nummer 908, 17 april 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Examens maken we samen (reactie CvTE)

 
In WiskundE-brief 907 reageer­de Gerard Kool­stra op het artikel 'Examen­werk­woor­den wiskun­de B onder de loep' van Ivo Claus en Joke Daemen. Dit artikel ver­scheen recent in Eucli­des, het vakblad van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren. Van Irma Corne­lis­se, cluster­mana­ger wiskun­de bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE) ontvin­gen wij de onder­staan­de reactie.
Om kwalita­tief goede examens te maken, is validi­teit vereist. Dat houdt in dat een examen daadwer­ke­lijk de beoogde leerdoe­len toetst. Soms willen we toetsen of de kandi­daat over de vaardig­heid be­schikt om zelf een geschik­te oplos­singsme­tho­de te kiezen. Een andere keer wordt het beheer­sen van bijvoor­beeld algebra­ï­sche vaardig­he­den ge­toetst. Om beide leerdoe­len te kunnen toetsen, moet uit de vraag­stel­ling blijken welke oplos­singsme­tho­den er ge­bruikt mogen worden.
Examen­werk­woor­den
Om deze duide­lijk­heid te geven, is de sylla­bus voor­zien van een bijlage waarin precies beschre­ven staat aan welke voor­waar­den een ant­woord moet voldoen, gegeven de vraag­stel­ling. Zie bijvoor­beeld bijlage 2 'Examen­werk­woor­den' van de sylla­bus wiskun­de B vwo. Wij begrij­pen dat docen­ten kunnen ervaren dat door het gebruik van deze examen­werk­woor­den ge­toetst wordt of een kandi­daat het examen­werk­woord be­heerst, iets wat geen leer­doel van de toets is. Echter, om beide bovenge­noem­de leerdoe­len te kunnen toetsen in de stati­sche context van een schrif­telij­ke toets kiezen wij ervoor om afspra­ken te maken over het te geven ant­woord bij een gegeven vraag­stel­ling.
Kan dit niet anders?
De Centra­le Examens worden gemaakt door wiskun­dedocen­ten onder leiding van profes­sione­le toets­deskun­di­gen van Stich­ting Cito, waarna deze examens worden vastge­steld door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Ondanks de experti­se en zorgvul­dig­heid van profes­sione­le examen­ma­kers is er altijd ruimte voor verbete­rin­gen en ontwik­kelin­gen. Wij staan dan ook open voor con­struc­tie­ve feed­back. U kunt hier­voor in de examen­perio­de terecht bij de Examen­lijn. Buiten deze periode kunt u een mail sturen aan info@cvte.nl. Ook buiten de examen­perio­de wordt uw vraag of opmer­king uiterst serieus in behande­ling genomen.
Tot slot
Wij hopen dat het artikel in Eucli­des (87-5), geschre­ven door Ivo Claus en Joke Daemen, houvast kan bieden bij het aanbie­den van de examen­werk­woor­den aan leerlin­gen, het volgens het correc­tievoor­schrift corrige­ren van de examens en een eventue­le discus­sie met uw andere correc­tor.
Wij wensen ieder­een een goede examen­perio­de toe.
Irma Corne­lis­se
Cluster­mana­ger wiskun­de, CvTE

 

De Staat van het Reken- en wiskundeonderwijs

Op woens­dag 13 april 2022 heeft de onder­wijsin­spec­tie De Staat van het Onder­wijs 2022 gepubli­ceerd. Zeker wat betreft rekenen en wiskun­de is toon de laatste jaren in toene­men­de mate alarme­rend. Kijk je naar de onder­bou­wing van de bood­schap over de gestaag dalende resulta­ten bij rekenen en wiskun­de, dan tref je vooral reeds langer bekende cijfers aan. Het rapport bevat echter ook wat nieuwe cijfers, over het rekenni­veau in de brug­klas.
In de WiskundE-brief hebben wij vooral de laatste tijd vaak gepubli­ceerd over de zorge­lij­ke berich­ten over het reken- en wiskun­deonder­wijs. Ik verwijs kort­heids­hal­ve naar de effec­ten van covid op rekenen/wiskun­de in het basison­der­wijs (WiskundE-brief 897), de leerver­tra­ging in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs (WiskundE-brief 898), het niveau van de eindexa­menkan­dida­ten (WiskundE-brief 901), de ontwik­ke­ling van de school­examen­cij­fers wiskun­de (WiskundE-brief 902) en de onduide­lijk­heid over het rekenni­veau eind groep 8 (WiskundE-brief 904).
De Staat van het Onder­wijs 2022 van de onder­wijsin­spec­tie richt zich meer op de lange termijn en neemt daarbij enkele recente­re ontwik­kelin­gen mee. Het gaat in dat rapport dus om een herha­ling van een bood­schap, vooral geba­seerd op langer beschik­ba­re informa­tie. Toch bevat het rapport ook nieuwe informa­tie.
Leerver­tra­ging door Corona
Nieuw in het rapport is bijvoor­beeld de verwij­zing naar een recente publica­tie van Cito over de leerver­tra­ging door Corona in de brug­klas. In die publica­tie wordt onder andere aan­dacht besteed aan de ontwik­ke­ling van de reken­vaardig­heid. De gepre­senteer­de cijfers zijn geba­seerd op de voort­gangs­toet­sen van het Cito die sommige scholen in de onder­bouw afnemen. Hoewel de cijfers duide­lijk niet het resul­taat zijn van een aselec­te steek­proef, denken de onder­zoe­kers dat de gege­vens rede­lijk repre­senta­tief zijn voor alle scholen voor voortge­zet onder­wijs in Neder­land. De ontwik­ke­ling bij rekenen/wiskun­de laat zich goed samen­vat­ten in onder­staand plaatje, ont­leend aan het genoem­de Cito-rapport:
We zien bij alle onder­wijsty­pen, van vmbo bb tot en met vwo, een lichte maar zich doorzet­ten­de leerver­tra­ging. Gezien de omstan­dighe­den waaron­der de laatste twee jaar gewerkt moest worden, zou je die lichte leerver­tra­ging mis­schien zelfs als posi­tief nieuws kunnen brengen.
Geen nieuws is dat meisjes in Neder­land duide­lijk slech­ter preste­ren bij rekenen en wiskun­de dan jongens:
En daar hoor je de onder­wijsin­spec­tie dan weer niet over...
gk

 

Aansluiting vervolgonderwijs

 
Welke wensen leven er bij het vervolg­onder­wijs wat betreft de kennis en de vaardig­he­den van studen­ten aan het begin van hun studie? En welke knelpun­ten worden er op dit gebied ervaren? Een in decem­ber 2021 versche­nen studie1) tracht hier­over wat meer helder­heid te geven. In die studie is ook een en ander te vinden over rekenen en wiskun­de.
In het voor­jaar van 2021 werden voor deze studie de oorde­len verza­meld van 1215 docen­ten, studie­advi­seurs, aanslui­tings­coördi­nato­ren en studie­loop­baanbe­gelei­ders. Van de onder­vraag­den waren 397 perso­nen betrok­ken bij het mbo, 537 bij het hbo en 291 bij het wo. Een kleine 90% van de respon­den­ten gaf zelf onder­wijs.
In de vraag­stel­ling ging men uit van elf leerge­bie­den, zoals 'Neder­lands', 'Rekenen/Wiskun­de', 'Mens en Natuur' en 'Moderne Vreemde Talen'. Verder is uitge­gaan van ruim twintig compe­ten­ties, zoals 'kri­tisch denken', 'taal­vaardig­he­den', 'reken­vaardig­he­den' en 'zelf­stan­dig werken'.
Knelpun­ten
Het leerge­bied 'Neder­lands' werd veruit het vaakst als knel­punt genoemd. Het leerge­bied 'Rekenen/wiskun­de' lijkt vooral binnen het mbo een knel­punt te vormen. Hetzelf­de geldt voor een aantal secto­ren binnen het weten­schappe­lijk onder­wijs, met name bij natuur en tech­niek.
Binnen het leerge­bied 'Rekenen/wiskun­de' worden binnen het mbo onder­wer­pen als verhou­din­gen, breuken, procen­ten en decima­le getal­len het meest als knelpun­ten aange­duid. In het hbo komen daar nog de onder­wer­pen algebra en analyse bij. In het wo wordt ook het onder­werp statis­tiek nog genoemd. Veelzeg­gend is dat binnen het weten­schappe­lijk onder­wijs het leerge­bied 'Rekenen/wiskun­de' vaak in de 'volle breedte' als knel­punt wordt ervaren.
gk
1) Verken­ning vervolg­onder­wijs. Wensen van het vervolg­onder­wijs betref­fen­de kennis en vaardig­he­den van geslaag­den uit het voortge­zet onder­wijs. Onder­zoek in op­dracht van SLO en het ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap. Jules Warps, Marieke de Visser, Josien Lode­wick, Tessa Termors­hui­zen. Re­search­Ned, Decem­ber 2021.

 

Themabijeenkomst 'Voorbereiding HBO Wiskunde voor de Techniek'

 
De werk­groep mbo-hbo wiskun­de van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) organi­seert op woens­dag­avond 11 mei 2022 van 20:00 uur tot 21:00 uur een online thema­bijeen­komst over een belang­rij­ke wijzi­ging in het keuze­deel 'Voorbe­rei­ding HBO Wiskun­de voor de Tech­niek'.
Het keuze­deel 'Voorbe­rei­ding HBO Wiskun­de voor de Tech­niek' bereidt mbo-studen­ten wiskun­dig voor op een techni­sche hbo-studie. Het ont­staan van dit keuze­deel komt tijdens de bijeen­komst kort aan de orde. Ook de proble­men bij de uitvoe­ring passe­ren daarbij de revue. We bespre­ken vervol­gens de opsplit­sing van het keuze­deel in een breed deel en een speci­fiek deel en het hierop­volgen­de traject.
De voor­lich­ting wordt ver­zorgd door de initia­tiefne­mers van de opsplit­sing van het keuze­deel: een werk­groep bestaan­de uit docen­ten van de HAN (Hoge­school van Arnhem en Nijme­gen), Avans en de ROC's uit de regio's Arnhem en Den Bosch.
Werk­groep mbo-hbo
De werk­groep mbo-hbo wiskun­de initi­eert online thema­bijeen­koms­ten rondom prak­tijkwis­kun­de. Dat kan bijvoor­beeld gaan over pro­bleem­analy­se of gebruik van simula­tiesoft­ware maar ook over de vraag welke wiskun­de in het onder­wijs van mbo en hbo thuis­hoort en hoe deze wiskun­de moet worden onderwe­zen. De bijeen­kom­sten zijn niet uitslui­tend gericht op docen­ten wiskun­de op mbo en hbo maar op ieder­een die te maken heeft met de toepas­sing van wiskun­de in de beroeps­prak­tijk. Heeft u belang­stel­ling om zelf eens een derge­lij­ke work­shop te verzor­gen? Neem dan gerust contact met mij op.
Aanmel­ding
Voor de thema­bijeen­komst van 11 mei 2022 kunt u zich via e-mail bij mij aanmel­den. U ont­vangt dan tijdig een link om deel te nemen via MS Teams.
Christi­aan Boudri (christi­aan.boudri@han.nl)

 

Prijsuitreiking Alympiade

 
Op vrijdag 18 maart 2022 vond online de interna­tiona­le prijs­uitrei­king van de Alympia­de plaats. In plaats van de gebrui­kelij­ke finale in Garde­ren troffen dit jaar teams uit Neder­land, Duits­land, Denemar­ken, Kroatië en Japan elkaar via Teams. De deelne­men­de teams stelden zich aan elkaar voor via een kort filmpje waar­door er toch een soort van kennis­ma­king tot stand kwam.
Alle teams hebben zich in de voorron­de bezig gehou­den met het opti­maal inrich­ten van een moes­tuin, inclu­sief het samen­stel­len van geduren­de het gehele jaar leverba­re groente­pakket­ten. De uitwer­kin­gen waren indruk­wek­kend. De twee Japanse teams eindig­den als eerste en derde. Het Deens team van het Norre Gymnasi­um legde beslag op de tweede plaats.
Neder­land
De Neder­land­se finalis­ten waren leerlin­gen van Dingste­de uit Meppel, Greijda­nus uit Zwolle, PENTA Jacob van Lies­veldt uit Helle­voet­sluis, Wirin­gher­lant uit Wierin­ger­werf, St. Michaël College uit Zaandam en Lorentz Casimir uit Eindho­ven. Zij eindig­den net naast het podium maar hebben zeer zeker een verdien­stelij­ke presta­tie gele­verd.
Zijn uw leerlin­gen aan een derge­lij­ke uitda­ging toe? Op vrijdag 11 novem­ber 2022 wordt de voorron­de van de volgen­de editie van de Alympia­de en de wiskun­de B-dag gehou­den. Beide evene­men­ten worden door het Freuden­thal Insti­tuut georga­ni­seerd. Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Zilver voor Allie Zong tijdens EGMO 2022

 
De zestien­jari­ge Allie Zong uit Veldho­ven heeft deze week een zilve­ren medail­le gewon­nen bij de Europe­an Girls' Mathema­ti­cal Olympi­ad in Eger, Honga­rije. Zij liet in deze presti­gieu­ze wiskun­dewed­strijd ruim drie­kwart van de deel­neem­sters achter zich. Haar even­eens zestien­jari­ge teamge­noot Katya Niki­tchen­ko uit Eindho­ven loste één van de opgaven fout­loos op en verdien­de daarmee een eervol­le vermel­ding.
De Europe­an Girls' Mathema­ti­cal Olympi­ad (EGMO) werd van 6 tot 12 april 2022 gehou­den. Na twee jaar kon deze wed­strijd einde­lijk weer eens in fysieke vorm door­gaan in Eger, Honga­rije. 222 deel­neem­sters uit 57 landen namen aan de wed­strijd deel. Onder de teams bevon­den zich ook 26 gast­teams uit landen buiten Europa, zoals India en Peru.
De EGMO wordt jaar­lijks georga­ni­seerd om meisjes te stimule­ren in hun wiskun­deta­lent. De leerlin­gen kregen op elk van de twee wed­strijd­da­gen vier en een half uur de tijd om drie zeer lastige wiskun­deopga­ven op te lossen.
Resulta­ten
Met iedere opgave waren er zeven punten te verdie­nen. De Neder­land­se deel­neem­sters hebben de volgen­de resulta­ten behaald:
punten medail­le naam leef­tijd klas school
22 Zilver Allie Zong 16 4 vwo Lorentz Casimir Lyceum Eindho­ven
10 Lieke van Dam 17 5 vwo Heer­beeck College Best
8 Eervol­le vermel­ding Katya Niki­tchen­ko 16 4 vwo Huygens Lyceum Eindho­ven
7 Wietske de Vos 17 6 vwo Zaan­lands Lyceum Zaandam
In totaal ontvin­gen 62 van de 222 deel­neem­sters een bronzen medail­le, 32 een zilve­ren medail­le en 23 een gouden medail­le. In het offici­eu­ze landen­klasse­ment eindig­de Neder­land tussen de 57 teams op de 35e plaats.

 

Internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs

 
De interna­tiona­le vakdi­dac­tische litera­tuur op het gebied van het reken- en wiskun­deonder­wijs laat zien dat dit vak heel speci­fie­ke eisen stelt aan het onder­wijs. Om dit interna­tiona­le perspec­tief voor het voet­licht te brengen, is de werk­groep 'Wiskun­de voor Morgen' gestart met een serie noti­ties. In deze noti­ties worden toonaan­geven­de interna­tiona­le artike­len op het gebied van reken- en wiskun­dedidac­tiek bespro­ken.
Bovenge­noem­de noti­ties worden gepubli­ceerd op de website van de werk­groep 'Wiskun­de voor Morgen', een gezamen­lij­ke werk­groep van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) en de Neder­land­se Vereni­ging voor de Ontwik­ke­ling van Reken-Wiskun­deOnder­wijs (NVORWO).
Reeds beschik­baar
Onder­tus­sen zijn de eerste twee noti­ties van de serie beschik­baar:
Beide noti­ties gaan over het proces- en het object­karak­ter van wiskun­di­ge concep­ten en vullen elkaar perfect aan. Sfard’s artikel (eerste notitie) is alge­meen van aard terwijl Gray en Tall (tweede notitie) uitge­breid ingaan op een con­creet voor­beeld.

 

NWO: Wie is er door naar de finale?

 
Op vrijdag 11 maart 2022 is de tweede ronde van de Wiskun­de Olympia­de op twaalf univer­sitei­ten gehou­den. De tweede ronde leek iets lasti­ger te zijn dan vorig jaar. Toch waren er vijf leerlin­gen die de volledi­ge score van 40 punten wisten te behalen.
Via de wed­strijd­site kunt u de scores van uw leerlin­gen zien. Ook kunt u zien wie er door is naar de finale.
Op basis van hun score in de eerste ronde werden 781 leerlin­gen uitgeno­digd voor de tweede ronde. Daarbij ontvin­gen nog 10 leerlin­gen een 'wild­card'. 717 leerlin­gen kwamen daadwer­ke­lijk voor de tweede ronde opdagen.
Finale
De volgen­de leerlin­gen gaan door naar de finale, die op vrijdag 16 septem­ber 2022 in Eindho­ven plaats­vindt:
  • De 42 onder­bouw­leerlin­gen met 17 punten of meer.
  • De 40 vierde­klas­sers met 21 punten of meer.
  • De 38 vijfde­klas­sers met 27 punten of meer.
Alle deelne­mers hebben reeds een brief met hun persoon­lij­ke uitslag ontvan­gen. De finalis­ten ontvin­gen boven­dien een uitnodi­ging om deel te nemen aan een aantal trai­nings­midda­gen op de univer­si­teit. Zo kunnen ze zich opti­maal voorbe­rei­den op de finale.
Volgen­de school­jaar
De eerste ronde van het volgen­de school­jaar zal plaats­vin­den van 16 tot en met 26 januari 2023. U kunt binnen deze periode de meest geschik­te dag kiezen om met uw school aan de eerste ronde deel te nemen.
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl)

 

Neem zitting in de vakvernieuwingscommissie

 
Wilt u als docent in de vakver­nieu­wings­commis­sie wiskun­de havo/vwo deelne­men? De commis­sie is al bijna com­pleet maar vanwege de diversi­teit zoeken we nog twee eerste­graads bevoeg­de docen­ten die een univer­sitai­re studie (bache­lor) wiskun­de hebben afge­rond.
U kunt zich tot en met 6 mei 2022 voor deelna­me aan de vakver­nieu­wings­commis­sie aanmel­den. Volg deze link voor alle informa­tie die u nodig heeft. U kunt mij eventu­eel ook bellen (06 3807 0665) of een e-mail sturen (angela.giezen@vbent.org).
Angela Giezen

 

Tot 30 april: De WwF aprilveiling

 
Dit jaar eindigt de april­vei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds (WwF) midden in de meiva­kan­tie. U heeft dus mooi de tijd om in uw vakan­tie de veiling website te bezoe­ken en mee te bieden.
Er zijn voor de handige bieder voor vlijm­scher­pe prijzen weer aller­lei heerlij­ke, oude Neder­land­se school­boe­ken te verkrij­gen. Ook kunt u bieden op wat serieu­ze­re binnen­land­se en buiten­land­se studie­boe­ken of bijvoor­beeld op een van de vele prachti­ge boeken over de geschie­de­nis van de wiskun­de.
Handig bieden
Loop uw favorie­te boek niet mis. Maak gebruik van de optie om vroeg­tij­dig een maximum­bod uit te brengen. Uw bod wordt dan zodra iemand een hoger bod doet dan uw initië­le bod, automa­tisch in kleine stapjes ver­hoogd tot aan het maximum dat u heeft opgege­ven. Volg deze link voor nadere uitleg.
Wees op tijd
De april­vei­ling eindigt op zater­dag 30 april 2022. Op deze dag lopen de bie­dings­termij­nen voor de boeken op ver­schil­len­de tijd­stip­pen ten einde. Als u erg gebrand bent op een bepaald boek, houd dan vooral de eind­tijd van uw boek scherp in de gaten. Als binnen vijf minuten voor het einde van de veiling van een boek nog een bod ge­plaatst wordt, dan wordt de termijn van dat boek automa­tisch met vijf minuten ver­lengd. Hier­door hebben alle bieders de moge­lijk­heid om nog te reage­ren op een laat uitge­bracht bod.
We rekenen weer op een mooie op­brengst. Deze op­brengst wordt, u weet dat onder­tus­sen, geheel besteed aan projec­ten ten bate van het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­lan­den.
Veel plezier met het bieden op onze april­vei­ling.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
veiling­mees­ter WwF

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
7 april en 28 april 2022 Computa­tio­neel denken in de wiskun­de­les. U-Talent
11 mei 2022 Online thema­bijeen­komst over een belang­rij­ke wijzi­ging in het keuze­deel 'Voorbe­rei­ding HBO Wiskun­de voor de Tech­niek'. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
19 april 2022 Master­class Diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen. Radboud Univer­si­teit
10 juni 2022 Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW, SLO en het Freuden­thal Insti­tuut
18 juni 2022 Sympo­si­­um ter nage­­dachte­­nis van prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda. Univer­si­teit van Amster­dam
26-27 augus­tus en 2-3 septem­ber 2022 Wille­­keur en struc­­tuur in netwer­­ken (vakan­tiecur­sus). Plat­form Wiskun­de Neder­land
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
16 tot en met 26 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de 2023. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Bijbel en wiskunde

 
Auteur:Ab van der Roest
Uitgeve­rij:Uitgave in eigen beheer.
Aantal pagina's:174
ISBN:978-90-9035762-1
Prijs:€ 27,= (incl. verzend­kos­ten)
In het boek 'Bijbel en wiskun­de' laat Ab van der Roest zien dat er voor hem een relatie is tussen de Bijbel en wiskun­de. Begin­nend bij een bijbel­tekst komt hij, soms via een omweg, steeds weer uit op een wiskun­dig onder­werp.
Het boek van Ab van der Roest is een verzame­ling van lesidee­ën die zijn ont­staan geduren­de zijn docent­schap van ruim veertig jaar. 'Bijbel en wiskun­de' is een boek ter inspira­tie voor elke leraar wiskun­de, in het bijzon­der voor leraren die op een christe­lij­ke school werken.
Ab van der Roest geeft sinds 1980 les op diverse scholen. De relatie tussen wiskun­de en geloof is een terugke­rend thema in zijn lange loop­baan.
Ab van der Roest heeft zijn boek onder eigen beheer uitgege­ven. U kunt 'Bijbel en wiskun­de' bestel­len door een mail te sturen naar a.b.vander­roest@ziggo.nl.

 

Wiskunde bij de les

 
Auteur:Rob van Oord
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:128
ISBN:978-9-05-041191-2
Prijs:€ 20,=
Rob van Oord was van 1974 tot 2014 een markan­te wiskun­dele­raar op het Coene­coop College. Hij wist steeds weer te verras­sen met origine­le lesidee­ën die ook nog eens heel toepas­baar bleken te zijn.
Zijn leerlin­gen waar­deer­den hem om zijn origine­le aanpak, de liefde voor zijn vak en soms heel aparte lessen. Collega's kennen hem van work­shops bij de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren en de Nationa­le Wiskun­de Dagen. Ook na zijn pensi­oen is hij op beide terrei­nen actief geble­ven.
De weer­slag van een veel meer dan veertig jaar durende liefde voor het vak vind je terug in het boek 'Wiskun­de bij de les' van Rob van Oord.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vaksteunpuntcoördinator Bètapartners gezocht

Bèta­part­ners is het het VO-HO netwerk van UvA en VU en omvat 45 scholen in de regio Amster­dam.
Voor het nieuwe school­jaar zijn we op zoek naar een vak­steun­punt­coördi­na­tor voor 0,2 fte.
Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.
 

 

Eerste- of tweedegraads vacature te Den Haag

De Europe­se School Den Haag (ESH) is een unieke school. Wij bieden meerta­lig en multi­cultu­reel onder­wijs aan kinde­ren met als hoogte­punt het Euro­pees bacca­laure­aat.
Per 1 augus­tus 2022 ont­staat er op onze school een vacatu­re voor een eerste­graads of tweede­graads docent wiskun­de.
Belang­stellen­den worden ver­zocht om te sollici­te­ren via de website www.werken­bijrijn­landsly­ce­um.nl.
 

 

Eerste- en tweedegraads vacatures te Oosterhout

In verband met de groei van onze school, het mgr. Fren­cken College, zoeken wij collega's die graag willen werken met ambiti­eu­ze en leergie­ri­ge leerlin­gen en hen kunnen stimule­ren om het beste uit zich­zelf te halen.
Ga naar onze site voor nadere informa­tie over onze vacatu­res.
 

 

Eerstegraads vacature te Amsterdam

Het IJburg College is een moderne, digita­le en ambiti­eu­ze school die leerlin­gen niet alleen voorbe­reidt op het examen maar ook op de toe­komst.
Voor onze school zijn wij op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de. Het betreft een tijde­lij­ke aanstel­ling met uit­zicht op een vaste aanstel­ling voor 0,8 tot 1,0 fte.
Wij zoeken een docent met affini­teit voor onder­wijsin­nova­tie die in staat is om het onder­wijscon­cept van het IJburg College verder vorm te geven.
Meer informa­tie over onze school vindt u op ijburg­colle­ge.nl. U kunt sollici­te­ren via Meester­baan.
 

 

Eerstegraads vacature te Laren

Laar & Berg is een havo/vwo school met een tweeta­li­ge onder­bouw in Laren (NH). In de onder­bouw wordt lesgege­ven volgens het MYP. Komt u onze vak­groep verster­ken?
Wij zoeken een eerste­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,5 fte. Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­re.
 

 

Eerste- en tweedegraads vacature te Woerden

Het Minkema College is een openba­re school in Woerden met een breed onder­wijsaan­bod van beroeps­ge­richt tot gymnasi­um. Het is een school waar de leeling zich­zelf mag zijn en waar docen­ten werken die hun leerlin­gen weten uit te dagen om het beste uit zich­zelf te halen.
Per 1 augus­tus 2022 is het Minkema College op zoek naar eerste­graads docen­ten wiskun­de voor in totaal onge­veer 2,0 fte en een tweede­graads docent voor in totaal ogeveer 0,5 fte. Aanko­men­de docen­ten die bijna zijn afgestu­deerd worden ook van harte uitgeno­digd om te sollici­te­ren.
Meer informa­tie over onze school vindt u op www.minkema.nl. Sollici­teer via deze link voor de eerste­graads vacatu­re of sollici­teer via deze link voor de tweede­graads vacatu­re
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Nog één week gratis pilot Slimleren Wiskunde

 
U kunt zich geduren­de nog één week aanmel­den voor een gratis pilot van het oefen­program­ma Slimle­ren Wiskun­de. Doe dat via het e-maila­dres van Jochem (jochem@slimle­ren.nl).
Slimle­ren Wiskun­de bevat meer dan 50.000 oefenin­gen voor de leerja­ren 1, 2 en 3. Inlog­gen ver­loopt via Kennis­net Entree en de oefen­stof sluit naad­loos aan op Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de.
Wat zeggen docen­ten?
  • 92,0% vindt dat Slimle­ren ge­schikt is als aanvul­lend oefen­program­ma.
  • 69,8% vindt dat Slimle­ren bij­draagt aan verla­ging van de werk­druk.
  • 97,1% vindt dat Slimle­ren goed door leerlin­gen zelf­stan­dig is te gebrui­ken.
  • 80,8% vindt dat Slimle­ren posi­tief bij­draagt aan betere leerre­sulta­ten.
  • 91,7% vindt dat Slimle­ren zwakke­re leerlin­gen goede onder­steu­ning biedt.

 

Examenstand nu actueel

Het Cen­traal Examen staat voor de deur. Dat bete­kent dat alle examen­kandida­ten havo/vwo met wiskun­de precies moeten weten hoe hun Texas Instru­ments hand­held in examen­stand kan worden gezet. En hoe ze de examen­stand weer kunnen ophef­fen natuur­lijk.
Alle instruc­ties zijn geüpda­tet. Dus de leerlin­gen kunnen naar harten­lust oefenen.
Overi­gens hebben wij onlangs een pagina inge­richt op Linked­In. Wij denken op die plek uitein­de­lijk mooie discus­sies te kunnen voeren over het bèta-onder­wijs. U vindt het vast leuk om ons daar te volgen.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl