nummer 923, 22 januari 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
ChatGPT, ook een wiskundemaatje?
De afgelopen weken heeft het programma ChatGPT van het bedrijf OpenAI de nodige stof doen opwaaien.
Met name de mogelijkheid om verhandelingen over allerlei onderwerpen te laten schrijven, ook met allerlei nadere beperkingen, maakte indruk. Veel mensen in en rond het onderwijs maakten zich zorgen, of zagen juist nieuwe kansen.
De vraag dringt zich op in hoeverre ChatGPT ook te ge- en misbruiken is bij wiskunde.
Dat leidde, onder andere bij ondergetekende, tot uitproberen van het een en ander.
Er zijn al heel lang diverse programma's die alle mogelijke wiskundige berekeningen kunnen doen voor ons en de leerlingen.
Vaak is er een 'vertaling' nodig van de gestelde vraag en soms ook van het antwoord.
Het lijkt erop dat programma's als ChatGPT deze vertaalslagen zelf doen.
Dat biedt wellicht mogelijkheden bij de diverse 'verhaaltjessommen', zoals die onder meer bij wiskunde A, maar ook bij wiskunde op het vmbo veel voorkomen.
Snelheid
Als eerste voorbeeld een opgave letterlijk overgenomen uit het laatste wiskunde-examen (tijdvak 1) van vmbo (gemengde en theoretische leerweg),
die ook in een rekentoets zou kunnen staan.
Een Italiaan heeft deze tiende etappe van 219 km gewonnen in een tijd van 05:44:32 (5 uur, 44 minuten en 32 seconden).
Bereken in km/uur de gemiddelde snelheid van de winnende Italiaan tijdens deze tiende etappe. Schrijf je berekening op. |
Het antwoord volgde bijna onmiddellijk:
"Om de gemiddelde snelheid in km/uur te berekenen, moeten we het aantal gereisde kilometers delen door het aantal gebruikte uren.
Laten we het aantal gebruikte uren berekenen: 5 uur +(44 minuten/60 minuten per uur) + (32 seconden/ 3600 seconden per uur) = 5,733333333
De gemiddelde snelheid is dan 219 km / 5,733333333 uur = 38,48 km/uur." |
Het taalgebruik doet soms wat vreemd aan en de aanpak is wellicht net wat anders dan gebruikelijk, maar verder oogt het prima.
Vleermuizen
Vaak moeten leerlingen op examens vragen beantwoorden met behulp een formule en toelichting die daar boven staat.
Hoe gaat dat ChatGPT af? De vraagstelling is weer letterlijk uit het genoemde vmbo-examen van 2022, alleen de formule is iets anders vormgegeven.
De formule die bij deze grafiek hoort, is a = -0,5t^2 + 5t + 213 Hierin is a het aantal watervleermuizen en t de tijd in jaren met t = 0 op 1 januari 2015. Hoeveel watervleermuizen waren er op 1 januari 2017 volgens de formule? Schrijf je berekening op. |
Het antwoord volgt weer snel:
"We weten dat t=0 op 1 januari 2015, dus we willen weten hoeveel watervleermuizen er zijn op t=2 (aangezien we weten dat t=2 gelijk is aan 1 januari 2017).
We kunnen dit berekenen door de formule te gebruiken: a = -0,5t^2 + 5t + 213
We vervangen t door 2 in de formule: a = -0,5(2)^2 + 5(2) + 213
We berekenen dit nu: a = -0,5(4) + 10 + 213
a = -2 + 10 + 213
a = 211
Dus volgens de formule zijn er op 1 januari 2017 211 watervleermuizen." |
Dat ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Alleen, in de laatste stap zit een rekenfout.
Omdat leren van fouten een belangrijk onderdeel van AI is ging ik hierop in:
Hoeveel is -2 + 10 + 213 ? |
De reactie doet bijna menselijk aan:
"Sorry, ik heb een fout gemaakt in mijn vorige antwoord, -2 + 10 + 213 = 221.
Dus volgens de formule zijn er op 1 januari 2017 221 watervleermuizen." |
We gaan een stapje verder.
Ga ervan uit dat het aantal watervleermuizen na 2020 volgens deze formule blijft dalen.
Bereken op 1 januari van welk jaar het aantal watervleermuizen voor het eerst onder de 100 zal zijn.
Schrijf je berekening op. |
De aanpak gebruikt gereedschap dat doorgaans niet op het vmbo gebruikt wordt.
Dat is geen probleem als het maar op een goede manier gebeurt.
Laten we eens kijken:
"Om te berekenen wanneer het aantal watervleermuizen voor het eerst onder de 100 zal zijn, moeten we de formule opstellen: -0,5t^2 + 5t + 213 = 100
We kunnen deze vergelijking oplossen door de t-waarde te isoleren:
t=(-5 ±√(5^2 - 4*(-0,5)(213-100)))/(2(-0,5))
We berekenen nu de waarde van de wortel:
t = (-5 ±√(25 + 4*113))/(-1)
t = (-5 ±√(437))/(-1)
t = (-5 ±21)/(-1)
Dit geeft ons twee oplossingen: t = -26/-1 of t = 16/-1
Maar omdat t in jaren is, moeten we alleen de positieve oplossing gebruiken: t = 16
Om te bepalen op welk moment dit is in jaren, moeten we dit aantal jaren toevoegen aan 1 januari 2015: 1 januari 2015 + 16 jaren = 1 januari 2031
Dus het aantal watervleermuizen zal voor het eerst onder de 100 zijn op 1 januari 2031." |
Het antwoord ziet er misschien op het eerste gezicht indrukwekkend uit, maar wemelt van de fouten.
Het eindantwoord is (gelukkig) ook fout, maar bij het berekenen van de discriminant gaat het al mis, het afronden van wortel(437) roept vragen op en
het delen door -1 gaat niet goed.
Tamelijk eenvoudige zaken gaan wel vaker mis met dit programma.
Zo wordt beweerd dat 2023 deelbaar is door 3 en dat een liter gelijk is aan duizend centiliter.
Dit schijnt te maken te hebben met de training als algemeen 'kennismaatje'.
Gespecialiseerde AI werkt meestal stukken beter.
Redeneren
Berekeningen zijn niet altijd nodig bij vragen in wiskunde-examens.
Uit het jongste examen havo wiskunde A:
In veel dorpen geldt een snelheidslimiet van 30 of 50 km/uur.
Niet elke automobilist houdt zich hieraan en dit kan onveilige situaties opleveren.
Daarom kan iedereen onveilige verkeerssituaties melden bij Veilig Verkeer Nederland (VVN).
Als men bij VVN het vermoeden heeft dat het om een gegronde melding gaat, dan gaan vrijwilligers op pad om de snelheid van passerende automobilisten
te meten.
Vanuit het dorp Borssele is zo n melding binnengekomen over de Monsterweg.
Vervolgens is op een dinsdagochtend tussen 7 en 9 uur op deze weg de snelheid van 250 passerende automobilisten gemeten.
Aan de hand van de resultaten van deze steekproef wil men een uitspraak doen over het percentage automobilisten dat in een willekeurige week op deze weg
te hard rijdt.
Leg uit waarom deze steekproef waarschijnlijk niet representatief is en geef aan hoe dat verbeterd kan worden. |
Dit komt wat dichter bij het schrijven van een betoog waarover nogal veel te doen is geweest.
"Deze steekproef is waarschijnlijk niet representatief, omdat de metingen zijn uitgevoerd op een specifieke tijd (dinsdagochtend tussen 7 en 9 uur) en
op een specifieke locatie (Monsterweg in Borssele).
Hierdoor kan de steekproef een vertekend beeld geven van de snelheid van automobilisten op deze weg in een willekeurige week.
Er zijn een aantal manieren waarop de steekproef verbeterd kan worden om een betere representatie te krijgen van het percentage automobilisten dat
te hard rijdt op de Monsterweg.
Hieronder een aantal voorbeelden:
- De metingen uitvoeren op verschillende tijdstippen en dagen van de week.
Op deze manier kan men zien of de snelheid van automobilisten afhangt van de tijd van de dag of de dag van de week.
- De metingen uitvoeren op verschillende delen van de weg.
Op deze manier kan men zien of de snelheid van automobilisten afhangt van de locatie op de weg.
- De metingen uitvoeren met een grotere steekproef, bijvoorbeeld 500 of 1000 automobilisten.
Hierdoor kan men een betere inschatting maken van het percentage automobilisten dat te hard rijdt.
Als men een van deze verbeterings aanbrengt, kan men een betere uitspraak doen over het percentage automobilisten dat in een willekeurige week op
deze weg te hard rijdt." |
Het antwoord lijkt te voldoen aan wat in het correctievoorschrift staat vermeld:
'De steekproef is waarschijnlijk niet representatief, omdat er alleen op dinsdagochtend is gemeten;
er zou op meerdere dagen per week gemeten moeten worden.
Maar het bevat bij nader inzien ook enkele merkwaardige uitspraken.
En dan zien we het taalgebruik nog maar even door de vingers.
Lastige opgave
Tegen het einde van het genoemde havo-examen staat een vrij lastige opgave.
Gegeven is een formule die de tijd over 100 meter hardlopen met een bepaalde hoeveelheid rugwind vertaalt naar een tijd zonder rugwind.
Deze formule is heb ik ingetypt als:
Z=1,03*M−0,03*M(1−W*M/100)^2, met de toevoeging dat M de tijd (in sec) met rugwind is, W de
windsnelheid (in m/s) en Z de voorspelde tijd zonder rugwind.
Dan de vraag:
Toen Bolt in Berlijn zijn wereldrecord van 9,58 seconden liep, was de rugwindsnelheid 0,9 meter per seconde.
Bereken met behulp van de formule welke tijd Bolt gehaald zou hebben als de rugwindsnelheid 2,0 meter per seconde was geweest.
Geef je antwoord in twee decimalen. |
Het antwoord is tamelijk ontluisterend, hoewel het begin aardig oogt, gaat de subsitutie van M=9,58 al mis, ondanks de expliciete vermenigvuldigingstekens
in de gepresenteerde formule.
Belangrijker is dat het gegeven antwoord niet het antwoord op de vraag was.
"Om te berekenen welke tijd Bolt gehaald zou hebben als de rugwindsnelheid 2,0 m/s was geweest, kunnen we de formule gebruiken die Barrow heeft afgeleid:
Z = 1,03M - 0,03M*(1 - M*W/100)^2
Waarbij M de tijd is die Bolt gelopen heeft met een rugwindsnelheid van 0.9 m/s, die we weten is 9,58 sec.
W is de windsnelheid waarmee we berekeningen willen doen, die is 2,0 m/s.
Dus als we deze waardes invullen in de formule:
Z = 1,039,58 - 0,039,58*(1 - 9,58*2/100)^2 = 9,64 sec
Bolt zou dus 9,64 sec gelopen hebben als de rugwindsnelheid 2,0 m/s was geweest." |
Ondanks alle beperkingen geeft zo'n eerste verkenning toch een indruk van wat we op korte termijn kunnen verwachten van dit soort programma's.
Vermoedelijk zullen een aantal in het oog springende tekortkomingen binnen niet al te lange tijd verholpen zijn.
Het lijkt me verstandig ons daar niet te veel aan vast te klampen.
Naar verluidt hebben veel leerlingen ChatGPT al ontdekt als hulpje bij hun huiswerk.
Dat maakt de vraag wat we er mee moeten, of misschien wat we ermee kunnen des te dringender.
gk
|
Wiskunde B minder in trek
Voor veel leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo is de keuze tussen wiskunde A of B belangrijk.
In deze keuzes zijn in de loop der tijd duidelijk golfbewegingen te zien.
Wat wiskunde B betreft lijken we nu te maken te hebben met een neergang.
Helaas worden er geen landelijke gegevens gepubliceerd over de vakkenkeuze in klas 4 van havo en vwo.
Pas na afloop van de eindexamens kunnen we constateren hoeveel leerlingen examen hebben gedaan in wiskunde A, B C en D.
Op het vwo deden vanaf 2017 iets meer leerlingen examen met wiskunde B dan met wiskunde A.
In 2021 was er bijna sprake van een gelijkspel (A: 19018; B: 19094) en bij het afgelopen examen was er een duidelijke voorkeur voor wiskunde A. (19506 tegen 17890)
Het aandeel van wiskunde C is in de loop der jaren steeds verder gedaald en bedroeg in 2022 nog maar 2%.
Op de havo werd wiskunde A altijd al veel meer gekozen dan wiskunde B, maar de verhouding wordt steeds schever.
Gedurende zo'n acht jaar had wiskunde A 2,5 maal zo veel examenkandidaten als wiskunde B.
Bij het laatste examen was dat bijna 3,5 maal zo veel.
Mogelijk is hier ook sprake van een dalende trend.
In de grafiek hieronder kijken we naar het aandeel wiskunde B op havo en vwo.
Profielkeuze
De keuze voor wiskunde A of B staat niet los van de profielkeuze.
Zo is wiskunde B een verplicht vak binnen het profiel Natuur en Techniek.
Natuur en Techniek was enkele jaren geleden in 4 vwo het populairste profiel.
Tussen 2014 en 2021 liep het aandeel echter terug van bijna 37% naar nog geen 29%.
Dit schooljaar - de gegevens zijn steeds per 1 oktober - is het aandeel weer wat gestegen.
Op de havo is Natuur en Techniek veel minder groot, maar de ontwikkeling is vergelijkbaar met die op het vwo. Tussen 2015 en 2021 was er in 4 havo een teruggang te zien van 19% naar 13%. Dit jaar is het aandeel echter niet verder gedaald.
Er zijn grote verschillen in de profielkeuze tussen jongens en meisjes, maar de ontwikkeling is vaak vergelijkbaar.
Hieronder is de ontwikkeling van de keuze voor Natuur en Techniek door jongens en meisjes op beide afdelingen in beeld gebracht.
Wiskunde D
Wiskunde D wordt op de havo weinig en steeds minder gekozen.
Bij het laatste examen ging het om slechts 1,1% van de kandidaten.
Tien jaar geleden was dat nog het dubbele.
Op het vwo is wiskunde D veel minder marginaal.
De deelname schommelde tussen ruim 7 en bijna 9%.
Of de sterke daling tussen 2021 en 2022 een incident is, zal nog moeten blijken.
gk
|
Petitie gelijke behandeling staatsexamenkandidaten
Verreweg de meeste leerlingen die deelnemen aan de centrale schriftelijke examens in mei krijgen een paar weken later, in juni, de uitslag
daarvan te horen.
Er is echter een groep voor wie dat niet geldt, de leerlingen die staatsexamen doen.
Zij doen aan het eind van het schooljaar, meestal in de loop van juli, mondeling examen, en horen pas na afloop daarvan hoe ze het centraal
schriftelijk hebben gemaakt.
De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat hier sprake is van flagrante rechts- en kansenongelijkheid.
Ik ben wiskundedocent in het gespecialiseerd voortgezet onderwijs.
Onze leerlingen die opgaan voor een vmbo-, havo- of vwodiploma doen hun examen als staatsexamen.
Allereerst doen ze in mei een schriftelijk examen en aan het einde van het schooljaar een mondeling examen.
Als u meer wilt weten over de verschillen tussen reguliere examens en staatsexamens kunt u
dit filmpje van twee minuten bekijken.
Al jaren discussiëren wij in het gespecialiseerd voortgezet onderwijs over het feit dat staatsexamenkandidaten het resultaat van hun schriftelijke
examens pas horen na hun laatste mondeling.
Het eerder weten van deze cijfers zou enorm kunnen helpen bij het voorbereiden van de mondelinge examens.
Wandeling met de minister
In november mocht ik een wandeling maken met onze minister, Dennis Wiersma.
Uiteraard kwam dit punt aan de orde en de minister was ervan overtuigd dat het geregeld was dat dit schooljaar de resultaten op 14 juni 2023 bekend gemaakt zouden worden, de dag van de bekendmaking van de N-termen voor het eerste tijdvak.
Na veel mails heen en weer blijkt dat het niet geregeld is.
Sterker nog, medewerkers van OCW geven aan dat het nog jaren gaat duren.
Daarom ben ik een petitie gestart.
Een petitie waarin de minister verzocht wordt zijn toezegging waar te maken en er voor te zorgen dat de resultaten voor alle examenkandidaten, dus ook de staatsexamenkandidaten, worden bekend gemaakt op 14 juni 2023.
Tienduizenden handtekeningen
Natuurlijk heeft een petitie pas zin als er tienduizenden handtekeningen onder staan. Dus mijn dringende verzoek is: Teken deze petitie en deel hem waar mogelijk.
Ook leerlingen mogen tekenen, leeftijd speelt geen rol.
Vraag naast de eigen handtekening ook aan familie, buren en vrienden om hun handtekening te zetten, zodat we een duidelijk statement kunnen maken.
Namens alle staatsexamenkandidaten veel dank voor uw inzet.
De petitie staat op www.staatsexamenresultaat.petities.nl. Vergeet niet de handtekening te bevestigen via de bevestigingsmail.
Henk Vegter
|
Studiedag 'Building Thinking Classrooms'
Formatief handelen is een hot item in onderwijsland.
Als u als docent formatief handelt in uw les, betekent dit méér dan minder toetsen geven of minder cijfers geven voor uw toetsen.
Sterker nog, daar gaat het helemaal niet om.
Formatief handelen wil zeggen dat u als docent zicht krijgt op waar uw leerlingen staan in hun leerproces, zodat u uw onderwijs vorm kunt geven.
Het betekent ook dat leerlingen grip krijgen op hoe leren bij wiskunde werkt, zodat ze gericht aan hun leerdoelen kunnen werken.
Formatief handelen is dus iets anders dan het maken van goede toetsen of een werkvormpje, het gaat om een mindset met bijbehorende didactiek.
In het boek 'Adding it up' van Kilpatrick 1) en anderen wordt beschreven hoe u leerdoelen kunt onderverdelen in kennisdoelen, vaardigheidsdoelen en
probleemoplosdoelen.
Voor elk van deze typen leerdoelen zijn andere formatieve werkwijzen nodig.
Het boek 'Building Thinking Classrooms' van Liljedahl 2) geeft een werkvorm die al deze drie typen doelen dient.
Peter Liljedahl is hoogleraar aan de Faculty of Education aan de Simon Fraser University in Canada.
Hij heeft 15 jaar lang onderzoek gedaan in wiskundelessen met als vraag: Welke keuzes leiden tot een denkhouding bij leerlingen?
Zijn boek zet deze interventies op een rij.
Als het u lukt zijn werkwijze te implementeren, maakt u het leren van uw leerlingen zichtbaar, waardoor u continu formatief kunt handelen.
Studiedag
Dit jaar heb ik al twee studiedagen georganiseerd over Building Thinking Classrooms en formatief handelen.
Ik ben van plan een derde studiedag over dit onderwerp te organiseren.
Op dit moment wordt die bijeenkomst nog gepland.
Spreekt het u aan een scholingsdag over formatief handelen aan de hand van het boek Building Thinking Classrooms te volgen op een nader te bepalen dag
van 10:00 tot 15:00, waarschijnlijk in Deventer, of wilt u meer informatie over de studiedag, stuur mij dan zo snel mogelijk een mail.
De kosten voor deze dag zijn hoogstwaarschijnlijk ongeveer € 100.
Maarten Müller ( m.muller@marianum.nl)
1) Kilpatrick, A., Swaford, J. & Findell, B. (2001). Adding It UP: Helping children learn Mathematics. Washington, DC: Natonal Academy Press.
2) Liljedahl, P. (2020). Building thinking classrooms. Sage Publications Inc.
|
Workshop Formeel Denken voor docenten
Op 7 februari organiseert de Radboud Universiteit een workshop.
In deze workshop gaat u aan de slag om een uitdagende en leuke lessenreeks voor uw eigen lespraktijk in elkaar te zetten.
Op SG Het Rhedens wordt al voor het 6e jaar het vak Formeel Denken gegeven.
Dit is een vakoverstijgend vak in het eerste jaar, op het snijvlak van Nederlands en Wiskunde.
In het ontwerp van de lessen Formeel Denken wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de 4Ps van Mitch Resnick.
Project, Peer, Passion en Play vormen volgens Resnick de pijlers voor geëngageerd leren door alle betrokkenen.
Bij Formeel Denken hebben we ontdekt dat de 4 Ps een groot aandeel vormen in het motiveren van leerlingen om ook met wiskundeopdrachten aan de slag te gaan.
U gaat in deze workshop een start maken met een lesactiviteit volgens de ontwerpprincipes van Resnick.
Praktisch
Dit is een workshop voor docenten.
Deze vindt plaats op 7 februari 2023, van 13:00-17:00 uur in het Huygensgebouw te Nijmegen.
De kosten bedragen 50 euro per persoon.
Voor meer informatie en aanmelden volgt u deze link.
|
Seminar Projectonderwijs
Leerlingen in het voortgezet onderwijs werken geregeld samen in projecten, zeker bij de bètavakken.
Leerlingen vinden het samenwerken vaak leuk, de opdrachten zijn relevant en de eindproducten doen het goed tijdens een open dag.
De centrale uitdaging voor deze training is: hoe kun je meer leerrendement halen uit projectonderwijs?
Tijdens dit 3-daagse Seminar gaat u als docenten oefenen met allerlei concrete handvatten en werkvormen die bijdragen aan het verhogen van het leerrendement in projecten.
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer: de projectopdracht, het vormen van groepen, begeleiding, motivatie, feedback, reflectie en beoordeling.
Er is veel ruimte voor uitwisseling van ervaringen met andere docenten!
Hier kunt u
meer informatie vinden en u inschrijven.
|
Geschiedenis van wiskunde in het (beroeps)onderwijs
Hoe kan aandacht voor de geschiedenis van wiskunde bijdragen aan inspirerende lessen wiskunde in het (beroeps)onderwijs?
Op donderdag 9 februari 2023 organiseert de werkgroep mbo-hbo van de NVvW hierover een online themabijeenkomst.
We besteden aandacht aan de relevantie van historische voorbeelden van het toepassen van wiskunde in contexten die interessant en
motiverend zijn voor het beroepsonderwijs.
Het zwaartepunt ligt bij berekeningen en bewijzen uit de tijd van 1700 voor tot 500 na Christus, met nog een paar highlights uit de Verlichting.
De intentie is om de wiskunde die onze studenten kennen uit hun vooropleiding meer betekenis te geven en te laten zien dat wiskunde een menselijke activiteit is.
Dit sluit mooi aan bij het toenemend belang van wiskundige denkactiviteiten.
Deze themabijeenkomst wordt verzorgd door gastspreker Roel van Asselt, voorheen lector bij Saxion Hogescholen en mede-oprichter van de werkgroep mbo-hbo.
Om recht te doen aan dit onderwerp en aan onze gastspreker, trekken we deze keer 90 minuten uit voor de themabijeenkomst, dus van 20:00 uur tot 21:30 uur.
U kunt zich aanmelden door te mailen naar tanja.groenendaal@hu.nl, zodat we u uiterlijk 9 februari de link naar de online bijeenkomst kunnen mailen.
NB: Heeft u belangstelling, maar kunt u deze avond niet, mail dit dan ook.
Bij voldoende belangstelling overwegen we een vervolgbijeenkomst, over technische apparaten die door wiskundigen zijn ontwikkeld.
Denk bijvoorbeeld aan de astrolabia van Hypatia, de cardanas van Cardano, de rekenmachines van Pascal en Leibniz, de snelkookpan en
de eerste ontploffingsmotor van Huijgens.
|
Wiskunde in teams: scoren!
Op 15 februari 2023 organiseert de Universiteit Utrecht een wiskundedag voor de onderbouw met als thema: Scoren!
Op deze onderbouw- en vmbo-wiskundedag staan rekenspelletjes centraal.
Tijdens de Onderbouw wiskundedag (havo/vwo) en de vmbo-wiskundedag gaan leerlingen in groepjes van 3 tot 4 leerlingen een dag lang aan de slag met
een 'grote' wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat.
Er wordt daarbij een beroep gedaan op logisch en kritisch denken, maar ook op creativiteit.
Het is dus een echte denkactiviteit.
Dit jaar is de titel van de opdracht: Scoren!.
Leerlingen gaan verschillende rekenspellen uitproberen en met elkaar vergelijken.
Wat is het beste spel? Door middel van een zelf ontworpen scoreformulier gaan de leerlingen dit onderzoeken.
Maar hoe ken je een goede score toe? Wat laat je meewegen en hoe zwaar? Is een hogere score ook altijd beter en is alles wat belangrijk is ook te meten?
Door te onderzoeken, ontwerpen, uit te proberen en terug te kijken, zullen de leerlingen hier zelf over nadenken.
Praktische informatie
De wiskundedag is geschikt voor leerlingen uit 3vmbo-tl, 3 havo en 3 vwo, en duurt 5 klokuren.
U ontvangt 2 weken van tevoren de opdracht, inclusief de rekenspellen, en de docentenhandleiding.
Het gebruik van boeken en computers is toegestaan.
Inhoudelijk sluit deze opdracht goed aan bij de nieuwe doelen voor de onderbouw en de denkactiviteiten van cTWO.
Eerdere opdrachten kunt u hier vinden.
Lees meer over de OnderbouwWiskundedag of
de vmbo-wiskundedag.
Aanmelden kan via deze pagina.
De inschrijfkosten voor deze dag bedragen € 70,- per school.
|
Wiskunde masterclass NETWORKS goes to school 2023
In navolging van de traditie van de afgelopen vijf jaar organiseert het onderzoeksprogramma NETWORKS ook dit jaar een tweedaagse masterclass
over de wiskunde achter netwerken en algoritmen. Deze masterclass is bedoeld voor leerlingen uit 5 en 6 vwo en docenten.
Het evenement heeft als doel middelbare scholieren met interesse in wiskunde kennis te laten maken met het onderwijs aan een universiteit en hun wiskundige kennis verder te verdiepen. De voertaal is Engels.
De masterclass in Eindhoven wordt gecombineerd met een rondleiding op wiskundetentoonstelling IMAGINARY.
Heeft u leerlingen die ernaar verlangen om meer van de wiskunde te zien?
Laat ze dan meedoen met deze tweedaagse masterclass!
Deelname is gratis.
NETWORKS is een samenwerking op het gebied van wiskundeonderzoek tussen de Universiteit van
Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Eindhoven en het CWI (Centrum Wiskunde en Informatica).
Praktisch
De masterclass wordt georganiseerd op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) op dinsdag 28 februari en donderdag 2 maart en
op de campus van de Universiteit van Amsterdam (UvA) op het Science Park op dinsdag 4 en donderdag 6 april. Leerlingen kunnen ook op een van de twee dagen deelnemen.
Voor meer informatie en aanmelding kunt u kijken op onze website.
Heeft u vragen of wilt u contact nemen met ons?
Dat kan voor de masterclasses in Eindhoven met Marianne de Bruin via m.g.d.bruin@tue.nl en
voor de masterclasses in Amsterdam met Nicos Starreveld via n.j.starreveld@uva.nl.
|
Onderzoeken rond conceptexamenprogrammas vmbo
In WiskundE-brief 920 las u al één en ander over de conceptexamenprogrammas voor wiskunde in het vmbo. Het gaat om conceptexamenprogrammas voor alle leerwegen in het vmbo voor twee nieuwe vakken: wiskunde 1 en wiskunde 1,2.
De volgende stap is analyseren wat de impact van deze voorstellen is.
Allerlei onderzoek
De wijzigingen die de commissie voorstelt, hebben effect op de huidige onderwijspraktijk en de wijze van afsluiting. De eerstvolgende stap is daarom analyseren wat de impact van de voorstellen is.
Het gaat hierbij om het opstellen van de juiste onderzoeksvragen voor een fase van beproeven en implementeren in de onderwijspraktijk.
Ook gaat het om inzichtelijk maken welke beleidskeuzes voortkomen uit de voorstellen.
Daarnaast wordt onderzocht hoe de opgeleverde conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo zich verhouden tot de actualisatie van de huidige kerndoelen rekenen
en wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs alsmede de examenprogramma's wiskunde havo en vwo.
Verder wordt onderzocht hoe de voorstellen zich verhouden tot de huidige examenprogramma's vmbo, de werkopdracht die OCW gaf voor de actualisatie
van de avo-vakken, het referentiekader Taal en Rekenen en de rekenvereisten in het mbo.
Na deze analyse start een fase waarin de conceptexamenprogrammas in de praktijk beproefd zullen worden. Na deze fase van beproeven en het verwerken van de uitkomsten vindt definitieve vaststelling en besluitvorming plaats over de invoering
van de examenprogrammas.
Voor meer informatie kunt u hier terecht.
Heeft u vragen? Neem contact op met Suzanne Sjoers ( s.sjoers@slo.nl).
|
SLO op Nationale Onderwijstentoonstelling
Van 24 tot en met 28 januari 2023 vindt de grootste Nederlandse vakbeurs voor primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs plaats:
de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT).
Heeft u vragen over basisvaardigheden rekenen-wiskunde of over de geactualiseerde kerndoelen?
Kom dan langs op de SLO-stand in hal 3 of laat u inspireren tijdens een van onze kennissessies.
Op vrijdag 27 januari gaat de kennissessie over basisvaardigheden rekenen en wiskunde in een doorlopende leerlijn.
Waarom worden de kerndoelen geactualiseerd?
Wat merkt u daarvan in de klas?
Hoe worden de geactualiseerde kerndoelen straks ingevoerd in het onderwijs?
Deze en andere vragen zijn onderwerp van gesprek tijdens de kennissessies over de kerndoelen. Deze sessies zijn op woensdag 25 januari van 15:30-16:15 uur en op zaterdag 28 januari van 14:30-15:15 en van 15:30-16:15 uur.
Voor meer informatie kunt u hier terecht.
U kunt zich hier aanmelden
voor toegang tot de NOT.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Giraf 3: Reken maar
Ondertitel: | Een doeboek met stokjes, muntjes en symbolen |
Auteurs: | Marijke Hassefras-Zuidbroek, Jeanine Daems, Peter Lanser |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 40 |
ISBN: | 9789050411929 |
Prijs: | € 8,= |
De doelgroep is vmbo en onderbouw havo/vwo.
Waarschijnlijk weten uw leerlingen al dat de rekenmachine vroeger nog niet bestond en hebben ze vast ook wel eens een telraam gezien.
Maar weten zij dat je ook heel goed kunt rekenen met ijslollystokjes, of met muntdrop?
En hebben ze enig idee hoe de oude Egyptenaren hun getallen schreven?
Dat kunnen ze nu allemaal zelf gaan proberen.
Reken maar is een doeboek met informatie, opdrachten en puzzels over verschillende manieren van rekenen.
Vroeger werden dit soort berekeningen vaak op een heel andere manier gedaan.
Was dat dan wel handig? Reken maar!
|
Advertenties
Webinar introductie Casio fx-82NL
Donderdag 2 februari vanaf 20:00 is er een Webinar over de introductie van de Casio fx-82NL
In dit webinar maken we u wegwijs op de fx-82NL, de nieuwe wetenschappelijke rekenmachine van Casio. Het webinar is bedoeld voor iedereen die nog geen ervaring heeft met dit model.
We leggen op een interactieve manier de basisbediening uit. Dit is de eerste van een geplande serie webinars over de fx-82NL.
N.B. De fx-82MS en fx-82EX worden vervangen door dit nieuwe model.
Meer informatie en aanmelden via deze link.
|
|
|
Reminder: 30 januari docentenmiddag KERN Wiskunde Den Bosch
Maak kennis met KERN Wiskunde, het team, auteurs en gebruikers van de methode.
U bent van harte welkom op maandag 30 januari op het ds. Pierson College in Den Bosch.
Het programma start vanaf 16:00.
Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materiaal bekijken, vragen stellen en ervaringen uitwisselen met collegas.
Ga geïnspireerd en met een gevulde maag en dito goodiebag naar huis.
Klik hier voor het programma en meld u aan.
We zien u graag.
|
|
|
ShowMe.nl uitlegvideos wiskunde gratis proberen
Alle essentiële onderwerpen per schooljaar zijn uitgewerkt in interactieve uitlegvideos.
Acht didactische principes zijn verwerkt in elke uitlegvideo.
In te zetten voor onder andere flipping-the-classroom, verlengde instructie en bij het maken van huiswerk.
Tot 15 februari (verlengd) zijn de 150 uitlegvideos wiskunde voor klas 1, 2 en 3 van HAVO en VWO en klas 1 van VMBO-b gratis te proberen.
Ga naar www.showme.nl/proefabonnement en klik op account aanmaken.
PS: tijdens de NOT is ShowMe te vinden in hal 2 in het EdTech Lab (naast het musicalterras).
En op dinsdag 24 januari geven wij een korte presentatie in het EdTech College.
Inschrijven kan hier.
|
|
|
Gratis rekensoftware voor in de klas
|
Nieuw! Moderne Wiskunde editie 12.1 havo/vwo bovenbouw
Vanaf schooljaar 2023/2024 is de nieuwste editie van Moderne Wiskunde beschikbaar.
Hierin hebben we tal van verbeteringen doorgevoerd waardoor uw leerlingen nog gemakkelijker en zelfstandiger aan het werk kunnen.
Wat is er nieuw?
Naast het integreren van formatief evalueren in de methode, ontvangen leerlingen nu ook gepersonaliseerde leerdoelen.
Om complexe materie uit te leggen, zijn in deze editie uitlegvideos en hints opgenomen.
En u?
U kijkt per leerling moeiteloos en overzichtelijk mee met zijn/haar leervoortgang.
Meer informatie vindt u hier.
|
|
|
|
|