nummer 921, 11 decem­ber 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Even voorstellen...

 
Mijn naam is Chantal Hulst-Neijen­huis met ingang van deze wiskundEbrief ver­sterk ik de redac­tie. Ik woon samen met mijn man en twee jonge doch­ters in het prachti­ge Emmen. Het voortbe­staan van de wiskundEbrief is voor mij de reden om mij bij de redac­tie te voegen.
Alweer een aantal jaren werk ik in het vavo-onder­wijs op het Deltion sprint Lyceum in Zwolle. Daar­voor heb ik op ver­schil­len­de 'regulie­re' middel­ba­re scholen gewerkt in zowel het tweede- als eerste­graads gebied. Ik ben begon­nen als tweede­graads docent en heb in 2017 de oplei­ding tot eerste­graads docent afge­rond.
Naast mijn baan en drukke gezins­le­ven vind ik het leuk om met wiskun­de bezig te zijn. Ik kijk er naar uit om de komende tijd een bijdra­ge te leveren aan de redac­tie van de wiskundEbrief.
Chantal Hulst-Neijen­huis
----
Na­schrift: Na onze dringen­de oproep in WiskundE-brief 918 hebben we twee reac­ties gekre­gen, en nu hebben we ook twee nieuwe redac­teu­ren. We gaan dus vol goede moed het nieuwe jaar in.

 

Schoolexamencijfers op havo (en vwo) onderuit

In de vorige maand gepubli­ceer­de Examen­moni­tor 2022 staan voor de kernvak­ken op havo/vwo ook de gemid­del­de school­examen­cij­fers. Die lopen bij wiskun­de (evenals bij Neder­lands) de laatste paar jaar behoor­lijk terug.
In 2020 was er geen cen­traal eindexa­men en was het school­exa­men beslis­send voor het eindcij­fer. Mede door de moge­lijk­heid van een 'repara­tie­toets', een soort extra herkan­sing, lag het gemid­del­de dat jaar soms wat hoger dan gebrui­ke­lijk, vooral op de havo. De laatste twee jaar zien we echter, vooral op de havo, bij de wiskun­devak­ken een ongeken­de daling. Bij wiskun­de A en B havo gaat het om zo'n 0,2 cijfer­punt.
Bij wiskun­de D is er geen Cen­traal Examen. Daar is al sinds 2019 sprake van een terug­gang van het gemid­del­de school­examen­cij­fer. Overi­gens gaat het bij wiskun­de D op de havo om kleine, dalende aantal­len leerlin­gen, in 2021 circa 1% van de kandida­ten.
Vwo
Op het vwo was ook een daling te zien, maar minder specta­cu­lair. Bij de vakken wiskun­de A,B,C gaat het om een terug­gang van ruim 0,1 punt sinds 2020. De cijfers liggen echter niet zoveel lager dan in 2018, het eerste jaar waarin kandida­ten waren opge­leid volgens de huidige program­ma's. Wiskun­de D is een verhaal apart. Niet alleen liggen de cijfers daar veel hoger dan bij de andere wiskun­devak­ken, maar er is ook geen duide­lij­ke ontwik­ke­ling te zien. Wiskun­de D wordt gekozen door zo'n 8% van de examen­kandida­ten.
CE-SE
Tot voor kort lagen de gemid­del­den voor de centra­le examens, vooral bij wiskun­de B, vaak behoor­lijk boven die van de school­exa­mens. Dat is - op een opval­len­de uitzon­de­ring na - behoor­lijk veran­derd. Als we kijken naar de grote wiskun­devak­ken op het vwo zien we een opmerke­lij­ke conver­gen­tie. De cijfers voor de centra­le examens komen veel dichter bij de school­examen­cij­fers, terwijl die laatste nog dalen.
Bij de havo zien bij wiskun­de B een soortge­lij­ke ontwik­ke­ling als op het vwo. Bij wiskun­de A is het beeld totaal anders. De eerste jaren waren behoor­lijk zorge­lijk, maar de laatste jaren, en vooral het afgelo­pen school­jaar, lagen de resulta­ten bij het Cen­traal Examens behoor­lijk boven die van de school­exa­mens.
Overi­gens heeft de inspec­tie aange­kon­digd voorlo­pig niet te handha­ven op het ver­schil SE-CE. De gege­vens voor de examen­ja­ren 2021 en 2022 geven geen reëel beeld van de behaal­de resulta­ten. Vanaf 2023 wordt dit punt opnieuw opge­pakt, met de aanteke­ning dat het eigen­lijk alleen gaat om zeer grote ver­schil­len. In het verle­den werden docen­ten wel door hun school­lei­ding onder druk gezet, omdat de cijfers die de leerlin­gen voor de centra­le examens behaal­den een stuk hoger lagen dan die voor de school­exa­mens. Die tijd lijkt nu (even?) voorbij.
gk

 

Aangepaste wiskundige notatie in Casio fx-82NL

Met de nieuwe fx-82NL heeft Casio gekozen voor de correc­te weten­schappe­lij­ke notatie van getal­len. Deze sluit zo dicht moge­lijk aan bij die in de lesboe­ken. Dit heeft enkele conse­quen­ties als u gewend bent aan de voor­gaan­de model­len: fx-82MS/EX die in 2023 vervan­gen gaan worden door de fx-82NL.
Bij de fx-82EX en fx-82MS wordt de 10-macht gezien als één geheel. Dat is terug te zien in de weten­schappe­lij­ke notatie van het getal 4000. Op de fx-82MS was dat 4E3 en op de fx-82EX was dat 4x103. Dit is echter geen correc­te wiskun­di­ge notatie en wijkt ook af van het gebruik van de 'gewone' macht­knop. Het geeft boven­dien ruimte voor onduide­lijk­heid en twijfel, zoals het volgen­de voor­beeld goed laat zien.
Hier is onduide­lijk of 2×109 of 2x103×3 wordt bedoeld. Hetzelf­de geldt voor de fx-82MS. Beide machi­nes geven trou­wens als ant­woord 6000.
Bij de nieuwe fx-82NL is één toets­aan­slag meer vereist: pijltje naar rechts om uit de macht te komen. Nu is geen twijfel meer moge­lijk. De som wordt wiskun­dig correct weerge­ge­ven als verme­nigvul­di­ging en met de 3 als macht boven de 10.
Wiskun­dig correct
Bent u inmid­dels ver­trouwd met de fx-82EX of de fx-82MS, dan weet u uit erva­ring wat de rekenma­chi­ne doet, maar dat blijkt bij deze model­len dus niet duide­lijk uit de notatie. Daarom heeft Casio in de fx-82NL gekozen voor de wiskun­dig correc­te methode, zoals hierbo­ven beschre­ven. Dat is didac­tisch gezien het pret­tigst voor de leerlin­gen én het is eendui­dig. Een gevolg van de gemaak­te keuze is dat bij delen met de deel­toets en een 10-macht als deler haakjes ge­bruikt moeten worden. Hieron­der ziet u links de deling die u gewend bent te doen zonder haakjes. Merk op dat daar een ander ant­woord uitkomt dan u zou verwach­ten als u de oudere model­len gewend bent! Als u geen haakjes ge­bruikt, krijgt u een ant­woord dat wiskun­dig correct van links naar rechts is bere­kend, terwijl dat vaak niet de bedoe­ling zal zijn. Zoals rechts in de afbeel­ding te zien is, moet u in dit geval haakjes gebrui­ken om de bedoel­de bereke­ning uit te laten voeren. Alleen een 'haakje open' is overi­gens voldoen­de.
Breuk­toets
Vanuit Casio is het advies om zo veel moge­lijk de breuk­toets te gebrui­ken. De verwach­ting is dat een leer­ling zich met een natuur­lij­ke wiskun­di­ge weerga­ve het meest ver­trouwd zal voelen. Dit geldt bijvoor­beeld ook voor natuur­kundi­ge formu­les met een deling, die worden immers ook geschre­ven als breuk zoals in onder­staan­de voor­beel­den.
Wennen
Ten opzich­te van de voor­gaan­de model­len is dit voor u en de leerlin­gen even wennen. Voor vragen of opmer­kin­gen kunt u zich altijd wenden tot educa­tie@casio.nl.
Dit onder­werp is ook van belang voor andere vakken, zoals bijvoor­beeld natuur­kun­de en de techni­sche vakken, dus wel­licht kunt u dit stukje delen met uw collega's.
Tammo Kammin­ga
Coördi­na­tor CASIO Educa­tie

 

Concept mavoprogramma, een verbetering?

Wat zijn de ver­schil­len tussen de voor­stel­len voor de nieuwe examen­program­ma’s vmbo (zie WiskundE-brief 920) en de huidige? De commis­sie achter de voor­stel­len meldt daar­over weinig. Ik doe hieron­der een poging om deze vraag te beant­woor­den voor de theore­ti­sche (en gemeng­de) leerweg, bij sommi­gen beter bekend als de mavo.
Het huidige examen­program­ma is bewust heel beknopt gehou­den, en de formule­rin­gen zijn zo alge­meen dat je daar alle kanten mee op kan. Daarom heb ik gekeken naar de sylla­bus, die eigen­lijk alleen betrek­king heeft op het Cen­traal Examen. Het concept­program­ma is vrij uitvoe­rig, het telt 32 pagina’s, maar lijkt toch meer gericht op het geven van voor­beel­den dan op een volledi­ge inventa­risa­tie. Dit maakt verge­lij­ken lastig.
Toch wil ik een poging doen om in beeld te krijgen wat er volgens de voor­stel­len gaat verande­ren. Daarbij is het goed in herinne­ring te roepen dat een van de aanlei­din­gen voor de aanpas­sing van de vmbo-program­ma’s was de slechte aanslui­ting van vmbo gt op 4 havo. Met name het gebrek aan algebra­ï­sche vaardig­he­den, of sterker de onbe­kend­heid met wat abstrac­te­re wiskun­de, werd en wordt als pro­bleem gesigna­leerd.
Ge­schrapt
Zoals gezegd, het is lastig verge­lij­ken, maar het lijkt erop dat er diverse onder­wer­pen ge­schrapt*) zijn, zoals perio­die­ke verban­den en machts­verban­den (y=a xn+b, met n posi­tief geheel). Ook het vervan­gen van een formule door een gelijk­waardi­ge formule, oftewel herlei­den, en schake­len tussen ver­schil­len­de voor­stel­lings­vor­men (tabel, grafiek, formule) komen niet zo uitdruk­ke­lijk aan de orde. Wel wordt in het concept­program­ma uitdruk­ke­lijk gespro­ken over ver­schil en som van verban­den en wordt verwe­zen naar eenvou­di­ge herlei­din­gen zoals 2x2 −3x2= -x2. In de huidige sylla­bus staat als voor­beeld: n(n−1)+(n−1)n = 2n2 −2n . Dat lijkt op een stapje terug.
Opval­lend is dat bij bereke­nin­gen met procen­ten, breuken enzo­voort in de huidige sylla­bus de rekenma­chi­ne uitdruk­ke­lijk wordt genoemd, terwijl het concept­program­ma hier geen duide­lij­ke uitspra­ken over doet.
Bij het onder­deel meetkun­de lijkt de perspec­tiefte­ke­ning en het maken van ruimte­lij­ke objec­ten gesneu­veld. In het platte vlak wordt zo te zien geen aan­dacht meer besteed aan begrip­pen als zwaarte­lijn en middel­lood­lijn. Omdat kans en statis­tiek niet in het centra­le examen worden ge­toetst komt dit onder­werp niet voor in de sylla­bus. De om­schrij­ving in het huidige examen­program­ma is zo alge­meen dat verge­lij­ken met de concep­ten niet moge­lijk is.
Erbij?
Ik heb eerlijk gezegd weinig nieuwe onderde­len kunnen ontdek­ken. Het lijkt te gaan om kleine punten zoals expli­ciet werken met inter- en extrapo­la­tie bij lineai­re verban­den, het systema­tisch oplosen van lineai­re verge­lijkin­gen (balans­metho­de) en het gebruik van de delta-notatie voor ver­schil­len. Ik zie weinig terug van het streven om de aanslui­ting op de havo boven­bouw te verbete­ren. Het lijkt erop dat de commis­sie dit bewust heeft gedaan. Ik citeer uit de toelich­ting:
"Een van de doelen van het vernieu­wings­tra­ject was het verbete­ren van de wiskun­deaan­slui­ting tussen het vmbo-gt en het havo. Het heeft de commis­sie tame­lijk veel hoofd­bre­kens gekost om hier gestal­te aan te geven. Zoals geschre­ven heeft ze afge­zien van aparte door­stroom­modu­les. In plaats daarvan stelt ze voor in het concept­examen­program­ma voor wiskun­de 1,2 in een aantal eindter­men onderde­len toe te voegen die gericht zijn op door­stroom naar het havo. Omdat niet alleen leerlin­gen die naar het havo wensen door te stromen, wiskun­de 1,2 volgen, vindt de commis­sie dat de havo-speci­fie­ke onderde­len in dit vak beperkt moeten zijn. Ze spreekt hierbij van ‘havo-light’."
De commis­sie heeft het meer gezocht in 'denk- en hande­lingsni­veau dat past bij het havo'. Dat lijkt me eerlijk gezegd een vorm van wishful thin­king.
Gerard Kool­stra
------------------
*) Ik ga uit van het huidige program­ma inclu­sief het zoge­naam­de 'verrij­kings­deel'.

 

Grote rekenachterstanden bij toekomstige brugklassers

De meest recente cijfers laten zien dat de achter­stan­den die in het primair onder­wijs (PO) zijn opgelo­pen bij rekenen-wiskun­de sinds het begin van de corona-epide­mie aanzien­lijk zijn. Vooral de groep leerlin­gen die komend school­jaar naar het voortge­zet onder­wijs gaat heeft veel minder opgesto­ken dan gebrui­ke­lijk.
Hieron­der is in beeld ge­bracht hoe de 'leer­groei' bij rekenen/wiskun­de in de periode januari 2020 - juni 2022 was, vergele­ken met wat vóór corona gebrui­ke­lijk was. Bij de leerlin­gen die begin 2020 in groep 3 zaten lijkt de schade nog enigs­zins mee te vallen, maar bij de leerlin­gen die toen in groep 5 zaten is het ver­schil veront­rus­tend. De leer­groei ligt bij deze groep zo'n 20 % lager dan gebrui­ke­lijk. Het gaat om de leerlin­gen die dit school­jaar in groep 8 zitten en komend school­jaar het voortge­zet onder­wijs instro­men.
Groot effect
In het rapport in het kader van het Natio­naal Cohort­onder­zoek Onder­wijs is in beeld ge­bracht hoe groot de impact is. Daar­voor is gebruik gemaakt van de effect­groot­te: ver­schil­len worden gerela­teerd aan de stan­daardaf­wij­king (sd). Bij rekenen-wiskun­de gaat het om een achter­stand van zo'n 0,4 sd, wat als een groot effect wordt gezien. Zoals vaker wordt - met de nodige slagen om de arm - de achter­stand ook uitge­drukt in lestijd: ciirca 15 leswe­ken. Afgaan­de op bovenge­noem­de 20% lagere leer­groei, zou je zelfs kunnen denken aan en half jaar achter­stand bij de leerlin­gen die nu in groep 8 zitten.
Ver­schil­len­de groepen
Opmerke­lijk is dat de corona-achter­stan­den de laatste tijd kinde­ren van hoogop­gelei­de en rijkere ouders sterker treffen dan kinde­ren van laagop­gelei­de en armere ouders. In het begin was dat net anders­om. Moge­lijk hebben de diverse onder­steu­nings­program­ma's hiermee te maken. Ook zien we dat in het tweede corona­jaar bij leerlin­gen met een migra­tieach­ter­grond de impact iets minder groot is dan bij de leerlin­gen zonder, en dat kinde­ren uit eenou­derge­zin­nen net wat minder corona-achter­stan­den oplopen dan kinde­ren die opgroei­en met twee ouders. Het lijkt er dus op dat in de loop van de tijd de kwetsba­re leerlin­gen beter zijn bereikt. Deson­danks is ook daar sprake van behoor­lij­ke achter­stan­den. Tussen jongens en meisjes is nauwe­lijks ver­schil te zien.
gk
---------------
bron:Beleids­rap­port leer­groei po NCO novem­ber 2022

 

Bijeenkomsten Vakvernieuwing

 
Het belooft een span­nend jaar te worden met veel vakver­nieuwin­gen. Er lopen twee trajec­ten, een voor de kerndoe­len in de onder­bouw en een voor de examen­program­ma’s voor havo en vwo boven­bouw. U krijgt de gelegen­heid om daar­over online in gesprek te gaan.
Kerndoe­len onder­bouw
Dit school­jaar is een ontwik­kel­team aan de slag gegaan met actuali­sa­tie van de kerndoe­len voor de onder­bouw. Dit team wordt bijge­staan door een advies­kring, met daarin ook een verte­genwoor­di­ger van de NVvW. De verwach­ting is dat op 6 decem­ber de eerste resulta­ten vanuit het ontwik­kel­team naar de advies­kring worden ge­stuurd. De NVvW wil graag met u in gesprek over de voor­stel­len.
Havo en vwo boven­bouw
Ook is een ontwik­kel­team bezig met de actuali­sa­tie van de eindter­men voor havo en vwo boven­bouw. Dit ontwik­kel­team heeft een zware taak, want het gaat om acht vakken: wiskun­de Maat­schap­pij, wiskun­de Maat­schap­pij-plus, wiskun­de Natuur, wiskun­de Natuur-plus, alle vier voor zowel havo als vwo. Vanuit WiskundE-brief 912 kunt u hier­over meer informa­tie vinden. Ook het ontwik­kel­team voor de boven­bouw komt binnen­kort met tussen­resulta­ten. Ook deze wil de NVvW met u bespre­ken. Tevens organi­seert het Vaknet­werk Wiskun­de hier­over een bespre­king.
Twee meetups en een vaknet­werkbij­een­komst
Om de resulta­ten te bespre­ken organi­seert de NVvW twee online meetups, name­lijk
  • op dinsdag 13 decem­ber over de vakver­nieu­wing boven­bouw havo en vwo en
  • op maandag 19 decem­ber over de kerndoe­len voor de onder­bouw.
Beide meetups starten om 19.30 uur. Via deze link kunt u zich opgeven voor een of beide meetups.
Vaknet­werk
 
Het Vaknet­werk Wiskun­de organi­seert een online bespre­king op dinsdag 13 decem­ber van 19.00 – 20.30 uur. Deze gaat over de eindter­men voor de boven­bouw in Neder­land, vakver­nieu­wing in Duits­land en de aanslui­ting op de univer­si­teit. Spre­kers zijn Aad Monquil, vakdi­dacti­cus Vrije Univer­si­teit Amster­dam, en Theo van den Bogaart, vakdi­dacti­cus van de Hoge­school Utrecht en lid Vakver­nieu­wings­commis­sie wiskun­de.
Als u deze bijeen­komst wilt bijwo­nen, stuur dan een mail aan Sharon Calor (calor@xs4all.nl). Dan stuurt zij u kort van tevoren een Zoom­link.

 

Klassengesprekken in de wiskundeles

Klassi­ka­le gesprek­ken over ver­schil­len­de ideeën en oplos­singsme­tho­den van leerlin­gen zijn waarde­vol en leer­zaam voor de leerlin­gen en voor de docent. Maar derge­lij­ke gesprek­ken goed voeren is nog niet zo makke­lijk.
In mei van dit jaar promo­veer­de Chris Kooloos op het proef­schrift Eye on Variety: the teacher’s work in develo­ping mathema­ti­cal whole-class discus­sions. In zijn onder­zoek werkte hij samen met wiskun­dedocen­ten om lessen te ontwik­ke­len waarin klassen­gesprek­ken een belang­rij­ke rol spelen. Het gaat om lessen waarin de leerlin­gen een pro­bleem krijgen waar­over ze eerst zelf en dan met een groepje naden­ken. Daarna leidt de docent een klassen­ge­sprek waarin leerlin­gen hun oplos­singsme­tho­den bespre­ken en met elkaar verge­lij­ken. Een klassen­ge­sprek wordt dus gebouwd op het wiskun­dig denken van de leerlin­gen en doet recht aan de varia­tie die daarin bestaat. Zo’n klassen­ge­sprek vraagt erg veel van de docent. Ener­zijds zijn vooral de leerlin­gen aan het woord en ander­zijds wordt gezamen­lijk naar bepaal­de wiskun­di­ge inzich­ten toege­werkt.
Denken docent cruci­aal
In het proef­schrift komt uitge­breid het belang naar voren van de acties van de docent in het klassen­ge­sprek, de manier waarop de docent het denken van leerlin­gen inter­pre­teert en de beslis­sin­gen die hij op basis daarvan neemt. Boven­dien blijkt het wiskun­dig denken van de docent zelf een crucia­le rol te spelen. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar is tot nu toe onderbe­licht in onder­zoek. Een van de conclu­sies is dan ook dat om het wiskun­dig denken van hun leerlin­gen te helpen ontwik­ke­len, docen­ten zich bewust moeten zijn van hun eigen wiskun­dig denken.
Het proef­schrift (met uitge­brei­de Neder­land­se samen­vat­ting) is hier te vinden.
Chris Kooloos

 

Iedere dag een puzzel op Facebook

 
Vooruit­lo­pend op de eerste rond van de Wiskun­de Olympia­de in januari 2023, wordt er in decem­ber elke dag (behalve in het weekend) een nieuwe opgave op onze Face­bookpa­gi­na ge­plaatst.
Zijn uw leerlin­gen enthou­si­ast in de klas aan de slag met het olympi­ade­puzzel­spel? Wijs hen dan ook op deze face­bookpa­gi­na. Er zullen geen scores bijge­hou­den worden, maar u zou met een klas bijvoor­beeld een onder­lin­ge competi­tie kunnen organi­se­ren.
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de, Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl)

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
14 januari 2023 Winter­symposi­um. KWG
16 t/m 27 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
13 februa­ri t/m 2 maart 2023 Imagina­ry in Eindho­ven. Plat­form Wiskun­de Neder­land
15 februa­ri 2023 Onder­bouw Wiskun­de Dag / VMBO Wiskun­de Dag. Freuden­thal Insti­tuut
t/m 28 februa­ri 2023 in­schrij­ving Kangoe­roewed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
16 maart 2023 W4Kan­goeroe­wed­strijd. Stich­ting Wiskun­de Kangoe­roe
1 t/m 23 april 2023 Imagina­ry in Gronin­gen. Plat­form Wiskun­de Neder­land
14 en 15 april 2023 Nationa­le Wiskun­de Dagen. Freuden­thal Insti­tuut
mei 2023 Imagina­ry in Amster­dam. Plat­form Wiskun­de Neder­land
19 juni t/m 24 juli 2023 Imagina­ry in Maas­tricht. Plat­form Wiskun­de Neder­land

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet-particu­lie­re instel­lin­gen voor voortge­zet en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Docent Wiskunde bij Vonk in Castricum

 
Vonk richt haar open en nieuws­gieri­ge blik naar buiten. De vesti­ging Castri­cum zoek per direct een Docent Wiskun­de (1,0 fte), die zijn/haar liefde voor het vak iedere dag weer over­draagt aan vmbo-leerlin­gen van 12 tot 16 jaar.
Brengt u het volgen­de mee?
  1. een tweede­graads bevoegd­heid Wiskun­de (of u bent stude­rend hier­voor)
  2. goede pedago­gi­sche en didacti­sche vaardig­he­den
  3. affini­teit met vmbo leerlin­gen
  4. passie voor lesge­ven en bij voor­keur al enige erva­ring
  5. creati­vi­teit in het gebruik van ver­schil­len­de werkvor­men en het gebruik van ICT-midde­len en social media in de klas
Dan bent u die docent waar leerlin­gen later nog met veel plezier aan terug­den­ken. Hier vind u meer informa­tie over de vacatu­re. Reage­ren kan tot 13 decem­ber.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Word tot auteur opgeleid bij Moderne Wiskunde

Haalt u energie uit het ontwik­ke­len van lesmate­ri­aal en wilt u hier graag meer mee doen? Dan is dit een unieke kans! Bij Moderne Wiskun­de zoeken we name­lijk enthou­sias­te en ervaren docen­ten die het leuk vinden actief bezig te zijn met de didacti­sche kant van wiskun­de.
Heeft u interes­se? Word dan opge­leid tot auteur! Kijk hier voor meer informa­tie. U kunt ook direct contact opnemen met Petra van der Zanden, uitge­ver Moderne Wiskun­de, via p.vander­zan­den@noord­hoff.nl of 06-30799087.
 

 

WiskundeABC

Klaar om te leren?
Uitleg als examen­trai­ning of bijles voor HAVO en VWO 4 t/m 6 vind u op Wiskun­de­ABC.nl.

 

Vacature onderwijsadviseur Rekenen/Wiskunde

 
Draagt u graag bij aan goed rekenon­der­wijs op Neder­land­se scholen?
Lijkt het u uitda­gend om school­teams hierbij te onder­steu­nen? Reageer dan op de vacatu­re ‘Onder­wijsad­vi­seur Rekenen/Wiskun­de’ bij Exper­tis Onder­wijsad­vi­seurs.
Exper­tis Onder­wijsad­vi­seurs is een lande­lijk werkend onder­wijsad­viesbu­reau dat staat voor school­verbete­ring op weten­schappe­lij­ke basis. Bekijk hier de vacatu­re.

 

UvA: Online cursus wiskundedeficiënties met toelatingsexamen

Leerlin­gen die in septem­ber aan de univer­si­teit willen gaan stude­ren, maar niet aan de wiskun­de toela­tings­eis van de door hun beoogde studie voldoen, kunnen in februa­ri en maart aan de UvA een cursus wiskun­de A of B volgen en een toela­tings­exa­men doen.
Klik op deze link voor meer informa­tie.
 

 

WIL-de Wiskunde: de 1 miljoen views voorbij!

Bij T3 Neder­land zijn we in jubel­stem­ming. Ons Youtube-kanaal WIL-de Wiskun­de is de 1 miljoen views gepas­seerd! Dit bewijst dat kennis­de­ling via onze tutori­als nog steeds enorm belang­rijk is. Zodat ieder­een het maxima­le uit de hand­helds haalt.
Kennis delen doen we niet alleen op Youtube. We komen ook met plezier langs bij u op school voor trai­ning en onder­steu­ning.
Bezoek ons kanaal.
 

 

Meer docentenmiddagen KERN Wiskunde

Woens­dag 30 novem­ber jongst­le­den deelden gebrui­kers en auteurs van KERN Wiskun­de vmbo hun ervarin­gen met geïnte­resseer­de docen­ten in Meppel. Er werden kriti­sche vragen gesteld en succes­verha­len gedeeld. De sfeer was open en het enthou­sias­me van de gebrui­kers werkte aanste­ke­lijk.
Op verzoek organi­se­ren we graag bijeen­kom­sten in andere regio’s, voor vmbo én voor havo/vwo/gymnasi­um. Reser­veer alvast in uw agenda. Op 23 of 25 januari 2023 bent u van 16:00 tot 18:00 uur van harte welkom in Amster­dam. Binnen­kort volgt meer informa­tie.
 

 

Nieuw! Moderne Wiskunde 12.1 havo/vwo bovenbouw

Vanaf school­jaar 2023/2024 kunt u werken met de nieuwe Moderne Wiskun­de 12.1 havo/vwo boven­bouw.
De verbete­rin­gen in editie 12.1 ten opzich­te van de 12e editie zijn gericht op het vergro­ten van het zelf­stan­dig werken.
>> Bekijk de verbete­rin­gen.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl