nummer 914, 4 september 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Ton, bedankt
In het laatste nummer voor de zomervakantie (WiskundE-brief 913) heeft Ton Groeneveld zelf al kort afscheid genomen als redacteur van deze WiskundE-brief.
Toch is er genoeg reden om nog even terug te blikken op de betekenis van Ton voor de WiskundE-brief.
Ik licht er een paar punten uit.
Ton heeft mede met de door hem geschreven software de productie van de E-brief in sterke mate gestroomlijnd en geprofessionaliseerd.
Dat is voor een deel terug te zien in de verbeterde opmaak, maar maakt ook het werken voor de redacteuren een stuk prettiger.
Het is fijn dat hij nog even beschikbaar blijft voor technische ondersteuning.
Eindredacteur
De laatste jaren was Ton vooral eindredacteur.
Hij bekeek alles wat klaar lag voor publicatie nog eens kritisch, schaafde artikelen bij en bewerkte teksten waar hij dat nodig achtte soms grondig.
Ook advertenties ontsnapten niet aan zijn aandacht.
Als hij ze slecht geformuleerd vond greep hij in.
Soms kwam er een reactie, een enkele keer protest, maar meestal instemming met een tekst die duidelijk verbeterd was.
De kwaliteit van de E-brief, vooral taalkundig en in het bijzonder qua begrijpelijkheid, was voor hem een onderwerp van aanhoudende zorg.
Prikkelend
Veel van het werk van Ton gebeurde buiten de schijnwerpers.
De keren dat hij zelf met een pennenvrucht naar buiten kwam was het vaak wel raak.
Zijn stukjes waren veelal prikkelend bedoeld. En zo werkten ze ook.
Ik denk dan aan bijvoorbeeld Lange neus voor de rekentoets.
En soms schreef hij een regelrechte hartekreet, zoals Zonder leerlingen is er geen bal aan,
geschreven in het begin van de corona-periode.
Ton heeft meerderde scholen in diverse streken van ons land van binnenuit gekend.
Zijn grote ervaring en soms ongezouten mening waren zeer waardevol voor het redactiewerk.
Belangstelling voor de redactie?
Het zal even wennen zijn om zonder Ton in de redactie verder te gaan.
In dit verband: we zijn nog op zoek naar een nieuwe redacteur!
Meer informatie over het redactiewerk vindt u in WiskundE-brief 913 en uiteraard door een mailtje te sturen aan redactie@wiskundebrief.nl.
Gerard Koolstra
|
Op-en afstroom in eerste jaren voortgezet onderwijs
Er is in ons land discussie over de wijze waarop leerlingen aan het eind van de basisschool worden verwezen naar diverse soorten voortgezet onderwijs. Vaak wordt het beeld geschetst van een vroegtijdige, min of meer definitieve selectie van leerlingen. Tegen deze achtergrond zijn voorstellen voor latere selectie begrijpelijk.
Echter, een aspect dat in de discussie vaak onderbelicht blijft is dat in het voortgezet, vooral in de eerste jaren, ook een belangrijk deel van de selectie plaatsvindt.
Sommige leerlingen stromen af naar een lager niveau 1), anderen stromen op naar een hoger niveau.
Cohortstudies brengen dat goed in beeld, maar die worden bij mijn weten maar af en toe gepubliceerd.
Op basis van de door DUO verzamelde cijfers 2) is echter wel een beeld te schetsen.
Forse opstroom
Van de ruim 80 000 leerlingen die in 2019 plaatsnamen in een eerste klas op het vmbo waren er twee jaar later bijna 25 000 opgestroomd naar een hoger niveau.
Dat is circa 30%.
Bij de meisjes ging het zelfs om 34%.
Voor de jaren daarvoor gaat ook steeds om (bijna) 30%.
Van de bijna 80 000 kersverse brugklassers havo/vwo in 2018 was drie jaar later bijna 20% afgestroomd naar een lager niveau.
Bij de jongens was het zelfs meer dan 20%.
In golven
Niet alle leerlingen starten op havo/vwo of vmbo, er zijn ook scholen met "brede brugklassen".
Als we kijken naar alle bijna 192 000 leerlingen die in het najaar van 2018 in een eerste klas van het voortgezet onderwijs zaten, zien we dat bijna 15 000 (zo'n 8%) daarvan in de zomer van 2019 al opstromen naar een hoger niveau.
Een jaar later, aan het eind van klas 2, gaat het om nog eens zon 12 500 leerlingen.
En nog een jaar later, aan het eind van klas 3 volgt nog een vrij kleine groep: ruim 1 400 leerlingen.
Totaal 3) gaat het om bijna 29.000 leerlingen, 15% van de groep waarmee gestart is.
De afstroom naar een lager niveau is nauwelijks kleiner, maar heel anders verdeeld.
Aan het eind van de eerste stroomden ruim 7 300 leerlingen af, aan het eind van de tweede waren dat er 8 800 en aan het eind van het derde zelfs ruim 9 600.
De afstroom vindt dus in het algemeen wat later plaats dan de opstroom.
In het totaal gaat het om een kleine 26 000 leerlingen, ruim 13% van de begingroep.
Hieronder is een en ander in beeld gebracht.
De cijfers van voorgaande jaren laten een vergelijkbaar beeld zien.
De verschillen tussen jongens en meisjes zijn opmerkelijk, maar niet echt verrassend.
Bij de meisjes is de opstroom beduidend groter dan de afstroom, bij de jongens is dat net andersom.
Dat past binnen het beeld dat meisjes het in het voortgezet onderwijs het vaak beter doen dan jongens.
gk
-----------
- Over de rangschikking van opleiding van laag naar hoog valt nog wel het een en andere te zeggen, maar in dit stukje hanteren we de gebruikelijke terminologie.
- Bereikbaar via deze link.
- Tegen het optellen van deze aantallen is wel wat in te brengen, maar voor een globale schatting lijkt het me een acceptabele methode.
|
Actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde
Begin juli was de eerste bijeenkomst van het kerndoelteam rekenen-wiskunde.
Deze groep van 16 mensen gaat onder regie van SLO zowel voor het primair onderwijs als de onderbouw van het voortgezet onderwijs de kerndoelen opnieuw formuleren en concretiseren.
De bedoeling is dat aan het eind van dit schooljaar de nieuwe conceptdoelen klaar zijn.
Het team bestaat uit acht leraren, vier vakexperts drie curriculumexperts, en een procesregisseur.
Van de leraren zijn er drie werkzaam in het voortgezet onderwijs, vier in het primair onderwijs, en een aan een experimenteel 10-14 project.
De vier vakexperts zijn allen werkzaam bij een lerarenopleiding of Pabo.
De curriculumexperts zijn werkzaam bij SLO.
Meer informatie kunt u vinden via deze link.
|
Masterplan Basisvaardigheden
De afgelopen maanden is uitgebreid
gesproken over het Masterplan Basisvaardigheden, waarvan wiskunde er één is.
In september praat het ministerie van OCW verder met mensen uit de onderwijspraktijk om dieper in te gaan op een aantal themas
die in de vorige gesprekken naar voren kwamen.
Het Masterplan Basisvaardigheden heeft als doel om scholen te ondersteunen bij het ontwikkelen van ondermeer wiskundige vaardigheden.
Het is de bedoeling om structureel financiële middelen te verdelen over scholen die dat het meest nodig hebben.
Verder moet permanent publieke ondersteuning voor alle scholen beschikbaar komen.
Bijeenkomsten
Op woensdag 14 en 21 september zijn er een aantal thematische digitale sessies van twee uur (via Teams) waarin onder andere van leraren inbreng wordt gevraagd.
Op woensdag 28 september is er van 16:00 19:30 een fysieke bijeenkomst op het ministerie van OCW in Den Haag.
Deze bijeenkomst start plenair, waarna in verschillende sessies verder gesproken wordt.
Afgesloten wordt met een lichte maaltijd en de kans om nog met elkaar door te praten en te netwerken.
Inschrijving
Wilt u meedenken over de invulling van het masterplan basisvaardigheden?
Geef u dan uiterlijk 7 september op!
Bij overinschrijving wordt er geloot.
Als u zich heeft ingeschreven ontvangt u op 9 september een bevestiging van deelname met meer informatie over de sessies en eventueel de link voor de Teamsvergadering of
een bericht dat u bent uitgeloot.
Subsidieregeling
Inmiddels is de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden opengesteld.
Hier vindt u daarover informatie.
Scholen kunnen tot 23 september een aanvraag doen.
|
Workshops gezocht: Wiskunde in eenheid
De jaarvergadering/studiedag van de NVvW is dit jaar op zaterdag 5 november.
Het thema is Wiskunde in eenheid.
De NVvW is op zoek naar workshopleiders en het zou leuk zijn als eenheid op een of andere manier terugkomt in de workshops.
Voor de hand liggend zijn eenheden en machten van 10 of de eenheidscirkel met een verrassende insteek.
Maar met dit thema kunt u veel meer kanten op.
Denk bijvoorbeeld aan een wiskundige benadering van 1.
Of eens moet de eerste keer zijn, om goede praktijken te delen met collegas met minder ervaring?
Welke werkvormen kunt u als beginnende wiskundeleraar inzetten en welke leveren meteen de eerste keer een succes op?
Een ander didactisch thema is de rol van wiskunde in klas 1.
De eerste klas van het voortgezet onderwijs is het startpunt van wiskunde in het voortgezet onderwijs.
Leerlingen hebben vaak hoge verwachtingen van ons vak of zijn er juist onzeker over.
In klas 1 zet u de trend voor wat wiskunde voor een leerling is en hun verhouding tot dit vak.
Hoe geeft u daar vorm aan?
Andere invalshoeken zijn ook welkom.
Naast wiskundige en didactische onderwerpen bestaan ook maatschappelijke perspectieven op eenheid.
Wat kunt u in uw lessen doen om bij te dragen aan meer maatschappelijke eenheid in deze roerige tijd?
We denken dan aan themas als kansengelijkheid en achterstanden door Corona.
Hoe kunnen wiskundelessen hierin helpen?
Kortom, laat Wiskunde in eenheid een inspirerend thema zijn.
De NVvW nodigt u uit om samen of alleen kennis en ervaringen te delen.
De vereniging is erop uit om met deze studiedag weer een unieke gelegenheid te bieden om elkaar te ontmoeten en te inspireren!
Heeft u ideeën voor een workshop?
Mail dan naar studiedag@nvvw.nl.
|
Grafische rekenmachines bij het Centraal Examen 2023
Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft in juli 2022
officieel bekend gemaakt welke grafische rekenmachines er
op het Centraal Examen wiskunde (havo/vwo) van 2023 gebruikt mogen worden en wat de gebruiksvoorwaarden hierbij zijn.
Twee types waren in 2022 nog wel toegestaan, maar komend jaar niet meer.
De machines die in 2023 in elk geval zijn toegestaan zijn:
- Casio fx-9860GII(SD)
- Casio fx-CG50
- HP Prime
- TI-84 Plus CE-T
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
- TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS)
- de grafische rekenmachine van NumWorks
Oudere types die eerder wel waren toegestaan, zoals de Casio fx-CG20 en TI-84 Plus T (basisversie met LED lampje), zijn niet meer toegestaan.
Gebruiksvoorwaarden
Met het examen wordt getoetst of leerlingen over bepaalde vaardigheden beschikken.
Deze vaardigheden zijn in de syllabus vastgelegd.
Een grafische rekenmachine is op het centraal examen alleen toegestaan als deze het toetsen van deze vaardigheden mogelijk laat zijn.
Het geheugen en de functies die deze vaardigheden overbodig maken moeten dus geblokkeerd zijn door een door het CvTE goedgekeurde examenstand.
Dat houdt onder meer in dat applicaties, programma's en (tekst)bestanden niet benaderbaar of bruikbaar zijn en dat een eventuele CAS-functionaliteit niet beschikbaar is.
Het moet direct zichtbaar zijn of een machine in examenstand staat.
Dit moet op ieder moment tijdens het examen te controleren zijn zonder de kandidaat te storen.
Verder gelden nog de volgende beperkingen:
- Een grafische rekenmachine mag tijdens het examen niet op het lichtnet worden aangesloten of met andere apparatuur worden verbonden.
- Het is een kandidaat niet toegestaan tijdens het examen gebruik te maken van de grafische rekenmachine van een andere kandidaat.
- Het is niet toegestaan dat de kandidaat tegelijkertijd de beschikking heeft over meer dan één (grafische) rekenmachine.
- In machines met een SD-slot mag zich geen SD-kaart bevinden.
|
Fields medals
Net na het verschijnen van de laatste WiskundEbrief van vorig schooljaar zijn op 5 juli de Fieldsmedailles toegekend.
De vier winnaars zijn June Huh,
Hugo Duminil-Copin, James Maynard en Maryna Viazovska.
- Hugo Duminil-Copin is 36 en werkt aan het Institut des Hautes Études Scientifiques net ten zuiden van Parijs.
Daar staan in de tuin schoolborden om buiten wiskundige ideeën te kunnen uitwisselen.
Hij won de prijs voor magnetische velden die hij vergelijkt met een fontein in de wind.
Die waait één kant op, maar wat een individuele druppel doet is niet te bepalen. Wel kan het typische gedrag van de druppels bepaald worden.
Om te voorkomen dat modellen steeds ingewikkelder worden is Hugo Duminil-Copin steeds op zoek naar mechanismen om tot een zo algemeen en robuust mogelijk model te komen. Dat doet hij door creatieve ideeën te opperen en niet bang te zijn dat een idee later niet blijk te kloppen.
- Maryna Viazovska (37) werkt aan het Swiss Federal Institute of Technology, onderdeel van de ETH in Zürich.
Zij bestudeert onder meer meetkundige optimalisaties in hogere dimensies.
Ze krijgt de medaille voor het bewijs dat een speciale stapeling de dichtste is voor identieke bollen in de achtste dimensie en
voor andere bijdragen aan verwante extremen- en interpolatieproblemen in de Fourieranalyse. Zij komt uit Kyiv (ook wel aangeduid als Kiev) en is de tweede vrouw die de Fieldsmedaille wint.
- June Huh is 39 en werkt aan Princeton University in de Verenigde Staten.
Hij effende het pad voor de chromatische meetkunde.
Hij benadrukt hoe fijn het is te puzzelen en deel uit te maken van een netwerk van mensen die bijdragen aan het zoeken van wiskundige waarheden.
Het pad naar de waarheid is niet recht en is voor iedereen anders.
En wiskunde is een manier om iets te zeggen wat moeilijk in woorden te vatten is.
June Huh won de medaille ondermeer voor de bewijzen van stellingen over meetkundige stapelingen en vectorruimtes.
- James Maynard is 35 en werkt aan de University of Oxford in Engeland.
Hij bestudeert de ruimte tussen priemgetallen. Hij is op zoek naar orde in de chaos door als het ware door de oogharen te kijken om structuren boven water te halen en die vervolgens te bestuderen. Ook zoekt hij naar nieuwe wiskundige middelen om die structuren te begrijpen.
De Fieldsmedaille wordt iedere vier jaar uitgereikt door de International Mathematical Union aan doorgaans vier wiskundigen onder de veertig.
Zowel de Abelprijs als de Fieldsmedaille zijn prestigieuze prijzen voor wiskundigen.
De Abelprijs wordt ieder jaar uitgereikt en wordt wel de Nobelprijs voor wiskunde genoemd, terwijl
de Fieldsmedaille eens in de vier jaar wordt uitgereikt en daarom wel wordt vergeleken met een olympische medaille.
Normaal gesproken wordt de medaille uitgereikt tijdens het vierjaarlijkse Internationale Congres van de Wiskunde.
Na de Russische inval in Oekraïne vond dit congres online plaats in plaats van in Sint Petersburg en is de medaille-uitreiking naar Helsinki verplaatst.
|
Nederlands goud bij Internationale Wiskunde Olympiade
Bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Oslo heeft Casper Madlener (17) een spectaculaire prestatie neergezet door met 37 van de 42 punten 19e van de wereld te worden,
ruimschoots voldoende voor een gouden medaille. Jelle Bloemendaal (18) en Kees den Tex (18) behaalden elk een bronzen plak, terwijl de andere drie deelnemers ieder met een eervolle vermelding zijn thuisgekomen.
De Internationale Wiskunde Olympiade is s werelds meest prestigieuze wiskundewedstrijd.
Na twee jaar van coronabeperkingen konden dit jaar weer meer dan honderd landenteams bijeenkomen, in Oslo in Noorwegen.
Op twee achtereenvolgende dagen kregen de scholieren drie opgaven voor hun kiezen die ook voor professionele wiskundigen erg lastig kunnen zijn.
Zij kregen steeds vier en een half uur de tijd om de opgaven op te lossen, waarbij voor elke opgave zeven punten te verdienen waren.
De resultaten van de individuele leerlingen zijn als volgt:
kleur |
punten |
naam |
klas |
school |
goud |
37 |
Casper Madlener |
6 vwo |
Leo Kannercollege Leiden |
brons |
25 |
Jelle Bloemendaal? |
6 vwo |
Corlaer College Nijkerk |
brons |
23 |
Kees den Tex |
6 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
eervol |
21 |
Lars Pos |
6 vwo |
Stadslyceum Groningen |
eervol |
20 |
Mads Kok |
5 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
eervol |
19 |
Lance Bakker |
5 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp |
Een eervolle vermelding wordt gegeven aan de deelnemers die geen medaille hebben gehaald, maar wel minstens een van de zes opgaven foutloos hebben opgelost.
Lars, Mads en Lance hadden er ieder zelfs twee of drie opgelost.
In totaal namen 589 scholieren deel, waarvan de beste 44 een gouden medaille, de 101 besten daarna een zilveren en de volgende 140 deelnemers een bronzen medaille kregen.
De wedstrijd is gewonnen door China, gevolgd door Zuid-Korea en de Verenigde Staten.
Nederland is met in totaal 145 punten 40e van de 104 deelnemende landen geworden.
Het Nederlandse team werd begeleid door Ward van der Schoot (Applied Cryptography and Quantum Applications, TNO), Johan Konter (Universiteit Leiden) en
Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum).
|
Vrijwilligers gezocht voor junior wiskunde olympiade
Ieder jaar worden de beste 200 leerlingen van de Kangoeroewedstrijd uit klas 1 en 2 van de middelbare school, uitgenodigd voor de Junior Wiskunde Olympiade (JWO). Dit jaar vindt de JWO plaats op 24 september op de VU.
Hiervoor ben ik op zoek naar een aantal vrijwilligers.
Het gaat om mensen die mij willen helpen de dag in goede banen te leiden: helpen met de registratie, leerlingen van de ene naar de andere locatie brengen en de olympiade nakijken in de middag.
Alle hulp is welkom, ook als u maar een dagdeel beschikbaar bent of bijvoorbeeld alleen wilt nakijken of een andere specifieke taak wilt doen.
U krijgt koffie/thee/lunch gedurende de dag en een kleine vergoeding, 20 euro in de vorm van een boekenbon.
Meer informatie en het dagprogramma staan op deze site.
Stuur me een mailtje als u meer informatie wilt of u wilt opgeven als vrijwilliger voor deze dag!
Rianne de Heide ( r.de.heide@vu.nl)
|
Ervaring met onderwijs aan vluchtelingen uit Oekraïne?
Sinds ongeveer een half jaar zitten er zo'n 200 Oekraïense vluchtelingen in Ede/Harskamp, waarvan 65 tussen de 12 en 17 jaar oud.
In Ede is speciaal voor deze groep een nieuwe locatie van een Internationale Schakelklas opgericht.
Voorlopig krijgen zij de vakken Engels, sport, beeldende vorming, rekenen en wiskunde.
Ik nam de laatste maanden van het afgelopen schooljaar het wiskunde-deel voor mijn rekening en wil graag mijn ervaring delen met collega's.
Doel van de schakelklas is om de leerlingen binnen twee jaar klaar te stomen voor het reguliere onderwijs en/of vervolgonderwijs.
Het leren van Nederlands is dus belangrijk; de vakken rekenen/wiskunde worden/werden oneerbiedig gezegd, misbruikt om ze Nederlands te leren.
Dat komt het wiskunde-niveau niet ten goede.
Ik ben van mening dat ze ook nieuwe wiskunde kunnen leren en ga voor de inhoud.
Dat blijkt te lukken en dat wordt gewaardeerd, maar het kan beter.
Ik werk samen met een rekendocent en we moeten alles van begin af aan opbouwen.
Dat is, naast het gewone werk op een reguliere school, een hele uitdaging.
Omdat er er op dit moment zo'n 60 000 Oekraïense vluchtelingen in Nederland zijn, kan het volgens mij niet anders zijn dan dat er meer mensen (wiskundedocenten)
ditzelfde in hun eigen woon/werkplaats aan het doen zijn.
Ik vraag me dan ook af of er geen winst te halen is door een bepaalde vorm van samenwerking.
Ik denk dan aan bijvoorbeeld het uitwisselen van lesprogramma's, woordenlijsten, lesmateriaal, uitlegvideo's, tips en waarschuwingen voor valkuilen (ik kan er al wel wat noemen).
Vandaar mijn oproep om u te melden als u ook iets met wiskunde in combinatie met Oekraïne doet of als u collega's heeft die dit doen.
Dan kunnen we kijken hoe we elkaar kunnen helpen.
Erik Nauta nautaerik@yahoo.co.uk
|
Imaginary doet in oktober Utrecht aan
Wiskunde is mooi en heeft oneindig veel toepassingen.
Dat is het uitgangspunt van Imaginary: de pracht en kracht van wiskunde.
Van 1 tot en met 21 oktober is deze reizende wiskundetentoonstelling te zien op het Utrecht Science Park.
De tentoonstelling en bijbehorende lezingen zijn voor iedereen vrij toegankelijk.
Een rondleiding voor een schoolklas kunt u hier reserveren.
En via deze pagina zijn plaatsen voor de lezingen te reserveren.
De tentoonstelling is een initiatief van Platform Wiskunde Nederland en Platform Wiskunde Vlaanderen, in samenwerking met alle Nederlandse en Vlaamse universiteiten.
|
Symposium Jan Hogendijk
|
| | Jan Hogendijk | | |
Ter gelegenheid van de pensionering van Jan Hogendijk vindt op vrijdag 9 september een symposium plaats.
Hij is hoogleraar Geschiedenis van de Wiskunde in Utrecht.
Bij veel leraren is hij bekend om workshops die hij ondermeer gaf op de Nederlandse Wiskundedagen.
Het programma is als volgt:
tijd |
titel |
spreker |
13.15 |
Astrolabes in the Northern Netherlands |
Rob van Gent (Universiteit Utrecht) |
13.45 |
A 9th-century Arabic translation of Ptolemy's Almagest |
Pouyan Rexvani (Bayerische Akademie der Wissenschaften) |
14.15 |
Not without math: history of astronomy |
Frank Verbunt (Radbout Universiteit Nijmegen) |
14.45 |
|
Wilfred de Graaf (Universiteit Utrecht) |
15.15 |
Pauze met koffie en thee |
|
15.35 |
Harmonic numbers |
Hendrik Lenstra (Leiden Universiteit) |
16.10 |
Frisian mathematics in the digital age: Ian Beernts and Pibe Wouters (1612-1613) |
Jan Hogendijk |
17.00 |
Drankje in de bibliotheek van het Mathematisch Instituut |
|
Het symposium is in Utrecht in zaal Cosmos van het Victor J. Koningsbergergebouw (KBG) en is vrij toegankelijk. Aanmelden is niet nodig.
|
Herfstdagen voor meisjes 4/5 havo/vwo in Utrecht
Vanuit het Europese project GEM en
Nederlandse U-Talent wordt er een driedaagse georganiseerd voor meisjes in 4/5 havo/vwo.
De driedaagse vindt plaats van 24 tot en met 26 oktober in Utrecht. De meisjes werken elke dag aan een intrigerend thema: Bomen, Zien en Ontwerpen en ze bezoeken de Imaginary-tentoonstelling.
Deelname is gratis.
Heeft u meisjes in de klas die dit willen? U kunt ze attenderen op deze link.
|
Project Teach4Life: doet U mee?
Het Freudenthal Instituut werkt met vijf andere landen samen aan het Europees project Teach4Life. Hiervoor worden nog participanten gezocht.
In dit project kunt u werken aan uw eigen bèta-didactiek-vaardigheden, collegas ontmoeten in Nederland en Europa, werken aan uw eigen carrière-mogelijkheden en
nieuw lesmateriaal voor in de klas ontwikkelen.
U kunt deelnemen als u lesgeeft in een bètavak of student bent aan een bèta-lerarenopleiding (2e en 1e graads en pabo).
Ook vakexperts, zoals lerarenopleiders en coördinatoren vaksteunpunten, zijn welkom.
Het gaat dus naast wiskunde ook om andere exacte vakken.
Naast het drie keer invullen van een korte vragenlijst (aan het begin, halverwege en aan het eind)
vragen we van u om gedurende een half jaar (september t/m maart) 30 tot 90 minuten per maand actief te zijn op een speciaal hiervoor gemaakt online platform.
Als kleine geste van dank ontvangt u een cadeaubon van 35 euro.
Op de website vindt u meer informatie.
Ook is er een flyer.
U kunt zich via deze link inschrijven.
|
Advertenties
Gratis software bij TI-84 Plus CE-T Python Edition
Schaf een TI-84 Plus CE-T Python Edition aan. Nu standaard inclusief gratis 3-jarige licentie voor projectiesoftware. Of een TI-Nspire™ CX II-T- handheld. Of een van onze andere producten tegen gereduceerd tarief.
Te verkrijgen in onze webshop speciaal voor docenten.
Bestel nu!
|
|
|
Vernieuwde licenties bij KERN Wiskunde
De gratis docentlicentie geeft toegang tot het docentenmateriaal én het digitale lesmateriaal van de leerlingen van alle niveaus van vmbo tot en met gymnasium/vwo+.
De leerlinglicenties zijn vernieuwd.
Ook leerlingen kunnen nu bij al het digitale lesmateriaal van alle beschikbare leerjaren en niveaus.
Werkt u al met KERN Wiskunde?
Meld u aan voor een gratis online starttraining
op donderdag 8 september om 15.30 uur. U krijgt daar informatie over het gebruik van het docentenmateriaal en de leerlinglicenties.
|
|
|
|
|