nummer 815, 17 juni 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De 'Driehoeksoplosser' van de HP Prime
Op mijn school wordt al jaren de TI-84 Plus van Texas Instruments
als grafische rekenmachine gebruikt. In de verplichte examenstand
functioneert die machine erg 'kaal' omdat bijvoorbeeld alle
applicaties (apps) zijn uitgeschakeld. Onlangs ontving ik ter
evaluatie de HP Prime grafische rekenmachine van Hewlett Packard.
Ik heb om het apparaat een beetje te leren kennen eens een paar
opdrachten uit het havo-examen wiskunde B van dit jaar met die
machine gemaakt.
Wat mij onmiddellijk opviel, was hoe snel en gebruikersvriendelijk
de HP Prime ten opzichte van de TI-84 Plus is. Zaken waar een
examenkandidaat met een TI-84 Plus alleen maar van kan dromen,
kan een geoefende HP Prime gebruiker supersnel en in een handomdraai
uitvoeren, ook wanneer het apparaat op de voorgeschreven wijze in
examenstand is gezet.
Driehoeksoplosser
Wat mij tijdens het maken van het examen verbaasde, was dat de app
met de naam 'Driehoeksoplosser' in examenstand klaarblijkelijk
niet wordt geblokkeerd. In een mail aan de redactie wees collega
Stef Kleissen mij hier reeds op. Het viel hem tijdens
zijn tweede correctie op dat kandidaten deze app gebruikten.
Om me ervan te overtuigen dat ik mij niet vergiste, heb ik de
allerlaatste firmware gedownload en geïnstalleerd en heb ik
nauwgezet de door HP voorgeschreven procedure gevolgd om de HP
Prime in de juiste examenstand te zetten. De app bleef echter
onverkort beschikbaar.
Het havo-examen wiskunde B van dit jaar biedt examenkandidaten
met een HP Prime door die 'Driehoeksoplosser' een groot en getuige
het correctievoorschrift onbedoeld voordeel. De opdrachten 15 en
16 van dat examen hebben tot doel, de kandidaten in goniometrische
zin wat aan de tand te voelen. Met de HP Prime kun je dankzij de
'Driehoeksoplosser' deze opdrachten echter zonder enige goniometrische
kennis tot een goed einde brengen.
Ontsnapt aan de goniometrie
In opdracht 15 moet de kandidaat aantonen dat de lengte van een zeker
lijnstuk ongeveer 139 cm is. Met een maximale inzet van de mogelijkheden
van de HP Prime kan de kandidaat op de volgende manier aan de goniometrie
ontsnappen:
Ik gebruik de APP 'Driehoeksoplosser'.
Voor zijde a vul ik 250 in.
Voor hoek A vul ik 90 graden in.
Voor hoek C vul ik 50 graden in.
De functie 'Oplossen' geeft zijde b=160.696...
De afstand AD is dus 300−160.696≈139 cm.
|
De drie punten van deze vraag worden zo heel gemakkelijk
gescoord en moeten vanwege lid 3.3 van de de 'Algemene Regels'
uit het correctievoorschrift ook onvoorwaardelijk worden
toegekend. Net zo gemakkelijk gaat vraag 16, die vier punten
waard is, de geoefende HP Prime-gebruiker af. De gevraagde
toename van een hoek kan op deze manier worden gevonden:
AC=√(2922+1392)=323,396...
Ik gebruik de APP 'Driehoeksoplosser'.
Voor de zijden a, b en c vul ik 300, 323.4 en 250 in.
De functie 'Oplossen' geeft hoek B=71,372...
De hoek was 50° en is dus met 21° toegenomen.
|
| |
Ongelijkheid
De HP Prime is in vergelijking tot de TI-84 Plus een stuk sneller
en biedt, ook in examenstand, veel meer mogelijkheden. Vooral de
'Driehoeksoplosser' geeft een kandidaat met een HP Prime een groot
voordeel ten opzichte van een kandidaat met een TI-84 Plus.
Het is uiteraard de vraag of die ongelijkheid wel eerlijk is. En of het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) wel precies in de gaten heeft
wat de HP Prime, die door dat college is goedgekeurd voor gebruik tijdens
het Centraal Examen, allemaal voor mogelijkheden in zich bergt.
Vooral bij de vragen 15 en 16 van het laatste havo-examen wiskunde B is het
evident dat een geoefende kandidaat met een HP Prime gemakkelijk kan
ontsnappen aan toetsing van essentiële wiskundige vaardigheden.
Ton Groeneveld
Ondertussen is vanuit HP bevestigd dat de examenstand eventueel
zo kan worden aangepast dat de 'Driehoeksoplosser' van gebruik wordt
uitgesloten. Het CvTE heeft ondertussen min of meer bevestigd dat de
'Driehoeksoplosser' in examenstand niet zou mogen kunnen worden gebruikt.
Zie ook de reactie van het CvTE hieronder.
|
De 'Driehoeksoplosser' van de HP Prime (reactie CvTE)
Gebruikers van de HP Prime hebben bij het examen wiskunde B
havo 2018 bij vraag 15 en 16 ondanks de examenstand gebruik
kunnen maken van de applicatie 'Driehoeksoplosser'. Zie het artikel
hierboven. Voor deze specifieke groep was de vraag daardoor mogelijk
iets gemakkelijker dan voor leerlingen die een ander type grafische
rekenmachine gebruiken. Het effect hiervan op de normering blijkt na
onderzoek echter zeer klein te zijn.
Aangezien gemakkelijke vragen leiden tot een lagere N-term en
moeilijke vragen leiden tot een hogere N-term, zou dit onbedoelde
voordeel van deze groep een negatief effect gehad kunnen hebben op
de N-term. Op basis van informatie over het aantal gebruikers en de
scoreverdeling op de vragen 15 en 16 hebben wij vastgesteld dat het
effect van de 'Driehoeksoplosser' zo klein is dat de N-term hierdoor
niet beïnvloed is.
Elke rekenmachine heeft overigens zijn eigen specifieke voor- en
nadelen. Het is echter nooit de bedoeling dat een hulpmiddel
vaardigheden overbodig maakt waarover een leerling volgens de
syllabus wel moet beschikken. Wij zullen de verschillende
toegestane rekenmachines hierop nogmaals nalopen om dergelijke
situaties in de toekomst te voorkomen.
Jacqueline Wooning, CvTE
|
Einde Lerarenregister en Onderwijscoöperatie
In de WiskundE-brief is herhaaldelijk aandacht
besteed aan het Lerarenregister en de Onderwijscoöperatie. Vanwege
het gebrek aan draagvlak heeft minister Slob besloten om
de stekker uit beide organisaties te trekken.
Uit
een
op maandagochtend 11 juni 2018 vrijgegeven brief van de minister
wordt het volgende duidelijk:
- Het huidige lerarenregister gaat dicht.
- De Onderwijscoöperatie wordt opgeheven en de bekostiging wordt
per 1 januari 2019 beëindigd.
- Het Lerarenparlement, dat gekoppeld was aan het lerarenregister
en de Onderwijscoöperatie, gaat zelfstandig verder.
- Leraren die dat willen, kunnen via DUO het onderhoud van hun
via het lerarenregister opgebouwde portfolio voortzetten.
- Schoolbesturen krijgen een grotere rol bij het
'bekwaamheidsonderhoud'.
- Rinnooy Kan, van origine wiskundige maar vooral
bekend vanwege allerlei bestuursfuncties, gaat advies uitbrengen
over de vraag hoe de zeer diverse beroepsgroep van leraren op een
"gezaghebbende, samenbindende wijze" vertegenwoordigd
kan worden.
Overname taken
De publiekrechtelijke taken van de Onderwijscoöperatie, zoals het
Leraren Ontwikkel Fonds (LOF) en de bevoegdhedencommissie, zullen
op nog nader te bepalen wijze moeten worden overgenomen door andere
organisaties. Voor andere activiteiten, zoals het Lerarencongres, de
Leraar van het jaar verkiezing en Leraar24, geldt dat zij worden
gestaakt als overname door andere organisaties niet lukt.
Hoe dan ook, het ministerie houdt voortaan de hand op de knip.
gk
|
Reactie NVvW op het tweede 'tussenproduct' van curriculum.nu
Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) heeft gereageerd op het tweede 'tussenproduct' van het
ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde van curriculum.nu. Op 18 juni
2018, aanstaande maandag dus, is er een bijeenkomst in Utrecht over
zowel het product van curriculum.nu als de reactie van de NVvW hierop.
Begin juni 2018 heeft het ontwikkelteam Rekenen en Wiskunde van
curriculum.nu een tweede 'tussenproduct' gepubliceerd dat geheel
gewijd is aan 'Grote Opdrachten' ofwel "de essentie van wat
leerlingen vanuit het perspectief van het leergebied nodig
hebben om de wereld te kunnen begrijpen (kennis) en om in die
wereld adequaat te kunnen handelen (vaardigheden)". Zie ook
WiskundE-brief 814. Het bestuur van de NVvW heeft op donderdag 14 juni 2018
een
conceptreactie op dit 'tussenproduct' gepubliceerd.
Geen probleemanalyse
Net als bij het eerste 'tussenproduct' is het belangrijkste kritiekpunt
van de NVvW ook hier weer het ontbreken van een analyse van de problematiek:
"We missen een probleemanalyse: waar/waarom schiet het nu te kort en
is extra aandacht nodig (hoe en ten koste van wat)? Oftewel: wat
willen we anders doen dan we nu doen? En waarom willen we dat?" |
Verder vindt het bestuur van de NVvW dat er bij de 'bekwaamheden'
selectief door het ontwikkelteam is gewinkeld. Erkende vaardigheden
als 'ordenen en structureren', 'formules manipuleren' en 'abstraheren
zijn weggelaten terwijl 'kritisch denken', 'communiceren' en 'creatief
denken' zijn toegevoegd.
Volgens het procesverslag van het ontwikkelteam is men uitgegaan van
een bestaande lijst van vaardigheden en heeft men daar wijzigingen
in aangebracht. In de conceptreactie van de NVvW wordt hierover
opgemerkt:
"Juist die veranderingen vinden we interessant. We verwachten dat die
veranderingen in dit 'tussenproduct' expliciet worden gemaakt en
onderbouwd worden. Waarom is er gebruik gemaakt van een bestaande
lijst? Er wordt daarmee impliciet besloten dat alle onderwerpen die
niet op die lijst staan onbelangrijk zijn voor een toekomstig
curriculum?" |
Het bestuur van de NVvW vraagt zich ook af of de 'bekwaamheden'
moeten worden gezien als de uiteindelijke doelen van het
wiskundeonderwijs. En wat is, zo vraagt men zich af, dan de
plaats van de inhoudsdomeinen?
Wiskunde en rekenen op school
Bij de 'Grote Opdrachten' gaat het in het tweede 'tussenproduct'
om de plaats van wiskunde en rekenen in de wereld. De plaats van
wiskunde op school en de relatie met bijvoorbeeld 'Mens en Natuur'
komen niet aan bod. Het ontwikkelteam heeft volgens het bestuur
van de NVvW een wat naiëf beeld van de relatie tussen hun ideeën
en het onderwijs. De conceptreactie van de NVvW zegt hierover:
"In een bijeenkomst met mensen van het ontwikkelteam leek men te
willen zeggen dat de bouwstenen verwerkt kunnen worden in lesboeken.
Dit kan echt niet. Het moet voor iedereen in het ontwikkelteam
duidelijk worden dat bouwstenen nog geen curriculum vormen, daarvoor
is nog veel meer werk nodig. Als de bouwstenen gereed zijn, dan is
het noodzakelijk dat er een vervolg komt, waarin gekeken gaat worden
hoe de noodzakelijke bekwaamheden aangeleerd kunnen worden." |
De bovenstaande citaten zijn te lezen in het onderdeel "Algemene
opmerkingen" van de conceptreactie van de NVvW. Verderop in die
conceptreactie gaat het bestuur van de NVvW nog wat verder in op de
onderwerpen 'Getalbegrip' en 'Meten' en probeert men een eerste
aanzet te geven tot de beantwoording van de door curriculum.nu
in het 'tussenproduct' gestelde vragen.
Bijeenkomst
Aanstaande maandag, 18 juni 2018, vindt er in Utrecht een
informatiebijeenkomst plaats. Er zal dan ook iemand van curriculum.nu
aanwezig zijn. Tijdens die bijeenkomst kunt u vragen stellen over
het 'tussenproduct' van het ontwikkelteam en ook over de conceptreactie
van het bestuur. De bijeenkomst begint om 18:00 uur en vindt plaats in de
Opleidingsruimte-Utrecht
aan de Mariaplaats 3 te Utrecht.
Volg
deze link om u voor de informatiebijeenkomst aan te melden. U hoeft
voor het bijwonen van deze bijeenkomst geen lid van de NVvW te zijn.
|
Hoe wijs is de massa?
Door wiskundedocenten is massaal gehoor gegeven aan de oproep
van Frans Droog om een voorspelling te doen van de
N-termen voor het Centraal Examen. We besteedden in WiskundE-brief 813 en
WiskundE-brief 814 aandacht aan zijn 'wisdom of crowds'-experiment.
Nu de N-termen door het CvTE zijn gepubliceerd, kunnen we nagaan
of de massa van wiskundedocenten in staat is geweest om de
N-termen nauwkeurig te voorspellen. In de onderstaande tabel
worden de voorspellingen vergeleken met de gepubliceerde eindtermen.
opleiding |
vak |
geschatte N-term |
gepubliceerde N-term |
vmbo |
wiskunde |
0,9 |
1,0 |
havo |
wiskunde A |
1,1−1,2 |
1,2 |
havo |
wiskunde B |
1,0−1,1 |
1,2 |
vwo |
wiskunde A |
0,8 |
0,6 |
vwo |
wiskunde B |
0,9 |
0,9 |
vwo |
wiskunde C |
0,9−1,0 |
0,6 |
Afgezien van vwo wiskunde A/C waren de voorspellingen behoorlijk
goed. Een interessant experiment!
|
Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend
Het team dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij de
Internationale Wiskunde Olympiade in Roemenië is dit weekend
geselecteerd. Om zich te plaatsen, moesten de zes veelbelovende
middelbare scholieren in een zware selectie ruim 10.000 anderen
achter zich laten. De teamleden nemen het in juli 2018 op tegen
wiskundetalenten uit meer dan honderd andere landen.
Tijdens het door de Rabobank en Landgoed De Rosep mogelijk gemaakte
trainingskamp streden dertien winnaars van de Nederlandse Wiskunde
Olympiade de afgelopen week voor een plaats in het Nederlandse team.
Deze zes leerlingen plaatsten zich uiteindelijk:
|
| | Het Nederlandse team | | |
- Nils van de Berg (18 jaar, Oosterhout (NB), 6 vwo, Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout NB)
- Szabi Buzogany (18 jaar, Amersfoort, 5 vwo, Corderius College Amersfoort)
- Thomas Chen (16 jaar, Den Haag, 6 vwo, Gymnasium Haganum Den Haag)
- Jovan Gerbscheid (15 jaar, Amsterdam, 4 vwo, St. Ignatiusgymnasium Amsterdam)
- Jippe Hoogeveen (15 jaar, Odijk, 4 vwo, Openbaar Lyceum Zeist)
- Matthijs van der Poel (17 jaar, IJsselstein, 5 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht)
Naast deze zes leerlingen gaat nog een zevende leerling mee naar
Roemenië. Het is de winnaar van de aanmoedigingsprijs, een prijs
die is bestemd voor jong aanstormend talent en beschikbaar wordt
gesteld door het Freudenthal Instituut van de Universiteit
Utrecht. Die leerling is:
- Richard Wols (15 jaar, Ruinen, 5 vwo, CSG Dingstede Meppel)
Prestigieus
De Internationale Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze
wiskundewedstrijd ter wereld. Leerlingen worden voor opgaven
gesteld die zelfs professionele wiskundigen nog behoorlijk lastig
vinden. Het Nederlandse team vliegt op 29 juni 2018 naar Roemenië
en zal daar in een trainingskamp nog nader worden voorbereid. Van
7 tot 14 juli 2018 vindt dan vervolgens de Olympiade plaats.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden, ISW Hoogeland Naaldwijk), Quintijn Puite
(Technische Universiteit Eindhoven, Hogeschool Utrecht) en Jetze
Zoethout (Universiteit Utrecht).
|
Studiedag NVvW november 2018: Natuur(lijk(e)) wiskunde
Op zaterdag 3 november 2018 zal de jaarlijkse studiedag van de
Nederlandse Vereniging
voor Wiskundedocenten (NVvW) plaatsvinden. De studiedag zal
gewoontegetrouw in het
Ichthus College te Veenendaal worden gehouden. Het thema van
de studiedag is dit keer: Natuur(lijk(e)) wiskunde.
"Het boek van de natuur is geschreven in de taal van de wiskunde".
Aldus sprak Galilei. Zonnebloemen en konijnen worden door
wiskundigen al snel in verband gebracht met Fibonacci. Laat
wat vossen los en je kunt experimenteren met een prooiroofdier model.
Tenzij het prooidier, zoals sommige cicaden, zich alleen tijdens
vreemde priemcycli laten zien. De natuur zit vol wiskundige
structuren en patronen. Wiskunde helpt om die te doorzien, te
verklaren en te benutten. Hoeveel partners moet je laten schieten
om je aan de beste keuze te verbinden?
Natuur(lijk(e)) wiskunde
De vele haakjes in het thema van de studiedag staan daar niet voor
niets. Wat is een natuurlijke manier om wiskunde te leren? Is de
geschiedenis van de wiskunde een leidraad voor het leerproces van
leerlingen? Is het de wiskundige structuur zelf of moeten we zoeken
naar leerwegen die voor de leerling betekenisvol zijn? Wellicht is
het antwoord afhankelijk van de leeftijd, het niveau en de
belangstelling van de leerling.
Verzorg een werkgroep
Tijdens de studiedag staan natuur en wiskunde, de natuurlijke weg
naar wiskunde en het hoe en waarom van 'natuurlijk wiskunde'
centraal. Heeft u ervaring met een didactische benadering waarmee
leerlingen op een natuurlijke manier een wiskundig begrip of
wiskundige vaardigheid leren? Meld u zich dan aan voor het
verzorgen van een werkgroep tijdens de studiedag en geef uw
idee voor een bijdrage door via hoofdbureau@nvvw.nl.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Wis- en natuurlyriek (nieuwe uitgave)
Auteurs: | Drs. P
en Marjolein Kool | Uitgeverij: |
Nijgh
en Van Ditmar | Aantal pagina's: |
216 | ISBN: |
978 90 388 0515 3 |
Prijs: | € 15,00 |
Exacte vakken en poëzie zijn wel degelijk met elkaar te verenigen.
Het boekje "Wis- en natuurlyriek" levert hiervoor het bewijs.
De buis van Torricelli en de stelling van Pythagoras, verpakt in
vrolijke verzen, zullen alfa's en bèta's verrukken en nader tot
elkaar brengen. Zo zal de kloof die eeuwenlang tussen beiden bestond,
eindelijk gedicht worden.
In deze uitgebreide herdruk staan 23 nieuwe versen van Marjolein
Kool.
Heinz Polzer (drs. P) overleed in juni 2015 op 95 jarige
leeftijd.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Meppel
Stad & Esch
te Meppel zoekt met ingang van schooljaar 2018−2019 een eerstegraads
bevoegd docent wiskunde voor 0,8−1,0 fte.
Heeft u belangstelling voor het werken bij Stad & Esch? Kijk dan op
www.stadenesch.nl. Ook op
Meesterbaan.nl
presenteren we onze school en kunt u direct solliciteren.
| |
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
Win een uitje met uw klas
|
|
|