nummer 944, 4 februari 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Schoolexamencijfers havo/vwo behoorlijk gedaald
Terwijl er hard wordt gewerkt aan nieuwe eindexamenprogramma's wiskunde voor havo/vwo is het lastig om een goed beeld te krijgen van de ervaringen met de huidige programma's.
Vanaf 2017 (havo) of 2018 (vwo) zijn de eindexamens gebaseerd op de (toen) nieuwe programma's, tot stand gekomen met een belangrijke inbreng van de commissie Toekomst Wiskunde Onderwijs (cTWO).
Vooral door de diverse coronamaatregelen in de afgelopen jaren is het lastig om een goed beeld te krijgen van de resultaten bij de nieuwe examenprogramma's.
De eerste paar jaar dat een nieuw programma geëxamineerd wordt staan in het teken van gewenning, ook aan de wijze waarop de stof getoetst wordt tijdens het CE.
Deze gewenningsperiode was nauwelijks voorbij toen er van alles veranderde.
In 2020 was er geen centraal examen en de jaren die daarop volgden waren er allerlei speciale maatregelen.
Die maatregelen werden vooral ingegeven door de verwachting dat de examenkandidaten zich minder goed hadden kunnen voorbereiden, bijvoorbeeld door lesuitval en gedwongen afstandsonderwijs.
Centrale examens
Zoals in WiskundE-brief 936 aan de orde is gekomen, zitten de gemiddelde cijfers bij de centrale examens voor de diverse wiskundevakken sinds kort weer wat in de lift.
Deze cijfers zijn echter door de Normeringstermen behoorlijk te beïnvloeden.
Als we kijken naar de scores (zie WiskundE-brief 934) zien we een licht herstel, na jaren van teruggang.
Om het beeld wat vollediger te krijgen is het zinnig om ook naar de schoolexamencijfers te kijken.
Schoolexamens
Daarbij is het goed te weten dat wat getoetst wordt bij het schoolexamen niet helemaal overeenkomt met wat in het centraal examen aan de orde komt.
Zo wordt statistiek op het vwo bij wiskunde A en C, uitsluitend getoetst in het schoolexamen.
Op de havo komen onder andere telproblemen en verandering, en statistiek met ICT niet aan de orde op het centraal examen bij wiskunde A.
Bij wiskunde B is de overeenkomst tussen SE en CE groter.
Het beeld is duidelijk. Tot 2020 was bijna overal sprake van een lichte stijging van de gemiddelde cijfers, daarna een duidelijke teruggang die het afgelopen jaar tot stilstand lijkt te komen.
Als we de gemiddelden van 2023 vergelijken met die van vijf jaar daarvoor, zien we een daling van rond de 0,1 cijferpunt.
Dat is niet dramatisch, maar wel substantieel.
Verschuivingen
Zoals ook in WiskundE-brief 936 aan de orde kwam, is er tevens sprake van een aanzienlijke verschuiving bij de wiskundekeuzes.
Wiskunde B wordt veel minder gekozen de laatste jaren.
Op het vwo had wiskunde B in 2019 nog een 'marktaandeel' van bijna 51%.
Vier jaar later was dat nog geen 46%. Wiskunde A groeide intussen van 47% naar meer dan 52%.
Op de havo was de verschuiving nog sterker.
Wiskunde B daalde in vijf jaar van bijna 26% naar 20%.
Wiskunde A profiteerde hiervan. In 2023 was het aandeel bijna 72%. Maar ook de groep die een havo-examen zonder wiskunde deed, groeide sterk: van minder dan 6% naar ruim 8%.
De aanleiding voor het opzetten van een nieuwe vakkenstructuur was een aantal knelpunten.
Het lijkt erop dat er de laatste jaren nieuwe bij gekomen zijn.
gk
|
Havo wiskunde B: probleemanalyse en aanpak
Lesgeven in wiskunde B aan havo 4 en havo 5 stuit op talloze uitdagingen.
Is er te veel lesstof?
Is de stof te moeilijk?
Gaat het te snel?
In WiskundE-brief 916 vroeg Theo Nijboer wat er mis gaat en wat de ervaringen van andere docenten zijn.
Om dit te onderzoeken volgde in WiskundE-brief 928 de oproep een enquete in te vullen.
In een serie blogs zijn deze week de resultaten bekend gemaakt van deze enquête en van gesprekken met docenten hierover.
Over de inhoud van het lesprogramma zijn de docenten eigenlijk best tevreden, net als over de gebruikte lesmethoden.
Ook over de examenopgaven bestaat tevredenheid; ze sluiten goed aan op het lesprogramma.
Wel menen ze dat het programma wat aantrekkelijker en praktischer mag zijn, meer gericht op havo-leerlingen.
Verder zouden de examenopgaven wat meer mogen aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Op zich worden alle domeinen uit het programma passend gevonden, maar de breedte is groot en de diepgang beperkt.
Overvol
De blogs lezend komt wel het beeld naar voren van een overvol programma, met bovendien te weinig eigen identiteit. Het wordt wel vwo light genoemd, maar dan in 1½ in plaats van 2½ jaar.
Voor herhaling en examentraining is eigenlijk onvoldoende tijd.
Gezien het overvolle programma willen sommige docenten onderzoeken welke onderdelen uit de methode achterwege gelaten kunnen worden.
Ook zijn er klachten over te weinig lesuren per week, te korte lesuren of veel lessen in blokuren op ongunstige tijdstippen.
Niet goed voorbereid
Leerlingen die wiskunde B kiezen, waren in de onderbouw in het algemeen vrij goed in wiskunde en hoefden zich daarvoor betrekkelijk weinig in te spannen.
Als zij in 4 havo dan toch echt aan de bak moeten, dringt dat vaak pas laat door.
Ze komen op achterstand en er is weinig gelegenheid om dat weg te werken.
In het algemeen is de voorbereiding in 3 havo onvoldoende en de aansluiting vanuit het vmbo wordt ronduit slecht genoemd.
Wel wordt waardering geuit voor de persoonlijke groei en examenervaringen van leerlingen die van het vmbo komen.
Aantrekkelijker
De eindexamencijfers bij wiskunde B havo zijn de laatste jaren behoorlijk laag (zie WiskundE-brief 934).
Bovendien kiezen steeds minder leerlingen op de havo voor wiskunde B.
In een paar jaar is het aandeel gedaald van ruim 25% naar 20% ( WiskundE-brief 936).
Vooral dat laatste vraagt om initiatieven om het vak aantrekkelijker te maken.
Daar zijn genoeg ideeën voor, zoals denkactiverende werkvormen, waarbij leerlingen bijvoorbeeld samen opgaven op whiteboards maken en de wiskunde ontdekken.
Ook meer succeservaringen werken motivatieverhogend.
Maar door het overvolle programma is het erg lastig dit in de praktijk te brengen.
In de blogs wordt de hoop uitgesproken dat er met de herziening van de examenprogramma's weer wat meer ruimte komt.
Meer informatie
Op de website van de NvvW kunt u meer lezen. In een serie van vijf blogs komen na een introductie de enquêteresultaten aan de orde, waarna dieper wordt ingegaan op drie thema's: aansluiting vanuit de onderbouw, plezier in het vak wiskunde en waardering van het examenprogramma.
|
ICT bij centrale examens
Het ziet er naar uit dat de positie van de grafische rekenmachine bij de centrale examens havo/vwo voorlopig ongewijzigd blijft.
Mogelijk gaat er bij de invoering van de nieuwe programma's wat veranderen, maar daarover valt nog weinig te melden.
Het is alweer meer dan een jaar geleden dat er een bericht was over een mogelijk alternatief voor de GR (zie WiskundE-brief 919).
Het stukje eindigde met de zin "Nog even geduld alstublieft...".
Dat geduld lijkt verder op de proef te worden gesteld.
Vorige maand meldde het College voor Toetsen en Examens een vacature voor de commissie ict havo/vwo.
Het gaat, zo blijkt, om "een door het CvTE nieuw opgerichte commissie", bestaande uit 5 personen.
Tot het takenpakket hoort uitdrukkelijk het beoordelen van eventuele nieuwe merken en typen grafische rekenmachines en van updates van reeds toegestane typen.
Daarnaast gaat het onder meer om:
- Opstellen van een lijst van technische en inhoudelijke eisen waaraan een GR of ICT-hulpmiddel moet voldoen
- Verkennen van mogelijkheden van een GR als applicatie bij centrale examens
- Adviseren van vakvernieuwingscommissie over inzet van ICT bij centrale examens
"Nog even ...."
gk
|
Profielwerkstukprijs Pythagoras
Heeft een van uw leerlingen een profielwerkstuk gemaakt over wiskunde?
Stuur het dan op naar de redactie van Pythagoras!
Pythagoras looft drie prijzen uit voor het beste wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar.
De prijzen zijn 250, 125 en 75 euro, en bij voldoende kwaliteit een artikel in Pythagoras.
Benieuwd naar de winnares van vorig jaar?
Zij schreef een artikel in Pythagoras over het onderwerp van haar profielwerkstuk:
derdegraadsvergelijkingen oplossen met origami!
De wedstrijd is als volgt georganiseerd: universitaire wiskundigen uit verschillende vakgebieden selecteren maximaal drie profielwerkstukken.
De auteurs van deze profielwerkstukken houden een presentatie van tien minuten op het Nederlands Mathematisch Congres 2024, dat gehouden wordt in De Werelt te Lunteren. De presentatie is op woensdagmiddag 3 april. De eerste, tweede en derde prijs worden daar door middel van een stemming onder de jury en het publiek bepaald.
Er is altijd veel belangstelling voor het eindresultaat, dus wij plaatsen de profielwerkstukken in elk geval op onze website.
Door deelname geeft de leerling hiervoor toestemming.
We ontvangen profielwerkstukken graag als pdf.
U kunt het werkstuk, met naam, adres en school, sturen naar profielwerkstuk@pyth.eu.
Inzendingen moeten uiterlijk 1 maart 2024 binnen zijn.
Roosmarij Vanhommerig, hoofdredactrice Pythagoras
|
KNAW Onderwijsprijs
Dit is dé prijs voor buitengewone vwo-profielwerkstukken in het Koninkrijk der Nederlanden. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen beloont wetenschappelijk getalenteerde leerlingen, hun begeleidend docenten en scholen sinds 2008 met de KNAW Onderwijsprijs.
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor vwo-profielwerkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek.
Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan twaalf buitengewone vwo-profielwerkstukken. Per profiel worden drie werkstukken beloond.
Vakdidactici, lerarenopleiders en wetenschappers beoordelen de originaliteit, de (vak-)inhoudelijke opzet van het onderzoek, de informatieverwerking en conclusie in relatie tot de onderzoeksvraag én de verslaglegging en presentatie.
De inzendtermijn voor dit schooljaar loopt tot en met vrijdag 8 maart 2024, 23.59 uur.
De prijsuitreiking vindt plaats op 25 juni 2024 in Amsterdam.
Meer informatie kunt u vinden op deze pagina.
|
Docentennetwerk wiskunde Utrecht
Op maandag 4 maart vindt er weer een bijeenkomst plaats van het wiskundedocentennetwerk, georganiseerd door de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Deze bijeenkomst biedt een uitgelezen kans om collega's te ontmoeten en ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Iedereen is van harte uitgenodigd voor deze bijeenkomst, in het bijzonder voormalig studenten van de lerarenopleidingen wiskunde aan de HU en de UU. We vinden het belangrijk om te fungeren als een netwerk voor onze alumni.
Andere lessen?
Steeds meer scholen gaan over op een ander rooster, met minder reguliere lessen en meer mogelijkheden voor leerlingen om zelf te kiezen. Wat betekent dat voor het vak wiskunde? Laten we eens uitwisselen: aantal minuten wiskunde per week, aantal contactmomenten per week en hoe daarmee om te gaan, invulling van de keuze-uren voor wiskunde etcetera. En na uitwisselen komt natuurlijk inspireren!
Een nieuwe kijk op de afgeleide
In het Engels wordt "rate of change" gebruikt, waar wij Nederlandstaligen praten over het 'differentiaalquotiënt'.
In "rate of change", letterlijk vertaald 'veranderingsverhouding', zit echter een betekenis die in het Nederlandse onderwijs wellicht meer aan de orde zou moeten komen.
In een workshop gaan we in op deze betekenis en hoe die mooi geïllustreerd kan worden met pijlendiagrammen.
Praktisch
De bijeenkomst is op maandag 4 maart van 16:00 tot 20:00 op de Hogeschool Utrecht.
Deelname is gratis voor docenten van U-talentpartnerscholen.
Van anderen wordt een bijdrage van 25 euro gevraagd. Inschrijven kan via de link op de website van U-talent.
Meer informatie via Rogier Bos ( r.d.bos@uu.nl) of Marloes van Hoeve ( marloes.vanhoeve@hu.nl).
|
De wereld van het aller-allerkleinste
In 2024 vindt de twintigste editie van de Bètapartnersconferentie plaats.
Het centrale thema is deze keer het onderwerp 'De wondere wereld van het aller-allerkleinste'.
De dag start met een nieuw onderdeel: 'De paradepaardjes'. Er zijn allerlei experimentjes en lesmaterialen opgesteld ter inspiratie.
Bij de keynote duiken we in de de allerkleinste schakelingen op chips, die bijdragen aan ontwikkelingen zoals 5G, wifi en bluetooth.
In de inspiratiesessies wordt ingegaan op onderwerpen zoals microplastics, infinitesimalen, quantumtechnieken, DNA en het bodemmicrobioom. Speciaal op wiskunde gericht zijn Scaffolden van kleine heterogene groepen die over wiskunde discussiëren in ronde 1, en Infinitesimalen, die zijn pas klein! in ronde 2.
De conferentie vindt plaats op 21 maart 2024 op het Bertrand Russell college in Krommenie.
Hier vindt u de beschrijvingen van de sessies.
Alle informatie staat op de website en daar kunt u zich ook inschrijven. De conferentie is gratis voor leden en kost € 100 voor anderen.
|
Prioriteitenspel beleid rekenen en wiskunde
SLO heeft een nieuw prioriteitenspel voor beleidsvorming bij rekenen en wiskunde gepubliceerd.
De naam is wat misleidend, want het gaat eerder om een gesprekshandvat dan om een spel.
De uitspraken op de kaartjes bieden aanknopingspunten om met elkaar in gesprek te gaan over visie op het reken- en wiskundeonderwijs.
Op een groot vel papier ontstaan vier kwadranten vanuit de assen hoe goed in orde en hoeveel invloed.
De pdf bevat kaartjes met uitspraken. Het team bespreekt elk kaartje en deelt deze in het kwadrant in.
De onderwerpen die volgens het team niet goed in orde zijn en waar men wel veel invloed op heeft, zijn dus van de hoogste prioriteit om aan te pakken. De gespreksleider gaat na afloop na of die zaken voldoende geborgd zijn.
Eén van de uitspraken is: "We stellen vragen die aanzetten tot nadenken, redeneren en leren."
Het prioriteitenspel is dus vooral een handvat voor een team dat in gesprek wil zijn over de prioriteiten binnen het reken-
en wiskundebeleid. Wanneer alle kaartjes gebruikt worden, duurt het gesprek ongeveer 1,5 tot 2 uur.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Helpt u ons mee examens maken?
Centrale examens ontwikkelen we samen met docenten. Zo zorgen we ervoor dat examenopgaven goed aansluiten bij de onderwijspraktijk.
Voor het schooljaar 2024/25 zoeken wij docenten uit de bovenbouw van het voortgezet voor
- wiskunde bb
- wiskunde A havo/vwo
- wiskunde B havo/vwo
We zoeken docenten met recente onderwijservaring aan eindexamenkandidaten in het betreffende vak en schooltype, met een flinke dosis creativiteit en talent voor analyseren en structureren. Kennis van digitaal (samen)werken in bijvoorbeeld Teams en kennis van vakgerichte software is een pre.
Informatie en reageren
Meer weten? Ga naar onze webpagina of neem vrijblijvend contact met ons op via wervingconstructeurs@cito.nl.
Heeft u interesse? Vul dan uiterlijk 29 februari 2024 het aanmeldingsformulier op de webpagina in.
|
Vacature vakdidactiek wiskunde, KU Leuven
Het Departement Wiskunde aan KU Leuven (België) heeft een vacature voor een hoogleraar of universitair docent in de wiskundedidactiek.
U ontwikkelt een onderzoeksprogramma met internationale uitstraling op het gebied van de wiskundedidactiek, publiceert hierover in wetenschappelijke tijdschriften en neemt deel aan internationale conferenties.
U verwerft onderzoeksgelden en begeleidt PhD-onderzoekers.
Binnen KU Leuven werkt u samen met onderzoekers in de vakdidactiek van andere vakken.
U bouwt eveneens contacten uit met wiskundedidactici in het buitenland.
U verzorgt onderwijs van hoge kwaliteit in de wiskundedidactiek binnen de educatieve master in de wetenschappen en technologie, die op meerdere campussen georganiseerd wordt.
U bent ook mede verantwoordelijk voor deze opleiding als geheel.
Voor meer informatie kunt u terecht op deze vacaturepagina.
|
Vacature Toetsdeskundige wiskunde centrale examens
Lijkt het u leuk om samen met ervaren docenten uit een constructiegroep de centrale examens voor wiskunde vmbo en/of havo/vwo te maken?
Heeft u ervaring als wiskundedocent met examenklassen en wilt u bijdragen aan een zo hoog mogelijke kwaliteit van de examens? Werkt u graag samen met collegas, maar ook met opdrachtgevers en externe specialisten? Dan is werken als toetsdeskundige wiskunde bij Cito wellicht iets voor u!
Het gaat om een baan van 16-36 uur per week.
Kijk voor meer informatie op deze pagina.
Solliciteren kan tot 5 februari.
|
Advertenties
Aanstaande woensdag docentenmiddag in Meppel
Laatste plekken voor de gratis docentenmiddag van KERN Wiskunde.
Benieuwd naar de methode KERN Wiskunde? Of wilt u ervaringen uitwisselen?
Kom woensdag 7 februari naar de docentenmiddag van KERN Wiskunde in Meppel! Het programma start om 16.00 uur.
Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materiaal bekijken. Ga geïnspireerd, met een goed gevulde maag en een goodiebag naar huis.
Bekijk het programma en meld u nog snel aan voor de docentenmiddag op woensdag 7 februari in Meppel.
|
|
|
Workshop Texas Instruments technologie
Studiedag invullen? Boek een workshop Texas Instruments technologie!
Bent u bezig met de invulling van een studiedag? De medewerkers van Texas Instruments verzorgen graag een workshop op maat bij u op school! Daarbij krijgen al uw collegas inzicht hoe ze technologie in de les kunnen inzetten. Ook kunt u kiezen om de focus te leggen op programmeren in de klas. Overleg met onze docenten Frank van den Berg en Ludovic Wallaart over uw ideale studiedag!
Meer weten? Stuur een e-mail aan Ludovic Wallaart. l-wallaart@ti.com
|
|
|
Aan de slag met Math4all
Via de Math4all website kunt u bij alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo zelf readers samenstellen en toetsen genereren. Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experimenteren.
Wilt u meer maatwerk voor uw school, dan betaalt u een kleine vergoeding.
U kunt dan eigen materiaal toevoegen en verregaande keuzes maken zoals werken naar een meer probleemgestuurde lesaanpak, etcetera.
Of waardeert u de filosofie van Math4all en wilt u inhoudelijk bijdragen? Vrijwilligers zijn altijd welkom.
Interesse?
Neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2024.
|
|
|
Eindexamens voorbereiden met BES Examenhulp
Met het theorie- en oefenboek van BES Examenhulp kunnen vwo-leerlingen zich uitermate goed voorbereiden op het wiskunde A eindexamen.
De meerwaarde van BES Examenhulp is:
- Overzichtelijk
- Gelijke indeling theorie- en oefenboek
- Per onderwerp gesorteerd
- Verhelderende voorbeeldopgaven in theorieboek
- CvTE-uitwerkingen aangevuld met toelichtende denk- en rekenstappen in oefenboek
Stuur een mailtje naar info@besexamenhulp.nl met een verzendadres en ontvang uw gratis inkijkexemplaren.
David Soet en Jelmer Dekker - BES Examenhulp
|
|
|
Voordeligste GR volgend schooljaar
De voordeligste GR voor volgend schooljaar
Bij NumWorks willen we de beste grafische rekenmachine voor de beste prijs leveren.
Daarom is de NumWorks beschikbaar voor € 89,99 op onze website.
En met onze groepsbestellingen kopen leerlingen en ouders de grafische rekenmachine voor slechts € 79,99.
Mochten er vragen zijn, stuur dan een mailtje naar Martijn.
|
|
|
Lancering nieuw platform bettermarks
|
Volgend schooljaar (2024-25) introduceert bettermarks een nieuw platform voor onze vmbo wiskundemethode, met een geheel nieuwe opzet en innoverende functionaliteiten!
In het kader van deze lancering bieden wij alle scholen in Nederland de mogelijkheid om onze nieuwe methode een jaar lang kosteloos in te zetten. Meer nieuws volgt de komende weken en maanden.
Geïnteresseerd in het nieuwe platform en de mogelijkheden?
Vul uw contactgegevens hier in en wordt als eerste op de hoogte gebracht van alle ontwikkelingen.
|
|
|
|