nummer 911, 5 juni 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Geen mathematische statistiek in het voortgezet onderwijs?

 
Op dinsdag 24 mei 2022 organi­seer­de de Konink­lij­ke Neder­land­se Akade­mie van Weten­schap­pen (KNAW) een bijeen­komst over wiskun­de en statis­tiek in het voortge­zet onder­wijs. Opval­lend was het plei­dooi van diverse spre­kers om mathema­ti­sche statis­tiek niet of nauwe­lijks aan de orde te laten komen op havo en vwo.
Jan Karel Lenstra, voorzit­ter van de commis­sie Onder­wijs van het Plat­form Wiskun­de Neder­land, ziet een belang­rij­ke rol wegge­legd voor het funde­rend onder­wijs bij de kennis­ma­king met kansre­ke­ning en be­schrij­ven­de statis­tiek. Hier zou in het primair onder­wijs al mee moeten worden begon­nen. Daarna kan de kansre­ke­ning en de be­schrij­ven­de statis­tiek worden uitge­bouwd binnen alle vormen van het voortge­zet onder­wijs. Mathema­ti­sche statis­tiek, het werken met betrouw­baar­heidsin­terval­len, p-waarden en derge­lij­ke, is echter een zeer lastig onder­werp, ook voor studen­ten en statis­ti­ci. Het is daarom beter om de behande­ling van de mathema­ti­sche statis­tiek uit te stellen tot in het hoger onder­wijs.
Jan Karel Lenstra kreeg bijval van Casper Albers, hoogle­raar toege­pas­te statis­tiek en datavi­sualisa­tie aan de Rijks­univer­si­teit Gronin­gen. Ook hij pleitte voor het uitstel­len van deze onder­wer­pen tot een later tijd­stip. Daarbij nam hij het gebruik van aller­lei vuistre­gels, onder andere bij het kwanti­fice­ren van ver­schil­len tussen groepen, op de hak. Het werken met associa­tiema­ten en de bijbeho­ren­de vuistre­gels is onder­deel van het havo wiskun­de A-program­ma en is in de havo-examens een popu­lair onder­werp.
De vuistre­gel van Casper Albers luidt: Gebruik geen vuistre­gels. Naar zijn erva­ring is er in het weten­schappe­lijk onder­wijs op dit moment veel tijd nodig om studen­ten zaken weer af te leren die zij in het voortge­zet onder­wijs hebben aange­leerd.
Tegen­gas
Tegen­gas kwam van met name Erik van Barne­veld, docent wiskun­de aan het Alfrink College Zoeter­meer. Hij pleitte ervoor om in kwanti­tatie­ve zin aan­dacht te beste­den aan zaken als ver­schil­len tussen groepen, betrouw­baar­heid en het kunnen verwer­pen van hypothe­sen. Hij pleitte er ook voor om statis­tiek zowel in het school­exa­men als het Cen­traal Examen te toetsen. Hij vind het huidige wiskun­de-A program­ma zo slecht nog niet. Dit program­ma zou wat hem betreft voor alle leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs mogen gelden.
Voor de goede orde: het boven­staan­de is geen samen­vat­ting van wat er alle­maal op de KNAW-bijeen­komst aan de orde kwam. Met deze bijdra­ge wil ik alleen de discus­sie over de inhoud van statis­tiek en kansre­ke­ning in het voortge­zet onder­wijs een beetje oppor­ren. In dit verband verwijs ik ook graag naar de bijdra­ge van Henk Tijms hieron­der.
De KNAW-bijeen­komst is via YouTube te bekij­ken.
gk

 

Statistische geletterdheid

 
 Henk Tijms
'Statis­ti­sche gelet­terd­heid' viel als term erg vaak tijdens de discus­sie op de KNAW-bijeen­komst 'Wiskun­de en statis­tiek in het voortge­zet onder­wijs' op 24 mei 2022. In deze bijdra­ge deel ik graag mijn visie op hoe er gestal­te moet worden gegeven aan de statis­ti­sche gelet­terd­heid op havo en vwo.
Onder statis­ti­sche gelet­terd­heid versta ik zeker niet het met behulp van compu­ters kunnen omgaan met grote statis­ti­sche databe­stan­den en de vaardig­heid om op die gege­vens een onder­zoekscy­clus uit te voeren. Hoe belang­rijk dit in de prak­tijk ook is; wat mij betreft laten we deze tak van statis­tiek over aan het hoger onder­wijs.
Statis­ti­sche gelet­terd­heid bevor­der je binnen het voorge­zet onder­wijs het beste door basis­princi­pes uit de kansre­ke­ning toe te passen op aanspre­ken­de voor­beel­den van alle­daag­se situa­ties met onzeker­heid. Daar heeft elke leer­ling in zijn of haar latere leven nog wat aan. Laat ik u een viertal concre­te voor­beel­den geven.
Mislei­den­de statis­ti­sche gemid­del­des
Het kan heel gevaar­lijk zijn om je te baseren op gemid­del­des in situa­ties van onzeker­heid. In een meer dat gemid­deld 30 centime­ter diep is, kan iemand die niet kan zwemmen immers nog steeds verdrin­ken. In de media zie je veel reclame­spots voor beleg­gin­gen in vast­goed­fond­sen, waarbij er dan ge­schermd wordt met een hoog gemid­deld rende­ment over de laatste jaren. Bedenk dan wel dat dit geen enkele garan­tie biedt dat je beleg­gin­gen ook daadwer­ke­lijk zullen rende­ren. Stel dat de waarde van je beleg­ging elk jaar met 70% omhoog of met 50% omlaag kan gaan, in beide geval­len met een kans van 50%. Dan is het gemid­del­de jaar­lijk­se rende­ment 10%. Een simpele bereke­nin­gen met de binomia­le kansver­de­ling laat je echter zien dat de kans groot is dat de waarde van je beleg­ging over een paar jaar sterk is gedaald.
Bayesi­aans denken
De testpa­ra­dox is een klas­siek voor­beeld dat het belang laat zien van Bayesi­aans redene­ren met voor­waarde­lij­ke kansen. Bayesi­aan­se analyse toont dat bij het testen op een zeldza­me ziekte de kans op een vals-positie­ve uitslag veel groter kan zijn dan je intuï­tief zou verwach­ten. De les van Bayesi­aans denken is dat je de basis­verhou­din­gen van de diverse catego­rie­ën altijd in het oog moet houden. Men streeft immers niet naar een hoog alcohol­ge­bruik onder automo­bilis­ten omdat slechts 10% van de auto-ongeluk­ken wordt veroor­zaakt door dronken automo­bilis­ten en dus een grote meerder­heid van 90% van de auto-ongeluk­ken wordt veroor­zaakt door nuchte­re automo­bilis­ten.
Het loterij­princi­pe
Het loterij­princi­pe, ofwel de wet van de werke­lijk grote aantal­len, stelt dat hoe onwaar­schijn­lijk een gebeur­te­nis ook is, deze bijna met zeker­heid altijd wel een keer zal optre­den als de gebeur­te­nis maar een vol­doend groot aantal moge­lijkhe­den krijgt om zich te manifes­te­ren. Zo werden recente­lijk in de Zuid-Afri­kaan­se lotto de zes opeen­volgen­de getal­len 5 tot en met 10 getrok­ken, wat tot beschul­digin­gen van vals spel in de media leidde. Een simpele kansbe­reke­ning met gebruik van de comple­mentre­gel laat echter zien dat het optre­den van een lotto­trek­king met zes opeen­volgen­de getal­len hele­maal niet zo'n onwaar­schijn­lij­ke gebeur­te­nis is wanneer je in ogen­schouw neemt dat er wereld­wijd dage­lijks heel veel lotto­trekkin­gen plaats­vin­den.
De z-score
Met enige statis­ti­sche gelet­terd­heid kan men zaken als toegeno­men aantal­len misdrij­ven of ver­keerson­geluk­ken heel mooi in perspec­tief zetten. Als in een bepaald gebied met gemid­deld 52 ernsti­ge ver­keerson­geluk­ken per jaar het aantal ongeluk­ken in het afgelo­pen jaar met 25% geste­gen is, dan is dat niet direct een reden tot paniek. Het is name­lijk rede­lijk om het jaar­lijks aantal ernsti­ge ver­keerson­geluk­ken te modelle­ren met een Poisson verde­ling en dan is een stij­ging die binnen twee stan­daardde­via­ties van de verwach­tings­waar­de ligt, hele­maal niet uitzon­der­lijk.
Voor kansver­delin­gen als de binomia­le verde­ling, de Poisson-verde­ling of de normale verde­ling kun je feite­lijk alleen spreken van een uitzon­derlij­ke waarne­ming wanneer deze drie of meer stan­daardde­via­ties verwij­derd is van de verwach­tings­waar­de. Deze uiterst nuttige vuistre­gel berust in feite op de beroem­de wortel-n wet van Abraham de Moivre voor de stan­daardde­via­tie van de som van onafhan­kelij­ke, gelijk­verdeel­de stochas­ten.
Ik wil ter afslui­ting graag de hoop uitspre­ken dat mijn boven­staan­de bespie­gelin­gen zullen bijdra­gen aan een con­struc­tie­ve discus­sie, zowel op de NVvW-bijeen­komst 'Onder­wijs meets onder­zoek' op 10 juni 2022 als in de vakver­nieu­wings­commis­sie Rekenen-Wiskun­de.
Henk Tijms (h.c.tijms@xs4all.nl)
Emeri­tus hoogle­raar toege­pas­te wiskun­de, Vrije Univer­si­teit

 

Taligheid wiskunde-A examens

Onge­veer een jaar geleden heb ik in WiskundE-brief 890 opnieuw aan­dacht besteed aan de grote hoeveel­heid tekst in de wiskun­de A-examens. Mede naar aanlei­ding daarvan heeft Kees Hoog­land het initia­tief genomen om een aantal examen­vra­gen te heront­wer­pen. Zie ook WiskundE-brief 895. Ook de werk­groep havo-vwo van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) heeft zich gebogen over deze materie.
De directe aanlei­ding voor mijn artikel in WiskundE-brief 890 waren de reac­ties op het vwo-examen wiskun­de A van 2021, eerste tijdvak. Dat examen was erg lang en bevatte veel tekst. In een poging om dit aspect te kwanti­fice­ren heb ik toen gelet op het aantal woorden in de teksten die de inlei­ding vormden op de eigen­lijk vraag.
Sinds mijn laatste artikel zijn er drie nieuwe examens gepubli­ceerd, te weten het tweede en derde tijdvak van 2021 en het eerste tijdvak van 2022. Met die examens kan voor het vwo het beeld als volgt worden geactua­li­seerd:
Opval­lend is dat er een stabili­sa­tie is opgetre­den ter hoogte van onge­veer 2100 woorden. Dat is een betrek­ke­lijk hoog niveau; 2100 woorden zijn onge­veer vijf volle pagina's A4. Ter verge­lij­king: de teksten die bij het examen Neder­lands tekst­verkla­ren moeten worden bestu­deerd, tellen door­gaans zo'n 3000 tot 3500 woorden.
Havo
Het aantal woorden in de havo-examen wiskun­de A ligt door­gaans iets lager dan op het vwo. Ook bij de havo-examens is er sprake van stabili­sa­tie. Zou dat toeval zijn of wordt daar tegen­woor­dig op gelet?
Door­gaans wordt de discus­sie over een onder­werp aange­wak­kerd door inciden­ten. Dat lijkt ook bij dit onder­werp het geval te zijn. Naar aanlei­ding van de uit­schie­ter in 2021 was er veel commen­taar op de talig­heid van met name het vwo wiskun­de-A examen. Met het min of meer stabie­le, hoge tekstge­hal­te lijkt die discus­sie wat te verstom­men.
Dat is jammer want over de talig­heid van de wiskun­de-examens valt nog veel op te merken.
Gerard Kool­stra

 

Informatiebijeenkomst Wiskunde D Online

 
Wiskun­de D Online is voor leerlin­gen die Wiskun­de D willen doen maar op een school zitten waar dat vak niet in regulie­re lessen wordt gegeven. Deze leerlin­gen kunnen via Wiskun­de D Online het vak toch volgen. Er is een program­ma voor havo en voor vwo, inclu­sief school­exa­mens.
Hoe werkt Wiskun­de D Online?
  • Een digita­le leerom­ge­ving met video’s en plannin­gen
    De leerom­ge­ving werkt zeer intuï­tief. Leerlin­gen hebben meteen door wat er elke week van ze wordt ver­wacht, zoals de video's die moeten worden bekeken en de opgaven die moeten worden gemaakt.
  • Weke­lijk­se inlever­opga­ven
    Iedere week leveren leerlin­gen uiter­lijk op zondag­avond hun inlever­opga­ven digi­taal in. Binnen een paar dagen worden die opgaven nageke­ken door tutoren en krijgt de leer­ling online de benodig­de terug­koppe­ling.
  • Eén uur per week in de klas
    Eén uur per week zitten de leerlin­gen in de klas bij de wiskun­de D-docent van hun eigen school. Deze docent onder­steunt de leerlin­gen met extra uitleg en beant­woordt de vragen die de leerlin­gen hebben.
  • School­exa­men doen
    Wiskun­de D Online levert school­exa­mens en proef­toet­sen bij ieder blok. De docent van de school plant deze in het PTA, neemt de examens af en kijkt ze na.
Heeft u leerlin­gen die graag wiskun­de D volgen maar dat op uw school niet kunnen? Geef uw school dan op via de website. Wilt u meer informa­tie? Meldt u zich dan via deze link aan voor de online informa­tiebij­een­komst op 20 juni 2022 van 16:30 uur tot 18:00 uur.
Wiskun­de D Online is een Stich­ting zonder winst­oog­merk en werkt samen met meeste univer­sitei­ten van Neder­land, de NVvW en Plat­form Wiskun­de Neder­land.

 

Online-overleg over examencorrectie tijdvak 2

De Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) organi­seert op maandag 20 en dinsdag 21 juni 2022 online meet-ups over de examens in het tweede tijdvak. Alle wiskun­delera­ren die graag even willen overleg­gen over een bepaal­de opgave of tijdens het nakij­ken ergens tegen­aan lopen, zijn op deze meet-ups van harte welkom.
De wiskun­de-examens van het tweede tijdvak zullen op donder­dag 16 en woens­dag 17 juni 2022 plaats­vin­den. In de week daarop worden on-line bijeen­kom­sten gepland om infor­meel te overleg­gen:
 
vak datum start
HAVO A 20 juni 15:00 uur
HAVO B 20 juni 19:00 uur
VMBO GT 21 juni 12:00 uur
VWO C 21 juni 14:00 uur
VWO A 21 juni 16:00 uur
VWO B 21 juni 19:00 uur
Deze meet-ups zijn infor­meel; er worden geen versla­gen gemaakt.
Volg deze link om u op te geven voor een of meer bijeen­kom­sten.

 

Raadpleging concept examenprogramma's wiskunde vmbo

 
Ruim twee jaar geleden is een vernieu­wings­commis­sie wiskun­de vmbo begon­nen met de ontwik­ke­ling van nieuwe examen­program­ma's wiskun­de voor het vmbo. De commis­sie heeft concept examen­program­ma's ontwik­keld die de komende jaren in de prak­tijk be­proefd zullen worden.
Vooraf­gaand aan deze prak­tijk­test houdt de commis­sie een raadple­ging over de concept examen­program­ma’s onder leraren in het vmbo en mbo. Deze raadple­ging vindt plaats op dinsdag 13 septem­ber 2022 van 17:30 uur tot 19:30 uur in Amers­foort. U kunt zich via deze link tot uiter­lijk 7 juli 2022 voor deze raadple­ging aanmel­den.
Na uw aanmel­ding ont­vangt u eind augus­tus de raad­pleeg­ver­sie van de concept examen­program­ma's met een toelich­ting met daarbij het verzoek om over dit program­ma digi­taal een aantal vragen te beant­woor­den. De resulta­ten van deze beant­woor­ding vormen het uit­gangs­punt voor de bespre­king van 13 septem­ber 2022.
Ik ver­trouw op een goede opkomst.
Victor Schmidt,
Curricu­lumont­wikke­laar mbo/rekenen-wiskun­de SLO

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
9 juni 2022 Master­class 'Hoe goo­chelt Google?'. Radboud Univer­si­teit Nijme­gen
10 juni 2022 Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW, SLO en het Freuden­thal Insti­tuut
16 juni 2022 Aanslui­tings­bijeen­komst VO-HO. TU Delft, Hoge­school Rotter­dam en Hoge­school Leiden
16 en 17 juni 2022 Online-overleg over examen­correc­tie tijdvak 2. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
17 juni 2022 De wiskun­de van Dennis Sulli­van (Abel­prijs). Bèta­part­ners
18 juni 2022 Sympo­si­­um ter nage­­dachte­­nis van prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda. Univer­si­teit van Amster­dam
20 juni 2022 Informa­tiebij­een­komst wiskun­de D. Stich­ting Wiskun­de D Online
30 juni 2022 Van vwo naar univer­si­teit. Bèta­part­ners
26-27 augus­tus en 2-3 septem­ber 2022 Wille­­keur en struc­­tuur in netwer­­ken (vakan­tiecur­sus). Plat­form Wiskun­de Neder­land
13 septem­ber 2022 Raadple­ging concept examen­program­ma’s wiskun­de vmbo. SLO
11 oktober 2022 Docen­ten­dag wiskun­de (wiskun­dedia­loog). Radboud Univer­si­teit
11 novem­ber 2022 Voorron­de Alympia­de. Freuden­thal Insti­tuut
16 tot en met 26 januari 2023 Eerste ronde Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de 2023. Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Eerstegraads en tweedegraads vacature te Assen en Beilen

CS Vincent van Gogh te Assen is op zoek naar enthou­sias­te wiskun­dedocen­ten voor de loca­ties in Assen en Beilen.
  • Locatie Lariks (Assen): onge­veer 0,4 fte, eerste­graads.
  • Locatie Volta (Beilen): 0,8-1,0 fte, tweede­graads.
Volg deze link voor meer informa­tie over deze vacatu­res.

 

Eerstegraads vacature te Bussum

Het Vitus­colle­ge in Bussum is met ingang van het school­jaar 2022-2023 op zoek naar een enthou­sias­te en bevlo­gen eerste­graads docent wiskun­de.
U gaat lesge­ven aan onze leerlin­gen in de havo/vwo boven­bouw. Bent u in oplei­ding tot eerste­graads docent, dan komen wij ook graag met u in contact.
Meer informa­tie over de vacatu­re vindt u op Meester­baan. Onze website www.vitus­colle­ge.nl geeft een goed beeld van onze leuke school.
 

 

Tweedegraads vacature te Den Haag

Wie komt ons team verster­ken? Voor het school­jaar 2022-2023 zijn wij op zoek naar een enthou­sias­te docent wiskun­de.
Wij zoeken per 1 augus­tus een collega met een tweede­graads bevoegd­heid voor 0,6 tot 0,8 fte. Docen­ten die nog stude­ren voor hun bevoegd­heid vragen wij om ook te sollici­te­ren. Bij geble­ken ge­schikt­heid is er uit­zicht op een vast dienst­ver­band.
Voor aanvul­len­de informa­tie kunt u terecht op www.lyceumy­pen­burg.nl, de website van onze school Uw sollici­tatie­brief met motiva­tie en curricu­lum vitae ontvan­gen wij graag uiter­lijk op 8 juni 2022 per e-mail op vacatu­res@lyceumy­pen­burg.nl onder vermel­ding van 'vacatu­re docent wiskun­de'.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Gebruikerservaringen KERN Wiskunde


 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Volg TI op LinkedIn

TI is actief op Linked­In om er mooie discus­sies te kunnen voeren over de ontwik­kelin­gen binnen het bètaon­der­wijs, om kennis te kunnen delen en opdoen en om de dialoog te kunnen aangaan.
Dus of u nu een verbin­der, beleids­advi­seur, lid van de school­direc­tie of docent bent: reageer, geef uw eigen mening, netwerk en draag bij aan de kwali­teit van het onder­wijs.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl