nummer 890, 6 juni 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wiskunde of wiskundig tekstverklaren?
Ook dit jaar waren er weer klachten over 'enorme lappen tekst' bij
de Centrale Examens wiskunde. Vooral het vwo-examen wiskunde A moest
het ontgelden. "Negentien bladzijden tekst, dat is toch niet
normaal? Het is meer tekstverklaren dan wiskunde". Zo luidden
veel reacties ongeveer. Laat ik hieronder eens wat dieper op deze
zaak ingaan.
Drie jaar geleden heb ik vrij uitgebreid aandacht besteed aan de rol
van taal bij de Centrale Examens wiskunde. Zie hiervoor WiskundE-brief 814 en WiskundE-brief 816.
Ik liet in die bijdragen onder andere zien dat bij wiskunde A het 'steeds
taliger worden' van de examens een geleidelijk proces was. Bij wiskunde
B speelde, vooral op het vwo, de invoering van de tweede fase een
belangrijk rol.
Om de 'taligheid' van examenteksten te meten, zijn verschillende
methodes denkbaar die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.
Drie jaar geleden koos ik voor het aantal zinnen van de
inleidende teksten. Dit keer kies ik voor het aantal woorden
in de inleidende teksten. De reden daarvoor is dat de lengte van
de zinnen nogal wisselt en ik ook een vergelijking met examens van
andere vakken wil kunnen maken. Bij het tellen van woorden speelt bij min
of meer exacte teksten uiteraard de vraag wat je als een woord moet
tellen. Tel je bijvoorbeeld ook losse letters en getallen als woord mee?
Mede om die reden heb ik zaken als formules en tabellen in mijn tellingen
buiten beschouwing gelaten.
Wiskunde A vwo
De grafiek hieronder laat zien dat het laatste examen vwo wiskunde A ten
opzichte van de voorgaande jaren inderdaad erg veel tekst bevatte, zeker
als we alleen naar het eerste tijdvak kijken.
Ik heb voor de aardigheid het aantal woorden aan inleidingen in het vwo-examen
wiskunde A eens vergeleken met een paar andere vakken. Het tekstboekje van het
vwo-examen Nederlands bevatte dit jaar ruim 3000 woorden. Het gaat bij
dit examen om tekstverklaren en je zou daarom verwachten dat dit tekstboekje
veel meer woorden bevat dan het examen wiskunde A. Maar zo heel veel meer woorden
tel ik in het examen Nederlands eigenlijk niet...
Het vwo-examen economie had genoeg aan nog geen 1000 woorden inleiding. Daar
staat tegenover dat de vwo-examens natuurkunde en scheikunde dit jaar
met zo'n 1900 tot 2000 woorden aan inleidingen ook behoorlijk lang en talig waren.
Wiskunde A havo
Ook het havo-examen wiskunde A bevatte met bijna 2000 woorden behoorlijk veel
tekst maar hier was dit wat meer in lijn met voorgaande jaren:
Wiskunde B
De examens wiskunde B zijn, vooral vergeleken met zo'n 25 jaar
geleden, een stuk taliger geworden. Ten opzichte van wiskunde A valt
het aantal woorden echter behoorlijk mee. Het wiskunde B-examen
havo bevatte 1250 woorden aan inleidingen en het wiskunde B-examen vwo
bevatte slechts 900 woorden aan inleidingen.
Vragen
De toenemende taligheid van Centraal Examens lijkt een breed voorkomend
fenomeen te zijn. Het leidt soms tot irritatie, vaak tot berusting en
helaas maar zelden tot een echte discussie. Toch liggen er een paar
vragen voor de hand, die te herleiden zijn tot twee thema's:
- Wat is precies het probleem?
- Hoe kan het anders?
Wat is precies het probleem?
Bij de kritiek op de taligheid van wiskunde-examens komen verschillende
zaken aan de orde. Een daarvan betreft de validiteit van de examens. Wat
toets je eigenlijk als je leerlingen dwingt om eerst lange teksten door
te nemen voordat ze een, soms eenvoudige, vraag kunnen beantwoorden?
Een andere invalshoek is die van rechtvaardigheid. Hoe 'eerlijk' is het
om leerlingen die om welke reden dan ook wat meer moeite hebben met de
Nederlandse taal ook bij wiskunde op hun taalvaardigheid af te rekenen?
Ter verdediging van de lange inleidingen wordt wel aangevoerd dat van
een kandidaat, met name op havo/vwo-niveau, verwacht mag worden
dat deze in staat is om relevante informatie uit een context te destilleren.
Maar als het daadwerkelijk de bedoeling is dat deze vaardigheid wordt
getoetst dan is het misschien raadzaam om dit ook uitdrukkelijk in de
examenprogramma's te noemen. De huidige formuleringen van de algemene,
profielspecifieke en wiskundige vaardigheden lijken me niet voldoende.
Wiskundig tekstverklaren
Maar ook als een dergelijke doelstelling expliciet gemaakt zou worden,
blijft de vraag bestaan of die doelstelling niet te overheersend wordt
getoetst in de huidige examens wiskunde A en wiskunde C. Veel kandidaten
kwamen bij het vwo-examen wiskunde A in tijdnood en veel docenten zijn
van mening dat die tijdnood werd veroorzaakt door de lange teksten. Omdat
de totale belasting die een kandidaat tijdens een drie uur durend examen
aankan, beperkt is, zou je kunnen stellen dat het onder tijdsdruk
verwerken van een grote hoeveelheid informatie het daadwerkelijk toetsen
van de wiskundige vaardigheden behoorlijk in de weg zit. Je zou het examen
dan misschien geen wiskunde-examen maar 'examen wiskundig tekstverklaren'
moeten noemen.
Kan het anders?
Die lange verhalen zijn beslist niet nodig. De contexten in het laatste examen
wiskunde A kunnen heel goed worden vervangen door kernachtige verhalen
van slechts een paar zinnen. Op de sociale media boden verschillende mensen zich
al aan om dat te doen. Misschien vormen de huidige, rijke contexten een inspirerende
bron van informatie en inspiratie maar het is de vraag of de leerlingen
daar nu precies tijdens hun spannende, drie uur durende examen op zitten te wachten.
Bij wiskunde B is al enige tijd te zien dat korte, bondig geformuleerde vragen
weer min of meer in ere zijn hersteld. Misschien kunnen de examenmakers eens
overwegen om ook in het examen wiskunde A/C de contexten weer wat in te binden.
gk
|
Scholen moeten wiskunde C aanbieden
Sommige scholen houden nog steeds vol dat ze wiskunde C niet hoeven te geven,
net zoals ze wiskunde D niet geven. In april 2021 ontmoette ik een meisje dat
in 6 vwo wanhopig wiskunde C probeerde te doen in een wiskunde B klas. Dit omdat
de docent die wiskunde A gaf, gewoon geen 'trek' in wiskunde C had. Dat was voor
mij een reden om te onderzoeken wat de positie van wiskunde C op het vwo is.
Via Jos Tolboom kreeg ik een helder antwoord op deze vraag van
het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Ik vat dat antwoord
hieronder voor u samen.
Artikel
12 van de wet op het voortgezet onderwijs geeft in het derde lid aan dat
een school die een vwo-opleiding verzorgt, alle profielen aan moet bieden,
dus ook het profiel Cultuur & Maatschappij (C&M).
Artikel
26b van het Inrichtingsbesluit VO zegt ons vervolgens over het C&M-profiel:
"Het profieldeel van het profiel cultuur en maatschappij in het gymnasium en
atheneum omvat de volgende vakken ... wiskunde C ... met dien verstande dat
de leerling het vak wiskunde C kan vervangen door wiskunde A of wiskunde B,
voor zover het bevoegd gezag deze vakken als onderdeel van dit profiel aanbiedt." |
Het uitgangspunt binnen het profiel C&M is dus wiskunde C. Een leerling die
op het vwo voor het profiel C&M heeft gekozen heeft dus sowieso 'recht' op
wiskunde C. De school heeft het recht om een leerling met C&M geen wiskunde
A of B aan te bieden maar heeft de plicht om wiskunde C aan te bieden.
Tegen de wet
Vanwege het kleine aantal leerlingen dat wiskunde C kiest, willen de
meeste scholen het liefst dat alle C&M-leerlingen wiskunde A volgen. Scholen
gaan daarbij soms zo ver dat zij wiskunde C helemaal niet aanbieden. En dat
is dus tegen de wet. De keuze is aan de leerling; de school mag er niet voor
kiezen om wiskunde C niet aan C&M-leerlingen aan te bieden.
Henk Hietbrink
|
Online bijeenkomst 'Wiskunde D online'
Wiskunde D Online is voor leerlingen die Wiskunde D willen
volgen maar op een school zitten waar dat vak niet wordt gegeven. Via
deze online mogelijkheid kunnen die leerlingen, in samenwerking met
hun eigen school, het vak dan toch volgen en uiteindelijk schoolexamen
doen.
Op donderdag 24 juni 2021 van 16:00 uur tot 17:00 uur is er een online
bijeenkomst over Wiskunde D Online. Deze bijeenkomst is bedoeld voor
scholen die volgend jaar met Wiskunde D Online gaat werken.
U kunt zich
via dit formulier aanmelden voor de Wiskunde D online bijeenkomst.
In deze bijeenkomst wordt er een demonstratie gegeven van de nieuwe
leeromgeving en komt aan de orde welke zaken er door deze migratie wel
en niet veranderen. Tijdens de bijeenkomst krijgt u een overzicht van
de wijzigingen die zijn doorgevoerd in de modules en wat dat betekent
voor het PTA van uw school.
Corona en wiskunde D
Tijdens de bijeenkomst is er ruimte voor het delen van ervaringen met
Wiskunde D online, onder andere tijdens de coronapandemie, en ideeën.
Voor de schoolleiders en de docenten die voor het eerst gaan werken
met Wiskunde D online is deze bijeenkomst de gelegenheid om alles te
weten te komen en in september vlot van start te kunnen gaan.
Nieuwe volgorde vwo
Vanaf komend schooljaar worden de blokken van 5 vwo en 6 vwo in een
volgorde aangeboden die beter aansluit bij het niveau en de voorkennis
van de leerlingen. De volgorde wordt:
blok |
onderwerp |
8 |
Correlatie en regressie. |
9 |
Vlakke meetkunde. |
10 |
Hypothese toetsen. |
11 |
Kegelsneden. |
12 |
Geschiedenis. |
13 |
Poissonverdeling. |
14 |
Complexe getallen. |
15 |
Differentiaalvergelijkingen. |
16 |
Niet-euclidische meetkunde. |
De huidige 5 vwo-ers volgen volgend schooljaar eenmalig de blokken:
blok |
onderwerp |
15 |
Logica. |
16 |
Niet-euclidische meetkunde. |
Vergeet niet uw PTA hierop aan te passen.
Emma, Grada, Martin, Nelleke en Rogier
Stichting Wiskunde D-online
|
Overleg correctie tweede tijdvak
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) organiseert
voor het tweede tijdvak van het Centraal Examen meet-ups voor de
examendocenten. Tijdens deze meet-ups treden docenten op informele
manier met elkaar in overleg over de correctie van het examen.
De bijeenkomsten duren ongeveer twee uur en zijn voor leden van de NVvW
gratis bij te wonen. Niet-leden betalen € 10,-. Er worden geen
verslagen van deze bijeenkomsten gemaakt.
Hieronder een overzicht van de data en tijden van de overleggen:
vak |
examen |
Meet-up |
VMBO GT |
15 juni |
17 juni 19:00−21:00 uur |
VWO wiskunde C |
18 juni |
21 juni 16:00−18:00 uur |
VWO wiskunde A |
18 juni |
19 juni 19:00−21:00 uur |
VWO wiskunde B |
18 juni |
19 juni 19:00−21:00 uur |
HAVO wiskunde A |
22 juni |
23 juni 19:00−21:00 uur |
HAVO wiskunde B |
22 juni |
23 juni 19:00−21:00 uur |
Volg
deze link om u voor een van deze overleggen aan te melden.
|
Team Internationale Wiskunde Olympiade bekend
Het team dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij de zo
prestigieuze Internationale Wiskunde Olympiade is dit weekend geselecteerd.
De 62e Internationale Wiskunde Olympiade zal niet in St.
Petersburg (Rusland) plaatsvinden maar als wedstrijd-op-afstand in Egmond
aan Zee.
Om zich te plaatsen, moesten de zes teamleden ongeveer 8.000 deelnemers van de
Nederlandse Wiskunde Olympiade achter zich laten en daarna nog eens een
selectieronde overleven. Een zevende leerling won de door het Freudenthal
Instituut van de Universiteit Utrecht beschikbaar gestelde aanmoedigingsprijs.
Alles bij elkaar zullen deze leerlingen Nederland gaan vertegenwoordigen:
- Jelle Bloemendaal, 17 jaar, Hooglanderveen, 5 vwo, Corlaercollege Nijkerk.
- Kevin van Dijk, 17 jaar, Oeffelt, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
- Hylke Hoogeveen, 15 jaar, Odijk, 4 vwo, Openbaar Lyceum Zeist.
- Casper Madlener, 16 jaar, Hoofddorp, 5 vwo, Leo Kanner College Leiden.
- Kees den Tex, 16 jaar, Naarden, 5 vwo, Gemeentelijk Gymnasium Hilversum.
- Thian Tromp, 18 jaar, Leeuwarden, 6 vwo, Chr. Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden.
- Lars Pos, 17 jaar, Groningen, 5 vwo, Stadslyceum (H.N. Werkmancollege) Groningen.
Op 19 en 20 juli 2021 vindt de Internationale Wiskunde Olympiade plaats. Op de twee
wedstrijddagen krijgen de leerlingen steeds vier en een half uur de tijd om
drie wiskundeopgaven van hoog niveau op te lossen.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Ward van der Schoot (University of
Cambridge), Johan Konter (Stockholm University) en Quintijn Puite (Technische
Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum). De Wiskunde Olympiade
wordt georganiseerd in samenwerking met TU Eindhoven, Universiteit Leiden, Transtrend,
ORTEC en Rabobank en wordt mede mogelijk gemaakt door OCW, Outreach Beta, ABN AMRO,
CBS, De Nederlandsche Bank, Noordhoff, Optiver, ASML, Cito, Freudenthal,
NVvW en Landgoed De Rosep.
|
In memoriam Dick Klingens
|
| | Dick Klingens | | |
Op tweede pinksterdag is Dick Klingens overleden. Naast en
na zijn werk als wiskundeleraar heeft hij het ondersteunen van
wiskundedocenten altijd belangrijk gevonden. Zijn vermaarde website
over euclidische meetkunde en het digitale archief van Euclides
zijn daar stille getuigen van.
In de begintijd van de Wiskund E-brief hield Dick
met zijn bijdragen de lezer op de hoogte van allerlei wetenswaardigheden.
Hij was webmaster van het eerste uur voor de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren. Vanaf 2000 tot 2013 was hij eindredacteur van
Euclides, voor welk blad hij tal van artikelen schreef, vooral
over meetkunde, zijn grote passie.
Website
Op de website van
Dick Klingens komen allerlei interessegebieden aan bod
maar zijn indrukwekkende overzicht van (euclidische) meetkunde, met
talloze stellingen, bewijzen en animaties, springt eruit. Gelukkig
zal dit werk ook in de toekomst voor ons beschikbaar blijven.
In de komende Euclides, die eind juni 2021 zal verschijnen,
staat nog een artikel van Dick en in het septembernummer zal
er uitgebreid aandacht aan deze veelzijdige en zeer gewaardeerde man
besteed worden.
gk
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Zebra 52: Kansrekening in Werking (herziene uitgave)
Auteur: | Henk Tijms |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 72 |
ISBN: | 978 90 5041 186 8 |
Prijs: | € 10,= |
Kansrekening en statistiek zijn de wiskundevakken van de 21e eeuw.
Statistische geletterdheid is van groot belang in de huidige maatschappij. Kennis
van kansrekening is hiervoor de basis.
Het boekje 'Kansrekening in Werking' is een pleidooi voor de invoering van
kansrekening als een volwaardig wiskundevak in het curriculum van het voortgezet
onderwijs. Kansrekening is nauw verbonden met het leven van alledag en vindt
toepassingen op allerlei terreinen van de moderne wetenschap.
In dit boekje staan het bevorderen van inzicht en het vormen van begrip voorop.
'Kansrekening in Werking' bevat een zeer moderne benadering van de
kansrekening. Het accent van deze benadering ligt enerzijds op conditionele
kansen met daaraan gekoppeld Bayesiaanse analyse en anderzijds op computersimulatie
van kansproblemen, waarbinnen het modelmatig denken en het algoritmisch denken bij
elkaar komen.
'Kansrekening in Werking' is uitermate geschikt voor gebruik in de
bovenbouw van het havo en vwo.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Dr. Nassau College te Assen
Locatie Quintus van het Dr. Nassau College in Assen zoekt voor
komend schooljaar een bevlogen en betrokken eerstegraads docent
wiskunde voor ongeveer 1 fte.
De locatie heeft ongeveer 1650 leerlingen, verdeeld over de opleidingen
havo, atheneum en gymnasium en heeft als slogan "Oog voor elkaar!"
Kijk op www.dr.nassaucollege.nl/vacatures voor nadere informatie of
om te solliciteren.
|
|
|
Vacatures Montessori Lyceum Flevoland te Almere
Wij zoeken voor komend schooljaar zowel een eerstegraads als een
tweedegraads docent wiskunde. Het gaat om ongeveer 0,5 fte in de
bovenbouw en ongeveer 1 fte in de onderbouw.
Het Montessori Lyceum Flevoland (MLF) in Almere is een kleinschalige
school met ongeveer 600 leerlingen. Het MLF is innovatief en gericht
op een brede ontwikkeling van leerlingen én medewerkers.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
|
|
|
Vacature Rijnlands Lyceum Sassenheim
Nieuwsgierig naar onszelf, elkaar en de wereld. Naar onze mogelijkheden.
Naar antwoord op vragen. Met elkaar leren en leven. Bijdragen aan een betere
en duurzame wereld. Vernieuwend en in beweging. Met zon actieve leerhouding
ontwikkel je. Groei je. Wij gunnen het iedere leerling, iedere docent. Leer
het zelf te doen. Pak je persoonlijke ontwikkelkansen. Open your world.
Het Rijnlands Lyceum Sassenheim zoekt in verband met vervanging per
1 augustus 2021 een tweedegraads docent wiskunde voor 0,6 fte.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
|
|
|
Vacature Christelijk Lyceum Veenendaal
|
Advertenties
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Bettermarks Schooljaarscan
Tot aan de herfstvakantie is de bettermarks Schooljaarscan
gratis inzetbaar voor alle scholen in Nederland.
Om leervertragingen eenvoudig vast te stellen en weg te werken,
introduceert bettermarks de 'Schooljaarscan'. Maak voor, tijdens of
na de zomervakantie een diagnose en laat leerlingen gericht werken
aan hun vaardigheden.
Vul
hier uw gegevens in.
Let op: vanwege een storing zijn gedurende de afgelopen week
niet alle contactformulieren doorgekomen. Heeft u zich aangemeld
maar nog geen reactie ontvangen? Vul het contactformulier dan nog
een keer in en start binnen één dag.
|
Computational thinking op school introduceren
Hoe kun je als school computational thinking in alle klassen
invoeren? Lees in dit interview hoe het Leo Kannercollege een
complete leerlijn opzet.
Aan de basis van deze leerlijn ligt een vakoverstijgende aanpak waarbij
alle leerlingen leren om problemen logisch te benaderen en op te lossen met
computertechnologie. Leraar Zeno van der Zalm: "Zo komen onze
leerlingen goed gevormd van school en zijn ze klaar voor de toekomst".
Lees
het interview via deze link.
|
|
|