nummer 902, 23 januari 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
SLO voorbarig
|
| | Wim van de Hulst | | |
In WiskundE-brief 901 stond onder de titel 'Curriculum.nu afgerond' een
bericht over de actuele stand van zaken met betrekking tot de
curriculumherziening. Tot mijn verbazing werd in dat bericht toch wel
heel weinig kritisch naar de totale context, waaronder de politieke
context, gekeken. Hieronder doe ik op verzoek van de redactie van de
WiskundE-brief een poging om dat bericht van wat meer
context te voorzien.
Inderdaad heeft sinds het najaar van 2020 een 'onafhankelijke
wetenschappelijke curriculumcommissie' zich gebogen over de
'bouwstenen' die curriculum.nu eind 2019 had opgeleverd. Deze
commissie heeft zich, naar mijn stellige indruk in zeer nauw overleg
met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en
het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO), ook
gebogen over het vervolgtraject. De commissie heeft in de loop van
2021 uiteindelijk drie adviezen en twee verdiepende studies gepubliceerd.
Worsteling
De Tweede Kamer worstelt intussen met de status van het traject. Een
debat over de wijze van samenstellen van de curriculumcommissie werd
eind 2020 twee keer uitgesteld, eerst vanwege corona en later door de
val van Rutte III. Daarna achtte de Tweede Kamer het niet juist om met
een demissionaire minister over het vervolgtraject in debat te gaan.
Tegelijk wilde de Tweede Kamer enkele lopende trajecten wel doorgang
laten vinden. Daarbij ging het onder ander om de aanpassing van het
bètacurriculum vmbo, de vakvernieuwing wiskunde vmbo en de herziening
van de vakkenstructuur wiskunde bovenbouw havo/vwo. Dit staat allemaal
los van het vervolg op curriculum.nu, waarover de Tweede Kamer nog
steeds kritisch is en waarover zij met de nieuwe regering in gesprek
zal gaan.
Onterecht onder één noemer
Demissionair minister Arie Slob trachtte al deze trajecten echter steeds
meer onder één noemer te brengen. In december 2021 gaf hij kort voor zijn
vertrek aan SLO de opdracht om aan de slag te gaan met de 'actualisatie'
van een aantal eindexamenprogramma's. En hoewel de Tweede Kamer zich
hierover nog niet heeft uitgesproken, zijn hierbij diverse elementen
uit de adviezen van de curriculumcommissie toch overgenomen. Zo werd ook
de aanpassing van het bètacurriculum vmbo zonder instemming van de
Tweede Kamer uitgebreid met het bètacurriculum van havo en vwo.
Op donderdag 20 januari 2022 heeft de Kamercommissie in haar
procedurevergadering besloten om eerst de tijd te nemen om zelf goed
te kijken wat er nu allemaal speelt rond de examenprogramma's en
de curriculumherziening. Daarna gaat zij met de nieuwe minister in
debat. Het politieke proces moet nu dus eerst afgewacht worden.
Gezien de in de Tweede Kamer aanwezige scepsis over curriculum.nu
en de in het coalitieakkoord aangegeven accenten denk ik dat de Tweede
Kamer en de nieuwe minister op onderdelen een andere koers en aanpak
zullen voorstaan. De door SLO in gang gezette werving van medewerkers
voor de nieuwe vakvernieuwingscommissies, waarover in WiskundE-brief 901 werd
bericht, lijkt mij dan ook voorbarig.
Wim van de Hulst
(Noot van de redactie: zodra het eindrapport van de werkgroep
Vakkenstructuur Wiskunde gepubliceerd is, zullen we in de
WiskundE-brief uiteraard uitgebreid aandacht besteden
aan de plannen voor nieuwe opzet van de wiskundevakken in de
bovenbouw havo/vwo.)
|
Ontwikkeling schoolexamencijfers wiskunde
Voor de bestudering van de examenresultaten let men meestal op
de cijfers van de Centrale Examens. De ontwikkeling van de
schoolexamencijfers is echter misschien wel een betere indicator
voor het niveau van de kandidaten. Met name op het vmbo is het
beeld wat dit betreft niet geruststellend.
Over het schoolexamen zijn de laatste jaren de nodige kritische
opmerkingen gemaakt. Aan het begin van 2020 verscheen er nog een
kritisch rapport van de Onderwijsinspectie. Zie ook WiskundE-brief 863. Toen
later bekend werd dat de eindexamenkandidaten van het schooljaar
2019-2020 alleen op hun schoolexamenresultaten zouden worden
beoordeeld, werd al snel gesproken over het lager leggen van de lat.
Er is een grote verscheidenheid in de opzet en de beoordeling van
schoolexamens in Nederland. Toch kunnen er naar mijn overtuiging,
zeker voor wiskunde, heel goed conclusies worden getrokken uit de
ontwikkeling van die schoolexamencijfers. Sterker nog, in de
praktijk blijken juist de cijfers voor het Centraal Examen zich
niet zelden grillig en onvoorspelbaar te gedragen. Dit ondanks, of
soms dankzij, de uitgekiende normering. Dat is eigenlijk niet zo
vreemd want het Centraal Examen bestaat per vak uit één cijfer dat
op één moment met één toets voor alle kandidaten is bepaald, terwijl
het schoolexamen een gemiddelde is van meer cijfers, verspreid over
meerdere jaren en variërend per school.
Helder beeld van het niveau
De schoolexamencijfers laten bijna altijd een zeer geleidelijke
ontwikkeling zien. Toegegeven, er was één uitzondering. Bij het
wegvallen van het Centraal Examen in 2020 waren de
schoolexamencijfers een klein beetje hoger dan normaal. De soms
gehoorde bewering dat de schoolexamencijfers in 2020 veel hoger
lagen, klopt niet. De extreem hoge slagingspercentages van 2020
laten zich dan ook niet verklaren uit de hogere schoolexamencijfers.
Zie WiskundE-brief 875 voor een nadere analyse.
Er kan dus gerust worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van het
schoolexamencijfer bijna altijd een rustig, helder en realistisch beeld
geeft van het niveau van de examenkandidaten.
Ontwikkeling op het vmbo
De ontwikkeling van de schoolexamencijfers wiskunde op de
verschillende leerwegen van het vmbo laten een opmerkelijke
golfbeweging zien. Vanaf 2013 zien we een stijging die
doorzet tot en met 2016. Daarna is sprake van een behoorlijk forse
daling.
In hoeverre deze ontwikkeling uniek is voor wiskunde heb ik niet
voldoende onderzocht. Wel blijken de cijfers voor het vak Nederlands
de laatste jaren bijvoorbeeld veel stabieler te zijn. Wellicht is
dit een aanleiding voor wat nader onderzoek.
Ontwikkeling op de havo
Op de havo geldt vanaf 2017 het nieuwe examenprogramma. Daarom kijk
ik vooral naar die periode. Bij wiskunde A en B loopt vooral het 'hupje'
in 2020 en de sterke daling het jaar daarop in het oog. Bij deze vakken
lijken er duidelijk 'coronaeffecten' te bestaan.
Wiskunde D wordt op de havo weinig gekozen en is een vak zonder Centraal
Examen. In de ontwikkeling van de wiskunde D-cijfers is wellicht daarom
ook geen coronaeffect te zien.
Ontwikkeling op het vwo
Bij alle wiskundevarianten is nauwelijks verschil te zien tussen de cijfers
van 2019 en 2021.
Op het vwo lijkt het coronaeffect dus een stuk milder uit te pakken. Bij
wiskunde A is dat effect zelfs nauwelijks of niet te vinden; de
schoolexamencijfers zijn voor wiskunde A sinds het begin van het nieuwe
examenprogramma in 2018 opmerkelijk stabiel.
gk
|
Sterkte teruggang keuze Natuur en Techniek
Het profiel Natuur en Techniek (N&T) wordt de laatst jaren
steeds minder gekozen. In 2015 koos nog 19% van de leerlingen in havo 4
voor N&T en aan het begin van het schooljaar 2021-2022 was dat nog
slechts 13%. Op het vwo was N&T in 2015 met een aandeel van ruim
36% het grootste profiel. In 2021-2022 is dat aandeel gezakt tot onder
de 29%. Daarmee werd zowel op havo als vwo het profiel Economie en
Maatschappij (E&M) het meest gekozen profiel.
De teruggang is zowel bij jongens als meisje te zien maar bij jongens
tekent die teruggang zich het sterkst af. Hieronder ziet u het beeld
voor de havo:
In de periode 2010-2015 koos 25% tot 28% van de jongens voor N&T.
Voor het schooljaar 2021-2022 is dat percentage gedaald tot minder
dan 19%. Bij de meisjes nam de belangstelling in de periode tot 2015-2016
toe maar die belangstelling is nu weer gezakt tot het niveau van tien
jaar geleden.
Vwo
Op het vwo was onder de jongens het profiel N&T een jaar of zes tot acht
geleden behoorlijk populair. In 2014 werd N&T door bijna 47% van de
mannelijke leerlingen gekozen. Nu, zeven jaar later, is dat percentage
gezakt tot onder de 37%:
De belangstelling voor N&T was bij de meisjes altijd al minder. In
de periode 2013-2016 leek er sprake te zijn van een inhaalslag maar daarna
ging die belangstelling weer bergafwaarts.
Totaalbeeld
Globaal bezien is wat betreft de verdeling van leerlingen tussen de
maatschappijprofielen (E&M en C&M) en de natuurprofielen
(N&T en N&G) de situatie van zo'n tien jaar geleden hersteld.
Op de havo is het aandeel van de natuurprofielen nu zo'n 35% en op het
vwo ongeveer 55%. Binnen de natuurprofielen zijn er echter flinke
verschuivingen te zien. Er is duidelijk sprake van meer 'Gezondheid'
en minder 'Techniek'. Natuur en Gezondheid is op de havo duidelijk
dominant geworden en steekt op het vwo Natuur en Techniek naar de kroon.
Corona
Worden de recente profielverschuivingen door COVID-19 veroorzaakt?
De vraag in hoeverre hier sprake is van een 'corona-effect' is lastig
te beantwoorden. Het lijkt erop dat er de laatste jaren sprake is van
een versnelling maar er is ook duidelijk sprake van een ontwikkeling
die al langere tijd gaande is.
gk
Technische opmerking: er zijn leerlingen die een vakkenpakket
kiezen waarmee meer dan één profiel wordt bediend. Met name het
dubbelprofiel N&G-N&T komt veel voor. Alle leerlingen met
een dubbelprofiel N&G-N&T heb ik meegeteld bij N&T.
|
Toeval in de greep met simulatie
De volgende bijeenkomst van het Vaknetwerk Wiskunde gaat over
statistiek. Douwe Wielenga en Piet van Blokland zouden
deze presentatie twee jaar geleden al geven. Helaas gooide de pandemie
toen roet in het eten.
We hebben even gewacht om te kijken of het mogelijk zou zijn om een
fysieke bijeenkomst te organiseren maar dat bleek niet mogelijk te zijn.
Gelukkig zijn Douwe en Piet bereid om de presentatie online geven.
Zinvol statistiekonderwijs
Het huidige examenprogramma voor vwo wiskunde A en C geeft scholen
veel vrijheid bij de inrichting van hun statistiekonderwijs omdat dit
onderdeel alleen met een schoolexamen wordt afgesloten. Het lesmateriaal
'Toeval in de greep' is een poging van Douwe Wielenga om die
vrijheid te gebruiken om zinvol statistiekonderwijs te geven. De apps van
VUStat, die ontwikkeld zijn door Piet van Blokland, worden
in dat lesmateriaal intensief toegepast.
Met het lesmateriaal is ruim vier jaar ervaring opgedaan op het
IJburg college in Amsterdam. Ook wordt het lesmateriaal nu voor
het tweede jaar gebruikt op het Bonhoeffer College in Castricum.
Het lesmateriaal
is bereikbaar via deze link.
Voorbij de eindtermen
Er komt in het lesmateriaal veel meer aan de orde dan de huidige eindtermen
voorschrijven. De kern ligt bij de rol van het toeval wanneer je vanuit
steekproeven iets wilt beweren over de gehele populatie.
De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 8 februari 2022 van 19:00 uur
tot 20:30 uur. U kunt zich aanmelden door mij een mail te sturen.
Sharon Calor ( calor@xs4all.nl)
|
VMBO-Wiskundedag en OnderbouwWiskundeDag 2022
Op 16 februari 2022 vindt er een wiskundedag plaats die op uw eigen
school kan worden georganiseerd. Het is een wiskundedag voor zowel vmbo 3
(de VMBO-wiskundedag) als voor havo/vwo 3 (de OnderbouwWiskundeDag).
De OnderbouwWiskundeDag wordt dit jaar voor de elfde keer georganiseerd
en de VMBO-wiskundedag wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd,
na een succesvolle pilot in 2021.
De OnderbouwWiskundeDag en de VMBO-WiskundeDag, zijn twee "Wiskunde in
Teams"-dagen die door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht
georganiseerd worden. Tijdens deze wiskundedag werken groepen van drie of
vier leerlingen fysiek gedurende één dag aan een grote opdracht, met als
eindproduct een werkstuk of een filmpje. Hierbij gebruiken zij op een
creatieve manier hun vaardigheden met betrekking tot probleem oplossen,
modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken.
In 2021 was het de opdracht om een restaurant 'corona-proof' in te richten
voor een lentediner, met als eindopdracht het bedenken van een aanpassing
van het restaurant. Dat leverde uiterst creatieve oplossingen op.
Volg
deze link voor de opdracht 'Lentediner'.
Twee versies
Ook dit jaar hebben we weer een interessante opdracht die is uitgevoerd
in een versie voor vmbo en een versie voor havo/vwo. U kunt met één team,
meerdere teams of met uw hele klas meedoen. Het is niet verplicht maar als
u een eindproduct instuurt, doet u automatisch mee aan de wedstrijd.
Volg
deze link om u voor de wiskundedag aan te melden. U kunt dan meteen
ook aangeven of u aan de online netwerkbijeenkomst van 10 februari 2022
deelneemt. Heeft u nog vragen, stuur dan gerust een mail naar
owd@science.uu.nl.
Dédé de Haan
|
Pythagoras prijs voor profielwerkstuk wiskunde
Heeft een van uw leerlingen een profielwerkstuk over wiskunde
gemaakt? Stuur het werkstuk dan op naar de redactie van Pythagoras.
Het tijdschrift Pythagoras looft namelijk drie prijzen uit voor de beste
wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar. Het gaat om geldprijzen
van € 250,=, € 125,= en € 75,=. Bij voldoende kwaliteit wordt
een profielwerkstuk bewerkt tot een artikel in Pythagoras.
De wedstrijd is als volgt georganiseerd: eerst selecteren universitaire
wiskundigen uit verschillende vakgebieden
maximaal drie profielwerkstukken. De auteurs van deze profielwerkstukken
geven vervolgens een presentatie over hun werkstuk. Tijdens de docentendag
van het Nederlands Mathematisch Congres op woensdagmiddag 20 april 2022
beoordelen de jury én het publiek de werkstukken en presentaties. De
eerste, tweede en derde prijs worden daar, mede door middel van een
stemming onder het publiek, bepaald.
De winnende profielwerkstukken krijgen altijd veel belangstelling en
Pythagoras plaatst de profielwerkstukken in elk geval op haar website.
Door deel te nemen, stemmen de inzenders daarmee in.
Pythagoras ontvangt de profielwerkstukken graag in PDF-formaat. Zorg dat uw
leerlingen het werkstuk compleet met namen, adressen en schoolgegevens,
sturen naar pwprijsvraag@pyth.eu. Inzendingen moeten uiterlijk
28 maart 2022 binnen zijn.
Roosmarij Vanhommerig
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Verzamelingen en van alles eromheen
Auteurs: | Lev Bukovský, Eva Coplakova en Klaas Pieter Hart |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 200 |
ISBN: | 978-9-05-041190-5 |
Prijs: | € 24,= |
De verzamelingenleer ontstond aan het eind van de negentiende eeuw
toen Georg Cantor kwantitatieve vragen begon te stellen over
deelverzamelingen van de getallenlijn. Het negatieve antwoord op de
vraag "Zijn er evenveel natuurlijke als reële getallen?" zette aan
tot dieper onderzoek naar de structuur van verzamelingen en hun
onderlinge verhoudingen.
Het boek 'Verzamelingen en van alles eromheen' laat zien hoe de
wiskunde met verzamelingen omgaat, hoe de verzamelingenleer gebruikt kan
worden om de wiskunde te grondvesten en dat de verzamelingenleer een prachtig
onderdeel van de wiskunde is dat de moeite van het bestuderen meer dan waard is.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Windesheim
Bent u een docent wiskunde die de wiskundeleraren van de nabije toekomst
wil opleiden? Heeft u zicht op de laatste ontwikkelingen op het vakgebied
en weet u die te vertalen naar opleidingsprogrammas? Wilt u zich ontwikkelen
tot lerarenopleider?
Dan zijn we op zoek naar u.
Volg
deze link voor meer informatie of om direct te solliciteren.
|
|
|
Advertenties
KERN Wiskunde havo, havo/vwo en vwo
|
De Week van KERN Wiskunde met gratis KERN-colleges
|
Aan de slag met Math4all
De Math4all
website kent u waarschijnlijk al. Maar wist u dat u bij alle
leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo
vanuit het Math4all materiaal uw eigen readers kunt samenstellen?
Vraag een gratis account aan om een keer te experimenteren met het
samenstellen van een reader. Tegen een kleine vergoeding is meer
maatwerk mogelijk. Dan kunt u uw eigen materiaal toevoegen,
verregaande keuzes maken, examentrainingen en keuzeonderwerpen
opnemen en nog veel meer.
Hebben wij uw interesse gewekt? Neem dan snel contact op met
f.spijkers@math4all.nl of met a.f.otten@math4all.nl.
|
|
|
Demonstratie grafische rekenmachine van NumWorks
Bent u enthousiast over de grafische rekenmachine van NumWorks
en wilt u graag wat meer van dit apparaat weten? Vraag dan een
gratis demonstratie aan voor uw gehele wiskundesectie.
In één tot anderhalf uur lopen we dan samen door alle functies van
de NumWorks grafische rekenmachine heen en beantwoorden wij al uw
vragen. Die demonstratie kan zowel online als op locatie plaatsvinden.
Heeft u interesse? Martijn hoort het graag via contact@numworks.nl
van u.
|
|
|
Robots in het wiskundelokaal
|
Gratis pilot Slimleren Wiskunde
U kunt zich deze week aanmelden voor een gratis pilot van het
complete oefenprogramma Slimleren Wiskunde. Doe dat via onze
Manager Voortgezet Onderwijs Jochem (jochem@slimleren.nl).
Slimleren Wiskunde bevat meer dan 50.000 oefeningen voor de leerjaren
1, 2 en 3. Inloggen verloopt via Kennisnet Entree en de oefenstof
sluit naadloos aan op Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde.
Wat zeggen docenten?
- 92,0% vindt dat Slimleren geschikt is als aanvullend oefenprogramma.
- 69,8% vindt dat Slimleren bijdraagt aan verlaging van de werkdruk.
- 97,1% vindt dat Slimleren goed door leerlingen zelfstandig is te gebruiken.
- 80,8% vindt dat Slimleren positief bijdraagt aan betere leerresultaten.
- 91,7% vindt dat Slimleren zwakkere leerlingen goede ondersteuning biedt.
|
|
|
Nieuw jaar, nieuwe kansen
Is het tijd voor een frisse wind? We leven in een bijzondere
tijd. De digitalisering in het onderwijs heeft een enorme vlucht
genomen en heeft het lesgeven definitief veranderd.
SmartWiskunde combineert de kracht van ICT met het gemak van een
boek en ondersteunt op die manier leerlingen én docenten optimaal.
Onder andere met verzamelde gegevens die zorgen voor meer inzicht
en grip op het leerproces.
Bent u benieuwd hoe SmartWiskunde werkt?
Vraag
dan een gratis proefexemplaar SmartWiskunde aan, krijg toegang tot ons
online leerplatform en bekijk alles met uw eigen ogen.
|
|
|
Ondersteuning Texas Instruments voor leraren
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
|
|