nummer 922, 8 januari 2023
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Examencijfers op vmbo in duikvlucht
Onlangs zijn ook voor het vmbo de schoolexamencijfers van het afgelopen schooljaar gepubliceerd.
De situatie blijkt daar niet beter te zijn dan op havo en vwo, integendeel.
Bovendien is hier al langer sprake van een gestage daling.
In WiskundE-brief 921 hebben we al aandacht besteed aan de schoolexamencijfers op havo en vwo.
Daar zijn de gemiddelden voor wiskunde de laatste paar jaar behoorlijk onderuit gegaan.
De grafiek hieronder brengt de ontwikkeling van wiskundecijfers bij de verschillende leerwegen van het vmbo in beeld.
Vergeleken met examenjaar 2016 liggen de gemiddelden zo'n 0,3 cijferpunt lager.
Dat is een behoorlijke verschuiving.
De ontwikkeling bij de centrale examens is veel grilliger, maar als we kijken naar de laatste paar jaar misschien nog dramatischer.
Bij de beroepsgerichte leerwegen (BB en KB) lag het cijfergemiddelde bij de laatste examens maar liefst zo'n 0,7 punt lager dan drie jaar daarvoor.
Bij de theoretische (en gemengde) leerweg was de daling ongeveer de helft.
De N-termen spelen hier wel een dempende rol, vooral we iets verder terug kijken. De N-termen zijn hier de laatste zes jaar duidelijk gestegen. Als de N-term constant zou zijn geweest zouden de CE-gemiddelden bij de gemengde en theoretische leerweg tussen 2016 en 2022 met maar liefst 0,7 punten zijn gedaald.
Duimregeling
De ontwikkelingen op het vmbo zijn evenmin los te zien van de zogenaamde duimregeling.
Leerlingen konden bij de laatste twee examens het (eind)resultaat van een vak laten schrappen.
Wiskunde blijkt op het vmbo verreweg het meest in trek als 'duimvak'.
Toch gaat het nog om bescheiden percentages.
In de leerweg basisberoeps 3,0 %, bj de theoretische en gemengde leerweg 5,4 % en bij kaderberoeps 8,2 % van alle eindexamenkandidaten.
Omgerekend naar alleen leerlingen die wiskunde in het pakket hebben, gaat het om tussen de 4 en 11 %.
De indruk bestaat - om het maar voorzichtig te zeggen - dat een deel van de vmbo-leerlingen zich niet tot het uiterst heeft ingespannen voor het
vak wiskunde, omdat het resultaat geschrapt mocht worden.
Op havo/vwo speelde dit niet, omdat daar wiskunde een kernvak is en het resultaat van een kernvak niet geschrapt mocht worden.
Wiskunde minder gekozen
De neiging om wiskunde te ontlopen lijkt in bredere zin toe te nemen.
De animo om wiskunde als eindexamenvak te kiezen loopt namelijk nogal terug.
Dat is weer vooral op het vmbo zichtbaar.
Op het vwo is wiskunde voor alle leerlingen een verplicht examenvak.
Op de havo geldt dat niet voor het profiel C&M.
En op het vmbo is wiskunde alleen in een paar profielen verplicht.
Zowel op de havo als in het vmbo zien we sinds een jaar of vijf steeds meer leerlingen eindexamen doen zonder wiskunde.
Bij de gemengde en theoretische leerweg (mavo) was deze toename het indrukwekkendst, van nog geen 12 naar 17%.
In de beroepsgerichte leerwegen deed vorig jaar bijna een kwart van de leerlingen eindexamen zonder wiskunde, dat was vier jaar eerder nog geen vijfde.
Zoals gemeld in WiskundE-brief 920 zijn er nu uitgewerkte voorstellen voor (maar liefst 6) nieuwe examenprogramma's in het vmbo.
Het is te hopen dat deze kunnen bijdragen aan een verbetering.
Echter, tot nu toe mis ik een analyse van de hierboven aangestipte problemen van de laatste jaren.
Dat geeft niet zoveel vertrouwen.
Ik hoop van harte dat lezers die het vmbo wat beter kennen hun licht laten schijnen over de recente ontwikkelingen, en
eventueel ook over mogelijke oplossingen.
gk
|
Verdwenen meetniveaus
Als jonge docent ben ik volop op zoek naar didactische strategieën voor allerlei onderwerpen.
Onlangs legde ik de verschillende meetniveaus uit in 4 havo, met behulp van de 11e editie van Getal en Ruimte.
Om inspiratie op te doen, bekeek ik ook de 12e editie.
Het viel me direct op dat er twee meetniveaus geschrapt zijn.
Dat roept een aantal vragen op:
wat is de achtergrond van het schrappen van de helft van de meetniveaus?
En waarom zijn meetniveaus eigenlijk relevant?
In de oorspronkelijke Handreiking schoolexamen wiskunde A havo/vwo uit 2011 van het SLO worden meetniveaus in de subdomeinen E1, E2 en E4 genoemd,
maar er wordt niet expliciet gemaakt om welke meetniveaus het gaat.
Meestal onderscheiden we vier meetniveaus: nominaal, ordinaal, interval en ratio.
De kwalitatieve variabelen hebben een nominaal of ordinaal meetniveau en zijn altijd discreet, terwijl kwantitatieve variabelen meestal een interval of
ratio meetniveau hebben en vaak continu zijn, of als continu worden beschouwd.
Alleen nominaal en ordinaal
In de huidige syllabus voor havo wiskunde A
komt het woord meetniveau helemaal niet meer voor en lezen we alleen:
beoordelen of een variabele kwalitatief of kwantitatief, discreet of continu, ordinaal of nominaal is. |
Dat is waarschijnlijk voor Noordhoff de reden geweest om in de 12e editie van Getal & Ruimte alleen de meetniveaus nominaal en ordinaal op te nemen.
Ook in Moderne Wiskunde wordt alleen over deze twee meetniveaus gesproken.
Uit navraag blijkt dat ook de eindeloze discussies over het verschil tussen de meetniveaus interval en ratio een reden waren,
omdat de vraag of er een 'natuurlijk' nulpunt bestaat, soms bijna filosofisch van aard is.
Dan blijft wel de vraag staan of de twee andere meetniveaus niet nodig zijn om een volledig beeld te geven en om de eerste twee goed te kunnen uitleggen.
Relevantie meetniveaus
Vijf jaar geleden legde Lonneke Boels in Euclides 93-03
al uit welke problemen er ontstaan als we leerlingen slechts twee meetniveaus aanleren.
Meetniveaus blijken wel degelijk relevant te zijn voor verdere kennis en begrip van statistiek en het is op zijn zachts gezegd opmerkelijk dat
meetniveaus bij wiskunde op het vwo helemaal niet genoemd worden in de syllabus.
Tegelijk moeten we wel realistisch blijven.
In het vervolgonderwijs krijgen veel leerlingen met statistiek te maken, maar ze mogen daarbij wel software zoals SPSS gebruiken, dat geen
onderscheid maakt tussen de meetniveaus interval en ratio bij het verwerken van statistische data.
Beide vallen daar onder de noemer scale.
Bezwaren
- Ten eerste lijken de kwalificaties discreet en continu te staan tegenover de meetniveaus nominaal en ordinaal.
De visuele weergave in de 12e editie van Getal & Ruimte versterkt dat idee nog eens.
In de 12e editie van Moderne Wiskunde mist in het theorieblok überhaupt het woord 'meetniveau', wat een vergelijkbare suggestie wekt.
Het wezenlijke verschil tussen de classificaties gaat verloren, namelijk dat discreet en continu aangeven welke waarden een variabele kan
aannemen, terwijl het meetniveau weergeeft op welke manier de gegevens verzameld zijn.
- Ten tweede hangt het meetniveau van de variabele af van het gebruikte meetinstrument.
In genoemd Euclidesartikel wordt als voorbeeld temperatuur genoemd, dat zowel kwalitatief (warm, neutraal, koud: ordinaal) als kwantitatief
(graden Celcius: interval) te meten is.
- Als laatste, en in mijn ogen belangrijkste punt: als leerlingen niet op de hoogte zijn van verschillende meetniveaus,
landt ook de betekenis ervan minder goed.
Hoe vaak worden er geen gemiddeldes uitgerekend van variabelen met een ordinaal meetniveau?
En hoe weet een leerling welk diagram passend is, zonder voldoende kennis van meetniveaus?
Als we eerlijk zijn, gaan we er zelf ook vaak onjuist mee om.
Denk bijvoorbeeld aan PISA- en CITO-scores (interval!) en de resultaten van een 5-puntsschaal uit een tevredenheidsonderzoek in uw klas (ordinaal).
Rekenen we dan ook niet vrolijk met gemiddelden?
De eerlijkheid gebiedt te zeggen: lesgeven in meetniveaus heeft alleen zin als we ook de concrete toepassing ervan behandelen én
het zelf goed begrijpen en correct kunnen toepassen.
Om dat te bereiken, moet er eerst meer eenduidigheid zijn.
Het blijft een heikel punt.
mw
|
Wiskunde 'permanent tekortvak'
De nieuwste cijfers over lerarentekorten geven geen florissant beeld voor ons vak.
In de media krijgen vooral de lerarentekorten in het primair onderwijs aandacht.
Echter, regelmatig wordt erop gewezen dat in het voortgezet onderwijs de tekorten misschien wel minstens zo groot zijn en vaak wat meer verborgen.
Wiskunde wordt vaak genoemd als het vak met de grootste tekorten.
Eind vorig jaar is door het ministerie van OCW de Trendrapportage
Arbeidsmarkt Leraren po, vo en mbo 20222 gepubliceerd.
De 'onvervulde vraag' was in 2022 bij de vakken Nederlands en wiskunde het grootst, circa 365 fte's.
De prognoses voor de komende jaren zijn voor wiskunde aanzienlijk slechter dan voor Nederlands.
Hieronder is dat in beeld gebracht, samen met de prognoses voor een paar andere vakken.
Het tekort van 363 fte bij wiskunde in 2022 komt overeen met 6,3% van het totaal aantal uren dat gegeven zou moeten worden.
Dat tekort loopt naar verwachting de komende jaren op tot 8,8%.
Relatief gezien is de situatie bij een aantal kleinere vakken nog ernstiger.
Zo wordt bij informatica rekening gehouden met tekorten oplopend tot 60%, bij natuurkunde tot 16% en bij scheikunde tot 14%.
Ook bij Frans en Duits worden in de nabije toekomst grote tekorten verwacht.
Onbevoegden
Het lerarentekort kan niet los gezien worden van de inzet van on(der)bevoegden.
Bekend is dat relatief veel wiskunde-uren door on(der)bevoegden worden gegeven.
Helaas staan in deze rapportage geen actuele cijfers.
Dat heeft te maken met een te laat ontdekte fout in (een update van) de roostersoftware.
Binnen een paar maanden volgt alsnog een publicatie over dit onderwerp.
Nieuwe leraren
Met het oog op de toekomst is de instroom van nieuwe leraren van groot belang.
De cijfers die in de rapportage staan geven een somber beeld.
"De laatste jaren is bij alle tekortvakken een daling van de instroom te zien.
Vooral de grote dalingen bij Nederlands, wiskunde en ook Duits en Frans lijken zorgwekkend." |
Hieronder is de ontwikkeling van het aantal eerstejaars en het aantal uitgereikte diploma's voor de tweedegraads lerarenopleidingen wiskunde
in beeld gebracht. *)
Daarbij dient opgetekend dat lang niet alle afgestudeerden in het onderwijs terecht komen en dat een belangrijk deel na een paar jaar al weer uit
het onderwijs is vertrokken.
Voor wiskunde zijn er (mij) geen gegevens bekend, maar globaal gezien blijkt zo'n 25-30% van de leraren jonger dan 30 binnen vier jaar al weer weg te zijn.
Gelukkig lag het percentage dat al na 1 jaar is uitgestroomd in 2020, het laatste jaar waarvan cijfers bekend zijn, wat lager.
Misschien een aanwijzing dat het weer wat beter gaat.
gk
---------------
*) De cijfers wijken wat af van die eerder in de WiskundE-brief zijn gepubliceerd, hoewel beide zijn gebaseerd op gegevens van DUO.
De trend is echter onmiskenbaar.
|
Wiskunde voor alle leerlingen verplicht?
Bij de plannen voor nieuwe wiskundeprogramma's voor het vmbo wordt voorgesteld om een vorm van wiskunde verplicht te stellen voor alle leerlingen.
Ook bij de herinrichting van de wiskundevakken op de havo wordt uitgegaan van een vorm van wiskunde voor alle leerlingen. De meningen daarover bij docenten
(van diverse vakken) lopen nogal uiteen, zoals blijkt uit een recente enquête.
Teacher Tapp is een initiatief van Expeditie Lerarenagenda, een groep die onderzoek
doet in het onderwijs.
Elke dag beantwoorden meer dan 1000 docenten drie vragen.
Donderdag 5 januari was een van de vragen:
"Moet iedere schoolgaande jongere verplicht een vorm van wiskunde afronden in de opleiding, ook als dat betekent dat een ander vak moet wijken?" |
Aanleiding
In Engeland
zijn er plannen om wiskunde verplicht te stellen voor alle leerlingen tot 18 jaar.
Daar denken de Britten verschillend over en de discussie waait over naar Nederland, zeker nu wat breder bekend wordt dat ook hier plannen bestaan om
alle leerlingen van het voortgezet onderwijs examen te laten doen in een of andere vorm van wiskunde.
De discussie wordt wat vertroebeld doordat niet iedereen het zelfde beeld van wiskunde geeft.
Wiskunde en rekenen worden in Nederland vaak los van elkaar gezien, terwijl in andere landen, zoals Engeland, wiskunde vanzelfsprekend rekenen omvat.
Resultaten
De meningen zijn verdeeld, maar een duidelijke meerderheid lijkt tegen.
De resultaten zoals die door TeacherTapp worden gedeeld, met de precieze vraagstelling, zijn als volgt.
Op Twitter werd er druk gediscussieerd over de vraag wat een vorm van wiskunde precies betekent?
Opmerkingen als 'elke leerling zou verplicht een wiskundedocent moeten hebben' geven een mooie nuance aan de discussie.
mw
|
Eerste ronde Wiskunde Olympiade
Zijn uw leerlingen enthousiast in de klas aan de slag gegaan met het olympiadepuzzelspel?
Laat ze dan ook meedoen aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade!
U kunt zelf een geschikt tijdstip zoeken in de periode van 16 tot en met 27 januari 2023 om deze op uw school te organiseren.
Er hebben zich al meer dan 300 scholen aangemeld om mee te doen.
Wellicht hebt u door alle drukte gemist dat de uiterlijke inschrijfdatum 5 januari is.
Geen probleem: als u uit eerdere jaren een account heeft, kunt u zich nog aanmelden via de wedstrijdsite
( Wiskunde Olympiade - Login).
Heeft u nog geen account, stuur dan een e-mail naar info@wiskundeolympiade.nl en we zorgen ervoor dat uw leerlingen mee kunnen doen.
Op onze Facebookpagina plaatsen we elke werkdag tot aan de start van de eerste
ronde een nieuwe opgave.
Dat deden we ook al in december. Oudere opgaven kunt u daar terugvinden.
Er zullen geen scores bijgehouden worden, maar u zou met een klas bijvoorbeeld een onderlinge competitie kunnen organiseren.
We gaan wederom voor een mooie eerste ronde met wat ons betreft veel leerlingen. Veel succes met de organisatie!
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Bètasymposium 2023
Op donderdag 2 februari 2023 vindt het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.
Op het symposium ontmoeten bètadocenten uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren.
Dit jaar staat het symposium in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.
Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen delen hun ideeën en ontwikkelingen.
Het programma is van 15:00 18:30 uur met een speciale workshop voor wiskundedocenten en informaticadocenten.
Tot 16:30 uur is het programma ook online te volgen.
Jeroen Spandaw (TU Delft) spreekt daarin over 'Wiskunde op een bierviltje' en Jos Tolboom over 'Vernieuwingen en toepassingen in de curricula
wiskunde en informatica'.
Meer informatie vindt u via Online
workshop wiskunde informatica.
Aanmelden voor het bètasymposium kan via deze website.
|
Docentennetwerk Wiskunde Utrecht
Op maandag 13 februari 2023 is er een bijeenkomst van Docentennetwerk Wiskunde aan de Universiteit Utrecht
over Hilbert's Tiende Probleem en Diversiteit als inspiratiebron.
De opzet is vernieuwd, met vanaf nu iedere bijeenkomst een deel over wiskunde met een wiskundige en een deel over wiskundeonderwijs met iemand
die daar verstand van heeft.
Hieronder wat meer informatie over het programma van 13 februari.
Hilberts Tiende Probleem
Diophantus bedacht vraagstukken waarbij gehele oplossingen voor polynoomvergelijkingen gevonden moesten worden.
Hilbert wilde een algoritme vinden om te beslissen of een oplossing voor dat soort problemen bestaat of niet.
Dat is zijn beroemde Tiende Probleem.
Maar de puzzel moest anders benaderd worden, want het probleem bleek bewijsbaar niet oplosbaar.
Hiervoor was een mix nodig van briljante wiskundigen van uiterst divers pluimage, plus een filosoof.
Bovendien vormde het ijzeren gordijn een belemmering en moest tegen vooroordelen in worden gewerkt.
We leren het probleem en het clubje oplossers wat beter kennen aan de hand van Prof. dr. Gunther Cornelissen.
Hij heeft ook een module over dit onderwerp geschreven voor de bovenbouw van het vwo.
Diversiteit als inspiratiebron
Diversiteit in de klas heeft vele dimensies.
Denk bijvoorbeeld aan diversiteit in niveau, in cultuur en in achtergrond van uw leerlingen.
Die diversiteit kan het lastig maken om de wiskundeles zo in te richten dat alle leerlingen inbreng kunnen leveren en
zij allemaal het onderwijs als betekenisvol ervaren.
Het is een uitdaging om zowel het leren te bevorderen als leerlingen voor te bereiden op een diverse samenleving.
In deze werkgroep bespreken we onder leiding van Dr. Michiel Doorman eerst historische en hedendaagse voorbeelden
waarmee u diversiteit in niveau en cultuur kunt benutten voor uw wiskundeles.
Vervolgens (her)ontwerpen we zelf enkele activiteiten die u de dag erna kunt gebruiken in uw eigen lespraktijk.
Kruisbestuiving
Natuurlijk is het de bedoeling dat kruisbestuiving plaatsvindt tussen de werelden van wiskunde en didactiek en dat het een inspirerend geheel wordt.
Daarvoor is de invulling altijd interactief met veel ruimte voor uitwisseling.
Deelname is gratis voor docenten van U-talentpartnerscholen; anderen betalen 75 euro.
Deelname op afstand (online) is een optie, maar we raden aan om naar de campus te komen.
De bijeenkomst is van 16:00-20:00 uur.
Inschrijven kan via dit formulier.
Op maandag 22 mei is de tweede en laatste netwerkbijeenkomst van dit schooljaar met opnieuw een wiskundige ( Willemien Kets) en een vakdidacticus.
De laatste informatie is hier te vinden.
Rogier Bos r.d.bos@uu.nl
|
Studiedag wiskunde onderwijzen door probleemoplossen
Op deze studiedag willen we ons enthousiasme voor wiskunde onderwijzen door probleemoplossen ofwel Teaching Through Problemsolving (TTP)
met u delen.
Samen met twee wiskundesecties hebben we ervaring opgedaan met het ontwikkelen en uitvoeren van TTP-lessen.
Vragen die centraal staan zijn:
- Wat levert het TTP scholen op?
- Wat hebben we geleerd over TTP-lessen op school?
- Hoe kun je als school met Lesson Study aan de slag met TTP?
Zowel vmbo- als havo/vwo-docenten zijn van harte welkom!
De studiedag is op 17 maart van 09:30 16:00 uur in Hotel van der Valk te Hoogkerk.
De Deelnamekosten bedragen € 75,-.
Het programma volgt eind januari.
Meer informatie is te vinden op www.ttpwiskunde.nl.
Daar staat ook een link om u aan te melden.
Lerarenopleiding wiskunde, RUG & NHL Stenden
|
Profielwerkstukprijs Pythagoras
Heeft u een leerling die een profielwerkstuk heeft gemaakt over wiskunde?
Moedig die leerling dan aan het werkstuk op te sturen naar de redactie van Pythagoras!
Er zijn drie prijzen beschikbaar voor de beste wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar. Het gaat om bedragen van 250, 125 en 75 euro, en bij voldoende kwaliteit een artikel in Pythagoras.
De wedstrijd is als volgt georganiseerd: universitaire wiskundigen uit verschillende vakgebieden selecteren maximaal drie profielwerkstukken.
De auteurs van deze profielwerkstukken houden een presentatie van tien minuten op het Nederlands Mathematisch Congres 2023 dat op 12 april in het Van der Valk Hotel te Utrecht plaatsvindt. De eerste, tweede en derde prijs worden daar door middel van een stemming onder het publiek bepaald.
Er is altijd veel belangstelling voor het eindresultaat, dus wij plaatsen de profielwerkstukken in elk geval op onze website. Door deelname geeft de leerling hiervoor toestemming.
We ontvangen profielwerkstukken graag als pdf.
Uw leerlingen kunnen het werkstuk, met naam, adres en school, sturen naar profielwerkstuk@pyth.eu.
Inzendingen moeten uiterlijk 13 maart 2023 binnen zijn.
Om een indruk te krijgen van eerdere prijswinnende werkstukken, volgt u
deze link.
|
Advertenties
KERN Wiskunde docentenmiddagen
Maak kennis met KERN Wiskunde, het team, auteurs en gebruikers van de methode.
U bent van harte welkom op maandag 23 januari in Amsterdam of 30 januari in Den Bosch.
Het programma start vanaf 16:00.
Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materiaal bekijken, vragen stellen en ervaringen uitwisselen met collegas.
We sluiten af met soep en broodjes.
Ga geïnspireerd en met een gevulde maag en dito goodiebag naar huis.
Klik hier voor het programma en meld u aan.
We zien u graag.
|
|
|
Webinar Formatief evalueren in de wiskundeles
Hoe kunt u formatief evalueren toepassen in uw wiskundelessen?
In dit gratis webinar op dinsdag 24 januari, onder leiding van experts Vincent Vis en Vera van Westerlaak, ontdekt u het!
U leert wat de filosofie achter formatief evalueren is en krijgt handvatten en tips die u direct in de praktijk kunt toepassen.
Dit webinar is zo vormgegeven dat u tijdens de sessie een formatieve les volgt en zo direct ervaart hoe u dit in uw eigen gedifferentieerde klas
kan toepassen.
Volg deze link
voor meer informatie en om u aan aan te melden.
|
|
U kiest!
Hardcover of FLEX, Moderne Wiskunde of Getal & Ruimte: u kiest!
Wilt u zelf bepalen welk boek (hardcover of FLEX) en welk arrangement (met of zonder online leeromgeving) u aanschaft tegen een aantrekkelijke prijs?
Dat kan vanaf nu!
We hebben ons assortiment verruimd.
Kiest u voor een eenmalige aanschaf van hardcoverboeken, waar leerlingen niet in kunnen schrijven?
Met of zonder online licentie?
Of kiest u voor FLEX, altijd inclusief online licentie, waarbij leerlingen de boeken mogen houden en er dus in mogen schrijven?
Kiest u voor de structuur van Getal & Ruimte of het inzicht van Moderne Wiskunde?
Er is altijd een vorm én methode die past bij uw manier van lesgeven!
Meer over wiskunde bij Noordhoff vindt u hier.
|
|
|
ShowMe.nl uitlegvideos wiskunde gratis proberen
Geen nieuwe kennis zonder voorkennis!
Bied noodzakelijke voorkennis nu geïntegreerd aan in een uitlegvideo.
Dat is een van de unieke didactische principes die is verwerkt in elke interactieve uitlegvideo van ShowMe.
Voorkennis wordt geactiveerd in elke uitlegvideo.
Is de voorkennis weggezakt of twijfel je als leerling?
Klik eenvoudig op de link en de voorkennis wordt aangeboden in de video.
Probeer het zelf maar uit!
Tot 31 januari kun je de 150 uitlegvideo's wiskunde gratis uitproberen.
Ga naar www.showme.nl/proefabonnement en klik op account aanmaken.
|
|
|
|
|