nummer 919, 13 novem­ber 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Even voorstellen! Een nieuw redactielid

 
Ik ben Marja van der Wind, 22 jaar oud en werk­zaam als docent wiskun­de op het Ichthus College in Veenen­daal. In reactie op de oproep tot verster­king van de redac­tie in de vorige wiskundEbrief heb ik me enthou­si­ast aange­meld. Ik stel me kort voor.
Afgelo­pen augus­tus ben ik afgestu­deerd in Econome­trie en Operati­one­le Re­search aan de Erasmus Univer­si­teit te Rotter­dam. Eerder dit jaar rondde ik mijn leraren­oplei­ding af. Sinds septem­ber werk ik als docent wiskun­de op het Ichthus College en als data-scien­tist bij TIG in Deven­ter. Voor TIG werk ik aan dash­boards en andere datage­dre­ven oplos­sin­gen voor onder­wijspro­fessio­nals zoals u en ik. Op het Ichthus College in Veenen­daal geef ik momen­teel met veel plezier les aan 3 vwo, 4 vwo en 4 havo. Wilt u mijn collega worden? Bekijk de adver­ten­tie verder­op in deze WiskundEbrief. ;)
Mijn wiskun­di­ge interes­ses liggen vooral bij analyse, inte­graalre­ke­ning en algorit­men. Mijn belang­stel­ling in het onder­wijs richt zich momen­teel op leer­doelge­richt werken en werkvor­men die écht bij wiskun­de passen. Ik ben blij om naast twee ervaren redac­teu­ren mee te mogen werken aan de WiskundEbrief.
Marja van der Wind

 

Taal en rekenen in het vizier

 
Het gaat niet goed en er moet meer lande­lijk ge­toetst worden. Dit was de belang­rijk­ste bood­schap in de nieuws­flar­den kort na het ver­schij­nen van het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onder­wijs­raad. Hieron­der een poging om te achter­ha­len wat dit rapport kan beteke­nen voor het wiskun­deonder­wijs.
De onder­bou­wing dat het slecht gaat met rekenen en wiskun­de bestaat groten­deels uit verwij­zin­gen naar de bekende interna­tiona­le onder­zoe­ken, met name TIMSS en PISA (zie hier­over bijvoor­beeld WiskundE-brief 859 en WiskundE-brief 879). Nieuw is dat de Onder­wijs­raad bena­drukt dat zij onvol­doen­de zicht heeft op onder­meer het rekenni­veau van de leerlin­gen. Dit heeft u al kunnen lezen in WiskundE-brief 904 als het gaat om het rekenni­veau aan het eind van het basison­der­wijs. De Onder­wijs­raad trekt het breder en stelt dat ook in het voortge­zet onder­wijs het zicht op het niveau van rekenen/wiskun­de onvol­doen­de is. Dan gaat het vooral om rekenen, zoals dat in de referen­tieni­vaus wordt bespro­ken, zo lijkt het.
In het verleng­de daarvan advi­seert de raad om aan het einde van de onder­bouw (klas 2 of 3) en aan het eind van de boven­bouw een lande­lij­ke peiling te houden. Het gaat, zoals voorzit­ter van de Onder­wijs­raad Edith Hooge uitdruk­ke­lijk beves­tig­de in een bijeen­komst met de onder­wijscom­mis­sie van de Tweede Kamer, niet om een toets, maar om een peiling.
Relatie Wiskun­de-Rekenen
Het rapport houdt een uitge­breid plei­dooi voor een integra­le aanpak van (taal en) rekenen. Daarbij wordt bij diverse vakken op een gecoör­dineer­de wijze aan­dacht besteed aan rekenen. Naast wiskun­de worden natuur­kun­de, schei­kun­de, aard­rijks­kun­de en econo­mie uitdruk­ke­lijk genoemd. Met instem­ming is verwe­zen naar het project vakover­stijgen­de rekenen (zie WiskundE-brief 916).
Opval­lend is wel dat uitdruk­ke­lijk gesteld wordt dat rekenen bij wiskun­de onvol­doen­de aan de orde komt, ook in het examen­program­ma.
"Rekenen is in het voortge­zet onder­wijs door­gaans geen apart school­vak, en reken­doe­len komen onvol­doen­de voor in de examen­program­ma’s wiskun­de of andere vakken."
Dit is opmerke­lijk omdat nog geen vijf jaar geleden het ministe­rie en de NVvW in Een nieuw perspec­tief voor rekenen in het voortge­zet onder­wijs tot de conclu­sie kwamen dat er voldoen­de reden was om aan te nemen
"... dat een leer­ling die het cen­traal examen wiskun­de A, B of C voldoen­de gemaakt heeft, daarmee aan­toont referen­tieni­veau 3F te beheer­sen."
Nu maakt de Onder­wijs­raad, mede op basis van een eerder versche­nen evalua­tie ook wel wat kriti­sche opmer­kin­gen over de bruik­baar­heid van de referen­tieni­veaus voor rekenen. Maar vermoe­de­lijk gaat het om een dieper­lig­gend ver­schil in beoorde­ling.
Leraren­oplei­ding
Veel aan­dacht was er voor de aanbeve­ling om aan het eind van onder andere de tweede­graads­oplei­ding wiskun­de een centra­le toets af te nemen. Zo'n toets zou moeten gaan over zowel de kennis en de eigen beheer­sing van taal en rekenen als over de vakin­houde­lij­ke en vakdi­dac­tische kennis en vaardig­he­den. Hierach­ter zit forse kritiek op de wijze waarop nu de studen­ten aan de leraren­oplei­ding hun bevoegd­heid kunnen halen.
"Zo behaalt een aanzien­lijk deel van de studen­ten een diploma, terwijl de leraren­oplei­ders hen qua eigen taal- en reken­vaardig­heid alsmede vakdi­dac­tische vaardig­he­den in taal- en rekenon­der­wijs op onderde­len niet startbe­kwaam achten."
De onder­bou­wing van dit vrij vernie­tigen­de oordeel over de leraren­oplei­ding is voor de tweede­graads­oplei­din­gen wiskun­de mijns inziens nogal mager. Op een door het Kohn­stamm Insti­tuut onder leraren­oplei­ders uitge­zet­te enquête kwamen 9 reac­ties binnen. Twee of drie1) geënquê­teer­den wilden of konden geen oordeel geven. Eén respon­dent was blijk­baar van mening dat bijna geen enkele student aan het eind van de oplei­ding startbe­kwaam was. Twee oordeel­den juist dat (bijna) ieder­een startbe­kwaam was en de rest kwam uit op tussen de 40 en 80%. Bij de onder­wer­pen meetkun­de en kansbe­reke­ning was de inschat­ting wat lager dan bij algebra en analyse. Je kunt je afvra­gen wat deze enquête toe­voegt aan de bestaan­de verha­len en vooroor­de­len over 'de' leraren­oplei­din­gen.
Het rapport van de onder­wijs­raad geeft in ieder geval stof tot opnieuw naden­ken over zaken die rond de reken­toets ook al aan de orde waren. Ik noem er een paar:
  • de rol van al dan niet diagnos­ti­sche centra­le toetsen of peilin­gen,
  • de relatie tussen rekenen en wiskun­de en
  • de rol van oplei­din­gen en nascho­lin­gen voor docen­ten die (ook) rekenen geven.
gk
--------------------
1) Omdat de onder­zoe­kers bij het percen­te­ren de aantal­len studen­ten meewo­gen, is het herlei­den van percen­ta­ges tot aantal­len wat gecom­pliceer­der dan normaal. De aantal­len zijn dus indica­tief.

 

Alternatief voor GR in aantocht?

 
Het is lange tijd stil geweest rond de plannen om het gebruik van ICT bij de eindexa­mens wiskun­de A, B en C op een betere manier te regule­ren1). Er zijn aanwij­zin­gen dat er binnen­kort meer duide­lijk­heid komt, maar mis­schien is dat te optimis­tisch gedacht.
Op de jaarver­gade­ring van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren van zater­dag 5 novem­ber jongst­le­den vertel­de voorzit­ter Ebrina Smalle­gan­ge dat er plannen beston­den om in de toe­komst bij het cen­traal examen de keuze te bieden tussen een grafi­sche rekenma­chi­ne en een applet als hulpmid­del. Binnen­kort zouden ook pilots gestart worden om dit te onder­zoe­ken.
De reactie vanuit het CvTE was iets terug­houden­der. Het gaat om een verken­ning van de moge­lijkhe­den om behalve de nu bekende grafi­sche rekenma­chi­nes ook andere softwa­re-tools toe te staan bij het Cen­traal Eindexa­men. Deze verken­ning is volop aan de gang.
De verken­ning richt zich op het huidige examen­program­ma en kan als input dienen voor de vakver­nieu­wings­commis­sie over de (on)moge­lijkhe­den voor een ICT-hulpmid­del bij de centra­le examens. Dit onder­zoek staat uitdruk­ke­lijk los van het onder­zoek naar de moge­lijkhe­den om het CE op te split­sen in twee delen, waarvan één zonder elektro­ni­sche reken­hulpmid­de­len.
"Nog even geduld alstu­blieft..."
gk
---------------
1) WiskundE-brief 848 is mis­schien een goed vertrek­punt voor wie de ontwik­kelin­gen en discus­sies nog eens wil nalezen.

 

Wiskundeonderwijs in Beijing en Nederland vergeleken

Het stereo­ty­pe beeld is dat in Azië de leer­stof en de leraar cen­traal staat, en in Europa, en met name Neder­land, vooral de leer­ling. Recent onder­zoek naar de rol van onder­zoe­kend leren bij wiskun­de in Neder­land en China (Beijing) haalt dit vooroor­deel behoor­lijk onder­uit.
Luhuan Huang verde­dig­de vorige maand haar proef­schrift Inquiry-based lear­ning in lowerse­con­dary mathema­tics educati­on in China (Beijing) and the Nether­lands. Ze onder­zocht in hoever­re 'onder­zoe­kend leren' (Inquiry Based Lear­ning) een rol speelt bij het onder­wijs in klas 1 t/m 3 van het voortge­zet onder­wijs. Dat deed zij aan de hand van enquê­tes onder leerlin­gen en docen­ten, inter­views en het bestude­ren van leerboe­ken.
Meer ruimte eigen inbreng
De resulta­ten zullen voor velen verras­send zijn. In China (Beijing) krijgen de leerlin­gen meer ruimte voor eigen inbreng dan in Neder­land. Een paar voor­beel­den. In Neder­land krijgen leerlin­gen nauwe­lijks gelegen­heid om zelf proble­men te formule­ren, in Beijing gebeurt dat veel meer. Op een schaal van 1 tot 4 was de score voor Neder­land 1,14 en voor China 3,33. Ook voor het ontwik­ke­len van eigen procedu­res om com­plexe proble­men op te lossen is in Beijing meer ruimte: 3,3 (op de schaal 1-4) tegen 2,2 in ons land. Gelegen­heid om eigen ideeën uit te leggen? Zelfde verhaal: Neder­land 2,29 tegen Beijing 3,53. Moge­lijk­heid om de gang van zaken tijdens de les te beïn­vloe­den? Neder­land scoort gemid­deld 1,51 tegen Beijing 2,65. In het proef­schrift staat onder­staan­de grafiek over de gemid­del­de scores op de items die de eigen inbreng van leerlin­gen probe­ren te meten.
Docen­ten
Boven­staan­de bevin­din­gen worden in grote lijnen beves­tigd door gesprek­ken met docen­ten en het bestude­ren van lesboe­ken. Voor Neder­land heeft de onder­zoe­ker gekozen voor één methode, name­lijk Getal en Ruimte (G&R), en voor China zijn twee ver­schil­len­de metho­des bekeken. Ook in de formule­ring van opdrach­ten kwam naar voren dat in Neder­land minder ruimte werd geboden voor eigen inbreng dan in China. Opval­lend was dat het aandeel van opgaven met een 'real-life'-context in G&R eerder kleiner dan groter was dan in Chinese boeken. Het aandeel van wiskun­di­ge contex­ten was bij G&R wat groter.
Ook de leraren lijken in China wat meer gebruik te maken van Inquiry Based Lear­ning dan hun Neder­land­se collega's. 50% gebruik­te dat vaak, tegen­over 37% in Neder­land. Daarbij moet wel worden aangete­kend dat het gaat om kleine aantal­len: respec­tieve­lijk 30 en 16 onder­vraag­den.
gk

 

Klankbord vakvernieuwing

 
Op dit moment is de vakver­nieu­wings­commis­sie (VVC) bezig met de uitwer­king van het examen­program­ma in eindter­men. Daarbij worden alle betrok­ke­nen geraad­pleegd. Ik organi­seer twee online klank­bordbij­eenkom­sten om een inbreng te kunnen geven vanuit het hbo-onder­wijs.
Op dit moment werkt een VVC aan de actuali­sa­tie van het examen­program­ma wiskun­de voor havo en vwo. De VVC is nu bezig met de uitwer­king hiervan in eindter­men. Eind novem­ber zullen de karakte­ristie­ken daarvan en het raam­werk worden opgele­verd. Daarbij wordt ook het vervolg­onder­wijs betrok­ken. Eerder was dit al het geval bij de werk­groep die kort geleden het advies over een ver­nieuw­de vakken­struc­tuur (zie WiskundE-brief 906 en het rapport hier­over) heeft opgele­verd.
Om alle betrok­ke­nen te raadple­gen is een advies­kring inge­steld, waarin ik het hbo-onder­wijs in de natuur-, gezond­heid- en tech­niek­richtin­gen verte­genwoor­dig. Om die advies­rol goed te kunnen uitvoe­ren organi­seer ik op 15 decem­ber en in het voor­jaar twee online klank­bordbij­eenkom­sten.
Bent u docent in het hbo en wilt u aan deze bijeen­komst deelne­men, dan bent u van harte welkom. Kijk hier voor meer informa­tie. Meld u eenvou­dig bij mij aan, dan infor­meer ik u verder.
Christi­aan Boudri (christi­aan.boudri@han.nl)

 

Olympiadespel 2023

 
Het nieuwe puzzel­spel van de Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de is nu beschik­baar! Puzze­len uw leerlin­gen ook mee?
Net als in het oude puzzel­spel uit 2011, bevat het spel opgaven uit de eerste ronde. De 75 opgaven komen uit de jaren 2015 tot en met 2022. Ze zijn op onder­werp inge­deeld en staan op volgor­de van moei­lijk­heids­graad.
De sectie­voorzit­ters havo/vwo hebben afgelo­pen week een exem­plaar van het spel ontvan­gen. Verder heeft ieder­een bij de NVvW-studie­dag een spel ontvan­gen. We nodigen elke havo/vwo-school uit om ervoor te zorgen dat iedere wiskun­dedo­cent over een spel be­schikt, zowel in de onder­bouw als in de boven­bouw. Via de bestel­pagi­na kunt u koste­loos spellen bestel­len. Om de verzend­kos­ten te beper­ken ontvan­gen we de bestel­lin­gen bij voor­keur gebun­deld per school, maxi­maal één spel per wiskun­dedo­cent.
Bestel nu ook een spel voor in uw venster­bank, zodat ook uw leerlin­gen zich op een speelse manier kunnen voorbe­rei­den op de eerste ronde! Die vindt plaats van 16 tot en met 27 januari 2023. Voor meer informa­tie en in­schrij­ven, zie onze website.
Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Esther Bod, Quin­tijn Puite en Melanie Steen­tjes

 

Grote opbrengst Dick Klingens veiling

 
De Dick Klin­gens veiling heeft maar liefst € 5021,15 opge­bracht. Na deze succes­vol­le veiling, die 30 oktober eindig­de, zijn nog mooie boeken over en die staan op de veiling­site klaar voor een vaste lage prijs.
Op de boeken van Dick Klin­gens is de hele maand oktober zeer fana­tiek geboden. Door 84 collega’s zijn maar liefst 4868 bieding­en uitge­bracht. Uitein­de­lijk zijn er 692 boeken ver­kocht, met een fantas­ti­sche op­brengst. Veel dank natuur­lijk aan de familie Klin­gens voor het overdra­gen van de boeken aan het WwF en ook dank aan allen die hebben meegebo­den. De op­brengst wordt zoals u allen weet volle­dig besteed aan projec­ten voor wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­lan­den.
Ook op de studie­dag van de NVvW zijn weer goede zaken gedaan. We haalden een op­brengst van onge­veer € 650 met de verkoop aan onze boeken­kraam. Deze keer lever­den ook veel collega’s gebruik­te boeken bij ons in. Daar zijn we altijd blij mee.
Voor de Winter­ver­koop staan zo’n 250 boeken op onze veiling­site. Ook weer comple­te jaargan­gen Pythago­ras voor maar 1 euro per jaar­gang! Het aanbod kan de komende maand nog wat worden uitge­breid. Tot en met 31 maart kunt u mooie wiskun­deboe­ken en -tijd­schrif­ten voor een prikkie aan­schaf­fen. In april 2023 is de volgen­de veiling.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl),
veiling­mees­ter WwF

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
1 t/m 21 novem­ber 2022 Imagina­ry in Ensche­de. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 novem­ber 2022 Sympo­si­­um met tentoon­­stel­­ling. Ars et Mathe­­sis
7 decem­ber 2022 Start in­schrij­ving NWD. Freuden­thal Insti­tuut
15 decem­ber 2022 Online bijeen­komst voor HBO-docen­ten over vakver­nieu­wing in havo/vwo. Christi­aan Boudri
16 t/m 27 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
14 januari 2023 Winter­symposi­um. KWG
13 februa­ri t/m 2 maart 2023 Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
15 februa­ri 2023 Onder­bouw Wiskun­de Dag / VMBO Wiskun­de Dag. Freuden­thal Insti­tuut
1 t/m 23 april 2023 Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
14 en 15 april 2023 Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli 2023 Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Verschenen: Het grafiekenboek

 
Auteur:Jelke Bethle­hem
Uitgeve­rij:Amster­dam Univer­si­ty Press
Aantal pagina's:222
ISBN978 94637 20984
Prijs:€ 29,99
Grafie­ken komt u overal tegen: in de krant, op televi­sie, in weten­schappe­lij­ke publica­ties en over­heids­rappor­ten. Hoe goed zijn de grafie­ken die het brede publiek, journa­lis­ten, politi­ci, weten­schap­pers en studen­ten met grote regel­maat tegenko­men? Een goede grafiek is een krach­tig instru­ment om de bood­schap in gege­vens naar boven te halen. Maar er zijn ook veel slecht ontwor­pen grafie­ken die u makke­lijk op het verkeer­de been kunnen zetten.
Dit boek helpt u het kaf van het koren te schei­den. In 'Het grafie­ken­boek' geeft Jelke Bethle­hem veel voor­beel­den van slechte grafie­ken, afkom­stig uit aller­lei publica­ties. Voor al deze grafie­ken presen­teert hij verbe­ter­de versies. Niet alleen leert u zo grafie­ken van anderen kriti­scher te bekij­ken, maar u kunt straks ook zelf betere grafie­ken maken.
Jelke Bethle­hem is emeri­tus hoogle­raar in de survey­methodo­lo­gie aan de Univer­si­teit Leiden. Daar­voor was hij zowel weten­schappe­lijk onder­zoe­ker bij het Cen­traal Bureau voor de Statis­tiek als hoogle­raar in de statis­ti­sche informa­tiever­wer­king aan de Univer­si­teit van Amster­dam.

 

Zebra 64: Rekenen met risico’s

 
Auteur:Dennis Dannen­burg
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:72
ISBN:978-9-05-041194-3
Prijs:€ 10,=
Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom verzeke­ren we ons tegen pech met onze spullen, gezond­heid, inkomen, huis of andere perso­nen. We betalen daarom premies aan een verzeke­raar om bij tegen­spoed geld of hulp te ontvan­gen. Maar hoe worden die premies nu bere­kend?
Deze Zebra laat zien hoe verzeke­raars en hun reken­mees­ters, actua­ris­sen, wiskun­di­ge model­len gebrui­ken bij schade­verzeke­rin­gen. In hoofd­stuk­ken van een oplo­pend wiskun­dig niveau be­spreekt Dennis Dannen­burg de werking van een verzeke­ring, de samen­stel­ling van het verzeke­rings­risico, het bonus-malus systeem bij autover­zekerin­gen, premie­model­len en hun valkui­len, het eigen risico bij zorgver­zekerin­gen en de financi­ë­le buffers van verzeke­raars. Met opgaven en afslui­ten­de opdrach­ten kunt u zelf aan de slag en ervaren dat verzeke­rin­gen veel interes­san­ter en uitda­gen­der zijn dan u zou denken.
'Rekenen met risico's' is vooral bedoeld voor havo/vwo leerlin­gen met wiskun­de A.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet-particu­lie­re instel­lin­gen voor voortge­zet en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature wiskunde 1,0 fte

 
Bent u een bevlo­gen docent wiskun­de? Bent u klaar voor een nieuwe uitda­ging? Dan zijn we op zoek naar u!
In verband met ziekte is het voor onze vak­groep wiskun­de op het Ichthus College te Veenen­daal momen­teel een hele klus om alle lessen wiskun­de te geven. We zijn drin­gend op zoek naar een fullti­me docent. Het is ook moge­lijk om naar een deel van de vacatu­re te sollici­te­ren.
Nieuws­gie­rig? Klik dan hier voor meer informa­tie.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature onderwijsadviseur Rekenen/Wiskunde

 
Draagt u graag bij aan goed rekenon­der­wijs op Neder­land­se scholen?
Lijkt het u uitda­gend om school­teams hierbij te onder­steu­nen? Reageer dan op de vacatu­re ‘Onder­wijsad­vi­seur Rekenen/Wiskun­de’ bij Exper­tis Onder­wijsad­vi­seurs.
Exper­tis Onder­wijsad­vi­seurs is een lande­lijk werkend onder­wijsad­viesbu­reau dat staat voor school­verbete­ring op weten­schappe­lij­ke basis. Bekijk hier de vacatu­re.

 

Wiskundedocenten gezocht voor online klankbordsessie

 
Methode­toet­sen meten de beheer­sing van zojuist aangebo­den lesstof. Het JIJ! Leer­ling­volgsys­teem van Bureau ICE biedt toetsen die los staan van de methode. Deze toetsen zet je in om valide en betrouw­baar te meten op welk niveau een leer­ling speci­fie­ke vaardig­he­den be­heerst.
Diverse scholen die onze methode-onafhan­kelij­ke taal- of reken­toet­sen gebrui­ken, vragen ons om dit type toetsen ook voor het vak wiskun­de te ontwik­ke­len. We gaan hier­over graag met u in gesprek. Cen­traal staat de vraag: welke behoef­te heeft u als het gaat om het toetsen van wiskun­di­ge vaardig­he­den?
Aanmel­den voor een gesprek kan via deze link.

 

Nieuwe educatief consulent voor HP Prime

HP heeft Bob Pruiks­ma als educa­tief consu­lent voor de HP Prime aange­trok­ken. Bob heeft als docent wiskun­de in Sneek jaren­lang erva­ring met alle wiskun­depro­gram­ma’s in boven­bouw havo en vwo en is zelf enthou­si­ast gebrui­ker van de HP Prime. Met Bob is er een verbin­den­de factor gecre­ëerd tussen de wiskun­dedocen­ten en de produ­cent van de HP Prime.
U kunt Bob Pruiks­ma benade­ren voor al uw vragen over de HP Prime. Vindt u dat er iets op de HP Prime nóg beter of handi­ger kan? Bent u geïnte­res­seerd in een work­shop over de HP Prime op uw eigen school? Neem direct contact op met Bob via info@hp-prime.nl.

 

Gratis USB-stick met projectiesoftware

Als wiskun­dele­raar vraagt u gratis een 3-jarige soft­wareli­cen­tie aan voor uw grafi­sche en/of weten­schappe­lij­ke rekenma­chi­ne(s).
Heeft u liever de TI-Smart­View™ CE-T-projec­tiesoft­ware op een USB-stick? Zodat u deze eenvou­dig mee­neemt van klaslo­kaal naar klaslo­kaal? Dat kan ook.
Regel nu de softwa­re van uw keuze en ontvang de USB-stick!
 

 

Evaluatiemodel nieuwe Casio fx-82NL

Bent u sectie­lei­der en heeft u afgelo­pen week een fx-82NL ontvan­gen? Vergeet dan niet uzelf en uw sectie te regi­stre­ren. U kunt dan 4 exempla­ren aan uw sectie wegge­ven, zie de link in de brief.
Bent u docent, check dan bij de sectie­lei­der of u bent uitgeno­digd om uzelf te regi­stre­ren voor fx-Sensei, het Casio leer­plat­form. Doe dit voor 25 novem­ber dan krijgt de sectie een Hema appel­taar­tje.
Voor vragen kunt u terecht bij educa­tie@casio.nl
 

 

Nieuw pilothoofdstuk KERN Wiskunde 4 vwo - Statistiek

Er is een nieuw pilot­hoofd­stuk beschik­baar van KERN Wiskun­de voor 4 vwo: hoofd­stuk 6 Statis­tiek – Data samen­vat­ten. Vraag een gratis exem­plaar aan in onze webshop.
Auteurs havo tweede fase gezocht
Voor de ontwik­ke­ling van de tweede fase havo zijn wij op zoek naar auteurs. Heeft u interes­se om mee te werken aan KERN Wiskun­de voor de havo boven­bouw? Neem voor meer informa­tie contact op met Wilfred Fries­wijk: w.fries­wijk@boom.nl.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl