nummer 912, 19 juni 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

CvTE over 'beredeneren'

 
Tijdens het examen vwo wiskun­de A moeten de kandida­ten soms op basis van de afgelei­de berede­ne­ren of er sprake is van een stij­ging of daling en vaak ook of die stij­ging of daling toene­mend of afne­mend is. Die berede­ne­ring kan op basis van de formule van de afgelei­de maar ook op basis van een schets worden gegeven. Het is echter niet altijd toege­staan om een schets als basis voor de berede­ne­ring te gebrui­ken.
Het berede­ne­ren aan de hand van een schets vinden de meeste kandida­ten het gemakke­lijkst. Belang­rijk is dan wel dat zij precies weten wanneer dat wel of niet is toege­staan en dat is helaas niet altijd even duide­lijk.
Enkele voor­beeldop­ga­ven uit oude examens laten het volgen­de zien:
Op basis van onder andere deze voor­beel­den kan wel­licht worden gecon­clu­deerd dat er in de opgave altijd de op­dracht 'berede­neer' wordt ge­bruikt wordt als geen schets is toege­staan en dat in de overige geval­len een schets wel is toege­staan. Heel verwar­rend is dat een toevoe­ging als "met behulp van de formule" hierop geen invloed lijkt te hebben.
Onduide­lij­ke uitzon­derin­gen
Als het nu altijd de regel zou zijn dat je bij 'berede­neer' nooit een schets als basis mag gebrui­ken, dan valt daar nog wel mee te leven. Echter, de correc­tievoor­schrif­ten maken hierin klaar­blijke­lijk nog een ander onder­scheid dat niet goed thuis te brengen is.
Zo bevat opgave 17 van het examen 2018-II een uitzon­de­ring op de regel. De op­dracht luidt: "Stel de afgelei­de dc/db van c = 3b/(3-b) op en berede­neer aan de hand van de formule van deze afgelei­de ..." Ondanks dat de formule­ring van de opgave vrijwel iden­tiek is aan die van opgave 7 uit het examen 2017-I mocht de berede­ne­ring in 2018 wel en in 2017 niet aan de hand van een schets worden gedaan.
Ook in opgave 20 van het examen 2022-I is er een uitzon­de­ring op de regel te vinden. Er staat daar "Berede­neer aan de hand van de afgelei­de ..." terwijl het gebruik van een schets ook daar wél is toege­staan.
Wat zegt het CvTE?
Het voor­gaan­de is door Mark Timmer van het Twents Carmel College op een rij gezet en voorge­legd aan het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Als reactie vermeld­de het CvTE dat een berede­ne­ring niet aan de hand van een schets mag worden gedaan als er in de op­dracht zowel 'berede­neer' als 'met behulp van de formule' staat. In andere geval­len is het gebruik van een schets wel toege­staan, tenzij dat in de vraag­stel­ling expli­ciet wordt uitge­slo­ten.
Het CvTE beti­telt Opgave 17 van het examen 2018-II als een bij nader inzien onge­wens­te uitzon­de­ring. Ook, zo ver­meldt het CvTE, mag er een schets worden ge­bruikt bij opgaven waarin de op­dracht 'onder­zoek' wordt gegeven, ook weer tenzij dit in de vraag­stel­ling expli­ciet wordt uitge­slo­ten. Het CvTE gaf tenslot­te aan, zijn uiter­ste best te doen om in elke situa­tie de formule­ring zo duide­lijk moge­lijk te maken.
Het ant­woord van het CvTE geeft enige duide­lijk­heid.Toch vraag ik me af of je van examen­kandida­ten mag verwach­ten dat zij derge­lij­ke nuances kunnen onder­schei­den. Het is een examen wiskun­de en geen toets over de kennis van het vocabu­lair van het CvTE.
jk

 

Een tien voor wiskunde

 
Ook dit jaar kunnen wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs een oorkon­de aanvra­gen voor leerlin­gen met een tien voor wiskun­de op hun eind­lijst.
Heeft u op het vmbo, de havo of het vwo een excel­len­te leer­ling met een tien voor wiskun­de op de eind­lijst? Dan kunt u deze leer­ling aanmel­den voor een oorkon­de van Plat­form Wiskun­de Neder­land. Helaas kan Plat­form Wiskun­de Neder­land door de omstan­dighe­den alleen een digita­le versie opstu­ren die u vervol­gens zelf kunt afdruk­ken.
Leerlin­gen met een fout­loos gemaakt Cen­traal Examen maken daar­naast kans op een leuke prijs.
De oorkon­de kan vanaf 15 juni tot en met 10 juli 2022 via deze link worden aange­vraagd.
Vorig jaar
In 2021 heeft Plat­form Wiskun­de Neder­land in totaal 385 oorkon­des mogen verstu­ren. 43 leerlin­gen hadden een fout­loos eindexa­men gemaakt; zij hebben alle­maal een leuke prijs toege­zon­den gekre­gen.

 

Lespakket: Misleidende Statistieken

Mensen worden online meer en meer blootge­steld aan aller­lei statis­ti­sche gege­vens. Vaak schuilt er mislei­ding in de getoon­de cijfers. Kri­tisch denken is daarom een belang­rij­ke 21e-eeuwse vaardig­heid, vooral op het gebied van media­consump­tie. Daarom hebben master­studen­ten van de Univer­si­teit Leiden vanuit de oplei­ding Weten­schaps­communi­ca­tie een lespak­ket ontwik­keld dat leerlin­gen leert om statis­tie­ken met een kriti­sche blik te bekij­ken.
Het pakket is ontwor­pen in samen­wer­king met univer­si­tair docent dr. Sanne Willems en diverse leer­krach­ten. Het bestaat uit vier lessen die u los of gecombi­neerd kunt inzet­ten. De lessen zijn gericht op havo­leerlin­gen en vwo-leerlin­gen uit de leerja­ren 3 en 4. In de lessen maken leerlin­gen kennis met mislei­den­de statis­tiek via relevan­te voor­beel­den die aanslui­ten op hun bele­vingswe­reld. De lessen bieden veel ruimte voor interac­tie. Zo worden er rollen­spe­len ge­speeld en mogen leerlin­gen zelf hun mislei­den­de statis­tie­ken creëren.
Heeft u interes­se in het lespak­ket? U kunt het lespak­ket gratis downloa­den via KlasCe­ment, Project­groep Mislei­den­de Statis­tie­ken. Op die plek vindt u ook een feed­backfor­mu­lier. Uw mening over het lespak­ket is zeer waarde­vol voor de dooront­wikke­ling en wordt daarom bijzon­der op prijs gesteld.

 

Pilot: Wiskunde D Online plus

 
In het school­jaar 2022-2023 organi­seert Wiskun­de D Online een pilot met een nieuwe variant. Deze variant wordt speci­aal ontwik­keld voor scholen waar het door een zeer beperkt aantal gegadig­den, bijvoor­beeld maar 1 of 2 leerlin­gen, niet lukt om het regulie­re Wiskun­de D online-program­ma op te starten.
Net als bij de de normale Wiskun­de D online-variant wordt er tijdens deze pilot onder­wijs gegeven via een digita­le leerom­ge­ving, zijn er weke­lijk­se inlever­opga­ven die worden nageke­ken door tutoren en krijgt de leer­ling online terug­koppe­ling op zijn of haar werk. Afwij­kend van het regulie­re program­ma is:
  • Het vragen­uur is iedere week online. Leerlin­gen schui­ven virtu­eel aan bij een online vragen­uur op een vast moment in de week met een vaste docent.
  • Het school­exa­men is buiten school. De leer­ling heeft eens per blok (onge­veer elke zes weken) de gelegen­heid om een school­exa­men te maken op een vaste plek in Utrecht. De school­exa­mens worden nageke­ken door de docent van het vragen­uur. De school ont­vangt een PTA en blijft verant­woorde­lijk voor de cijfer­adminis­tra­tie.
Deze nieuwe variant wordt ver­zorgd door Boswell Bèta, partner van de Stich­ting Wiskun­de D Online. De scholen gaan hier­voor een samen­wer­king met Boswell Bèta aan. De kosten van de pilot bedra­gen € 600,= per leer­ling per leer­jaar, exclu­sief de regulie­re kosten voor deelna­me aan Wiskun­de D Online.
Voor­waar­den
Per leer­jaar mogen er maxi­maal twee leerlin­gen per school meedoen. In totaal mogen er per school maxi­maal 5 leerlin­gen aan de pilot deelne­men. Verder wordt het program­ma alleen aan nieuwe scholen aangebo­den; scholen die al meedoen aan het regulie­re program­ma van Wiskun­de D Online mogen dus niet over­stap­pen op deze nieuwe variant.
De pilot gaat alleen door wanneer er tenmin­ste tien aanmel­din­gen zijn. In het eerste jaar kunnen er maxi­maal 20 leerlin­gen aan de pilot meedoen. Wiskun­de D Online en Boswell Bèta garande­ren dat de pilot door­loopt totdat de deelne­men­de leerlin­gen de kans hebben gehad om het program­ma hele­maal af te ronden.
Deelna­me buiten school
Als de school deelna­me aan Wiskun­de D Online hele­maal niet kan of wil facili­te­ren, kunnen leerlin­gen en ouders direct met Boswell Bèta samen­wer­ken. In dat geval krijgt de leer­ling echter geen regi­stra­tie op het havo/vwo diploma. In plaats daarvan ont­vangt de leer­ling een certifi­caat van de Stich­ting Wiskun­de D Online met de behaal­de resulta­ten. De kost­prijs wordt in overleg met de ouders bepaald.
Voor meer informa­tie over deze pilot kunt u contact opnemen met Hendrik Asper van Boswell Bèta via hendrik@boswell-beta.nl. Ook kunt u de online informa­tiebij­een­komst op 20 juni 2022, van 16:30 uur tot 18:00 uur, bezoe­ken. Schrijf u dan wel via deze link in.

 

Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend

 
De zes wiskun­detalen­ten die in juli Neder­land verte­genwoor­di­gen op de 63e Interna­tiona­le Wiskun­de Olympia­de zijn geselec­teerd. In vijf rondes, ver­spreid over ander­half jaar, hebben de teamle­den 3400 andere leerlin­gen achter zich gelaten. Deze zomer nemen zij het in Oslo, Noorwe­gen, op tegen meer dan zeshon­derd andere scholie­ren uit ruim honderd andere landen.
Onlangs vond op Land­goed De Rosep in Oister­wijk de laatste selec­tie- en trai­nings­week plaats. Twaalf win­naars van de finale in septem­ber 2021 sloten hier hun trai­ningspe­rio­de, die al in novem­ber 2021 begon, af met een laatste selec­tieron­de. Op drie dagen kregen zij steeds vier uur de tijd om vier lastige opgaven op te lossen.
De volgen­de zes leerlin­gen wisten bij deze opgaven de meeste punten te behalen:
naam leef­tijd woon­plaats klas school
Lance Bakker 15 Hoofd­dorp 5 vwo Katho­lie­ke Scholen­gemeen­schap Hoofd­dorp
Jelle Bloemen­daal 18 Hooglan­der­veen 6 vwo Corlaer­colle­ge Nijkerk
Mads Kok 15 De Meern 5 vwo U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um
Casper Madle­ner 17 Hoofd­dorp 6 vwo Leo Kanner College Leiden
Lars Pos 18 Gronin­gen 6 vwo Stadsly­ce­um Gronin­gen
Kees den Tex 17 Naarden 6 vwo Gemeen­te­lijk Gymnasi­um Hilver­sum
Jelle, Lars, Casper, Kees, Lance en Mads
Wouter Zand­steeg (16 jaar, Hengelo OV, 5 vwo, Bataafs Lyceum Hengelo) won de aanmoe­digings­prijs. Deze prijs is bestemd voor jong aanstor­mend talent en wordt beschik­baar gesteld door het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­si­teit Utrecht. Ook Wouter gaat mee naar Oslo.
Presti­gi­eus
De Interna­tiona­le Wiskun­de Olympia­de is de meest presti­gieu­ze wiskun­dewed­strijd ter wereld. De wed­strijd bestaat uit opgaven die zelfs voor profes­sione­le wiskun­di­gen zeer uitda­gend kunnen zijn. De zes teamle­den hebben de afgelo­pen jaren dan ook veel trai­ning gehad om straks in Oslo een goede presta­tie neer te kunnen zetten. Alle teamle­den hebben eerder erva­ring opge­daan met interna­tiona­le wiskun­dewed­strij­den. Zo deden Jelle, Casper en Kees in 2021 al mee aan de Interna­tiona­le Wiskun­de Olympia­de terwijl Lance, Mads en Lars in mei 2022 een goede presta­tie neerzet­ten bij de Benelux Wiskun­de Olympia­de.
Op 1 juli 2022 ver­trekt het team naar Oslo voor een laatste trai­nings­kamp om perfect voorbe­reid aan de wed­strijd te begin­nen. Na een officië­le ope­ningsce­remo­nie vindt op 11 en 12 juli 2022 de wed­strijd plaats. De leerlin­gen krijgen op beide dagen vier en een half uur de tijd om drie opgaven van zeer hoog niveau op te lossen.
Het Neder­land­se team wordt bege­leid door Ward van der Schoot (Applied Crypto­graphy and Quantum Applica­tions, TNO), Johan Konter (Univer­si­teit Leiden) en Quin­tijn Puite (Techni­sche Univer­si­teit Eindho­ven en Alber­dingk Thijm College Hilver­sum).

 

Web-event vakvernieuwing

 
De examen­program­ma's van de natuur­weten­schappe­lij­ke vakken in havo en vwo worden de komende twee jaar geactua­li­seerd. Onder andere in WiskundE-brief 902, WiskundE-brief 906 en WiskundE-brief 908 werd er al aan­dacht besteed aan de aan­staan­de vakver­nieu­wing voor wiskun­de. Onlangs werd de vakver­nieu­wings­commis­sie samenge­steld. Op 29 juni 2022 vindt er een web-event plaats.
Als proces­regis­seur is Hilde­gard Montsma aange­steld. In de vakver­nieu­wings­commis­sie nemen de volgen­de docen­ten plaats:
  • Erik van Barne­veld - Alfe­rink College Zoeter­meer
  • Jim van Bekho­ven - Maris­colle­ge Bel­gisch Park
  • Izaak Have­laar - Revius Lyceum Doorn
  • Betty Vermeu­len - CSG De Heem­gaard
  • Lianne Bruijns - Stanis­lascol­le­ge Pijnac­ker
  • Marian­ne Lapon­der - Da Vinci College Kager­straat Leiden
  • Juan Domin­guez - Willem de Zwijger College Bussum
Als vakex­perts zijn aange­steld:
  • Theo van den Boo­gaart - Hoge­school Utrecht
  • Rogier Bos - Univer­si­teit Utrecht
  • Peter Kop - Univer­si­teit Leiden
  • Marco Swaen - St. Michael­colle­ge Zaandam
Petra Hendrik­se en Johan Brons zijn in de commis­sie aange­steld als curricu­lumex­perts.
Een goed begin
De commis­siele­den hebben onder­tus­sen met elkaar kennis gemaakt en de op­dracht grondig doorge­no­men. De Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) zal de commis­sie op gezette momen­ten van commen­taar voor­zien, gevoed door de input van haar leden.
Op woens­dag 29 juni 2022 organi­seert Stich­ting Leer­plan Ontwik­ke­ling (SLO) van 16:00 uur tot 17:00 uur een web-event over de vakver­nieu­wing. Hierin be­spreekt SLO met een aantal deskun­di­gen de maat­schappe­lij­ke en curricu­lai­re uitda­gin­gen van de actuali­sa­tie van de vakin­houd. Ook worden er dan vragen van deelne­mers beant­woord.
U kunt zich via de eventpa­gi­na van SLO aanmel­den voor dit web-event. Meer informa­tie over de actuali­sa­tie van de vakin­houd vindt u op de themapa­gi­na van SLO.
Vragen?
Gerdine­ke van Silf­hout is deelpro­gramma­mana­ger actuali­sa­tie examen­program­ma’s boven­bouw. Als u nog vragen heeft, kunt u via g.vansilf­hout@slo.nl contact met haar opnemen. U kunt desge­wenst ook een bericht naar actuali­satieon­derwijs­doe­len@slo.nl sturen.

 

NVvW zoekt docenten/leerlingen voor rekenmachinediscussie

 
Voor het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) op zoek naar 6 tot 10 docen­ten die willen meepra­ten over de rol van de grafi­sche rekenma­chi­ne in de examens.
Het gaat vooral om de vraag over welke functio­nalitei­ten de grafi­sche rekenma­chi­ne een kandi­daat tijdens het Centra­le Examen mag bieden. De NVvW zoekt hier­voor wiskun­dedocen­ten die les geven aan examen­klas­sen. Voor elke stro­ming, dus voor havo A, havo B, vwo A, vwo B en vwo C, wil de NVvW beschik­ken over tenmin­ste twee docen­ten. Daar­naast zoekt de NVvW ook vijf examen­leerlin­gen, één leer­ling per stro­ming, die na hun examen bereid zijn om hun mening over de het gebruik van de grafi­sche rekenma­chi­ne in hun examen te geven.
De bijeen­komst wordt op donder­dag 14 juli van 13:00 uur tot 17:00 uur in Utrecht gehou­den. Uiter­aard worden uw reiskos­ten vergoed en krijgt u een lunch aangebo­den.
Wilt u uw medewer­king verle­nen, mail dan naar hoofdbu­reau@nvvw.nl. En mis­schien kunt u ook nog wat examen­leerlin­gen voor deze bijeen­komst werven.

 

Vaknetwerk Wiskunde gaat weer live

 
De volgen­de bijeen­komst van het Vaknet­werk Wiskun­de is op dinsdag 20 septem­ber van 17:00 uur tot 20:00 uur op de Facul­teit der Natuur­weten­schap­pen, Wiskun­de en Informa­ti­ca van de UvA in Amster­dam. Nicos Starre­veld is uw gast­heer.
Er zullen twee presen­ta­ties worden gegeven. In het wiskun­de onder­zoeks­program­ma NET­WORKS is een nieuwe module ontwik­keld. In de eerste presen­ta­tie laat Nicos Starre­veld u zien wat deze module inhoudt en hoe leraren de module volle­dig zelf­stan­dig kunnen gebrui­ken in de klas.
Raf Bock­landt, Laura Kubbe, Derk Pik en Nicos Starre­veld geven vervol­gens samen een presen­ta­tie over het nieuwe vak 'Onder­wijs en Communi­ca­tie'. Dit vak gaat over onder­wijs en didac­tiek van de wiskun­de in het tweede jaar van het nieuwe curricu­lum van de bache­lorop­lei­ding Wiskun­de van de UvA.
Volg deze link voor meer informa­tie.
Sharon Calor

 

Symposium Machtige Verhalen

'Machti­ge Verha­len' is de titel van het 28e symposi­um van de werk­groep Geschie­de­nis van Wiskun­de. Het thema is machten. Machten van 10, van 60 en de macht van de groots­heid van het heelal. Het symposi­um vindt plaats op 1 oktober 2022 in museum Boerhaa­ve in Leiden. We kijken er na twee jaar online naar uit om u als deelne­mers einde­lijk weer fysiek te ontmoe­ten.
Het symposi­um duurt van 10:00 uur tot onge­veer 16:00 uur en de voer­taal is Neder­lands/Vlaams. De spre­kers en hun onder­wer­pen zijn:
  • Jos Heuer en Henk Willems (Werk­plaats Biltho­ven) over Tiende­spron­gen.
  • Steven Wepster (Univer­si­teit Utrecht) over de logarit­me van -1.
  • Ann Dooms (Vrije Univer­si­teit Brussel) over van Melkweg tot Moraal.
  • Mathieu Ossen­drij­ver (Freie Univer­si­tät Berlin) over Rekenen door Babylo­niërs.
Ook dit jaar sluiten we weer af met een panel­discus­sie waaraan ook u als bezoe­ker uw bijdra­ge kunt leveren.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.
Jenneke Krüger

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
20 juni 2022 Informa­tiebij­een­komst wiskun­de D. Stich­ting Wiskun­de D Online
29 juni 2022 Web­event vakver­nieu­wing wiskun­de. SLO
30 juni 2022 Van vwo naar univer­si­teit. Bèta­part­ners
14 juli 2022 Bijeen­komst over de rol van de grafi­sche rekenma­chi­ne bij de examens. NVvW
26-27 augus­tus en 2-3 septem­ber 2022 Wille­­keur en struc­­tuur in netwer­­ken (vakan­tiecur­sus). Plat­form Wiskun­de Neder­land
13 septem­ber 2022 Raadple­ging concept examen­program­ma’s wiskun­de vmbo. SLO
20 septem­ber 2022 Bijeen­komst Vaknet­werk Wiskun­de. Vaknet­werk Wiskun­de
1 oktober 2022 Machti­ge verha­len. Werk­groep Geschie­de­nis van Wiskun­de van de NVvW
11 oktober 2022 Docen­ten­dag wiskun­de (wiskun­dedia­loog). Radboud Univer­si­teit
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
16 tot en met 26 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de 2023. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Barendrecht

Het Dalton Lyceum Barend­recht biedt leerlin­gen een veilige, plezie­ri­ge en inspire­ren­de leerom­ge­ving. Leerlin­gen ontdek­ken bij ons het belang van een zelf­standi­ge werkhou­ding, samen­wer­ken met anderen en de verant­woorde­lijk­heid nemen voor eigen keuzes. Onze docen­ten spelen hierbij een crucia­le rol.
Voor het school­jaar 2022-2023 zijn wij op zoek naar een enthou­sias­te en inspire­ren­de eerste­graads collega voor 0,8 tot 1,0 fte.
Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.
 

 

Tweedegraads vacature te Utrecht

Descart is dé design-, science- en kunst­school van Utrecht. Descart is onder­deel van het St-Gregori­us College. Wij zijn voor het school­jaar 2022-2023 op zoek naar een enthou­sias­te tweede­graads docent wiskun­de.
De vacatu­re bestaat uit 9 tot 12 lesuren in 3 of 4 onder­bouw­klas­sen van havo en vwo.
Op Meester­baan vindt u alle details over deze vacatu­re.
 

 

Eerstegraads vacature op Aruba

Het Schakel College op Aruba is op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de voor 0,8 fte, hoofdza­ke­lijk voor de examen­klas­sen en voorexa­menklas­sen.
Bent u op zoek naar een uitda­gen­de baan in een meerta­li­ge omge­ving? Voldoet u aan de functie-eisen? Neem dan contact met ons op.
Uw sollici­ta­tie, verge­zeld van een curricu­lum vitae en motiva­tie­brief, kunt u tot 7 juli 2022 via e-mail richten aan mevrouw Wendy Jong­stra-Maessen, school­lei­der via sollici­ta­tie@schakel­aru­ba.com.
Bezoek onze website voor meer informa­tie over onze school.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Inspiratie nodig voor in de wiskundeles?

Wist u dat we voor de TI-84 Plus Python Edition aller­lei gratis lesmate­ri­aal in de vorm van activi­tei­ten, publica­ties en video's voor u hebben?
Ga nu naar onze content­por­tal en sla uw slag.
 

 

Zomercursus 'Notitieblok en klaslokaal GeoGebra'

Maak kennis met de nieuw­ste tools van GeoGe­bra en ontdek aan de hand van voor­beel­den en doe-opdrach­ten de ge­bruiks­moge­lijkhe­den van het notitie­blok van GeoGe­bra als online white­board applica­tie.
Creëer met de werk­blad-editor interac­tie­ve werkbla­den en leerpa­den en volg de vorde­rin­gen van uw leerlin­gen in real­time in het virtue­le klaslo­kaal van GeoGe­bra.
De webcur­sus is toegan­ke­lijk tijdens de school­vakan­tie en blijft beschik­baar tot het einde van school­jaar 2022-2023.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl