nummer 931, 21 mei 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

De Staat van het Onderwijs 2023

In de op 10 mei gepubli­ceer­de rappor­ten van de onder­wijsin­spec­tie over de Staat van het Onder­wijs was er wederom veel aan­dacht voor en vooral zorgen om (rekenen en) wiskun­de. De dalende beheer­sing van rekenen-wiskun­de in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs en het toene­men­de aantal onvol­doen­des bij de eindexa­mens worden daarbij uitdruk­ke­lijk genoemd.
De trouwe lezer van de Wiskun­dE-brief zal veel wat in de Staat van het Onder­wijs 2023 wordt genoemd over wiskun­de en rekenen herken­nen (zie onder andere WiskundE-brief 916, WiskundE-brief 920, en WiskundE-brief 922). Hieron­der gaan we wat verder in op twee zaken: de beheer­sing van de referen­tieni­veau's rekenen in het derde leer­jaar en de ontwik­ke­ling van het percen­ta­ge onvol­doen­de voor wiskun­de bij de centra­le examens.
Rekenen in het voortge­zet onder­wijs
Wat er door de scholen in de eerste drie klassen van het voortge­zet onder­wijs gedaan wordt aan rekenen, is niet goed duide­lijk. Ook ontbre­ken lande­lijk dekken­de cijfers over het rekenni­veau. Wel zijn er cijfers van het Cito geba­seerd op gege­vens van scholen die werken met het leerlin­genvolg­sys­teem van die organi­sa­tie (zie WiskundE-brief 930). De laatste cijfers dateren van vorig school­jaar (2021-22) en dragen een duide­lijk corona­stem­pel. Onder­deel van het onder­zoek was in hoever­re de referen­tieni­veau's voor rekenen/wiskun­de behaald zijn. Als gewenst niveau is des­tijds gekozen voor 2F aan het einde van het vmbo en 3F aan het einde van vwo/havo. In klas 3 zouden de meeste leerlin­gen in ieder geval 2F moeten halen. De werke­lijk­heid laat grote ver­schil­len zien:
Tot 2020-21 zat de meerder­heid van de leerlin­gen in 3 vwo op 3F, het eindni­veau van havo/vwo. Dat was vorig school­jaar ineens veel minder. Van de leerlin­gen op vmbo basis en kader voldoet daaren­te­gen de helft zelfs niet aan de eisen van 1F, het funda­mente­le niveau dat al op de basis­school bereikt zou moeten worden.
Onvol­doen­de voor CE-wiskun­de
Hoewel de nadruk iets meer bij het vak Neder­lands lag was er in de Staat van het Onder­wijs ook veel aan­dacht voor het slagen voor het eindexa­men met een onvol­doen­de voor wiskun­de. In de onder­liggen­de rappor­ten is veel te vinden over de percen­ta­ges onvol­doen­de bij het Cen­traal Examen. In 2020 was er geen cen­traal examen en na die tijd zijn er - met name bij de vrouwe­lij­ke kandida­ten - duide­lijk meer onvol­doen­des gehaald dan voor­heen. Eerst kijken we naar havo/vwo.
Deze cijfers zijn, helaas, niet uitge­splitst naar wiskun­de A, B of C. Zoals onder andere in WiskundE-brief 916 valt te lezen, werd vorig jaar wiskun­de A zowel op havo als vwo aanzien­lijk beter gemaakt dan wiskun­de B.
Op het vmbo is de stij­ging nog veel sterker. Daar konden leerlin­gen massaal een slecht eindcij­fer voor wiskun­de laten wegstre­pen, op basis van de zoge­naam­de 'duimre­ge­ling'. Van deze moge­lijk­heid is massaal gebruik gemaakt en het is duide­lijk dat veel leerlin­gen hun wiskun­de-eindexa­men minder goed hebben voorbe­reid. Op havo en vwo is wiskun­de een kernvak en daarom viel het buiten de 'duimre­ge­ling'.
gk
--------------------
Geba­seerd op Tech­nisch rapport monito­ring voortge­zet onder­wijs-De Staat van het Onder­wijs 2023.

 

Overgewicht bij wiskunde A examens

De afgelo­pen jaren is er - onder andere in de Wiskun­dE-brief - veel aan­dacht voor de 'talig­heid' van de eindexa­mens wiskun­de, en met name van het vwo-examen wiskun­de A. Dat heeft onder meer geleid tot een initia­tief om examen­vra­gen te heront­wer­pen (zie WiskundE-brief 895). Wie de hoop had dat er een kente­ring op komst was, kwam dit jaar bedro­gen uit. Het laatste vwo-examen wiskun­de A bevatte juist meer tekst dan in de jaren daar­voor.
Wiskun­de of wiskun­dig tekst­verkla­ren was de titel van een artikel van bijna twee jaar geleden. Hierin ging ik wat dieper in op de klach­ten over de talig­heid van wiskun­de-examens. Als maat voor de hoeveel­heid tekst gebruik­te ik het aantal woorden in de inlei­din­gen op de eigen­lij­ke vragen/opdrach­ten. Formu­les en tabel­len worden daarbij niet meege­teld. Het gaat echt om 'normale' tekst. Vorig jaar leek het erop dat het aantal woorden stabili­seer­de, welis­waar op een hoog niveau.(Zie WiskundE-brief 911) Het jongste vwo-examen wiskun­de A laat echter weer een behoor­lij­ke toename zien. Het aantal woorden in de inlei­din­gen bedroeg meer dan 2500. Hieron­der kunt u de ontwik­ke­ling zien van de laatste paar jaar. Voor de over­zichte­lijk­heid zijn alleen de gege­vens van het eerste tijdvak in beeld ge­bracht.
Ernstig?
Soms wordt de vraag gesteld hoe zwaar we moeten tillen aan dit pro­bleem. Ik tip een paar zaken aan die eigen­lijk alle­maal te maken hebben met de validi­teit van het eindexa­men. Kort gezegd: toetst het examen wat het zou moten toetsen?
  • Grote hoeveel­he­den tekst zorgen niet zelden voor extra tijds­druk. Bij het laatste vwo-examen wiskun­de A kregen veel leerlin­gen het examen niet af. Bij wiskun­de lijken we tijds­druk heel normaal te vinden, maar er is weinig fanta­sie voor nodig om te beden­ken dat sommige groepen leerlin­gen hier behoor­lijk door bena­deeld kunnen worden.
  • Het goed lezen van teksten is van belang, maar zijn daar geen andere examens voor?
  • Gaat de grote hoeveel­heid tekst niet ten koste van de wiskun­di­ge inhoud? Ook bij dit examen was de indruk van veel docen­ten dat de wiskun­di­ge inhoud erg mager was.
In een blog schrijft toets­deskun­di­ge Twan Huij­bers van het Cito met enige trots over 'vette contex­ten'. Ik heb de lange verha­len altijd opgevat als pogin­gen om situa­ties en pro­bleem­stellin­gen uitge­breid te schet­sen en misver­stan­den te voorko­men. Dat laatste lukt niet altijd, zoals ik in een ander stukje in deze brief laat zien. Het begrip 'vet' nu even bewust anders inter­prete­rend dan bedoeld, vraag ik me af of het niet hoog tijd wordt om wat te doen aan het overge­wicht van veel examens.
gk

 

Duidelijk discreet?

Het is alweer bijna zes jaar geleden dat ik aan­dacht besteed­de aan de steeds terugke­ren­de discus­sies bij examen­vra­gen over het over­schrij­den van een bepaal­de grens­waar­de, door­gaans bij exponen­tië­le groei (WiskundE-brief 781). De kern van mijn betoog was dat veel discus­sie te voorko­men zou zijn door een heldere formule­ring in en rond de vraag­stel­ling. Helaas lijkt er weinig verbe­terd.
In het vwo-examen wiskun­de A van dit jaar1) zit een opgave waarin aan­dacht besteed wordt aan de afname van het aantal vlin­ders in Neder­land, en met name de achter­uit­gang bij de heivlin­der. Er wordt gebruik gemaakt van een grafiek met logarit­mi­sche schaal­verde­ling en index­cij­fers. De index­cij­fers zijn geba­seerd op de jaar­lijk­se tellin­gen van de vlinder­stich­ting. Het basis­jaar is 1992. Aan de grafiek wordt een trend­lijn toege­voegd:
En nu komt het:
"De trend­lijn in figuur 2 hoort bij een exponen­ti­eel model voor de afname van de popula­tie-index. De trend­lijn kan worden beschre­ven met de volgen­de formule: log(P)= -0,026t + 1,8
Hierin is P de popula­tie-index en is t het aantal jaren na 1992. Als de trend zich op dezelf­de manier blijft doorzet­ten, zal het aantal getelde heivlin­ders in een gegeven jaar minder dan 2% zijn van het aantal getelde heivlin­ders in 1992.
Bereken in welk jaar dat volgens de gegeven formule voor het eerst het geval zal zijn."
Gaat het nu om een continu of dis­creet proces? En hoe moet je de oplos­sing van de verge­lij­king log(2)= -0,026t + 1,8 (t= 57,65..) inter­prete­ren? Voor dis­creet lijkt te pleiten:
  1. De jaar­lijk­se vlinder­tellin­gen
  2. Het werken met een basis­jaar, waarin de index per defini­tie gelijk is aan 100
  3. De jaartal­len bij de streep­jes op de horizon­ta­le as van de grafiek
  4. De defini­tie van t als het aantal jaren na 1992
Echter, de formule hoort volgens de tekst uitdruk­ke­lijk bij de trend­lijn, niet bij de tellin­gen zelf. Dat bete­kent dat de formule ook voor niet gehele waarden van t beteke­nis heeft - tenzij men het begrip 'lijn' opnieuw defini­eert. Invul­len van t=0 in de formule geeft trou­wens voor P onge­veer 63 (101,8). Dat bracht sommige docen­ten, en moge­lijk ook leerlin­gen, in verwar­ring. Dit laat nog eens duide­lijk zien dat u ver­schil moet maken tussen de tellin­gen en de trend­lijn. De trend­lijn lijkt te begin­nen in 1992. In die zin is het meer een 'halve rechte' dan een lijn en omdat we nu niet met een conti­nue variabe­le t te maken hebben is 1992 als aandui­ding onvolle­dig. Gaat het om 1 januari 1992, zoals blijk­baar veel leerlin­gen dachten? Kijkend naar de defini­tie, 'het aantal jaren na 1992', zou u eerder denken aan 31 decem­ber 1992 of 1 januari 1993. Maar u kunt ook denken aan een tijstip in het voor­jaar of zomer, zoals 1 mei of 1 juli. Als u uitgaat van 1 januari 1992 voor t=0 bete­kent het tussen­ant­woord, t= 57,65.., dat het gaat om de laatste week van augus­tus 2050. 2050 is ook het ant­woord in het correc­tievoor­schrift dat overi­gens zonder verdere toelich­ting wordt gepo­neerd. Ik heb begre­pen dat men bij Cito en CvTE ervan uitging dat het duide­lijk om een dis­creet proces ging. Ook na een uitdruk­ke­lijk met redenen omkleed verzoek om het correc­tievoor­schrift aan te passen, vol­hardt men in dit stand­punt, zonder op de aange­voer­de argumen­ten in te gaan.
Mijn conclu­sie is dat het alles behalve duide­lijk is en dat de nauwkeu­rig lezende docent of examen­kandi­daat behoor­lijk aan het twijfe­len kan zijn ge­bracht. Mis­schien een aardige opgave qua inten­tie, maar door de uitvoe­ring een misluk­king. Wat de zaak extra pijn­lijk maakt, is het gebrek aan 'zelfrei­ni­gend vermo­gen' bij examen­ma­kers en degenen die de kwali­teit van de examens zouden moeten bewaken.
gk
------------------
Het gaat om vraag 16. In het wiskun­de C examen werd de zelfde vraag gesteld (nummer 8)

 

Waarom een GR gebruiken in het onderwijs?

In WiskundE-brief 930 schreef Sjuup Rekko een stukje onder de titel "Alterna­tief voor GR", waarin hij een aantal argumen­ten tegen deze appara­ten aan­voert en pleit voor een goed alterna­tief. Hieron­der een reactie daarop.
Los van wat de oor­spronke­lij­ke redenen voor het invoe­ren van de GR, is het volgens mij niet realis­tisch te verwach­ten dat de GR op korte termijn zal worden afge­schaft. Hij is name­lijk ingebur­gerd in het wiskun­deonder­wijs, en met reden. De GR stelt de docent in staat om com­plexe­re vraag­stuk­ken te behande­len door het gebrek aan kennis van of erva­ring met bepaal­de vaardig­he­den te onder­van­gen met het inzet­ten van func­ties op de GR. Door bijvoor­beeld gra­fisch-nume­riek een maximum te vinden, kan een leer­ling die (nog) niet weet hoe deze algebra­ïsch gevon­den moet worden toch een maxima­lise­rings­vraag­stuk oplos­sen. Met de functie dy/dx kan een leer­ling leren de formule van een raak­lijn op te stellen nog voordat het diffe­rentië­ren is aange­leerd. Met de GR heeft de docent dus een krach­tig instru­ment in handen om te varië­ren in de volgor­de waarin vaardig­he­den worden aange­leerd of om juist in te zoomen op één speci­fie­ke vaardig­heid.
Zorgvul­dig­heid vereist
Het op deze manier gebrui­ken van de GR vraagt uiter­aard om zorgvul­dig overwe­gen in welke volgor­de en combina­tie vaardig­he­den worden aange­leerd en ingeoe­fend. Natuur­lijk kan de inzet van dit didacti­sche hulpmid­del het begrip van de leer­ling alleen onder­steu­nen bij correct gebruik. Maar dat geldt veel algeme­ner. Het gebruik van een rekenma­chi­ne, welke soort dan ook, is geen vervan­ging van het kennen van de tafels of snel kunnen delen door mooie getal­len. Leerlin­gen die te afhanke­lijk zijn van een hulpmid­del hebben uitein­de­lijk niks aan het hulpmid­del en behalen het gevraag­de niveau niet. Het aanle­ren van begrip­pen en vaardig­he­den blijft de kern van het onder­wijs, zowel met als zonder GR. De GR stelt ons wel in staat om ons onder­wijs anders vorm te geven.
Niveau examens
Op het examen moeten leerlin­gen in korte tijd kunnen laten zien wat zij in huis hebben. De GR zal een aantal bereke­nin­gen versnel­len, waar­door er meer in een examen ge­vraagd kan worden. Ook maakt de GR het moge­lijk om com­plexe tussen­antwoor­den makke­lijk te genere­ren, zodat het uitein­delij­ke vraag­stuk beant­woord kan worden. Zo kan het snij­punt van twee grafie­ken met ingewik­kel­de formu­les gra­fisch-nume­riek bena­derd worden, zodat hiermee doorge­re­kend kan worden. Hier­door kan het niveau van het examen goed afge­stemd worden op de af te toetsen vaardig­he­den.
Goed alterna­tief?
Wat zou een goed alterna­tief zijn voor de grafi­sche rekenma­chi­ne? Volgens mij moet er een onder­scheid gemaakt worden tussen eisen en wensen:
Eisen:
  • moet de leer­ling (en docent) in staat stellen om vaardig­he­den die (nog) niet tot de lesstof behoren te kunnen omzei­len
  • moet tijds­winst opleve­ren
  • mag het aanle­ren van kennis en vaardig­he­den niet overbo­dig maken
Wensen:
  • intuï­tief in gebruik
  • makke­lijk te updaten
  • (gratis) app beschik­baar voor vergeet­achti­ge leerlin­gen
Wat is het beste?
Dat is de vraag die we alle­maal beant­woord zouden willen hebben. Wanneer komt er een uitge­breid verge­lij­kend warenon­der­zoek voor de ver­schil­len­de model­len GR en alterna­tie­ven? Als alle moge­lijkhe­den en gebre­ken naast elkaar staan, kan een welover­wo­gen keuze gemaakt worden. Nu moet elke school dit zelf uitzoe­ken als zij niet alle verte­genwoor­di­gers over de vloer willen hebben.
Willem Jackson
Blaise Pascal College Zaandam

 

De Abelprijs toegelicht

 
Luis Caffa­rel­li heeft dit jaar de Abel­prijs gewon­nen voor zijn werk over partië­le diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen (zie WiskundE-brief 928). De Vrije Univer­si­teit organi­seert op vrijdag 2 juni een confe­ren­tie voor docen­ten en leerlin­gen in de boven­bouw van havo en vwo over zijn werk. Als u er bij wilt zijn, moet u snel reage­ren.
De confe­ren­tie bestaat uit twee lezin­gen, een wiskun­de­quiz met prijzen en een afslui­ten­de borrel. De lezin­gen/colle­ges gaan over de kracht van partië­le diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen en de moge­lijkhe­den van de beroem­de Navier-Stokes verge­lijkin­gen.
De aanvang is om 14.00 uur en uiter­lijk 18.00 uur is het afgelo­pen. De toegang is gratis.
Meer informa­tie en aanmel­ding via deze link. Aanmel­den kan tot en met zondag 21 mei!

 

Symposium Een Bonte verzameling

 
De werk­groep Geschie­de­nis er ook nu weer in ge­slaagd vier inspire­ren­de spre­kers te boeken voor het jaar­lijk­se symposi­um: Een Bonte verzame­ling. Op zater­dag 23 septem­ber is het zover. Dit symposi­um zal gaan over Getal­len, New Math, Cantor en meer.
Een Bonte verzame­ling is de titel van het 29e symposi­um van de werk­groep Geschie­de­nis van de NVvW. De vier spre­kers zijn:
  • K.P. Hart (TU Delft) – 150 jaar overaf­telbaar­heid van ℜ
  • Regina Möller (Hum­boldt Univer­si­tät, Berlin) – Diffe­rent mea­nings of the concept of infini­ty
  • Wendy Goemans (KU Leuven) – Moderne Wiskun­de en verzame­lin­gen
  • Hendrik Lenstra (Univer­si­teit Leiden) – Van Cantor tot Conway
Na elke presen­ta­tie is er tijd voor ten hoogste twee vragen. Vragen die niet meteen aan bod komen, kunt u noteren op de kaart­jes die overal liggen. Een selec­tie van deze vragen vormt de input voor de panel­discus­sie. De voerta­len zijn Neder­lands, Vlaams en Engels.
Een Bonte verzame­ling vindt plaats in Verga­dercen­trum Domstad in Utrecht. Het symposi­um duurt van 10.00 tot circa 16.00 uur, met pauzes voor koffie, thee en lunch. De kosten voor deelna­me bedra­gen € 50 voor leden van de NVvW, € 25 voor studen­ten en € 60 voor overi­gen. De lunch en de borrel na afloop zijn inbegre­pen in de kosten. Regi­stra­tie en eventue­le dieet­wen­sen via deze website.

 

Wiskundezomerkampen

 
Lossen uw leerlin­gen graag puzzels en wiskun­di­ge proble­men op? Dan is een wiskun­de­kamp van Vier­kant voor Wiskun­de iets voor hen. Er zijn ook enkele gratis plaat­sen voor deelne­mers aan de W4Kan­goeroe­wed­strijd.
Je hoeft niet uitzon­der­lijk intelli­gent te zijn om mee te gaan. Als leerlin­gen puzze­len, naden­ken over wiskun­di­ge proble­men en zelf creatie­ve oplos­sin­gen verzin­nen leuk vinden, zijn ze van harte welkom. De kampen zijn voor jonge­ren van groep 6 basis­school tot en met klas 6 vwo. Ze werken in groep­jes van circa zes deelne­mers, onder begelei­ding van twee enthou­sias­te vrijwil­li­gers. Iedere dag bestude­ren ze een ander wiskun­dig onder­werp. Dit jaar wordt onder andere aan­dacht besteed aan priemge­tal­len, munten­schuif­puz­zels, meetkun­de, deca­disch rekenen en proposi­tielogi­ca. Natuur­lijk zijn er ook andere activi­tei­ten, zoals zwemmen, spelle­tjes, hoogte­par­cours of kamp­vuur.
Er zijn in augus­tus drie kampen, ieder voor een andere leef­tijds­groep. Ze zijn alle drie in Heino, van maandag tot en met vrijdag. De kosten bedra­gen € 335, inclu­sief accommo­da­tie, maaltij­den en materia­len. Deelne­mers aan de W4Kan­goeroe­wed­strijd maken kans op gratis deelna­me als zij zich vóór 13 juni aanmel­den.
Aanmel­den kan via de website. Stich­ting Vier­kant voor Wiskun­de organi­seert al 30 jaar wiskun­dezomer­kam­pen en geeft ook boeken uit voor jonge­ren die op zoek zijn naar extra uitda­ging.

 

Uitslag Pythagoras profielwerkstukprijsvraag 2023

 
Op 12 april 2023 heeft op het Neder­lands Mathema­tisch Congres de Nationa­le Pythago­ras Profiel­werk­stukwed­strijd plaats­gevon­den. De derde prijs ging naar Mai Thy Nguyen, de tweede prijs naar Stan de Haas, en Iris Pennin­ga ging met de eerste prijs naar huis.
Ondanks het grote aantal werk­stuk­ken was er geen overlap; ieder had hun eigen onder­werp. Een kleine greep: com­plexe analyse, wiskun­de en muziek, de wiskun­de van SET, valsspe­len bij schaken, onopge­los­te proble­men, nul en onein­dig, en nog veel meer. De short­list bestond uit zes van de vijf­tien inzen­din­gen; in alfabe­ti­sche volgor­de:
  • Nadine Israel en Myrthe Nulkes van het Northgo college in Noord­wijk behan­del­den Het Handels­reizi­gerspro­bleem. Zij vergele­ken twee oplosme­tho­den op hun effici­ën­tie.
  • Stan de Haas van het Rijn­lands Lyceum in Sassen­heim bekeek in File, File en nog eens File de filepro­ble­men. Hij ging na hoe deze met behulp van een wiskun­dig model begre­pen en wel­licht opge­lost zouden kunnen worden.
  • Ralou Mantzou van het Jac. P. Thijsse College in Castri­cum be­schreef in The Incom­ple­te Truth de onvolle­dig­heids­stellin­gen van Gödel en hun gevol­gen voor de wiskun­de.
  • Mai Thy Nguyen van het Linge­colle­ge in Tiel schreef met Toege­pas­te wiskun­de binnen de popula­tiegene­ti­ca en -dynami­ca een door­wrocht werk­stuk. Dit ging over het gebruik van wiskun­de bij de onder­wer­pen uit de titel.
  • Iris Pennin­ga van het Odul­phusly­ce­um in Tilburg schreef Derde­graads­verge­lijkin­gen oplos­sen met origami. Zij liet hierin zien hoe men met behulp van Origami tweede- en vooral derde­graads­verge­lijkin­gen kan oplos­sen.
  • Sander Worm van het Ber­trand Russell college in Kromme­nie toonde ons in 'De Klassie­ke Velden­theo­rie' de wiskun­de van de velden (getal- en vector­waardi­ge func­ties) die in de natuur­kun­de een belang­rij­ke rol spelen.
De finale
Het aantal ingezon­den werk­stuk­ken was dit jaar bijna verdub­beld: vijf­tien tegen acht vorig jaar. Net als vorig jaar was er een grote varia­tie aan onder­wer­pen. De jury, bestaan­de uit Geertje Hek, Relinde Jurrius, Niels Kolen­bran­der, Jeroen Spandaw en Klaas Pieter Hart, heeft in een paar stappen de win­naars bepaald. Eerst is een short­list van zes gemaakt en uit die zes is na nauwkeu­ri­ge bestude­ring een keuze van drie finalis­ten gemaakt.
Dat werden uitein­de­lijk: Stan de Haas, Iris Pennin­ga en Mai Thy Nguyen.
v.l.n.r. Stan, Iris en Mai
Die drie hebben elk op 12 april een voor­dracht over hun werk gehou­den, waarna de jury de uitein­delij­ke uitslag heeft vastge­steld. De voor­drach­ten ontlie­pen elkaar weinig en de werk­stuk­ken zagen er alle­maal goed ver­zorgd uit.

 

Lance Bakker wint Benelux Wiskunde Olympiade

 
Begin mei heeft zesde­klas­ser Lance Bakker de eerste prijs behaald bij de Benelux Wiskun­de Olympia­de in Luxem­burg. Hij bleek de vier wiskun­di­ge proble­men alle­maal volle­dig te hebben ge­kraakt. De tweede prijs was voor Pierre Akin Dürrüo­glu uit België met 27 van de 28 punten, gevolgd door zesde­klas­ser Mads Kok met 23 van de 28 punten. De tien Neder­land­se teamle­den wisten alle­maal een medail­le of eervol­le vermel­ding te behalen.
De Benelux Wiskun­de Olympia­de is een jaar­lijk­se wiskun­dewed­strijd voor middel­ba­re scholie­ren uit België, Neder­land en Luxem­burg. Elk land wordt verte­genwoor­digd door tien leerlin­gen, die vieren­half uur de tijd hebben om vier opgaven op te lossen op het gebied van algebra, combina­to­riek, meetkun­de en getal­theo­rie. Met elke opgave kunnen zeven punten worden ver­diend.
De resulta­ten van de leden van het Neder­land­se team zijn als volgt:
medail­le punten naam klas school
goud 28 Lance Bakker 6 vwo Katho­lie­ke Scholen­gemeen­schap Hoofd­dorp
zilver 23 Mads Kok 6 vwo U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um
brons 14 Daan de Groot 6 vwo Dr. Nassau College Quintus, Assen
brons 13 Bas Capel 5 vwo Gymnasi­um Apel­doorn
brons 12 Naïm Hofste­de 2 vwo thuison­der­wijs
brons 12 Yanniek Nitescu 5 vwo Huygens Lyceum, Eindho­ven
brons 11 Felix Hamoen 5 vwo Leid­sche Rijn College, Utrecht
eervol 10 Ryan Staal 5 vwo Erasmi­aans Gymnasi­um, Rotter­dam
eervol 10 Jorik van der Stouwe 4 vwo Veluws College Walter­bosch, Apel­doorn
eervol 9 Ilkka Kramer 6 vwo Trevia­num, Sittard
De beste helft van de leerlin­gen wint een medail­le. Dit jaren zijn er 2 gouden, 5 zilve­ren en 8 bronzen medail­les uitge­reikt; van deze 15 gingen er 7 naar Neder­land en 8 naar België. Leerlin­gen die niet genoeg punten halen voor een medail­le, maar wel mini­maal één opgave volle­dig oplos­sen, ontvan­gen een eervol­le vermel­ding. Met een totaal­sco­re van 142 punten blijft Neder­land 8 punten achter op België, dat met 150 punten het offici­eu­ze landen­klasse­ment aan­voert. Lance, Mads, Daan, Yanniek en Felix plaats­ten zich vorig jaar ook voor het team en behaal­den toen ook al een medail­le. Boven­dien deden Lance en Mads afgelo­pen zomer mee aan de Interna­tiona­le Wiskun­de Olympia­de in Noorwe­gen en behaal­den daar beiden een eervol­le vermel­ding.
V.l.n.r. Mads, Jorik, Bas, Daan, Felix, Ilkka, Ryan, Naïm, Yanniek en Lance
Winnaar Lance had speci­aal ge­traind op preste­ren onder tijds­druk. “Dat hielp, zeker toen ik tegen het einde van de wed­strijd ontdek­te dat twee van mijn oplos­sin­gen fouten bevat­ten. Geluk­kig was er nog genoeg tijd over om deze te repare­ren.”. Ook de wed­strijd lag hem goed: “Mijn favorie­te onder­werp is meetkun­de, en dit bleek achter­af de moei­lijk­ste opgave die maar door vier mensen was opge­lost.
Het Neder­land­se team werd bege­leid door Dirk van Bree promo­ven­dus in de wiskun­de aan de Univer­si­teit Utrecht), Ward van der Schoot (TNO Den Haag, afde­­ling Applied Crypto­­gra­­phy and Quantum Applica­­tions) en Kevin van Dijk (student wiskun­de en natuur- en sterren­kun­de aan de Univer­si­teit Utrecht en winnaar van de Benelux Wiskun­de Olympia­de 2021).

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
8 t/m 26 mei Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
22 mei 2023 Online bijeen­komst nieuwe examen­program­ma`s havo/vwo. NVvW
2 juni 2023 Nascho­lings­dag: hyperbo­li­sche meetkun­de. Herman Zechiel en Hans Finkeln­berg
2 juni 2023 De Abel­prijs 2023. Vrije Univer­si­teit Amster­dam
7 juni 2023 Online bijeen­komst nieuwe examen­program­ma`s havo/vwo. NVvW
8 juni 2023 Wiskun­de D-middag in Delft. TU-Delft
15 juni 2023 Werken aan basis­vaardig­he­den rekenen-wiskun­de in alle vakken. NVvW e.a.
19 juni 2023 Bijeen­komst nieuwe examen­program­ma`s havo/vwo in Utrecht. NVvW
19 juni t/m 24 juli Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land
31 juli t/m 4 aug. Wiskun­de­kamp C. Vier­kant voor Wiskun­de
7 t/m 11 augus­tus Wiskun­de­kamp B. Vier­kant voor Wiskun­de
14 t/m 18 augus­tus Wiskun­de­kamp A. Vier­kant voor Wiskun­de
25 en 26 aug. Vakan­tiecur­sus Antwer­pen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
1 en 2 sep. Vakan­tiecur­sus Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
23 septem­ber Een Bonte Verzame­ling. Werk­groep Geschie­de­nis NVvW
29 septem­ber Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW e.a.

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Peilingen in de Praktijk

 
Auteur:Jelke Bethle­hem
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:72
ISBN:9789050411981
Prijs:€ 10,-
Dit boekje gaat over peilin­gen. Een peiling is een vorm van onder­zoek waarbij je gege­vens verza­melt door het stellen van vragen aan een grote groep mensen. Dat doet u om meer te weten te komen over hun gedrag of mening.
Het voorleg­gen van een reeks vragen aan een grote groep kan veel tijd en geld kosten. Daarom werken onder­zoe­kers vaak met een steek­proef uit een groep. De vraag is dan wel wat u kunt doen met de gege­vens uit de steek­proef. Kunt u daarmee iets zinnigs zeggen over de groep als geheel? Ja, dat kan, maar dan moet u die steek­proef correct hebben getrok­ken. Het moet een aselec­te steek­proef zijn. Dit boekje legt uit hoe u dat moet doen.
Dit boek is gericht op alge­meen geïnte­resseer­den en leerlin­gen uit de boven­bouw van havo en vwo met wiskun­de in hun pakket.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet-particu­lie­re instel­lin­gen voor voortge­zet en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature Hogeschool Utrecht

Hoge­school Utrecht is op zoek naar een Leraren­oplei­der wiskun­de voor 0,6-1 fte.
Bent u de leraren­oplei­der die werken­de en aanko­men­de wiskun­dedocen­ten helpt bij de verdie­ping van hun wiskun­dig inzicht en de ontwik­ke­ling van hun didacti­sche en pedago­gi­sche kwali­tei­ten tijdens hun studie­loop­baan? Bent u de leraren­oplei­der die studen­ten inspi­reert om te leren?
Volg deze link voor nadere informa­tie of om te sollici­te­ren.
 

 

Vacature in Hoorn

De Coperni­cus SG zoekt een enthou­sias­te docent wiskun­de eerste­graads voor 0,4 - 1,0 fte per 1 augus­tus 2023. Naast uren in het eerste­graads gebied is het ook moge­lijk om les te geven in de onder­bouw.
Bekijk voor meer informa­tie de vacatu­re op Meester­baan.nl.
Sollici­teer nu via Meester­baan of neem bij interes­se contact op met Thamea Hopman, adjunct-direc­teur: 0229-236 344 of coperni­cus@atlas­col­lege.nl. Reage­ren kan tot uiter­lijk 31 mei 2023.
 

 

Vacatures in Papendrecht

Ruimte voor persoon­lij­ke ontwik­ke­ling en groeien in je vak! Wij zijn op zoek naar docen­ten wiskun­de.
Heeft u of stu­deert u voor een eerste­graads lesbe­voegd­heid, dan maken we graag kennis met u op onze locatie havo/vwo. Geeft u liever les op onze locatie vmbo/mavo? Sollici­teer dan ook.
Meer informa­tie vindt u op onze webpagi­na Vacatu­res.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Texas Instruments agenda

Kom langs bij Texas Instru­ments bij work­shops en evene­men­ten.
Ziet u ernaar uit om na de examens weer wat kennis en inspira­tie op te doen bij bijeen­kom­sten en evene­men­ten? Dit jaar is Texas Instru­ments bij diverse events aanwe­zig. Zoals in juni bij Techna­siumfes­ti­val UNFOLD en de TOA Inspira­tie­dag. Neem bijvoor­beeld deel aan een van onze work­shops. Of kom met uw vraag naar onze stand op de informa­tie­markt. Wij geven u graag een demon­stra­tie of helpen u verder! Bekijk onze agenda hier.
 

 

Wiskundig lezen in KERN Wiskunde vmbo

Vanaf leer­jaar 3 van het vmbo biedt KERN Wiskun­de specia­le examen­trai­ning in de boeken. Elk hoofd­stuk eindigt met een les ‘Wiskun­dig lezen’. In deze lessen maken leerlin­gen kennis met de opbouw van examen­opdrach­ten. Ze leren stapsge­wijs hoe ze een op­dracht met veel context moeten aanpak­ken en de antwoor­den op de vragen goed kunnen uitwer­ken.
Wilt u meer weten of een les uitpro­be­ren? Neem contact met ons op: kernwis­kun­de@boom.nl
 

 

De voordeligste GR voor volgend schooljaar

Bij Num­Works willen we de beste grafi­sche rekenma­chi­ne voor de beste prijs leveren.
Daarom is de Num­Works beschik­baar voor € 89,99 op onze website. En met onze groeps­bestel­lin­gen kopen leerlin­gen en ouders de grafi­sche rekenma­chi­ne voor slechts € 79,99.
Mochten er vragen zijn, stuur dan een mailtje naar Martijn.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl