nummer 913, 3 juli 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Opnieuw lagere scores bij veel wiskunde-examens
Zoals u in WiskundE-brief 892 heeft kunnen lezen, lagen de scores vorig jaar
bij veel wiskunde-examens lager dan gebruikelijk. Dat is niet
verbeterd. Integendeel!
Hieronder ziet u de gemiddelde procentuele scores voor de diverse
wiskundevakken vanaf 2015. 2020 ontbreekt omdat er 2020 vanwege corona
geen Centraal Examen werd afgenomen. Het verschil tussen de scores bij
de laatste twee examens en de periode voor corona is duidelijk.
Vanwege de geringe aantallen deelnemers heb ik het examen wiskunde C
en de schriftelijke examens vmbo KB en BB in dit overzicht buiten
beschouwing gelaten.
Zorgelijk
Met name de ontwikkeling van havo wiskunde B ziet er zorgwekkend uit.
De afgelopen twee jaar werd door de kandidaten gemiddeld minder dan
50% van het aantal punten behaald terwijl dat voor corona in de buurt van
de 60% lag. Ook op het vwo, waar bij wiskunde B vaak hoog gescoord
werd, gingen de resultaten behoorlijk onderuit. Bij vmbo GT (mavo)
is de dalende lijn al langer te zien.
Een uitzondering wordt gevormd door havo wiskunde A, waar sinds 2017,
na de invoering van het nieuwe examenprogramma, sprake was van een
opgaande lijn en we hiervan de afgelopen twee jaar een consolidatie
zien.
Door een toevallige samenloop waren de gemiddelde scores de afgelopen
twee jaar bij wiskunde A op het vwo precies gelijk aan die op de havo.
In het verleden lagen ze op het vwo echter een stuk hoger.
Opmerkelijk is dat er dit jaar in het eerste tijdvak geen enkel
wiskundevak boven de 58% scoorde. Dat is een score die bij een
neutrale N-term van 1,0 het eindcijfer 6,2 oplevert. In 2015 scoorden
alle wiskundevakken nog minstens 60% terwijl het gemiddelde op
ongeveer 64% lag.
Cijferbeeld
De N-termen voor de wiskunde-examens vielen ook dit jaar wat hoger uit
dan voor de coronacrisis. Het verschil tussen vóór en ná bedroeg dit
jaar zelfs ongeveer 0,3 punten. Mede daardoor vallen de examencijfers
vaak mee. De grote uitzondering hierop wordt gevormd door havo wiskunde B,
waarvoor ondanks een N-term van maar liefst 1,7 het gemiddeld cijfer
met een 6,0 een stuk lager uitkwam dan het gemiddelde van 6,7 tot 7,0
in de jaren 2015 tot en met 2019. De combinatie van hogere N-termen voor wiskunde
en andere vakken, de extra herkansingen en de roemruchte duimregeling
gaan er vermoedelijk voor zorgen dat de slagingspercentages niet al
te beroerd uit zullen pakken. Dat is voor alle betrokkenen een prettig
gegeven.
Het mag de aandacht echter niet afleiden van de problematiek van de
dalende scores. Doen alsof er niets aan de hand is, lijkt mij een
slechte optie.
gk
|
Wiskunde D zonder zorgen
Heeft uw school iemand nodig om alles voor de wiskunde D-lessen
digitaal te verzorgen? Op mijn school werden in 2021-2022 alle
wiskunde D-leerlingen, havo en vwo, verdeeld over twee clusterklassen.
Iedere klas kreeg drie uur per week gedifferentieerde digitale
lessen volgens het 'flip the classroom' principe.
Vanwege de lage aantallen leerlingen die wiskunde D kiezen, heeft onze
school deze creatieve oplossing bedacht en met succes uitgevoerd. Voor
2022-2023 ben ik op zoek naar een tweede school waar ik op deze manier
de wiskunde D-lessen kan verzorgen.
Alles wordt geregeld
Ik geef alle lessen, geef de benodigde feedback, maak het PTA en de
planningen, controleer het huiswerk, neem SOs af, maak toetsen, kijk
de toetsen na en heb contact met mentor en ouders. Kortom, ik ben hun
reguliere docent, zij het digitaal. Het is niet nodig om naast mij nog
een andere docent in te zetten.
Ondertussen heb ik vijf jaar wiskunde D-ervaring met dergelijke
clusterklassen, waarvan één jaar digitaal.
Klinkt dit interessant voor uw school? Wilt u probleemloos en
professioneel het vak wiskunde D op uw school invoeren? Mail mij dan
via nynkekoopmans@gmail.com. Op verzoek stuur ik u ook graag mijn CV.
U kunt mij ook via WhatsApp bereiken op 06-1013 2398.
Nynke Koopmans
|
Laatste WiskundE-brief
Dit is niet alleen de laatste WiskundE-brief van schooljaar
2021-2022, dit is ook mijn laatste WiskundE-brief. Op 2 oktober
2011, vlak voor mijn 56e verjaardag, verscheen mijn naam voor
het eerst als redactielid in de WiskundE-brief. Ik werkte toen
al een paar weken voor de brief maar 2 oktober 2011 was de datum dat
Gerard er vertrouwen in had dat hij op mij kon rekenen.
De Wiskund E-brief is een begrip binnen het voortgezet onderwijs
en het was mij de afgelopen elf jaar dan ook een grote eer om voor die
Wiskund E-brief een rol van betekenis te mogen spelen als schrijver,
als eindredacteur, als technisch medewerker en als bestuurslid.
Het laatste schooljaar van mijn carrière heb ik op een haar na achter de rug.
En u weet dat ook uit ervaring: sommige onderwijsdagen zijn tropenjaren. Zeker
na de corona-ellende van de laatste jaren ben ik, nu ik bijna 66 jaar oud ben,
hard toe aan een beetje rust. En omdat ik binnenkort niet meer volledig met mijn
laarzen in de spreekwoordelijke modder sta, ga ik ook een einde maken aan mijn
redactionele werk voor de Wiskund E-brief.
Als bestuurslid en technisch medewerker blijf ik nog een jaartje bij mijn
geliefde Wiskund E-brief betrokken. Maar van elke bemoeienis met
de inhoud trek ik mij terug. Na elf jaar vol bewondering, verwondering,
verbazing, opwinding en soms ook afgrijzen ga ik het wiskundeonderwijs
nu op steeds grotere afstand gadeslaan.
Ik wens mijn jonge collega's alle fouten toe die ik ook heb gemaakt want
van fouten leer je veel. Maar nog meer wens ik mijn jonge collega's de
voldoening toe die het mooiste beroep van de wereld je kan bezorgen.
Het onderwijs is prachtig!
Ton Groeneveld
|
Welkom op de redactie
Na elf jaar neemt Ton Groeneveld als redactielid afscheid van de
WiskundE-brief. Omdat wij op de redactie streven naar een
redactieteam van drie personen is er door zijn vertrek een
aantrekkelijke positie als redactielid voor u vrijgekomen.
De Wiskund E-brief is een nieuwsbrief die iedere twee weken
bol staat van opinies en verslagen over actuele ontwikkelingen op het
gebied van het reken- en wiskundeonderwijs in Nederland. Al meer dan
vijfentwintig jaar zorgt de Wiskund E-brief er op die manier
voor dat duizenden abonnees wat betreft hun vakgebied altijd helemaal
'up to date' zijn.
Taken
Je voornaamste taak als redactielid is het selecteren en redigeren van
binnengekomen bijdragen. Bijdragen die geen betrekking hebben op het
wiskundeonderwijs, onvoldoende inhoud hebben of verkapte advertenties zijn,
scheid je van de waardevolle bijdragen die je vervolgens redigeert tot
korte en duidelijke artikelen. Verder controleer je advertenties en
vacaturemeldingen op de geldende voorwaarden en schrijf je eventueel ook
zelf zo af en toe een bijdrage.
Het werk wordt in overleg verdeeld tussen de drie redactieleden, die elkaars
werk ook controleren. De samenwerking geschiedt geheel digitaal; hoogstens
twee keer per schooljaar komt de redactie fysiek voor overleg bijeen.
Stichting
De Wiskund E-brief wordt door de Stichting Wiskund E-brief
uitgegeven. Deze stichting heeft geen winstoogmerk. Het bestuur wordt niet
betaald; alleen de drie redactieleden krijgen vanuit de stichting, indien de
middelen dit toelaten, een jaarlijkse netto vergoeding ter hoogte van het
fiscaal toegestane maximumbedrag. In 2022 was dat bedrag € 1500,= per
redactielid.
Dat is een leuk bedrag, zeker omdat het netto is. Maar van de
Wiskund E-brief word je als redactielid dus niet echt rijk. De
indirecte opbrengst van het redactielidmaatschap is echter goud waard.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je als redactielid altijd de meest actuele
wiskundedocent van je school bent. Of dat je als redactielid automatisch een
steeds groter netwerk binnen je beroepsgroep verwerft.
Vereisten
Iedere wiskundedocent met een redelijke hand van schrijven kan redactielid
worden. Bent u in staat om een beetje creatieve wiskundetoets te schrijven,
dan zit het met die redelijke hand van schrijven wel goed. Redactionele
ervaring is dus niet nodig. Wel heeft de redactie een voorkeur voor een
collega die werkzaam is in het tweedegraadsgebied. Dit om onderbelichting
van het tweedegraadsgebied in de Wiskund E-brief te voorkomen.
Overweegt u het redactielidmaatschap van de Wiskund E-brief?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met Gerard Koolstra via
redactie@wiskundebrief.nl.
|
Succesformules verfilmd
Wat is eigenlijk het nut van wiskunde? Die vraag wordt vaak gesteld door
leerlingen in het voortgezet onderwijs. Hun docenten willen dan uiteraard
heel graag beschikken over bronnenmateriaal om de vele toepassingen van
de wiskunde in diverse beroepen aan hun leerlingen te laten zien. Zij willen
de wiskunde het liefst letterlijk bij hun leerlingen in beeld brengen.
Platform Wiskunde Nederland stimuleert de beschikbaarheid van goed materiaal
voor dit doel. Eerder al publiceerde het platform het boek
'Succesformules'.
Inmiddels zijn er ook vier prachtige video's beschikbaar:
- Lineair programmeren en vliegtickets bij KLM.
- Statistiek en fototaarten bij HEMA.
- De stelling van Pythagoras en het bouwen van een schuur.
- Logaritmische functies en windturbines bij Eneco.
U
kunt deze video's bekijken op dit Youtube-kanaal.
Steeds meer video's
In de filmpjes komt steeds een professional aan het woord die laat zien
welke wiskunde er komt kijken bij een bepaald aspect van zijn of haar
werk.
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het creëren van nog veel meer video's.
Tijdens de dag van de vereniging van wiskundeleraren in november 2022 wordt
er onder andere aandacht besteed aan het gebruik van deze video's tijdens de
wiskundeles.
|
Docentendag Wiskunde
Op dinsdag 11 oktober 2022 vindt de Wiskundedialoog, een
studiedag voor wiskundedocenten, weer live plaats op de Radboud
Universiteit te Nijmegen. Tijdens deze studiedag worden eerste- en
tweedegraads docenten wiskunde bijgepraat over de nieuwste
ontwikkelingen binnen het voortgezet onderwijs.
Ieder jaar nodigen wij interessante sprekers uit die hun expertise
en bevindingen willen delen met hun collega's. Tussen de opening en de
slotlezing kunnen de deelnemers in drie rondes kiezen uit een groot
aanbod aan workshops met thema's rondom het tweede- en eerstegraads
gebied. Afsluitend kunnen de deelnemers elkaar tijdens een borrel
gezellig bijpraten.
Workshops en lezingen
Tijdens de drie workshoprondes heeft u de keuze uit de volgende
onderdelen.
De docentendag wordt op dinsdag 11 oktober 2022 van 09:45 uur tot 16:30 uur gehouden.
De kosten bedragen € 85,= voor docenten en € 25,= voor studenten, inclusief
lunch, borrel en certificaat.
Volg
deze link voor informatie, het globale programma en om u in te schrijven. U kunt
zich nog gedurende de gehele zomer inschrijven.
Tim van Lier ( tim.vanlier@ru.nl)
Coördinator Vaksteunpunt Wiskunde Pre-university college of science, RU
|
Prijsuitreiking Onderbouw & VMBO Wiskunde Dag
Op dinsdag 21 juni 2022 vond de gecombineerde online/fysieke
prijsuitreiking plaats van de Onderbouw Wiskunde Dag en de VMBO
Wiskunde Dag. De jaarlijkse wedstrijd voor teams uit leerlaag 3
vmbo/havo/vwo, die op 16 februari 2022 plaatsvond, ging over
zwerfafval in en rond de school.
Aan de teams van leerlingen werd gevraagd om een onderzoek te doen naar
de afvalsituatie in en rond hun school door gegevens te verzamelen en
te analyseren. Als eindproduct bracht ieder team een advies uit aan de
school om beter met afval om te gaan. Dat gebeurde in de vorm van een
verslag, een filmpje of een poster.
VMBO Wiskunde Dag minder bekend
Voor havo/vwo werd de Onderbouw Wiskunde Dag al elf keer georganiseerd.
De VMBO Wiskunde Dag werd echter pas twee keer georganiseerd en geniet
daarom duidelijk nog wat minder bekendheid. Van de 17 deelnemende scholen
waren er dit jaar maar twee met een vmbo-afdeling.
De medailles, bekers en juryrapporten waren al eerder onder geheimhouding
naar de scholen gestuurd. De officiële uitreiking vond pas plaats nadat in
de online bijeenkomst door het voorlezen van het juryrapport duidelijk
werd wie er welke prijs had gewonnen. De prijsuitreiking werd opgesierd
met video's waarin de leden van ieder team zich voorstelden en iets over
hun onderzoek vertelden.
De VMBO Wiskunde Dag is dit jaar gewonnen door een team van 3 mavo
van het Jeroen Bosch College te Den Bosch. De Onderbouw
Wiskunde Dag werd gewonnen door een team van het St. Michaëlcollege
te Zaandam.
In 2023 vinden
de
Onderbouw Wiskunde Dag en de VMBO Wiskunde Dag plaats op woensdag 15 februari.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Kan dat geen toeval zijn?
Het boek "Kan dat geen toeval zijn?" bevat een kritische
blik op statistische bewijsvoering. En dat is nuttig want statistiek
is actueler dan ooit. Tal van beslissingen hangen van statistische
overwegingen af. Denk maar aan de coronacrisis of aan beslissingen
over het goedkeuren van medicijnen en andere producten.
Als iets statistisch bewezen is verklaard, weten we dan zeker dat het
waar is? Helaas is dat niet het geval. Hoe werkt statistiek dan? En
waarom is statistiek toch nuttig? Wat kunnen we van de statistiek wel
en wat kunnen we beslist niet verwachten? "Kan dat geen toeval
zijn?" is geen leerboek dat diep ingaat op statistische toetsen.
Het boek gaat in op dat wat aan statistiek vooraf gaat: de filosofie
achter de statistiek. Moet je eigenlijk wel toetsen? En zijn er
wellicht andere manieren om naar de statistiek te kijken?
Statistiek voor iedereen
Ronald Meester en Klaas Slooten laten met behulp van
uiteenlopende voorbeelden, van rechtszaken tot de theoretische
natuurkunde, diverse visies op statistiek zien en beargumenteren
wat volgens hen de beste zienswijze is. Het boek is geschikt voor
iedereen die op de een of andere manier te maken heeft met, of
geïnteresseerd is in, statistisch bewijs. Studenten, wetenschappelijk
onderzoekers, docenten, wiskundigen, scholieren, filosofen, juristen,
managers …
Ronald Meester is hoogleraar in de waarschijnlijkheidstheorie aan de
Vrije Universiteit van Amsterdam. De laatste 15 jaar heeft hij vooral
gewerkt aan forensische statistiek. Klaas Slooten is statisticus en
DNA-verwantschapsexpert bij het Nederlands Forensisch Instituut. Daarbij
is hij bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit.
|
Advertenties
Nieuwe voorstelling cabaretier Jan Beuving
|
Vacture Educational Developer SmartWiskunde
Ziet u in elke situatie de toepassing van wiskunde? Is een
combinatie van didactiek en techniek aan u wel besteed?
Als Educational Developer SmartWiskunde bent u mede verantwoordelijk
voor de doorontwikkeling van onze wiskundemethode. Pak deze unieke kans
en schrijf mee aan ons vernieuwende lesmateriaal.
Volg
deze link voor meer details over deze uitdagende vacature.
|
Ontdek alles over computational thinking
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
|
|