nummer 910, 22 mei 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Haperende grafische rekenmachines

Bij het havo examen wiskun­de B van 13 mei 2022 leek weinig bijzon­ders aan de hand te zijn. Totdat bleek dat sommige leerlin­gen bij een bepaal­de opgave door een pro­bleem in de softwa­re van hun grafi­sche rekenma­chi­ne tot onzinni­ge antwoor­den kwamen. Dit resul­teer­de in een opval­len­de beslis­sing van het College voor Toetsen en Examens (CvTE). De onzinni­ge antwoor­den van de grafi­sche rekenma­chi­ne mogen niet worden be­straft.
Kort gezegd ging het bij het havo wiskun­de B-examen 2022, eerste tijdvak, bij vraag 16 om het opstel­len van een machts­func­tie door de punten (75,166) en (97,180). Hiertoe moest dit stelsel worden opge­lost:
a · 75n=166
a · 97n=180
Dit kan uiter­aard algebra­ïsch maar de formule­ring van de opgave was zodanig dat de grafi­sche rekenma­chi­ne ingezet mocht worden. Het ligt dan voor de hand om voor beide verge­lijkin­gen a uit te drukken in n ...
a = 166 · 75-n
a = 180 · 97-n
... om vervol­gens beide verge­lijkin­gen in de grafi­sche rekenma­chi­ne in te voeren en het snij­punt van hun grafie­ken te bepalen. Het snij­punt levert dan meteen de gevraag­de waarde voor a op. Om het snij­punt goed in beeld te krijgen, moet er wel op een bepaal­de manier op de grafie­ken inge­zoomd worden. De onder­staan­de afbeel­ding laat dat zien.
Sommige rekenma­chi­nes blijken toleran­ter te zijn dan andere. Maar als het tegen­zit, vinden sommige grafi­sche rekenma­chi­nes een 'vals snij­punt', bijvoor­beeld (266,6367 ; 1,81*10-498).
Solver
Een andere voor de hand liggen­de aanpak is het gebruik van de Solver voor de verge­lij­king 166 · 75-n = 180 · 97-n. Hierbij is vaak het instel­len van een geschik­te begin­waar­de van belang. Die begin­waar­de moet rede­lijk dicht liggen bij een verwach­te waarde. Sommige grafi­sche rekenma­chi­nes gaven bij een alles­zins redelij­ke begin­waar­de voor a van bijvoor­beeld 0,6 al een 'valse oplos­sing'.
Aanvul­ling correc­tievoor­schrift
Het CvTE heeft beslo­ten dat leerlin­gen niet de dupe mogen worden van het gedrag van hun rekenma­chi­ne. In een aanvul­ling op het correc­tievoor­schrift stellen zij daarom:
"Op pagina 16, bij vraag 16 moet in het derde ant­woorde­le­ment van het eerste ant­woordal­terna­tief een verge­lij­king worden opge­lost.
Sommige grafi­sche rekenma­chi­nes geven bij het oplos­sen van deze verge­lij­king een onjuis­te waarde van n, met een bijbeho­ren­de waarde van a die bij benade­ring gelijk is aan 0 (zoals 1,88*10^-498).
Indien de kandi­daat in het vijfde ant­woorde­le­ment deze gevon­den waarden van n en a als ant­woord geeft, hier­voor geen score­pun­ten in minde­ring brengen. Als vervol­gens met deze gevon­den waarden op juiste wijze wordt doorge­re­kend, ook hier­voor geen score­pun­ten in minde­ring brengen."
Haken en ogen
Dit voorval laat weer eens zien dat aan het gebruik van de grafi­sche rekenma­chi­ne bij het Cen­traal Examen wat haken en ogen zitten. De ervarin­gen bij dit examen zullen hier en daar leiden tot aanpas­sin­gen aan de rekenma­chi­nes. Zo verna­men wij bijvoor­beeld dat de softwa­re van de HP-prime op korte termijn zal worden aange­past.
Maar er zit ook een andere kant aan de zaak. Je zou toch mogen verwach­ten dat examen­ma­kers hun opgaven uitge­breid testen op alle voor het Cen­traal Examen goedge­keur­de grafi­sche rekenma­chi­nes. In dat verband citeer ik nog de reactie van het CvTE die op het laatste moment bij de redac­tie is binnen­geko­men:
"Alle examens worden ge­screend door GR-experts. Het doel van deze scree­ning is primair om te ontdek­ken of een type grafi­sche rekenma­chi­ne een onte­recht voor­deel biedt ten opzich­te van een ander type. Hierbij valt op te merken dat het toe­staan van ver­schil­len­de typen altijd zal blijven leiden tot ver­schil­len.
Omdat alle toege­sta­ne typen grafi­sche rekenma­chi­nes met een bepaal­de begin­stand van de cursor het juiste ant­woord kunnen geven, heeft het kunnen gebeu­ren dat de fout uit de tweede aanvul­ling op havo wiskun­de B bij deze scree­ning niet aan het licht is gekomen. Daarbij komt dat het ontdek­ken van derge­lij­ke onvolko­menhe­den niet het doel is van onze scree­ning."
Tenslot­te zou ik willen opmer­ken dat leerlin­gen tijdens de wiskun­de­les mis­schien eens wat meer gewezen moeten worden op de beper­kin­gen van grafi­sche rekenma­chi­nes. Want eerlijk is eerlijk; een leer­ling met een beetje analy­tisch inzicht had toch moeten zien dat de 'valse oplos­sing' die de grafi­sche rekenma­chi­ne presen­teer­de, onzin­nig was.
gk

 

Discussie over afronden nog lang niet afgerond

Over de juiste wijze van afron­den bij het maken van examen­opga­ven, met name bij wiskun­de A/C is de laatste jaren veel gepubli­ceerd. Daar was ook alle aanlei­ding toe want het goed beoorde­len van uitwer­kin­gen waarin sprake is of lijkt van afron­dings­fou­ten kost veel energie en is soms aanlei­ding tot hooglo­pen­de discus­sies.
Als ik kijk naar de recente bijdra­gen op het examen­fo­rum van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW), dan krijg ik niet de indruk dat het er tegen­woor­dig voor examina­to­ren eenvou­di­ger op is gewor­den. Zo is er veel discus­sie ont­staan over opgave 7 van het havo examen wiskun­de A 2022, eerste tijdvak.
Vakspe­cifie­ke regels
Sinds een jaar of vijf staan er voor wiskun­de A en C drie nieuwe vakspe­cifie­ke regels in het correc­tievoor­schrift:
"4a Als bij een vraag doorge­re­kend wordt met tussen­antwoor­den die afge­rond zijn en dit leidt tot een ander eindant­woord dan wanneer doorge­re­kend is met niet afgeron­de tussen­antwoor­den, wordt bij de betref­fen­de vraag één score­punt in minde­ring ge­bracht. Tussen­antwoor­den mogen wel afge­rond geno­teerd worden.
4b Uitzon­de­ring zijn die geval­len waarin door de context wordt bepaald dat tussen­antwoor­den moeten worden afge­rond.
4c De aftrek voor fouten zoals bedoeld onder 4a en/of fouten bij het afron­den van het eindant­woord be­draagt voor het hele examen maxi­maal 2 score­pun­ten."
Aan deze nieuwe regels is uitge­breid aan­dacht besteed in Eucli­des 92-3. Het aldaar gepubli­ceer­de artikel "Nieuwe vakspe­cifie­ke regel over afron­den voor wiskun­de A, B en C havo en vwo" is ook opgeno­men in de syllabi voor wiskun­de A, B en C. In WiskundE-brief 761 heb ik aan­dacht aan dit artikel besteed en gecon­sta­teerd dat sommige voor­beel­den in het artikel ook opgevat kunnen worden als aanvul­len­de regels. Dat leek en lijkt me niet wense­lijk. Er was en is nog steeds meer duide­lijk­heid nodig.
Discus­sie loopt al jaren
In mei 2017 publi­ceer­de het College voor Toetsen en Examens (CvTE) een reactie op de vraag of er binnen één opgave twee keer een punt aftrek moge­lijk was. Zie ook WiskundE-brief 776. Dat bleek toen wel dege­lijk het geval te zijn.
De discus­sies over afron­den hebben niet zelden als aanlei­ding of er binnen een gegeven context (voor het eerst) een bepaal­de grens wordt gepas­seerd. In veel geval­len gaat het dan over exponen­tië­le groei. Het ver­schil tussen discre­te en conti­nue proces­sen is dan wezen­lijk. In WiskundE-brief 781 heb ik hier­over al eens iets geschre­ven aan de hand van een examen­opga­ve uit 2017.
Op examen­blad.nl staat een ant­woord van het CvTE op een recent gestel­de vraag die met deze kwestie verband houdt:
"Vraag
Mag bij wiskun­de A en C een ver­keerd jaartal als ant­woord beoor­deeld worden als een afrond­fout?
Ant­woord
Het omzet­ten van een gevon­den waarde in een jaartal heeft te maken met het inter­prete­ren van de waarde in de context en moet dus gezien worden als inter­preta­tie­fout of lees­fout en niet als een afrond­fout."
De status van dit bericht is mij niet hele­maal duide­lijk. Boven­dien vraag ik me af of dit ant­woord proble­men oplost of juist schept.
Terug naar opgave 7
Dan nu de discus­sie over opgave 7 van het havo examen wiskun­de A 2022, eerste tijdvak:
"De CO2-concen­tra­tie blijft toene­men. In 2000 was het jaarge­middel­de 369,5 ppm, in 2015 was dit opgelo­pen tot 400,8 ppm. Tibbe ver­moedt op basis van figuur 1 dat het jaarge­middel­de in de periode 2000–2015 groeide volgens een exponen­ti­eel verband en dat de groei zich in de jaren daarna voort­zet volgens hetzelf­de exponen­tië­le verband. Je kunt dan, uitgaan­de van boven­staan­de gege­vens, bereke­nen in welk jaar het jaarge­middel­de voor het eerst hoger dan 500 ppm zal zijn.
Bereken op deze manier in welk jaar het jaarge­middel­de voor het eerst hoger dan 500 ppm zal zijn."
Er wordt in de context gespro­ken over jaarge­middel­den. We hebben dus ontegen­zegge­lijk te maken met waarden die van jaar tot jaar ver­sprin­gen. Het bereke­nen van de benodig­de groei­fac­tor behoort als het goed is tot de stan­daard vaardig­he­den van de kandi­daat. Deze bere­kent g = (400,8/369,5)1/15 en dat levert een functie­voor­schrift op als A = 369,5*g j, waarbij g de zojuist bereken­de groei­fac­tor is en j het nummer is van het jaar, met j = 0 voor het jaar 2000.
De groei­fac­tor is bij benade­ring gelijk aan 1,005435506; het gaat dus om een groei met ruim een half procent per jaar. Wanneer een leer­ling werkt met het wat ruwer afgeron­de grond­tal van 1,0054 dan leidt dat niet tot een ander ant­woord. Maar als de kandi­daat het grond­tal echter afrondt tot 1,005 dan gaat het mis en komt hij of zij op een ander jaartal uit.
Omdat het in dit vraag­stuk gaat om een dis­creet proces, lijkt mij een tabel de beste aanpak. In de tabel staan dan name­lijk alleen waarden voor gehele waarden van j en dat is goed want het gaat om jaarge­middel­den en j moet dus dis­creet worden geïnter­pre­teerd. Met het gebruik van een tabel heeft de kandi­daat niets te maken met afron­den; hij of zij kijkt gewoon naar de eerste waarde die hoger is dan 500.
Het beoorde­lingsmo­del kiest voor een andere aanpak, name­lijk het oplos­sen van de verge­lij­king 369,5 · g t = 500. Bij deze aanpak moet de kandi­daat dan uiter­aard wel besef­fen dat t eigen­lijk geen conti­nue variabe­le is en een uit­komst van '55 en het klein­ste beetje' dus al naar 56 moet worden afge­rond.
Is er als de kandi­daat afrondt naar 55 nu sprake van een afron­dings­fout? Het eerder geci­teer­de ant­woord van het CvTE op de vraag "Mag bij wiskun­de A en C een ver­keerd jaartal als ant­woord beoor­deeld worden als een afrond­fout?" geeft daar een nega­tief ant­woord op. Het correc­tievoor­schrift sugge­reert echter van wel want in de tweede opmer­king staat:
"Als zowel in deze als in de volgen­de vraag het jaartal wordt bepaald door naar beneden af te ronden, hier­voor alleen bij deze vraag 1 score­punt in minde­ring brengen."
Het laatste woord over deze kwestie lijkt me nog niet gespro­ken.
gk

 

Rekenresultaten na twee jaar COVID

Ruim een half jaar geleden heb ik aan­dacht besteed aan de achter­stan­den die tijdens de COVID-epide­mie zijn opgelo­pen bij rekenen/wiskun­de in het basison­der­wijs. Zie WiskundE-brief 897. Onlangs zijn er nieuwe cijfers gepubli­ceerd. De achter­stan­den lijken in veel geval­len alleen maar groter te zijn gewor­den. Er zijn wel opval­len­de ver­schil­len tussen diverse groepen te consta­te­ren.
In het kader van het Natio­naal Cohort­onder­zoek wordt onder­zocht welke vertra­ging is opgetre­den sinds maart 2020, het begin van de eerste school­slui­ting. Bij de laatste publica­tie wordt gekeken naar de scores op de M-toetsen die de scholen in januari van elk jaar afnemen. Ik concen­treer mij uiter­aard op de cijfers voor rekenen/wiskun­de. In het bijzon­der kijkt men naar de leer­groei in een jaar. Daartoe worden de scores op een M-toets steeds vergele­ken met de scores die een jaar eerder werden behaald.
De leer­groei was in het eerste corona­jaar al bedui­dend lager dan daar­voor en in het tweede jaar werd het er niet beter op. De leer­groei lag tussen begin 2021 en begin 2022 in de meeste geval­len onge­veer 15% lager dan gebrui­ke­lijk was. Een grote uitzon­de­ring werd gevormd door groep 7 maar helaas niet in positie­ve zin. Daar lag de groei in het eerste corona­jaar maar liefst 40% lager dan normaal. Het jaar daarop was dat met bijna 30% terug­val niet veel beter.
Grote ver­schil­len
De korte samen­vat­ting hierbo­ven doet onvol­doen­de recht aan de enorme ver­schil­len die de onder­zoe­kers tussen diverse deel­groepen vonden. Daarbij gaat het niet alleen om de omvang van de leerver­tra­ging maar ook om de trend. We zien dat al wanneer we jongens en meisjes apart bekij­ken.
In de grafiek hierbo­ven wordt er gewerkt met zoge­naam­de 'ver­schil­sco­res', die simpel gezegd een maat zijn voor de leerver­tra­ging tijdens corona. We zien bij de jongens een kleine­re achter­uit­gang terwijl de meisjes juist een grotere achter­uit­gang laten zien.
Hoopvol is wel­licht dat juist de meest de kwetsba­re leerlin­gen het tweede corona­jaar beter lijken te zijn doorge­ko­men dan het eerste. We zien dat als we kijken naar de oplei­ding en het inkomen van de ouders. Het grootst zijn de ver­schil­len als we scholen met weinig achter­stands­leerlin­gen verge­lij­ken met scholen die juist veel achter­stands­leerlin­gen hebben. Hieron­der is dat in beeld ge­bracht.
Bij de groep met weinig achter­stands­leerlin­gen liep de achter­stand sterk op. Bij de groep met veel achter­stands­leerlin­gen slonk de achter­stand juist.
De resulta­ten die in het rapport worden gepubli­ceerd, roepen veel vragen op. Die vragen laat ik voor nu maar even rusten.
gk
Bron: Fact­sheets leer­groei Natio­naal Cohort­onder­zoek Onder­wijs en met name de techni­sche toelich­ting.

 

OCW geeft SLO opdracht tot actualisatie kerndoelen

 
Binnen­kort start Stich­ting Leer­planont­wikke­ling (SLO) in op­dracht van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) met de actuali­sa­tie van de kerndoe­len voor Neder­lands en rekenen-wiskun­de voor het primair onder­wijs en de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs.
In WiskundE-brief 901 en WiskundE-brief 902 stond al iets over de afron­ding van curricu­lum.nu. Op 6 april 2022 debat­teer­de de Tweede Kamer over het vervolg. In dit debat is gepleit voor focus op actuali­sa­tie van de kerndoe­len basis­vaardig­he­den voor primair en voortge­zet onder­wijs en op de referen­tieni­veaus die daarbij horen.
Daarom heeft minis­ter Wiersma aan SLO de op­dracht gegeven om nog voor de zomerva­kan­tie twee teams van leraren, vakex­perts en curricu­lumex­perts samen te stellen. Deze teams gaan onder aanstu­ring van een onafhan­kelij­ke proces­regis­seur aan de slag. In 12 maanden tijd ontwik­ke­len zij de kerndoe­len voor deze twee leerge­bie­den. Ook bekij­ken zij wat dit bete­kent voor de bijstel­ling van het referen­tieka­der Taal en Rekenen.
Voor de actuali­sa­tie van de kerndoe­len rekenen en wiskun­de zoekt SLO nu leraren en vakex­perts. Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Lesson Study voor wiskunde

Lesson Study is een vorm van profes­sione­le ontwik­ke­ling en onder­wijsver­bete­ring die in Neder­land snel aan popula­ri­teit wint. Geduren­de het komende school­jaar organi­seert de Eindho­­ven School of Educa­ti­on een speci­aal project dat is gericht op de wiskun­de in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs. Dit project heeft de naam LESSAM gekre­gen.
Bij Lesson Study plant u samen met collega's uw onder­zoeks­les­sen en obser­veert u de leerac­tivitei­ten van uw leerlin­gen. Op die manier creëert u in samen­wer­king met collega's en een coach relevan­te leerer­varin­gen in uw eigen les. In het LESSAM-project voert u in totaal 9 onder­zoeks­les­sen uit. Deze onder­zoeks­les­sen kunt u flexi­bel plannen omdat het overleg met MS Teams/Zoom plaats­vindt. Op die manier kunt u ook met collega's van andere scholen in een team samen­wer­ken als er niet genoeg collega's op uw school beschik­baar zijn.
In het project bieden we onder meer:
  • Coaches om u te onder­steu­nen bij het organi­se­ren van een produc­tie­ve Lesson Study.
  • Een help­desk die u weke­lijks kunt berei­ken.
  • Een hand­boek dat u helpt bij het plannen van en het reflec­te­ren op uw lessen.
  • Regelma­ti­ge leraren­confe­ren­ties om een netwerk voor Lesson Study in Zuid-Neder­land te vormen en met experts in gesprek te komen
Het project wordt georga­ni­seerd vanuit de Eindho­­ven School of Educa­ti­on, onder­deel van de TU Eindho­ven. Er zijn geen kosten aan verbon­den.
Voor meer informa­tie kunt u contact opnemen met Gonny Schel­lings via g.l.m.schel­lings@tue.nl.

 

Pracht en kracht van wiskunde

 
Op 2 juni 2022 wordt de reizen­de tentoon­stel­ling Imagina­ry in Leiden geopend. Deze tentoon­stel­ling gaat over zichtba­re en onzicht­ba­re wiskun­de, met unieke 3D-objec­ten, bijzon­de­re puzzels, interac­tie­ve apps en briljan­te visuali­sa­ties.
Imagina­ry is een reizen­de tentoon­stel­ling. Na Leiden komt deze tentoon­stel­ling achter­eenvol­gens in Nijme­gen, Utrecht, Ensche­de, Eindho­ven, Gronin­gen, Amster­dam en medio 2023 in Maas­tricht.
De tentoon­stel­ling heeft een hoog 'doe-gehalte'. Zo kunt u met het program­ma Surfer zelf anima­ties maken. U doet dat op het touch­screen tijdens de tentoon­stel­ling maar u kunt dat ook thuis of in het klaslo­kaal doen. De catalo­gus staat bars­tens­vol met mooie voor­beel­den.
De tentoon­stel­ling wordt georga­ni­seerd door Plat­form Wiskun­de Neder­land in samen­wer­king met Neder­land­se univer­sitei­ten. Wilt u uw leerlin­gen voor Imagina­ry enthou­si­ast maken, dan kunt u via deze link een mooie poster downloa­den. Binnen­kort kunt u op de site van Imagina­ry een gratis bezoek met uw klas regelen.

 

Masterclass 'Hoe goochelt Google?'

 
Op 9 juni vindt de master­class 'Hoe goo­chelt Google' plaats op de Radboud Univer­si­teit Nijme­gen. Cen­traal staat de de succes­vol­le methode van Google om de meest relevan­te documen­ten te selecte­ren. Die methode is breder bruik­baar, bijvoor­beeld bij het bepalen van de belang­rijk­ste persoon in een sociaal netwerk of van de beste sport­ploeg.
Het is niet zo lastig om voor een bepaal­de zoek­vraag passen­de documen­ten te vinden. Het pro­bleem is om de meest interes­san­te documen­ten boven­aan de lijst te krijgen. Dat Google hier een goede methode voor heeft gevon­den, is de basis van het succes van Google.
De master­class 'Hoe goo­chelt Google' is bedoeld voor vwo boven­bouw­leerlin­gen met wiskun­de B/D. De master­class wordt op donder­dag 9 juni van 13:00 uur tot 16:15 uur gehou­den. Na een inlei­ding door dr. Bernd Souvig­nier volgt een werkcol­le­ge en na de pauze is er een compu­terprac­ti­cum.
Volg deze link voor meer informa­tie of om uw leerlin­gen aan te melden.

 

Aansluitingsbijeenkomst VO-HO

 
Donder­dag 16 juni 2022, de dag na de examen­uitsla­gen, is een goede dag om het voortge­zet onder­wijs en het Hoger onder­wijs eens bij elkaar te brengen. In een plenai­re sessie presen­te­ren de TU Delft, Hoge­school Rotter­dam en Hoge­school Leiden hun bevin­din­gen over de kennis en vaardig­he­den van leerlin­gen die met een bètapro­fiel het voortge­zet onder­wijs verla­ten.
Het tweede deel van de bijeen­komst gaat speci­fiek over de vakken natuur­kun­de, schei­kun­de en wiskun­de. Onder leiding van vakdi­dacti­ci van de leraren­oplei­din­gen gaan docen­ten van het voortge­zet onder­wijs en het hoger onder­wijs in gesprek. Vragen die zeker aan de orde komen zijn:
  • Wat wordt er behan­deld op school?
  • Hoe repre­senta­tief is het examen?
  • Wat hebben leerlin­gen daadwer­ke­lijk aan kennis en vaardig­he­den opge­daan?
  • Wat zijn de effec­ten van het onder­wijs op afstand?
De bijeen­komst wordt cen­traal afgeslo­ten met een over­zicht van de belang­rijk­ste op­brengst uit de vakspe­cifie­ke sessies en een blik op de toe­komst.
Plaats en tijd
De bijeen­komst wordt op donder­dag 16 juni 2022 van 14:00 uur tot 18:00 uur op de Haagse Hoge­school in Delft gehou­den. Het program­ma en een nauwkeu­ri­ge locatie krijgt u bij uw deelna­mebeves­ti­ging.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
2 juni 2022 Reizen­de tentoon­stel­ling Imagina­ry in Leiden. Plat­form Wiskun­de Neder­land en diverse univer­sitei­ten
9 juni 2022 Master­class 'Hoe goo­chelt Google?'. Radboud Univer­si­teit Nijme­gen
10 juni 2022 Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW, SLO en het Freuden­thal Insti­tuut
16 juni 2022 Aanslui­tings­bijeen­komst VO-HO. TU Delft, Hoge­school Rotter­dam en Hoge­school Leiden
17 juni 2022 De wiskun­de van Dennis Sulli­van (Abel­prijs). Bèta­part­ners
18 juni 2022 Sympo­si­­um ter nage­­dachte­­nis van prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda. Univer­si­teit van Amster­dam
30 juni 2022 Van vwo naar univer­si­teit. Bèta­part­ners
26-27 augus­tus en 2-3 septem­ber 2022 Wille­­keur en struc­­tuur in netwer­­ken (vakan­tiecur­sus). Plat­form Wiskun­de Neder­land
11 oktober 2022 Docen­ten­dag wiskun­de (wiskun­dedia­loog). Radboud Univer­si­teit
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
16 tot en met 26 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de 2023. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Tweedegraads vacatures te Schagen en Alkmaar

Bij het Clusius College bestaan op dit moment de volgen­de twee vacatu­res:

 

Eerstegraads vacature te Wierden

Op onze school hebben wij plaats voor een eerste­graads docent wiskun­de voor onze havo/vwo boven­bouw.
In eerste instan­tie gaat het om vervan­ging voor zwanger­schap voor 1,0 fte. Daarna bestaat er uit­zicht op een vaste benoe­ming voor onge­veer 0,5 fte.
Volg deze link voor meer informa­tie.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Probeer gratis onze producten uit!

U kunt onze produc­ten koste­loos vier weken uitpro­be­ren via ons uitleen­program­ma.
Breng samen met collega's of leerlin­gen uw program­meer­vaardig­he­den in de prak­tijk met onze grafi­sche rekenma­chi­nes en met bijvoor­beeld de Rover-robotau­to.
Ontdek via deze link alle moge­lijkhe­den.
 

 

KERN Wiskunde voor de gehele onderbouw compleet

KERN Wiskun­de is vanaf komend school­jaar com­pleet voor de gehele onder­bouw.
Niet alleen voor havo, vwo, gymnasi­um en tto maar ook voor het vmbo. In leer­jaar 1 en 2 kunt u werken met de leer­werkboe­ken voor vmbo-basis en de leerboe­ken voor vmbo-kgt en vmbo-t/havo.
Neem via deze link contact op met onze advi­seurs voor een kennis­makings­ge­sprek.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl