nummer 905, 6 maart 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Doorstroom vmbo-havo beter geregeld?

De moge­lijk­heid om diploma's binnen het voortge­zet onder­wijs te 'stape­len' lijkt de laatste tijd weer wat meer aan­dacht te krijgen. Vooral de over­gang van leerlin­gen met een vmbo-t-diploma ('mavodi­plo­ma') naar 4 havo ver­loopt vaak niet pro­bleem­loos. Wiskun­de, vooral wiskun­de B, is hierbij een van de 'pro­bleem­vak­ken'. Zie ook WiskundE-brief 792. Sinds juni 2021 zijn alle vmbo-leerlin­gen die de theore­ti­sche of gemeng­de leerweg met een extra examen­vak hebben gevolgd, uitdruk­ke­lijk toelaat­baar tot havo 4. Zie hier­voor WiskundE-brief 870. Hope­lijk krijgen we binnen­kort wat meer zicht op wat dat in de prak­tijk bete­kent.
Intus­sen heb ik voor de periode 2004-2018 wat interes­san­te cijfers kunnen ontle­nen aan een eerder dit jaar gepubli­ceer­de notitie van het Cen­traal Plan Bureau (CPB) over "stape­len in het voortge­zet onder­wijs".
Eisen aan instro­mers
Tussen 2006 en 2009 stroom­de onge­veer 22% van de hier­voor in aanmer­king komende vmbo-leerlin­gen door naar 4 havo. In de jaren daarna zakte dat percen­ta­ge flink. In 2013 ging het nog maar om 15% en in de jaren daarna steeg dat percen­ta­ge weer naar 17% à 18%.
Het heeft er alle schijn van dat de eisen die aan de vmbo-instro­mers werden gesteld ergens rond 2009 door de scholen behoor­lijk werden aange­scherpt. Een aanwij­zing hier­voor is het gemid­del­de examen­cij­fer van de door­stro­mers ten opzich­te van het gemid­del­de van alle leerlin­gen van de theore­ti­sche of gemeng­de leerweg. In 2007 lag dat gemid­del­de minder dan 0,3 punt hoger en in 2012 lag dat gemid­del­de meer dan 0,4 punt hoger.
Grote ver­schil­len
Scholen vertoon­den in hun toela­tingsbe­leid grote ver­schil­len. In 2012 deed de VO-raad een eerste poging om wat meer eenheid te brengen in dat beleid met behulp van een Toela­tingsco­de over­stap van vmbo naar havo.
De toela­tingsei­sen hadden vaak betrek­king op het gemid­del­de eindcij­fer van de door­stro­mer. Veel scholen stelden als eis dat het gemid­del­de eindcij­fer tenmin­ste een 6,8 moest zijn. Dat deden die scholen niet zonder reden, zo blijkt. Want alhoe­wel de schrij­vers van het rapport daar erg luchtig over doen, blijkt er door de jaren heen een duide­lijk verband te zijn tussen het gemid­del­de eindcij­fer en de kans om te slagen. Zo lag in de periode 2016-2018 het sla­gings­percen­ta­ge voor instro­mers met een gemid­deld eindcij­fer van 6,5 of minder tussen de 40% en 60% terwijl dit percen­ta­ge voor instro­mers met gemid­deld eindcij­fer van tenmin­ste een 6,8 tussen de 75% en 90% lag. De onder­staan­de grafiek, die het totale beeld geeft, is afkom­stig uit de genoem­de CPB-notitie:
Kenmer­ken
De door­stroom­ver­schil­len tussen scholen zijn groot. De aanzien­lij­ke groep van scholen met een door­stroom­percen­ta­ge van 5% is net zo groot als de groep van scholen met een door­stroom­percen­ta­ge van 40%. Opval­lend is dat dit voor de periode 2015-2017 weinig uitmaak­te voor het sla­gings­percen­ta­ge van de stape­laars.
In de notitie wordt ook gekeken naar indivi­due­le kenmer­ken van de stape­laars in het alge­meen en van succes­vol­le stape­laars in het bijzon­der. Bij de stape­laars zien we rela­tief veel leerlin­gen met een migra­tieach­ter­grond, uit stede­lij­ke gebie­den en uit de hoogste inko­mens­klas­sen. Ook gaat het, en dat verrast niemand, rela­tief vaak om leerlin­gen die het op het voortge­zet onder­wijs slech­ter pres­teer­den dan er aan het eind van het primair onder­wijs werd ver­wacht.
Ge­slacht, inkomen en vmbo-eindcij­fer waren opval­len­de succes­facto­ren. Vrouwe­lij­ke stape­laars deden het duide­lijk beter dan manne­lij­ke stape­laars. Stape­laars uit de hogere inko­mens­klas­sen deden het duide­lijk beter dan stape­laars uit lagere inko­mens­klas­sen. Het gemid­del­de vmbo-eindcij­fer van de succes­vol­le stape­laars was een 7,1 en dat van de niet succes­vol­le stape­laars een 6,8.
Routes naar hoger onder­wijs
Ik wil bena­druk­ken dat het in dit artikel alleen gaat over leerlin­gen die na het behalen van een vmbo-diploma over­stap­pen naar de havo. Kijken we naar het percen­ta­ge leerlin­gen dat na een vmbo-t diploma uitein­de­lijk op het hbo terecht komt, dan zien we een ander beeld. De grafiek hieron­der, ook afkom­stig uit de CPB-notitie, geeft een aardig inzicht:
Sinds 2007 is het percen­ta­ge vmbo-leerlin­gen dat via de havo op het hbo terecht komt met 3 à 4 procent­punt afgeno­men. In diezelf­de periode is het percen­ta­ge vmbo-leerlin­gen dat via het mbo op het hbo terecht komt met 5 à 6 procent­punt geste­gen. De mbo-route was altijd al belang­rij­ker dan de havorou­te en dat belang is volgens de nu beschik­ba­re cijfers alleen maar sterker gewor­den. Van de lich­ting 2014, de laatste lich­ting die gevolgd werd, stroom­de ruim 10% via de havorou­te naar het hbo door, tegen bijna 40% via de mbo-route.
Ik ben be­nieuwd wat de gevol­gen zullen zijn van de jongste maatre­ge­len om de de toela­ting van leerlin­gen met een vmbo-diploma tot 4 havo te verge­makke­lij­ken.
gk

 

Jongeren gezocht voor onderzoek interpreteren van grafieken

Dage­lijks zien jonge­ren overal ver­schil­len­de soorten grafie­ken, bijvoor­beeld op het nieuws, op social media of in boeken. Daarom probeer ik tijdens mijn stageon­der­zoek beter te begrij­pen hoe jonge­ren informa­tie uit grafie­ken lezen en verwer­ken. De focus van mijn onder­zoek ligt op de leef­tijds­groep 16 tot en met 29 jaar.
Mijn onder­zoek is voor wiskun­delera­ren rele­vant en interes­sant omdat jonge­ren ook via de wiskun­deles­sen in aanra­king komen en leren werken met grafie­ken. Immers, grafie­ken kunnen handig zijn om lastig te door­gron­den informa­tie begrij­pelij­ker te maken. De resulta­ten van het onder­zoek kunnen inzicht geven in hoe leerlin­gen grafie­ken lezen en wat mogelij­ke valkui­len hierbij zijn. De resulta­ten van het onder­zoek zijn na aflook op aan­vraag beschik­baar.
Maxi­maal 10 minuten
Omdat ik een diverse groep respon­den­ten nodig heb, vraag ik u om mijn enquête te ver­sprei­den onder uw leerlin­gen uit de genoem­de leef­tijdsca­tego­rie. Uw leerlin­gen zijn naar verwach­ting 5 tot 10 minuten met de enquête bezig. Het is belang­rijk dat de vragen zo serieus moge­lijk worden beant­woord. Wel­licht kunt u de enquête daarom tijdens de les laten invul­len. Uiter­aard is de enquête anoniem; er worden er geen gege­vens verza­meld die herleid­baar zijn naar perso­nen.
Dit is de link naar mijn enquête. De enquête staat open tot eind maart 2022. Voor meer informa­tie over deze studie kunt u mij altijd mailen.
Alvast enorm bedankt voor het delen van deze enquête met uw leerlin­gen. Ik kan uw hulp goed gebrui­ken.
Janneke Wierse­ma (j.m.wierse­ma@umail.leidenu­niv.nl)
Master­stu­dent Science Communi­ca­tion & Society, Univer­si­teit Leiden

 

IM2C 2022 binnenkort van start

 
Sinds het begin in 2015 doen Neder­land­se teams mee aan de Interna­tio­nal Mathema­ti­cal Mode­ling Challen­ge, met vaak mooie succes­sen. Zie bijvoor­beeld het artikel in Eucli­des 3 van dit jaar. Ook voor dit jaar hebben enkele scholen zich weer aange­meld. Ik hoop echter dat veel meer scholen zich nog snel zullen aanmel­den.
Kunt u groep­jes van 3 of 4 wiskun­dig gemoti­veer­de leerlin­gen samen­stel­len die be­nieuwd zijn naar echte toepas­sin­gen van de wiskun­de op realis­ti­sche proble­men? Gun ze dan de kans om te genie­ten van vijf dagen inten­sief werken. Doel van IM2C is te bevorde­ren dat alle leerlin­gen en studen­ten op alle niveaus leren om wiskun­dig te modelle­ren en wiskun­di­ge model­len toe te passen.
Werk­stuk
De vijf dagen moeten vallen in de periode van 7 maart tot en met 24 april 2022. Het resul­taat van de noeste wiskun­de-inspan­ning van uw leerlin­gen is een werk­stuk. Een Neder­land­se jury beslist welke twee werk­stuk­ken er voor interna­tiona­le jure­ring worden aangebo­den.
Uitge­brei­de informa­tie over IM2C is te vinden op www.immchal­len­ge.org. Heeft u interes­se? Stuur mij dan zo snel moge­lijk een e-mail.
Henk van der Kooij (henkvan­der­kooij@gmail.com)

 

Beurzen voor leerlingen

Stich­ting Vier­kant voor Wiskun­de organi­seert elke zomer kampen met een wiskun­dig karak­ter voor jonge­ren van groep 6 tot en met de eindexa­men­klas. Dit jaar stelt een sponsor een aantal beurzen beschik­baar voor leerlin­gen van wie de ouders of verzor­gers zo'n wiskun­de zomer­kamp bezwaar­lijk kunnen bekosti­gen.
Er worden drie kampen voor ver­schil­len­de leef­tijdsca­tegorie­ën georga­ni­seerd:
  • 25 tot en met 29 juli 2022, voortge­zet onder­wijs, klas 4 (eventu­eel klas 3) en hoger.
  • 1 tot en met 5 augus­tus 2022, voortge­zet onder­wijs, klas 1, 2 en 3.
  • 8 tot en met 12 augus­tus, primair onder­wijs, groep 6, 7 en 8.
Heeft u in uw klas een leer­ling die voor een beurs in aanmer­king zou kunnen komen? Neem dan contact op via info@vier­kant­voorwis­kun­de.nl.
Volg deze link voor voor meer informa­tie over de zomer­kam­pen van Vier­kant voor Wiskun­de.

 

Club voor de schoonheid van de wiskunde

 
Worden uw leerlin­gen uitge­daagd door intel­lectue­le puzzels, ook al duurt het lang voordat alle stukjes op hun plaats vallen? Dan is de Wiskun­de­club iets voor hen.
Vanaf maart 2022 start het Korte­weg-de Vries Insti­tuut voor Wiskun­de aan de Univer­si­teit van Amster­dam met een nieuwe Wiskun­de­club voor leerlin­gen uit de klassen 4, 5 en 6 van het vwo. De Wiskun­de­club is er om getalen­teer­de en gemoti­veer­de leerlin­gen te laten genie­ten van de intel­lectue­le uitda­ging en de schoon­heid van wiskun­de. Elke bijeen­komst staat onder leiding van een UvA-docent, bijge­staan door student-assis­ten­ten.
datum onder­werp
18 maart 2022 Tellen voor gevor­der­den.
25 maart 2022 Meetkun­di­ge plaat­sen.
1 april 2022 Wiskun­de in kleur.
8 april 2022 Spel en strate­gie.
Tijd en locatie
De Wiskun­de­club komt op de vrijda­gen van 15:00 uur tot 17:00 uur samen. De bijeen­kom­sten worden gehou­den op Amster­dam Science Park 904.
Leerlin­gen kunnen zich via deze link opgeven voor De Wiskun­de­club. Als een leer­ling tenmin­ste drie van de vier bijeen­kom­sten heeft bijge­woond, ont­vangt deze leer­ling een mooi certifi­caat.
Vragen over dit initia­tief kunt u stellen aan Kees Temme via kees.temme@uva.nl.

 

Masterclass Origami

 
"Vouw duizend Origami kraanvo­gels in één jaar en laat je wens door de goden vervul­len". In de Japanse filoso­fie die achter het vouwen van papier schuil­gaat, is de vermeen­de levens­duur van de kraanvo­gel name­lijk duizend jaar. Stiekem schuilt er ook veel wiskun­de achter het vouwen van deze papier­tjes.
Voor boven­bouw­leerlin­gen van het vwo organi­seert de Radboud Univer­si­teit op 31 maart 2022 een master­class over Origami. Na een korte intro­duc­tie over wat alle­maal mag en kan met Origami gaan leerlin­gen zelf aan de slag met vouwpa­pier en met wiskun­de. Vouw gelijk­zijdi­ge driehoe­ken, ontdek wat er gebeurt als een kraanvo­gel wordt ge­kleurd en onder­zoek (on)mogelij­ke vouwpa­tro­nen.
De master­class Origami wordt op 31 maart 2022 van 12:45 uur tot 16:30 uur in het Huygens­ge­bouw in Nijme­gen gehou­den. Volg deze link voor meer informa­tie.
Aan het volgen van de master­class Origami zijn geen kosten verbon­den. Er kunnen echter slechts maxi­maal 25 scholie­ren aan deze master­class deelne­men, met een maximum van 2 leerlin­gen per school. Deelne­mers ontvan­gen na afslui­ting van deze master­class een mooi certifi­caat.
De in­schrij­ving van de master­class is onder­tus­sen geopend. Volg deze link dus snel.

 

Pi-daglezing in Haarlem

 
 Desiree Agter­berg
Op maandag­avond 14 maart 2022 vindt er in de aula van het Lyceum Sancta Maria weer een Pi-dagle­zing plaats. Desiree Agter­berg, docent­oplei­der op de Hoge­school van Amster­dam, zal het publiek meene­men in de wondere wereld van kegel­sne­den.
Desiree zal kegel­sne­den in al hun ver­schij­nings­vor­men laten zien, met een breed scala aan visuali­sa­ties, varië­rend van vouw­blaad­jes tot plastic model­len, compu­terani­ma­ties en zelfs etenswa­ren. Ieder­een is van harte uitgeno­digd om deel te nemen. Maar let op: u moet zelf ook aan de slag. Het wordt een avond vol prachti­ge wiskun­de.
De avond start om 20:00 uur en vanaf 19:30 uur staat de koffie klaar. Het Lyceum Sancta Maria is geves­tigd aan de Van Limburg­stirum­straat 4 te Haarlem. De toegang is gratis maar uw aanmel­ding via deze link wordt wel zeer gewaar­deerd.

 

Pi-middag in Brussel

Op woens­dag 16 maart 2022 viert de Vlaamse Vereni­ging Wiskun­deLe­raars (VVWL) Pi-dag in het Planeta­ri­um te Brussel. Deze viering wordt gecombi­neerd met de jaarver­gade­ring maar die kunt u uiter­aard ook over­slaan.
Na de jaarver­gade­ring van de VVWL ziet het program­ma er als volgt uit:
tijd spreker(s) onder­werp
15:00 uur prof. dr. Paul Levrie en prof. dr. Rudi Penne π en het Pienge­tal.
16:15 uur Prof. dr. ir. Giovan­ni Samaey Één jaar Plat­form Wiskun­de Vlaande­ren.
16:35 uur Bekend­ma­king win­naars prijs­vraag.
17:00 uur Hans Coeckel­berghs Didacti­sche Planeta­rium­voor­stel­ling.
17:40 uur prof. dr. Ann Dooms Wiskun­de, een wande­ling in de wondere wereld van de mathema­ti­ca.
Aan niet-leden van de VVWL wordt een bijdra­ge van € 10,= ge­vraagd.
Volg deze link voor informa­tie of om u aan te melden.

 

Minisymposium over L.E.J. Brouwer

 
 .E.J. Brouwer
Op donder­dagmid­dag 17 maart 2022 wordt in Haarlem een minisym­posi­um georga­ni­seerd met als motto: "De wiskun­di­ge L.E.J. Brouwer, een veelzij­dig genie". Het symposi­um is ook online te volgen.
In 2015 is het persoon­lijk archief van L. E. J. Brouwer (1881-1966) overge­dra­gen aan het Noord-Hol­lands Archief in Haarlem. Onlangs zijn de onge­veer acht strek­ken­de meter aan manu­scrip­ten, corres­ponden­tie en andere documen­ten ge­schoond en geïnven­tari­seerd. Daarmee is het archief van een van Neder­lands groot­ste wiskun­di­gen voor alle geïnte­resseer­den toegan­ke­lijk gewor­den.
Om dit te vieren, organi­seert de Commis­sie Persoon­lij­ke Archie­ven van Wiskun­di­gen van het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG) in samen­wer­king met het Noord-Hol­lands Archief op donder­dag 17 maart 2022 een minisym­posi­um. Het program­ma ziet er als volgt uit:
  • Wel­komst­woord door Lieuwe Zoodsma, direc­teur Noord-Hol­lands Archief.
  • Wim Veldman (Radboud Univer­si­teit): Intuïti­onis­tische wiskun­de: Brou­wers ant­woord aan Cantor.
  • Jan van Mill (UvA): Brouwer en topolo­gie.
  • Teun Koet­sier (VU): Brouwer en de Bhaga­vad Gita.
U bent op 17 maart 2022 vanaf 16:15 uur welkom op het Noord-Hol­lands Archief aan de Jans­straat 40 in Haarlem. Het minisym­posi­um begint om 16:30 uur en zal tot onge­veer 18:00 uur duren. U kunt zich via een mail aan communi­ca­tie@noord-hol­landsar­chief.nl aanmel­den. Vermeld in uw mail als onder­werp 'Brouwer'.
Het symposi­um is ook online te volgen via de website van het Noord-Hol­lands Archief.

 

Lezingen Abelprijs 2021

 
 László Lovász en Avi Wigder­son
In januari 2022 waren er in Amster­dam lezin­gen gepland ter gelegen­heid van het toeken­nen van de Abel­prijs 2021 aan László Lovász en Avi Wigder­son. Deze lezin­gen konden helaas niet door­gaan vanwege de corona­maatre­ge­len. Daarom worden de lezin­gen nu in april 2022 gehou­den.
De eerste bijeen­komst, georga­ni­seerd door de Konink­lij­ke Acade­mie van Weten­schap­pen (KNAW), is gepland op donder­dag­avond 7 april 2022 van 19:00 uur tot 21:00 uur. De lezin­gen van die avond zijn voor een alge­meen publiek goed te volgen. U kunt de lezin­gen eventu­eel ook online via Zoom volgen.
Behalve Avi Wigder­son en László Lovász zullen ook Frank den Hollan­der (Univer­si­teit Leiden), Harry Buhrman (UvA) en Lex Schrij­ver (CWI en emeri­tus UvA) het woord voeren. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Op vrijdag 8 april 2022 organi­seert het Centrum voor Wiskun­de en Informa­ti­ca (CWI) een middag die meer is gericht op weten­schap­pers. Het voorlo­pig program­ma ver­meldt naast beide win­naars de namen van Dion Gijs­wijt (TU Delft), Jeroen Zuiddam (UvA) en Michael Walter (UvA).
De lezin­gen van deze avond zijn ook via een live­stream te volgen. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Is wiskundedidactiek waardenvrij?

 
Op 6 april 2022 wordt er een symposi­um in het kader van wiskun­de en geloof georga­ni­seerd. Vanuit het christe­lijk geloof wordt gekeken naar de didac­tiek van de wiskun­de. Is wiskun­dedidac­tiek waarden­vrij?
Dr. ir. Piet Murre en ir. Bart van den Dikken­berg zullen een refe­raat houden over dit onder­werp. Daar­naast gaan de deelne­mers in een work­shop met elkaar in gesprek.
Het symposi­um vindt plaats in het Ichthus College te Veenen­daal. Meer informa­tie kunt u vinden op de website www.wiskun­deenge­loof.nl. Wilt u zich direct in­schrij­ven voor dit symposi­um? Volg dan deze link.

 

Computationeel denken in de wiskundeles

 
Computa­tio­neel denken is een tech­niek die uitste­kend toepas­baar is bij het oplos­sen van wiskun­di­ge proble­men. In de cursus 'Computa­tio­neel denken in de wiskun­de­les' gaat u, mede op basis van het onder­zoek 'Computa­tio­neel denken en wiskun­dig denken', verken­nen hoe u de tech­niek van het computa­tio­neel denken in uw onder­wijs­prak­tijk kunt gebrui­ken.
In deze cursus gaat u zelf aan de slag met het toepas­sen van computa­tio­neel denken in uw eigen onder­wijs­prak­tijk. Door middel van vragen en voor­beel­den inte­greert u het computa­tio­neel denken lang­zaam maar zeker steeds meer in uw eigen les. Voor­beel­den voor zowel wiskun­de A als B helpen u bij het maken van een ontwerp dat past bij uw situa­tie en uw leerlin­gen. In de tweede bijeen­komst kijken we terug op uw ervarin­gen in de klas en krijgt u feed­back op uw ontwerp.
Extra werk
De bijeen­kom­sten vinden plaats op de donder­da­gen van 7 april en 28 april 2022, steeds van 15:30 uur tot 18:00 uur op het Utrecht Science Park. Reken naast de bijeen­kom­sten op onge­veer 12 uur extra werk aan voorbe­rei­ding, lesont­werp, uitvoe­ring in de klas, verslag en reflec­tie. De cursus is gericht op docen­ten wiskun­de in de boven­bouw van havo en vwo.
U kunt zich tot en met 24 maart 2022 in­schrij­ven via deze link. De kosten bedra­gen 2 U-points voor docen­ten van partner­scho­len en € 150,= voor externe deelne­mers.
Let op: er geldt een 'no show fee' van € 25,= wanneer u zich niet of minder dat 11 werkda­gen voor aanvang heeft afge­meld. Uiter­aard geldt dit niet wanneer u zelf voor een vervan­ger heeft gezorgd.

 

Hoe kijk je een examen na?

 
Ook dit jaar ver­zorgt de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) weer de cursus 'Hoe kijk je een examen na?'. Deze cursus voor eindexa­mendo­cen­ten vmbo-GT, havo en vwo is ge­schikt voor zowel begin­nen­de als ervaren leraren.
Aan de hand van examen­opga­ven, gecombi­neerd met leerlin­gen­werk, wordt bespro­ken hoe deze nageke­ken kunnen of moeten worden. Op deze wijze worden jonge collega’s gehol­pen bij de steeds weer ingewik­kel­de op­dracht om het examen goed en eerlijk na te kijken. Deelne­mers kunnen hun correc­tie­werk met collega's verge­lij­ken en ontdek­ken wat wel en niet moge­lijk is binnen de grenzen van het correc­tievoor­schrift.
De cursus wordt op de volgen­de data gegeven:
voor ... datum tijd locatie
vmbo-GT dinsdag 12 april 2022 19:00 uur online
havo/vwo woens­dag 30 maart 2022 18:00 uur HVA in Amster­dam
havo/vwo dinsdag 12 april 2022 19:00 uur online
havo/vwo donder­dag 14 april 2022 19:00 uur online
Voor leden van de NVvW is de cursus gratis. Niet-leden betalen € 20,=. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Opmer­king Organi­sa­tie
10 maart 2022 Buil­ding a Thin­king Class­room. Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland
14 maart 2022 Gala van Weten­schap en Samenle­ving. Ionica Smeets en Jim Jansen
15 en 17 maart 2022 Bijeen­komst 'Kantoor­werk'. Stich­ting Elevate
17 maart 2022 Bèta­part­nerscon­feren­tie "Water in haar element". Bèta­part­ners
7 maart 2022 tot 24 april 2022 Interna­tio­nal Mathema­ti­cal Mode­ling Challen­ge. Stuur zo snel moge­lijk een bericht naar henkvan­der­kooij@gmail.com Univer­si­teit van Utrecht, Freuden­thal Insti­tuut
14 maart 2022 Pi-dag Lyceum Sancta Maria. Lyceum Sancta Maria
16 maart 2022 Pi-dag Vlaamse Vereni­ging Wiskun­deLe­raars. Vlaamse Vereni­ging Wiskun­deLe­raars
17 maart 2022 Minisym­posi­um over L.E.J. Brouwer. Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap
18 maart, 25 maart, 1 april en 8 april 2022 Wiskun­de­club. Korte­weg-de Vries Insti­tuut
22 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Hoe ingewik­keld kan een pro­bleem zijn?". Univer­si­teit van Amster­dam
23 maart 2022 Online thema-bijeen­komst prak­tijkwis­kun­de. Werk­groep mbo-hbo wiskun­de NVvW
28 maart 2022 Profiel­werk­stuk­prijs Pythago­ras. Inzen­din­gen moeten uiter­lijk op 28 maart 2022 zijn ontvan­gen. Stem­ming en uitslag volgt op de docen­ten­dag van het Neder­lands Mathema­tisch Congres op 22 april 2022. Pythago­ras
29 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Wiskun­de en sport: Rekenen voor eerlij­ke competi­ties". Univer­si­teit van Amster­dam
30 maart, 12 april en 14 april 2022 Hoe kijk je een examen na? Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
31 maart 2022 Master­class origami. Radboud Univer­si­teit
6 april 2022 Is wiskun­dedidac­tiek waarden­vrij? Wiskun­de en geloof
7 april 2022 Lezin­gen Abel­prijs. Konink­lij­ke Acade­mie van Weten­schap­pen
7 april en 28 april 2022 Computa­tio­neel denken in de wiskun­de­les. U-Talent

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature SOWISO

SOWISO zoekt een wiskun­dedo­cent die haar Online Mathema­tics Place­ment Tests (OMPT) wil helpen nakij­ken.
Het betreft flexibe­le neven­werk­zaamhe­den die vanuit huis uitge­voerd kunnen worden. De toetsen hebben een eind-vwo-wiskun­deni­veau en worden automa­tisch nageke­ken door onze intelli­gen­te wiskun­de-engine maar krijgen altijd een tweede, mense­lij­ke contro­le. De toetsen worden in het Neder­lands en Engels aangebo­den. De werk­zaamhe­den zijn vooral van maart tot en met augus­tus en de werkbe­las­ting wisselt.
Sollici­teer via sowiso.nl. Vragen kun u richten aan info@sowiso.com.

 

Webinar: introductiewebinar NumWorks rekenmachine

Op woens­dag 9 maart 2022 organi­se­ren wij van 15:30 tot 16:30 uur een intro­ductie­webi­nar over de Num­Works grafi­sche rekenma­chi­ne.
We lopen dan samen met u langs alle, dus ook de nieuw­ste, functio­nalitei­ten en delen tips & trucs voor de beste ge­bruiks­erva­ring met u.
U kunt zich via deze link regi­stre­ren voor ons webinar.
 

 

Gratis HP Prime webinar

Wilt u het komende jaar aan de slag met écht de aller­bes­te grafi­sche rekenma­chi­ne? Bied uw leerlin­gen ook het ge­bruiks­ge­mak van een super­snel­le proces­sor, een touch­screen en de uitge­brei­de functio­nali­teit van de HP Prime G2.
Menno Lager­wey, van het populai­re YouTube kanaal 'Math with Menno', laat u in dit gratis webinar zien waarom ook úw leerlin­gen een HP Prime verdie­nen en hoe gemakke­lijk een over­stap voor uw docen­ten­team kan zijn.
Schrijf u in en ontvang een beoorde­lings­exem­plaar om zelf ook over­tuigd te raken. Het webinar vindt plaats via Teams, op 15 maart 2022 van 16:00 tot 17:00 uur.

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

KERN Wiskunde: goed voorbereid examen doen

Vanaf leer­jaar 3 van het vmbo biedt KERN Wiskun­de specia­le lessen 'wiskun­dig lezen' als voorbe­rei­ding op het examen.
Leerlin­gen maken kennis met de opbouw van examen­opdrach­ten. Ze leren stapsge­wijs om wiskun­di­ge informa­tie te identi­fice­ren, te beoorde­len en te gebrui­ken om een vraag­stuk op te lossen.
 

 

Bettermarks Voorkennistoetsen

Kijk per hoofd­stuk hoe uw leerlin­gen er voor staan en bied hen extra oefen­stof op maat.
Om leerver­tragin­gen gericht in kaart te brengen en geduren­de het jaar in te lopen, heeft better­marks digita­le voorken­nistoet­sen ontwik­keld bij elk hoofd­stuk.
Maak vooraf­gaand aan elk hoofd­stuk een diagno­se en laat uw leerlin­gen gericht werken aan hun persoon­lij­ke hiaten. De voorken­nistoet­sen zijn in meerde­re varian­ten beschik­baar en sluiten aan bij elke wiskun­demetho­de.
Klik hier voor meer informa­tie en vraag eventu­eel een pilot aan.
 
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl