nummer 916, 2 oktober 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Veel onvoldoendes bij CE wiskunde
Bij het laatste centraal examen zijn bij wiskunde behoorlijk wat onvoldoendes gevallen, ondanks de soms genereuze N-termen.
De hoogste percentages zien we op het vmbo, waar wiskunde geen kernvak is.
Hier mocht het eindcijfer geschrapt worden.
Afgelopen woensdag is -eindelijk- het examenverslag 2022 gepubliceerd.
In feite gaat het om een aantal publicaties en deels interactieve applicaties, waaruit per vak allerlei informatie te vergaren is.
Sommige belangrijke cijfers, zoals gemiddelde scores en cijfers, waren al eerder gepubliceerd (zie ook WiskundE-brief 913).
Maar voor informatie over de spreiding van de resultaten was het toch echt wachten op het examenverslag.
Het percentage onvoldoendes wordt mede bepaald door de N-termen *.
Die waren dit jaar wederom wat hoger dan gebruikelijk.
Desondanks zien we bij veel wiskundevakken relatief veel onvoldoendes.
De ontwikkeling die we vorig jaar signaleerden (zie WiskundE-brief 895) lijkt zich voort te zetten.
Vooral vmbo zorgelijk
De hoogste percentages onvoldoendes zien we bij vmbo basis (bb) en vooral bij vmbo kader (kb).
De centrale examens wiskunde worden daar bijna uitsluitend digitaal afgenomen, gespreid over een langere periode.
Er zijn maar liefst 9 versies, ieder met zijn eigen N-term.
De percentages onvoldoende lagen bij vmbo basis tussen 36 en 40 en bij vmbo kader tussen 47 en 55.
In 2021 lagen de percentages iets lager, tussen 18 en 23 bij basis, en tussen 40 en 47 bij kader.
Er worden ook nog steeds schriftelijke examens afgenomen, maar dat betreft slechts enkele tientallen leerlingen.
Bij de andere onderwijstypen gaat het steeds om de resultaten van het eerste tijdvak van het centraal schriftelijk eindexamen.
Hier springen havo wiskunde B en de 'mavo' (vmbo theoretische en gemengde leerweg, gt) eruit, met rond de 35% onvoldoende.
Het havo wiskunde B-examen werd door de docenten voor het tweede achtereenvolgende jaar als matig beoordeeld met een gemiddeld cijfer van 5,8 en vorig jaar 5,5.
Bij het vmbo gt-examen is de waardering een stuk hoger: 6,5 dit jaar en 6,8 vorig jaar.
Van de digitale vmbo-examens zijn (mij) geen beoordelingen bekend.
Perfecte score
Aan de andere kant van het spectrum zien we leerlingen die de perfecte score halen op het centraal examen.
Bij vmbo gt waren dat er 18, bij havo wiskunde B vier en bij vwo wiskunde B 35.
Dit wijkt weinig af van de van de cijfers van de laatste jaren, met een uitzondering.
In 2016 waren er nog 174 leerlingen die het vwo wiskunde B centraal foutloos maakten.
Vooral bij wiskunde B (vwo) zie je al jaren dat de cijfers van het centraal schriftelijk een hoge spreiding vertonen.
Enerzijds maken behoorlijk wat leerlingen het examen slecht en anderzijds scoort een aanzienlijke groep leerlingen (heel) goed.
Bij wiskunde A is de spreiding veel kleiner.
Opmerkelijk is dat de laatste twee jaar de standaardafwijking bij het wiskunde-examen vmbo gt ook hoog is, dit jaar met 1,60 zelfs iets hoger dan bij wiskunde B vwo.
In beeld gebracht ziet dat er zo uit:
| cijferverdeling vmbo gt wiskunde 2022 | |
Opmerkelijk is het aantal zeer lage cijfers, dat zal zeker met de duimregeling te maken hebben.
Bij wiskunde B vwo is de spreiding bijna gelijk (sd=1,59), maar zijn er veel minder zeer lage cijfers en meer zeer hoge.
| cijferverdeling vwo wiskunde b 2022 | |
gk
-----------------------------------------------
* De N-termen voor de schriftelijke eindexamens zijn snel op te zoeken via www.ntermen.nl/
|
Havo wiskunde B, wat gaat er mis?
Graag wil ik reageren op het artikel in WiskundE-brief 915 waarin voor havo wiskunde B zorgen worden uitgesproken.
Die zorgen gaan over de dalende trend in de belangstelling voor dit vak en over de scores bij de examens.
Eerlijk gezegd was ik er na het derde tijdvak havo wiskunde B even helemaal klaar mee.
Wat een frustratie.
Een moeilijk examen met een aantal vreemde vragen.
Kansarme leerlingen die bij dit examen kansloos werden, terwijl ik ze geadviseerd had het derde tijdvak te doen vanwege de langere voorbereidingstijd en
de extra mogelijkheden voor ondersteuning.
Deze frustratie was voor mij niet nieuw.
Strijd
Al langer, ook al voor Corona, loop ik er tegenaan dat het aanleren van wiskunde B in havo 4 en 5 ondanks jarenlange ervaring - een hele strijd is.
Een strijd om leerlingen te motiveren, op niveau te brengen, door een grote hoeveelheid stof met een hoge kennisdichtheid te slepen en te laten slagen.
Cijfers laten zien dat steeds minder leerlingen op de havo een NT-profiel kiezen en dat de scores op het examen dalen.
De technische HBO-opleidingen vereisen intussen 'gewoon' wiskunde A.
Uit internationaal onderzoek is al eerder gebleken dat in Nederland leerlingen weinig plezier aan wiskunde beleven.
En juist dat plezier is wat leerlingen die op de havo wiskunde B hebben gekozen goed kunnen gebruiken.
Vragen
Wat gaat er mis met het vak wiskunde B op de havo?
Is het programma te zwaar? Of te omvangrijk? Hebben de schoolboeken de eindtermen wel goed vertaald?
Past dat nog bij de leerling van deze tijd? Ligt het aan de leerlingen? Of aan de docenten?
En wat gaat er mis met de examens havo wiskunde B?
Zijn ze slecht voorspelbaar? Staan de vragen te ver van het werk in de klas af? En hoe zit het met de scores en de N-termen?
Oproep
Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen van andere docenten zijn.
Daarom wil ik een onderzoek doen door middel van een enquête.
Ik wil namelijk de mening over bepaalde stellingen peilen.
Heeft u zelf een mening en wilt u die als een stelling formuleren - positief dan wel negatief verwoord-, dan zou ik het fijn vinden om die toegestuurd te krijgen.
Te zijner tijd kunnen we een oproep in de wiskundE-brief plaatsen.
Uiteraard zijn ook andere reacties welkom.
Theo Nijboer, Leeuwarder Lyceum, ( tnijboer@ovofn.nl)
|
Terug naar klassikaal frontale lessen bij wiskunde?
In WiskundE-brief 915 werd aandacht besteed aan de zorgelijke ontwikkeling bij de CE's wiskunde.
Ook ik zie dat leerlingen in het voortgezet onderwijs steeds meer moeite hebben met wiskunde.
Ik vrees dat dat samenhangt met de vorm van begeleiding die leerlingen krijgen.
Gelukkig kan op de havo en in het vmbo een deel van de leerlingen zittenblijven voorkomen door uiteindelijk een pakket te kiezen zonder wiskunde. Al in een vroegtijdig stadium wordt hierop door de school geanticipeerd.
In het laatste wiskundejaar telt bij zwakke leerlingen het wiskundecijfer niet meer mee of vervalt de verplichting het vak nog te volgen.
Steeds meer scholen bieden tegenwoordig flex-uren met begeleiding en ondersteuning.
De coachende rol van de docent verliest zijn kracht doordat leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren.
Vanwege achterstanden in hun planning zijn veel leerlingen bezig met alles behalve wiskunde of met een inherente herkansing.
Mijn plezier in wiskunde doceren ben ik na de coronatijd definitief verloren.
Het kennisniveau loopt ver achter bij mijn verwachting.
Als er al opgaven worden gemaakt, veelal in een vrijwel onleesbaar handschrift, dan ontbreekt vaak de oplossingsstrategie. Grove taalfouten zijn eerder regel dan uitzondering.
Bij het fysiek begeleiden van leerlingen constateer ik dat ook handigheid in het gebruik van de rekenmachine ontbreekt.
Wordt het niet tijd voor differentiatie tussen de vakken uit de lessentabel, waarbij onder meer wiskunde weer 'gewoon' continue klassikaal frontaal wordt gegeven?
Laat iedereen op hetzelfde moment werken aan de dezelfde opgaven.
Goede leerlingen vinden vanzelf hun weg om zelfstandig verder te werken of zwakke leerlingen te begeleiden.
Ooit kreeg ik halverwege het schooljaar verwaarloosde havo 4 klassen met een enorme leerachterstand bij wiskunde. Om ouders tegemoet te komen werden leerlingen toch bevorderd naar havo 5.
Veel leerlingen nam ik in havo 5 weer onder mijn hoede. Het gemiddelde van een 7 bij het CE van wiskunde B was een échte beloning. Helaas paste de door mij gehanteerde werkvorm niet binnen de visie van de school.
Concreet ben ik op zoek naar ervaringen van docenten op scholen waar wiskunde daadwerkelijk klassikaal frontaal wordt gegeven, terwijl leerlingen bij andere vakken wél hun eigen verantwoordelijkheid mogen nemen bij het leren.
Paul Beckers, Beckers.paul@hotmail.com
|
Waarom scoren meisjes slechter op het CE?
Prestatieverschillen tussen jongens en meisjes hebben veel te maken met verschillen in taakgerichtheid en faalangst.
Het is van belang niet alleen naar de cijfers voor het centraal examen te kijken.
De schoolexamenresultaten zijn minstens zo belangrijk, en daar scoren meisjes vaak beter, ook bij wiskunde.
In WiskundE-brief 915 werd aandacht besteed aan de zorgelijke ontwikkeling bij de CE's wiskunde, vooral bij de meisjes.
Aan het eind van dat artikel wordt de vraag gesteld of de slechtere scores bij meisjes bij het laatste examen een incident zijn of dat er echt onderliggende oorzaken zijn.
In een vorig jaar gepubliceerde studie gaan Marion van Brederode en
Martijn Meeter uitgebreid in op de verschillen tussen meisjes en jongens bij het centraal eindexamen en bij de schoolexamens.
Wat blijkt: in de periode 2010-2018 scoorden de meisjes relatief goed op de schoolexamens en relatief slecht op op het centraal examen.
Bij de jongens was dat juist andersom.
Kijken we bijvoorbeeld naar wiskunde B op de havo dan zien we dat de meisjes bij het schoolexamen gemiddelde 0,2 punt hoger scoorden dan de jongens.
En bij het CE scoorden ze juist 0,2 punt lager.
Een dergelijk patroon zien we overal, zij het op het vmbo met een kleine variatie: daar scoren de meisjes bij het SE iets lager dan de jongens en bij het CE een stuk lager.
Het Centraal Examen wordt vaak hoger aangeslagen dan het schoolexamen.
Echter, uit onderzoek blijkt dat schoolexamencijfers
een betere voorspeller zijn van studiesucces.
Dat is niet zo verwonderlijk, want de schoolexamencijfers zijn het resultaat van een reeks toetsen, verdeeld over meerdere jaren,
terwijl het cijfer voor het centraal examen meer een momentopname is.
Als mogelijke verklaring voor de wat tegenvallende cijfers voor meisjes bij het CE noemen de auteurs stress:
"Een centraal examen is een stressor, en het helpt om daarvoor niet te zenuwachtig of onzeker te zijn.
Jongens hebben misschien meer vertrouwen in het eigen kunnen (net als leerlingen uit bevoorrechte groepen) en krijgen dit vertrouwen mogelijk ook meer van hun ouders,
docenten en vrienden mee. Analyses van antwoorden op vragenlijsten bij PISA-toetsen geven verder aan dat meisjes zich over het algemeen meer zorgen maken over falen dan jongens,
ook wanneer meisjes hogere scores hebben dan jongens." |
Dit sluit ook aan bij wat mijn eigen ervaringen zijn.
Meisjes zijn in het algemeen wat serieuzer, willen het graag goed doen en zijn (dus) ook meer vatbaar voor faalangst.
Jongens zijn gemiddeld wat nonchalanter en hebben dan ook minder vaak last van faalangst.
Daarnaast kunnen ze beter pieken, zeker als het echt nodig is!
Zo gamen vooral jongens. Ze gaan een korte tijd ergens voor en worden beloond.
Ik heb mij er op onze school een aantal jaren geleden enigszins in verdiept.
Daarbij kwam ik tot de volgende algemene beelden:
- Jongens zijn meer dan meisjes competitief/prestatiegericht ingesteld.
Jongens kunnen zich daardoor, wanneer het echt moet, goed focussen en beter presteren.
- Er is in die examenperiode niet echt een planning nodig.
De examenperiode is overzichtelijk en vrij kort.
Dat is anders dan de lange perioden in het gewone schooljaar.
Dat werkt bij het CE in het voordeel van de jongens.
- Het examen is een geweldig einddoel: daarna een volgende opleiding! Wat een excentrieke motivatie!
- Jongens presteren beter onder tijdsdruk.
- Meisjes blijken meer last te hebben van faalangst en onzekerheid dan jongens.
Als meisjes denken dat een opdracht te moeilijk voor hen is, zijn ze eerder dan jongens geneigd het op te geven.
Jaap Siertsema, Greijdanus Hardenberg
|
Regels gebruik GR op CE
Onlangs verschenen de
vakspecifieke mededelingen,
als onderdeel van de jaarlijkse Septembermededeling van het CvTE.
Daarin staat uitdrukkelijk vermeld dat (pas) in maart bekend wordt met welke software de grafische rekenmachine op het eindexamen (vanaf mei) gebruikt mag worden.
Over de examenstand wordt het volgende gezegd:
"Tijdens het centrale examen (...) dient de grafische rekenmachine te zijn geblokkeerd door de juiste Nederlandse examenstand, die in maart voorafgaand aan het examen gepubliceerd wordt.
Bij het vaststellen van een procedure voor het instellen van de examenstand én de controle daarvan,
zal de school rekening moeten houden met de werking van de machine(s) die op school gebruikt wordt/worden." |
Voor informatie over het instellen van de examenstand wordt verwezen naar de websites van de betreffende fabrikanten:
Van belang is ook de versie van het besturingssysteem:
"Het is altijd mogelijk dat gedurende het jaar problemen met een bepaalde machine worden gesignaleerd die in een nieuwe examenstand of een nieuw operating system worden opgelost.
Om die reden is het aan te raden om voor het examen het meest recente operating system of de meest recente examenstand te installeren.
Voor alle typen grafische rekenmachines geldt dat de machine voorzien is van de minimale OS of firmwareversie die in maart voorafgaand aan het centraal examen
voor de betreffende machine door het CvTE wordt gespecificeerd." |
Opvallend is dat in bovenstaande alinea eerst wordt gezegd dat het aan te raden is de meest recente versie te installeren, terwijl verderop sprake is van
een verplichting om minimaal de versie die in maart wordt gespecificeerd te gebruiken.
Dat is, zo blijkt, niet altijd de de meest recente versie.
Naar aanleiding van protesten uit het land, heeft het CvTE intussen toegezegd om er naar te streven om al in januari bekend te maken te maken welke versie (minimaal)
wordt geëist voor het examen in mei.
gk
|
Vakoverstijgend rekenen
Afgelopen schooljaar is door drie Utrechtse scholen lesmateriaal ontwikkeld voor Vakoverstijgend Rekenen.
Het materiaal is bedoeld voor leerlingen van leerjaar 3 bij de vakken wiskunde, natuurkunde en economie.
Het materiaal bestaat uit een leerlingenbundel, een presentatie, video's, digitale opgaven, quizzen en een docentenhandleiding.
Een belangrijk probleem bij rekenen is dat elk vak zijn eigen tradities kent.
Zo gebruiken basisscholen voor het rekenen met procenten een andere aanpak dan de meeste wiskundeboeken.
Ook economie en natuurkunde hebben hiervoor ieder hun eigen aanpak.
Met een paar eenvoudige afspraken kan de kwaliteit van het rekenonderwijs een flinke sprong maken.
Een sprong die zo groot is dat het effect zichtbaar is in de examenresultaten.
Vakoverstijgend Rekenen blijkt echt verschil te maken.
Leerlingen die weer plezier krijgen in rekenen, enthousiaste docenten en betere resultaten.
Dat komt doordat gekozen is voor een eenvoudige en overzichtelijke aanpak.
Ook op uw shool?
Scholen die gebruik willen maken van Vakoverstijgend Rekenen kunnen daarbij ondersteuning krijgen van professionals.
Die ondersteuning bestaat uit een kennismakingsbijeenkomst, een training voor docenten en het vaststellen van een invoeringstraject.
U kunt een deel van het materiaal bekijken op YouTube.
Meer informatie over het project vakoverstijgend rekenen staat op www.vo-rekenen.nl.
In Euclides komt binnenkort een uitgebreid artikel over dit onderwerp.
Als u vragen heeft kunt u mij bereiken via het emailadres hieronder.
Kees Hooyman ( k.hooyman@boni.nl)
|
Wie wil onze redactie versterken?
We zijn nog steeds op zoek naar een nieuwe redacteur.
We zoeken een wiskundedocent die enerzijds de dagelijkse praktijk van binnenuit kent en anderzijds belangstelling heeft voor landelijke ontwikkelingen en discussies.
De tijdsinvestering is beperkt, omdat het werk en het overleg doorgaans online plaatsvinden.
De redactie komt normaal gesproken een of twee keer per jaar fysiek bij elkaar.
Daarbij gaat het om teamwerk, waarbij gebrek aan tijd van de een meestal goed kan worden opgevangen door de ander.
Het werk voor de WiskundE-brief is vrijwilligerswerk.
Wel ontvangen de redactieleden, zolang de financiële situatie van de stichting die de brief uitgeeft dat toelaat, jaarlijks de maximale belastingvrije vrijwilligersvergoeding.
De afgelopen jaren was dat € 1500,= per persoon.
Als u overweegt om op dit aanbod in te gaan of meer informatie wilt hebben, neem dan even contact op: redactie@wiskundebrief.nl.
|
Masterclass Logica voor leerlingen Nijmegen
Dinsdagmiddag 18 oktober wordt er op de Radboud universiteit Nijmegen een Masterclass Logica georganiseerd.
Deze masterclass richt zich op bovenbouwleerlingen van het vwo.
Op een eiland zijn twee typen bewoners: ridders en schurken.
Ridders spreken altijd de waarheid en schurken liegen altijd.
Een bewoner zegt: 'Mijn zus en ik zijn allebei ridders of allebei schurken.'
Wat voor type bewoner is de zus?
Raadsels en metaraadsels
Logische puzzels zijn niet alleen leuk: ze laten ook goed zien hoe men in de wiskunde over waarheid en onwaarheid denkt.
De wiskundige, filosoof en illusionist Raymond Smullyan heeft veel van zulke logische puzzels bedacht.
Tijdens deze masterclass gaan we onder andere in op raadsels en metaraadsels, waarbij je slechts een deel van het raasel krijgt, met de informatie of deze wel of niet op te lossen is.
Ook gaan we in op een aantal vraagstukken waarbij de oplossing makkelijk lijkt, maar het bewijs toch lastig blijkt.
Zie onze site voor meer informatie en
voor het aanmeldformulier.
Aan onze masterclasses zijn geen kosten verbonden.
Tim van Lier
|
Wiskunde in Teams
Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen voor leerlingen uit 3 vmbo-t/havo/vwo en uit 5/6 havo/vwo.
Daarbij werken leerlingen een hele dag in teams van 3 of 4 aan een grote wiskundige opdracht.
Het gaat om de Wiskunde A-lympiade, de Wiskunde B-dag en
Onderbouw Wiskunde Dag/VMBO Wiskunde Dag.
Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal.
Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang.
De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren.
Ze zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of als wiskundige denkactiviteit.
Het resultaat van de wiskundedag is een werkstuk, en voor de onderbouw/vmbo soms een filmpje.
De dag vindt plaats op de eigen school, op een vaste dag.
U kunt zich als docent van een school opgeven.
Dan krijgt u de opdracht toegestuurd.
Als u zich opgeeft voor een (van de) evenement(en) is deelnemen aan de competitie niet verplicht.
Wanneer u wel deelneemt, kunt u het beste resultaat toesturen naar het Freudenthal Instituut.
Daarmee vallen uw leerlingen mogelijk in de prijzen.
Praktisch
De Voorronde Wiskunde A-lympiade en de Wiskunde B-dag vinden plaats op 11 november 2022, van 9:00-16:00 uur op de eigen school.
Deze is voor leerlingen uit klas 5 en 6 van havo of vwo.
De Onderbouw Wiskunde Dag/VMBO Wiskunde Dag is op 15 februari 2023, van 9:00-14:00 uur, ook op de eigen school.
En deze dag is voor leerlingen uit de derde klas van vmbo-t, havo of vwo.
Voor beide dagen wordt enige tijd van tevoren een 'netwerkbijeenkomst' georganiseerd op het Freudenthal Instituut.
Dan wordt een deel van de opdracht gezamenlijk bekeken en besproken.
Voor iedereen die hier meer over wil weten, hebben we een online vragenuurtje op vrijdag 7 oktober, van 16-17 uur via Teams.
U komt in deze Teams-bijeenkomst via deze link.
Meer informatie over Wiskunde in Teams, over opgeven voor (één van de) dagen, over organisatie op de school, over de netwerkbijeenkomst en meer
vindt u hier.
|
Scholen gezocht voor interpreteren van datagrafieken
Ik zoek docenten met mavo-, havo- of vwo-leerlingen die mee meedoen aan (een voorstel voor) een onderzoeksproject.
Het project zelf zal in 2024 starten.
Het gaat om het interpreteren van datagrafieken door leerlingen.
Dit onderzoeken we door het meten van oogbewegingen via de webcam.
In mijn promotieonderzoek heb ik oogbewegingen gemeten met dure apparatuur.
Het blijkt dat we de door leerlingen gebruikte strategieën hierin kunnen zien, ook als leerlingen die niet goed onder woorden kunnen brengen.
Hierover stond een artikel in Euclides (blz. 10 13).
Ook twee Engelstalige videos van 5 minuten zijn illustratief: deze en
deze.
Vervolgonderzoek
In een vervolgonderzoek willen wij vanuit het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van de Hogeschool Utrecht in samenwerking met de Universiteit Utrecht
onderzoeken of oogbewegingen en strategieën van leerlingen ook kunnen worden gemeten met webcams.
Wilt u daarover meedenken en eventueel meedoen met een aantal leerlingen? Stuur dan een mail naar lonneke.boels@hu.nl.
In de week van 31 oktober 2022 zal een overleg volgen met geïnteresseerde partners.
In de aanvraag voor het onderzoek zal de school moeten aangeven in principe mee te willen doen.
De deadline is 10 november 2022.
Lonneke Boels, lonneke.boels@hu.nl
|
PISA-onderzoek pas dit najaar
Het laatste gepubliceerde PISA-onderzoek naar de stand van zaken voor onder andere wiskundige geletterdheid bij 15 jarigen dateert alweer uit 2018.
Normaal wordt dit internationale onderzoek om de drie jaar gehouden en worden de resultaten ongeveer een jaar later gepubliceerd.
Zo rond Sinterklaas van dit jaar zouden we de resultaten mogen verwachten van het nieuwste onderzoek, dat in 2021 zou plaatsvinden.
Echter, vanwege corona is alles een jaar uitgesteld.
Het PISA-onderzoek wordt nu pas in de komende maanden, oktober tot en met december, afgenomen op ongeveer 175 verschillende scholen.
Hiervoor zijn/worden zo'n 8 000 leerlingen geselecteerd.
Scholen zijn niet altijd dol op deelname.
Vorige maand deed de VO-raad nog een klemmend beroep op
de scholen om wel mee te werken.
Het risico van te weinig deelnemers is dat de resultaten niet meer (echt) meetellen in het internationale rapport en
dat er in Nederland discussie ontstaat over de betrouwbaarheid van de cijfers.
Dit najaar is wiskundige geletterdheid het hoofddomein van het onderzoek, net als in 2012 (zie WiskundE-brief 654 en 656).
Dat betekent ondermeer dat wat meer details van de resultaten in dit domein beschikbaar komen.
En vermoedelijk krijgen we ook wat meer achtergrondinformatie over de wiskundelessen.
De leerlingen beantwoorden in een twee uur durende toets ook vragen over de andere domeinen: natuurwetenschappen, leesvaardigheid, financiële geletterdheid en/of creatief denken.
Vervolgens moet er een vragenlijst ingevuld worden over diverse onderwerpen zoals de thuissituatie, school, vrienden en familie, vrije tijd, studiegewoonten en welbevinden.
Zowel de toetsvragen als de vragenlijst moeten op een laptop worden beantwoord.
Meer informatie, waaronder enkele voorbeeldvragen, vindt u op deze website.
|
Actualisatie kerndoelen wiskunde
SLO heeft een digitaal platform voor actualisatie van de kerndoelen rekenen en wiskunde in de lucht gebracht.
Over deze actualisatie schreven we al eerder.
Via dit platform kunt u zichzelf op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Op het platform vind u meer informatie over ondermeer de fasering van de werkzaamheden en de planning.
Onderaan de platformpagina kunt u zich opgeven voor een nieuwsbrief.
|
Adviezen basisvaardigheden rekenen/wiskunde
Omdat te veel leerlingen het onderwijs verlaten zonder de basisvaardigheden goed te beheersen, is het belangrijk deze te versterken.
SLO heeft hierover het een en ander gepubliceerd.
Beheersen leerlingen de basisvaardigheden rekenen-wiskunde?
Hierover heeft SLO een
factsheet gemaakt.
Met het dit stappenplan kunnen scholen een plan van aanpak maken.
Ook zijn een aantal adviezen geformuleerd.
Het reken-wiskundeaanbod moet passen bij de leerling en dat is anders voor een sterke dan voor een zwakke rekenaar.
Ook is het verstandig expliciet een link naar andere vakken te leggen.
Tot slot is het belangrijk om kennis, vaardigheden en inzichten te combineren.
Op deze pagina vind u meer informatie over versterking van de basisvaardigheden.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Universitair Docent Lerarenopleiding Wiskunde
Heeft u hart voor het onderwijs en zet u graag uw academische ervaring in bij het opleiden van een nieuwe generatie wiskundeleraren?
Versterk ons team als Universitair Docent Lerarenopleiding Wiskunde(0,8 - 1,0 fte).
Hier vindt u meer informatie.
U kunt ook reageren voor een deel van de aanstelling.
|
|
|
Advertenties
Smart: implementatieplan op maat
SmartWiskunde is een blended lesmethode die gebruikmaakt van dezelfde technieken als marktleider SmartRekenen.
Het krachtige adaptieve leerplatform is dan ook speciaal ontwikkeld om sommen te maken en de stappen die een leerling hierin maakt, te volgen.
Zo heeft u als docent live inzicht in het individuele leerproces en bespaart u kostbare tijd in de voorbereiding van lessen.
Overweegt u over te stappen naar een nieuwe wiskundemethode?
Dan heeft dat best wat voeten in aarde.
SmartWiskunde biedt elke school een implementatieplan op maat.
Daarnaast is voor docent en leerling altijd support beschikbaar voor vragen tijdens of na de les.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Lees hier verder!
|
|
|
KERN Wiskunde bovenbouw havo & vwo
Benieuwd naar KERN Wiskunde voor de Tweede Fase?
De eerste voorbeeldkaternen voor vwo wiskunde A en B en zijn nu gratis beschikbaar.
Topkwaliteit en vrije keuze voor de helft van het geld.
KERN Wiskunde dwingt u tot niets.
U bepaalt hoe u wilt werken.
Vraag nu hier de gratis voorbeeldkaternen aan.
|
|
|
Digitaal Lesmateriaal Wiskunde
De docentenbundels wiskunde A en wiskunde B van Aljevragen sluiten perfect aan bij ieder lesprogramma.
En ze zijn te gebruiken tijdens de les of als basis voor een proefwerk, overhoring of examen.
Met ieder 400 opgaven verdeeld over een groot aantal onderwerpen.
Meer informatie? Kijk op onze website!
|
T3 on Tour: leuke, leerzame lessen met Python
Door het hele land geven onze T3-trainers workshops over 'Python in de wiskundeles'.
Dus ook bij u in de buurt.
Dit doen ze aan de hand van begrippen als computational thinking en physical computing.
Zodat u precies weet wat ze betekenen en hoe u ze een plek geeft in uw les.
Laat u alvast een middag uitroosteren in oktober of november.
Tot dan!
|
|
|
|
|