nummer 912, 19 juni 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
CvTE over 'beredeneren'
Tijdens het examen vwo wiskunde A moeten de kandidaten soms op basis
van de afgeleide beredeneren of er sprake is van een stijging of daling
en vaak ook of die stijging of daling toenemend of afnemend is. Die
beredenering kan op basis van de formule van de afgeleide maar ook op
basis van een schets worden gegeven. Het is echter niet altijd toegestaan
om een schets als basis voor de beredenering te gebruiken.
Het beredeneren aan de hand van een schets vinden de meeste kandidaten
het gemakkelijkst. Belangrijk is dan wel dat zij precies weten wanneer
dat wel of niet is toegestaan en dat is helaas niet altijd even duidelijk.
Enkele voorbeeldopgaven uit oude examens laten het volgende zien:
Op basis van onder andere deze voorbeelden kan wellicht worden geconcludeerd dat er in de
opgave altijd de opdracht 'beredeneer' wordt gebruikt wordt als geen schets is toegestaan
en dat in de overige gevallen een schets wel is toegestaan. Heel verwarrend is dat een
toevoeging als "met behulp van de formule" hierop geen invloed lijkt te hebben.
Onduidelijke uitzonderingen
Als het nu altijd de regel zou zijn dat je bij 'beredeneer' nooit een schets als basis mag
gebruiken, dan valt daar nog wel mee te leven. Echter, de correctievoorschriften maken
hierin klaarblijkelijk nog een ander onderscheid dat niet goed thuis te brengen is.
Zo bevat
opgave
17 van het examen 2018-II een uitzondering op de regel. De opdracht luidt:
"Stel de afgeleide dc/db van
c = 3b/(3-b) op en beredeneer aan de hand van de
formule van deze afgeleide ..." Ondanks dat de formulering van de opgave vrijwel
identiek is
aan
die van opgave 7 uit het examen 2017-I mocht de beredenering in 2018 wel en in 2017 niet
aan de hand van een schets worden gedaan.
Ook in
opgave 20 van
het examen 2022-I is er een uitzondering op de regel te vinden. Er staat daar
"Beredeneer aan de hand van de afgeleide ..." terwijl het gebruik van een schets
ook daar wél is toegestaan.
Wat zegt het CvTE?
Het voorgaande is door Mark Timmer van het Twents Carmel College op een
rij gezet en voorgelegd aan het College voor Toetsen en Examens (CvTE).
Als reactie vermeldde het CvTE dat een beredenering niet aan de hand van een
schets mag worden gedaan als er in de opdracht zowel 'beredeneer' als 'met
behulp van de formule' staat. In andere gevallen is het gebruik van een schets
wel toegestaan, tenzij dat in de vraagstelling expliciet wordt uitgesloten.
Het CvTE betitelt
Opgave
17 van het examen 2018-II als een bij nader inzien ongewenste uitzondering.
Ook, zo vermeldt het CvTE, mag er een schets worden gebruikt bij opgaven waarin
de opdracht 'onderzoek' wordt gegeven, ook weer tenzij dit in de vraagstelling
expliciet wordt uitgesloten. Het CvTE gaf tenslotte aan, zijn uiterste
best te doen om in elke situatie de formulering zo duidelijk mogelijk te maken.
Het antwoord van het CvTE geeft enige duidelijkheid.Toch vraag ik me af of je
van examenkandidaten mag verwachten dat zij dergelijke nuances kunnen onderscheiden.
Het is een examen wiskunde en geen toets over de kennis van het vocabulair
van het CvTE.
jk
|
Een tien voor wiskunde
Ook dit jaar kunnen wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs
een oorkonde aanvragen voor leerlingen met een tien voor wiskunde op
hun eindlijst.
Heeft u op het vmbo, de havo of het vwo een excellente leerling met
een tien voor wiskunde op de eindlijst? Dan kunt u deze leerling
aanmelden voor een oorkonde van Platform Wiskunde Nederland. Helaas
kan Platform Wiskunde Nederland door de omstandigheden alleen een
digitale versie opsturen die u vervolgens zelf kunt afdrukken.
Leerlingen met een foutloos gemaakt Centraal Examen maken daarnaast
kans op een leuke prijs.
De
oorkonde kan vanaf 15 juni tot en met 10 juli 2022 via deze link
worden aangevraagd.
Vorig jaar
In 2021 heeft Platform Wiskunde Nederland in totaal 385 oorkondes mogen
versturen. 43 leerlingen hadden een foutloos eindexamen gemaakt; zij hebben
allemaal een leuke prijs toegezonden gekregen.
|
Lespakket: Misleidende Statistieken
Mensen worden online meer en meer blootgesteld aan allerlei statistische
gegevens. Vaak schuilt er misleiding in de getoonde cijfers. Kritisch denken
is daarom een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid, vooral op het
gebied van mediaconsumptie. Daarom hebben masterstudenten van de Universiteit
Leiden vanuit de opleiding Wetenschapscommunicatie een lespakket ontwikkeld
dat leerlingen leert om statistieken met een kritische blik te bekijken.
Het pakket is ontworpen in samenwerking met universitair docent dr. Sanne Willems
en diverse leerkrachten. Het bestaat uit vier lessen die u los of gecombineerd
kunt inzetten. De lessen zijn gericht op havoleerlingen en vwo-leerlingen uit
de leerjaren 3 en 4. In de lessen maken leerlingen kennis met misleidende
statistiek via relevante voorbeelden die aansluiten op hun belevingswereld. De
lessen bieden veel ruimte voor interactie. Zo worden er rollenspelen gespeeld
en mogen leerlingen zelf hun misleidende statistieken creëren.
Heeft u interesse in het lespakket?
U kunt
het lespakket gratis downloaden via KlasCement, Projectgroep Misleidende
Statistieken. Op die plek vindt u ook een feedbackformulier. Uw mening
over het lespakket is zeer waardevol voor de doorontwikkeling en wordt daarom
bijzonder op prijs gesteld.
|
Pilot: Wiskunde D Online plus
In het schooljaar 2022-2023 organiseert
Wiskunde D Online
een pilot met een nieuwe variant. Deze variant wordt speciaal ontwikkeld
voor scholen waar het door een zeer beperkt aantal gegadigden, bijvoorbeeld
maar 1 of 2 leerlingen, niet lukt om het reguliere Wiskunde D online-programma
op te starten.
Net als bij de
de normale
Wiskunde D online-variant wordt er tijdens deze pilot onderwijs gegeven
via een digitale leeromgeving, zijn er wekelijkse inleveropgaven die worden
nagekeken door tutoren en krijgt de leerling online terugkoppeling op
zijn of haar werk. Afwijkend van het reguliere programma is:
- Het vragenuur is iedere week online. Leerlingen schuiven
virtueel aan bij een online vragenuur op een vast moment in de week
met een vaste docent.
- Het schoolexamen is buiten school. De leerling heeft eens per
blok (ongeveer elke zes weken) de gelegenheid om een schoolexamen
te maken op een vaste plek in Utrecht. De schoolexamens worden
nagekeken door de docent van het vragenuur. De school ontvangt
een PTA en blijft verantwoordelijk voor de cijferadministratie.
Deze nieuwe variant wordt verzorgd door
Boswell Bèta,
partner van de Stichting Wiskunde D Online. De scholen gaan hiervoor een
samenwerking met Boswell Bèta aan. De kosten van de pilot bedragen € 600,= per
leerling per leerjaar, exclusief de reguliere kosten voor deelname aan Wiskunde D Online.
Voorwaarden
Per leerjaar mogen er maximaal twee leerlingen per school meedoen. In totaal
mogen er per school maximaal 5 leerlingen aan de pilot deelnemen. Verder
wordt het programma alleen aan nieuwe scholen aangeboden; scholen die al
meedoen aan het reguliere programma van Wiskunde D Online mogen dus niet
overstappen op deze nieuwe variant.
De pilot gaat alleen door wanneer er tenminste tien aanmeldingen zijn. In het eerste
jaar kunnen er maximaal 20 leerlingen aan de pilot meedoen. Wiskunde D Online en
Boswell Bèta garanderen dat de pilot doorloopt totdat de deelnemende
leerlingen de kans hebben gehad om het programma helemaal af te ronden.
Deelname buiten school
Als de school deelname aan Wiskunde D Online helemaal niet kan of wil
faciliteren, kunnen leerlingen en ouders direct met Boswell Bèta
samenwerken. In dat geval krijgt de leerling echter geen registratie
op het havo/vwo diploma. In plaats daarvan ontvangt de leerling een
certificaat van de Stichting Wiskunde D Online met de behaalde
resultaten. De kostprijs wordt in overleg met de ouders bepaald.
Voor meer informatie over deze pilot kunt u contact opnemen met
Hendrik Asper van Boswell Bèta via hendrik@boswell-beta.nl. Ook kunt
u de online informatiebijeenkomst op 20 juni 2022, van 16:30 uur tot 18:00 uur,
bezoeken.
Schrijf u
dan wel via deze link in.
|
Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend
De zes
wiskundetalenten
die in juli Nederland vertegenwoordigen op de 63e Internationale
Wiskunde Olympiade zijn geselecteerd. In vijf rondes,
verspreid over anderhalf jaar, hebben de teamleden 3400 andere leerlingen
achter zich gelaten. Deze zomer nemen zij het in Oslo, Noorwegen, op
tegen meer dan zeshonderd andere scholieren uit ruim honderd andere
landen.
Onlangs vond op Landgoed De Rosep in Oisterwijk de laatste selectie- en
trainingsweek plaats. Twaalf winnaars van de finale in september 2021 sloten
hier hun trainingsperiode, die al in november 2021 begon, af met een laatste
selectieronde. Op drie dagen kregen zij steeds vier uur de tijd om
vier
lastige opgaven op te lossen.
De volgende zes leerlingen wisten bij deze opgaven de meeste punten te behalen:
naam |
leeftijd |
woonplaats |
klas |
school |
Lance Bakker |
15 |
Hoofddorp |
5 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp |
Jelle Bloemendaal |
18 |
Hooglanderveen |
6 vwo |
Corlaercollege Nijkerk |
Mads Kok |
15 |
De Meern |
5 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Casper Madlener |
17 |
Hoofddorp |
6 vwo |
Leo Kanner College Leiden |
Lars Pos |
18 |
Groningen |
6 vwo |
Stadslyceum Groningen |
Kees den Tex |
17 |
Naarden |
6 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
| Jelle, Lars, Casper, Kees, Lance en Mads | |
Wouter Zandsteeg (16 jaar, Hengelo OV, 5 vwo, Bataafs Lyceum Hengelo)
won de aanmoedigingsprijs. Deze prijs is bestemd voor jong
aanstormend talent en wordt beschikbaar gesteld door het Freudenthal
Instituut van de Universiteit Utrecht. Ook Wouter gaat mee naar Oslo.
Prestigieus
De
Internationale
Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd ter
wereld. De wedstrijd bestaat uit opgaven die zelfs voor professionele
wiskundigen zeer uitdagend kunnen zijn. De zes teamleden hebben de
afgelopen jaren dan ook veel training gehad om straks in Oslo een
goede prestatie neer te kunnen zetten. Alle teamleden hebben eerder
ervaring opgedaan met internationale wiskundewedstrijden. Zo deden Jelle,
Casper en Kees in 2021 al mee aan de Internationale Wiskunde
Olympiade terwijl Lance, Mads en Lars in mei 2022 een goede prestatie
neerzetten bij de Benelux Wiskunde Olympiade.
Op 1 juli 2022 vertrekt het team naar Oslo voor een laatste trainingskamp
om perfect voorbereid aan de wedstrijd te beginnen. Na een officiële
openingsceremonie vindt op 11 en 12 juli 2022 de wedstrijd plaats. De
leerlingen krijgen op beide dagen vier en een half uur de tijd om drie
opgaven van zeer hoog niveau op te lossen.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Ward van der Schoot (Applied
Cryptography and Quantum Applications, TNO), Johan Konter
(Universiteit Leiden) en Quintijn Puite (Technische Universiteit
Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum).
|
Web-event vakvernieuwing
De examenprogramma's van de natuurwetenschappelijke vakken in havo en
vwo worden de komende twee jaar geactualiseerd. Onder andere in WiskundE-brief 902,
WiskundE-brief 906 en WiskundE-brief 908 werd er al aandacht besteed aan de aanstaande vakvernieuwing
voor wiskunde. Onlangs werd de vakvernieuwingscommissie samengesteld. Op
29 juni 2022 vindt er een web-event plaats.
Als procesregisseur is Hildegard Montsma aangesteld. In de
vakvernieuwingscommissie nemen de volgende docenten plaats:
- Erik van Barneveld - Alferink College Zoetermeer
- Jim van Bekhoven - Mariscollege Belgisch Park
- Izaak Havelaar - Revius Lyceum Doorn
- Betty Vermeulen - CSG De Heemgaard
- Lianne Bruijns - Stanislascollege Pijnacker
- Marianne Laponder - Da Vinci College Kagerstraat Leiden
- Juan Dominguez - Willem de Zwijger College Bussum
Als vakexperts zijn aangesteld:
- Theo van den Boogaart - Hogeschool Utrecht
- Rogier Bos - Universiteit Utrecht
- Peter Kop - Universiteit Leiden
- Marco Swaen - St. Michaelcollege Zaandam
Petra Hendrikse en Johan Brons zijn in de commissie
aangesteld als curriculumexperts.
Een goed begin
De commissieleden hebben ondertussen met elkaar kennis gemaakt en de opdracht
grondig doorgenomen. De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
zal de commissie op gezette momenten van commentaar voorzien, gevoed door de
input van haar leden.
Op woensdag 29 juni 2022 organiseert Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) van
16:00 uur tot 17:00 uur een web-event over de vakvernieuwing. Hierin bespreekt
SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen
van de actualisatie van de vakinhoud. Ook worden er dan vragen van deelnemers
beantwoord.
U
kunt zich via de eventpagina van SLO aanmelden voor dit web-event. Meer informatie
over de actualisatie van de vakinhoud vindt u
op
de themapagina van SLO.
Vragen?
Gerdineke van Silfhout is deelprogrammamanager actualisatie
examenprogrammas bovenbouw. Als u nog vragen heeft, kunt u via
g.vansilfhout@slo.nl contact met haar opnemen. U kunt desgewenst ook
een bericht naar actualisatieonderwijsdoelen@slo.nl sturen.
|
NVvW zoekt docenten/leerlingen voor rekenmachinediscussie
Voor het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) op zoek naar 6 tot 10 docenten
die willen meepraten over de rol van de grafische rekenmachine in de
examens.
Het gaat vooral om de vraag over welke functionaliteiten de
grafische rekenmachine een kandidaat tijdens het Centrale Examen
mag bieden. De NVvW zoekt hiervoor wiskundedocenten die les geven aan
examenklassen. Voor elke stroming, dus voor havo A, havo B, vwo A,
vwo B en vwo C, wil de NVvW beschikken over tenminste twee docenten.
Daarnaast zoekt de NVvW ook vijf examenleerlingen, één leerling per
stroming, die na hun examen bereid zijn om hun mening over de het gebruik
van de grafische rekenmachine in hun examen te geven.
De bijeenkomst wordt op donderdag 14 juli van 13:00 uur tot 17:00 uur in
Utrecht gehouden. Uiteraard worden uw reiskosten vergoed en krijgt u een
lunch aangeboden.
Wilt u uw medewerking verlenen, mail dan naar hoofdbureau@nvvw.nl. En
misschien kunt u ook nog wat examenleerlingen voor deze bijeenkomst werven.
|
Vaknetwerk Wiskunde gaat weer live
De volgende bijeenkomst van het Vaknetwerk Wiskunde is op dinsdag
20 september van 17:00 uur tot 20:00 uur op de Faculteit der
Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA in Amsterdam.
Nicos Starreveld is uw gastheer.
Er zullen twee presentaties worden gegeven. In het wiskunde onderzoeksprogramma
NETWORKS is een nieuwe module ontwikkeld. In de eerste presentatie laat
Nicos Starreveld u zien wat deze module inhoudt en hoe leraren de
module volledig zelfstandig kunnen gebruiken in de klas.
Raf Bocklandt, Laura Kubbe, Derk Pik en Nicos
Starreveld geven vervolgens samen een presentatie over het nieuwe vak
'Onderwijs en Communicatie'. Dit vak gaat over onderwijs en didactiek van
de wiskunde in het tweede jaar van het nieuwe curriculum van de
bacheloropleiding Wiskunde van de UvA.
Volg deze link
voor meer informatie.
Sharon Calor
|
Symposium Machtige Verhalen
'Machtige Verhalen' is de titel van het 28e symposium van de werkgroep
Geschiedenis van Wiskunde. Het thema is machten. Machten van 10, van 60 en de
macht van de grootsheid van het heelal. Het symposium vindt plaats op
1 oktober 2022 in museum Boerhaave in Leiden. We kijken er na twee jaar
online naar uit om u als deelnemers eindelijk weer fysiek te ontmoeten.
Het symposium duurt van 10:00 uur tot ongeveer 16:00 uur en de voertaal is
Nederlands/Vlaams. De sprekers en hun onderwerpen zijn:
- Jos Heuer en Henk Willems (Werkplaats Bilthoven) over Tiendesprongen.
- Steven Wepster (Universiteit Utrecht) over de logaritme van -1.
- Ann Dooms (Vrije Universiteit Brussel) over van Melkweg tot Moraal.
- Mathieu Ossendrijver (Freie Universität Berlin) over Rekenen door Babyloniërs.
Ook dit jaar sluiten we weer af met een paneldiscussie waaraan ook u als
bezoeker uw bijdrage kunt leveren.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
Jenneke Krüger
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Barendrecht
Het Dalton Lyceum Barendrecht biedt leerlingen een veilige, plezierige en
inspirerende leeromgeving. Leerlingen ontdekken bij ons het belang van een
zelfstandige werkhouding, samenwerken met anderen en de verantwoordelijkheid
nemen voor eigen keuzes. Onze docenten spelen hierbij een cruciale rol.
Voor het schooljaar 2022-2023 zijn wij op zoek naar een enthousiaste
en inspirerende eerstegraads collega voor 0,8 tot 1,0 fte.
Volg
deze link voor meer informatie over deze vacature.
|
|
|
Tweedegraads vacature te Utrecht
Descart is dé design-, science- en kunstschool van Utrecht. Descart is
onderdeel van het St-Gregorius College. Wij zijn voor het schooljaar 2022-2023
op zoek naar een enthousiaste tweedegraads docent wiskunde.
De vacature bestaat uit 9 tot 12 lesuren in 3 of 4 onderbouwklassen
van havo en vwo.
Op
Meesterbaan vindt u alle details over deze vacature.
|
|
|
Eerstegraads vacature op Aruba
Het Schakel College op Aruba is op zoek naar een eerstegraads docent
wiskunde voor 0,8 fte, hoofdzakelijk voor de examenklassen en
voorexamenklassen.
Bent u op zoek naar een uitdagende baan in een meertalige omgeving?
Voldoet u aan de functie-eisen? Neem dan contact met ons op.
Uw sollicitatie, vergezeld van een curriculum vitae en motivatiebrief,
kunt u tot 7 juli 2022 via e-mail richten aan mevrouw Wendy
Jongstra-Maessen, schoolleider via sollicitatie@schakelaruba.com.
Bezoek onze
website voor meer informatie over onze school.
|
|
|
Advertenties
Inspiratie nodig voor in de wiskundeles?
|
Zomercursus 'Notitieblok en klaslokaal GeoGebra'
Maak kennis met de nieuwste tools van GeoGebra en ontdek aan de hand van
voorbeelden en doe-opdrachten de gebruiksmogelijkheden van het notitieblok
van GeoGebra als online whiteboard applicatie.
Creëer met de werkblad-editor interactieve werkbladen en leerpaden en
volg de vorderingen van uw leerlingen in realtime in het virtuele
klaslokaal van GeoGebra.
De webcursus is toegankelijk tijdens de schoolvakantie en blijft
beschikbaar tot het einde van schooljaar 2022-2023.
Volg deze link
voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
|
|