X-Sender: gerardk@xs4all.nl
X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Light Version 3.0.2 (32)
Date: Sun, 28 Sep 1997 19:30:06 +0200
To: Abonnees WiskundE-brief van <gerardk@xs4all.nl>
From: Gerard Koolstra <gerardk@xs4all.nl>
Subject: WiskundE-brief nr. 35
=============== WiskundE-brief nr. 35 ========== 28 sept. 1997 ===============
OPZET
De WiskundE-brief is in de eerste plaats gericht op wiskunde docenten in
het voorgezet onderwijs. Bedoeling is elkaar snel op de hoogte te houden
van, en meningen uit te wisselen over voor hen relevante zaken, met enige
nadruk op ICT en de tweede fase.
De redactie wordt gevormd door: Jos Andriessen en Gerard Koolstra.
Bijdragen zijn welkom via andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl
Deze brief wordt gestuurd naar ruim 200 adressen.
Oude nummers zijn te bekijken op:
http://www.telebyte.nl/NotreDame/wb/wb_main.htm
============================================================================
In deze WiskundE-brief:
- Problemen met de TI-83
- Een reactie op de oproep van de redactie
- Cum Laude
- Kalender/agenda
----------------------------------------------------------------------------
PROBLEMEN MET DE TI-83
Misschien is mijn eerste reactie niet positief, maar ik wil graag weten of
meer docenten te maken hebben gehad met een vast lopende TI-83 GR.
Mijn collega docent wiskunde heeft bij het APS een cursus GR gevolgd en
voor school een GR gekregen. Donderdagavond 11 september 1997 kreeg ik hem
van hem te leen, omdat hij als roostermaker toch al veel te veel te doen
had. Binnen een half uurtje gebruik had ik hem muurvast. Nu mag het lijken
alsof ik een tegenstander ben van het gebruik van een RM of een GR in de
les. Dat is geenszins het geval; ik mag nu geen GR bij het examen laten
gebruiken, maar het gebruik van een PC of een RM juich ik toe. Zelf gebruik
ik deze machines zeer veel.
Ik zal proberen te vertellen, wat volgens mij gebeurde:
tijdens een les even een moment voor mijzelf, dus even de GR proberen met
behulp van het lesmateriaal van het Freudenthal instituut, bladzijde 7
(geheugen schonen) ging prima, bladzijde 8 (berekeningen maken) ook,
bladzijde 9 (editeren van berekeningen) ook, totdat een cursist mijn
aandacht vroeg.
Ik liep met de GR in mijn hand en later in mijn broekzak naar de cursist en
na de geboden hulp aan hem en anderen, bleek de GR vastgelopen te zijn; ik
had onbewust veel knoppen ingedrukt.
Daarna heb ik geprobeerd opnieuw het geheugen leeg te maken, want dat zat
mijns inziens boordevol bovendien gevolgd door een wachtrij. Dit kon niet!
Ik heb geprobeerd de machine uit te zetten. Dit kon niet!
Ik heb de batterijen eruit gehaald in de hoop dat het geheugen leeg zou
lopen. Valse hoop, logisch.
Mijn collega's kregen hem ook niet meer aan de praat.
Goed een fax naar TI met deze opmerkingen en de vraag hoe de TI-83 te
resetten.
Wat mij als informaticus tegenvalt is dat de TI-83 niet "idiot-proof" is.
Zelf test ik programma's onder andere op onoordeelkundig knoppengebruik
door op zoveel mogelijk knoppen te rammen. Daar kan de TI-83 dus niet
tegen.
Graag commentaar van anderen, vooral van docenten dir een GR in een klas
gebruiken, omdat ik zo'n machine niet in een klas ga gebruiken als het
bovenstaande bevestigd wordt door andere docenten en zo blijft. Dan blijf
ik bij mijn mening dat het gebruik van een PC met wiskundige programmatuur
bij het maken van opdrachten, die in het profiel passen, veruit de voorkeur
heeft boven het gebruik van een voor de cursisten dure GR, vooral als de
studiefinanciering nog verder aangepast wordt aan de normen van Ritzen.
Joan Voetelink
docent volwassenenonderwijs Graafschap College, Doetinchem
email: atytekst@tip.nl
----------------------------------------------------------------------------
EEN REACTIE op de oproep van de redactie
Het is toch eigenlijk wel vreemd dat we als wiskundedocenten niet kunnen
komen tot een grotere schaal van uitwisseling van ervaringen.
De 2e fase biedt straks weer een overvloed aan werk en allemaal gaan we
al of niet met onze directe collega's aan de slag om het wiel (opnieuw)
uit te vinden.
Het zou prettig zijn als we konden komen tot het verantwoord gebruiken
van anderman's werk. Ik heb bijv. ooit op het Internet de uitwerkingen
gezien van een aantal opgaven uit het 4 mavoboek van "Getal en Ruimte".
In het theoretische geval dat alle 200 abonnee's geïnteresseerd zijn,
zou je toch met zijn allen kunnen afspreken ieder drie opgaven van een
boek uit te werken. Als enige personen dat zouden willen verzamelen om
dat via het Internet te verspreiden dan zou je toch als docent binnen
twee weken je hele boek uitgewerkt en al voor je neus hebben liggen.
Antwoordenboeken en handleidingen zoals door uitgevers uitgegeven zijn
veelal ontoereikend.
Hoe vaak schrijf je niet even een stenciltje als docent om licht in de
duisternis te verschaffen als veel leerlingen klagen dat ze een bepaald
onderwerp uit het boek niet snappen.
Zelf heb ik nogal wat ervaring opgedaan met het toepassen van software
in mijn lessen. Een groot probleem is dat ouders niet zitten te wachten
op weer een grote uitgavenpost omdat zoon- of dochterlief dat ene
programmaatje moet kopen. (Als je vader of moeder of verzorger al zo'n
computer in huis heeft....!)
Welk programma moet je kopen? Wat is het verschil tussen VU-Grafiek
onderbouw en VU-Grafiek bovenbouw? Wat is het verschil tussen deze
programma's? Moet ik nou echt beide programma's kopen?
Ik heb het gekocht.... wat moet ik nou doen?
Als leraar kunnen we toch wel komen tot uitwisseling van werk. Hoeveel
moeite kost het je niet om zinvolle opdrachten te verzinnen bij een
computerprogramma. Ik weet ook wel dat er via het Print-project pogingen
gedaan zijn, maar ik weet ook zeker dat implementatie in je les en
eventuele uitbreiding daarvan heel veel werk opleveren.
Als leraar kun je je misschien nog het beste van de domme houden (dat
meen ik niet), want invoering van 'nieuwe dingen' roept zoveel vragen en
problemen op. En aan die volle baan - gewoon lesgeven - heb je toch al
meer dan je handen vol!
Natuurlijk snap ik wel dat allerlei belanghebbenden hun eisen stellen en
dat je afspraken moet maken om er geen chaos van te maken. Het zou ook
veel eenvoudiger zijn als we met zijn allen één leerboek hadden en
vastgestelde voorgeschreven software.
Van het ministerie kunnen we voor wat betreft coördinatie ook niet te
veel verwachten. De SLO mag van mij best het een en ander coördineren,
maar wat die tot nog toe hebben laten zien is toch ook niet om
achterover van te vallen.
Of is het zo dat uitgevers, auteurs, huiswerkinstituten e.d. angstvallig
allerlei ontwikkelingen tegen houden om zelf maar wat te kunnen
verdienen.
Ik zie trouwens in de nabije toekomst nog wel een bepaalde vorm van
ongelijkheid in het onderwijs optreden. Wanneer je je een
internetabonnement kunt veroorloven, kun je als leerling toch dankbaar
gebruik maken van wat er al aan informatie is. Je hebt dan toch een
voorsprong.
Ton Schlagwein aschl@tip.nl
----------------------------------------------------------------------------
CUM LAUDE
Er is de laatste tijd veel software verschenen die pretendeert onze
leerlingen bij te staan bij de examenvoorbereidingen.
Nu is ook de wiskunde-versie van Cum Laude gereed. Wolters Noordhof richt
zich hierbij op de thuismarkt, waarbij wij de marketing mogen verzorgen -
met als beloning gratis paketten. Volgens de uitgeverij biedt het programma
veel steun, maar ik heb ook al zeer negatieve geluiden gehoord.
Mijn vraag is wie van jullie kan op basis van eigen ervaringen een
gefundeerd oordeel geven over de (meer)waarde van dit programma, met name
t.a.v. de bewering van de uitgever dat het "denk- reken en inzichtsfouten
signaleert en analyseert" ?
Gerard Koolstra gerardk@xs4al.nl
----------------------------------------------------------------------------
KALENDER
20 t/m 31 oktober 1997 Nederlandse Netd@gen 1997
WorldWideWeb in het onderwijs; http://netdays.eun.org
v.a. di. 21 oktober 1997: 21.00 vijf weken lang radio 5
Teleac/NOT: Studiehuis
v.a. zo. 2 november 1997: 11.05 zes weken lang TV 2
Voorproefje van en vragen over het Studiehuis.
za. 15 november 1997
Jaarvergadering en studiedag NVvW
Thema: Veranderingen b(l)oeiend !? ;Zie Euclides 73-1, p.19 e.v.
vr. 28 november 1997
Wiskunde A-lympiade Freudenthal instituut:
http://www.fi.ruu.nl/Alympiade/n
----------------------------------------------------------------------------
WiskundE-brief
redactie Jos Andriessen en Gerard Koolstra
E-mail andriess@concepts.nl of gerardk@xs4all.nl