nummer 937, 8 oktober 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Zorgelijke verschillen?

Ooit was er veel aan­dacht voor het onder­werp meisjes en wiskun­de. De laatste decen­nia lijkt dat een stuk minder. Meisjes doen het over het alge­meen beter dan jongens in het voortge­zet onder­wijs en met wiskun­de komt het ook wel goed, zo lijkt de stem­ming. Als we kijken naar de scores op de centra­le examens blijken ver­schil­len tussen tussen manne­lij­ke en vrouwe­lij­ke kandida­ten echter niet alleen hardnek­kig. Ze nemen de laatste paar jaar ook nog toe.
Bij de centra­le eindexa­mens wiskun­de scoren vrouwe­lij­ke kandida­ten meestal een paar procent­punt lager dan hun manne­lij­ke collega's. Bij de schoolexamens is het beeld anders, maar we kijken nu even alleen naar de centra­le schrif­telij­ke examens1). Een paar procent­punt lijkt mis­schien niet veel, maar een procent­punt komt neer op bijna 0,1 cijfer­punt. En een paar tienden ver­schil in gemid­deld cijfer bij zulke grote groepen is aanzien­lijk. Het beeld wisselt van jaar tot jaar en is voor elk wiskun­de­vak weer anders. Toch lijkt er de laatste jaren een trend te zien, de scores van de vrouwe­lij­ke kandida­ten blijven steeds meer achter. De grafiek hieron­der laat dat zien.
Het beeld wordt mis­schien nog wat duide­lij­ker wanneer we de gemid­del­den van laatste drie jaar verge­lij­ken met die van de drie jaar vóór 2020, toen er geen cen­traal examen werd afgeno­men vanwege Corona.
Een van de zaken die opvalt, is dat vooral op het vwo de situa­tie ver­slech­terd is. Dat geldt ook voor wiskun­de C, een vak dat veel meer door meisjes dan door jongens wordt gekozen. Op de havo is daaren­te­gen bij wiskun­de A het ver­schil kleiner gewor­den.
Oorza­ken
De vraag naar moge­lijk oorza­ken is lastig te beant­woor­den. Heeft het iets met corona te maken? Is gevoe­lig­heid voor stress een factor? Zijn de examens anders gewor­den? In ieder geval lijkt het me verstan­dig dat er weer wat meer aan­dacht komt voor deze ver­schil­len.
gk
-------------------------
1) De in dit in dit artikel genoem­de cijfers zijn geba­seerd op de via WOLF inge­stuur­de gege­vens van het eerste tijdvak van het CSE. Die worden door het Cito ver­werkt in de Toets- en item analy­ses (Tia). Van vmbo BB en KB ontbre­ken gege­vens, omdat die examens voor het overgro­te deel digi­taal worden afgeno­men.

 

Praktische opdrachten, een slechte gewoonte?

Hoewel de leerdoe­len in de onder­bouw en de eindter­men in de boven­bouw geen directe aanlei­ding geven voor prakti­sche opdrach­ten als toets­vorm, wordt in SLO-publica­ties wel vaak gerefe­reerd aan prakti­sche opdrach­ten als moge­lijk­heid om sommige, wat algeme­ne­re leerdoe­len handen en voeten te geven. Bij veel scholen zijn ze een vast onder­deel van het jaar­lijk­se wiskun­depro­gram­ma. Velen zijn ervan over­tuigd dat deze prakti­sche opdrach­ten (verder PO's) een belang­rijk leermo­ment zijn voor leerlin­gen. Maar welk doel hebben we voor ogen? Berei­ken we dat doel ook? En hoe goed werkt een prakti­sche op­dracht nu eigen­lijk bij wiskun­de?
In de wiskun­deles­sen willen we leerlin­gen meer leren dan alleen de wiskun­dedoe­len. Zo leren leerlin­gen op school onder andere wat sociaal wense­lijk gedrag is, hoe u in een groep samen­werkt en op welke manier u informa­tie kri­tisch kunt bekij­ken. Een deel van deze niet-wiskun­di­ge doelen staat zelfs beschre­ven in de voorge­schre­ven einddoe­len. Prakti­sche opdrach­ten worden hier­voor vaak ingezet. Toch is voor deze doelen echt geen prakti­sche op­dracht nodig, want aan deze doelen wordt ook 'onge­merkt' tijdens de lessen gewerkt. Voor dit type doelen is vaak niet goed aan te geven wanneer ze bereikt zijn. Op welk niveau moet de leer­ling bijvoor­beeld kunnen samen­wer­ken. Een (toets)cijfer is dan ook geen passend middel om na te gaan in hoever­re de doelen bereikt zijn door de leer­ling.
Met welk doel?
Zijn er dan andere doelen die het best te behalen zijn via een becij­fer­de PO? Dat is eigen­lijk maar zeer de vraag. Afwisse­ling in stofont­dek­king of -verwer­king kunt u ook goed berei­ken door regelma­tig ver­schil­len­de werkvor­men te gebrui­ken, zonder hier direct een toetsmo­ment van te maken. Aan het op een andere manier met wiskun­de bezig zijn hoeft juist geen cijfer te hangen, want een goede werk­vorm of 'prakti­sche' op­dracht maakt leerlin­gen vanzelf enthou­si­ast! Eigen­lijk zie ik maar weinig doelen waar­voor een PO bij uitstek ge­schikt is, ik denk dan met name aan ICT-doelen, zoals het werken met bepaal­de softwa­re, en het gebruik van wiskun­de in prak­tijksi­tua­ties. De volgor­de eerst doel, dan middel mis ik vaak in de discus­sie. Soms lijkt het middel (PO) al vast te staan en wordt daarna een doel daarbij gezocht.
Het werkt niet...
Een belang­rijk nadeel van een prakti­sche op­dracht is dat het beoorde­len niet alleen veel tijd kost, maar ook lastig 'eerlijk' te doen is. Rubrics worden vaak als hulp bij de beoorde­ling ge­bruikt, maar die laten vaak veel ruimte voor subjec­tivi­teit. Zelfs als een PO wel goed te beoorde­len is, is het nog zeer de vraag of het een efficiënte manier van leren en toetsen is. Leerlin­gen steken vaak zo veel tijd in de lay-out en andere bijza­ken, dat het ten koste gaat van de inhoud. Bereikt u dan wel uw doel? Wat dat doel ook was...
Wat mij nog het meest tegen­staat: er zijn altijd leerlin­gen die het gevraag­de wiskun­deni­veau niet kunnen berei­ken en stee­vast onvol­doen­des halen, maar met (hulp bij) een PO opeens een 9 halen en daar­door over kunnen naar het volgen­de jaar. Geeft dit hoge cijfer dan aan dat zo'n leer­ling zijn gebrui­kelij­ke niveau voor wiskun­de is ontste­gen?
Tot slot is het doel van een toetsmo­ment over het alge­meen om vast te stellen hoe een leer­ling ervoor staat in zijn kennis en ontwik­ke­ling over een bepaald wiskun­dig onder­werp. Aange­zien prakti­sche opdrach­ten meestal niet indivi­du­eel gemaakt worden, maakt dat het lastig om te kijken hoe een leer­ling er echt voor staat.
...of toch wel?
Er zijn natuur­lijk uitzon­derin­gen. Er zijn scholen met een leer­lijn in PO's door de jaren heen. Zo bouwt een leer­ling bijvoor­beeld tijdens 6 PO's in de 6 jaren van het vwo kennis op om in het examen­jaar een dege­lijk wiskun­dig onder­zoeks­ver­slag te kunnen schrij­ven. Zo'n leer­lijn kan dan geba­seerd zijn op prakti­sche toepas­sin­gen van de statis­tiek voor wiskun­de A/C'ers en in het geval van wiskun­de B op het bewij­zen van meetkun­di­ge of algebraïsche stellin­gen. Toch lijkt het meer uitzon­de­ring dan regel dat er binnen een wiskun­devak­groep zo goed is nage­dacht over de doel­stel­ling van prakti­sche opdrach­ten.
Laten we stoppen met prakti­sche opdrach­ten uit gewoon­te. Is een PO wel de beste manier om de beoogde doel­stellin­gen te berei­ken? Is het de hoeveel­heid werk (van leerlin­ge en docent) wel waard?
mw

 

Gestegen cijfers en gedaalde deelname

WiskundE-brief 936 opende met twee artike­len over de wiskun­de-eindexa­mens. Het eerste over de cijfers behaald op het cen­traal examen, het tweede over de deelna­me. Het eerste artikel bevat een lijndia­gram over het weer lang­zaam stijgen­de cijfer en de tweede over het dalende aantal examen­leerlin­gen. Die twee hebben wel met elkaar te maken, denk ik.
Ik denk dat leerlin­gen bij wiskun­de, meer dan bij andere vakken, hun onder­liggen­de kennis en vaardig­he­den op orde moeten hebben. Ik zeg vaak dat als een leer­ling bij geschie­de­nis een onvol­doen­de haalt voor de Eerste Wereld­oor­log, hij of zij prima een voldoen­de kan halen voor de Tweede. Ik laat bij mijn eerste les altijd een omge­keer­de pirami­de zien: leerlin­gen hebben altijd vorige wiskun­de nodig. Mist er een blokje, dan kunnen ze moeilij­ker verder bouwen. Daar hebben ze last van.
Veel vaardig­he­den nodig
Daar­naast denk ik dat bij wiskun­de een beroep gedaan wordt op het volle spec­trum aan vaardig­he­den: begrij­pend lezen, nauwkeu­rig­heid, abstra­he­rend vermo­gen, volge­hou­den aan­dacht enzo­voort. Dit zijn vaardig­he­den die al een paar jaar onder druk staan, waar­door steeds meer leerlin­gen wiskun­de een lastig vak vinden. Wiskun­de als lakmoes­proef: zijn er op deze gebie­den proble­men of achter­stan­den, dan komen ze bij wiskun­de direct aan het licht.
Vragen
Aan de andere kant zien we dus een stij­gend eindcij­fer. Kiezen dan steeds meer leerlin­gen geen wiskun­de, omdat ze het lastig vinden en een laag cijfer willen voorko­men? Moeten we willen dat meer leerlin­gen weer wiskun­de gaan kiezen of zijn we blij met het stijgen­de gemid­del­de van de groep die het wel kiest?
Gerhard Borger
Vecht­dal College, Harden­berg

 

Conceptkerndoelen rekenen en wiskunde opgeleverd

 
Op 28 septem­ber nam demissi­o­nair minis­ter Mariël­le Paul de concept­kerndoe­len Neder­lands en rekenen en wiskun­de in ont­vangst. Een jaar nadat het ministe­rie van OCW aan SLO op­dracht gaf om samen met het onder­wijs­veld nieuwe kerndoe­len te ontwik­ke­len. In 2024 worden de concept­kerndoe­len eerst be­proefd op bruik­baar­heid in de onder­wijs­prak­tijk. Naar verwach­ting worden ze in 2025 defini­tief vastge­legd in wetge­ving en gepubli­ceerd.
Wat moeten leerlin­gen kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwas­se­ne – actief mee te kunnen doen in de samenle­ving? Maat­schappe­lijk is er veel aan­dacht voor het verster­ken van de basis­vaardig­he­den. Om die reden is het een politie­ke afwe­ging geweest om eerst de kerndoe­len voor Neder­lands en rekenen en wiskun­de op te leveren. De nieuwe genera­tie kerndoe­len is concre­ter geformu­leerd en heeft een vaste opbouw. Hiermee wordt de op­dracht aan de school scher­per geformu­leerd en wordt duide­lijk omschre­ven wat iedere leer­ling eind groep 8 en aan het eind van de onder­bouw in het voortge­zet onder­wijs moet kennen, kunnen en ervaren. Deze doelen gelden even­eens voor alle leerlin­gen in het (voortge­zet) speci­aal onder­wijs met het uit­stroom­pro­fiel vervolg­onder­wijs. Voor leerlin­gen die zeer moei­lijk lerend zijn of een meervou­di­ge beper­king hebben, ontwik­kelt SLO paral­lel functio­ne­le kerndoe­len.
Beproe­ving in onder­wijs­prak­tijk
In 2024 gaat SLO met scholen de concept­kerndoe­len beproe­ven in de onder­wijs­prak­tijk. Ook gaat SLO met scholen in gesprek over wat zij nodig hebben om de kerndoe­len succes­vol te imple­mente­ren. Wilt u met uw school de concept­kerndoe­len beproe­ven? Stuur dan een e-mail actualisatie­beproeven@slo.nl.
U kunt een boekje over de concept­kerndoe­len Neder­lands en rekenen en wiskun­de alsmede de achter­gron­den daarvan hier bekij­ken . Wilt u het officië­le docu­ment Concept­kerndoe­len leerge­bied rekenen en wiskun­de + toelich­tingsdo­cu­ment lezen? Dan kunt u hier terecht.

 

Leerlingparticipatie bij actualisatie examenprogramma's

 
Wat vinden leerlin­gen belang­rijk bij de actuali­sa­tie van de examen­program­ma’s? De stem van leerlin­gen in dit proces is natuur­lijk onmis­baar. Daarom organi­seert SLO in samen­wer­king met Diver­sion en LAKS leer­ling­panels.
In het eerste ontwik­kel­jaar vonden al twee partici­patie­ses­sies met (oud-)leerlin­gen plaats. Ook tijdens het tweede ontwik­kel­jaar worden leerlin­gen ge­vraagd om mee te denken over de actuali­sa­tie. Op woens­dag 20 septem­ber gingen de vakver­nieu­wings­commis­sies wiskun­de en natuur­weten­schappe­lij­ke opnieuw met (oud-)leerlin­gen in gesprek. De commis­sies legden tijdens deze sessie een aantal concre­te keuzes aan de leerlin­gen voor. Later dit jaar worden leerlin­gen ook vanuit de andere vakver­nieu­wings­commis­sies ge­vraagd om hun ideeën te delen.
Terug­blik partici­patie­ses­sies 2022
In het najaar van 2022 vonden twee partici­patie­ses­sies met leerlin­gen en oud-leerlin­gen van vmbo, havo en vwo plaats. Na afloop zijn de opbreng­sten uit deze sessies gedeeld met de zeven vakver­nieu­wings­commis­sies. Deze commis­sies werken in twee jaar tijd stap voor stap toe naar actuele examen­program­ma’s. Inmid­dels hebben de commis­sies naast een karakte­ris­tiek en raam­werk van (sub)domei­nen een eerste selec­tie concept­eindter­men uitge­werkt. Tijd om terug te blikken: wat lever­den deze sessies met leerlin­gen con­creet op voor de vakver­nieu­wing?
De vakver­nieu­wings­commis­sie wiskun­de is ook aan de slag gegaan met de ideeën van leerlin­gen, onder andere rondom digita­le gelet­terd­heid. Leerlin­gen benoem­den bijvoor­beeld dat ze graag meer willen leren over hoe je betrouw­ba­re en onbe­trouwba­re informa­tie van elkaar onder­scheidt. Leerlin­gen gaven daar­naast aan dat ze het belang­rijk vinden om te leren hoe je grafie­ken en statis­tie­ken op een goede manier kunt inter­prete­ren.

 

Septembermededeling

Eind vorige maand is de traditi­one­le septem­bermede­de­ling van het CvTE versche­nen, met informa­tie over de komende eindexa­mens. Hieron­der tippen we een paar punten aan die moge­lijk van belang zijn. Daarbij wordt vooral van de vakspe­cifie­ke medede­lin­gen en de syllabi gebruik gemaakt.
Voor docen­ten die lesge­ven op vmbo bb of kb is van belang dat de wiskun­de-examens na 2024 alleen nog maar digi­taal worden afgeno­men. Op verre­weg de meeste scholen gebeur­de dat al, maar een kleine groep koos voor schrif­telij­ke afname. Die keuze is er vanaf 2025 dus niet meer. De examens op vmbo gt worden, evenals op havo en vwo, uitslui­tend schrif­te­lijk afgeno­men.
GR
Voor havo- en vwo scholen zijn de de regels over de grafi­sche rekenma­chi­nes van belang. In grote lijnen is de informa­tie conform de rege­ling toege­sta­ne hulpmid­de­len (zie WiskundE-brief 936). De verant­woorde­lijk­heid van de school bij het instel­len van de examen­stand wordt wat meer bena­drukt:
"Bij het vast­stel­len van een procedu­re voor het instel­len van de examen­stand en de contro­le daarvan, zal de school reke­ning moeten houden met de werking van de machine(s) die op school ge­bruikt wordt/worden."
Opmerke­lijk is dat er weer gezegd wordt dat in maart gespeci­ficieerd zal worden welke eisen er aan het OS of firm­warever­sie gesteld worden. Vorig jaar werd, na protes­ten, toege­zegd dat al in januari te doen.
Kleine aanvul­lin­gen
De syllabi voor de ver­schil­len­de vakken zijn nage­noeg ongewij­zigd. Bij wiskun­de B (havo en vwo) is de notatie (xP, yP) voor de coördina­ten van punt P toege­voegd en bij wiskun­de A vwo wordt nu ook het begrip sinusoïde uitdruk­ke­lijk bekend veron­der­steld.
gk

 

Conferentie Rekenen-wiskunde

Komende woens­dag (11 oktober) is er een studie­mid­dag voor alle leraren die geïnte­res­seerd zijn in rekenen en wiskun­de en met name de aanslui­ting van primair op voortge­zet onder­wijs.
U krijgt leerlin­gen van veel ver­schil­len­de scholen in de brug­klas en het is soms ingewik­keld om te weten wat ze alle­maal al weten van wiskun­de. De geactua­liseer­de kerndoe­len gaan daarbij helpen, maar hoe ziet dat er precies uit in het po? Is er een gemeen­schappe­lij­ke basis waar u vanuit kunt gaan?
Ga in gesprek met uw collega’s uit het primair onder­wijs en kijk samen naar de overeen­kom­sten en de ver­schil­len. Dit kan op de confe­ren­tie Rekenen en wiskun­de van primair op voortge­zet onder­wijs.
De confe­ren­tie is op woens­dag 11 oktober van 15:30 – 19:30 uur en wordt afgeslo­ten met een maal­tijd. Hij vindt plaats in 't Veer­huis te Nieuwe­gein. De kosten bedra­gen € 50,- . In­schrij­ven kan via de site van de NVvW.

 

Besluitvorming onder onzekerheid

 
Op 10 novem­ber vindt er een Math4NL 'communi­ty event' plaats. Het thema van dit jaar is besluit­vor­ming onder onzeker­heid. De belang­rijk­ste spreker is Kateřina Staňková, die verbon­den is aan de TU Delft en zich specia­li­seert in dynami­sche en evoluti­onai­re spelthe­o­rie.
De lezing gaat over de zoge­noem­de Stackle­berg evoluti­onai­re spelthe­o­rie en er is verder volop gelegen­heid om inspira­tie op te doen, ideeën uit te wisse­len en contac­ten te leggen. Math4NL stelt zich ten doel duurza­me samen­wer­king tussen wiskun­dig onder­zoe­kers en de maat­schap­pij te verster­ken en organi­seert onder andere studie­groe­pen waar wiskun­di­gen geduren­de één week actuele vraag­stuk­ken uit het be­drijfs­le­ven of van maat­schappe­lij­ke organi­sa­ties probe­ren op te lossen.
Prakti­sche zaken
Meer details over het program­ma en de regi­stra­tie volgen binnen­kort. Als u vragen heeft, stuur dan een e-mail naar info@math4nl.nl of kijk op de website voor toekom­sti­ge updates.

 

Ook dit jaar Naboj Junior

 
Vorig jaar werd Naboj Junior voor het eerst georga­ni­seerd in Neder­land. Dat smaakte naar meer. Vorig jaar deden er meer dan 50 teams en 200 kinde­ren mee. Hope­lijk kunnen we deze aantal­len in de tweede editie over­tref­fen.
Naboj Junior is een unieke teamwed­strijd in wiskun­de en natuur­kun­de voor leerlin­gen uit klas 2 en 3. De teams van vier leerlin­gen hebben twee uur de tijd om 42 wis- en natuur­kundeop­ga­ven op te lossen die oplopen in moei­lijk­heids­graad.
Het team heeft steeds toegang tot zes vragen, in het Neder­lands. Als het team een vraag correct oplost, krijgt het een nieuwe. Maar als het team een verkeer­de oplos­sing inle­vert, kan dat team pas een nieuwe oplos­sing indie­nen als een aantal minuten verstre­ken is. Het aantal minuten is afhanke­lijk van het aantal verkeer­de antwoor­den op die vraag. De teams delen één compu­ter, bij voor­keur samen op school, onder toe­zicht van hun wiskun­dele­raar. Een school kan meerde­re teams in­schrij­ven.
De wed­strijd wordt gehou­den op vrijdag 24 novem­ber van 10 tot 12 uur. In­schrij­ven is moge­lijk tot en met vrijdag 17 novem­ber.
U kunt meer details lezen op deze website of hier 6 voor­beeldop­ga­ven bekij­ken.

 

Vrouwen, wiskunde en Wikipedia

 
Zicht­baar­heid van vrouwe­lij­ke wiskun­di­gen op inter­net is belang­rijk, maar mini­maal. Wikipe­dia heeft heel veel meer artike­len over manne­lij­ke wiskun­di­gen dan over vrouwe­lij­ke, vooral in het Neder­lands. Een groepje leden van de Neder­land­se tak van Europe­an Women in Mathema­tics (EWM-NL) heeft beslo­ten daar iets aan te doen.
We schrij­ven en verta­len Wikipe­dia-artike­len over vrouwen in de wiskun­de en houden elkaar een keer per maand op de hoogte, via een korte video­ses­sie. We zijn op zoek naar meer mensen die af en toe willen schrij­ven en/of informa­tie verzame­len, zodat we wat sneller de achter­stand kunnen inlopen.
Edit-a-thon
Een moge­lijk­heid om kennis te maken met dit project is de edit-a-thon, een werk­groep tijdens de bijeen­komst van EWM-NL op 3 novem­ber bij de TU Eindho­ven. Deelne­mers kunnen dan kennis­ma­ken met schrij­ven voor Wikipe­dia (zie ook het bericht in de nieuws­brief van EWM-NL). Deelna­me is gratis. U kunt ook contact opnemen met Hester Breman (h.breman@maas­trichtu­niversi­ty.nl) of Jenneke Krüger (jenneke.kruger@gmail.com). Het is leuk om bijdra­gen te leveren en u kunt er zo veel of weinig tijd instop­pen als u zelf wilt.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
10 oktober Cursus examen­vra­gen maken wiskun­de A. Cito
10 oktober Lande­lijk congres actuali­sa­tie kerndoe­len. SLO
11 oktober Confe­ren­tie rekenen-wiskun­de. SLO NVORWO en NVvW
12 oktober Dimen­sie-analyse als voor­beeld van Prak­tijkwis­kun­de. werk­­groep mbo-hbo wiskun­­de (NVvW)
15 oktober Dead­line inzen­ding Lustrum­prijs­vraag. Ars et Mathe­sis
27 oktober Netwerk­bijeen­komst A-lympia­de en wiskun­de-B dag. Freuden­thal Insti­tuut
31 oktober De wiskun­dedia­loog. Radboud Univer­si­teit Nijme­gen.
4 novem­ber Jaarver­gade­ring en studie­dag van de NVvW. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
10 novem­ber Bijeen­komst over Besluit­vor­ming onder onzeker­heid. Math4NL
10 novem­ber Voorron­de wiskun­de A-lympia­de en wiskun­de B-dag. Freuden­thal Insti­tuut
24 novem­ber Naboj junior (teamwed­strijd). Naboj
5 en 6 april 2024 Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD). Freuden­thal Insti­tuut

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Werkvormen voor in de wiskundeles

 
Auteur:Jon Keun
Uitgeve­rij:eigen beheer
Aantal pagina's:120
ISBN:-
Prijs:€ 24,10 (incl. bezorg­kos­ten)
"In mijn werk als docent en school­oplei­der heb ik werkvor­men ontdekt waarbij de wiskun­de beel­dend en actief wordt uitge­legd. Bij het bezoe­ken van lessen van collega’s in binnen- en buiten­land, het volgen van scho­ling en bijwo­nen van congres­sen heb ik een aardige verzame­ling tot stand ge­bracht: van oefenin­gen waarbij het lichaam wordt ingezet om de wiskun­de te beleven tot spelvor­men. De indivi­due­le leer­ling alsook de klas in zijn totali­teit kan hiermee aan de slag, in het lokaal en er buiten."
De werkvor­men staan gegroe­peerd in de vijf thema’s:
  1. Bewegen,
  2. Crea­tief,
  3. Actie,
  4. Wachtop­drach­ten,
  5. Met z’n allen.

Vacatu­res in het onder­wijs

In deze rubriek staan vacatu­res die we rele­vant achten voor wiskun­delera­ren. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature postdoctoraal onderzoeker statistiekonderwijs

 
We zoeken op de Hoge­school Utrecht iemand die de resulta­ten uit onder­zoe­ken uit Duits­land, Neder­land en België naar oogbewe­gin­gen bij het inter­prete­ren van statis­ti­sche grafie­ken door leerlin­gen wil omzet­ten naar didacti­sche situa­ties (vignet­tes).
De op onder­zoek geba­seer­de vignet­tes worden ontwor­pen, uitge­test, verbe­terd en geëvalu­eerd voor de leraren­oplei­din­gen primair op voortge­zet onder­wijs, voortge­zet onder­wijs en middel­baar beroeps­onder­wijs. U werkt in een interna­tio­naal team, samen met andere onder­zoe­kers en docen­ten.
Slui­tingsda­tum 13 oktober 2023.
Meer informa­tie vindt u hier.

 

Vacature docent wiskunde op Montessori Lyceum Flevoland

Het Montes­so­ri Lyceum Flevo­land zoekt per direct een eerste­graads docent wiskun­de (voorna­me­lijk wiskun­de B) voor ca. 0,8 fte.
Vindt u het een uitda­ging om leerlin­gen eigen verant­woorde­lijk­heid te geven en ze tege­lijk opti­maal voor te berei­den op het eindexa­men? Vindt u het span­nend om mee te werken aan de transi­tie naar de Montes­so­ri Campus 0-18? Inder­daad, kinde­ren/leerlin­gen van 0 tot 18 jaar die in één gebouw samen leven en leren. Dat gebouw is komend school­jaar klaar.
Laat dan snel van u horen!
Voor meer informa­tie zie meester­baan.nl.
 

 

Vacature senior onderzoeker gecijferdheid

 
Wilt u als senior onder­zoe­ker aan de Hoge­school Utrecht bijdra­gen aan het bevorde­ren van de gecij­ferd­heid van burgers en profes­sio­nals? Wordt u enthou­si­ast van het combine­ren van prak­tijkge­richt onder­zoek met het oplei­den van onder­wijspro­fessio­nals? Dan zijn wij op zoek naar u!
U bent een ervaren en gepromo­veer­de onder­zoe­ker en hebt affini­teit met gecij­ferd­heid. We zoeken iemand die het leuk vindt om onder­zoek naar gecij­ferd­heid in MBO en volwasseneducatie te combine­ren met lesge­ven op de pabo.
Slui­tingsda­tum vacatu­re is 5 novem­ber 2023.
Meer informa­tie vindt u hier.

 

Vacature adviseur rekenonderwijs bij WisMon

Voor de imple­menta­tie van vakover­stij­gend rekenen zoekt WisMon een sterke advi­seur die het belang van de leer­ling cen­traal stelt en graag contac­ten onder­houdt met docen­ten.
Voor meer informa­tie kijk op onze website.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Leren programmeren met TI Coderen

Wilt u wat extra’s doen in de wiskun­de­les?
Met de gratis lesjes ‘TI Coderen’ helpt u uw leerlin­gen op weg met program­me­ren in Python. Met hun eigen grafi­sche rekenma­chi­ne, de TI-84 Plus CE-T Python Edition of de TI-Nspire CX II-T, voeren ze de opdrach­ten uit en leren ze spelen­der­wijs program­me­ren. Hiermee legt u de basis voor informa­ti­ca, computa­tio­nal thin­king en robo­tics!
Bekijk hier de opdrach­ten.
 

 

Gratis de HP Prime zelf testen?

Einde­lijk werken met een grafi­sche rekenma­chi­ne die met z'n tijd is meege­gaan? Leerlin­gen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine? Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus! Samen met HP biedt Eduwin­kel de moge­lijk­heid voor docen­ten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docen­tenexem­plaar aan. Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelij­ke demon­stra­tie of work­shop.
 

 

Maak kennis met KERN Wiskunde

Wilt u meer weten over KERN Wiskun­de?
Bekijk onze nieuwe brochu­re of maak vrij­blij­vend een af­spraak voor een sectie­presen­ta­tie bij u op school.
Wij komen graag met u in contact.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl