nummer 905, 6 maart 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Doorstroom vmbo-havo beter geregeld?
De mogelijkheid om diploma's binnen het voortgezet onderwijs te
'stapelen' lijkt de laatste tijd weer wat meer aandacht te krijgen.
Vooral de overgang van leerlingen met een vmbo-t-diploma ('mavodiploma')
naar 4 havo verloopt vaak niet probleemloos. Wiskunde, vooral wiskunde B,
is hierbij een van de 'probleemvakken'. Zie ook WiskundE-brief 792. Sinds juni 2021
zijn alle vmbo-leerlingen die de theoretische of gemengde leerweg
met een extra examenvak hebben gevolgd, uitdrukkelijk toelaatbaar tot
havo 4. Zie hiervoor WiskundE-brief 870. Hopelijk krijgen we binnenkort wat meer
zicht op wat dat in de praktijk betekent.
Intussen heb ik voor de periode 2004-2018 wat interessante cijfers kunnen
ontlenen aan een eerder dit jaar gepubliceerde
notitie
van het Centraal Plan Bureau (CPB) over "stapelen in het
voortgezet onderwijs".
Eisen aan instromers
Tussen 2006 en 2009 stroomde ongeveer 22% van de hiervoor in aanmerking
komende vmbo-leerlingen door naar 4 havo. In de jaren daarna zakte dat
percentage flink. In 2013 ging het nog maar om 15% en in de jaren daarna
steeg dat percentage weer naar 17% à 18%.
Het heeft er alle schijn van dat de eisen die aan de vmbo-instromers
werden gesteld ergens rond 2009 door de scholen behoorlijk werden
aangescherpt. Een aanwijzing hiervoor is het gemiddelde examencijfer
van de doorstromers ten opzichte van het gemiddelde van alle leerlingen
van de theoretische of gemengde leerweg. In 2007 lag dat gemiddelde minder
dan 0,3 punt hoger en in 2012 lag dat gemiddelde meer dan 0,4 punt hoger.
Grote verschillen
Scholen vertoonden in hun toelatingsbeleid grote verschillen. In 2012
deed de VO-raad een eerste poging om wat meer eenheid te brengen in
dat beleid met behulp van een Toelatingscode overstap van vmbo naar
havo.
De toelatingseisen hadden vaak betrekking op het gemiddelde eindcijfer
van de doorstromer. Veel scholen stelden als eis dat het gemiddelde
eindcijfer tenminste een 6,8 moest zijn. Dat deden die scholen niet
zonder reden, zo blijkt. Want alhoewel de schrijvers van het rapport daar
erg luchtig over doen, blijkt er door de jaren heen een duidelijk verband
te zijn tussen het gemiddelde eindcijfer en de kans om te slagen.
Zo lag in de periode 2016-2018 het slagingspercentage voor instromers met
een gemiddeld eindcijfer van 6,5 of minder tussen de 40% en 60% terwijl dit
percentage voor instromers met gemiddeld eindcijfer van tenminste een 6,8
tussen de 75% en 90% lag.
De onderstaande grafiek, die het totale beeld geeft, is afkomstig uit de
genoemde CPB-notitie:
Kenmerken
De doorstroomverschillen tussen scholen zijn groot. De aanzienlijke
groep van scholen met een doorstroompercentage van 5% is net zo groot als
de groep van scholen met een doorstroompercentage van 40%. Opvallend is dat
dit voor de periode 2015-2017 weinig uitmaakte voor het slagingspercentage
van de stapelaars.
In de notitie wordt ook gekeken naar individuele kenmerken van de stapelaars
in het algemeen en van succesvolle stapelaars in het bijzonder. Bij de
stapelaars zien we relatief veel leerlingen met een migratieachtergrond,
uit stedelijke gebieden en uit de hoogste inkomensklassen. Ook gaat het,
en dat verrast niemand, relatief vaak om leerlingen die het op het voortgezet
onderwijs slechter presteerden dan er aan het eind van het primair onderwijs
werd verwacht.
Geslacht, inkomen en vmbo-eindcijfer waren opvallende succesfactoren.
Vrouwelijke stapelaars deden het duidelijk beter dan mannelijke stapelaars.
Stapelaars uit de hogere inkomensklassen deden het duidelijk beter dan
stapelaars uit lagere inkomensklassen. Het gemiddelde vmbo-eindcijfer van
de succesvolle stapelaars was een 7,1 en dat van de niet succesvolle stapelaars
een 6,8.
Routes naar hoger onderwijs
Ik wil benadrukken dat het in dit artikel alleen gaat over leerlingen die
na het behalen van een vmbo-diploma overstappen naar de havo. Kijken we
naar het percentage leerlingen dat na een vmbo-t diploma uiteindelijk op
het hbo terecht komt, dan zien we een ander beeld. De grafiek hieronder,
ook afkomstig uit de CPB-notitie, geeft een aardig inzicht:
Sinds 2007 is het percentage vmbo-leerlingen dat via de havo op het hbo
terecht komt met 3 à 4 procentpunt afgenomen. In diezelfde periode is het
percentage vmbo-leerlingen dat via het mbo op het hbo terecht komt met
5 à 6 procentpunt gestegen. De mbo-route was altijd al belangrijker dan
de havoroute en dat belang is volgens de nu beschikbare cijfers alleen maar
sterker geworden. Van de lichting 2014, de laatste lichting die gevolgd werd,
stroomde ruim 10% via de havoroute naar het hbo door, tegen bijna 40% via
de mbo-route.
Ik ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn van de jongste maatregelen
om de de toelating van leerlingen met een vmbo-diploma tot 4 havo te
vergemakkelijken.
gk
|
Jongeren gezocht voor onderzoek interpreteren van grafieken
Dagelijks zien jongeren overal verschillende soorten grafieken,
bijvoorbeeld op het nieuws, op social media of in boeken. Daarom probeer
ik tijdens mijn stageonderzoek beter te begrijpen hoe jongeren
informatie uit grafieken lezen en verwerken. De focus van mijn
onderzoek ligt op de leeftijdsgroep 16 tot en met 29 jaar.
Mijn onderzoek is voor wiskundeleraren relevant en interessant omdat
jongeren ook via de wiskundelessen in aanraking komen en leren werken
met grafieken. Immers, grafieken kunnen handig zijn om lastig te doorgronden
informatie begrijpelijker te maken. De resultaten van het onderzoek
kunnen inzicht geven in hoe leerlingen grafieken lezen en wat mogelijke
valkuilen hierbij zijn. De resultaten van het onderzoek zijn na aflook
op aanvraag beschikbaar.
Maximaal 10 minuten
Omdat ik een diverse groep respondenten nodig heb, vraag ik u om mijn
enquête te verspreiden onder uw leerlingen uit de genoemde
leeftijdscategorie. Uw leerlingen zijn naar verwachting 5 tot 10 minuten
met de enquête bezig. Het is belangrijk dat de vragen zo serieus mogelijk
worden beantwoord. Wellicht kunt u de enquête daarom tijdens de les laten
invullen. Uiteraard is de enquête anoniem; er worden er geen gegevens
verzameld die herleidbaar zijn naar personen.
Dit
is de link naar mijn enquête. De enquête staat open tot eind maart 2022.
Voor meer informatie over deze studie kunt u mij altijd mailen.
Alvast enorm bedankt voor het delen van deze enquête met uw leerlingen.
Ik kan uw hulp goed gebruiken.
Janneke Wiersema ( j.m.wiersema@umail.leidenuniv.nl)
Masterstudent Science Communication & Society, Universiteit Leiden
|
IM2C 2022 binnenkort van start
Sinds het begin in 2015 doen Nederlandse teams mee aan de
International Mathematical Modeling Challenge, met vaak mooie
successen. Zie bijvoorbeeld het artikel in Euclides 3 van dit jaar.
Ook voor dit jaar hebben enkele scholen zich weer aangemeld.
Ik hoop echter dat veel meer scholen zich nog snel zullen
aanmelden.
Kunt u groepjes van 3 of 4 wiskundig gemotiveerde leerlingen samenstellen
die benieuwd zijn naar echte toepassingen van de wiskunde op realistische
problemen? Gun ze dan de kans om te genieten van vijf dagen intensief
werken. Doel van IM 2C is te bevorderen dat alle leerlingen
en studenten op alle niveaus leren om wiskundig te modelleren en
wiskundige modellen toe te passen.
Werkstuk
De vijf dagen moeten vallen in de periode van 7 maart tot en met 24
april 2022. Het resultaat van de noeste wiskunde-inspanning van uw
leerlingen is een werkstuk. Een Nederlandse jury beslist welke twee
werkstukken er voor internationale jurering worden aangeboden.
Uitgebreide informatie over IM 2C is te vinden op
www.immchallenge.org. Heeft u interesse? Stuur mij dan zo snel
mogelijk een e-mail.
Henk van der Kooij ( henkvanderkooij@gmail.com)
|
Beurzen voor leerlingen
Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert elke zomer kampen met
een wiskundig karakter voor jongeren van groep 6 tot en met de
eindexamenklas. Dit jaar stelt een sponsor een aantal beurzen
beschikbaar voor leerlingen van wie de ouders of verzorgers zo'n
wiskunde zomerkamp bezwaarlijk kunnen bekostigen.
Er worden drie kampen voor verschillende leeftijdscategorieën georganiseerd:
- 25 tot en met 29 juli 2022, voortgezet onderwijs, klas 4 (eventueel klas 3) en hoger.
- 1 tot en met 5 augustus 2022, voortgezet onderwijs, klas 1, 2 en 3.
- 8 tot en met 12 augustus, primair onderwijs, groep 6, 7 en 8.
Heeft u in uw klas een leerling die voor een beurs in aanmerking zou kunnen
komen? Neem dan contact op via info@vierkantvoorwiskunde.nl.
Volg deze link voor
voor meer informatie over de zomerkampen van Vierkant voor Wiskunde.
|
Club voor de schoonheid van de wiskunde
Worden uw leerlingen uitgedaagd door intellectuele puzzels, ook al
duurt het lang voordat alle stukjes op hun plaats vallen? Dan is de
Wiskundeclub iets voor hen.
Vanaf maart 2022 start het Korteweg-de Vries Instituut voor
Wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam met een nieuwe Wiskundeclub
voor leerlingen uit de klassen 4, 5 en 6 van het vwo. De Wiskundeclub
is er om getalenteerde en gemotiveerde leerlingen te laten genieten van de
intellectuele uitdaging en de schoonheid van wiskunde. Elke bijeenkomst
staat onder leiding van een UvA-docent, bijgestaan door student-assistenten.
datum |
onderwerp |
18 maart 2022 |
Tellen voor gevorderden. |
25 maart 2022 |
Meetkundige plaatsen. |
1 april 2022 |
Wiskunde in kleur. |
8 april 2022 |
Spel en strategie. |
Tijd en locatie
De Wiskundeclub komt op de vrijdagen van 15:00 uur tot 17:00 uur samen. De
bijeenkomsten worden gehouden op Amsterdam Science Park 904.
Leerlingen
kunnen zich via deze link opgeven voor De Wiskundeclub. Als een
leerling tenminste drie van de vier bijeenkomsten heeft bijgewoond,
ontvangt deze leerling een mooi certificaat.
Vragen over dit initiatief kunt u stellen aan Kees Temme via kees.temme@uva.nl.
|
Masterclass Origami
"Vouw duizend Origami kraanvogels in één jaar en laat je wens
door de goden vervullen". In de Japanse filosofie die achter het
vouwen van papier schuilgaat, is de vermeende levensduur van de
kraanvogel namelijk duizend jaar. Stiekem schuilt er ook veel
wiskunde achter het vouwen van deze papiertjes.
Voor bovenbouwleerlingen van het vwo organiseert de Radboud Universiteit op
31 maart 2022 een masterclass over Origami. Na een korte introductie over
wat allemaal mag en kan met Origami gaan leerlingen zelf aan de slag
met vouwpapier en met wiskunde. Vouw gelijkzijdige driehoeken, ontdek
wat er gebeurt als een kraanvogel wordt gekleurd en onderzoek
(on)mogelijke vouwpatronen.
De masterclass Origami wordt op 31 maart 2022 van 12:45 uur tot 16:30 uur
in het Huygensgebouw in Nijmegen gehouden.
Volg
deze link voor meer informatie.
Aan het volgen van de masterclass Origami zijn geen kosten verbonden. Er kunnen
echter slechts maximaal 25 scholieren aan deze masterclass deelnemen, met een
maximum van 2 leerlingen per school. Deelnemers ontvangen na afsluiting
van deze masterclass een mooi certificaat.
De
inschrijving van de masterclass is ondertussen geopend. Volg deze link dus snel.
|
Pi-daglezing in Haarlem
|
| | Desiree Agterberg | | |
Op maandagavond 14 maart 2022 vindt er in de aula van het Lyceum
Sancta Maria weer een Pi-daglezing plaats. Desiree Agterberg,
docentopleider op de Hogeschool van Amsterdam, zal het publiek
meenemen in de wondere wereld van kegelsneden.
Desiree zal kegelsneden in al hun verschijningsvormen laten zien,
met een breed scala aan visualisaties, variërend van vouwblaadjes
tot plastic modellen, computeranimaties en zelfs etenswaren. Iedereen
is van harte uitgenodigd om deel te nemen. Maar let op: u moet zelf ook
aan de slag. Het wordt een avond vol prachtige wiskunde.
De avond start om 20:00 uur en vanaf 19:30 uur staat de koffie klaar.
Het Lyceum Sancta Maria is gevestigd aan de Van Limburgstirumstraat 4
te Haarlem. De toegang is gratis
maar
uw aanmelding via deze link wordt wel zeer gewaardeerd.
|
Pi-middag in Brussel
Op woensdag 16 maart 2022 viert de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars
(VVWL) Pi-dag in het Planetarium te Brussel. Deze viering wordt gecombineerd
met de jaarvergadering maar die kunt u uiteraard ook overslaan.
Na de jaarvergadering van de VVWL ziet het programma er als volgt uit:
tijd |
spreker(s) |
onderwerp |
15:00 uur |
prof. dr. Paul Levrie en prof. dr. Rudi Penne |
π en het Piengetal. |
16:15 uur |
Prof. dr. ir. Giovanni Samaey |
Één jaar Platform Wiskunde Vlaanderen. |
16:35 uur |
|
Bekendmaking winnaars prijsvraag. |
17:00 uur |
Hans Coeckelberghs |
Didactische Planetariumvoorstelling. |
17:40 uur |
prof. dr. Ann Dooms |
Wiskunde, een wandeling in de wondere wereld van de mathematica. |
Aan niet-leden van de VVWL wordt een bijdrage van € 10,= gevraagd.
Volg deze link
voor informatie of om u aan te melden.
|
Minisymposium over L.E.J. Brouwer
|
| | .E.J. Brouwer | | |
Op donderdagmiddag 17 maart 2022 wordt in Haarlem een minisymposium
georganiseerd met als motto: "De wiskundige L.E.J. Brouwer, een
veelzijdig genie". Het symposium is ook online te volgen.
In 2015 is het persoonlijk archief van L. E. J. Brouwer (1881-1966)
overgedragen aan het Noord-Hollands Archief in Haarlem. Onlangs zijn
de ongeveer acht strekkende meter aan manuscripten, correspondentie en
andere documenten geschoond en geïnventariseerd. Daarmee is het
archief van een van Nederlands grootste wiskundigen voor alle geïnteresseerden
toegankelijk geworden.
Om dit te vieren, organiseert de Commissie Persoonlijke Archieven van
Wiskundigen van het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG) in samenwerking
met het Noord-Hollands Archief op donderdag 17 maart 2022 een
minisymposium. Het programma ziet er als volgt uit:
- Welkomstwoord door Lieuwe Zoodsma, directeur Noord-Hollands Archief.
- Wim Veldman (Radboud Universiteit): Intuïtionistische wiskunde: Brouwers antwoord aan Cantor.
- Jan van Mill (UvA): Brouwer en topologie.
- Teun Koetsier (VU): Brouwer en de Bhagavad Gita.
U bent op 17 maart 2022 vanaf 16:15 uur welkom op het Noord-Hollands Archief
aan de Jansstraat 40 in Haarlem. Het minisymposium begint om 16:30 uur en
zal tot ongeveer 18:00 uur duren. U kunt zich via een mail aan
communicatie@noord-hollandsarchief.nl aanmelden. Vermeld in uw mail
als onderwerp 'Brouwer'.
Het
symposium is ook online te volgen via de website van het Noord-Hollands
Archief.
|
Lezingen Abelprijs 2021
|
| | László Lovász en Avi Wigderson | | |
In januari 2022 waren er in Amsterdam lezingen gepland ter
gelegenheid van het toekennen van de Abelprijs 2021 aan László Lovász
en Avi Wigderson. Deze lezingen konden helaas niet doorgaan vanwege de
coronamaatregelen. Daarom worden de lezingen nu in april 2022 gehouden.
De eerste bijeenkomst, georganiseerd door de Koninklijke Academie van
Wetenschappen (KNAW), is gepland op donderdagavond 7 april 2022 van 19:00
uur tot 21:00 uur. De lezingen van die avond zijn voor een algemeen publiek
goed te volgen. U kunt de lezingen eventueel ook online via Zoom volgen.
Behalve Avi Wigderson en László Lovász zullen ook Frank
den Hollander (Universiteit Leiden), Harry Buhrman (UvA) en
Lex Schrijver (CWI en emeritus UvA) het woord voeren.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Op vrijdag 8 april 2022 organiseert het Centrum voor Wiskunde en Informatica
(CWI) een middag die meer is gericht op wetenschappers. Het voorlopig programma
vermeldt naast beide winnaars de namen van Dion Gijswijt (TU Delft),
Jeroen Zuiddam (UvA) en Michael Walter (UvA).
De lezingen van deze avond zijn ook via een livestream te volgen.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Is wiskundedidactiek waardenvrij?
Op 6 april 2022 wordt er een symposium in het kader van wiskunde
en geloof georganiseerd. Vanuit het christelijk geloof wordt gekeken
naar de didactiek van de wiskunde. Is wiskundedidactiek waardenvrij?
Dr. ir. Piet Murre en ir. Bart van den Dikkenberg
zullen een referaat houden over dit onderwerp. Daarnaast gaan de
deelnemers in een workshop met elkaar in gesprek.
Het symposium vindt plaats in het Ichthus College te
Veenendaal. Meer informatie kunt u vinden op de website
www.wiskundeengeloof.nl.
Wilt u zich direct inschrijven voor dit symposium?
Volg
dan deze link.
|
Computationeel denken in de wiskundeles
Computationeel denken is een techniek die uitstekend toepasbaar
is bij het oplossen van wiskundige problemen. In de cursus 'Computationeel
denken in de wiskundeles' gaat u, mede op basis van het onderzoek
'Computationeel denken en wiskundig denken', verkennen hoe u
de techniek van het computationeel denken in uw onderwijspraktijk
kunt gebruiken.
In deze cursus gaat u zelf aan de slag met het toepassen van
computationeel denken in uw eigen onderwijspraktijk. Door middel van
vragen en voorbeelden integreert u het computationeel denken langzaam
maar zeker steeds meer in uw eigen les. Voorbeelden voor zowel wiskunde
A als B helpen u bij het maken van een ontwerp dat past bij uw situatie
en uw leerlingen. In de tweede bijeenkomst kijken we terug op uw ervaringen
in de klas en krijgt u feedback op uw ontwerp.
Extra werk
De bijeenkomsten vinden plaats op de donderdagen van 7 april en 28 april 2022,
steeds van 15:30 uur tot 18:00 uur op het Utrecht Science Park. Reken naast de
bijeenkomsten op ongeveer 12 uur extra werk aan voorbereiding, lesontwerp,
uitvoering in de klas, verslag en reflectie. De cursus is gericht op docenten
wiskunde in de bovenbouw van havo en vwo.
U
kunt zich tot en met 24 maart 2022 inschrijven via deze link. De kosten
bedragen 2 U-points voor docenten van partnerscholen en € 150,= voor
externe deelnemers.
Let op: er geldt een 'no show fee' van € 25,= wanneer u zich niet of
minder dat 11 werkdagen voor aanvang heeft afgemeld. Uiteraard geldt dit
niet wanneer u zelf voor een vervanger heeft gezorgd.
|
Hoe kijk je een examen na?
Ook dit jaar verzorgt de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW)
weer de cursus 'Hoe kijk je een examen na?'. Deze cursus voor
eindexamendocenten vmbo-GT, havo en vwo is geschikt voor zowel
beginnende als ervaren leraren.
Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, wordt
besproken hoe deze nagekeken kunnen of moeten worden. Op deze wijze
worden jonge collegas geholpen bij de steeds weer ingewikkelde opdracht
om het examen goed en eerlijk na te kijken. Deelnemers kunnen hun correctiewerk
met collega's vergelijken en ontdekken wat wel en niet mogelijk is
binnen de grenzen van het correctievoorschrift.
De cursus wordt op de volgende data gegeven:
voor ... |
datum |
tijd |
locatie |
vmbo-GT |
dinsdag 12 april 2022 |
19:00 uur |
online |
havo/vwo |
woensdag 30 maart 2022 |
18:00 uur |
HVA in Amsterdam |
havo/vwo |
dinsdag 12 april 2022 |
19:00 uur |
online |
havo/vwo |
donderdag 14 april 2022 |
19:00 uur |
online |
Voor leden van de NVvW is de cursus gratis. Niet-leden betalen € 20,=.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Advertenties
Vacature SOWISO
SOWISO zoekt een
wiskundedocent die haar Online Mathematics Placement Tests
(OMPT) wil helpen
nakijken.
Het betreft flexibele nevenwerkzaamheden die vanuit huis uitgevoerd
kunnen worden. De toetsen hebben een eind-vwo-wiskundeniveau en
worden automatisch nagekeken door onze intelligente wiskunde-engine
maar krijgen altijd een tweede, menselijke controle. De toetsen worden
in het Nederlands en Engels aangeboden. De werkzaamheden zijn vooral
van maart tot en met augustus en de werkbelasting wisselt.
Solliciteer via
sowiso.nl.
Vragen kun u richten aan info@sowiso.com.
|
Webinar: introductiewebinar NumWorks rekenmachine
Op woensdag 9 maart 2022 organiseren wij van 15:30 tot 16:30 uur
een introductiewebinar over de NumWorks grafische rekenmachine.
We lopen dan samen met u langs alle, dus ook de nieuwste,
functionaliteiten en delen tips & trucs voor de beste
gebruikservaring met u.
U
kunt zich via deze link registreren voor ons webinar.
|
|
|
Gratis HP Prime webinar
Wilt u het komende jaar aan de slag met écht de allerbeste grafische
rekenmachine? Bied uw leerlingen ook het gebruiksgemak van een
supersnelle processor, een touchscreen en de uitgebreide functionaliteit
van de HP Prime G2.
Menno Lagerwey, van het populaire YouTube kanaal 'Math with
Menno', laat u in dit gratis webinar zien waarom ook úw leerlingen
een HP Prime verdienen en hoe gemakkelijk een overstap voor uw
docententeam kan zijn.
Schrijf
u in en ontvang een beoordelingsexemplaar om zelf ook overtuigd te raken.
Het webinar vindt plaats via Teams, op 15 maart 2022 van 16:00 tot 17:00 uur.
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
KERN Wiskunde: goed voorbereid examen doen
Vanaf leerjaar 3 van het vmbo biedt KERN Wiskunde speciale
lessen 'wiskundig lezen' als voorbereiding op het examen.
Leerlingen maken kennis met de opbouw van examenopdrachten. Ze leren
stapsgewijs om wiskundige informatie te identificeren, te beoordelen
en te gebruiken om een vraagstuk op te lossen.
|
|
|
Bettermarks Voorkennistoetsen
Kijk per hoofdstuk hoe uw leerlingen er voor staan en bied
hen extra oefenstof op maat.
Om leervertragingen gericht in kaart te brengen en gedurende het jaar
in te lopen, heeft bettermarks digitale voorkennistoetsen ontwikkeld
bij elk hoofdstuk.
Maak voorafgaand aan elk hoofdstuk een diagnose en laat uw leerlingen
gericht werken aan hun persoonlijke hiaten. De voorkennistoetsen zijn
in meerdere varianten beschikbaar en sluiten aan bij elke
wiskundemethode.
Klik
hier voor meer informatie en vraag eventueel een pilot aan.
|
|
|
|
|