nummer 909, 8 mei 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Bevorderingen, terug naar normaal?
In 2020, het eerste coronajaar, waren niet alleen de
slagingspercentages ongekend hoog. Leerlingen werden in dat jaar ook
zeer ruimhartig bevorderd. U kunt hierover meer lezen in WiskundE-brief 886. In
het tweede coronajaar golden bij de eindexamens een aangepaste bepaling
van N-termen en een soepele slaagregeling. Ondanks soms tegenvallende
scores resulteerde dat in hogere slagingspercentages dan gebruikelijk.
Maar hoe ontwikkelde 2021, het tweede coronajaar, zich wat betreft de
bevorderingen?
Het plaatje hieronder geeft u een globaal beeld van de situatie rond
de bevorderingen van 2014 tot en met 2021:
Vanaf 2015 is de doorstroming naar de volgende klas duidelijk stroever
geworden. Zie ook WiskundE-brief 869 en WiskundE-brief 870. 2020 was vanwege corona waarschijnlijk
slechts een incident; die ontwikkeling naar een stroevere doorstroming lijkt
zich ook in 2021 min of meer voort te zetten.
Als we naar de verschillende onderwijstypen en leerjaren kijken, dan zien
we enkele opmerkelijke verschillen.
Havo
In eerste instantie verbaast de 'koppositie' van 2 havo in de grafiek hierboven
u wellicht. Veel collega's zijn ervan overtuigd dat die 'koppositie' aan 4 havo
toekomt. En inderdaad, 4 havo is het leerjaar met het hoogste percentage aan
zittenblijvers. In de afbeelding zijn echter de 'afstromers' naar een 'lager'
onderwijstype meegenomen en dan scoort 2 havo het hoogst.
Opvallend is dat er in 2021 in de leerjaren 2, 3 en 4 minder is bevorderd dan
in de jaren 2014-2019. Dat lijkt te wijzen op een compensatie van de zeer ruime
bevordering in 2020. Aan de andere kant past dat beeld ook in de trend van de
jaren 2015-2019.
Vwo
Op het vwo is het beeld wat verdeeld. In het tweede en vijfde leerjaar is er
mogelijk sprake van compensatie. Voor de overige leerjaren zien we een terugkeer
naar de cijfers van 2019.
Vmbo
Op het vmbo, is net als op de havo, het verschil tussen het eerste leerjaar
en de overige leerjaren opvallend. Hieronder staat het beeld voor de gemengde
en theoretische leerweg.
Eindtoets
Voor alle onderwijstypen zien we dat de cijfers voor de leerlingen die
in 2020-2021 in de eerste klas zaten er in positieve zin uitspringen.
Dat hangt mogelijk samen met het feit dat deze lichting in 2020 geen
eindtoets in groep 8 heeft gemaakt, wat resulteerde in wat lagere
schooladviezen dan gebruikelijk. Zie WiskundE-brief 880 voor meer informatie
hierover.
Op één hoop
In dit artikel heb ik voor het gemak doubleren en 'afstromen' op één
hoop gegooid. Daar is uiteraard nog wel het een en ander aan commentaar
op te leveren. Wordt 'afstroom' niet te veel gezien als mislukken?
Zijn op- en afstroom niet gewoon onderdelen van een keuze- en selectieproces?
Op dat vraagstuk ga ik wellicht in een volgend artikel wat nader in.
gk
|
Tekorten in het wiskundeonderwijs
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) maakt zich
grote zorgen over het wiskundeonderwijs op middelbare scholen,
zo
was onlangs in een NOS-artikel te lezen. Het Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) verwacht dat het tekort meer
dan verdubbelt naar 513 openstaande fulltime banen in 2026.
Het voortgezet onderwijs heeft in het hele land te maken met een
tekort aan docenten. Voor wiskunde is het probleem in absolute
aantallen het grootst en wordt het naar verwachting nog veel groter.
Het aantal vacatures stijgt en de instroom vanuit de lerarenopleiding
daalt. Hierdoor vallen wiskundelessen regelmatig voor langere tijd
uit.
Om dit probleem op te lossen, doen scholen steeds vaker een beroep op
gepensioneerde docenten, onbevoegde docenten en nog studerende,
aankomende docenten. De inzet van ervaren, gepensioneerde
wiskundedocenten is uiteraard prima. Het is echter wel uitstel van
executie; het groeiende tekort wordt daar uiteindelijk niet door
opgelost. Dat de inzet van onbevoegde docenten, bijvoorbeeld
tweedegraads bevoegde docenten in de havo/vwo bovenbouw, geen goede
zaak is, behoeft weinig betoog.
Contraproductief
Het beroep dat wordt gedaan op docenten in spé, die dus nog
met de opleiding bezig zijn, is contraproductief. Hun aanstelling
zorgt er namelijk voor dat zij het moeilijker krijgen om hun
opleiding tijdig af te ronden. Ook worden zij geconfronteerd met
klassen die vanwege uitval en docentwisseling vaak lastiger zijn te
hanteren. En na hun jaarcontract moeten zij vaak van school wisselen
omdat hun niveau nog niet voldoet of omdat de schommelingen in de
leerlingaantallen hiertoe nopen. Dit alles beschrijft Aleid Truijens in
haar
column in de Volkskrant van 3 mei 2022 goed.
Omdat ook de collega wiskundedocenten een hoge werkdruk ervaren, komt
de begeleiding van deze studenten vaak ook nog eens in het gedrang.
De hoge werkdruk en de ordeproblemen die deze aankomende docenten
ervaren, vergroten de kans dat zij hun opleiding afbreken en het
onderwijs vaarwel zeggen. Zo wordt het docententekort alleen maar
vergroot en komt het voortgezet onderwijs van de regen in de drup.
Gaten met gaten
Het rekenniveau van brugklasleerlingen daalt en de door corona
aangerichte onderwijsschade moet worden gerepareerd. Het
lerarentekort groeit echter, het onderwijs betaalt slecht en de inzet
van studerenden werkt contraproductief. Het lijkt erop dat we in het
voortgezet onderwijs wat betreft wiskunde slechts gaten met gaten aan
het vullen zijn.
Niet alleen minister Dennis Wiersma zou voor een grondige en
structurele aanpak moeten kiezen. Om het tij te keren, moeten zeker
ook schoolleidingen hun beleid herzien. Houd nieuwe docenten vast,
ook bij dalende leerlingaantallen. Zet vervolgens de ervaren of
gepensioneerde krachten effectief in om die nieuwe docenten goed
te begeleiden. Geef de nieuwe collega's bovendien de tijd om hun
opleiding af te ronden. Laat nieuwe docenten aan klassen lesgeven
waar zij veel kunnen leren en laat de lastigere klassen nog even
aan de ervaren docenten over.
Verleid de nieuwelingen...
jk
|
Rekenniveau begin brugklas
De referentiekaders voor taal en rekenen hebben alleen zin wanneer
er op basis van deze referentiekaders goed wordt gerapporteerd. En dat
is niet het geval; in WiskundE-brief 904 vermeldde ik al dat de gegevens over de
behaalde referentieniveaus in groep 8 door de verschillen in de diverse
eindtoetsen niet betrouwbaar zijn. Gelukkig zijn er voor de laatste jaren
wel enigszins coherente gegevens over de situatie aan het begin van de
brugklas te vinden*).
Ongeveer een derde deel van de middelbare scholen werkt met het Cito
Volgsysteem VO. De data van die scholen geven voor die scholen een goed
beeld van de situatie aan het begin van de brugklas. Er zijn aanwijzingen
dat dit beeld in redelijke mate representatief is voor de gehele
leerlingenpopulatie.
Havo/vwo
Bij het formuleren van de referentiekaders schatte men dat ongeveer 65%
van de leerlingen aan het eind van de basisschool het streefniveau 1S
bereikt zou hebben. Dat niveau ligt hoger dan het basisniveau 1F dat
voor ongeveer 90% van de leerlingen haalbaar werd geacht. Van leerlingen
die beginnen aan een havo/vwo-opleiding zou je in redelijkheid verwachten
dat zij een rekenniveau hebben dat hoger ligt dan het basisniveau 1F.
Het blijkt echter dat alleen de vwo-leerlingen in meerderheid aan die
verwachting voldoen.
Bij de havo-leerlingen, en vooral bij de meisjes, voldoet slechts een
minderheid aan het basisniveau 1F. De grafieken laten zien dat corona wel
enige invloed heeft maar zeker niet alles verklaart. Zo hebben de gegevens
van 2019-2020 bijvoorbeeld betrekking op toetsen die zijn afgenomen in het
najaar van 2019, het laatste voor-coronajaar.
Vmbo
Van de mavo-leerlingen (vmbo-gt) zit slechts een kleine minderheid boven
het basisniveau 1F. Dat basisniveau wordt zowel dor de jongens als de meisjes
niet gehaald, waarbij de meisjes nog slechter scoren dan de jongens. De vmbo
kader leerlingen zitten in grote meerderheid onder basisniveau 1F. De situatie
van de vmbo basis leerlingen is hieronder niet afgebeeld maar ongeveer 90%
van deze leerlingen zitten onder basisniveau 1F.
Er wordt volstrekt niet voldaan aan de verwachtingen die bij het formuleren
van de referentiekaders voor eind groep 8 werden uitgesproken. Wat betreft
het rekenonderwijs lijkt het erop dat er in de onderbouw van het voortgezet
onderwijs nog veel werk aan de winkel is.
gk
*) |
Ontleend aan de verbeterde tabel 2.3 uit de bijlage bij
het rapport
Coronamaatregelen
ijlen na door Jesse Koops, Remco Feskens &
Servaas Frissen (april 2022). |
|
Iedereen eremetaal, waaronder twee keer goud
Een week geleden hebben Casper Madlener (17) uit Hoofddorp
en Lars Pos (18) uit Groningen elk een gouden medaille behaald
tijdens de
Benelux Wiskunde Olympiade
in Leuven, België. Zij werden tweede en derde na de Belgische
deelneemster Zhichang Chen, die alle opgaven foutloos wist te
maken. Naast deze twee gouden medailles behaalde het Nederlandse team
nog vijf zilveren en drie bronzen medailles. Voor het eerst in het
veertienjarig bestaan van deze wedstrijd kwam daarmee iedere
Nederlander met eremetaal thuis.
De Benelux Wiskunde Olympiade wordt sinds 2009 jaarlijks
georganiseerd voor leerlingen van het voortgezet onderwijs uit
België, Luxemburg en Nederland. Elk land vaardigt tien leerlingen
af die vier en een half uur de tijd krijgen om individueel vier lastige
wedstrijdopgaven op te lossen. Voor elke opgave zijn zeven punten te
verdienen. Na twee online edities kon de wedstrijd, waaraan ook een
gastteam uit Zweden meedeed, dit jaar eindelijk weer fysiek plaatsvinden.
Voor de drie Beneluxlanden waren er vijftien medailles te verdelen
waarvan er tien naar Nederland, vier naar België en een naar
Luxemburg gingen.
De resultaten van de leden van het Nederlandse team zijn als volgt:
medaille |
punten |
naam |
klas |
school |
goud |
23 |
Casper Madlener |
6 vwo |
Leo Kanner College Leiden |
goud |
22 |
Lars Pos |
6 vwo |
Stadslyceum Groningen |
zilver |
21 |
Mads Kok |
5 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
zilver |
19 |
Lance Bakker |
5 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp |
zilver |
19 |
Daan de Groot |
5 vwo |
Dr. Nassau College Quintus Assen |
zilver |
19 |
Kees den Tex |
6 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
zilver |
17 |
Felix Hamoen |
4 vwo |
Leidsche Rijn College Utrecht |
brons |
11 |
Wouter Zandsteeg |
5 vwo |
Bataafs Lyceum Hengelo |
brons |
9 |
Tobias Kristiansen |
3 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leiden |
brons |
9 |
Yanniek Nitescu |
4 vwo |
Huygens Lyceum Eindhoven |
|
Lance, Daan, Yanniek, Tobias, Lars, Casper, Kees, Felix, Mads en Wouter met hun medailles. | |
Mieren
De tweede opgave ging over mieren die zich met constante snelheid over de
getallenlijn bewegen, niet noodzakelijkerwijs allemaal even snel en in dezelfde
richting. De opdracht was om het verband vast te stellen tussen enerzijds het
maximale aantal botsingen tussen die mieren en anderzijds het aantal mieren,
gegeven dat het totale aantal botsingen eindig is. Deze combinatoriekopgave
was voor alle deelnemende landen duidelijk de lastigste opgave. Alleen de
Belgische Zhichang Chen bleek deze opgave volledig te kunnen kraken.
Goudenmedaillewinnaars Casper en Lars, die beiden op de andere drie
opgaven slechts één van de 21 punten lieten liggen, zijn nog steeds door deze
opgave gefascineerd. Casper: "De moeilijkheid was dat je niet met één slim idee een
mooie elegante oplossing kon maken. Ik ga er thuis nog eens beter naar kijken of
ik er iets van kan maken door de mieren door elkaar heen te laten lopen."
En Lars: "Je kon nuttige dingen afleiden over de eindsituatie en dan met
tijdsymmetrie dus ook over de beginsituatie iets zeggen, door de mieren terug
in de tijd te laten lopen."
Het Nederlandse team werd begeleid door Johan Konter (Universiteit Leiden),
Wietze Koops (masterstudent Rijksuniversiteit Groningen en Radboud
Universiteit Nijmegen) en Nils Van de Berg (masterstudent Universiteit
Utrecht).
|
Willem van Ravenstein geridderd
Collega Willem van Ravenstein is bij de jongste
lintjesregen benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij
wordt met name geëerd voor zijn werk als drijvende kracht achter
WisFaq.
WisFaq is rond de
eeuwwisseling opgericht als wiskundevraagbaak voor Nederlandse en later
ook Vlaamse scholieren. Intussen staan er meer dan 40.000 behandelde
vragen in de database, waarvan er minstens 15.000 door Willem zijn
beantwoord.
|
Nieuws van het Wereldwiskundefonds
Op 30 april 2022 eindigde de aprilveiling van het Wereldwiskunde Fonds.
Er werden zon 500 boeken verkocht en de opbrengst was € 2640,90.
Die opbrengst wordt, zoals u ongetwijfeld weet, volledig besteed aan projecten
voor wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden. Dank daarom aan iedereen die aan
de veiling heeft meegedaan.
Na de veiling zijn er nog heel veel mooie boeken blijven liggen, waaronder studieboeken,
complete jaargangen van het tijdschrift Pythagoras, oude Schaum-studieboeken en
Engelstalige Getal en Ruimte-boeken. Daarbij verkopen wij ook nog steeds het prachtige
boekje 'Een driehoek is meer dan drie hoeken' van Bruno Ernst, waarvan wij meerdere
exemplaren in voorraad hebben.
Dick-Klingens-veiling
In oktober 2022 houden we een zeer speciale veiling. In mei 2021 overleed Dick
Klingens, onder andere oud-eindredacteur van Euclides en de maker van
deze prachtige meetkunde-website.
We hebben alle wiskundeboeken van Dick mogen ontvangen. Het is een prachtige
collectie met veel mooie meetkundeboeken en boeken over de geschiedenis van de wiskunde.
De oktoberveiling 2022 krijgt daarom de naam Dick-Klingens-veiling. Op deze
veiling zullen onder andere al zijn boeken worden aangeboden.
Zomerverkoop
Maar nu eerst de
Zomerverkoop 2022. Op onze veilingsite staan ruim 400 boeken en tijdschriften
klaar voor vaste lage prijzen. Tot en met 30 september 2022 kunt u die boeken voor
een prikkie op de kop tikken.
Jos Remijn (@wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Logica in het voortgezet onderwijs
Hugo Bronkhorst geeft op dinsdag 10 mei 2022 van 19:00 uur tot 20:30 uur
een online presentatie over logica in het voortgezet onderwijs. Stuur mij een mail
als u deze uiterst interessante presentatie wilt bijwonen.
Hugo Bronkhorst is docent wiskunde en gepromoveerd op het proefschrift:
'"I just do not understand the logic of this": intervention study
aimed at secondary school students development of logical
reasoning skills').
De vorige presentatie ging over de totstandkoming van examens en was erg
succesvol. Het was interessant om te horen wie er allemaal bij de
totstandkoming van een examen betrokken is en hoe de verantwoordelijkheden
tussen Cito en het CvTE zijn verdeeld. Veel dank aan Cito toetsdeskundigen
Mariëlle Kruithof en Melanie Steentjes voor hun inspirerende
en leerzame presentatie.
Sharon Calor
www.vaknetwerkwiskunde.nl
|
De Abelprijs
De Abelprijs wordt beschouwd als een soort Nobelprijs voor wiskunde.
Dit
jaar is Dennis Sullivan de laureaat voor zijn pionierswerk in de
topologie en dynamische systemen. Zie ook WiskundE-brief 907. Op 17 juni 2022
besteden we op een toegankelijke manier aandacht aan de wiskunde van
Sullivan.
"You wonder and wonder and wonder and wonder and finally you see how
you can understand in terms of simple ideas."
Dennis Sullivan (Michigan, 1941) |
Als scheikundestudent in Houston werd Dennis Sullivan gegrepen door een
wiskundeprobleem over het vervormen van allerlei ruimtes, zoals een banaan of
het David-standbeeld van Michelangelo. Het was het startpunt van een tientallen
jaren lange wiskundereis waarin verwondering en schoonheid door eenvoud centraal
stonden.
Het evenement zal op vrijdag 17 juni 2022 van 14:00 uur tot 18:00 uur in gebouw
MF van de Vrije Universiteit in Amsterdam plaatsvinden. Dit is het programma:
|
|
| |
Dennis Parnell Sullivan | | |
tijd |
onderwerp |
14:00 uur |
Ontvangst |
14:15 uur |
'Rechte lijnen in gekromde ruimten' door Thomas Rot |
15:15 uur |
'Predicting the unpredictable' door Svetlana Dubinkina |
16:15 uur |
Wiskunde-Quiz |
17:00 uur |
Prijsuitreiking en napraten |
18:00 uur |
Einde |
Dit evenement is bedoeld voor wiskundedocenten, bovenbouwleerlingen
van havo en vwo en alle andere geïnteresseerden. Met deelname aan de
bijeenkomst kan een certificaat worden verdiend. De deelname is gratis
als u zich
uiterlijk op 31 mei 2022 via deze link inschrijft.
Mail voor vragen over dit evenement naar kees.temme@uva.nl.
|
Van vwo naar universiteit
Hoe ervaren studenten aan de VU en de UvA de overgang van vwo-wiskunde naar de wiskunde
in een bètastudie? Zijn de docenten in het hoger onderwijs bekend met recente aanpassingen in de
eindexamenprogramma's op het voortgezet onderwijs? Hoe kunnen docenten in het voortgezet
onderwijs hun leerlingen optimaal voorbereiden op het wetenschappelijke onderwijs?
Op donderdag 30 juni 2022 organiseert Bètapartners op het Science Park te Amsterdam een
bijeenkomst voor docenten wiskunde uit het vwo en het wetenschappelijk onderwijs.
Onderwerp is de aansluiting van het voortgezet onderwijs (VO) op het hoger onderwijs (HO)
wat betreft de wiskunde. De bijeenkomst is een verkenning van de punten waarop
verbetering mogelijk is en welke acties daarvoor nodig zijn.
Docenten VO en HO zijn niet altijd goed op de hoogte van elkaars onderwijs. In deze
bijeenkomst wordt daar verandering in gebracht. Ook vertellen enkele studenten over
hun ervaringen bij het oversteken van de brug van VO naar HO. Ongetwijfeld levert dit
waardevolle inzichten op die in de wiskundelessen kunnen worden verwerkt.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijd |
onderwerp |
16:45 uur |
Ontvangst |
17:00 uur |
HO docenten over de wiskunde bij verschillende bètastudies |
17:45 uur |
VO docenten over de inhoud en praktijk van wiskunde B en D |
18:10 uur |
Studenten over de ervaren overgang van wiskunde op VO naar wiskunde op HO |
18:30 uur |
Maaltijd |
19:30 uur |
Discussie |
20:00 uur |
Afsluiting |
20:15 uur |
Einde |
Voorafgaand aan deze bijeenkomst kunt u het zogeheten 'Projectenfestival' bezoeken dat
van 13:00 uur tot 16:00 uur wordt gehouden. Tijdens dat festival presenteren tweede- en
derdejaars wiskundestudenten op flitsende wijze in vijf minuten een zelf gekozen onderwerp.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Docentendag wiskunde
Op dinsdag 11 oktober 2022 zal de wiskundedialoog, een studiedag voor wiskundedocenten,
weer live plaatsvinden op de Radboud Universiteit te Nijmegen. De studiedag richt zich op
eerste- en tweedegraads docenten wiskunde. Zij worden bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen
binnen het voortgezet onderwijs.
Ieder jaar nodigen we interessante sprekers uit die hun expertise en bevindingen willen delen
met collegas. Tussen de opening en de slotlezing kunnen de deelnemers in drie rondes kiezen
uit een groot aanbod aan workshops met thema's rondom het tweede- en eerstegraads gebied.
Afsluitend kunnen de deelnemers elkaar tijdens een borrel gezellig bijpraten.
Spreker?
Heeft u interessant materiaal ontwikkeld of wilt u tijdens deze studiedag uw kennis delen? Neem
dan contact op met Tim van Lier voor het verzorgen van een workshop. Wanneer uw workshop
wordt geselecteerd, krijgt u gratis toegang tot de wiskundedialoog.
Voorinschrijving
Het duurt nog even maar het is nu al mogelijk om u in te schrijven voor de wiskundedialoog.
Volg
deze link voor informatie, het globale programma en om u in te schrijven.
Tim van Lier ( tim.vanlier@ru.nl)
Coördinator Vaksteunpunt Wiskunde Pre-university college of science, RU
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Bilthoven
De Werkplaats Kindergemeenschap is een school voor mavo, havo en
vwo, opgericht door Kees Boeke. Wij zoeken een eerstegraads
lesgevend medewerker wiskunde voor ongeveer 0,8 fte.
Bel onze staffunctionaris P&O Yvonne Vermeulen (030-2282841)
of
volg deze link voor meer informatie. |
|
|
Hogeschool Rotterdam zoekt lerarenopleider
Voor het cursusjaar 2022-2023 is de lerarenopleiding wiskunde
in Rotterdam op zoek naar nieuwe collega's voor in totaal 1,4 fte.
We zijn op zoek naar vakdidactisch sterke eerstegraads docenten
maar tweedegraders met ruime ervaring in het begeleiden van
stagiaires worden ook aangemoedigd om te solliciteren.
volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Zaandam
De VAVO van het Regio College te Zaandam leidt studenten op voor het
eindexamen havo en vwo. Onze studenten willen over het algemeen in één
jaar tijd een diploma of een aantal deelcertificaten behalen op havo-niveau
en/of vwo-niveau.
U bent als docent wiskunde A voor 0,5 fte bij de VAVO vrijwel alleen
bezig met eindexamenkandidaten havo. U begeleidt studenten als vakdocent
en eventueel ook als mentor.
Meer informatie over onze school en de vacature
vindt
u op de website van het Regio College.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Groenlo
Denk als eerstegrader in Groenlo mee over:
- Wiskundeonderwijs in dakpanklassen (klas 1/2).
- Een manier van voorsorteren op de bovenbouw HV,
met uitdaging voor wie het nodig heeft, zonder leerlingen te verliezen.
- Aandacht voor kennis, basisvaardigheden en probleemoplossend vermogen in de bovenbouw.
... en kom werken op het Marianum.
Volg
deze link om te solliciteren.
|
|
|
Advertenties
UvA: Zomercursus wiskundedeficiënties met toelatingsexamen
Leerlingen die in september aan de universiteit willen gaan
studeren maar niet aan de wiskunde toelatingseis van de door hun
beoogde studie voldoen, kunnen in de maand juli aan de UvA een
cursus wiskunde A of B volgen en een toelatingsexamen doen.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
|
KERN Wiskunde TTO herziening leerjaar 1 havo/vwo beschikbaar
Voor het schooljaar 2022-2023 is de Engelstalige versie van
de herziene editie KERN Wiskunde havo/vwo leerjaar 1 beschikbaar.
Met twee delen per leerjaar is er meer ruimte voor uitgewerkte
voorbeelden en extra oefenmateriaal. Ook de Engelstalige edities van
KERN Wiskunde havo 3 en van KERN Wiskunde vwo 3 zijn voor het
schooljaar 2022-2023 beschikbaar.
Maak vrijblijvend een afspraak met onze educatief adviseur in uw
regio.
Neem
via deze link contact met ons op.
|
|
|
Hulpmiddelen voor examenstand op de NumWorks
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Alles over computational thinking op één pagina
Omdat we in deze tijd niet meer om 'computational thinking' en 'physical
computing' heen kunnen, hebben we hiervoor op onze site een centrale plek
ingericht. U heeft daar in één oogopslag alles in beeld.
Bekijk
deze overzichtelijke pagina snel.
|
|
|
|
|