nummer 922, 8 januari 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Examencijfers op vmbo in duikvlucht

Onlangs zijn ook voor het vmbo de school­examen­cij­fers van het afgelo­pen school­jaar gepubli­ceerd. De situa­tie blijkt daar niet beter te zijn dan op havo en vwo, integen­deel. Boven­dien is hier al langer sprake van een gestage daling.
In WiskundE-brief 921 hebben we al aan­dacht besteed aan de school­examen­cij­fers op havo en vwo. Daar zijn de gemid­del­den voor wiskun­de de laatste paar jaar behoor­lijk onder­uit gegaan. De grafiek hieron­der brengt de ontwik­ke­ling van wiskun­decij­fers bij de ver­schil­len­de leerwe­gen van het vmbo in beeld.
Vergele­ken met examen­jaar 2016 liggen de gemid­del­den zo'n 0,3 cijfer­punt lager. Dat is een behoor­lij­ke ver­schui­ving. De ontwik­ke­ling bij de centra­le examens is veel grilli­ger, maar als we kijken naar de laatste paar jaar mis­schien nog dramati­scher.
Bij de beroeps­gerich­te leerwe­gen (BB en KB) lag het cijfer­gemid­del­de bij de laatste examens maar liefst zo'n 0,7 punt lager dan drie jaar daar­voor. Bij de theore­ti­sche (en gemeng­de) leerweg was de daling onge­veer de helft. De N-termen spelen hier wel een dempen­de rol, vooral we iets verder terug kijken. De N-termen zijn hier de laatste zes jaar duide­lijk geste­gen. Als de N-term con­stant zou zijn geweest zouden de CE-gemid­del­den bij de gemeng­de en theore­ti­sche leerweg tussen 2016 en 2022 met maar liefst 0,7 punten zijn gedaald.
Duimre­ge­ling
De ontwik­kelin­gen op het vmbo zijn evenmin los te zien van de zoge­naam­de duimre­ge­ling. Leerlin­gen konden bij de laatste twee examens het (eind)resul­taat van een vak laten schrap­pen. Wiskun­de blijkt op het vmbo verre­weg het meest in trek als 'duimvak'. Toch gaat het nog om beschei­den percen­ta­ges. In de leerweg basisbe­roeps 3,0 %, bj de theore­ti­sche en gemeng­de leerweg 5,4 % en bij kaderbe­roeps 8,2 % van alle eindexa­menkan­dida­ten. Omgere­kend naar alleen leerlin­gen die wiskun­de in het pakket hebben, gaat het om tussen de 4 en 11 %. De indruk bestaat - om het maar voor­zich­tig te zeggen - dat een deel van de vmbo-leerlin­gen zich niet tot het uiterst heeft inge­span­nen voor het vak wiskun­de, omdat het resul­taat ge­schrapt mocht worden. Op havo/vwo speelde dit niet, omdat daar wiskun­de een kernvak is en het resul­taat van een kernvak niet ge­schrapt mocht worden.
Wiskun­de minder gekozen
De neiging om wiskun­de te ontlo­pen lijkt in bredere zin toe te nemen. De animo om wiskun­de als eindexa­men­vak te kiezen loopt name­lijk nogal terug. Dat is weer vooral op het vmbo zicht­baar. Op het vwo is wiskun­de voor alle leerlin­gen een ver­plicht examen­vak. Op de havo geldt dat niet voor het profiel C&M. En op het vmbo is wiskun­de alleen in een paar profie­len ver­plicht.
Zowel op de havo als in het vmbo zien we sinds een jaar of vijf steeds meer leerlin­gen eindexa­men doen zonder wiskun­de. Bij de gemeng­de en theore­ti­sche leerweg (mavo) was deze toename het indruk­wek­kendst, van nog geen 12 naar 17%. In de beroeps­gerich­te leerwe­gen deed vorig jaar bijna een kwart van de leerlin­gen eindexa­men zonder wiskun­de, dat was vier jaar eerder nog geen vijfde.
Zoals gemeld in WiskundE-brief 920 zijn er nu uitge­werk­te voor­stel­len voor (maar liefst 6) nieuwe examen­program­ma's in het vmbo. Het is te hopen dat deze kunnen bijdra­gen aan een verbete­ring. Echter, tot nu toe mis ik een analyse van de hierbo­ven aange­stip­te proble­men van de laatste jaren. Dat geeft niet zoveel vertrou­wen.
Ik hoop van harte dat lezers die het vmbo wat beter kennen hun licht laten schij­nen over de recente ontwik­kelin­gen, en eventu­eel ook over mogelij­ke oplos­sin­gen.
gk

 

Verdwenen meetniveaus

 
Als jonge docent ben ik volop op zoek naar didacti­sche strate­gie­ën voor aller­lei onder­wer­pen. Onlangs legde ik de ver­schil­len­de meetni­veaus uit in 4 havo, met behulp van de 11e editie van Getal en Ruimte. Om inspira­tie op te doen, bekeek ik ook de 12e editie. Het viel me direct op dat er twee meetni­veaus ge­schrapt zijn. Dat roept een aantal vragen op: wat is de achter­grond van het schrap­pen van de helft van de meetni­veaus? En waarom zijn meetni­veaus eigen­lijk rele­vant?
In de oor­spronke­lij­ke Handrei­king school­exa­men wiskun­de A havo/vwo uit 2011 van het SLO worden meetni­veaus in de subdo­mei­nen E1, E2 en E4 genoemd, maar er wordt niet expli­ciet gemaakt om welke meetni­veaus het gaat. Meestal onder­schei­den we vier meetni­veaus: nomi­naal, ordi­naal, inter­val en ratio. De kwalita­tie­ve variabe­len hebben een nomi­naal of ordi­naal meetni­veau en zijn altijd dis­creet, terwijl kwanti­tatie­ve variabe­len meestal een inter­val of ratio meetni­veau hebben en vaak continu zijn, of als continu worden be­schouwd.
Alleen nomi­naal en ordi­naal
In de huidige sylla­bus voor havo wiskun­de A komt het woord meetni­veau hele­maal niet meer voor en lezen we alleen:
beoorde­len of een variabe­le kwalita­tief of kwanti­ta­tief, dis­creet of continu, ordi­naal of nomi­naal is.
Dat is waar­schijn­lijk voor Noord­hoff de reden geweest om in de 12e editie van Getal & Ruimte alleen de meetni­veaus nomi­naal en ordi­naal op te nemen. Ook in Moderne Wiskun­de wordt alleen over deze twee meetni­veaus gespro­ken. Uit navraag blijkt dat ook de eindelo­ze discus­sies over het ver­schil tussen de meetni­veaus inter­val en ratio een reden waren, omdat de vraag of er een 'natuur­lijk' nulpunt bestaat, soms bijna filoso­fisch van aard is. Dan blijft wel de vraag staan of de twee andere meetni­veaus niet nodig zijn om een volle­dig beeld te geven en om de eerste twee goed te kunnen uitleg­gen.
Relevan­tie meetni­veaus
Vijf jaar geleden legde Lonneke Boels in Eucli­des 93-03 al uit welke proble­men er ont­staan als we leerlin­gen slechts twee meetni­veaus aanle­ren. Meetni­veaus blijken wel dege­lijk rele­vant te zijn voor verdere kennis en begrip van statis­tiek en het is op zijn zachts gezegd opmerke­lijk dat meetni­veaus bij wiskun­de op het vwo hele­maal niet genoemd worden in de sylla­bus. Tege­lijk moeten we wel realis­tisch blijven. In het vervolg­onder­wijs krijgen veel leerlin­gen met statis­tiek te maken, maar ze mogen daarbij wel softwa­re zoals SPSS gebrui­ken, dat geen onder­scheid maakt tussen de meetni­veaus inter­val en ratio bij het verwer­ken van statis­ti­sche data. Beide vallen daar onder de noemer scale.
Bezwa­ren
  • Ten eerste lijken de kwalifi­ca­ties dis­creet en continu te staan tegen­over de meetni­veaus nomi­naal en ordi­naal. De visuele weerga­ve in de 12e editie van Getal & Ruimte ver­sterkt dat idee nog eens. In de 12e editie van Moderne Wiskun­de mist in het theorie­blok über­haupt het woord 'meetni­veau', wat een verge­lijkba­re sugges­tie wekt. Het wezen­lij­ke ver­schil tussen de classi­fica­ties gaat verlo­ren, name­lijk dat dis­creet en continu aange­ven welke waarden een variabe­le kan aanne­men, terwijl het meetni­veau weer­geeft op welke manier de gege­vens verza­meld zijn.
  • Ten tweede hangt het meetni­veau van de variabe­le af van het gebruik­te meetin­stru­ment. In genoemd Eucli­desarti­kel wordt als voor­beeld tempera­tuur genoemd, dat zowel kwalita­tief (warm, neu­traal, koud: ordi­naal) als kwanti­ta­tief (graden Celcius: inter­val) te meten is.
  • Als laatste, en in mijn ogen belang­rijk­ste punt: als leerlin­gen niet op de hoogte zijn van ver­schil­len­de meetni­veaus, landt ook de beteke­nis ervan minder goed. Hoe vaak worden er geen gemid­del­des uitgere­kend van variabe­len met een ordi­naal meetni­veau? En hoe weet een leer­ling welk diagram passend is, zonder voldoen­de kennis van meetni­veaus? Als we eerlijk zijn, gaan we er zelf ook vaak onjuist mee om. Denk bijvoor­beeld aan PISA- en CITO-scores (inter­val!) en de resulta­ten van een 5-punts­schaal uit een tevre­den­heidson­der­zoek in uw klas (ordi­naal). Rekenen we dan ook niet vrolijk met gemid­del­den?
De eerlijk­heid gebiedt te zeggen: lesge­ven in meetni­veaus heeft alleen zin als we ook de concre­te toepas­sing ervan behande­len én het zelf goed begrij­pen en correct kunnen toepas­sen. Om dat te berei­ken, moet er eerst meer eendui­dig­heid zijn. Het blijft een heikel punt.
mw

 

Wiskunde 'permanent tekortvak'

De nieuw­ste cijfers over leraren­tekor­ten geven geen floris­sant beeld voor ons vak. In de media krijgen vooral de leraren­tekor­ten in het primair onder­wijs aan­dacht. Echter, regelma­tig wordt erop gewezen dat in het voortge­zet onder­wijs de tekor­ten mis­schien wel min­stens zo groot zijn en vaak wat meer verbor­gen. Wiskun­de wordt vaak genoemd als het vak met de groot­ste tekor­ten.
Eind vorig jaar is door het ministe­rie van OCW de Trend­rappor­ta­ge Arbeids­markt Leraren po, vo en mbo 20222 gepubli­ceerd. De 'onver­vul­de vraag' was in 2022 bij de vakken Neder­lands en wiskun­de het grootst, circa 365 fte's. De progno­ses voor de komende jaren zijn voor wiskun­de aanzien­lijk slech­ter dan voor Neder­lands. Hieron­der is dat in beeld ge­bracht, samen met de progno­ses voor een paar andere vakken.
Het tekort van 363 fte bij wiskun­de in 2022 komt overeen met 6,3% van het totaal aantal uren dat gegeven zou moeten worden. Dat tekort loopt naar verwach­ting de komende jaren op tot 8,8%. Rela­tief gezien is de situa­tie bij een aantal kleine­re vakken nog ernsti­ger. Zo wordt bij informa­ti­ca reke­ning gehou­den met tekor­ten oplo­pend tot 60%, bij natuur­kun­de tot 16% en bij schei­kun­de tot 14%. Ook bij Frans en Duits worden in de nabije toe­komst grote tekor­ten ver­wacht.
Onbe­voeg­den
Het leraren­te­kort kan niet los gezien worden van de inzet van on(der)bevoeg­den. Bekend is dat rela­tief veel wiskun­de-uren door on(der)bevoeg­den worden gegeven. Helaas staan in deze rappor­ta­ge geen actuele cijfers. Dat heeft te maken met een te laat ontdek­te fout in (een update van) de rooster­soft­ware. Binnen een paar maanden volgt alsnog een publica­tie over dit onder­werp.
Nieuwe leraren
Met het oog op de toe­komst is de in­stroom van nieuwe leraren van groot belang. De cijfers die in de rappor­ta­ge staan geven een somber beeld.
"De laatste jaren is bij alle tekort­vak­ken een daling van de in­stroom te zien. Vooral de grote dalin­gen bij Neder­lands, wiskun­de en ook Duits en Frans lijken zorgwek­kend."
Hieron­der is de ontwik­ke­ling van het aantal eerste­jaars en het aantal uitge­reik­te diploma's voor de tweede­graads leraren­oplei­din­gen wiskun­de in beeld ge­bracht. *)
Daarbij dient opgete­kend dat lang niet alle afgestu­deer­den in het onder­wijs terecht komen en dat een belang­rijk deel na een paar jaar al weer uit het onder­wijs is vertrok­ken. Voor wiskun­de zijn er (mij) geen gege­vens bekend, maar globaal gezien blijkt zo'n 25-30% van de leraren jonger dan 30 binnen vier jaar al weer weg te zijn. Geluk­kig lag het percen­ta­ge dat al na 1 jaar is uitge­stroomd in 2020, het laatste jaar waarvan cijfers bekend zijn, wat lager. Mis­schien een aanwij­zing dat het weer wat beter gaat.
gk
---------------
*) De cijfers wijken wat af van die eerder in de Wiskun­dE-brief zijn gepubli­ceerd, hoewel beide zijn geba­seerd op gege­vens van DUO. De trend is echter onmis­ken­baar.

 

Wiskunde voor alle leerlingen verplicht?

Bij de plannen voor nieuwe wiskun­depro­gram­ma's voor het vmbo wordt voorge­steld om een vorm van wiskun­de ver­plicht te stellen voor alle leerlin­gen. Ook bij de herin­rich­ting van de wiskun­devak­ken op de havo wordt uitge­gaan van een vorm van wiskun­de voor alle leerlin­gen. De menin­gen daar­over bij docen­ten (van diverse vakken) lopen nogal uiteen, zoals blijkt uit een recente enquête.
Teacher Tapp is een initia­tief van Expedi­tie Lera­renagen­da, een groep die onder­zoek doet in het onder­wijs. Elke dag beant­woor­den meer dan 1000 docen­ten drie vragen. Donder­dag 5 januari was een van de vragen:
"Moet iedere school­gaan­de jongere ver­plicht een vorm van wiskun­de afron­den in de oplei­ding, ook als dat bete­kent dat een ander vak moet wijken?"
Aanlei­ding
In Enge­land zijn er plannen om wiskun­de ver­plicht te stellen voor alle leerlin­gen tot 18 jaar. Daar denken de Britten ver­schil­lend over en de discus­sie waait over naar Neder­land, zeker nu wat breder bekend wordt dat ook hier plannen bestaan om alle leerlin­gen van het voortge­zet onder­wijs examen te laten doen in een of andere vorm van wiskun­de. De discus­sie wordt wat vertroe­beld doordat niet ieder­een het zelfde beeld van wiskun­de geeft. Wiskun­de en rekenen worden in Neder­land vaak los van elkaar gezien, terwijl in andere landen, zoals Enge­land, wiskun­de vanzelf­spre­kend rekenen omvat.
Resulta­ten
De menin­gen zijn ver­deeld, maar een duide­lij­ke meerder­heid lijkt tegen. De resulta­ten zoals die door Teacher­Tapp worden gedeeld, met de precie­ze vraag­stel­ling, zijn als volgt.
Op Twitter werd er druk gedis­cussi­eerd over de vraag wat een vorm van wiskun­de precies bete­kent? Opmer­kin­gen als 'elke leer­ling zou ver­plicht een wiskun­dedo­cent moeten hebben' geven een mooie nuance aan de discus­sie.
mw

 

Eerste ronde Wiskunde Olympiade

 
Zijn uw leerlin­gen enthou­si­ast in de klas aan de slag gegaan met het olympi­ade­puzzel­spel? Laat ze dan ook meedoen aan de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de!
U kunt zelf een ge­schikt tijd­stip zoeken in de periode van 16 tot en met 27 januari 2023 om deze op uw school te organi­se­ren. Er hebben zich al meer dan 300 scholen aange­meld om mee te doen. Wel­licht hebt u door alle drukte gemist dat de uiter­lij­ke in­schrijf­da­tum 5 januari is. Geen pro­bleem: als u uit eerdere jaren een account heeft, kunt u zich nog aanmel­den via de wed­strijd­site (Wiskun­de Olympia­de - Login). Heeft u nog geen account, stuur dan een e-mail naar info@wiskun­deolym­pia­de.nl en we zorgen ervoor dat uw leerlin­gen mee kunnen doen.
Op onze Face­bookpa­gi­na plaat­sen we elke werkdag tot aan de start van de eerste ronde een nieuwe opgave. Dat deden we ook al in decem­ber. Oudere opgaven kunt u daar terug­vin­den. Er zullen geen scores bijge­hou­den worden, maar u zou met een klas bijvoor­beeld een onder­lin­ge competi­tie kunnen organi­se­ren. We gaan wederom voor een mooie eerste ronde met wat ons betreft veel leerlin­gen. Veel succes met de organi­sa­tie!
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl)

 

Bètasymposium 2023

 
Op donder­dag 2 februa­ri 2023 vindt het jaar­lijk­se bètasym­pos­ium plaats van Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland. Op het symposi­um ontmoe­ten bètado­cen­ten uit het voortge­zet onder­wijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Dit jaar staat het symposi­um in het teken van nano tot giga, van losse atomen tot de gehele aarde.
Onder andere experts uit het be­drijfs­le­ven, vak­steun­punt­coördi­nato­ren, vakdi­dacti­ci en hogeron­derwijs­instel­lin­gen delen hun ideeën en ontwik­kelin­gen. Het program­ma is van 15:00 – 18:30 uur met een specia­le work­shop voor wiskun­dedocen­ten en informa­ticado­cen­ten. Tot 16:30 uur is het program­ma ook online te volgen. Jeroen Spandaw (TU Delft) spreekt daarin over 'Wiskun­de op een bier­vilt­je' en Jos Tolboom over 'Vernieu­win­gen en toepas­sin­gen in de curricu­la wiskun­de en informa­ti­ca'.
Meer informa­tie vindt u via Online work­shop wiskun­de informa­ti­ca. Aanmel­den voor het bètasym­pos­ium kan via deze website.

 

Docentennetwerk Wiskunde Utrecht

 
Op maandag 13 februa­ri 2023 is er een bijeen­komst van Docen­tennet­werk Wiskun­de aan de Univer­si­teit Utrecht over Hilbert's Tiende Pro­bleem en Diversi­teit als inspira­tie­bron. De opzet is ver­nieuwd, met vanaf nu iedere bijeen­komst een deel over wiskun­de met een wiskun­di­ge en een deel over wiskun­deonder­wijs met iemand die daar ver­stand van heeft.
Hieron­der wat meer informa­tie over het program­ma van 13 februa­ri.
Hilbert’s Tiende Pro­bleem
Diophan­tus bedacht vraag­stuk­ken waarbij gehele oplos­sin­gen voor poly­noomver­gelij­kin­gen gevon­den moesten worden. Hilbert wilde een algorit­me vinden om te beslis­sen of een oplos­sing voor dat soort proble­men bestaat of niet. Dat is zijn beroem­de Tiende Pro­bleem. Maar de puzzel moest anders bena­derd worden, want het pro­bleem bleek bewijs­baar niet oplos­baar. Hier­voor was een mix nodig van briljan­te wiskun­di­gen van uiterst divers pluima­ge, plus een filo­soof. Boven­dien vormde het ijzeren gordijn een belemme­ring en moest tegen vooroor­de­len in worden gewerkt. We leren het pro­bleem en het clubje oplos­sers wat beter kennen aan de hand van Prof. dr. Gunther Corne­lis­sen. Hij heeft ook een module over dit onder­werp geschre­ven voor de boven­bouw van het vwo.
Diversi­teit als inspira­tie­bron
Diversi­teit in de klas heeft vele dimen­sies. Denk bijvoor­beeld aan diversi­teit in niveau, in cultuur en in achter­grond van uw leerlin­gen. Die diversi­teit kan het lastig maken om de wiskun­de­les zo in te richten dat alle leerlin­gen inbreng kunnen leveren en zij alle­maal het onder­wijs als beteke­nis­vol ervaren. Het is een uitda­ging om zowel het leren te bevorde­ren als leerlin­gen voor te berei­den op een diverse samenle­ving. In deze werk­groep bespre­ken we onder leiding van Dr. Michiel Doorman eerst histori­sche en heden­daag­se voor­beel­den waarmee u diversi­teit in niveau en cultuur kunt benut­ten voor uw wiskun­de­les. Vervol­gens (her)ontwer­pen we zelf enkele activi­tei­ten die u de dag erna kunt gebrui­ken in uw eigen lesprak­tijk.
Kruisbe­stui­ving
Natuur­lijk is het de bedoe­ling dat kruisbe­stui­ving plaats­vindt tussen de werel­den van wiskun­de en didac­tiek en dat het een inspire­rend geheel wordt. Daar­voor is de invul­ling altijd interac­tief met veel ruimte voor uitwis­se­ling. Deelna­me is gratis voor docen­ten van U-talent­partner­scho­len; anderen betalen 75 euro. Deelna­me op afstand (online) is een optie, maar we raden aan om naar de campus te komen. De bijeen­komst is van 16:00-20:00 uur. In­schrij­ven kan via dit formu­lier.
Op maandag 22 mei is de tweede en laatste netwerk­bijeen­komst van dit school­jaar met opnieuw een wiskun­di­ge (Wille­mien Kets) en een vakdi­dacti­cus. De laatste informa­tie is hier te vinden.
Rogier Bos r.d.bos@uu.nl

 

Studiedag wiskunde onderwijzen door probleemoplossen

 
Op deze studie­dag willen we ons enthou­sias­me voor wiskun­de onder­wij­zen door pro­bleemop­los­sen ofwel Tea­ching Through Problem­sol­ving (TTP) met u delen.
Samen met twee wiskun­desec­ties hebben we erva­ring opge­daan met het ontwik­ke­len en uitvoe­ren van TTP-lessen. Vragen die cen­traal staan zijn:
  • Wat levert het TTP scholen op?
  • Wat hebben we geleerd over TTP-lessen op school?
  • Hoe kun je als school met Lesson Study aan de slag met TTP?
Zowel vmbo- als havo/vwo-docen­ten zijn van harte welkom! De studie­dag is op 17 maart van 09:30 – 16:00 uur in Hotel van der Valk te Hoog­kerk. De Deelna­mekos­ten bedra­gen € 75,-. Het program­ma volgt eind januari.
Meer informa­tie is te vinden op www.ttpwis­kunde.nl. Daar staat ook een link om u aan te melden.
Leraren­oplei­ding wiskun­de, RUG & NHL Stenden

 

Profielwerkstukprijs Pythagoras

 
Heeft u een leer­ling die een profiel­werk­stuk heeft gemaakt over wiskun­de? Moedig die leer­ling dan aan het werk­stuk op te sturen naar de redac­tie van Pythago­ras! Er zijn drie prijzen beschik­baar voor de beste wiskun­depro­fiel­werk­stuk­ken van dit school­jaar. Het gaat om bedra­gen van 250, 125 en 75 euro, en bij voldoen­de kwali­teit een artikel in Pythago­ras.
De wed­strijd is als volgt georga­ni­seerd: univer­sitai­re wiskun­di­gen uit ver­schil­len­de vakge­bie­den selecte­ren maxi­maal drie profiel­werk­stuk­ken. De auteurs van deze profiel­werk­stuk­ken houden een presen­ta­tie van tien minuten op het Neder­lands Mathema­tisch Congres 2023 dat op 12 april in het Van der Valk Hotel te Utrecht plaats­vindt. De eerste, tweede en derde prijs worden daar door middel van een stem­ming onder het publiek bepaald.
Er is altijd veel belang­stel­ling voor het eindre­sul­taat, dus wij plaat­sen de profiel­werk­stuk­ken in elk geval op onze website. Door deelna­me geeft de leer­ling hier­voor toestem­ming. We ontvan­gen profiel­werk­stuk­ken graag als pdf. Uw leerlin­gen kunnen het werk­stuk, met naam, adres en school, sturen naar profiel­werk­stuk@pyth.eu. Inzen­din­gen moeten uiter­lijk 13 maart 2023 binnen zijn.
Om een indruk te krijgen van eerdere prijs­winnen­de werk­stuk­ken, volgt u deze link.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
14 januari 2023 Winter­symposi­um. KWG
16 t/m 27 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
2 februa­ri Bètasym­pos­ium 2023. Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland
13 februa­ri Docen­tennet­werk Wiskun­de Utrecht. U-talent
13 februa­ri t/m 2 maart 2023 Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
15 februa­ri 2023 Onder­bouw Wiskun­de Dag / VMBO Wiskun­de Dag. Freuden­thal Insti­tuut
t/m 28 februa­ri 2023 in­schrij­ving Kangoe­roewed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
13 maart 2023 Slui­tingsda­tum inzen­din­gen Profiel­werk­stuk­prijs. Redac­tie Pythago­ras
16 maart 2023 W4Kan­goeroe­wed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
17 maart 2023 Studie­dag wiskun­de onder­wij­zen door pro­bleemop­los­sen. Leraren­oplei­ding wiskun­de, RUG & NHL Stenden
1 t/m 23 april 2023 Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
14 en 15 april 2023 Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli 2023 Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

KERN Wiskunde docentenmiddagen

Maak kennis met KERN Wiskun­de, het team, auteurs en gebrui­kers van de methode. U bent van harte welkom op maandag 23 januari in Amster­dam of 30 januari in Den Bosch.
Het program­ma start vanaf 16:00.
Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u al het materi­aal bekij­ken, vragen stellen en ervarin­gen uitwis­se­len met collega’s.
We sluiten af met soep en brood­jes. Ga geïnspi­reerd en met een gevulde maag en dito goodie­bag naar huis.
Klik hier voor het program­ma en meld u aan. We zien u graag.  
 

 

Webinar Formatief evalueren in de wiskundeles

Hoe kunt u forma­tief evalue­ren toepas­sen in uw wiskun­deles­sen? In dit gratis webinar op dinsdag 24 januari, onder leiding van experts Vincent Vis en Vera van Wester­laak, ontdekt u het!
U leert wat de filoso­fie achter forma­tief evalue­ren is en krijgt handvat­ten en tips die u direct in de prak­tijk kunt toepas­sen. Dit webinar is zo vormge­ge­ven dat u tijdens de sessie een forma­tie­ve les volgt en zo direct ervaart hoe u dit in uw eigen gediffe­renti­eer­de klas kan toepas­sen.
Volg deze link voor meer informa­tie en om u aan aan te melden.

 

U kiest!

Hardco­ver of FLEX, Moderne Wiskun­de of Getal & Ruimte: u kiest! Wilt u zelf bepalen welk boek (hardco­ver of FLEX) en welk arrange­ment (met of zonder online leerom­ge­ving) u aan­schaft tegen een aantrek­kelij­ke prijs? Dat kan vanaf nu! We hebben ons assorti­ment ver­ruimd.
Kiest u voor een eenmali­ge aan­schaf van hardco­verboe­ken, waar leerlin­gen niet in kunnen schrij­ven? Met of zonder online licen­tie? Of kiest u voor FLEX, altijd inclu­sief online licen­tie, waarbij leerlin­gen de boeken mogen houden en er dus in mogen schrij­ven? Kiest u voor de struc­tuur van Getal & Ruimte of het inzicht van Moderne Wiskun­de? Er is altijd een vorm én methode die past bij uw manier van lesge­ven! Meer over wiskun­de bij Noord­hoff vindt u hier.
 

 

ShowMe.nl – uitlegvideo’s wiskunde – gratis proberen

Geen nieuwe kennis zonder voorken­nis! Bied noodza­kelij­ke voorken­nis nu geïnte­greerd aan in een uitleg­vi­deo.
Dat is een van de unieke didacti­sche princi­pes die is ver­werkt in elke interac­tie­ve uitleg­vi­deo van ShowMe. Voorken­nis wordt geacti­veerd in elke uitleg­vi­deo.
Is de voorken­nis wegge­zakt of twijfel je als leer­ling? Klik eenvou­dig op de link en de voorken­nis wordt aangebo­den – in de video. Probeer het zelf maar uit! Tot 31 januari kun je de 150 uitleg­vi­deo's wiskun­de gratis uitpro­be­ren. Ga naar www.showme.nl/proef­abonne­ment en klik op account aanma­ken.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl