nummer 937, 8 oktober 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Zorgelijke verschillen?
Ooit was er veel aandacht voor het onderwerp meisjes en wiskunde.
De laatste decennia lijkt dat een stuk minder.
Meisjes doen het over het algemeen beter dan jongens in het voortgezet onderwijs en met wiskunde komt het ook wel goed, zo lijkt de stemming.
Als we kijken naar de scores op de centrale examens blijken verschillen tussen tussen mannelijke en vrouwelijke kandidaten echter niet alleen hardnekkig.
Ze nemen de laatste paar jaar ook nog toe.
Bij de centrale eindexamens wiskunde scoren vrouwelijke kandidaten meestal een paar procentpunt lager dan hun mannelijke collega's.
Bij de schoolexamens is het beeld anders, maar we kijken nu even alleen naar de centrale schriftelijke examens 1).
Een paar procentpunt lijkt misschien niet veel, maar een procentpunt komt neer op bijna 0,1 cijferpunt.
En een paar tienden verschil in gemiddeld cijfer bij zulke grote groepen is aanzienlijk.
Het beeld wisselt van jaar tot jaar en is voor elk wiskundevak weer anders.
Toch lijkt er de laatste jaren een trend te zien, de scores van de vrouwelijke kandidaten blijven steeds meer achter.
De grafiek hieronder laat dat zien.
Het beeld wordt misschien nog wat duidelijker wanneer we de gemiddelden van laatste drie jaar vergelijken met die van de drie jaar vóór 2020, toen er geen centraal examen werd afgenomen vanwege Corona.
Een van de zaken die opvalt, is dat vooral op het vwo de situatie verslechterd is.
Dat geldt ook voor wiskunde C, een vak dat veel meer door meisjes dan door jongens wordt gekozen.
Op de havo is daarentegen bij wiskunde A het verschil kleiner geworden.
Oorzaken
De vraag naar mogelijk oorzaken is lastig te beantwoorden.
Heeft het iets met corona te maken?
Is gevoeligheid voor stress een factor?
Zijn de examens anders geworden?
In ieder geval lijkt het me verstandig dat er weer wat meer aandacht komt voor deze verschillen.
gk
-------------------------
1) De in dit in dit artikel genoemde cijfers zijn gebaseerd op de via WOLF ingestuurde gegevens van het eerste tijdvak van het CSE.
Die worden door het Cito verwerkt in de Toets- en item analyses (Tia).
Van vmbo BB en KB ontbreken gegevens, omdat die examens voor het overgrote deel digitaal worden afgenomen.
|
Praktische opdrachten, een slechte gewoonte?
Hoewel de leerdoelen in de onderbouw en de eindtermen in de bovenbouw geen directe aanleiding geven voor praktische opdrachten als toetsvorm, wordt in SLO-publicaties wel vaak gerefereerd aan praktische opdrachten als mogelijkheid om sommige, wat algemenere leerdoelen handen en voeten te geven.
Bij veel scholen zijn ze een vast onderdeel van het jaarlijkse wiskundeprogramma.
Velen zijn ervan overtuigd dat deze praktische opdrachten (verder PO's) een belangrijk leermoment zijn voor leerlingen.
Maar welk doel hebben we voor ogen? Bereiken we dat doel ook?
En hoe goed werkt een praktische opdracht nu eigenlijk bij wiskunde?
In de wiskundelessen willen we leerlingen meer leren dan alleen de wiskundedoelen.
Zo leren leerlingen op school onder andere wat sociaal wenselijk gedrag is, hoe u in een groep samenwerkt en op welke manier u informatie kritisch kunt bekijken.
Een deel van deze niet-wiskundige doelen staat zelfs beschreven in de voorgeschreven einddoelen.
Praktische opdrachten worden hiervoor vaak ingezet.
Toch is voor deze doelen echt geen praktische opdracht nodig, want aan deze doelen wordt ook 'ongemerkt' tijdens de lessen gewerkt.
Voor dit type doelen is vaak niet goed aan te geven wanneer ze bereikt zijn.
Op welk niveau moet de leerling bijvoorbeeld kunnen samenwerken.
Een (toets)cijfer is dan ook geen passend middel om na te gaan in hoeverre de doelen bereikt zijn door de leerling.
Met welk doel?
Zijn er dan andere doelen die het best te behalen zijn via een becijferde PO?
Dat is eigenlijk maar zeer de vraag.
Afwisseling in stofontdekking of -verwerking kunt u ook goed bereiken door regelmatig verschillende werkvormen te gebruiken, zonder hier direct een toetsmoment van te maken.
Aan het op een andere manier met wiskunde bezig zijn hoeft juist geen cijfer te hangen, want een goede werkvorm of 'praktische' opdracht maakt leerlingen vanzelf enthousiast!
Eigenlijk zie ik maar weinig doelen waarvoor een PO bij uitstek geschikt is, ik denk dan met name aan ICT-doelen, zoals het werken met bepaalde software, en het gebruik van wiskunde in praktijksituaties.
De volgorde eerst doel, dan middel mis ik vaak in de discussie.
Soms lijkt het middel (PO) al vast te staan en wordt daarna een doel daarbij gezocht.
Het werkt niet...
Een belangrijk nadeel van een praktische opdracht is dat het beoordelen niet alleen veel tijd kost, maar ook lastig 'eerlijk' te doen is.
Rubrics worden vaak als hulp bij de beoordeling gebruikt, maar die laten vaak veel ruimte voor subjectiviteit.
Zelfs als een PO wel goed te beoordelen is, is het nog zeer de vraag of het een efficiënte manier van leren en toetsen is.
Leerlingen steken vaak zo veel tijd in de lay-out en andere bijzaken, dat het ten koste gaat van de inhoud.
Bereikt u dan wel uw doel? Wat dat doel ook was...
Wat mij nog het meest tegenstaat: er zijn altijd leerlingen die het gevraagde wiskundeniveau niet kunnen bereiken en steevast onvoldoendes halen, maar met (hulp bij) een PO opeens een 9 halen en daardoor over kunnen naar het volgende jaar.
Geeft dit hoge cijfer dan aan dat zo'n leerling zijn gebruikelijke niveau voor wiskunde is ontstegen?
Tot slot is het doel van een toetsmoment over het algemeen om vast te stellen hoe een leerling ervoor staat in zijn kennis en ontwikkeling over een bepaald wiskundig onderwerp.
Aangezien praktische opdrachten meestal niet individueel gemaakt worden, maakt dat het lastig om te kijken hoe een leerling er echt voor staat.
...of toch wel?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Er zijn scholen met een leerlijn in PO's door de jaren heen.
Zo bouwt een leerling bijvoorbeeld tijdens 6 PO's in de 6 jaren van het vwo kennis op om in het examenjaar een degelijk wiskundig onderzoeksverslag te kunnen schrijven.
Zo'n leerlijn kan dan gebaseerd zijn op praktische toepassingen van de statistiek voor wiskunde A/C'ers en in het geval van wiskunde B op het bewijzen van meetkundige of algebraïsche stellingen.
Toch lijkt het meer uitzondering dan regel dat er binnen een wiskundevakgroep zo goed is nagedacht over de doelstelling van praktische opdrachten.
Laten we stoppen met praktische opdrachten uit gewoonte.
Is een PO wel de beste manier om de beoogde doelstellingen te bereiken?
Is het de hoeveelheid werk (van leerlinge en docent) wel waard?
mw
|
Gestegen cijfers en gedaalde deelname
WiskundE-brief 936 opende met twee artikelen over de wiskunde-eindexamens.
Het eerste over de cijfers behaald op het centraal examen, het tweede over de deelname.
Het eerste artikel bevat een lijndiagram over het weer langzaam stijgende cijfer en de tweede over het dalende aantal examenleerlingen.
Die twee hebben wel met elkaar te maken, denk ik.
Ik denk dat leerlingen bij wiskunde, meer dan bij andere vakken, hun onderliggende kennis en vaardigheden op orde moeten hebben.
Ik zeg vaak dat als een leerling bij geschiedenis een onvoldoende haalt voor de Eerste Wereldoorlog, hij of zij prima een voldoende kan halen voor de Tweede.
Ik laat bij mijn eerste les altijd een omgekeerde piramide zien: leerlingen hebben altijd vorige wiskunde nodig.
Mist er een blokje, dan kunnen ze moeilijker verder bouwen.
Daar hebben ze last van.
Veel vaardigheden nodig
Daarnaast denk ik dat bij wiskunde een beroep gedaan wordt op het volle spectrum aan vaardigheden: begrijpend lezen, nauwkeurigheid, abstraherend vermogen, volgehouden aandacht enzovoort.
Dit zijn vaardigheden die al een paar jaar onder druk staan, waardoor steeds meer leerlingen wiskunde een lastig vak vinden.
Wiskunde als lakmoesproef: zijn er op deze gebieden problemen of achterstanden, dan komen ze bij wiskunde direct aan het licht.
Vragen
Aan de andere kant zien we dus een stijgend eindcijfer.
Kiezen dan steeds meer leerlingen geen wiskunde, omdat ze het lastig vinden en een laag cijfer willen voorkomen?
Moeten we willen dat meer leerlingen weer wiskunde gaan kiezen of zijn we blij met het stijgende gemiddelde van de groep die het wel kiest?
Gerhard Borger
Vechtdal College, Hardenberg
|
Conceptkerndoelen rekenen en wiskunde opgeleverd
Op 28 september nam demissionair minister Mariëlle Paul de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde in ontvangst.
Een jaar nadat het ministerie van OCW aan SLO opdracht gaf om samen met het onderwijsveld nieuwe kerndoelen te ontwikkelen. In 2024 worden de conceptkerndoelen eerst beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk.
Naar verwachting worden ze in 2025 definitief vastgelegd in wetgeving en gepubliceerd.
Wat moeten leerlingen kennen, kunnen en ervaren om nu en later als volwassene actief mee te kunnen doen in de samenleving? Maatschappelijk is er veel aandacht voor het versterken van de basisvaardigheden.
Om die reden is het een politieke afweging geweest om eerst de kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde op te leveren. De nieuwe generatie kerndoelen is concreter geformuleerd en heeft een vaste opbouw.
Hiermee wordt de opdracht aan de school scherper geformuleerd en wordt duidelijk omschreven wat iedere leerling eind groep 8 en aan het eind van de onderbouw in het voortgezet onderwijs moet kennen, kunnen en ervaren.
Deze doelen gelden eveneens voor alle leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs met het uitstroomprofiel vervolgonderwijs. Voor leerlingen die zeer moeilijk lerend zijn of een meervoudige beperking hebben, ontwikkelt SLO parallel functionele kerndoelen.
Beproeving in onderwijspraktijk
In 2024 gaat SLO met scholen de conceptkerndoelen beproeven in de onderwijspraktijk.
Ook gaat SLO met scholen in gesprek over wat zij nodig hebben om de kerndoelen succesvol te implementeren.
Wilt u met uw school de conceptkerndoelen beproeven?
Stuur dan een e-mail actualisatiebeproeven@slo.nl.
U kunt een boekje over de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde alsmede de achtergronden daarvan hier bekijken .
Wilt u het officiële document Conceptkerndoelen leergebied rekenen en wiskunde + toelichtingsdocument lezen? Dan kunt u hier terecht.
|
Leerlingparticipatie bij actualisatie examenprogramma's
Wat vinden leerlingen belangrijk bij de actualisatie van de examenprogrammas?
De stem van leerlingen in dit proces is natuurlijk onmisbaar.
Daarom organiseert SLO in samenwerking met Diversion en LAKS leerlingpanels.
In het eerste ontwikkeljaar vonden al twee participatiesessies met (oud-)leerlingen plaats.
Ook tijdens het tweede ontwikkeljaar worden leerlingen gevraagd om mee te denken over de actualisatie.
Op woensdag 20 september gingen de vakvernieuwingscommissies wiskunde en natuurwetenschappelijke opnieuw met (oud-)leerlingen in gesprek.
De commissies legden tijdens deze sessie een aantal concrete keuzes aan de leerlingen voor.
Later dit jaar worden leerlingen ook vanuit de andere vakvernieuwingscommissies gevraagd om hun ideeën te delen.
Terugblik participatiesessies 2022
In het najaar van 2022 vonden twee participatiesessies met leerlingen en oud-leerlingen van vmbo, havo en vwo plaats.
Na afloop zijn de opbrengsten uit deze sessies gedeeld met de zeven vakvernieuwingscommissies.
Deze commissies werken in twee jaar tijd stap voor stap toe naar actuele examenprogrammas.
Inmiddels hebben de commissies naast een karakteristiek en raamwerk van (sub)domeinen een eerste selectie concepteindtermen uitgewerkt.
Tijd om terug te blikken: wat leverden deze sessies met leerlingen concreet op voor de vakvernieuwing?
De vakvernieuwingscommissie wiskunde is ook aan de slag gegaan met de ideeën van leerlingen, onder andere rondom digitale geletterdheid.
Leerlingen benoemden bijvoorbeeld dat ze graag meer willen leren over hoe je betrouwbare en onbetrouwbare informatie van elkaar onderscheidt.
Leerlingen gaven daarnaast aan dat ze het belangrijk vinden om te leren hoe je grafieken en statistieken op een goede manier kunt interpreteren.
|
Septembermededeling
Eind vorige maand is de traditionele septembermededeling van het CvTE verschenen, met informatie over de komende eindexamens.
Hieronder tippen we een paar punten aan die mogelijk van belang zijn.
Daarbij wordt vooral van de vakspecifieke mededelingen en de syllabi gebruik gemaakt.
Voor docenten die lesgeven op vmbo bb of kb is van belang dat de wiskunde-examens na 2024 alleen nog maar digitaal worden afgenomen.
Op verreweg de meeste scholen gebeurde dat al, maar een kleine groep koos voor schriftelijke afname.
Die keuze is er vanaf 2025 dus niet meer.
De examens op vmbo gt worden, evenals op havo en vwo, uitsluitend schriftelijk afgenomen.
GR
Voor havo- en vwo scholen zijn de de regels over de grafische rekenmachines van belang.
In grote lijnen is de informatie conform de regeling toegestane hulpmiddelen (zie WiskundE-brief 936).
De verantwoordelijkheid van de school bij het instellen van de examenstand wordt wat meer benadrukt:
"Bij het vaststellen van een procedure voor het instellen van de examenstand en de controle daarvan, zal de school rekening moeten houden met de werking van de machine(s) die op school gebruikt wordt/worden." |
Opmerkelijk is dat er weer gezegd wordt dat in maart gespecificieerd zal worden welke eisen er aan het OS of firmwareversie gesteld worden.
Vorig jaar werd, na protesten, toegezegd dat al in januari te doen.
Kleine aanvullingen
De syllabi voor de verschillende vakken zijn nagenoeg ongewijzigd.
Bij wiskunde B (havo en vwo) is de notatie ( xP, yP) voor de coördinaten van punt P toegevoegd en bij wiskunde A vwo wordt nu ook het begrip sinusoïde uitdrukkelijk bekend verondersteld.
gk
|
Conferentie Rekenen-wiskunde
Komende woensdag (11 oktober) is er een studiemiddag voor alle leraren die geïnteresseerd zijn in rekenen en wiskunde en met name de aansluiting van primair op voortgezet onderwijs.
U krijgt leerlingen van veel verschillende scholen in de brugklas en het is soms ingewikkeld om te weten wat ze allemaal al weten van wiskunde.
De geactualiseerde kerndoelen gaan daarbij helpen, maar hoe ziet dat er precies uit in het po?
Is er een gemeenschappelijke basis waar u vanuit kunt gaan?
Ga in gesprek met uw collegas uit het primair onderwijs en kijk samen naar de overeenkomsten en de verschillen.
Dit kan op de conferentie Rekenen en wiskunde van primair op voortgezet onderwijs.
De conferentie is op woensdag 11 oktober van 15:30 19:30 uur en wordt afgesloten met een maaltijd.
Hij vindt plaats in 't Veerhuis te Nieuwegein.
De kosten bedragen € 50,- . Inschrijven kan via de site van de NVvW.
|
Besluitvorming onder onzekerheid
Op 10 november vindt er een Math4NL 'community event' plaats.
Het thema van dit jaar is besluitvorming onder onzekerheid.
De belangrijkste spreker is Kateřina Staňková, die verbonden is aan de TU Delft en zich specialiseert in dynamische en evolutionaire speltheorie.
De lezing gaat over de zogenoemde Stackleberg evolutionaire speltheorie en er is verder volop gelegenheid om inspiratie op te doen, ideeën uit te wisselen en contacten te leggen.
Math4NL stelt zich ten doel duurzame samenwerking tussen wiskundig onderzoekers en de maatschappij te versterken en organiseert onder andere studiegroepen waar wiskundigen gedurende één week actuele vraagstukken uit het bedrijfsleven of van maatschappelijke organisaties proberen op te lossen.
Praktische zaken
Meer details over het programma en de registratie volgen binnenkort.
Als u vragen heeft, stuur dan een e-mail naar info@math4nl.nl of kijk op de website voor toekomstige updates.
|
Ook dit jaar Naboj Junior
Vorig jaar werd Naboj Junior voor het eerst georganiseerd in Nederland. Dat smaakte naar meer.
Vorig jaar deden er meer dan 50 teams en 200 kinderen mee. Hopelijk kunnen we deze aantallen in de tweede editie overtreffen.
Naboj Junior is een unieke teamwedstrijd in wiskunde en natuurkunde voor leerlingen uit klas 2 en 3. De teams van vier leerlingen hebben twee uur de tijd om 42 wis- en natuurkundeopgaven op te lossen die oplopen in moeilijkheidsgraad.
Het team heeft steeds toegang tot zes vragen, in het Nederlands.
Als het team een vraag correct oplost, krijgt het een nieuwe.
Maar als het team een verkeerde oplossing inlevert, kan dat team pas een nieuwe oplossing indienen als een aantal minuten verstreken is. Het aantal minuten is afhankelijk van het aantal verkeerde antwoorden op die vraag. De teams delen één computer, bij voorkeur samen op school, onder toezicht van hun wiskundeleraar.
Een school kan meerdere teams inschrijven.
De wedstrijd wordt gehouden op vrijdag 24 november van 10 tot 12 uur.
Inschrijven is mogelijk tot en met vrijdag 17 november.
U kunt meer details lezen op deze website of
hier 6 voorbeeldopgaven bekijken.
|
Vrouwen, wiskunde en Wikipedia
Zichtbaarheid van vrouwelijke wiskundigen op internet is belangrijk, maar minimaal.
Wikipedia heeft heel veel meer artikelen over mannelijke wiskundigen dan over vrouwelijke, vooral in het Nederlands.
Een groepje leden van de Nederlandse tak van European Women in Mathematics (EWM-NL) heeft besloten daar iets aan te doen.
We schrijven en vertalen Wikipedia-artikelen over vrouwen in de wiskunde en houden elkaar een keer per maand op de hoogte, via een korte videosessie.
We zijn op zoek naar meer mensen die af en toe willen schrijven en/of informatie verzamelen, zodat we wat sneller de achterstand kunnen inlopen.
Edit-a-thon
Een mogelijkheid om kennis te maken met dit project is de edit-a-thon, een werkgroep tijdens de bijeenkomst van EWM-NL op 3 november bij de TU Eindhoven.
Deelnemers kunnen dan kennismaken met schrijven voor Wikipedia (zie ook het bericht in de nieuwsbrief van EWM-NL).
Deelname is gratis.
U kunt ook contact opnemen met Hester Breman ( h.breman@maastrichtuniversity.nl) of Jenneke Krüger ( jenneke.kruger@gmail.com).
Het is leuk om bijdragen te leveren en u kunt er zo veel of weinig tijd instoppen als u zelf wilt.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Werkvormen voor in de wiskundeles
Auteur: | Jon Keun |
Uitgeverij: | eigen beheer |
Aantal pagina's: | 120 |
ISBN: | - |
Prijs: | € 24,10 (incl. bezorgkosten) |
" In mijn werk als docent en schoolopleider heb ik werkvormen ontdekt waarbij de wiskunde beeldend en actief wordt uitgelegd.
Bij het bezoeken van lessen van collegas in binnen- en buitenland, het volgen van scholing en bijwonen van congressen heb ik een aardige verzameling tot stand gebracht: van oefeningen waarbij het lichaam wordt ingezet om de wiskunde te beleven tot spelvormen.
De individuele leerling alsook de klas in zijn totaliteit kan hiermee aan de slag, in het lokaal en er buiten."
De werkvormen staan gegroepeerd in de vijf themas:
- Bewegen,
- Creatief,
- Actie,
- Wachtopdrachten,
- Met zn allen.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature postdoctoraal onderzoeker statistiekonderwijs
We zoeken op de Hogeschool Utrecht iemand die de resultaten uit onderzoeken uit Duitsland, Nederland en België naar oogbewegingen bij het interpreteren van statistische grafieken door leerlingen wil omzetten naar didactische situaties (vignettes).
De op onderzoek gebaseerde vignettes worden ontworpen, uitgetest, verbeterd en geëvalueerd voor de lerarenopleidingen primair op voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
U werkt in een internationaal team, samen met andere onderzoekers en docenten.
Sluitingsdatum 13 oktober 2023.
Meer informatie vindt u hier.
|
Vacature docent wiskunde op Montessori Lyceum Flevoland
Het Montessori Lyceum Flevoland zoekt per direct een eerstegraads docent wiskunde (voornamelijk wiskunde B) voor ca. 0,8 fte.
Vindt u het een uitdaging om leerlingen eigen verantwoordelijkheid te geven en ze tegelijk optimaal voor te bereiden op het eindexamen?
Vindt u het spannend om mee te werken aan de transitie naar de Montessori Campus 0-18?
Inderdaad, kinderen/leerlingen van 0 tot 18 jaar die in één gebouw samen leven en leren. Dat gebouw is komend schooljaar klaar.
Laat dan snel van u horen!
Voor meer informatie zie meesterbaan.nl.
|
|
|
Vacature senior onderzoeker gecijferdheid
Wilt u als senior onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht bijdragen aan het bevorderen van de gecijferdheid van burgers en professionals?
Wordt u enthousiast van het combineren van praktijkgericht onderzoek met het opleiden van onderwijsprofessionals? Dan zijn wij op zoek naar u!
U bent een ervaren en gepromoveerde onderzoeker en hebt affiniteit met gecijferdheid.
We zoeken iemand die het leuk vindt om onderzoek naar gecijferdheid in MBO en volwasseneducatie te combineren met lesgeven op de pabo.
Sluitingsdatum vacature is 5 november 2023.
Meer informatie vindt u hier.
|
Vacature adviseur rekenonderwijs bij WisMon
Voor de implementatie van vakoverstijgend rekenen zoekt WisMon een sterke adviseur die het belang van de leerling centraal stelt en graag contacten onderhoudt met docenten.
Voor meer informatie kijk op onze website.
|
|
|
Advertenties
Leren programmeren met TI Coderen
Wilt u wat extras doen in de wiskundeles?
Met de gratis lesjes TI Coderen helpt u uw leerlingen op weg met programmeren in Python.
Met hun eigen grafische rekenmachine, de TI-84 Plus CE-T Python Edition of de TI-Nspire CX II-T, voeren ze de opdrachten uit en leren ze spelenderwijs programmeren.
Hiermee legt u de basis voor informatica, computational thinking en robotics!
Bekijk hier de opdrachten.
|
|
|
Gratis de HP Prime zelf testen?
Eindelijk werken met een grafische rekenmachine die met z'n tijd is meegegaan?
Leerlingen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine?
Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus!
Samen met HP biedt Eduwinkel de mogelijkheid voor docenten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docentenexemplaar aan.
Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelijke demonstratie of workshop.
|
|
|
Maak kennis met KERN Wiskunde
Wilt u meer weten over KERN Wiskunde?
Bekijk onze nieuwe brochure of maak vrijblijvend een afspraak voor een sectiepresentatie bij u op school.
Wij komen graag met u in contact.
|
|
|
|
|