nummer 847, 2 juni 2019
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Minder wiskundeleraren in het voortgezet onderwijs
Volgens de meest recente cijfers van het ministerie is vooral het
aantal mannelijke wiskundeleraren de laatste paar jaar sterk
teruggelopen. Bij de vrouwen was er sprake van een lichte stijging.
Tegelijk zien we een gestage verjonging van het lerarencorps.
In oktober 2013 waren er nog ruim tien duizend wiskundeleraren
werkzaam binnen het voortgezet onderwijs. Cijfers uit oktober 2017,
op dit moment de meest recente cijfers, geven aan dat dit aantal
is gedaald tot 9400. Dat is een daling van 7% in vier jaar.
Het aantal mannen is zelfs met 11,5% afgenomen maar daar staat
gelukkig een lichte toename van het aantal vrouwelijke wiskundeleraren
tegenover. De mannen zijn nu nog in de meerderheid maar dat zou over
een paar jaar wel eens andersom kunnen zijn.
Evenwicht
Een aardig feit is dat de vakken wiskunde en biologie de enige vakken
zijn met een manvrouwverhouding die een beetje in evenwicht is.
Natuurkunde, techniek en informatica zijn bijvoorbeeld vakken die
nog steeds voor ongeveer 80% door mannen worden onderwezen terwijl
bij Nederlands en bij de moderne vreemde talen de vrouwen
ondertussen al jarenlang in de meerderheid zijn.
Het gemiddeld aantal lesuren per wiskundeleraar is de afgelopen jaren
fors gestegen. In oktober 2013 gaf een wiskundeleraar nog gemiddeld
12,4 uur wiskunde; in oktober 2017 bleek dat getal te zijn gestegen
tot 13,7 lesuren wiskunde per leraar. Het totaal aan beschikbare
lesuren wiskunde is door dit gegeven nog enige tijd gestegen maar
in oktober 2017 was ook hier voor het eerst een daling in te zien.
Verjonging
Intussen is er ook steeds duidelijker een verjonging van het
lerarencorps waar te nemen. In 2014 was 24% van de wiskundeleraren
jonger dan 35 jaar; drie jaar later steeg dit percentage tot ruim 26%.
Tegelijk nam het aandeel van de groep 55+ af van 29,1% naar 28,4%.
Ook aan de gemiddelde leeftijd van de wiskundeleraar is die verjonging
goed te zien. In 2011 was die gemiddelde leeftijd 45 jaar en 5 maanden,
in 2014 was die leeftijd 45 jaar en 2 maanden en in 2017 daalde die
gemiddelde leeftijd met nog eens een half jaar tot 44 jaar en 8 maanden.
gk
|
Het vierde alternatief
Martin van Reeuwijk van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) schrijft in
WiskundE-brief 846 "De veldraadpleging liet een voorkeur zien voor het derde scenario".
Hij heeft het daar over de veldraadpleging die in 2017 door de werkgroep "ICT
bij het CE wiskunde in havo-vwo" werd gehouden. Aan die veldraadpleging mankeerde
echter bijzonder veel. Het resultaat mag dan ook niet als de uitdrukkelijke wens
van 'het veld' worden gezien.
Bij de veldraadpleging werd een uiterst beperkte set van alternatieven aangeboden.
De aanduiding 'het derde scenario' geeft de indruk dat er een keuze uit drie
alternatieven was maar in feite kreeg het veld slechts de keuze uit twee scenario's.
We mochten kiezen tussen een eindexamen in twee delen en een eindexamen met Geogebra.
Dikke punt. Meer keuze was er niet.
Dooddoener
Een flink aantal van de respondenten probeerde aan deze beperking te ontsnappen
door zich in de toelichting duidelijk uit te spreken voor een vierde variant, te
weten een eindexamen met alleen een eenvoudige, niet grafische rekenmachine. De
werkgroep veegde deze variant van tafel met de dooddoener dat het nagenoeg
uitsluiten van ICT tijdens het wiskunde-examen niet meer van deze tijd is.
Zie WiskundE-brief 824 voor de details.
En een dooddoener ís het. Er bestaat op havo en vwo naast wiskunde geen eindexamen
waarbij meer dan een eenvoudige rekenmachine mag worden gebruikt. Wiskunde zou daar
volgens de werkgroep een uitzondering op moeten zijn. Wiskunde en ICT zijn volgens
de werkgroep onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is echter grote onzin.
De computer heeft binnen het voortgezet onderwijs als hulpmiddel bij wiskunde geen
hogere status dan bij andere vakken.
Het vierde alternatief
Er is een alternatief dat steeds meer wordt gehoord. En dat alternatief is eenvoudig
en betaalbaar. Waarom stelt het CvTE geen pakket van eisen samen voor een rekenmachine
die gewoon bij alle eindexamens mag worden gebruikt? Te denken valt aan een pakket
van eisen dat overeenkomt met de mogelijkheden van de oude TI-83 van Texas Instruments.
Die machine mocht aan het begin van de Tweede Fase gewoon bij alle eindexamens worden
gebruikt omdat het kleine geheugen ervoor zorgde dat er geen 'afkijkers' konden worden
opgeslagen en de machine zo gesloten was dat er geen illegale software voor kon worden
geschreven.
Op het moment dat het CvTE een openbare inschrijving voor het fabriceren van een
dergelijke machine publiceert, staan de fabrikanten in de rij. De prijs voor een
rekenmachine kan vér onder de huidige, belachelijke prijs voor een grafische
rekenmachine blijven. De markt is groot omdat een dergelijke machine ook in de
onderbouw en misschien zelfs op het vmbo kan worden ingezet.
Een ouderwets idee?
Het lijkt een uiterst conservatief idee om met zo'n beperkte machine de vooruitgang
op het gebied van ICT tegen te gaan. Maar misschien is het wel juist een heel beperkte
gedachte om deze veroordeling uit te spreken. De rekenmachine is een hulpmiddel, net
als een potlood of een vel papier. Het is een hulpmiddel dat veilig op examens kan
worden gebruikt en het gebruik van andere ICT binnen het onderwijs niet in de weg
staat.
Nee, het is juist een benauwde gedachte om ervan uit te gaan dat technologische
vooruitgang blind op alle denkbare hulpmiddelen moet worden toegepast.
Joke Zwarteveen
Ton Groeneveld
|
Verder met rekenen in het voortgezet onderwijs
Op maandag 27 mei 2019 is er op het ministerie overleg geweest
over het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs. Het ministerie,
de VO-raad, de NVvW en PreVO hebben zich vooral gebogen over de vraag
wat er gedaan moet worden met en voor de leerlingen die geen eindexamen
wiskunde doen.
Uitgangspunt van dit overleg was het rapport
"Een
nieuw perspectief voor rekenen in het voortgezet onderwijs"
dat de NVvW samen met OCW vorig jaar heeft gepubliceerd. De Tweede
Kamer heeft er bij de minister op aangedrongen om dit 'Nieuw perspectief'
snel in te voeren. Daarbij is het van belang om met alle partijen af
te stemmen wat dit precies gaat betekenen. Het belangrijkste punt uit
het rapport is dat rekenen vooral in de onderbouw van het voortgezet
onderwijs bij het vak wiskunde moet worden onderwezen. In de bovenbouw
moeten de rekenvaardigheden op het havo en vwo worden onderhouden en
op het vmbo verder worden uitgebreid.
Niet wegbezuinigen
Leerlingen die eindexamen wiskunde hebben gedaan, hebben met dat
examen hun rekenvaardigheid aangetoond. Heeft de leerling geen
eindexamen wiskunde gedaan, dan kunnen vervolgopleidingen nu niet
meer zien wat het rekenniveau van de aanstaande student is. De
school moet daarom voor die leerlingen een rekencijfer genereren.
Vooral voor mbo-opleidingen is het belangrijk dat zij kunnen
inschatten wat qua rekenen het instroomniveau van de studenten is.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) heeft het
ministerie verzocht om het voortgezet onderwijs met betrekking tot
het genereren van een rekencijfer enige handreikingen te verstrekken.
De VO-raad werd verzocht om er bij de schooldirecties op aan te
dringen, het rekenonderwijs niet weg te bezuinigen nu de centrale
rekentoets is afgeschaft.
Voor het schooljaar 2019-2020 hoeft er door het voortgezet onderwijs
nog geen wettelijk Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) voor
rekenen te worden samengesteld. De regelgeving hierover is namelijk
nog niet helemaal rond. In het schooljaar 2020-2021 zullen scholen
voor het eerst wel een PTA voor het vak rekenen moeten maken. In dat
PTA moet nauwkeurig worden beschreven op welke manier de rekenvaardigheid
zal worden getoetst van leerlingen die geen examen wiskunde doen.
bron:
NVvW
Nieuwsbrief mei 2019
|
Schrijf u snel in voor één van de rekennetwerkbijeenkomsten
Heel binnenkort organiseert het Steunpunt Taal en Rekenen weer een
aantal rekennetwerkbijeenkomsten. Er zijn nog enkele plekken vrij.
Aarzel dus niet en schrijf u snel in voor de bijeenkomst in uw regio.
De rekennetwerkbijeenkomsten richten zich uitsluitend op rekencoördinatoren,
rekendocenten, middenmanagers en schoolleiders die het rekenbeleid
van hun school in hun portefeuille hebben. Deelname is volledig gratis.
Het programma van de bijeenkomst ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30−14:50 uur |
Korte plenaire presentatie van het Steunpunt: het laatste nieuws. |
14:50−15:00 uur |
Het Platform Rekenonderwijs Voortgezet Onderwijs (PReVO) blikt met u vooruit naar 2019-2020. |
15:00−17:00 uur |
Netwerk- en uitwisselingsdeel (zie hieronder). |
Netwerk- en uitwisselingsdeel
Het is de bedoeling dat er tijdens het netwerk- en uitwisselingsdeel
tips en ervaringen tussen de deelnemers worden uitgewisseld. Die uitwisseling
wordt intensief begeleid door enkele rekenspecialisten. Een accent zal liggen
op deze punten:
- Wat betekent het nieuwe rekenbeleid voor leerlingen die wiskunde in hun pakket hebben? Denk aan:
- Het rekenen in de onderbouw.
- Het rekenen bij wiskunde en andere vakken in de bovenbouw.
- Het beleggen van deelvaardigheden bij andere vakken.
- Het rekening houden met deficiënties.
- Wat betekent het nieuwe rekenbeleid voor leerlingen die géén wiskunde in hun pakket hebben? Denk aan:
- Het rekenen in de onderbouw en het rekenen in de bovenbouw.
- Het maken van schoolexamens rekenen voor deze leerlingen.
- Hoe ga je als school in deze nieuwe situatie om met de zwakkere rekenaars? Denk aan:
- Het gebruik van rekenkaarten, rekenmachine en andere onderwijs hulpmiddelen.
- Het maken van eigen ER-toetsen.
Schrijf u snel in
Op dit moment zijn er binnen alle regio's nog enkele plekken vrij. Meld u snel
en eenvoudig binnen uw regio aan met behulp van de juiste link hieronder.
datum |
regio |
adres |
link |
Dinsdag 11 juni 2019 |
Noord |
Dr. Nassau College, Locatie Penta, Industrieweg 3, 9402 NP Assen |
Klik hier |
Maandag 17 juni 2019 |
Zuid |
De Rooi Pannen, Fellenoordstraat 93, 9402 NP Breda |
Klik hier |
Dinsdag 18 juni 2019 |
Midden |
Marnix College, Prins Bernhardlaan 30, 6713 MC Ede |
Klik hier |
|
Een TIEN voor wiskunde
Het gebeurt niet vaak maar zeker bij een vak als wiskunde is
het mogelijk dat een eindexamenkandidaat een tien op de eindlijst
scoort. Het Platform Wiskunde Nederland wil deze eindexamenkandidaten
graag extra belonen met een prachtige oorkonde. Het is echter wel
noodzakelijk dat u uw sterleerlingen hiervoor aanmeldt.
Onder de leerlingen die een foutloos eindexamen hebben gemaakt,
wordt bovendien een mooie prijs verloot. Met 'foutloos' wordt
bedoeld dat na afloop van de tweede correctie alle te behalen punten ook
daadwerkelijk zijn toegekend. Het eindexamencijfer is in dat geval
altijd een tien, hoe de N-term ook uitpakt. Bij wiskunde, en vooral bij
wiskunde B op havo en vwo, komt dat verhoudingsgewijs vrij vaak voor.
Aanvragen
De oorkonde is beschikbaar voor alle opleidingen binnen het voortgezet
onderwijs, dus van vmbo basis tot en met het vwo.
Volg
deze link om de oorkonde voor uw leerling of leerlingen aan te
vragen. Via deze link kunt u ook een foutloos gemaakt eindexamen
aanmelden.
|
Onderzoek formatief evalueren
De Universiteit Twente en de Universiteit Antwerpen doen in het
kader van een Europees project onderzoek naar hoe het formatief
evalueren vorm krijgt in de wiskundeles. Om dit te meten, hebben
wij een vragenlijst ontwikkeld en om deze vragenlijst te testen,
zijn wij op zoek naar 200 wiskundedocenten in Nederland en
Vlaanderen die de vragenlijst voor ons willen invullen.
Om u aan te moedigen om onze vragenlijst snel in te vullen,
verloten wij onder alle deelnemers 30 exemplaren van het boek
"Volgens Barton Deel 1" dat onlangs door René Kneyber
is vertaald. Zie ook WiskundE-brief 843.
Help ons met ons
onderzoek en win dit prachtige boek. Volg deze link en vul onze
vragenlijst in. Heeft u vragen over ons onderzoek? E-mail
ons uw vragen dan gerust.
Alvast enorm bedankt voor uw medewerking.
Jitske de Vries ( j.a.devries@utwente.nl)
Roos van Gasse ( roos.vangasse@uantwerpen.be)
|
Profielwerkstuk van Joris de Man bekroond
Eind mei heeft de Koninklijke Nederlandse Academie van
Wetenschappen (KNAW) de twaalf winnaars bekend gemaakt van
de KNAW Onderwijsprijs, de prijs voor de beste
vwo profielwerkstukken. Een van de winnende werkstukken
heeft een wiskundig onderwerp: de Banach-Tarskiparadox.
Joris de Man van het Dominicus College te Nijmegen onderzocht
de relatie tussen wiskunde en werkelijkheid. Banach en Tarski bewezen
dat het mogelijk is om een solide bal in eindig veel stukken te snijden
en die vervolgens weer in elkaar te schuiven tot twee kopieën van
diezelfde bol. Eerder won Joris ook al de juryprijs van de Pythagoras
Profielwerkstukprijs 2019.
Meer informatie over het prachtige profielwerkstuk van Joris de Man vindt u
op
de site van de KNAW en via
Kennislink.
|
Digitale geletterdheid in je eigen vak
Het vaksteunpunt informatica van Bètapartners organiseert op
donderdag 13 juni 2019 een bijeenkomst met als titel "Digitale
geletterdheid in je eigen vak". Onderdeel van het programma is
een workshop over Geogebra.
De bijeenkomst begint met een inleiding over digitale geletterdheid
en een toelichting op de voorstellen van curriculum.nu. Daarna
kunt u van 16:30 uur tot 19:00 uur een drietal workshops volgen.
Eén van die workshops gaat over het maken van applets met Geogebra.
De workshops worden kort onderbroken voor het nuttigen van een
warme maaltijd. Om 19:00 uur wordt de bijeenkomst afgesloten met
een gezamenlijke inventarisatie van de mogelijkheden en uitdagingen
op het gebied van de digitale geletterdheid in de verschillende vakken.
Locatie en kosten
De bijeenkomst vindt plaats op de
Vrije
Universiteit, De Boelelaan 1085, Amsterdam. U bent vanaf 15:30 uur
welkom. De bijeenkomst is gratis voor leden van Bètapartners; de overige
deelnemers betalen € 50,=.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature docent Toegepaste Wiskunde Delft
De opleiding Toegepaste Wiskunde in Delft telt 13 toegewijde
medewerkers en ruim 300 studenten. Voor deze vacature zijn we op zoek
naar een collega die zijn passie voor de toepassing van de wiskunde
met enthousiasme overbrengt op de studenten.
Volg deze link voor meer informatie.
|
Eerstegraads vacature te Amersfoort
't Atrium is een kleinschalig georganiseerde, overzichtelijke
school die wordt gekenmerkt door openheid, collegialiteit en enthousiasme.
Binnen een heldere structuur bieden wij goed onderwijs en een
effectieve begeleiding in een rustige en veilige sfeer.
Voor het nieuwe schooljaar zijn wij op zoek naar een (bijna)
eerstegraads bevoegde docent wiskunde voor tenminste 0,6 fte. Onze
nieuwe collega is iemand die hart heeft voor leerlingen en zich
verantwoordelijk voelt om in een team van vakcollegas uitstekend
onderwijs te verzorgen.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
| |
|
Advertenties
Verbeter met de HP Prime uw examenresultaten
Wilt u graag de examenresultaten van uw leerlingen verbeteren?
Overweeg dan eens de overstap naar de HP Prime grafische rekenmachine.
De HP Prime biedt uw leerlingen namelijk enorm veel voordelen voor
dezelfde prijs als uw huidige machine.
Zo hebben uw leerlingen dankzij het
touchscreen
geen probleem meer met de windowinstellingen en kunnen zij stelsels
van lineaire vergelijkingen
eenvoudig
direct oplossen. Breuken en wortels vereenvoudigen uw leerlingen
met
één druk op de knop.
Wilt u meer weten? Mail dan naar info@hp-prime.nl.
| |
|
Bestel KERN havo/vwo 1 deel 2 nu gratis
Na het eerste boek van KERN Wiskunde voor 1 gymnasium-vwo+
is nu ook het tweede boek voor 1 havo/vwo voor docenten
gratis te bestellen.
Volg
deze link voor het gratis bestellen van dit boek.
Wilt u dit jaar een pilot? Of wilt u komend schooljaar meteen met KERN
Wiskunde aan de slag? Er is heel veel mogelijk. Neem contact op met
Sybrand Jissink via s.jissink@boomvo.nl voor meer informatie.
| |
|
|
|