nummer 931, 21 mei 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De Staat van het Onderwijs 2023
In de op 10 mei gepubliceerde rapporten van de onderwijsinspectie over de Staat van het Onderwijs was er wederom veel aandacht voor en vooral zorgen om (rekenen en) wiskunde.
De dalende beheersing van rekenen-wiskunde in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het toenemende aantal onvoldoendes bij de eindexamens worden daarbij uitdrukkelijk genoemd.
De trouwe lezer van de WiskundE-brief zal veel wat in de Staat van het Onderwijs 2023 wordt genoemd over wiskunde en rekenen herkennen (zie onder andere WiskundE-brief 916, WiskundE-brief 920, en WiskundE-brief 922).
Hieronder gaan we wat verder in op twee zaken: de beheersing van de referentieniveau's rekenen in het derde leerjaar en de ontwikkeling van het percentage onvoldoende voor wiskunde bij de centrale examens.
Rekenen in het voortgezet onderwijs
Wat er door de scholen in de eerste drie klassen van het voortgezet onderwijs gedaan wordt aan rekenen, is niet goed duidelijk.
Ook ontbreken landelijk dekkende cijfers over het rekenniveau.
Wel zijn er cijfers van het Cito gebaseerd op gegevens van scholen die werken met het leerlingenvolgsysteem van die organisatie (zie WiskundE-brief 930).
De laatste cijfers dateren van vorig schooljaar (2021-22) en dragen een duidelijk coronastempel.
Onderdeel van het onderzoek was in hoeverre de referentieniveau's voor rekenen/wiskunde behaald zijn.
Als gewenst niveau is destijds gekozen voor 2F aan het einde van het vmbo en 3F aan het einde van vwo/havo.
In klas 3 zouden de meeste leerlingen in ieder geval 2F moeten halen.
De werkelijkheid laat grote verschillen zien:
Tot 2020-21 zat de meerderheid van de leerlingen in 3 vwo op 3F, het eindniveau van havo/vwo.
Dat was vorig schooljaar ineens veel minder.
Van de leerlingen op vmbo basis en kader voldoet daarentegen de helft zelfs niet aan de eisen van 1F, het fundamentele niveau dat al op de basisschool bereikt zou moeten worden.
Onvoldoende voor CE-wiskunde
Hoewel de nadruk iets meer bij het vak Nederlands lag was er in de Staat van het Onderwijs ook veel aandacht voor het slagen voor het eindexamen met een onvoldoende voor wiskunde.
In de onderliggende rapporten is veel te vinden over de percentages onvoldoende bij het Centraal Examen. In 2020 was er geen centraal examen en na die tijd zijn er - met name bij de vrouwelijke kandidaten - duidelijk meer onvoldoendes gehaald dan voorheen.
Eerst kijken we naar havo/vwo.
Deze cijfers zijn, helaas, niet uitgesplitst naar wiskunde A, B of C.
Zoals onder andere in WiskundE-brief 916 valt te lezen, werd vorig jaar wiskunde A zowel op havo als vwo aanzienlijk beter gemaakt dan wiskunde B.
Op het vmbo is de stijging nog veel sterker.
Daar konden leerlingen massaal een slecht eindcijfer voor wiskunde laten wegstrepen, op basis van de zogenaamde 'duimregeling'.
Van deze mogelijkheid is massaal gebruik gemaakt en het is duidelijk dat veel leerlingen hun wiskunde-eindexamen minder goed hebben voorbereid.
Op havo en vwo is wiskunde een kernvak en daarom viel het buiten de 'duimregeling'.
gk
--------------------
Gebaseerd op Technisch rapport monitoring voortgezet onderwijs-De Staat van het Onderwijs 2023.
|
Overgewicht bij wiskunde A examens
De afgelopen jaren is er - onder andere in de WiskundE-brief - veel aandacht voor de 'taligheid' van de eindexamens wiskunde, en met name van het vwo-examen wiskunde A.
Dat heeft onder meer geleid tot een initiatief om examenvragen te herontwerpen (zie WiskundE-brief 895).
Wie de hoop had dat er een kentering op komst was, kwam dit jaar bedrogen uit.
Het laatste vwo-examen wiskunde A bevatte juist meer tekst dan in de jaren daarvoor.
Wiskunde of wiskundig tekstverklaren was de titel van een artikel van bijna twee jaar geleden.
Hierin ging ik wat dieper in op de klachten over de taligheid van wiskunde-examens.
Als maat voor de hoeveelheid tekst gebruikte ik het aantal woorden in de inleidingen op de eigenlijke vragen/opdrachten.
Formules en tabellen worden daarbij niet meegeteld.
Het gaat echt om 'normale' tekst.
Vorig jaar leek het erop dat het aantal woorden stabiliseerde, weliswaar op een hoog niveau.(Zie WiskundE-brief 911)
Het jongste vwo-examen wiskunde A laat echter weer een behoorlijke toename zien.
Het aantal woorden in de inleidingen bedroeg meer dan 2500.
Hieronder kunt u de ontwikkeling zien van de laatste paar jaar.
Voor de overzichtelijkheid zijn alleen de gegevens van het eerste tijdvak in beeld gebracht.
Ernstig?
Soms wordt de vraag gesteld hoe zwaar we moeten tillen aan dit probleem.
Ik tip een paar zaken aan die eigenlijk allemaal te maken hebben met de validiteit van het eindexamen.
Kort gezegd: toetst het examen wat het zou moten toetsen?
- Grote hoeveelheden tekst zorgen niet zelden voor extra tijdsdruk.
Bij het laatste vwo-examen wiskunde A kregen veel leerlingen het examen niet af.
Bij wiskunde lijken we tijdsdruk heel normaal te vinden, maar er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat sommige groepen leerlingen hier behoorlijk door benadeeld kunnen worden.
- Het goed lezen van teksten is van belang, maar zijn daar geen andere examens voor?
- Gaat de grote hoeveelheid tekst niet ten koste van de wiskundige inhoud?
Ook bij dit examen was de indruk van veel docenten dat de wiskundige inhoud erg mager was.
In een blog schrijft toetsdeskundige Twan Huijbers van het Cito met enige trots over 'vette contexten'.
Ik heb de lange verhalen altijd opgevat als pogingen om situaties en probleemstellingen uitgebreid te schetsen en misverstanden te voorkomen.
Dat laatste lukt niet altijd, zoals ik in een ander stukje in deze brief laat zien.
Het begrip 'vet' nu even bewust anders interpreterend dan bedoeld, vraag ik me af of het niet hoog tijd wordt om wat te doen aan het overgewicht van veel examens.
gk
|
Duidelijk discreet?
Het is alweer bijna zes jaar geleden dat ik aandacht besteedde aan de steeds terugkerende discussies bij examenvragen over het overschrijden van een bepaalde grenswaarde, doorgaans bij exponentiële groei (WiskundE-brief 781).
De kern van mijn betoog was dat veel discussie te voorkomen zou zijn door een heldere formulering in en rond de vraagstelling.
Helaas lijkt er weinig verbeterd.
In het vwo-examen wiskunde A van dit jaar1) zit een opgave waarin aandacht besteed wordt aan de afname van het aantal vlinders in Nederland, en met name de achteruitgang bij de heivlinder.
Er wordt gebruik gemaakt van een grafiek met logaritmische schaalverdeling en indexcijfers.
De indexcijfers zijn gebaseerd op de jaarlijkse tellingen van de vlinderstichting.
Het basisjaar is 1992.
Aan de grafiek wordt een trendlijn toegevoegd:
En nu komt het:
"De trendlijn in figuur 2 hoort bij een exponentieel model voor de afname van de populatie-index.
De trendlijn kan worden beschreven met de volgende formule: log(P)= -0,026t + 1,8
Hierin is P de populatie-index en is t het aantal jaren na 1992.
Als de trend zich op dezelfde manier blijft doorzetten, zal het aantal getelde heivlinders in een gegeven jaar minder dan 2% zijn van het aantal getelde heivlinders in 1992.
Bereken in welk jaar dat volgens de gegeven formule voor het eerst het geval zal zijn." |
Gaat het nu om een continu of discreet proces?
En hoe moet je de oplossing van de vergelijking log(2)= -0,026t + 1,8 (t= 57,65..) interpreteren?
Voor discreet lijkt te pleiten:
- De jaarlijkse vlindertellingen
- Het werken met een basisjaar, waarin de index per definitie gelijk is aan 100
- De jaartallen bij de streepjes op de horizontale as van de grafiek
- De definitie van t als het aantal jaren na 1992
Echter, de formule hoort volgens de tekst uitdrukkelijk bij de trendlijn, niet bij de tellingen zelf.
Dat betekent dat de formule ook voor niet gehele waarden van t betekenis heeft - tenzij men het begrip 'lijn' opnieuw definieert.
Invullen van t=0 in de formule geeft trouwens voor P ongeveer 63 (10 1,8).
Dat bracht sommige docenten, en mogelijk ook leerlingen, in verwarring.
Dit laat nog eens duidelijk zien dat u verschil moet maken tussen de tellingen en de trendlijn.
De trendlijn lijkt te beginnen in 1992.
In die zin is het meer een 'halve rechte' dan een lijn en omdat we nu niet met een continue variabele t te maken hebben is 1992 als aanduiding onvolledig.
Gaat het om 1 januari 1992, zoals blijkbaar veel leerlingen dachten?
Kijkend naar de definitie, 'het aantal jaren na 1992', zou u eerder denken aan 31 december 1992 of 1 januari 1993.
Maar u kunt ook denken aan een tijstip in het voorjaar of zomer, zoals 1 mei of 1 juli.
Als u uitgaat van 1 januari 1992 voor t=0 betekent het tussenantwoord, t= 57,65.., dat het gaat om de laatste week van augustus 2050.
2050 is ook het antwoord in het correctievoorschrift dat overigens zonder verdere toelichting wordt geponeerd.
Ik heb begrepen dat men bij Cito en CvTE ervan uitging dat het duidelijk om een discreet proces ging.
Ook na een uitdrukkelijk met redenen omkleed verzoek om het correctievoorschrift aan te passen, volhardt men in dit standpunt, zonder op de aangevoerde argumenten in te gaan.
Mijn conclusie is dat het alles behalve duidelijk is en dat de nauwkeurig lezende docent of examenkandidaat behoorlijk aan het twijfelen kan zijn gebracht.
Misschien een aardige opgave qua intentie, maar door de uitvoering een mislukking.
Wat de zaak extra pijnlijk maakt, is het gebrek aan 'zelfreinigend vermogen' bij examenmakers en degenen die de kwaliteit van de examens zouden moeten bewaken.
gk
------------------
Het gaat om vraag 16. In het wiskunde C examen werd de zelfde vraag gesteld (nummer 8)
|
Waarom een GR gebruiken in het onderwijs?
In WiskundE-brief 930 schreef Sjuup Rekko een stukje onder de titel "Alternatief voor GR", waarin hij een aantal argumenten tegen deze apparaten aanvoert en pleit voor een goed alternatief.
Hieronder een reactie daarop.
Los van wat de oorspronkelijke redenen voor het invoeren van de GR, is het volgens mij niet realistisch te verwachten dat de GR op korte termijn zal worden afgeschaft.
Hij is namelijk ingeburgerd in het wiskundeonderwijs, en met reden.
De GR stelt de docent in staat om complexere vraagstukken te behandelen door het gebrek aan kennis van of ervaring met bepaalde vaardigheden te ondervangen met het inzetten van functies op de GR.
Door bijvoorbeeld grafisch-numeriek een maximum te vinden, kan een leerling die (nog) niet weet hoe deze algebraïsch gevonden moet worden toch een maximaliseringsvraagstuk oplossen.
Met de functie dy/dx kan een leerling leren de formule van een raaklijn op te stellen nog voordat het differentiëren is aangeleerd.
Met de GR heeft de docent dus een krachtig instrument in handen om te variëren in de volgorde waarin vaardigheden worden aangeleerd of om juist in te zoomen op één specifieke vaardigheid.
Zorgvuldigheid vereist
Het op deze manier gebruiken van de GR vraagt uiteraard om zorgvuldig overwegen in welke volgorde en combinatie vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.
Natuurlijk kan de inzet van dit didactische hulpmiddel het begrip van de leerling alleen ondersteunen bij correct gebruik.
Maar dat geldt veel algemener.
Het gebruik van een rekenmachine, welke soort dan ook, is geen vervanging van het kennen van de tafels of snel kunnen delen door mooie getallen.
Leerlingen die te afhankelijk zijn van een hulpmiddel hebben uiteindelijk niks aan het hulpmiddel en behalen het gevraagde niveau niet.
Het aanleren van begrippen en vaardigheden blijft de kern van het onderwijs, zowel met als zonder GR.
De GR stelt ons wel in staat om ons onderwijs anders vorm te geven.
Niveau examens
Op het examen moeten leerlingen in korte tijd kunnen laten zien wat zij in huis hebben.
De GR zal een aantal berekeningen versnellen, waardoor er meer in een examen gevraagd kan worden.
Ook maakt de GR het mogelijk om complexe tussenantwoorden makkelijk te genereren, zodat het uiteindelijke vraagstuk beantwoord kan worden.
Zo kan het snijpunt van twee grafieken met ingewikkelde formules grafisch-numeriek benaderd worden, zodat hiermee doorgerekend kan worden.
Hierdoor kan het niveau van het examen goed afgestemd worden op de af te toetsen vaardigheden.
Goed alternatief?
Wat zou een goed alternatief zijn voor de grafische rekenmachine?
Volgens mij moet er een onderscheid gemaakt worden tussen eisen en wensen:
Eisen:
- moet de leerling (en docent) in staat stellen om vaardigheden die (nog) niet tot de lesstof behoren te kunnen omzeilen
- moet tijdswinst opleveren
- mag het aanleren van kennis en vaardigheden niet overbodig maken
Wensen:
- intuïtief in gebruik
- makkelijk te updaten
- (gratis) app beschikbaar voor vergeetachtige leerlingen
Wat is het beste?
Dat is de vraag die we allemaal beantwoord zouden willen hebben. Wanneer komt er een uitgebreid vergelijkend warenonderzoek voor de verschillende modellen GR en alternatieven? Als alle mogelijkheden en gebreken naast elkaar staan, kan een weloverwogen keuze gemaakt worden. Nu moet elke school dit zelf uitzoeken als zij niet alle vertegenwoordigers over de vloer willen hebben.
Willem Jackson
Blaise Pascal College Zaandam
|
De Abelprijs toegelicht
Luis Caffarelli heeft dit jaar de Abelprijs gewonnen voor zijn werk over partiële differentiaalvergelijkingen (zie WiskundE-brief 928).
De Vrije Universiteit organiseert op vrijdag 2 juni een conferentie voor docenten en leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo over zijn werk.
Als u er bij wilt zijn, moet u snel reageren.
De conferentie bestaat uit twee lezingen, een wiskundequiz met prijzen en een afsluitende borrel.
De lezingen/colleges gaan over de kracht van partiële differentiaalvergelijkingen en de mogelijkheden van de beroemde Navier-Stokes vergelijkingen.
De aanvang is om 14.00 uur en uiterlijk 18.00 uur is het afgelopen.
De toegang is gratis.
Meer informatie en aanmelding via deze link.
Aanmelden kan tot en met zondag 21 mei!
|
Symposium Een Bonte verzameling
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium: Een Bonte verzameling.
Op zaterdag 23 september is het zover.
Dit symposium zal gaan over Getallen, New Math, Cantor en meer.
Een Bonte verzameling is de titel van het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis van de NVvW.
De vier sprekers zijn:
- K.P. Hart (TU Delft) 150 jaar overaftelbaarheid van ℜ
- Regina Möller (Humboldt Universität, Berlin) Different meanings of the concept of infinity
- Wendy Goemans (KU Leuven) Moderne Wiskunde en verzamelingen
- Hendrik Lenstra (Universiteit Leiden) Van Cantor tot Conway
Na elke presentatie is er tijd voor ten hoogste twee vragen.
Vragen die niet meteen aan bod komen, kunt u noteren op de kaartjes die overal liggen.
Een selectie van deze vragen vormt de input voor de paneldiscussie.
De voertalen zijn Nederlands, Vlaams en Engels.
Een Bonte verzameling vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht.
Het symposium duurt van 10.00 tot circa 16.00 uur, met pauzes voor koffie, thee en lunch.
De kosten voor deelname bedragen € 50 voor leden van de NVvW, € 25 voor studenten en € 60 voor overigen.
De lunch en de borrel na afloop zijn inbegrepen in de kosten.
Registratie en eventuele dieetwensen via deze website.
|
Wiskundezomerkampen
Lossen uw leerlingen graag puzzels en wiskundige problemen op?
Dan is een wiskundekamp van Vierkant voor Wiskunde iets voor hen.
Er zijn ook enkele gratis plaatsen voor deelnemers aan de W4Kangoeroewedstrijd.
Je hoeft niet uitzonderlijk intelligent te zijn om mee te gaan.
Als leerlingen puzzelen, nadenken over wiskundige problemen en zelf creatieve oplossingen verzinnen leuk vinden, zijn ze van harte welkom.
De kampen zijn voor jongeren van groep 6 basisschool tot en met klas 6 vwo.
Ze werken in groepjes van circa zes deelnemers, onder begeleiding van twee enthousiaste vrijwilligers. Iedere dag bestuderen ze een ander wiskundig onderwerp.
Dit jaar wordt onder andere aandacht besteed aan priemgetallen, muntenschuifpuzzels, meetkunde, decadisch rekenen en propositielogica. Natuurlijk zijn er ook andere activiteiten, zoals zwemmen, spelletjes, hoogteparcours of kampvuur.
Er zijn in augustus drie kampen, ieder voor een andere leeftijdsgroep.
Ze zijn alle drie in Heino, van maandag tot en met vrijdag.
De kosten bedragen € 335, inclusief accommodatie, maaltijden en materialen.
Deelnemers aan de W4Kangoeroewedstrijd maken kans op gratis deelname als zij zich vóór 13 juni aanmelden.
Aanmelden kan via de website.
Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert al 30 jaar wiskundezomerkampen en geeft ook boeken uit voor jongeren die op zoek zijn naar extra uitdaging.
|
Uitslag Pythagoras profielwerkstukprijsvraag 2023
Op 12 april 2023 heeft op het Nederlands Mathematisch Congres de Nationale Pythagoras Profielwerkstukwedstrijd plaatsgevonden.
De derde prijs ging naar Mai Thy Nguyen, de tweede prijs naar Stan de Haas, en Iris Penninga ging met de eerste prijs naar huis.
Ondanks het grote aantal werkstukken was er geen overlap; ieder had hun eigen onderwerp.
Een kleine greep: complexe analyse, wiskunde en muziek, de wiskunde van SET, valsspelen bij schaken, onopgeloste problemen, nul en oneindig, en nog veel meer.
De shortlist bestond uit zes van de vijftien inzendingen; in alfabetische volgorde:
- Nadine Israel en Myrthe Nulkes van het Northgo college in Noordwijk behandelden Het Handelsreizigersprobleem.
Zij vergeleken twee oplosmethoden op hun efficiëntie.
- Stan de Haas van het Rijnlands Lyceum in Sassenheim bekeek in File, File en nog eens File de fileproblemen.
Hij ging na hoe deze met behulp van een wiskundig model begrepen en wellicht opgelost zouden kunnen worden.
- Ralou Mantzou van het Jac. P. Thijsse College in Castricum beschreef in The Incomplete Truth de onvolledigheidsstellingen van Gödel en hun gevolgen voor de wiskunde.
- Mai Thy Nguyen van het Lingecollege in Tiel schreef met Toegepaste wiskunde binnen de populatiegenetica en -dynamica een doorwrocht werkstuk.
Dit ging over het gebruik van wiskunde bij de onderwerpen uit de titel.
- Iris Penninga van het Odulphuslyceum in Tilburg schreef Derdegraadsvergelijkingen oplossen met origami.
Zij liet hierin zien hoe men met behulp van Origami tweede- en vooral derdegraadsvergelijkingen kan oplossen.
- Sander Worm van het Bertrand Russell college in Krommenie toonde ons in 'De Klassieke Veldentheorie' de wiskunde van de velden (getal- en vectorwaardige functies) die in de natuurkunde een belangrijke rol spelen.
De finale
Het aantal ingezonden werkstukken was dit jaar bijna verdubbeld: vijftien tegen acht vorig jaar.
Net als vorig jaar was er een grote variatie aan onderwerpen.
De jury, bestaande uit Geertje Hek, Relinde Jurrius, Niels Kolenbrander, Jeroen Spandaw en Klaas Pieter Hart, heeft in een paar stappen de winnaars bepaald.
Eerst is een shortlist van zes gemaakt en uit die zes is na nauwkeurige bestudering een keuze van drie finalisten gemaakt.
Dat werden uiteindelijk: Stan de Haas, Iris Penninga en Mai Thy Nguyen.
| v.l.n.r. Stan, Iris en Mai | |
Die drie hebben elk op 12 april een voordracht over hun werk gehouden, waarna de jury de uiteindelijke uitslag heeft vastgesteld.
De voordrachten ontliepen elkaar weinig en de werkstukken zagen er allemaal goed verzorgd uit.
|
Lance Bakker wint Benelux Wiskunde Olympiade
Begin mei heeft zesdeklasser Lance Bakker de eerste prijs behaald bij de Benelux Wiskunde Olympiade in Luxemburg.
Hij bleek de vier wiskundige problemen allemaal volledig te hebben gekraakt.
De tweede prijs was voor Pierre Akin Dürrüoglu uit België met 27 van de 28 punten, gevolgd door zesdeklasser Mads Kok met 23 van de 28 punten.
De tien Nederlandse teamleden wisten allemaal een medaille of eervolle vermelding te behalen.
De Benelux Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor middelbare scholieren uit België, Nederland en Luxemburg.
Elk land wordt vertegenwoordigd door tien leerlingen, die vierenhalf uur de tijd hebben om vier opgaven op te lossen op het gebied van algebra, combinatoriek, meetkunde en getaltheorie.
Met elke opgave kunnen zeven punten worden verdiend.
De resultaten van de leden van het Nederlandse team zijn als volgt:
medaille |
punten |
naam |
klas |
school |
goud |
28 |
Lance Bakker |
6 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp |
zilver |
23 |
Mads Kok |
6 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
brons |
14 |
Daan de Groot |
6 vwo |
Dr. Nassau College Quintus, Assen |
brons |
13 |
Bas Capel |
5 vwo |
Gymnasium Apeldoorn |
brons |
12 |
Naïm Hofstede |
2 vwo |
thuisonderwijs |
brons |
12 |
Yanniek Nitescu |
5 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
brons |
11 |
Felix Hamoen |
5 vwo |
Leidsche Rijn College, Utrecht |
eervol |
10 |
Ryan Staal |
5 vwo |
Erasmiaans Gymnasium, Rotterdam |
eervol |
10 |
Jorik van der Stouwe |
4 vwo |
Veluws College Walterbosch, Apeldoorn |
eervol |
9 |
Ilkka Kramer |
6 vwo |
Trevianum, Sittard |
De beste helft van de leerlingen wint een medaille.
Dit jaren zijn er 2 gouden, 5 zilveren en 8 bronzen medailles uitgereikt; van deze 15 gingen er 7 naar Nederland en 8 naar België.
Leerlingen die niet genoeg punten halen voor een medaille, maar wel minimaal één opgave volledig oplossen, ontvangen een eervolle vermelding.
Met een totaalscore van 142 punten blijft Nederland 8 punten achter op België, dat met 150 punten het officieuze landenklassement aanvoert.
Lance, Mads, Daan, Yanniek en Felix plaatsten zich vorig jaar ook voor het team en behaalden toen ook al een medaille.
Bovendien deden Lance en Mads afgelopen zomer mee aan de Internationale Wiskunde Olympiade in Noorwegen en behaalden daar beiden een eervolle vermelding.
| V.l.n.r. Mads, Jorik, Bas, Daan, Felix, Ilkka, Ryan, Naïm, Yanniek en Lance | |
Winnaar Lance had speciaal getraind op presteren onder tijdsdruk.
Dat hielp, zeker toen ik tegen het einde van de wedstrijd ontdekte dat twee van mijn oplossingen fouten bevatten. Gelukkig was er nog genoeg tijd over om deze te repareren..
Ook de wedstrijd lag hem goed: Mijn favoriete onderwerp is meetkunde, en dit bleek achteraf de moeilijkste opgave die maar door vier mensen was opgelost.
Het Nederlandse team werd begeleid door Dirk van Bree promovendus in de wiskunde aan de Universiteit Utrecht), Ward van der Schoot (TNO Den Haag, afdeling Applied Cryptography and Quantum Applications) en Kevin van Dijk (student wiskunde en natuur- en sterrenkunde aan de Universiteit Utrecht en winnaar van de Benelux Wiskunde Olympiade 2021).
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Peilingen in de Praktijk
Auteur: | Jelke Bethlehem |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 72 |
ISBN: | 9789050411981 |
Prijs: | € 10,- |
Dit boekje gaat over peilingen.
Een peiling is een vorm van onderzoek waarbij je gegevens verzamelt door het stellen van vragen aan een grote groep mensen.
Dat doet u om meer te weten te komen over hun gedrag of mening.
Het voorleggen van een reeks vragen aan een grote groep kan veel tijd en geld kosten.
Daarom werken onderzoekers vaak met een steekproef uit een groep.
De vraag is dan wel wat u kunt doen met de gegevens uit de steekproef.
Kunt u daarmee iets zinnigs zeggen over de groep als geheel?
Ja, dat kan, maar dan moet u die steekproef correct hebben getrokken.
Het moet een aselecte steekproef zijn.
Dit boekje legt uit hoe u dat moet doen.
Dit boek is gericht op algemeen geïnteresseerden en leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo met wiskunde in hun pakket.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet-particuliere instellingen voor voortgezet en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht is op zoek naar een Lerarenopleider wiskunde voor 0,6-1 fte.
Bent u de lerarenopleider die werkende en aankomende wiskundedocenten helpt bij de verdieping van hun wiskundig inzicht en de ontwikkeling van hun didactische en pedagogische kwaliteiten tijdens hun studieloopbaan?
Bent u de lerarenopleider die studenten inspireert om te leren?
Volg deze link voor nadere informatie of om te solliciteren.
|
|
|
Vacature in Hoorn
De Copernicus SG zoekt een enthousiaste docent wiskunde eerstegraads voor 0,4 - 1,0 fte per 1 augustus 2023.
Naast uren in het eerstegraads gebied is het ook mogelijk om les te geven in de onderbouw.
Bekijk voor meer informatie de vacature op Meesterbaan.nl.
Solliciteer nu via Meesterbaan of neem bij interesse contact op met Thamea Hopman, adjunct-directeur: 0229-236 344 of copernicus@atlascollege.nl.
Reageren kan tot uiterlijk 31 mei 2023.
|
|
|
Vacatures in Papendrecht
Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groeien in je vak! Wij zijn op zoek naar docenten wiskunde.
Heeft u of studeert u voor een eerstegraads lesbevoegdheid, dan maken we graag kennis met u op onze locatie havo/vwo. Geeft u liever les op onze locatie vmbo/mavo? Solliciteer dan ook.
Meer informatie vindt u op onze webpagina Vacatures.
|
Advertenties
Texas Instruments agenda
Kom langs bij Texas Instruments bij workshops en evenementen.
Ziet u ernaar uit om na de examens weer wat kennis en inspiratie op te doen bij bijeenkomsten en evenementen?
Dit jaar is Texas Instruments bij diverse events aanwezig.
Zoals in juni bij Technasiumfestival UNFOLD en de TOA Inspiratiedag.
Neem bijvoorbeeld deel aan een van onze workshops.
Of kom met uw vraag naar onze stand op de informatiemarkt.
Wij geven u graag een demonstratie of helpen u verder!
Bekijk onze agenda hier.
|
|
|
Wiskundig lezen in KERN Wiskunde vmbo
Vanaf leerjaar 3 van het vmbo biedt KERN Wiskunde speciale examentraining in de boeken.
Elk hoofdstuk eindigt met een les Wiskundig lezen.
In deze lessen maken leerlingen kennis met de opbouw van examenopdrachten.
Ze leren stapsgewijs hoe ze een opdracht met veel context moeten aanpakken en de antwoorden op de vragen goed kunnen uitwerken.
Wilt u meer weten of een les uitproberen? Neem contact met ons op: kernwiskunde@boom.nl
|
|
|
De voordeligste GR voor volgend schooljaar
Bij NumWorks willen we de beste grafische rekenmachine voor de beste prijs leveren.
Daarom is de NumWorks beschikbaar voor € 89,99 op onze website.
En met onze groepsbestellingen kopen leerlingen en ouders de grafische rekenmachine voor slechts € 79,99.
Mochten er vragen zijn, stuur dan een mailtje naar Martijn.
|
|
|
|
|