nummer 915, 18 septem­ber 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Toegang tot lesmateriaal gegarandeerd?

 
Op veel scholen wordt tegen­woor­dig met een Licen­tio-Folio systeem (LiFo) systeem gewerkt. Hierbij schaft de school een licen­tie aan voor het gebruik van het digita­le leerma­teri­aal. Daarmee krijgt een leer­ling toegang tot de gehele digita­le methode, voor alle leerja­ren en alle onder­wijsni­veaus. De school heeft vervol­gens de optie om daar ook een papie­ren exem­plaar (folio) bij aan te schaf­fen in de vorm van een leer­werk­boek, waarin leerlin­gen ook aanteke­nin­gen kunnen maken. Dit is de theorie. De prak­tijk laat, ook bij wiskun­de, vaak een ander beeld zien.
De toegang tot het digita­le materi­aal blijkt minder vanzelf­spre­kend dan gedacht, vooral de scholen die vroeg zijn gestart lijken daarmee te kampen gehad te hebben. Onder­meer in de Face­book-groep Leraar Wiskun­de kwamen afgelo­pen weken weer tal van ontevre­den reac­ties voorbij. Edities die al lang online hadden moeten zijn komen dat pas na de vakan­tie, werkbla­den, data­sets of toetsen zijn niet te vinden, leerlin­gen kunnen niet bij hun lesmate­ri­aal enzo­voort. Voor leraren is het soms een doolhof, met steeds wisse­len­de presen­ta­ties van het materi­aal. Alsof je boeken­kast regelma­tig door een buiten­staan­der wordt gereor­gani­seerd...
Privacy
Daarbij komt dat de gebrui­ker aller­lei conces­sies moet doen aangaan­de veilig­heid en privacy. Noord­hoff advi­seert scholen per mail om cookies van derden en popups toe te staan en 'voorkom track­ing' uit te zetten om de site goed te laten functio­ne­ren. Vreemd genoeg ver­schijnt geen cookie­waar­schu­wing bij het openen van het materi­aal. Verder is bij iPads iOS 15 nodig, wat bete­kent dat iPads met een bestu­rings­sys­teem van 1 jaar oud al niet meer onder­steund worden.
Boeken
Een ander punt betreft de beschik­baar­heid van de (papie­ren) boeken. De verkeer­de of te weinig boeken worden gele­verd, of de leve­ring is ernstig ver­traagd. Een bericht hier­over van de Aob kreeg de aan­dacht van de lande­lij­ke pers. Via de website van Noord­hoff kunnen scholen een deel van het materi­aal behoren­de bij Getal en Ruimte en Moderne Wiskun­de dat niet gele­verd is alvast downloa­den en eventu­eel uitprin­ten. Dat blijft een pro­bleem als een docent de hoofd­stuk­ken niet op volgor­de behan­delt of nog iets uit het vorige school­jaar her­haalt. In een aantal geval­len komen de echte uitga­ven pas in novem­ber beschik­baar. Of nooit meer... Sommige edities die nog volop in gebruik zijn worden name­lijk niet meer gele­verd, waar­door scholen gedwon­gen worden op een nieuwe editie over te stappen. Dat is echter niet nodig gezien het examen­program­ma of de tussen­doe­len.
Verspil­ling
Van een andere orde is de kritiek op de geld- en papier­verspil­ling die samen­gaat met het steeds sneller uitbren­gen van volgen­de edities en het gebruik van flexboe­ken. Door oudere edities niet meer te onder­steu­nen in een digita­le omge­ving, raken edities kunstma­tig verou­derd. In mei ver­scheen in de Volks­krant een opinie­stuk onder de titel 'Docen­ten gekne­veld door papier­verslin­dend verkoop­sys­teem van grote uitgeve­rij­en'. Ook de VO-raad is kri­tisch over de kosten die het systeem met zich brengt.
Dat moet beter
Zelfs als we deze funda­mente­le kritiek even laten liggen, is er ruimte voor verbete­ring. Een uitge­ver die klantge­richt is, zorgt dat alles op tijd hele­maal in orde is. Boven­dien zorgt een verant­woorde­lij­ke uitge­ver dat boeken die nog prima bruik­baar zijn gele­verd blijven worden, tezamen met de bijbeho­ren­de service. Dat is iets anders dan school­bestu­ren aanspre­ken op gebruik van pdf's en kopieën om de lessen te laten door­gaan.
In het afgelo­pen school­jaar besteed­den we enkele keren aan­dacht aan het functio­ne­ren van online wiskun­demate­ri­aal van Noord­hoff. De laatste keer is ook aan­dacht besteed aan de reactie van deze uitge­ver, die beter­schap beloof­de.
"We werken intus­sen hard aan de migra­tie naar het nieuwe plat­form, waarin de fouten in de content van de onder­bouw van de 12e editie zijn gecorri­geerd. Deze migra­tie staat gepland voor komende zomerva­kan­tie. Op het nieuwe plat­form kunnen we regelma­tig weer updates en verbete­rin­gen doorvoe­ren, die we in samen­spraak met docen­ten ontwik­ke­len. Dit zullen conti­nue verbete­rin­gen zijn op het gebied van ge­bruiks­vriende­lijk­heid, daar­naast blijven we werken aan een uitbrei­ding van functio­nalitei­ten."
Het lijkt erop dat dit (wederom) niet (hele­maal) is gelukt.
Leraren zijn in hoge mate afhanke­lijk van het materi­aal dat de uitge­ver levert. Vaak is de keuze voor een bepaal­de 'wiskun­demetho­de' een welbe­wus­te, die na rijp beraad is gedaan. Even snel over­stap­pen naar een andere methode is geen optie. Daarbij komt dat docen­ten aan het begin van een nieuw school­jaar al genoeg aan hun hoofd hebben.
jk

 

Zorgelijke ontwikkelingen bij CE's wiskunde

In WiskundE-brief 913 is al aan­dacht besteed aan de lagere scores bij veel wiskun­de-examens die we de laatste twee jaar zien. Nu het Cito de Toets- en Itemana­ly­ses1) heeft gepubli­ceerd zijn wat meer details beschik­baar. Opmerke­lijk is dat bij het laatste examen de meisjes het vaak een stuk slech­ter deden dan de jongens. Combina­tie van deze twee ontwik­kelin­gen levert een tame­lijk zorge­lijk beeld op.
Traditi­o­neel scoren meisjes bij de centra­le examens wat lager dan de jongens. Door­gaans gaat het om zo'n 1 à 2 procent­punt. Bij het laatste examen lag het ver­schil ineens eeen stuk hoger, gemid­deld zo'n 3 à 4 procent­punt. Gecombi­neerd met de dalende scores van de laatste jaren2) geeft dat het volgen­de beeld:
Lagen in 2018 de gemid­del­de scores bijna alle­maal boven de 60%, bij het laatste examen lagen ze er alle­maal onder, en bij havo wiskun­de B zelfs ruim onder de 50%. Een beeld dat tenmin­ste enige aan­dacht vraagt. De ontwik­ke­ling bij wiskun­de A op de havo, één van de groot­ste wiskun­devak­ken, lijkt wat aty­pisch. Na een moeiza­me start in 2017 (zie WiskundE-brief 783) lijken de scores nu op een accepta­bel niveau te liggen. Wiskun­de C is niet in de grafiek opgeno­men vanwege het geringe aantal kandida­ten, minder dan 1000. De scores bij wiskun­de C waren trou­wens het afgelo­pen jaar beter dan het jaar daar­voor.
Ver­schui­ving
Ter verge­lij­king staat hieron­der de ontwik­ke­ling bij de jongens (zelfde schaal­verde­ling). Hoewel de trend aardig overeen­komt met die bij de meisjes, zijn de ver­schil­len bij het laatste examen duide­lijk. Afge­zien van wiskun­de B havo liggen de gemid­del­de scores rond of boven de 55%.
Opmerke­lijk is dat tege­lijk een ver­schui­ving van wiskun­de B naar wiskun­de A zicht­baar is. Op het vwo daalde het percen­ta­ge jongens dat examen wiskun­de B deed van 57% in 2018 naar (iets meer dan) 50% in 20223). Bij de meisjes was het percen­ta­ge jaren­lang 45, en bij het afgelo­pen examen nog maar 43. Tegelij­ker­tijd steeg het aandeel wiskun­de A bij de jongens van 41% naar 49%, en bij de meisjes van 50% naar 54%. Nog sterker is deze ver­schui­ving op de havo te zien. In 2017 deed 35% van de jongens met wiskun­de in het pakket examen wiskun­de B. Bij het laatste examen was dat nog maar 26%. Bij de meisjes daalde het aandeel van 23 naar 19%. Daar komt nog bij dat het percen­ta­ge havo­leerlin­gen dat examen doet zonder wiskun­de sinds 2017 weer wat toe­neemt. Bij wiskun­de B hebben we dus zowel met minder belang­stel­ling als met sterk gedaal­de resulta­ten te maken. Dat lijkt me geen pretti­ge combina­tie.
Verkla­ring?
De cijfers zijn vrij duide­lijk, de achter­grond wat minder. In hoever­re gaat het om een duide­lijk corona-effect en wat is de rol van andere facto­ren die al eerder speel­den? Zijn de slechte­re scores bij meisjes bij het laatste examen een inci­dent, of zijn er echt onder­liggen­de oorza­ken. In hoever­re spelen de de examen­opga­ven, zoals onder­wer­pen of manier van vragen, een rol? Als u een idee heeft is uw bijdra­ge, liefst enigs­zins onder­bouwd, zeer welkom.
gk
----------
1) De Toets- en Itemana­ly­ses (TIA) gebrui­ken de scores die de examina­tor heeft toege­kend tijdens het eerste tijdvak. Deze analy­ses zijn bereik­baar via de pagina's waar de examen­opga­ven van het eerste tijdvak staan. De procen­tue­le scores voor de wiskun­de-A vakken zijn herbere­kend, vanwege een soft­ware­fout (of een hoogst merk­waardi­ge keuze) bij het Cito. Zie hier­voor WiskundE-brief 783
2) De laatste 4 centra­le examens zijn in beeld ge­bracht. In 2020 werd er geen cen­traal examen afgeno­men. De keuze van 2018 als begin­jaar heeft te maken met de start van de ver­nieuw­de examen­program­ma's op het vwo.
3) Dit is een schat­ting, na de kerstva­kan­tie hoop ik met precie­ze­re cijfers te kunnen komen.

 

Verschillende soorten onderwijs gelijkwaardig

In WiskundE-brief 914 staat een lezens­waar­dig artikel: 'Op- en af­stroom in eerste jaren voortge­zet onder­wijs'. Ik heb echter een kriti­sche opmer­king bij de gebruik­te termen, zoals hogere en lagere niveaus.
In het artikel wordt gespro­ken over 'afstro­men' naar een 'lager niveau' en 'opstro­men' naar een 'hoger niveau'. Ik denk dat dat niet meer van deze tijd is. Wie de discus­sies hier­over de afgelo­pen jaren heeft gevolgd kan het, denk ik, niet met mij oneens zijn. Ik verwijs naar onder andere de discus­sie geïniti­eerd door Marian­ne Zwager­man.
Typerin­gen 'laag' en 'hoog' en aanver­wan­te typerin­gen hebben een negatie­ve uitwer­king. Ik ben zelf sinds enige tijd uiterma­te voor­zich­tig in mijn bewoor­din­gen, aange­zien ik geloof dat het gebruik van dit soort termen de kern is van het grote onder­scheid tussen de ver­schil­len­de groepen leerlin­gen. Ook al zijn de bewoor­din­gen niet als zodanig bedoeld.
Een gevolg van een en ander is dat ik de groot­ste moeite heb om leerlin­gen, ouders en ook collega’s ervan te overtui­gen dat een leer­ling die 'af­stroomt' het niet per defini­tie slech­ter 'doet', maar dat deze leer­ling veel meer naar een onder­wijs­vorm gaat die beter bij hem of haar past.
 
Minis­ter Dijk­graaf schonk in zijn toe­spraak tijdens de opening van het acade­misch jaar aan­dacht aan deze kwestie. Hij sprak van een kante­ling 'van een trap naar een waaier'. Dit toont aan dat de positie­ve bewust­wor­ding ook in de rege­ring heeft plaats­gevon­den.
Herman Half­mouw
docent Wiskun­de & Informa­ti­ca, Tabor College Weren­fri­dus, Hoorn

 

Platform actualisatie examenprogramma's havo en vwo

 
Via het plat­form actuali­sa­tie examen­program­ma's wiskun­de havo en vwo kunt u op de hoogte blijven van de ontwik­kelin­gen betref­fen­de havo en vwo. De concept­examen­program­ma’s vmbo zijn in een eerder traject ontwik­keld en worden 1 oktober 2022 opgele­verd.
De startno­ti­tie vormt de basis van de actuali­sa­tie. Een vakver­nieu­wings­commis­sie gaat hier de komende twee jaar met aan de slag. De samen­stel­ling van deze commis­sie kunt u hier zien.
Op de website staan bijdra­gen van vakgeno­ten en andere experts. De vorde­rin­gen in het proces en bredere ontwik­kelin­gen die daar­voor rele­vant zijn worden gedeeld.
Onder­aan deze pagina kunt u zich abonne­ren op een nieuws­brief.

 

Docentennetwerk

 
Op maandag 3 oktober komt het U-Talent Docen­tennet­werk Wiskun­de bijeen. Het netwerk bestaat uit wiskun­dedocen­ten en docen­ten of onder­zoe­kers uit het hoger onder­wijs. De raakpun­ten tusssen het hoger onder­wijs en het voortge­zet onder­wijs staan hoog op de agenda
Het thema van de eerste bijeen­komst is de aanslui­ting van het hoger onder­wijs op het voortge­zet onder­wijs.
Wat kan het HO doen om de aanslui­ting zo goed moge­lijk te facili­te­ren? Wat kan een leer­ling als die van het VO komt en wat kan zo’n leer­ling nog niet? Wat zou het VO kunnen doen volgens het HO en anders­om?
Voor deze bijeen­komst zijn zowel docen­ten VO als docen­ten HO van harte uitgeno­digd. Er komen enkele spre­kers uit het HO en VO die inlei­din­gen verzor­gen, en we hopen op een een echte uitwis­se­ling van ervarin­gen en ideeën.
Binnen het U-Talent Docen­tennet­werk wiskun­de bespre­ken wiskun­dedocen­ten en docen­ten of onder­zoe­kers uit het hoger onder­wijs recente ontwik­kelin­gen in het vakge­bied en wisse­len zij kennis en ervarin­gen als wiskun­dedo­cent uit. De vakin­houde­lij­ke verdie­ping betreft bijvoor­beeld een weten­schap­per die zijn onder­zoek presen­teert of een discus­sie over best practi­ces voor (vak)didacti­sche inspira­tie. Elke bijeen­komst heeft een thema dat wordt geïntro­du­ceerd en bege­leid door een gast­spre­ker. De bijeen­kom­sten worden afgeslo­ten met een borrel.
Prak­tisch
Alle bijeen­kom­sten, ook die op 3 oktober, zijn van 16:00-20:00 op het Utrecht Science Park. Toegang is gratis voor docen­ten van partner­scho­len van U-Talent en kost € 75,- voor externe deelne­mers. Aanmel­den kan via dit formu­lier.
De overige bijeen­kom­sten dit school­jaar zijn op maandag 12 decem­ber, maandag 13 februa­ri en maandag 22 mei.

 

Nationale Wiskunde Dagen (NWD) 2023

 
De jaar­lijk­se confe­ren­tie is vanwege gezond­heidsri­si­co’s defini­tief ver­plaatst van eind januari naar half april. De 29e editie van de NWD vindt plaats op vrijdag 14 en zater­dag 15 april 2023.
De in­schrij­ving voor de NWD start op 7 decem­ber 2022 om 10:00 uur. Houd de website in de gaten. Daar wordt de procedu­re voor in­schrij­ven gepubli­ceerd. Er is een moge­lijk­heid om in aanmer­king te komen voor gratis deelna­me. Als u opmerke­lijk lesmate­ri­aal heeft ontwik­keld of een bijzon­de­re lessen­se­rie heeft ontwor­pen, dan kan dat de basis zijn voor een eigen work­shop op de NWD. Stuur een voor­stel vóór 31 oktober 2022 naar nwd@uu.nl. Voor details kunt u de site raadple­gen.

 

Dick Klingens Veiling

 
Op 1 oktober start de oktober­vei­ling 2022 van het Wereld­wiskun­de Fonds. En dat wordt een heel specia­le veiling, de Dick Klin­gens Veiling. We kregen de uitnodi­ging om de studie­boe­ken van Dick over te nemen en dat leverde na twee forse autorit­ten een prachti­ge boeken­verzame­ling op.
De zomerva­kan­tie is voorbij, maar tot vrijdag 30 septem­ber loopt de Zomer­ver­koop van boeken voor vaste lage prijzen nog. Voor weinig geld zijn mooie wiskun­deboe­ken en tijd­schrif­ten te bemach­ti­gen. Neem dus nog snel een kijkje op de veiling­site voordat het te laat is.
Dick Klin­gens
Dick Klin­gens was in zijn werkza­me leven erg actief in de wiskun­dewe­reld. Hij was docent wiskun­de van 1966 tot 2010, eindre­dac­teur van Eucli­des van 2000 tot 2014, leer­planont­wikke­laar bij cTWO van 2005 tot 2012. En Dick was bij velen bekend om zijn mooie website met veel interac­tie­ve meetkun­de: www.pandd.nl. Ook schreef hij tal van artike­len voor Eucli­des en was hij hoofdre­dac­teur van dit blad. Dick is in mei 2021 overle­den.
Veiling
Vanaf 1 oktober staan bijna 800 boeken voor u klaar op de veiling­site. Natuur­lijk heel veel meetkun­deboe­ken uit binnen- en buiten­land. Daar zitten juweel­tjes bij, zoals meerde­re uitga­ven van de Elemen­ten van Eucli­des en werken van René Descar­tes. Verder veel boeken over de geschie­de­nis van de wiskun­de en school- en studie­boe­ken over alle gebie­den van de wiskun­de.
De veiling loopt tot en met zondag 30 oktober. Kijk rond op de veiling­site en bied mee, het is leuk en span­nend en u steunt het wiskun­deonder­wijs voor leerlin­gen die het heel hard nodig hebben.
Jos Remijn, veiling­mees­ter WwF

 

Internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs

 
De interna­tiona­le, vakdi­dac­tische litera­tuur over het reken-wiskun­deonder­wijs toont dat dit vak speci­fie­ke eisen stelt aan het onder­wijs. Om dit interna­tiona­le perspec­tief voor het voet­licht brengen is de werk­groep Wiskun­de voor Morgen afgelo­pen voor­jaar gestart met publica­tie van een serie noti­ties.
Eerder is in de WiskundEbrief het uitko­men van de eerste twee noti­ties gemeld. Onlangs is een derde notitie ge­plaatst. Deze gaat over een artikel uit 1976 van Richard Skemp, waarin hij het begrij­pen van wiskun­de analy­seert en een didacti­sche theorie van dat begrij­pen formu­leert.
In de noti­ties be­spreekt de werk­groep toonaan­geven­de interna­tiona­le artike­len op het gebied van reken-wiskun­dedidac­tiek. De werk­groep ver­wacht dat deze serie ook informa­tief is voor degenen die al rede­lijk zijn inge­voerd in de interna­tiona­le vakdi­dac­tische litera­tuur. De noti­ties worden gepubli­ceerd op de website van de werk­groep Wiskun­de voor Morgen. Dit is een gezamen­lij­ke werk­groep van de NVvW en de NVORWO.
Koeno Grave­meij­er

 

Hoe bewijs je dat?

 
In Enge­land ver­scheen onlangs een klein boekje over bewij­zen gericht op leerlin­gen. Mis­schien een aanlei­ding om (nog) wat meer werk te maken van bewij­zen bij wiskun­de B?
Er is een tijd geweest dat bewij­zen de ruggen­graat vormden van het wiskun­deonder­wijs op (een deel van) het voortge­zet onder­wijs, vooral op het vwo. In de laatste decen­nia van de vorige eeuw is de aan­dacht voor bewij­zen enorm afgeno­men. Tegen de eeuwwis­se­ling kwam er steeds meer verzet tegen deze ontwik­ke­ling. Zo hekelde de Nijmeeg­se hoogle­raar Frans Keune het 'vervan­gen van deduce­ren door waarne­men', sprak de Leidse hoogle­raar Hendrik Lenstra over 'voetbal­len zonder bal', en reageer­de Martin Kindt door in een periode van 15 jaar 61 stukjes te produce­ren voor de Nieuwe Wis­krant onder de titel 'Wat te bewij­zen is'1).
Meer aan­dacht
De laatste jaren is in de examen­program­ma's wiskun­de B weer wat meer aan­dacht voor bewij­zen. Over de manier waarop dit is uitge­werkt in de examine­ring is nog wel het een en ander op te merken. Denk bijvoor­beeld aan het onder­scheid dat gemaakt wordt tussen 'aanto­nen' en 'bewij­zen'. Men kan zich afvra­gen wat dat bete­kent voor het onder­wijs. In hoever­re nemen bewij­zen daar weer een centra­le plaats in?
Denken over bewij­zen
Kort geleden werd ik geatten­deerd op een gratis te downloa­den boekje van de Univer­si­teit van South­amp­ton geti­teld: Thin­king about Proof. Aan de orde komen onder meer de struc­tuur van een bewijs, bewijs door induc­tie, bewijs uit het onge­rijm­de en schijn­bewij­zen. Mis­schien is dit boekje ook ge­schikt voor wiskun­de B leerlin­gen? Eventu­eel eerst verta­len of bewer­ken? Lijkt me in ieder geval de moeite van het bekij­ken waard.
gk
------------------------------------------
1) Gebun­deld in Wat te bewij­zen was, Freuden­thal Insti­tuut, 2015

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
3 t/m 23 septem­ber 2022 Imagina­ry in Nijme­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
20 septem­ber 2022 Bijeen­komst Vaknet­werk Wiskun­de. Vaknet­werk Wiskun­de
1 oktober 2022 Symposi­um Machti­ge Verha­len. Werk­groep Geschie­de­nis (NVvW)
1 t/m 21 oktober 2022 Imagina­ry in Utrecht. Plat­form Wiskun­de Neder­land
1 t/m 30 oktober 2022 Dick Klin­gens Veiling. Wereld­wiskun­de Fonds
3 oktober 2022 Bijeen­komst Docen­tennet­werk Wiskun­de. Docen­tennet­werk Wiskun­de U-talent
11 oktober 2022 Docen­ten­dag wiskun­de (wiskun­dedia­loog). Radboud Univer­si­teit
24 t/m 26 oktober 2022 Herfst­da­gen voor meisjes 4/5 havo/vwo in Utrecht. U-talent
1 t/m 21 novem­ber 2022 Imagina­ry in Ensche­de. Plat­form Wiskun­de Neder­land
5 novem­ber 2022 Jaarver­gade­ring/Studie­dag. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
7 decem­ber 2022 Start in­schrij­ving NWD. Freuden­thal Insti­tuut
16 t/m 26 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
13 februa­ri t/m 2 maart 2023 Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
1 t/m 23 april 2023 Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
14 en 15 april 2023 Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli 2023 Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Lerarenopleider gezocht

 
We zijn bij de Leraren­oplei­ding Wiskun­de van de NHLSten­den Hoge­school drin­gend op zoek naar een collega-leraren­oplei­der
Volg deze link voor meer informa­tie.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

T3 on Tour: leuke en leerzame lessen met Python

Onze enthou­sias­te T3-docen­ten geven in oktober en novem­ber work­shops in het land over 'Python in de wiskun­de­les'. Dus ook bij u in de buurt.
Dit doen ze aan de hand van begrip­pen als computa­tio­nal thin­king en physi­cal compu­ting. Zodat u precies weet wat ze beteke­nen en hoe u ze een plek geeft in uw les.
Zet het vast in uw agenda!
 

 

KERN Wiskunde bovenbouw havo & vwo

Be­nieuwd naar KERN Wiskun­de voor de Tweede Fase?
De eerste voor­beeldka­ter­nen voor vwo wiskun­de A en B en zijn nu gratis beschik­baar.
Topkwa­li­teit en vrije keuze voor de helft van het geld.
KERN Wiskun­de dwingt u tot niets. U bepaalt hoe u wilt werken.
Vraag nu hier de gratis voor­beeldka­ter­nen aan.
 

 
redactie:Jeanne Kok en Gerard Koolstra
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl