nummer 908, 17 april 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Examens maken we samen (reactie CvTE)
In WiskundE-brief 907 reageerde Gerard Koolstra op het artikel
'Examenwerkwoorden wiskunde B onder de loep' van Ivo Claus
en Joke Daemen. Dit artikel verscheen recent in Euclides,
het vakblad van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
Van Irma Cornelisse, clustermanager wiskunde bij het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) ontvingen wij de
onderstaande reactie.
Om kwalitatief goede examens te maken, is validiteit vereist. Dat
houdt in dat een examen daadwerkelijk de beoogde leerdoelen toetst.
Soms willen we toetsen of de kandidaat over de vaardigheid beschikt
om zelf een geschikte oplossingsmethode te kiezen. Een andere keer
wordt het beheersen van bijvoorbeeld algebraïsche vaardigheden getoetst.
Om beide leerdoelen te kunnen toetsen, moet uit de vraagstelling blijken
welke oplossingsmethoden er gebruikt mogen worden.
Examenwerkwoorden
Om deze duidelijkheid te geven, is de syllabus voorzien van een
bijlage waarin precies beschreven staat aan welke voorwaarden een
antwoord moet voldoen, gegeven de vraagstelling. Zie bijvoorbeeld
bijlage 2 'Examenwerkwoorden' van de
syllabus
wiskunde B vwo. Wij begrijpen dat docenten kunnen ervaren dat
door het gebruik van deze examenwerkwoorden getoetst wordt of een
kandidaat het examenwerkwoord beheerst, iets wat geen leerdoel van de
toets is. Echter, om beide bovengenoemde leerdoelen te kunnen toetsen
in de statische context van een schriftelijke toets kiezen wij ervoor
om afspraken te maken over het te geven antwoord bij een gegeven
vraagstelling.
Kan dit niet anders?
De Centrale Examens worden gemaakt door wiskundedocenten onder leiding van
professionele toetsdeskundigen van Stichting Cito, waarna deze examens worden
vastgesteld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Ondanks de expertise
en zorgvuldigheid van professionele examenmakers is er altijd ruimte voor
verbeteringen en ontwikkelingen. Wij staan dan ook open voor constructieve
feedback. U kunt hiervoor in de examenperiode terecht bij de
Examenlijn.
Buiten deze periode kunt u een mail sturen aan info@cvte.nl. Ook buiten
de examenperiode wordt uw vraag of opmerking uiterst serieus in behandeling
genomen.
Tot slot
Wij hopen dat het artikel in Euclides (87-5), geschreven door Ivo
Claus en Joke Daemen, houvast kan bieden bij het aanbieden
van de examenwerkwoorden aan leerlingen, het volgens het correctievoorschrift
corrigeren van de examens en een eventuele discussie met uw andere corrector.
Wij wensen iedereen een goede examenperiode toe.
Irma Cornelisse
Clustermanager wiskunde, CvTE
|
De Staat van het Reken- en wiskundeonderwijs
Op woensdag 13 april 2022 heeft de onderwijsinspectie
De
Staat van het Onderwijs 2022 gepubliceerd. Zeker wat betreft rekenen
en wiskunde is toon de laatste jaren in toenemende mate alarmerend. Kijk
je naar de onderbouwing van de boodschap over de gestaag dalende resultaten bij
rekenen en wiskunde, dan tref je vooral reeds langer bekende cijfers aan. Het rapport
bevat echter ook wat nieuwe cijfers, over het rekenniveau in de brugklas.
In de Wiskund E-brief hebben wij vooral de laatste tijd vaak
gepubliceerd over de zorgelijke berichten over het reken- en wiskundeonderwijs.
Ik verwijs kortheidshalve naar de effecten van covid op rekenen/wiskunde in
het basisonderwijs ( WiskundE-brief 897), de leervertraging in de onderbouw van het
voortgezet onderwijs ( WiskundE-brief 898), het niveau van de eindexamenkandidaten ( WiskundE-brief 901),
de ontwikkeling van de schoolexamencijfers wiskunde ( WiskundE-brief 902) en de
onduidelijkheid over het rekenniveau eind groep 8 ( WiskundE-brief 904).
De
Staat van het Onderwijs 2022 van de onderwijsinspectie richt zich meer
op de lange termijn en neemt daarbij enkele recentere ontwikkelingen mee. Het gaat
in dat rapport dus om een herhaling van een boodschap, vooral gebaseerd op
langer beschikbare informatie. Toch bevat het rapport ook nieuwe informatie.
Leervertraging door Corona
Nieuw in het rapport is bijvoorbeeld de verwijzing naar
een
recente publicatie van Cito over de leervertraging door Corona in de
brugklas. In die publicatie wordt onder andere aandacht besteed aan
de ontwikkeling van de rekenvaardigheid. De gepresenteerde cijfers zijn
gebaseerd op de voortgangstoetsen van het Cito die sommige scholen in de
onderbouw afnemen. Hoewel de cijfers duidelijk niet het resultaat zijn van
een aselecte steekproef, denken de onderzoekers dat de gegevens redelijk
representatief zijn voor alle scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland.
De ontwikkeling bij rekenen/wiskunde laat zich goed samenvatten in
onderstaand plaatje, ontleend aan het genoemde Cito-rapport:
We zien bij alle onderwijstypen, van vmbo bb tot en met vwo, een
lichte maar zich doorzettende leervertraging. Gezien de omstandigheden
waaronder de laatste twee jaar gewerkt moest worden, zou je die lichte
leervertraging misschien zelfs als positief nieuws kunnen brengen.
Geen nieuws is dat meisjes in Nederland duidelijk slechter presteren
bij rekenen en wiskunde dan jongens:
En daar hoor je de onderwijsinspectie dan weer niet over...
gk
|
Aansluiting vervolgonderwijs
Welke wensen leven er bij het vervolgonderwijs wat betreft de kennis
en de vaardigheden van studenten aan het begin van hun studie? En welke knelpunten
worden er op dit gebied ervaren? Een in december 2021 verschenen
studie1) tracht hierover wat meer helderheid te geven.
In die studie is ook een en ander te vinden over rekenen en wiskunde.
In het voorjaar van 2021 werden voor deze studie de oordelen verzameld
van 1215 docenten, studieadviseurs, aansluitingscoördinatoren en
studieloopbaanbegeleiders. Van de ondervraagden waren 397 personen betrokken
bij het mbo, 537 bij het hbo en 291 bij het wo. Een kleine 90% van de
respondenten gaf zelf onderwijs.
In de vraagstelling ging men uit van elf leergebieden, zoals
'Nederlands', 'Rekenen/Wiskunde', 'Mens en Natuur' en 'Moderne Vreemde Talen'.
Verder is uitgegaan van ruim twintig competenties, zoals
'kritisch denken', 'taalvaardigheden', 'rekenvaardigheden' en 'zelfstandig
werken'.
Knelpunten
Het leergebied 'Nederlands' werd veruit het vaakst als knelpunt genoemd.
Het leergebied 'Rekenen/wiskunde' lijkt vooral binnen het mbo een knelpunt
te vormen. Hetzelfde geldt voor een aantal sectoren binnen het
wetenschappelijk onderwijs, met name bij natuur en techniek.
Binnen het leergebied 'Rekenen/wiskunde' worden binnen het mbo onderwerpen
als verhoudingen, breuken, procenten en decimale getallen het meest als
knelpunten aangeduid. In het hbo komen daar nog de onderwerpen algebra en
analyse bij. In het wo wordt ook het onderwerp statistiek nog genoemd.
Veelzeggend is dat binnen het wetenschappelijk onderwijs het leergebied
'Rekenen/wiskunde' vaak in de 'volle breedte' als knelpunt wordt ervaren.
gk
1) |
Verkenning
vervolgonderwijs. Wensen van het vervolgonderwijs betreffende kennis
en vaardigheden van geslaagden uit het voortgezet onderwijs. Onderzoek in
opdracht van SLO en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Jules Warps, Marieke de Visser, Josien Lodewick,
Tessa Termorshuizen. ResearchNed, December 2021. |
|
Themabijeenkomst 'Voorbereiding HBO Wiskunde voor de Techniek'
De werkgroep mbo-hbo wiskunde van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) organiseert op woensdagavond 11 mei 2022 van
20:00 uur tot 21:00 uur een online themabijeenkomst over een belangrijke
wijziging in het keuzedeel 'Voorbereiding HBO Wiskunde voor de Techniek'.
Het keuzedeel 'Voorbereiding HBO Wiskunde voor de Techniek' bereidt
mbo-studenten wiskundig voor op een technische hbo-studie. Het ontstaan
van dit keuzedeel komt tijdens de bijeenkomst kort aan de orde. Ook de
problemen bij de uitvoering passeren daarbij de revue. We bespreken
vervolgens de opsplitsing van het keuzedeel in een breed deel en een
specifiek deel en het hieropvolgende traject.
De voorlichting wordt verzorgd door de initiatiefnemers van de
opsplitsing van het keuzedeel: een werkgroep bestaande uit docenten
van de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Avans en de ROC's uit
de regio's Arnhem en Den Bosch.
Werkgroep mbo-hbo
De werkgroep mbo-hbo wiskunde initieert online themabijeenkomsten
rondom praktijkwiskunde. Dat kan bijvoorbeeld gaan over probleemanalyse
of gebruik van simulatiesoftware maar ook over de vraag welke wiskunde
in het onderwijs van mbo en hbo thuishoort en hoe deze wiskunde moet
worden onderwezen. De bijeenkomsten zijn niet uitsluitend gericht op
docenten wiskunde op mbo en hbo maar op iedereen die te maken heeft met
de toepassing van wiskunde in de beroepspraktijk. Heeft u belangstelling
om zelf eens een dergelijke workshop te verzorgen? Neem dan gerust contact
met mij op.
Aanmelding
Voor de themabijeenkomst van 11 mei 2022 kunt u zich via e-mail bij mij
aanmelden. U ontvangt dan tijdig een link om deel te nemen via MS Teams.
Christiaan Boudri ( christiaan.boudri@han.nl)
|
Prijsuitreiking Alympiade
Op vrijdag 18 maart 2022 vond online de internationale prijsuitreiking
van de Alympiade plaats. In plaats van de gebruikelijke finale in
Garderen troffen dit jaar teams uit Nederland, Duitsland, Denemarken,
Kroatië en Japan elkaar via Teams. De deelnemende teams stelden zich
aan elkaar voor via een kort filmpje waardoor er toch een soort van
kennismaking tot stand kwam.
Alle teams hebben zich in de voorronde bezig gehouden met het optimaal
inrichten van een moestuin, inclusief het samenstellen van gedurende het
gehele jaar leverbare groentepakketten. De uitwerkingen waren indrukwekkend.
De twee Japanse teams eindigden als eerste en derde. Het Deens team van
het Norre Gymnasium legde beslag op de tweede plaats.
Nederland
De Nederlandse finalisten waren leerlingen van Dingstede uit
Meppel, Greijdanus uit Zwolle, PENTA Jacob van
Liesveldt uit Hellevoetsluis, Wiringherlant uit
Wieringerwerf, St. Michaël College uit Zaandam en Lorentz
Casimir uit Eindhoven. Zij eindigden net naast het
podium maar hebben zeer zeker een verdienstelijke prestatie geleverd.
Zijn uw leerlingen aan een dergelijke uitdaging toe? Op vrijdag 11
november 2022 wordt de voorronde van de volgende editie van de Alympiade
en de wiskunde B-dag gehouden. Beide evenementen worden door het
Freudenthal Instituut georganiseerd.
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Zilver voor Allie Zong tijdens EGMO 2022
De zestienjarige Allie Zong uit Veldhoven heeft deze week een zilveren
medaille gewonnen bij de European Girls' Mathematical Olympiad in Eger, Hongarije.
Zij liet in deze prestigieuze wiskundewedstrijd ruim driekwart van de deelneemsters
achter zich. Haar eveneens zestienjarige teamgenoot Katya Nikitchenko uit
Eindhoven loste één van de opgaven foutloos op en verdiende daarmee een eervolle
vermelding.
De European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) werd van 6 tot 12 april 2022 gehouden.
Na twee jaar kon deze wedstrijd eindelijk weer eens in fysieke vorm doorgaan
in Eger, Hongarije. 222 deelneemsters uit 57 landen namen aan de wedstrijd deel.
Onder de teams bevonden zich ook 26 gastteams uit landen buiten Europa, zoals
India en Peru.
De EGMO wordt jaarlijks georganiseerd om meisjes te stimuleren in hun wiskundetalent.
De leerlingen kregen op elk van de twee wedstrijddagen vier en een half uur de
tijd om drie zeer lastige wiskundeopgaven op te lossen.
Resultaten
Met iedere opgave waren er zeven punten te verdienen. De Nederlandse deelneemsters
hebben de volgende resultaten behaald:
punten |
medaille |
naam |
leeftijd |
klas |
school |
22 |
Zilver |
Allie Zong |
16 |
4 vwo |
Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven |
10 |
|
Lieke van Dam |
17 |
5 vwo |
Heerbeeck College Best |
8 |
Eervolle vermelding |
Katya Nikitchenko |
16 |
4 vwo |
Huygens Lyceum Eindhoven |
7 |
|
Wietske de Vos |
17 |
6 vwo |
Zaanlands Lyceum Zaandam |
In totaal ontvingen 62 van de 222 deelneemsters een bronzen medaille,
32 een zilveren medaille en 23 een gouden medaille. In het officieuze
landenklassement eindigde Nederland tussen de 57 teams op de 35 e
plaats.
|
Internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs
De internationale vakdidactische literatuur op het gebied van het
reken- en wiskundeonderwijs laat zien dat dit vak heel specifieke eisen
stelt aan het onderwijs. Om dit internationale perspectief voor het
voetlicht te brengen, is de werkgroep 'Wiskunde voor Morgen' gestart met
een serie notities. In deze notities worden toonaangevende internationale
artikelen op het gebied van reken- en wiskundedidactiek besproken.
Bovengenoemde notities worden gepubliceerd
op de website van
de werkgroep 'Wiskunde voor Morgen', een gezamenlijke werkgroep van
de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse
Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Reeds beschikbaar
Ondertussen zijn de eerste twee notities van de serie beschikbaar:
Beide notities gaan over het proces- en het objectkarakter van wiskundige
concepten en vullen elkaar perfect aan. Sfards artikel (eerste notitie)
is algemeen van aard terwijl Gray en Tall (tweede notitie) uitgebreid
ingaan op een concreet voorbeeld.
|
NWO: Wie is er door naar de finale?
Op vrijdag 11 maart 2022 is de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade
op twaalf universiteiten gehouden. De tweede ronde leek iets lastiger te zijn
dan vorig jaar. Toch waren er vijf leerlingen die de volledige score van
40 punten wisten te behalen.
Via
de wedstrijdsite kunt u de scores van uw leerlingen zien. Ook kunt u zien
wie er door is naar de finale.
Op basis van hun score in de eerste ronde werden 781 leerlingen uitgenodigd
voor de tweede ronde. Daarbij ontvingen nog 10 leerlingen een 'wildcard'.
717 leerlingen kwamen daadwerkelijk voor de tweede ronde opdagen.
Finale
De volgende leerlingen gaan door naar de finale, die op vrijdag 16
september 2022 in Eindhoven plaatsvindt:
- De 42 onderbouwleerlingen met 17 punten of meer.
- De 40 vierdeklassers met 21 punten of meer.
- De 38 vijfdeklassers met 27 punten of meer.
Alle deelnemers hebben reeds een brief met hun persoonlijke uitslag
ontvangen. De finalisten ontvingen bovendien een uitnodiging om deel
te nemen aan een aantal trainingsmiddagen op de universiteit. Zo kunnen
ze zich optimaal voorbereiden op de finale.
Volgende schooljaar
De eerste ronde van het volgende schooljaar zal plaatsvinden van 16 tot
en met 26 januari 2023. U kunt binnen deze periode de meest geschikte dag
kiezen om met uw school aan de eerste ronde deel te nemen.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Neem zitting in de vakvernieuwingscommissie
Wilt u als docent in de vakvernieuwingscommissie wiskunde havo/vwo
deelnemen? De commissie is al bijna compleet maar vanwege de diversiteit
zoeken we nog twee eerstegraads bevoegde docenten die een universitaire
studie (bachelor) wiskunde hebben afgerond.
U kunt zich tot en met 6 mei 2022 voor deelname aan de vakvernieuwingscommissie
aanmelden.
Volg
deze link voor alle informatie die u nodig heeft. U kunt mij eventueel ook
bellen (06 3807 0665) of een e-mail sturen ( angela.giezen@vbent.org).
Angela Giezen
|
Tot 30 april: De WwF aprilveiling
Dit jaar eindigt de aprilveiling van het Wereldwiskunde Fonds
(WwF) midden in de meivakantie. U heeft dus mooi de tijd om in uw vakantie
de
veiling website te bezoeken en mee te bieden.
Er zijn voor de handige bieder voor vlijmscherpe prijzen weer allerlei
heerlijke, oude Nederlandse schoolboeken te verkrijgen. Ook kunt u bieden
op wat serieuzere binnenlandse en buitenlandse studieboeken of bijvoorbeeld
op een van de vele prachtige boeken over de geschiedenis van de
wiskunde.
Handig bieden
Loop uw favoriete boek niet mis. Maak gebruik van de optie om vroegtijdig
een maximumbod uit te brengen. Uw bod wordt dan zodra iemand een hoger bod
doet dan uw initiële bod, automatisch in kleine stapjes verhoogd tot aan
het maximum dat u heeft opgegeven.
Volg
deze link voor nadere uitleg.
Wees op tijd
De aprilveiling eindigt op zaterdag 30 april 2022. Op deze dag lopen de
biedingstermijnen voor de boeken op verschillende tijdstippen ten einde.
Als u erg gebrand bent op een bepaald boek, houd dan vooral de eindtijd
van uw boek scherp in de gaten. Als binnen vijf minuten voor het einde
van de veiling van een boek nog een bod geplaatst wordt, dan wordt de termijn
van dat boek automatisch met vijf minuten verlengd. Hierdoor hebben alle
bieders de mogelijkheid om nog te reageren op een laat uitgebracht bod.
We rekenen weer op een mooie opbrengst. Deze opbrengst wordt, u weet
dat ondertussen, geheel besteed aan projecten ten bate van het
wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Veel plezier met het bieden op onze aprilveiling.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Bijbel en wiskunde
Auteur: | Ab van der Roest |
Uitgeverij: | Uitgave in eigen beheer. |
Aantal pagina's: | 174 |
ISBN: | 978-90-9035762-1 |
Prijs: | € 27,= (incl. verzendkosten) |
In het boek 'Bijbel en wiskunde' laat Ab van der Roest zien
dat er voor hem een relatie is tussen de Bijbel en wiskunde. Beginnend
bij een bijbeltekst komt hij, soms via een omweg, steeds weer uit op
een wiskundig onderwerp.
Het boek van Ab van der Roest is een verzameling van lesideeën
die zijn ontstaan gedurende zijn docentschap van ruim veertig jaar.
'Bijbel en wiskunde' is een boek ter inspiratie voor elke leraar
wiskunde, in het bijzonder voor leraren die op een christelijke
school werken.
Ab van der Roest geeft sinds 1980 les op diverse scholen.
De relatie tussen wiskunde en geloof is een terugkerend thema in
zijn lange loopbaan.
Ab van der Roest heeft zijn boek onder eigen beheer uitgegeven.
U kunt 'Bijbel en wiskunde' bestellen door een mail te sturen naar
a.b.vanderroest@ziggo.nl.
|
Wiskunde bij de les
Auteur: | Rob van Oord |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 128 |
ISBN: | 978-9-05-041191-2 |
Prijs: | € 20,= |
Rob van Oord was van 1974 tot 2014 een markante wiskundeleraar op het
Coenecoop College. Hij wist steeds weer te verrassen met originele
lesideeën die ook nog eens heel toepasbaar bleken te zijn.
Zijn leerlingen waardeerden hem om zijn originele aanpak, de liefde
voor zijn vak en soms heel aparte lessen. Collega's kennen hem van
workshops bij de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en de
Nationale Wiskunde Dagen. Ook na zijn pensioen is hij op beide
terreinen actief gebleven.
De weerslag van een veel meer dan veertig jaar durende liefde voor
het vak vind je terug in het boek 'Wiskunde bij de les' van
Rob van Oord.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vaksteunpuntcoördinator Bètapartners gezocht
|
Eerste- of tweedegraads vacature te Den Haag
De Europese School Den Haag (ESH) is een unieke school. Wij
bieden meertalig en multicultureel onderwijs aan kinderen met
als hoogtepunt het Europees baccalaureaat.
Per 1 augustus 2022 ontstaat er op onze school een vacature voor
een eerstegraads of tweedegraads docent wiskunde.
Belangstellenden worden verzocht om te solliciteren via de website
www.werkenbijrijnlandslyceum.nl.
|
|
|
Eerste- en tweedegraads vacatures te Oosterhout
|
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Het IJburg College is een moderne, digitale en ambitieuze school die
leerlingen niet alleen voorbereidt op het examen maar ook op de
toekomst.
Voor onze school zijn wij op zoek naar een eerstegraads docent
wiskunde. Het betreft een tijdelijke aanstelling met uitzicht op
een vaste aanstelling voor 0,8 tot 1,0 fte.
Wij zoeken een docent met affiniteit voor onderwijsinnovatie
die in staat is om het onderwijsconcept van het IJburg College verder
vorm te geven.
Meer informatie over onze school vindt u op ijburgcollege.nl.
U kunt solliciteren
via
Meesterbaan.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Laren
Laar & Berg is een havo/vwo school met een tweetalige onderbouw in
Laren (NH). In de onderbouw wordt lesgegeven volgens het MYP. Komt u
onze vakgroep versterken?
Wij zoeken een eerstegraads docent wiskunde voor ongeveer 0,5 fte.
Volg
deze link voor meer informatie over deze vacature.
|
|
|
Eerste- en tweedegraads vacature te Woerden
Het Minkema College is een openbare school in Woerden met een breed
onderwijsaanbod van beroepsgericht tot gymnasium. Het is een school
waar de leeling zichzelf mag zijn en waar docenten werken die hun
leerlingen weten uit te dagen om het beste uit zichzelf te halen.
Per 1 augustus 2022 is het Minkema College op zoek naar eerstegraads
docenten wiskunde voor in totaal ongeveer 2,0 fte en een tweedegraads
docent voor in totaal ogeveer 0,5 fte. Aankomende docenten die bijna
zijn afgestudeerd worden ook van harte uitgenodigd om te solliciteren.
Meer informatie over onze school vindt u op www.minkema.nl. Solliciteer
via
deze link voor de eerstegraads vacature of solliciteer
via
deze link voor de tweedegraads vacature
|
|
|
Advertenties
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Nog één week gratis pilot Slimleren Wiskunde
U kunt zich gedurende nog één week aanmelden voor een gratis
pilot van het oefenprogramma Slimleren Wiskunde. Doe dat via het
e-mailadres van Jochem (jochem@slimleren.nl).
Slimleren Wiskunde bevat meer dan 50.000 oefeningen voor de leerjaren
1, 2 en 3. Inloggen verloopt via Kennisnet Entree en de oefenstof
sluit naadloos aan op Getal & Ruimte en Moderne
Wiskunde.
Wat zeggen docenten?
- 92,0% vindt dat Slimleren geschikt is als aanvullend oefenprogramma.
- 69,8% vindt dat Slimleren bijdraagt aan verlaging van de werkdruk.
- 97,1% vindt dat Slimleren goed door leerlingen zelfstandig is te gebruiken.
- 80,8% vindt dat Slimleren positief bijdraagt aan betere leerresultaten.
- 91,7% vindt dat Slimleren zwakkere leerlingen goede ondersteuning biedt.
|
|
|