nummer 925, 19 februa­ri 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Steeds meer leerlingen naar havo/vwo?

De laatste jaren bestaat veel belang­stel­ling voor de over­gang van basis- naar voortge­zet onder­wijs. Volgens sommi­gen begint daar de tweede­ling: havo-vwo versus vmbo. De opzet van de eerste jaren van ons voortge­zet onder­wijs is steeds vaker onder­werp van discus­sie. Helaas gaan uitge­spro­ken menin­gen niet altijd gepaard met een solide feite­lijk onder­bou­wing. Hieron­der een poging om wat relevan­te ontwik­kelin­gen te schet­sen.
Als we kijken hoe aan het begin van het voortge­zet onder­wijs de verde­ling is over de ver­schil­len­de 'types'*), en daarbij ruim tien jaar terug­kij­ken, zien we een aantal golfbe­wegin­gen. Een belang­rij­ke motor achter deze bewegin­gen wordt gevormd door de 'advie­zen' die in groep acht worden uitge­deeld. Het woord 'advie­zen' is trou­wens mislei­dend, want in de prak­tijk gaat het door­gaans om verwij­zin­gen. Van invloed is ook in hoever­re en op welke manier scholen de leerlin­gen 'sorte­ren'. In hoever­re wordt er gewerkt met klassen bestemd voor een type leerlin­gen, zoals leerlin­gen met een vwo-advies of leerlin­gen met advies vmbo kader, en in welke mate wordt gebruik gemaakt van bredere brug­klas­sen waarin leerlin­gen met ver­schil­len­de 'advie­zen' zitten.
Ver­schui­vin­gen
De laatste jaren is er - mede onder invloed van corona - flink wat bewe­ging te zien. In 2020 was er door het wegval­len van de eind­toets een ver­schui­ving te zien rich­ting vmbo, gevolgd door een tegenbe­we­ging het jaar daarna. Als we letten op de ontwik­kelin­gen op wat langere termijn zien we dat de de opmars van het vwo in de eerste klassen indruk­wek­kend was. De laatste jaren lijkt deze opmars tot stil­stand gekomen. Het aandeel steeg tussen 2001 en 2017 van 11% tot 15%. Terwijl het totaal aantal eerste­klas­sers iets afnam in deze periode, steeg het aantal vwo-ers met 34%. Het aandeel van 15% lijkt voorlo­pig het plafond te zijn. De opmars is de eerste jaren ten koste gegaan van de havo/vwo rich­ting, hoewel dit nog steeds de combina­tie is met de meeste leerlin­gen. Sommige havo/vwo-klassen doen hun naam eer aan in die zin dat een groot deel door­stroomt naar het vwo. Echter, in andere geval­len gaat het in de prak­tijk om een havo-klas, waarvan een kleine minder­heid naar het vwo gaat. Het aandeel van 'zuivere' havo­klas­sen is tussen 2010 en 2018 verdub­beld, maar is nog steeds klein, zo'n 5%. In de grafie­ken zijn voor de over­zichte­lijk­heid havo en havo/vwo gecombi­neerd.
In tegen­stel­ling tot de sugges­tie die wel eens wordt gewekt is het aandeel van het beroeps­onder­wijs in de eerste klas nu onge­veer gelijk aan dat in 2010. Onder beroeps­onder­wijs ver­staan we prak­tijkon­der­wijs, vmbo basis en vmbo kader. Tot 2014 nam het wat toe, daarna daalde het weer wat. Het aandeel van 'mavo' - eigen­lijk vmbo theore­tisch en gemengd- fluctu­eert wat, maar is eigen­lijk opval­lend con­stant. Het aantal leerlin­gen in brede brug­klas­sen liep een tijdje terug, maar zit sinds kort weer in de lift. Hieron­der is de ontwik­ke­ling op wat langere termijn in beeld ge­bracht middels vier 'moment­opna­men'.
Derde leer­jaar
Eigen­lijk is de samen­stel­ling van de eerste klas nog maar een tussen­stand. In de onder­bouw wisse­len leerlin­gen nog vaak van rich­ting, de zoge­naam­de 'op- en af­stroom' (zie ook WiskundE-brief 914). Pas in het derde leer­jaar is een goed beeld te geven. Opval­lend is dat daar van een opmars van vwo weinig meer te zien is. Het aandeel is sinds 2010 niet echt ge­groeid. Daarbij moet worden aangete­kend dat de cijfers van 2022 moge­lijk beïn­vloed zijn door het ontbre­ken van de eind­toets in het basison­der­wijs in 2020. Het aandeel van de havo blijkt in klas 3 juist ge­groeid te zijn en het beroeps­onder­wijs heeft hier een stapje terug moeten doen.
De ver­schui­vin­gen in de samen­stel­ling van het derde leer­jaar zijn dus beschei­den. Opmerke­lijk is dat het erop lijkt dat de laatste jaren de ontwik­ke­ling in klas 3 los lijkt te komen van die bij de 'advie­zen' aan het eind van de basis­school. Hieron­der kijken we - met in het achter­hoofd de veelge­noem­de 'tweede­ling' - naar het aandeel havo/vwo. De vertica­le schaal­verde­ling is zo aange­past dat verande­rin­gen goed te zien zijn.
Tot onge­veer 2017 (2019 - 2) is de ontwik­ke­ling van de samen­stel­ling van klas 3 rede­lijk te voor­spel­len op basis van de advie­zen aan het eind van de basis­school. De laatste paar lijkt het verband echter een beetje zoek.
gk
------------------
*) Zo duiden we oplei­din­gen als vmbo kader, vmbo theore­tisch, havo en vwo maar even aan.

 

Publiekslezingen over de betekenis van wiskunde

 
The role of mathema­tics in solving the world's main challen­ges is de -wat hoogdra­ven­de- titel van een serie pu­blieks­lezin­gen die voor woens­dag­avond 1 maart op de agenda staan. De zeven korte lezin­gen gaan over de beteke­nis van wiskun­de en informa­ti­ca in de huidige en toekom­sti­ge samenle­ving. De (soms verbor­gen) wiskun­de in het dage­lijks leven is een belang­rijk thema.
De lezin­gen worden gehou­den in het kader van de SIAM Confe­ren­ce on Computa­tio­nal Science and Enginee­ring. De spre­kers zijn:
  • Karen Wilcox (Univer­si­ty of Texas) over digita­le virtue­le replica van mensen die in de gezond­heids­zorg kunnen worden ge­bruikt
  • Magnus Fontes (Roche) over rol van bioge­neeskun­de
  • Kate Evans (Oak Ridge Natio­nal Labora­to­ry) over de rol van wiskun­de bij oplos­sin­gen voor proble­men rond de klimaat­verande­ring
  • Luke Bennets (Univer­si­ty of Adelai­de) over de snel verande­ren­de zuide­lij­ke oceaan, een long van de aarde
  • Caoimhe Rooney (NASA) over de wiskun­de achter het maken van smoo­thies en het bestude­ren van de sterren­he­mel
  • Bert Zwart (CWI) over het elektri­citeits­net van de toe­komst
  • Alexan­der Rinooy Kan (UvA) over de crucia­le rol van wiskun­de voor de maat­schap­pij en indus­trie
In de NRC stond een uitge­breid inter­view van Alex van de Brand­hof met Caoimhe Rooney. Ze is mede oprich­ter van mathema­ti­gals, een initia­tief om wiskun­de popu­lair­der te maken.
Prakti­sche informa­tie
De lezin­gen worden op woens­dag­avond 1 maart gehou­den in het RAI congres­cen­trum, Europa­plein 24 in Amster­dam (ingang G). Ze zijn gratis toegan­ke­lijk en aanmel­ding is niet nodig. De begin­tijd is 20:00. Om 22:00 zijn de lezin­gen afgelo­pen en is er gelegen­heid om een drankje te nutti­gen.

 

Prikkelende rekendidactiek

 
Beta­part­ners organi­seert twee bijeen­kom­sten over wiskun­de: 'Prikke­len­de rekendi­dac­tiek' en 'Leve de wiskun­de!'.
De bijeen­komst over rekendi­dac­tiek is op donder­dag 9 maart 2023 van 17:00-20:30 uur in het NU-gebouw van de VU. In vier work­shops laat Jan Los, verbon­den aan de VU, zien hoe u onder­wer­pen als gelijk­vormig­heid, priemge­tal­len en merk­waardi­ge produc­ten kunt gebrui­ken voor simpele reken­trucs. Dankzij deze trucs wordt de achter­liggen­de wiskun­de op een aantrek­kelij­ke manier toegan­ke­lijk voor leerlin­gen. Deze bijeen­komst is gratis voor Beta­part­ners en kost € 75 voor niet-part­ners.
Over de manifes­ta­tie 'Leve de wiskun­de!', gepland op 21 april, volgt in het volgen­de nummer meer informa­tie.

 

Masterclass Hoe goochelt Google?

 
U bent natuur­lijk gewend dat u met behulp van Google snel aller­lei informa­tie en antwoor­den op uw vragen kunt vinden. Maar hoe gaat Google eigen­lijk te werk?
Het is niet zo lastig om voor een bepaal­de zoekop­dracht passen­de documen­ten te vinden. Het pro­bleem zit er meer in om de meest interes­san­te documen­ten boven­aan de lijst te plaat­sen. Dat ze hier een goede methode voor hebben gevon­den is de basis voor het succes van Google.
Als uw vwo-leerlin­gen met wiskun­de B hier­over meer willen weten, kunnen zij 16 mei naar de gratis master­class 'Hoe goo­chelt Google?' van de Radboud Univer­si­teit. Dan maken zij kennis met het wiskun­di­ge algorit­me waaraan Google zijn succes ont­leent. Volg deze link voor meer informa­tie en aanmel­den.

 

Escape rooms voor wiskundeonderwijs

 
Educa­tie­ve Escape Rooms (EER) zijn enorm in opkomst in het onder­wijs. Die kunnen ook (de geschie­de­nis van de) wiskun­de als thema hebben.
Een EER is een team­spel waarin spelers binnen één of meer kamers aanwij­zin­gen ontdek­ken, puzzels oplos­sen en taken uitvoe­ren om een doel te berei­ken. Het kunnen fysieke kamers zijn, maar ook digita­le omgevin­gen of andere vormen van afgeslo­ten ruimtes, zoals een papie­ren envelop of een houten kistje. Bij een EER is, anders dan bij gewone escape rooms, altijd sprake van bewust gekozen leerdoe­len. Dat kunnen inhoude­lij­ke leerdoe­len zijn, bijvoor­beeld het verwer­ven van kennis, maar ook het ontwik­ke­len van vakspe­cifie­ke of algeme­ne vaardig­he­den. Zo is het werken met een passer een vakspe­cifie­ke vaardig­heid en samen­wer­ken of communi­ce­ren een algeme­ne vaardig­heid. Na een EER volgt een zoge­naam­de debrie­fing waarin een check op de leerdoe­len plaats­vindt. Dat kan in de vorm van een toets zijn. Gebrui­kelij­ker is een nabe­spre­king waarin de inhoud van de EER wordt doorge­no­men en ervarin­gen worden uitge­wis­seld.
Voorde­len
Hoewel nog slechts beperkt onder­zoek is gedaan, is al genoeg bekend om de voorde­len van EER's met stevige argumen­ten te onder­bou­wen. Het is een effec­tief hulpmid­del voor het leren binnen en tussen ver­schil­len­de gebie­den. Boven­dien bevorde­ren EER´s een aantal trans­versa­le vaardig­he­den, zoals pro­bleemop­los­sen en kri­tisch denken.
Ik ben erg gechar­meerd van de werk­vorm EER voor mijn wiskun­deonder­wijs, in het bijzon­der in combina­tie met geschie­de­nis van de wiskun­de. De verhaal­lijn is een belang­rijk element van een EER. Dit biedt veel moge­lijkhe­den voor histori­sche contex­ten: tijd­reizen, schat­kis­ten, be­schrij­vin­gen van andere cultu­ren en perio­des, het cen­traal stellen van een histo­risch persona­ge als hoofd­per­soon in het verhaal enzo­voort. Verder ver­schaft de geschie­de­nis van de wiskun­de ons een grote voor­raad puzzels en proble­men die aanlei­ding geven tot het ontwik­ke­len van wiskun­di­ge concep­ten en metho­des. U kunt een kleita­blet of een frag­ment van een stuk papyrus nateke­nen of een handge­schre­ven stukje wiskun­de danwel een halve pagina uit een oud boek kopië­ren, wel­licht in een onbeken­de taal of met nog onbeken­de symbo­len. De moge­lijkhe­den zijn einde­loos.
Materi­aal
Ik heb enkele cursus­sen gevolgd over het maken van EER’s, zowel volle­dig digita­le EER’s als spellen die gebruik maken van fysieke puzzels en objec­ten. Er zijn heel veel online tools beschik­baar voor het maken van aller­lei puzzels en voor het creëren van sfeer en het verster­ken van de verhaal­lijn. Zo is het moge­lijk een stukje tekst eruit te laten zien als een oud kranten­be­richt. Intus­sen heb ik diverse EER’s ontwik­keld, waarvan tot nu toe drie over geschie­de­nis van de wiskun­de: oude getal­stel­sels, wortels van wortels en geschie­de­nis van combina­to­riek. Deze EER’s gebruik ik in mijn onder­wijs aan de leraren­oplei­ding en bij nascho­lin­gen. Voor het maken van een eigen (E)ER met behulp van het bord­spel 'Escape Room the Game' heb ik een handlei­ding geschre­ven en bijbeho­ren­de materia­len, zoals een speluit­leg op power­point en lint­kaart­jes, ontwik­keld.
Belang­stel­ling?
Als u interes­se heeft in mijn materi­aal, of als u zelf iets derge­lijks wilt ontwik­ke­len, of als u juist eigen tools en informa­tie met mij wilt delen, is het moge­lijk om contact met me op te nemen. U kunt ook deze website raadple­gen. Daar is veel te vinden voor het werken met EER’s, onder andere een MOOC en een Neder­landsta­lig hand­boek. De focus van het Un-Lock project ligt bij het hoger onder­wijs, maar de princi­pes van EER en tips voor het maken ervan zijn ook bruik­baar in het voortge­zet onder­wijs. En er is nog veel meer. Mijn kennis hier­over deel ik graag.
Desiree Agter­berg, d.a.agter­berg@hva.nl

 

Opladen tijdens de Bètapartnersconferentie 2023

 
Het centra­le thema is het zeer actuele onder­werp 'Energie'. De rode draad door al onze vakken, vanaf het klein­ste tot het groot­ste, van diepe weten­schap tot prakti­sche toepas­sing, van ATP tot zonne­cel! Neem deel aan interes­san­te lezin­gen en work­shops voor docen­ten, TOA’s, teamlei­ders én school­lei­ders. Niet alleen voor de bètavak­ken, maar ook dit jaar weer voor econo­mie!
Bij de keynote duiken we in de energie­transi­tie, met een verdie­ping naar wat de Neder­land­se bodem te bieden heeft. Deze lezing wordt afge­rond met een blik op de relevan­te banen van de toe­komst als context voor gesprek­ken met leerlin­gen over keuzes in studies en beroe­pen. In de paral­lelses­sies wordt inge­gaan op onder­wer­pen als wel­vaart binnen de grenzen van de aarde, wiskun­di­ge denkac­tivitei­ten, vaardig omgaan met The Inter­net of Things, water­stof uit de woes­tijn, fermen­ta­tie en het effect van social media op voe­dingspa­tro­nen. De school­lei­ders treffen elkaar in een sessie over goed bètaon­der­wijs, verdie­ping voor leerlin­gen en profes­sionali­se­ring in relatie tot leraren­te­kort. Wat kan het Bèta­part­ners netwerk daarin beteke­nen?
De confe­ren­tie is weer fysiek, op 16 maart op het Vecht­ste­de College in Weesp, goed bereik­baar per trein. In deze pdf vind u de be­schrij­vin­gen van de sessies, handig om aan uw collega’s te laten zien. Alle informa­tie staat op de website en daar kunt u zich ook in­schrij­ven. De slui­tingsda­tum is donder­dag 9 maart. Deze confe­ren­tie is gratis voor Beta­part­ners en kost € 100 voor niet-part­ners.

 

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs

 
Onlangs kwam een vierde notitie uit over de speci­fie­ke eisen die het vak rekenen-wiskun­de stelt aan het onder­wijs. De nieuwe notitie gaat over Het Hypothe­tisch Leertra­ject dat Simon (1995) be­schrijft in zijn artikel.
Simon analy­seert zijn zoeken naar een goede op­dracht voor studen­ten rond het begrip opper­vlak­te en formu­leert het idee van een hypothe­tisch leertra­ject. Het oor­spronke­lij­ke artikel heet: 'Recon­struc­ting mathema­tics pedago­gy from a con­structi­vist perspec­tive'. U kunt dit bericht hier lezen. Dit is het vierde bericht in een reeks. In WiskundE-brief 908 en WiskundE-brief 915 bericht­ten we over het uitko­men van de vorige drie noti­ties.
Om het interna­tiona­le perspec­tief voor het voet­licht te brengen is de werk­groep Wiskun­de voor Morgen gestart met deze serie noti­ties. Hierin worden toonaan­geven­de interna­tiona­le artike­len op het gebied van reken-wiskun­dedidac­tiek bespro­ken. We verwach­ten dat deze serie ook informa­tief is voor degenen die al rede­lijk zijn inge­voerd in de interna­tiona­le vakdi­dac­tische litera­tuur. De noti­ties worden gepubli­ceerd op de website van de werk­groep Wiskun­de voor Morgen, een gezamen­lij­ke werk­groep van de NVvW en de NVORWO.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
13 februa­ri t/m 2 maart Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
20 februa­ri Online bijeen­komst examen­correc­tie vmbo-gt. NVvW
t/m 28 februa­ri In­schrij­ving Kangoe­roewed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
28 februa­ri en 2 maart Master­class netwer­ken en algorit­men TUe. NET­WORKS
1 maart Pu­blieks­lezin­gen over beteke­nis wiskun­de. SIAM
9 maart Bijeen­komst over rekendi­dac­tiek. Bèta­part­ners
7 en 21 maart; 11 april Seminar Project­onder­wijs. Radboud Univer­si­teit
13 maart Slui­tingsda­tum inzen­din­gen Profiel­werk­stuk­prijs. Redac­tie Pythago­ras
16 maart Bèta­part­nerscon­feren­tie 2023. Bèta­part­ners
16 maart W4Kan­goeroe­wed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
17 maart Studie­dag wiskun­de onder­wij­zen door pro­bleemop­los­sen. Leraren­oplei­ding wiskun­de, RUG & NHL Stenden
21 maart Online bijeen­komst examen­correc­tie havo/vwo. NVvW
22 maart Bijeen­komst examen­correc­tie havo/vwo (HvA Amster­dam). NVvW
23 maart Online bijeen­komst examen­correc­tie havo/vwo. NVvW
1 t/m 23 april Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
4 april Master­clas­ses Origami (voor leerlin­gen). Radboud Univer­si­teit Nijme­gen
4 en 6 april Master­class netwer­ken en algorit­men UvA. NET­WORKS
14 en 15 april Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
21 april Leve de wiskun­de! Bèta­part­ners
16 mei 2023 Master­class Google. Radboud Univer­si­teit
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Uniek project met techniek en programmeren

Wilt u wiskun­de integre­ren in een inter­disci­pli­nair project? Lees dan dit inspire­ren­de blog van de Portuge­se leraar Alexan­dre Gomes.
Met vijf leerlin­gen bouwde hij het robot­voer­tuig TI-Innova­tor™ Rover om tot een varend meetsta­ti­on. “Het mooie is dat leerlin­gen hun pro­bleemop­lossen­de vaardig­he­den verbete­ren. Naast program­me­ren leren ze prak­tisch en crea­tief te zijn, wat ook erg leer­zaam is.”
Lees het blog hier.
 

 

Webinar introductie Casio fx-82NL

Donder­dag 2 maart vanaf 20:00 uur is er een Webinar over de intro­duc­tie van de Casio fx-82NL.
In dit webinar maken we u wegwijs op de fx-82NL, de nieuwe weten­schappe­lij­ke rekenma­chi­ne van Casio. Het webinar is bedoeld voor ieder­een die nog geen erva­ring heeft met dit model.
We leggen op een interac­tie­ve manier de basisbe­die­ning uit. Dit is de eerste van een geplan­de serie webi­nars over de fx-82NL.
N.B. De fx-82MS en fx-82EX worden vervan­gen door dit nieuwe model.
Meer informa­tie en aanmel­den via deze link.
 

 

Docentenmiddag KERN Wiskunde 6 maart in Bodegraven

Bent u er ook bij op maandag 6 maart? Tijdens de docen­tenmid­dag in Bodegra­ven kunt u kennis maken met het team, auteurs én gebrui­kers van KERN Wiskun­de.
Het program­ma start om 16:00 uur, de inloop is vanaf 15:30 uur. Hoor wat anderen vinden van het werken met onze methode, vraag wat u wilt weten en deel uw eigen ervarin­gen met collega's. Ga geïnspi­reerd en met een gevulde maag en goodie­bag naar huis.
Klik hier voor het program­ma en meld u aan. We zien u graag.
 

 

Webinar: leerdoelen voor digitale geletterdheid

Leerlin­gen leven in een digita­le wereld. Het nieuws staat er vol van: #fake­news, jonge­ren met een social-media-versla­ving, succes­vol­le jonge webshop­eigena­ren. Bij wiskun­de komen impli­ciet vaardig­he­den terug die leerlin­gen helpen verstan­dig online te navige­ren.
In dit interac­tie­ve, hands-on webinar bekij­ken wiskun­dedo­cent Tinde Ooms en expert digita­le gelet­terd­heid Vera van Wester­laak hoe u wiskun­di­ge vaardig­he­den binnen de leerdoe­len van digita­le gelet­terd­heid plaatst.
Het webinar start op maandag 13 maart om 15.15 uur.
Meer informa­tie en gratis aanmel­den.
 

 

Aan de slag met Math4all

 
De Math4­all website kent u waar­schijn­lijk al.
Daar­naast is het nu moge­lijk om bij alle leerja­ren havo/vwo, de eerste leerja­ren vmbo en het tech­nisch mbo zelf readers samen te stellen. Vraag een gratis inlog aan om daar eens mee te experi­mente­ren.
Als u meer maat­werk wilt voor uw school, betaalt u een kleine vergoe­ding. Dan kunt u eigen materi­aal toevoe­gen, verre­gaan­de keuzes maken, examen­trai­ning en keuzeon­derwer­pen opnemen, enzo­voort.
Interes­se?
Neem contact op met f.spij­kers@math4­all.nl of a.f.otten@math4­all.nl, of bezoek onze stand op de NWD2023.

 

Bettermarks voorkennistoetsen

Kijk per hoofd­stuk hoe uw leerlin­gen ervoor staan en bied hen extra oefen­stof op maat.
Om leerver­tragin­gen gericht in kaart te brengen en deze effec­tief in te lopen, heeft better­marks adaptie­ve voorken­nistoet­sen ontwik­keld bij elke methode. Maak vooraf­gaand aan elk hoofd­stuk een diagno­se en laat uw leerlin­gen gericht werken aan hun persoon­lij­ke hiaten. De voorken­nistoet­sen zijn in meerde­re varian­ten beschik­baar en sluiten aan bij elke wiskun­demetho­de.
Klik hier voor meer informa­tie en vraag een pilot aan!
 

 

U kiest!

Hardco­ver of FLEX, Moderne Wiskun­de of Getal & Ruimte: u kiest! Wilt u zelf bepalen welk boek (hardco­ver of FLEX) en welk arrange­ment (met of zonder online leerom­ge­ving) u aan­schaft tegen een aantrek­kelij­ke prijs? Dat kan vanaf nu! We hebben ons assorti­ment ver­ruimd.
Kiest u voor een eenmali­ge aan­schaf van hardco­verboe­ken, waar leerlin­gen niet in kunnen schrij­ven? Met of zonder online licen­tie? Of kiest u voor FLEX, altijd inclu­sief online licen­tie, waarbij leerlin­gen de boeken mogen houden en er dus in mogen schrij­ven? Kiest u voor de struc­tuur van Getal & Ruimte of het inzicht van Moderne Wiskun­de? Er is altijd een vorm én methode die past bij uw manier van lesge­ven! Meer over wiskun­de bij Noord­hoff vindt u hier.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl