nummer 917, 16 oktober 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Klassikaal: frontale of coachende docent?

 
In WiskundE-brief 916 werd door Paul Beckers beweerd dat de zorge­lij­ke ontwik­ke­ling van de cijfers bij de CE’s wiskun­de wordt veroor­zaakt door de vorm van begelei­ding die leerlin­gen krijgen. In het bijzon­der de keuze voor de rol van coach zou hieraan ten grond­slag liggen. Ik wil graag een andere geluid laten horen.
Sinds het begin van dit school­jaar heb ik het hele­maal over een andere boeg gegooid met mijn leerlin­gen. Waar ik vorig jaar nog vrij veel klassi­kaal aan het uitleg­gen was, ben ik overge­stapt op minder uitleg­gen en minder vragen beant­woor­den. Sterker nog, als er een nieuw concept, met bijbeho­ren­de vaardig­he­den, wordt geïntro­du­ceerd, leg ik hooguit een paar begrip­pen uit en dan kunnen de leerlin­gen meteen aan de slag. Ik stap dan onmid­del­lijk in de rol van coach. Ik coach niet in de zin dat ik uitleg wat ze wiskun­dig fout doen of wat moge­lijk een volgen­de stap zou kunnen zijn. Ik coach op het proces dat zich af­speelt in de klas.
Lerende houding
Bete­kent dat dat ik uitslui­tend orde aan het houden ben? Abso­luut niet. Vooraf­gaand aan deze lessen heb ik veel geïnves­teerd in een lerende houding bij mijn leerlin­gen. Ze weten wat er van ze ver­wacht wordt als ze iets niet kunnen of als ze denken klaar te zijn. Ze gaan kijken wat anderen hebben gedaan om op ideeën te komen of om te contro­le­ren of hun aanpak werkt of dat ze nog iets kunnen leren van een alterna­tie­ve aanpak.
Uiter­aard volgt na het zelf ontdek­ken van nieuwe concep­tue­le kennis wel een samen­vat­ting, waarin de ver­schil­len­de invals­hoe­ken rond het nieuwe of verrijk­te concept en gecon­stateer­de miscon­cep­ties bespro­ken worden. Deze samen­vat­ting wordt door mijzelf samen met de leerlin­gen gemaakt.
Daarna volgt een fase van inoefe­nen van de bijbeho­ren­de vaardig­he­den. En als dat gebeurd is, komen de toepas­singsop­ga­ven waarbij leerlin­gen hun pro­bleemop­los­send vermo­gen moeten inzet­ten om een keuze te maken uit de in te zetten kennis en vaardig­he­den. Ook hier gaan de leerlin­gen vooral met elkaar in gesprek en vat ik achter­af samen wat ik gezien heb.
Lande­lij­ke trend
Wat de oorzaak is van de lande­lij­ke trend in de CE-cijfers is niet zo eenvou­dig te achter­ha­len. Dat lijkt me zeer complex. Ik weet in ieder geval wel dat mijn werkwij­ze niet zomaar uit een hoge hoed gekomen is. Hij is geba­seerd op 15 jaar weten­schappe­lijk onder­zoek door Peter Lilje­dahl. Hij be­schreef dit in zijn boek 'Buil­ding Thin­king Class­rooms'.
De manier van werken die een docent kiest moet vooral goed bij hem of haar passen en het is belang­rijk na te denken over de na te streven doelen. Als u meer de coachen­de rol kiest, leren uw leerlin­gen meer dingen dan alleen het nadoen van het voor­beeld dat u hen aan­reikt. Ze leren samen­wer­ken, doorzet­ten en een keer een risico nemen. Maar ze leren bovenal ook veel wiskun­de. De door Peter Lilje­dahl beschre­ven werkwij­ze doet recht aan de rijk­heid van ons vak en zorgt dat voor­beeld­je nadoen veran­dert in zelf denken en tot oplos­sin­gen komen.
Flex-uren
Fron­taal lesge­ven doe ik vaak niet, klassi­kaal meestal wel. De leerlin­gen hebben alle moge­lijkhe­den om op hun eigen wijze deel te nemen en daarbij meer of minder diep­gang te berei­ken al naar gelang de snel­heid waarmee ze zich iets nieuws eigen maken. Als we ook nog flex-uren zouden hebben, zou ook dit pro­bleem opge­lost kunnen worden en zou het ver­schil tussen de leerlin­gen kleiner kunnen worden. Uiter­aard moeten de flex-uren dan wel op een goede manier ingezet worden en dat lukt helaas vaak niet.
Ik zou dus zeggen dat een coachen­de rol van de docent de leerlin­gen heel veel kan brengen, als dit goed uitge­voerd wordt. En daar zit precies de crux. Het gaat om de kwali­teit van de docent.
Mocht u willen sparren over wel klassi­kaal, maar niet fron­taal lesge­ven, laat het me dan weten.
Maarten Müller, m.muller@maria­num.nl.

 

Bartjens Rekendictee op 11-11-22

 
Wat hebben Queen Eliza­beth, Max Verstap­pen en Mark Rutte met elkaar gemeen? Ze spelen alle drie een rol in het Bart­jens Reken­dic­tee 2022.
Op 11-11-22, de mooiste datum van het jaar, is er weer een Bart­jens reken­dic­tee. Daarin behan­delt Marjo­lein Kool van de Hoge­school Utrecht, op ludieke wijze de getal­len van 2022. De boeren­protes­ten, de rijen bij Schip­hol … alles komt langs en ieder­een, van jong tot oud, kan genie­ten van grappi­ge, actuele getal­lenver­ha­len en deelne­men aan de bekende reken­wed­strijd.
Er wordt ge­speeld in drie catego­rie­ën:
  • Basis­school­leer­krach­ten, school­begelei­ders en pabostu­den­ten
  • Wiskun­delera­ren, studen­ten (leraren­oplei­ding) wiskun­de en leraren­oplei­ders rekenen en/of wiskun­de
  • Overige deelne­mers
Prakti­sche informa­tie
Tijd: van 13.30 – 17.00 uur op vrijdag 11-11-22
Locatie: Cursus- en Verga­dercen­trum Domstad, Konings­berger­straat 9, 3531 AJ Utrecht
Deelna­me is gratis.
Vooraf aanmel­den is noodza­ke­lijk. Alleen als u een bevesti­ging van deelna­me hebt ontvan­gen, mag u komen. Verze­ker u dus snel van een plaats­je.
Aanmel­den kan via www.reken­dic­tee.nl. Daar kunt u alvast warm draaien met actuele rekenop­ga­ven.
Bart­jens Reken­dic­tee voor Kids
Doe met uw school of klas mee aan het 'Bart­jens Reken­dic­tee voor Kids', voor leerlin­gen van groep 7 en 8 van de basis­school en de brug­klas van het voortge­zet onder­wijs. Doe mee en bekijk 2022 door een reken­bril.
Marjo­lein Kool presen­teert grappi­ge verhaal­tjes en film­pjes over getal­len en bereke­nin­gen uit het jaar 2022. Tussen­door kunnen leerlin­gen puzzel­achti­ge opgaven oplos­sen. Het zijn meerkeu­zevra­gen dus ieder­een kan een gokje wagen. Het geheel wordt aangebo­den in de vorm van een reken­film die op 11-11-22 om 11 uur online beschik­baar komt. Leraren kunnen er in hun eigen school of klas een reken­wed­strijd/feest van maken.
Op www.reken­dic­tee.nl is nu al een warming-up voor het Bart­jens Reken­dic­tee voor kids te vinden. Via deze website kunnen scholen zich ook aanmel­den. Zodra de link naar het kids-dictee beschik­baar is, ontvan­gen ze een bericht en gebrui­kers­tips. Deelna­me is gratis.
Doe mee met Bart­jens Reken­dic­tee op 1-1-1-1-2-2.

 

Studiedag Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren

 
De studie­dag van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) heeft dit jaar als thema: Wiskun­de in eenheid. De bijeen­komst is zoals gebrui­ke­lijk in Veenen­daal op de eerste zater­dag van novem­ber.
Program­ma
Het program­ma van de jaarver­gade­ring/studie­dag van de NVvW ziet er als volgt uit:
tijd onder­werp
10:00−11:00 uur Jaarver­gade­ring
11:00−11:15 uur Inlei­ding studie­dag
11:15−12:00 uur Plenai­re lezing door Dirk Huyle­brouck
12:00−12:15 uur Pauze
12:15−13:05 uur Work­shopron­de 1A, lunch en markt
13:15−14:05 uur Work­shopron­de 1B, lunch en markt
14:15−15:05 uur Work­shopron­de 2
15:30−16:15 uur Plenai­re voor­dracht door Marian­ne Dijke-Droo­gers
Work­shops
U kunt kiezen uit tiental­len work­shops. Sommige work­shops sluiten heel uitdruk­ke­lijk aan op het thema eenheid, andere wat minder. Hier staat een volledi­ge lijst van work­shops.
Toegang
De jaarver­gade­ring/studie­dag van de NVvW wordt op 5 novem­ber 2022 als vanouds in het Ichtus College in Veenen­daal georga­ni­seerd. De jaarver­gade­ring is voor leden van de NVvW en voor studen­ten aan een Neder­land­se leraren­oplei­ding wiskun­de gratis toegan­ke­lijk. Anderen kunnen voor € 87,50 deelne­men aan de studie­dag. Ze zijn dan dit school­jaar meteen ook lid van de NVvW.
Via deze link kunt u zich aanmel­den voor de studie­dag.

 

Inschrijving Olympiade geopend

 
U kunt uw school weer in­schrij­ven voor de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. De informa­tiepak­ket­ten over de bèta-olympia­des, waaron­der de Wiskun­de Olympia­de, zijn naar de scholen verzon­den. Het informa­tiepak­ket bestaat uit een (ver­nieuw­de!) poster en een beknop­te brochu­re met informa­tie voor de docent.
Als uw school nog nooit heeft meege­daan, neem dan eens een kijkje op www.wiskun­deolym­pia­de.nl. Daar vindt u opgaven en trai­ningsma­teri­aal. Hiermee kunt u uw leerlin­gen voorbe­rei­den op de wed­strijd. De afname van de eerste ronde is flexi­bel. U kunt zelf een ge­schikt tijd­stip zoeken in de periode van 16 t/m 27 januari 2023.
Doe dit jaar (weer) mee! U kunt zich in­schrij­ven via de wed­strijd­site. Als u voor het eerst wed­strijd­lei­der bent, kunt u inlog­gen door bij zowel de gebrui­kers­naam als bij het wacht­woord op de wed­strijd­site de brinco­de van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf.
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes, melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl.

 

Podcast Inspectie over rekenen

 
Hoe staat het ervoor met het rekenni­veau in Neder­land en wat kunnen we doen om de reken­vaardig­he­den van leerlin­gen en studen­ten te verbete­ren? Dat hoort u in de tweede inspec­tiepod­cast over basis­vaardig­he­den.
In deze afleve­ring gaan Sarah Bergsen (school­lei­der basison­der­wijs), Kees Hooyman (rekenco­ördina­tor voortge­zet onder­wijs) en Bauke Milo (onder­wijsin­spec­teur) met elkaar in gesprek. Ze praten over het belang van goed leren rekenen en over een integra­le aanpak van het rekenon­der­wijs. Over de methode die Kees Hooyman in de podcast noemt staat een artikel in WiskundE-brief 916. Ook de manier waarop de inspec­tie toeziet op de kwali­teit van het rekenon­der­wijs komt aan bod. Aan de hand van concre­te voor­beel­den wordt duide­lijk hoe Sarah en Kees het rekenon­der­wijs op hun scholen hebben aange­pakt. De resulta­ten op hun scholen zijn hier­door flink verbe­terd.
U kunt hier de podcast beluis­te­ren.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
1 t/m 21 oktober 2022 Imagina­ry in Utrecht. Plat­form Wiskun­de Neder­land
1 t/m 30 oktober 2022 Dick Klin­gens Veiling. Wereld­wiskun­de Fonds
18 oktober 2022 Master­class Logica. Radboud Univer­si­teit
24 t/m 26 oktober 2022 Herfst­da­gen voor meisjes 4/5 havo/vwo in Utrecht. U-talent
1 t/m 21 novem­ber 2022 Imagina­ry in Ensche­de. Plat­form Wiskun­de Neder­land
5 novem­ber 2022 Jaarver­gade­ring/Studie­dag. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
11 novem­ber 2022 Bart­jens Reken­dic­tee. Hoge­school Utrecht
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
11 novem­ber 2022 Wiskun­de B-dag. Freuden­thal Insti­tuut
7 decem­ber 2022 Start in­schrij­ving NWD. Freuden­thal Insti­tuut
16 t/m 27 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
13 februa­ri t/m 2 maart 2023 Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
15 februa­ri 2023 Onder­bouw Wiskun­de Dag / VMBO Wiskun­de Dag. Freuden­thal Insti­tuut
1 t/m 23 april 2023 Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
14 en 15 april 2023 Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli 2023 Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature Windesheim – lerarenopleider Wiskunde

Deze baan doet er toe want u gaat toekom­sti­ge leraren wiskun­de oplei­den!
En dat doet u in een profes­sio­neel en super­leuk team!
Interes­se of Sollici­te­ren? Volg deze link.
 

 

Vakdidacticus Wiskunde (0,6 fte)

 
Bent u vakdi­dacti­cus wiskun­de of wiskun­dele­raar die graag vakdi­dacti­cus wil worden? Vindt u het oplei­den van nieuwe wiskun­delera­ren min­stens zo belang­rijk als wiskun­de­les geven aan leerlin­gen? Maakt u zich ook zorgen over het grote tekort aan wiskun­delera­ren en wilt u daar wat aan doen?
Dan zijn wij op zoek naar u.
Voor meer informa­tie, klik hier.

 

Wiskunde tutor gevraagd (0,2 fte)

De Radboud Univer­si­teit zoekt per direct een wiskun­de tutor (0,2 fte via detache­ring).
Voor onze wiskun­decur­sus­sen binnen de bache­lorop­lei­ding Compu­ting Science zijn we op zoek naar een wiskun­de tutor voor 0,2 fte (1 dag per week). Tutoren zijn docen­ten die ook werken op een middel­ba­re school als docent. Zij zijn in deel­tijd gedeta­cheerd om eerste­jaars studen­ten bij te staan in de over­gang van middel­ba­re school naar univer­si­teit.
Heeft u interes­se, neem dan contact op met Vera Kamp­huis via vera.kamp­huis@ru.nl of 024-365 33 51.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Wim Klein, de laatste menselijke computer

 
Muziek­thea­ter en wiskun­de
In een mix van rock & jazz, ongeken­de verha­len & songs, vertol­ken Jan van den Berg en de band VLEK het grootse en meesle­pen­de levens­ver­haal van het hoofdre­kenwon­der Wim Klein, de laatste mens ooit die de compu­ter te snel af was.
De premiè­re is op 25 oktober in Fras­cati Amster­dam.
Voor meer informa­tie en speelda­ta kijk op: www.theater­ad­hoc.nl

 

Leer uw leerlingen stap voor stap programmeren in Python

Laat uw leerlin­gen program­me­ren in Python met korte activi­tei­ten op de TI-84 Plus CE-T Python Edition of de TI-Nspire™ CX II-T.
Er zijn diverse modules van 10 minuten, varië­rend van de beginse­len van Python tot aan de micro:bit. Aanspre­ken­de opdrach­ten die uw leerlin­gen warm maken voor vaardig­he­den waar ze nog veel plezier van zullen hebben.
Ga nu naar de website.
 

 

Digitaal Lesmateriaal Wiskunde

De docen­tenbun­dels wiskun­de A en wiskun­de B van Aljevra­gen sluiten perfect aan bij ieder lespro­gram­ma en zijn te gebrui­ken tijdens de les of als basis voor een proef­werk, overho­ring of examen. Met ieder 400 opgaven ver­deeld over een groot aantal onder­wer­pen.
Meer informa­tie? Kijk op onze website!

 

Kennismakingsbijeenkomst KERN Wiskunde vmbo

Reser­veer alvast in uw agenda: 30 novem­ber organi­se­ren we een gezelli­ge middag in Meppel.
Van 15.30 tot 18.00 uur kunt u kennis­ma­ken met het team en auteurs van KERN Wiskun­de vmbo. Boven­dien kunt u ervarin­gen uitwis­se­len met gebrui­kers van de methode onder het genot van een hapje en een drankje.
Wilt u op de hoogte blijven? Stuur een mail aan i.lever@boom.nl.
 

 
redactie:Jeanne Kok en Gerard Koolstra
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl