nummer 945, 25 februari 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Wat is er aan de hand met de staatsexamens wiskunde?
Voor veel van ons toch een blinde vlek, het staatsexamen.
Ook in de WiskundE-brief is er maar af en toe aandacht voor (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 923).
De laatste jaren wordt er naast de gewone examenmonitor ook een staatsexamenmonitor gepubliceerd. Daardoor kunnen de resultaten van de staatsexamens en reguliere examens goed vergeleken worden. Het beeld stemt helaas niet bepaald vrolijk.
De groep die staatsexamen doet is nogal divers.
Een belangrijk deel komt uit het voortgezet speciaal onderwijs.
Daarnaast gaat het om leerlingen van particuliere scholen zonder examenlicentie, en om kandidaten die zich zelfstandig voorbereiden.
Leerlingen die staatsexamen doen leggen hetzelfde centraal examen af als leerlingen die examen doen via het reguliere onderwijs.
Als vervanging voor het schoolexamen leggen ze in juli, dus na het centraal examen, meestal mondeling, een college-examen af.
Zie voor een impressie dit filmpje.
Centraal Examen
Bij wiskunde liggen de behaalde cijfers van de staatsexamenkandidaten gemiddeld een stuk lager dan van de reguliere kandidaten, maar er zijn grote verschillen tussen de opleidingen. Hieronder is dat in beeld gebracht.
Vooral op het vwo zijn de verschillen erg groot, meer dan anderhalve punt.
Daarbij betekent een gemiddelde van 5,08 doorgaans dat de meeste leerlingen een onvoldoende scoren.
Als we kijken naar het totaalbeeld (alle vakken samen) zien we ook vaak lagere cijfers voor staatsexamenkandidaten, maar niet zo extreem.
Op het vwo was het verschil minder dan een punt, op de havo minder dan een half punt, en bij de mavo (vmbo-gt) deden de staatsexamenkandidaten zelfs niet onder voor de reguliere kandidaten.
College-examen
Het college-examen is een heel ander examen dan het schoolexamen.
Dat we deze cijfers vergelijken, is omdat het in alle gevallen gaat om een tweede cijfer dat voor de helft het eindcijfer bepaald.
Zoals hierboven te zien is, zijn de verschillen hier nog groter dan bij de centrale examens.
Op het vwo gaat het zelfs om bijna 2 punten, en zowel op havo als vwo ligt het gemiddelde onder de 5. Het woord slachting lijkt me in zon geval niet overdreven. Op zich is het ook wel begrijpelijk dat de verschillen hier nog groter zijn.
Een cijfer voor een examen onder druk afgenomen door vreemden is wat anders dan het gemiddelde van meerdere schoolexamens, met herkansingen, afgenomen in een min of meer vertrouwde omgeving.
Dat neemt niet weg dat de verschillen bij wiskunde groter zijn dan bij veel andere vakken.
Op het vwo gaat het bij het gemiddelde over alle vakken om ruim een punt, op de havo om bijna een punt, en bij de mavo (vmbo-gt)-examens zijn de resultaten ook bij de college-examens zelfs iets beter dan bij de schoolexamens.
Vragen
Bovenstaande roept veel vragen op.
Waarom zijn de verschillen bij wiskunde groter dan bij veel andere vakken?
Waarom doen staatsexamenkandidaten het bij de mavo-examens (vmbo-gt) minstens zo goed als de reguliere kandidaten en bij de vwo-examens veel slechter?
Het is niet zo moeilijk om wat mogelijke verklaringen te opperen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Hopelijk zijn er onder onze lezers mensen die de staatsexamens van nabij kennen, en iets meer over achtergronden en mogelijke oorzaken kunnen en willen vertellen.
Uw bijdrage is welkom!
gk
|
Lager niveau instroom?
Zo nu en dan duiken ze op, berichten over gedaald niveau van de nieuwe brugklassers.
Vaak wordt de link gelegd met de advisering en de teneur is niet zelden dat steeds meer leerlingen tot het vwo of anders de havo worden toegelaten.
Het lijkt goed om weer eens in de cijfers te duiken.
Vooraf een 'disclaimer': in dit stukje probeer ik een landelijk beeld te schetsen.
Dat kan soms afwijken van wat er op regionaal niveau speelt.
Bij de advisering vanuit het basisonderwijs is er sprake van een golfbeweging (zie onder andere WiskundE-brief 901).
Adviezen
In de periode 2015-2017 nam het (relatieve) aantal havo- en vwo-adviezen toe, daarna daalde het weer.
Het eerste coronajaar (2020) zorgde voor duidelijk lagere adviezen dan anders, omdat in dat jaar geen eindtoets werd afgenomen.
De laatste paar jaar lijkt er van een stabilisatie sprake.
Hieronder ziet u de adviezen voor de oneven jaren 2017 tot en met 2023.
Te zien is dat het aandeel havo/vwo de afgelopen jaren eerder wat af- dan toe genomen is.
Het aantal adviezen voor basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo (VMBO B) daalt nog steeds wat en de combinatie havo/mavo 1) is de afgelopen jaren flink gestegen.
Verder zijn er weinig ontwikkelingen.
Instroom
Hoe zit het met de feitelijk instroom?
Als we kijken naar de samenstelling van de eerste klassen zien we iets meer ontwikkeling.
Het aandeel havo- en vwo loopt wat terug.
Mengvormen zoals brede brugklassen zijn in opmars.
Het beroepsgerichte vmbo krimpt en daar lijkt vooral de mavo van te profiteren.
Overigens is pas in het derde leerjaar een beetje duidelijk waar de leerlingen terecht zijn gekomen.
Adviezen en instroom in het eerste leerjaar zijn niet altijd bepalend.
Niveau
Bovenstaande zegt nog niet zoveel over het niveau van de nieuwe instroom, en een eventuele daling daarvan.
Zoals eerder gemeld zijn de verschillen tussen de toetsen die in groep 8 worden afgenomen te groot om op basis daarvan een goed beeld te krijgen van het niveau van de leerlingen, bijvoorbeeld bij rekenen/wiskunde.
Het lijkt er wel op dat de groep leerlingen die het streefniveau voor rekenen/wiskunde (1S) haalden, de laatste paar jaar zo'n 5 procentpunt lager ligt dan zes jaar geleden (zie WiskundE-brief 940).
Daarnaast zijn er gegevens van scholen in het voortgezet onderwijs die werken met het leerlingvolgsysteem van het Cito.
Bij de toetsen rekenen/wiskunde die kort na de start in leerjaar 1 worden afgenomen zien we voor de periode 2019-2022 een lichte daling.
Hierbij moet aangetekend worden dat de scores op het vwo de laatste drie jaren min of meer constant waren. 2)
Kort samengevat geen grote verschuivingen in advisering en samenstelling van het eerste leerjaar.
Het rekenniveau aan het begin van het voortgezet onderwijs lijkt wel wat gedaald te zijn.
gk
------------------------
1) 'mavo' wordt hier gebruikt als synoniem voor vmbo theoretische en gemengde leerweg, kort aangeduid met vmbo gt
2) bron: Ontwikkeling basisvaardigheden in het onderwijs. Voor eerdere jaren zijn mij geen gegevens bekend.
|
Vier π-dag bij TU Delft op 14 maart
Na een korte inleiding over het grote raadsel dat het getal π al sinds de oudheid is, neemt onze bevlogen π-specialist Jeroen Spandaw ons mee in een interactieve presentatie waarin π de hoofdrol heeft.
We nemen ruim de tijd om proefondervindelijk onverwachte verschijningen van π te ervaren en insπiratie op te doen voor de lespraktijk.
Vanaf 16:00 uur heten we u graag welkom met een drankje en we sluiten de feestelijke viering van π-dag af met een netwerkborrel die tot ongeveer 18:00 zal duren.
We kijken uit naar uw komst!
Meer informatie vindt u hier.
Wim Caspers, TU Delft
|
Geschiedenis van de Wiskunde deel II
Op π-dag, donderdag 14 maart 2024, organiseert de werkgroep mbo-hbo van de NVvW weer een online themabijeenkomst.
We zijn blij dat Roel van Asselt bereid is de historische excursie te vervolgen naar voorbeelden van het toepassen van wiskunde in contexten die interessant en motiverend zijn voor de wiskundelessen in het beroepsonderwijs.
Deze keer ligt het zwaartepunt op de periode vanaf de 17e eeuw.
De intentie is te laten zien hoe wiskunde een cruciale rol heeft gespeeld in allerlei praktische toepassingen.
Denk aan de ontdekking en ontwikkeling van de cycloïde in de dynamica, grafentheorie bij routing-vraagstukken of de principes en toepassing van de Fourier analyse.
Net als in deel I wordt ook nu de rode draad getrokken langs grote wiskundigen wiens ideeën de toepassingen hebben mogelijk gemaakt.
Om recht te doen aan dit onderwerp en aan onze gastspreker trekken we deze keer 90 minuten uit voor de themabijeenkomst, van 20:00 uur tot 21:30 uur.
U kunt zich aanmelden door te mailen naar christiaan.boudri@han.nl.
Uiterlijk 14 maart ontvangt u per mail de link naar de online bijeenkomst.
Christiaan Boudri
|
Inspiratiemiddag wiskunde
Op 15 maart aanstaande is er een Inspiratiemiddag op de TU Eindhoven.
Samen gaan we het gesprek aan over innovatief wiskundeonderwijs, het opleiden van een nieuwe generatie wiskundedocenten en voorbeelden uit de praktijk.
De Inspiratiemiddag wiskunde is voor wiskundeleraren, werkplekbegeleiders wiskunde en schoolopleiders.
De middag is op 15 maart van 12.30 tot 16.00 uur.
Hij begint met een lunch en eindigt met een borrel op de campus van de TU Eindhoven.
U kunt zich aanmelden voor 7 maart via dit formulier.
Voor meer informatie kunt u een een mail sturen aan Nathalie van der Wal ( n.j.v.d.wal@tue.nl).
|
FLOS wiskundesymposium 2024
Zin in een dag vol inspiratie, kennisdeling en boeiende ontmoetingen?
Op vrijdag 15 maart 2024 vindt van 12:00 uur tot 17:00 uur het zevende FLOS wiskundesymposium plaats.
Doel van dit symposium is om wiskundedocenten inhoudelijke en vakdidactische verrijking en bijscholing te bieden.
Fontys lerarenopleiding Sittard (FLOS) nodigt zowel docenten in opleiding als startende en ervaren docenten van harte uit deel te nemen aan het gevarieerde programma.
Laat u verrassen door de openingsspeech van de heer H. Hietbrink, bekend van de website www.fransvanschooten.nl.
Hij spreekt over de fascinerende wereld van vestingbouw en de wiskundige technieken die hierbij komen kijken.
Ontdek hoe deze historische context ons inzicht kan verbreden in de sinus-, cosinus- en tangensregels, en laat u meeslepen door de verhalen over onder andere Simon Stevin.
In de afsluitende keynote neemt L. Frans u mee op een reis door haar onderzoek naar verwondering in de wiskundeles.
Leer hoe u uw leerlingen kunt betoveren met de schoonheid van wiskunde en ontdek praktische tips om dit in de praktijk toe te passen.
Naast deze inspirerende lezingen kunt u deelnemen aan verschillende parallelsessies, waaronder:
- "Omslachtige bewijzen voor eenvoudige stellingen": Ontdek hoe Tristan Romijn het moeilijk doet, terwijl het eigenlijk makkelijk kan.
- "Wiskunde & Formule 1": Leer hoe wiskunde een rol speelde in het bijna onopgemerkte valsspelen van een team in 2019, gepresenteerd door Bart Gootzen.
- "Het wiskunde YouTube-kanaal Mathastic": Laat u inspireren door Joeri Moulen, de auteur van educatieve video's voor wiskunde, en ontdek hoe zijn kanaal uw leerlingen kan verrijken.
- "Controversiële discussies in (vak)didactisch wiskundeland": Ga met elkaar in discussie over onderwerpen waarvoor in de dagelijkse gang van zaken vaak te weinig tijd is.
U kunt zich tot en met dinsdag 12 maart 2024 inschrijven voor dit gratis symposium via deze link.
|
Conferentie over basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
Een van de moeilijkste dingen voor leerlingen is om te herkennen dat wat ze bij het ene vak leren eigenlijk hetzelfde is als iets dat ze bij een ander vak leren.
Docenten stellen dan ook regelmatig de vraag: hoe gaan andere scholen hiermee om?
Hoe krijgen we de leerlingen zo ver om bij economie of natuurkunde toe te passen wat ze bij wiskunde geleerd hebben?
NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 27 maart, samen met KNAG, Vecon en NVON, wederom de conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken.
Wiskunde is geen op zichzelf staand vak: de dingen die leerlingen bij wiskunde leren worden toegepast in heel veel andere vakken.
Tijdens deze conferentie worden u handvatten geboden om hiermee om te gaan op een manier die bij u en uw collega's past.
Voor deze conferentie is het noodzakelijk dat u met minimaal 2 docenten van uw school komt.
Een wiskundedocent en een docent van een ander vak, zoals bijvoorbeeld economie, natuurkunde, scheikunde, biologie of aardrijkskunde.
Samen gaat u, onder begeleiding, aan de slag met het leren van elkaars aanpak, u gaat kijken of u tot een gezamenlijke aanpak kunt komen die bij uw school en collega s past.
Doel is het onderwijs op uw school voor alle leerlingen herkenbaarder te maken.
Het resultaat van deze middag is een poster, speciaal voor uw school, die u in uw school, in uw klassen kunt ophangen.
De conferentie wordt wegens succes van de eerste edities in juni 2023 en januari 2024 opnieuw gehouden op 27 maart 2024.
Dus alle kans voor u en uw collega's om deel te nemen.
Programma |
|
15.00 15.10 uur |
Opening |
15.10 15.40 uur |
Basisvaardigheden, wat zijn het eigenlijk? |
15.50 16.45 uur |
Onderwijscafé om van elkaar te leren |
16.45 18.00 uur |
Werken aan de posters |
18.00 18.30 uur |
Diner |
18.30 19.30 uur |
Afwerking en conclusies |
De conferentie is in t Veerhuis te Nieuwegein.
Leden van de NVvW, VECON, KNAG en NVON betalen € 70,- en niet-leden betalen € 130,-.
De vierde collega van dezelfde school komt gratis.
Meld u via deze link aan, met tenminste een collega van een ander vak dan wiskunde.
|
Duurzaamheid: ook in de wiskundeles!
Duurzaamheidsthemas - zoals klimaat, energie of afval - worden op school vaak gekoppeld aan de bètavakken biologie en natuurkunde of aan maatschappijvakken.
Zelden komen ze aan bod in de wiskundelessen.
Dat lijkt een gemiste kans, want bij al deze themas spelen wiskundige modellen, data(bestanden), berekeningen en grafische representatie een belangrijke rol en daarbij is een kritische en onderzoekende houding van belang.
Onder het motto Lessen voor een hoopvolle toekomst vindt er op 12 april in Utrecht een conferentie over duurzaamheidsdidactiek plaats.
Onderdeel daarvan zijn een tweetal inspiratierondes.
In de wiskundeles
In de eerste ronde is er ook een workshop over duurzaamheid in de wiskundeles.
In deze workshop laten Marloes van Hoeve (Hogeschool Utrecht), Michiel Doorman en Monica Wijers (beiden Universiteit Utrecht) zien welke mogelijkheden er zijn om ook bij wiskunde aandacht aan duurzaamheid te besteden.
Ze bespreken voorbeelden van lesactiviteiten, doelen die hiermee kunnen worden bereikt en een aanpak om met dit soort maatschappelijk-wetenschappelijke vraagstukken in de klas om te gaan.
U kunt daarna meteen aan de slag met uw leerlingen.
Praktische informatie
De conferentie vindt plaats op vrijdag 12 april 2024 (hele dag) op de Hogeschool Utrecht.
U kunt hier het volledige programma bekijken.
De kosten voor deelname (inclusief lunch en borrel) bedragen € 99,- .
Als uw school een U-Talent partnerschool is hoeft er niets betaald te worden.
|
Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade
De uitslag van de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade is bekend.
Er hebben 310 scholen meegedaan met in totaal 6623 leerlingen.
De volgende leerlingen gaan door naar de tweede ronde: 323 leerlingen uit 5 vwo en 5 havo met 21 punten of meer, 367 leerlingen uit 4 vwo en 4 havo met 18 punten of meer en 308 leerlingen uit de onderbouw met 15 punten of meer.
De tweede ronde wordt op 15 maart gehouden op twaalf universiteiten.
De beste leerlingen bij de tweede ronde uit elke categorie, zon 130 in totaal, worden vervolgens uitgenodigd voor de finale aan de TU Eindhoven op 13 september.
De scholenprijs voor de beste school overall gaat naar het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindhoven.
De school met de beste onderbouwdeelnemers was het Driestar uit Gouda.
De scholenprijs meisjes is gewonnen door het Praedinius Gymnasium uit Groningen.
Tenslotte is er ook een scholenprijs voor de beste school die in de afgelopen drie jaar voor het eerst (weer) mee is gaan doen aan de Wiskunde Olympiade.
Deze scholenprijs gaat naar the British School uit Voorschoten.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en het verslag van de eerste ronde op www.wiskundeolympiade.nl.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl).
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacatures bij het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde
Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde is op zoek naar drie betrokken en enthousiaste onderzoekers met een hart voor onderwijs (2 PhDers en 1 postdoc).
We hebben momenteel vacatures voor onderzoek naar vernieuwingen binnen het reken-wiskundeonderwijs in het basisonderwijs, het vmbo of het mbo.
Voor meer informatie kunt u terecht op de vacaturepaginas:
|
Helpt u ons mee examens maken?
Centrale examens ontwikkelen we samen met docenten. Zo zorgen we ervoor dat examenopgaven goed aansluiten bij de onderwijspraktijk.
Voor het schooljaar 2024/25 zoeken wij docenten uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs voor
- wiskunde bb
- wiskunde A havo/vwo
- wiskunde B havo/vwo
We zoeken docenten met recente onderwijservaring aan eindexamenkandidaten in het betreffende vak en schooltype, met een flinke dosis creativiteit en talent voor analyseren en structureren. Kennis van digitaal (samen)werken in bijvoorbeeld Teams en kennis van vakgerichte software is een pre.
Informatie en reageren
Meer weten? Ga naar onze webpagina of neem vrijblijvend contact met ons op via wervingconstructeurs@cito.nl.
Heeft u interesse? Vul dan uiterlijk 29 februari 2024 het aanmeldingsformulier op de webpagina in.
|
Vacature vakdidactiek wiskunde, KU Leuven
Het Departement Wiskunde aan KU Leuven (België) heeft een vacature voor een hoogleraar of universitair docent in de wiskundedidactiek.
U ontwikkelt een onderzoeksprogramma met internationale uitstraling op het gebied van de wiskundedidactiek, publiceert hierover in wetenschappelijke tijdschriften en neemt deel aan internationale conferenties.
U verwerft onderzoeksgelden en begeleidt PhD-onderzoekers.
Binnen KU Leuven werkt u samen met onderzoekers in de vakdidactiek van andere vakken.
U bouwt eveneens contacten uit met wiskundedidactici in het buitenland.
U verzorgt onderwijs van hoge kwaliteit in de wiskundedidactiek binnen de educatieve master in de wetenschappen en technologie, die op meerdere campussen georganiseerd wordt.
U bent ook mede verantwoordelijk voor deze opleiding als geheel.
Voor meer informatie kunt u terecht op deze vacaturepagina.
|
Advertenties
1e graads bevoegdheid halen?
|
Webinar: Examentraining met Meester Mo
Ontdek tijdens dit webinar op donderdag 7 maart hoe u een krachtige examentraining kunt verzorgen voor uw examenleerlingen.
Mohamed Laznasni, beter bekend als Meester Mo op Youtube en NOS Stories, geeft Wiskunde-examentraining.
Hij laat u zien hoe het opbouwen van vertrouwen centraal staat in het voorbereidingsproces.
Ook geeft hij praktische tips en inzichten om uw aanpak te optimaliseren en er is ruimte om vragen te stellen.
|
Pilot examenvoorbereiding vmbo-gt
Deze week verschijnt de pilotkatern Examenvoorbereiding uit KERN Wiskunde vmbo-gt 4.
De examenvoorbereiding bestaat uit vijf onderdelen, waarmee leerlingen zich op afwisselende manieren voorbereiden op het centraal eindexamen.
Bent u benieuwd naar dit unieke lesmateriaal of wilt u met uw leerlingen vmbo-gt de examenvoorbereiding van KERN Wiskunde uitproberen?
Neem contact op met Inge Lever.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
Via de Math4all website kunt u bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samenstellen en toetsen genereren. Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Wilt u meer maatwerk voor uw school, dan betaalt u een kleine vergoeding.
U kunt dan eigen materiaal toevoegen en verregaande keuzes maken zoals werken naar een meer probleemgestuurde lesaanpak, etcetera.
Of waardeert u de filosofie van Math4all en wilt u inhoudelijk bijdragen? Vrijwilligers zijn altijd welkom.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2024.
|
|
|
Ontdek de NumWorks grafische rekenmachine in 2024!
Heeft u al een testexemplaar van de NumWorks grafische rekenmachine, maar bent u er nog niet aan toegekomen om alle functionaliteiten hiervan te ontdekken? Plan dan
een demonstratie in, waarin we samen door de functionaliteiten lopen!
Wilt u de NumWorks eerst uitproberen?
Vraag uw gratis testexemplaar dan gemakkelijk aan via onze website!
Mochten er vragen zijn,
stuur dan een mailtje naar Martijn.
|
|
|
Rekenen bij alle vakken met Texas Instruments!
Een krachtige rekenmachine voor bij alle vakken: dat is de TI-30XB MultiView™.
Met deze wetenschappelijke rekenmachine doen leerlingen eenvoudige berekeningen én kunnen ze wetenschappelijke en statistische functies berekenen.
Ook ideaal om te gebruiken naast laptops in de klas bijvoorbeeld.
Docenten krijgen er gratis TI-SmartView™ Emulatorsoftware bij.
Handig om de rekenmachine op het digibord in de klas te tonen.
Bekijk ook zeker de nieuwe instructievideos die we nog verder aanvullen!
Bekijk hier meer informatie.
|
|
|
Eindexamens voorbereiden met BES Examenhulp
Met het theorie- en oefenboek van BES Examenhulp kunnen vwo-leerlingen zich uitermate goed voorbereiden op het wiskunde A eindexamen.
De meerwaarde van BES Examenhulp is:
- Overzichtelijk
- Gelijke indeling theorie- en oefenboek
- Per onderwerp gesorteerd
- Verhelderende voorbeeldopgaven in theorieboek
- CvTE-uitwerkingen aangevuld met toelichtende denk- en rekenstappen in oefenboek
Stuur een mailtje naar info@besexamenhulp.nl met een verzendadres en ontvang uw gratis inkijkexemplaren.
David Soet en Jelmer Dekker - BES Examenhulp
|
|
|
Nieuwe 13e editie voor vmbo bovenbouw
Werkt u in de vmbo bovenbouw met Getal & Ruimte of Moderne Wiskunde?
Dan kunt u vanaf komend schooljaar met de nieuwe 13e editie werken.
Vraag nu vast een gratis beoordelingspakket aan en u bent optimaal voorbereid.
|
|
|