlegvideos van ShowMe.
Ook de bekende hoogleraar en neuropsycholoog Erik Scherder bevestigde dit desgevraagd na zijn presentatie tijdens de NOT.
Inmiddels proberen zon 200 wiskunde collegas ShowMe gratis uit.
Mocht u nog geen account hebben?
Tot 15 februari kunt u de 177 uitlegvideos voor klas 1 van VMBO-basis en de klassen 1, 2 en 3 van HAVO en VWO gratis uitproberen.
Ga naar www.showme.nl/proefabonnement en klik op account aanmaken.
|
|
|
|
|