nummer 933, 18 juni 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Resultaten eerste tijdvak CE
De scores op de de wiskunde-examens van het eerste tijdvak zijn bij het uitkomen van deze WiskundE-brief nog niet gepubliceerd.
De ontwikkeling van de N-termen doet echter vermoeden dat de dalende lijn van de laatste jaren (zie WiskundE-brief 913) niet doorbroken wordt.
Afgelopen woensdag werden om 8:00 uur de N-termen voor het eerste tijdvak van de Centrale Schriftelijke Examens bekend.
Een belangrijk moment, nu kon op de scholen worden bepaald wie er geslaagd is en wie niet.
Ook voor docenten is de bekendmaking van normeringstermen een spannend gebeuren.
Zij krijgen dan pas een goed beeld welke cijfers er behaald zijn door hun leerlingen.
Landelijk perspectief
Landelijk gezien is de uitkomst, met name de laatste jaren, eigenlijk een stuk minder spannend.
Immers, zoals ook wettelijk vastgelegd, is de relatieve normering momenteel het uitgangspunt.
Dat wil zeggen dat gemikt wordt op gelijke cijfers als in voorgaande jaren.
Aanvullend wordt gebruik gemaakt van het oordeel van docenten over het betreffende examen en de N-termen uit het verleden.
Het staat dus bij voorbaat vast dat de examens cijfermatig ongeveer net zo goed gemaakt worden als de jaren daar (direct) voor.
Op landelijk niveau is het vooral van belang of en hoe de hoogte van N-termen verschuift en hoe de ontwikkeling is van de gemiddelde scores op de centrale schriftelijke examens.
N-termen
Volgens een mededeling van het CvTE lagen de N-termen dit jaar nauwelijk (0 tot 0,1 punt) hoger dan in de jaren 2015-19.
Voor de wiskundevakken 1) geldt dit in ieder geval niet, daar liggen de N-termen zo'n 0,2 tot 0,6 punt hoger. De N-termen zijn - per definitie - in één decimaal nauwkeurig, maar dat geldt uiteraard niet voor het gemiddelde over 5 jaar. Daarom leek het verstandig om de verschillen in twee decimalen te presenteren.
Dit is niet specifiek voor dit jaar.
Ook de vorige twee examenjaren lagen de N-termen al duidelijk hoger dan voor corona, zoals hieronder is te zien.
Hoge N-termen kunnen prettig zijn voor de individuele leerling of docent, maar op landelijk niveau is het vaak een aanwijzing dat er iets niet goed gaat.
Scores
Hoe is er op de recente wiskunde-examen gescoord?
Helaas worden de groepsrapportages, waarin onder andere de landelijke scores voor een vak staan, pas komende week gepubliceerd.
Het is dus even wachten op ons komende nummer - tevens het laatste van dit schooljaar.
gk
--------------------
1) Alle wiskundevakken met een centraal examen op havo, vwo, en vmbo g/t.
De N-termen voor de leerwegen basisberoeps en kaderberoeps van het vmbo zijn niet meegerekend.
Daar doen de leerlingen in overgrote meerderheid digitaal examen en wordt gewerkt met een reeks N-termen per vak.
|
Examens nakijken: kan dat beter?
Na de eindexamens in mei keken wiskundecollega's in heel het land het werk van hun leerlingen na, om vervolgens te beginnen aan het werk van leerlingen van een vakcollega elders in het land.
Gaat dat eigenlijk wel eerlijk? Is het wel nodig?
Levert het op deze manier niet onevenredig veel werkdruk op?
De vragen die ik in de inleiding stel, zijn zeker niet nieuw.
De afgelopen jaren lijkt de onvrede van tweede correctoren over eerste correctoren te zijn toegenomen. Ze zouden tot in het onredelijke punten proberen toe te kennen.
Is het tijd voor een nieuwe aanpak?
Toen Sander Dekker, staatssecretaris van OCW, voorstelde om de volgorde van de correctie om te draaien, kwam het veld massaal in verzet ( WiskundE-brief 704).
Dat is dan ook niet doorgegaan ( WiskundE-brief 709).
Onderzoek Cito
De aanpak van een Centraal Eindexamen met eerste en tweede correctie is al decennia oud.
In juli 2012 deed Cito onderzoek 1) naar het functioneren van de eerste en tweede correctie bij het CSE. Hierbij zetten ze ook derde correctoren in om de objectiviteit te waarborgen. Voor alle onderzochte vakken waren de gemiddelde examenscores van de onafhankelijke derde corrector anders dan die van de eigen docent die de eerste correctie deed.
Ook correctie door een eerste én tweede corrector leidde voor bijna alle vakken tot een lagere score dan de eerste corrector in eerste instantie had toegekend.
Diverse analyses wijzen uit dat kandidaten op de ene school sterker profiteren van deze soepelheid van de eigen docent dan op de andere school. De scherpe conclusie is dat dit op gespannen voet staat met het uitgangspunt dat kandidaten met dezelfde vaardigheden, onafhankelijk van de school, dezelfde slagingskans zouden moeten hebben (pagina 8).
Uit het onderzoek van Cito bleek ook al dat veel docenten als tweede corrector kritisch zijn over de eerste corrector (p.24):
"Volgens de tweede correctoren past 5% het correctievoorschrift volledig correct toe, 53% doet dat correct, 31% min of meer correct, 9% niet correct en 3% helemaal niet correct." |
Dit gaat over alle vakken.
Bij wiskunde lijkt de verdeling ongeveer hetzelfde.
Het overleg tussen eerste en tweede correctoren duurt gemiddeld 50 minuten en is meestal telefonisch.
Slechts 6% van de docenten vindt de sfeer onplezierig.
Digitale oplossing
De laatste tijd is Artificiële Intelligentie (AI) behoorlijk in opmars.
Het lijkt een logische gedachte om na te gaan of AI kan helpen.
Een mogelijke toepassing zou zijn dat alle docenten de uitwerkingen digitaal uploaden en dat het AI-systeem controleert of de onderdelen uit het cv voorkomen
in het antwoord.
Als de leerling een andere aanpak gebruikt, kan die door meer dan één docent gecontroleerd worden.
Dat hoeft niet de eigen docent te zijn.
Wanneer een afwijkende aanpak vaker voorkomt, zou die zelfs als extra aanpak aan het systeem kunnen worden toegevoegd.
Doel van deze aanpak is dat alle leerlingen met een vergelijkbare aanpak evenveel punten krijgen.
Het blijft natuurlijk zo dat er tussen docenten meningsverschillen bestaan.
Zo had ik afgelopen week nog een discussie met een collega of de streepnotatie van vectoren hoogst noodzakelijk is om alle punten te krijgen.
Enerzijds laat de leerling daarmee zien dat hij lijnstukken (plaats) en vectoren (richting) kan onderscheiden, anderzijds blijft het numerieke eindantwoord gelijk bij een afwijkende notatie.
Deze discussies zullen dan ook meer landelijk beslecht moeten worden opdat elke leerling op een soortgelijke manier beoordeeld wordt.
Bij deze werkwijze is het nakijken van een examen niet veel minder werk, maar het ziet er wel heel anders uit.
Docenten werken dan gezamenlijk aan een grote bak vragen die het systeem niet automatisch kan nakijken.
Het voordeel van zo'n digitaal hulpmiddel is dat leerlingen uit het hele land zo veel mogelijk gelijk worden behandeld; een bijna letterlijke uitvoering van gelijke monniken, gelijke kappen.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan zo'n aanpak en moeten docenten bezwaar kunnen aantekenen als zij het niet eens zijn met het systeem.
Toch zou het interessant zijn om de mogelijkheden van zo'n aanpak te verkennen.
Staatsexamens
Collega's die staatsexamens nakijken, spreken soms met verbazing over deze problemen.
Zij zijn gewend dat twee onafhankelijke correctoren die de leerlingen niet kennen, de examens nakijken en niet weten hoeveel punten de ander heeft toegekend.
Als de totaalscore maximaal vier punten afwijkt, middelen ze de scores.
Anders overleggen ze met elkaar.
Als de meningsverschillen daarna nog te groot zijn, wordt er een derde docent bij betrokken.
Is zo'n oplossing ook houdbaar voor de reguliere centrale examens?
Enerzijds lijkt het objectief en minder tijdrovend.
Anderzijds is er wel vertrouwen nodig dat dat de twee docenten die jouw leerlingen nakijken, dit nauwkeurig en objectief doen.
We willen ook niet dat er leerlingen benadeeld worden doordat hun correctoren zich er met een jantje-van-leiden van afmaken.
Er zijn allerlei oplossingen te bedenken die allemaal voor- en nadelen hebben.
Hoe dan ook moet er weer aandacht komen voor de eerlijkheid van het corrigeren van de examens.
mw
--------------------
1) Kuhlemeier, H., & Kremers, E. (2013). De praktijk van de eerste en tweede correctie. Samenvatting van onderzoek naar het functioneren van het CSE. Arnhem: Cito.
|
Digitaliseren van leerlingenwerk
De afgelopen weken zijn er weer bergen examenwerk nagekeken, opgestuurd, opnieuw nagekeken, teruggestuurd, alles onder tijdsdruk.
Bijna vier jaar geleden schreef ik in WiskundE-brief 848 iets over de wenselijkheid om examenwerk eerst te digitaliseren, en daarna veilig op te bergen.
In hoeverre dat de laatste jaren gebruikelijk is geworden weet ik niet, maar ik zie wel voorbeelden van (wiskunde)docenten die standaard proefwerken, tentamens en ander leerlingwerk inscannen.
Voordelen van het meteen scannen en opbergen van leerlingenwerk zijn onder andere:
- minder risico op wegraken werk;
- mogelijkheid om het werk door meer dan één leerling en/of docent te laten beoordelen, onafhankelijk van elkaar;
- onmogelijkheid om tijdens of na de correctie veranderingen in het werk aan te (laten) brengen.
Aanpak Paul Ket
Een van de docenten die standaard leerlingenwerk digitaliseert is Paul Ket.
Op zijn website beschrijft hij uitgebreid hoe hij te werk gaat bij het innemen, nakijken en teruggeven van proefwerken.
Ik vat het kort samen:
- op de eerste pagina het aantal ingeleverde vellen noteren, en eventueel de versie van het proefwerk;
- scannen (en laten mailen) van werk en opgaven;
- scanbestand bruikbare naam geven en op (laten) bergen in een digitale map;
- originelen tot einde schooljaar opbergen in kast op school;
- kopie maken van scanbestand om na te kijken;
- nakijken, inclusief punten noteren, op een tablet;
- punten overnemen in excelwerkblad;
- cijfers bekend maken aan het begin van een les;
- cijfers noteren in Magister, niet onder schooltijd;
- scandocument van gecorrigeerd leerlingenwerk teruggeven met opgaven en nakijkvoorschrift.
Aanpak Martijn Leisink
Martijn Leisink kijkt het werk 'gewoon' na met pen.
Daarna scant hij het nagekeken werk in.
Daarbij gebruikt hij twee soorten stickers met QR-codes.
Een daarvan bevat informatie over vak, docent, datum en toetscode.
De andere is een leerlingcode, die steeds op het eerste vel van het ingeleverde werk van de betreffende leerling wordt geplakt.
Vervolgens gaat al het nagekeken werk op een stapel en wordt in één keer gescand (en gemaild).
Via een automatisch verlopend proces wordt het bestand daarna weer gesplitst, zodat het werk van elke leerling een apart bestand wordt.
Vervolgens worden de bestanden met logische bestandsnamen in een digitale map gezet.
Desgewenst kan het nagekeken werk ook (automatisch) gemaild worden naar de betreffende leerling.
De aanpak van beide docenten oogt indrukwekkend en zal niet altijd eenvoudig over te nemen zijn.
In feite gaat het om kleine automatiseringsprojecten.
Dat moet bij je passen en is uiteindelijk maatwerk.
gk
|
Afrondfouten
Bij de centrale eindexamens wiskunde A en C is een maximum gesteld aan de puntenaftrek voor afrondfouten. Zodra een leerling meer dan twee afrondfouten maakt, komen de punten er aan het eind van het examen weer bij, de zogenoemde 'compensatiescore'. Deze regeling veronderstelt dat het duidelijk is wat we verstaan onder afrondfouten.
En daar is wel eens discussie over.
Vmbo
In WiskundE-brief 895 werd het artikel 'Het
is goed als het goed is en voldoende onderbouwd' van het CvTE aangehaald als hulpmiddel voor het nakijken van vmbo-examens. Gerhard Borger trekt in WiskundE-brief 896 de conclusie dat dit betekent dat een leerling de antwoorden op een vmbo-examen dus tussendoor mag afronden, zolang dat geen invloed heeft op het eindantwoord. Dat lijkt een vooruitgang ten opzichte van de situatie in WiskundE-brief 781 waarin we aanstipten dat een vmbo-kandidaat strenger beoordeeld wordt doordat het maximum aantal punten aftrek voor afrondfouten voor hen niet is gemaximaliseerd op 2.
Juiste afronding
Het is niet bij alle opgaven direct duidelijk wat de juiste manier is om het eindantwoord af te ronden. Het CvTE geeft in de syllabi voor havo/vwo (punt 2.1.2) aan dat de leerling bij onbekende nauwkeurigheid dit zelf uit de probleemsituatie moet afleiden en het antwoord nauwkeuriger mag geven indien de probleemsituatie dat toelaat. Het correctievoorschrift zou hier uitsluitsel over moeten geven, maar doet dit blijkbaar niet altijd. Hier onstaat de eerste discussie, want wanneer laat een situatie nauwkeurigere antwoorden toe?
Wat is een afrondfout?
In WiskundE-brief 910 kwam aan de orde dat het kiezen van een verkeerd jaartal volgens het CvTE niet gezien kan worden als een afrondfout, maar als verkeerd interpreteren van de
waarde in de context. Bij een aantal andere situaties roept dit vragen op:
- Bij het foutief gebruik in het eindantwoord van woorden zoals: tot, tot en met, minder dan, meer dan, ... (Zie ook WiskundE-brief 932).
- Bij het foutief gebruik van symbolen als <, >, ≤, ≥.
- Er wordt vergeten op basis van de context de afronding van een getal bij te stellen.
- De gevraagde afronding op 1 decimaal wordt niet uitgevoerd, men laat gewoon 3,14159 staan.
- Bij afronden op honderdtallen is het antwoord een factor honderd te klein: 27.315 wordt 273 in plaats van 27.300.
- Er is een foutief afgerond tussenantwoord met geen enkel gevolg voor het eindantwoord. Zoals bij het vergelijken van betrouwbaarheidsintervallen die ver van elkaar liggen.
- Een tijd van 3 uur en 50 minuten wordt 'vertaald' naar 3,5 uur, of omgekeerd.
- Het eindantwoord wordt niet zoals gevraagd omgerekend naar jaren, maanden, dagen, maar wordt gegeven als 11,723.
Afrondregel toepassen
Het is dus in sommige gevallen discutabel of we een fout moeten classificeren als afrondfout.
Aangezien we aan het einde van het examen punten compenseren wanneer een leerling meer dan twee afrondfouten maakt, is het voor de leerling voordelig om andersoortige fouten ook
aan te duiden als afrondfouten. Dat zorgt voor discussie met een tweede corrector.
Het zou fijn zijn als het correctievoorschrift wat dit betreft wat meer houvast zou kunnen bieden.
mw & ch
|
Spelletjes in de wiskundeles
De volgende bijeenkomst van het Vaknetwerk Wiskunde gaat over spelletjes.
De bijeenkomst is op 4 juli.
In de eerste helft van de bijeenkomst zal Sonia Palha een workshop geven over 'Game Based Learning'. In het tweede gedeelte zal Peter Ypma een workshop geven over combinatorische spellen die direct inzetbaar in de les zijn.
De bijeenkomst is op dinsdag 4 juli van 17.00 tot 20.00 uur op de HvA, Wibautstraat 2 in Amsterdam.
Iedereen is van harte welkom!
Graag vanwege de catering een mail als u de bijeenkomst komen wilt bijwonen.
Sharon Calor, calor@xs4all.nl
|
Voorbereidingsprogramma toegepaste wiskunde hbo
Voor havo- en vwo-leerlingen die zich willen oriënteren op de hbo-studie Toegepaste Wiskunde biedt Fontys de wiskundecursus 'E-Buzz' aan.
In deze cursus van acht donderdagmiddagen (in Eindhoven) raken de leerlingen bekend met het studeren van Toegepaste Wiskunde aan het hbo.
De praktijkcasus 'E-Buzz' gaat over de energietransitie van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden.
Aan de hand van deze casus worden drie uitdagingen bij deze transitie wiskundig benaderd.
De middagen bestaan uit hoorcolleges en werkcolleges. Ze worden onder meer verzorgd door tweede- en derdejaars wiskundestudenten, die graag hun ervaring delen met de leerlingen.
De gratis cursus is uitermate geschikt voor het werken aan een profielwerkstuk.
Daarom wordt ook aandacht besteed aan het toegankelijk documenteren van bevindingen.
De cursus wordt afgesloten met een middag waarin groepjes leerlingen hun bevindingen aan elkaar presenteren.
Ga naar deze website voor meer informatie en aanmelding. Bij "Hbo voorbereiding havo/vwo Toegepaste Wiskunde Eindhoven" staat een uitgebreide beschrijving van het programma.
|
Pythagoras in de klas
In de tweede fase van het project 'Pythagoras in de klas' is het voor scholen mogelijk om voor het schooljaar 2023/2024 een schoolabonnement af te sluiten tegen sterk gereduceerd tarief.
Voor een totaalbedrag van € 60 ontvangen scholen in het schooljaar 2023/2024 zes keer Pythagoras op school.
Elk pakket bevat 30 exemplaren van het nieuwste nummer, genoeg om met een hele klas aan het werk te kunnen.
Dat zijn dus 180 Pythagorassen voor € 60,=!
Voor deze speciale aanbieding stuurt u uw aanvraag vanaf uw school-emailadres voor 1 september 2023 naar pythagoras@tenbrinkuitgevers.nl.
Geef meteen aan naar welk adres de Pythagorassen gestuurd moeten worden en, indien van toepassing, een afwijkend factuuradres.
Dit abonnement stopt na een jaar vanzelf.
Het is niet mogelijk om via de website van het tijdschrift een aanvraag doen.
Eerste fase
In WiskundE-brief 924 stond reeds een bericht over de eerste fase van het project 'Pythagoras in de klas'.
Deze fase is inmiddels bijna afgerond.
In de eerste helft van 2023 ontvingen de havo/vwo scholen drie maal 10 exemplaren van Pythagoras gratis.
Het derde en laatste pakket zal in de laatste week van juni bezorgd worden.
Een aantal scholen bleek hun pakketten niet ontvangen te hebben.
Een goed deel daarvan heeft intussen een adreswijziging doorgegeven.
Als u op uw school geen pakketten heeft ontvangen, raad ik aan om het postadres van uw school bij DUO te updaten. Het is zonde om dit soort acties mis te lopen.
Uw materiaal op de site
Graag moedig ik u aan om Pythagoras een plekje te geven in uw lokaal, of nog beter: in uw wiskundelessen!
Voorbeelden van artikelen uit Pythagoras die zijn omgevormd tot een les kunt u hier downloaden.
Alle Pythagoras-artikelen van dit én komend schooljaar verschijnen openbaar op onze website.
Met deze digitale versies van de artikelen kunt u naar hartenlust knippen en plakken in de tekst om er uw eigen les van te maken.
Op de archief-pagina vindt u bovendien pdf's van alle voorgaande nummers.
Als u een mooie les heeft gemaakt, dan zie ik dat graag!
U kunt uw lesmateriaal mailen naar hoofdredacteur@pyth.eu.
De beste lessen zal onze vormgeefster in Pythagoras-stijl zetten, waarna we ze graag ter download op onze website aanbieden.
Dan kunnen andere docenten er ook plezier van hebben.
Roosmarij Vanhommerig ( hoofdredacteur@pyth.eu)
hoofdredactrice Pythagoras
|
Werkgroep Welkom
Op woensdag 21 juni organiseert de Werkgroep Welkom van de NVvW een online voorlichtingsavond voor vakmaatjes.
Vakmaatjes zijn wiskundedocenten die gekoppeld kunnen worden aan een wiskundedocent die uit een ander land naar Nederland gevlucht is.
De gevluchte wiskundedocenten wonen soms nog in een AZC.
Anderen zijn al doorgestroomd naar een meer definitieve plek. Ze kunnen door contact met een vakmaatje oefenen met de Nederlandse taal en kennismaken met het Nederlandse (wiskunde)onderwijs.
In dit geval zijn de vakmaatjes wiskundedocenten, actief, gepensioneerd of anderszins.
Tijdens de voorlichtingsavond op 21 juni geeft een medewerker van Vluchtelingenwerk informatie en ondersteunende tips over wat u wel en niet kunt verwachten als u
als vakmaatje aan de slag gaat.
Er zal ook iemand van de Werkgroep Welkom aan het woord komen.
Bovenal bestaat de mogelijkheid om vragen te stellen en ideeën uit te wisselen.
We beginnen om 19:30 uur en we stoppen uiterlijk om 21:00 uur.
Wilt u deelnemen of meer informatie?
Stuur dan een mailtje naar welkom@docentvluchteling.nl met als onderwerp 21 juni.
Desiree Agterberg
|
Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend
De zes wiskundetalenten die in juli Nederland mogen vertegenwoordigen op de 64e Internationale Wiskunde Olympiade zijn onlangs geselecteerd.
In vijf rondes, verspreid over anderhalf jaar, hebben de teamleden 4400 anderen achter zich gelaten.
Deze zomer zullen zij het in Chiba, Japan, opnemen tegen meer dan zeshonderd andere scholieren uit ruim honderd andere landen.
Op Landgoed De Rosep in Oisterwijk vond de laatste selectie- en trainingsweek plaats.
De selectieperiode, die al begon na de nationale finale in november, werd hier door elf deelnemers afgesloten met een laatste onderlinge krachtmeting.
Op drie dagen kregen zij steeds vier uur de tijd om vier lastige opgaven op te lossen.
De volgende zes leerlingen wisten bij deze toetsen de meeste punten te behalen en zullen Nederland vertegenwoordigen in Japan:
naam |
leeftijd |
plaats |
klas |
school |
Lance Bakker |
16 |
Hoofddorp |
6 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap, Hoofddorp |
Bas Capel |
17 |
Deventer |
5 vwo |
Gymnasium Apeldoorn |
Daan de Groot |
17 |
Assen |
6 vwo |
Dr. Nassau College Quintus, Assen |
Hylke Hoogeveen |
17 |
Odijk |
6 vwo |
Openbaar Lyceum Zeist |
Mads Kok |
16 |
De Meern |
6 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Yanniek Nitescu |
17 |
Eindhoven |
5 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
Als winnaar van de aanmoedigingsprijs gaat Allie Zong mee naar Japan.
Zij is 17 jaar, komt uit Veldhoven en zit 5 vwo van het Lorentz Casimir Lyceum te Eindhoven.
Deze prijs is bestemd voor jong aanstormend talent en wordt beschikbaar gesteld door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.
De Internationale Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd ter wereld.
De wedstrijd bestaat uit opgaven die zelfs voor professionele wiskundigen zeer uitdagend kunnen zijn.
De zes teamleden hebben de afgelopen jaren dan ook veel training gehad om straks in Japan een goede prestatie neer te kunnen zetten.
Alle teamleden hebben bovendien al ervaring opgedaan met internationale wiskundewedstrijden.
Lance, Mads en Hylke deden eerder al mee aan de Internationale Wiskunde Olympiade, terwijl Bas, Daan en Yanniek in mei een bronzen medaille behaalden bij de Benelux Wiskunde Olympiade.
Allie heeft al vier keer meegedaan aan de European Girls Mathematical Olympiad en daar twee keer brons en een keer zilver gehaald.
Vanaf 27 juni heeft de delegatie een trainingskamp in Leiden, waarna het team op 1 juli naar Japan vertrekt voor de tweede helft van de teamtrainingsweek.
Op 6 juli begint de internationale olympiade, met de officiële openingsceremonie op 7 juli.
De wedstrijd is op 8 en 9 juli.
De leerlingen krijgen op beide dagen vierenhalf uur de tijd om drie opgaven van zeer hoog niveau op te lossen.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Nils Van de Berg (Universiteit Utrecht), Johan Konter (Universiteit Leiden en Optiply) en Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum).
|
Junior Wiskunde Olympiade
Op zaterdag 3 juni vond op de Vrije Universiteit in Amsterdam de Junior Wiskunde Olympiade (JWO) plaats. De JWO is het kleinere broertje van de Wiskunde Olympiade.
De JWO-deelnemers kunnen de toekomstige IMO-gangers zijn.
Zo hebben vorige zomer vier van de zes IMO-deelnemers eerder één of twee keer meegedaan aan de JWO.
Voor de JWO waren de 100+100 winnaars van de Kangoeroewedstrijd van 16 maart uit klas 1 en 2 voor uitgenodigd.
Dat leverde uiteindelijk 169 deelnemers op die het tegen elkaar opnamen in twee wedstrijdrondes, elk bestaande uit 8 pittige hersenkrakers.
Voor elke multiplechoice-vraag uit deel 1 waren twee punten te behalen en voor elke open vraag uit deel 2 drie punten (zie
hier voor de opgaven).
Naast de twee wedstrijddelen van elk 45 minuten was er ook een lezing over Fourieranalyse en organiseerde Vierkant voor Wiskunde, een leuke workshop.
Uit klas 1 waren er 87 deelnemers en de winnaars zijn:
- Amos 't Hart (29 punten)
- Fedde Scheltinga (24 punten)
- Pepijn Manfred Maas (24 punten)
Uit klas 2 deden 82 leerlingen mee en de winnaars zijn:
- Naïm Hofstede (36 punten)
- Dagwin van den Berg (22 punten)
- Dennis Zhang (21 punten)
We moedigen alle deelnemers aan om volgend schooljaar op school ook aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade mee te doen. De vier overall-winnaars zijn Naïm, Amos, Fedde en Pepijn. Zij hebben een wildcard ontvangen voor de komende finale van de Wiskunde Olympiade in september. Overigens hadden Amos en Naïm die niet nodig, want zij waren op eigen kracht al door, door hun resultaten in de eerste en tweede ronde.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet-particuliere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Lyceum Oudehoven Gorinchem
Wilt u komend schooljaar een bijdrage leveren aan goed onderwijs, passend bij de leerling?
We kijken ernaar uit u te ontmoeten!
Als docent wiskunde geeft u goed voorbereid onderwijs op een goed georganiseerde school.
U pakt als docent een coachende rol en verrast de leerlingen met een inspirerende les.
U ziet het als een uitdaging om de leerlingen op te leiden tot sociale, onafhankelijke en ondernemende denkers die zich verdiepen in de wereld om zich heen.
Ook hecht u veel waarde aan het actief samenwerken met collegas in ons ambitieuze en informele team.
Het gaat om 0,8-1,0 fte, tijdelijk, met uitzicht op vast.
Meer informatie over de vacature kunt u hier lezen.
|
Vacature Vrije School Zutphen
Wij zijn per 1 augustus op zoek naar een eerstegraads docent wiskunde, of een tweedegraads docent met belangstelling voor het eerstegraads gebied.
We zoeken iemand die samen met onze enthousiaste sectie inspirerende en uitdagende lessen verzorgt, waarbij de relatie met de leerling centraal staat.
Het gaat om vaklessen en ochtendperiodelessen aan de klassen 10 en 11 H/V.
De ochtendperiodelessen worden gegeven in een periode van drie weken van maandag t/m vrijdag, de eerste twee lesuren (van 08:55 10:40 uur).
Klik hier voor meer informatie over de vacature.
U kunt t/m 26 juni reageren.
|
Advertenties
Jan Beuving zingt zijn allerbeste werk!
In november en december 2023 speelt Jan Beuving Resumé 1 - een voorstelling met de allerbeste liedjes uit de afgelopen tien jaar.
Slechts 23 keer te zien: mis het niet!
Nog één keer zijn Tangens en Fermat te horen, maar ook zijn mooiste verhalende liederen.
En misschien dat hij ook nog voorrekent op hoeveel manieren u 17 liedjes uit 70 stuks kunt kiezen.
Een avond met alleen maar hoogtepunten!
Of zoals wiskundigen dat noemen: een horizontale lijn.
Klik hier voor de speellijst.
|
|
|
KERN voor wiskunde A/C
KERN Wiskunde 4 vwo A/C deel 1 binnenkort beschikbaar
Komend schooljaar gaan de eerste scholen starten met KERN Wiskunde in de tweede fase.
Bent u ook nieuwsgierig naar de eerste boeken?
Bestel nu alvast
KERN Wiskunde 4 vwo A/C deel 1 met 50% docentenkorting.
|
|
|
Idee voor studiedag?
Programmeren in Python met Texas Instruments technologie
Zoekt u verdieping, of wilt u een interessante studiedag voor docenten organiseren? Wat dacht u van leren programmeren in Python én ideeën opdoen om dat in de klas toe te passen? Met de gratis webinars van WIL-de Python heeft u genoeg inhoud voor een studiedag! Daarbij leert u aan de hand van duidelijke opdrachten zelf programmeren. Ook kunt u direct lesmaterialen en bestanden downloaden om zelf in de klas te gebruiken.
Bekijk hier de webinars en lesmaterialen
|
|
|
De NumWorks ervaring van Wim
Wim Weyland, wiskundedocent aan het Rijnlands Lyceum Wassenaar, deelt graag zijn NumWorks ervaring.
"Na een demo van NumWorks was onze gehele sectie binnen één avond om en daar hebben we tot op heden geen spijt van.
Ik ben ervan overtuigd dat de NumWorks gebruiksvriendelijker is en daarom sneller antwoorden geeft met minder fouten.
Dat zou tot betere cijfers moeten leiden. Ik had dit jaar zelfs leerlingen die nog in V6 overstapten op de NumWorks." |
Nieuwsgierig geworden? Stuur Martijn gerust een mailtje.
|
|
|
Ontwerp uw eigen geocache met uw klas
Zoekt u voor de komende tijd nog een inspirerende en activerende opdracht voor in de wiskundeles?
Wellicht is dan de geocachelesbrief wat voor u!
Ga aan de slag met coördinaten en laat uw leerlingen een eigen geocache ontwerpen.
De uitleg, werkbladen en bijbehorende powerpoint staan voor u klaar.
U vindt de lesbrief hier.
|
|
|
|
|