nummer 907, 3 april 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Kwaliteit van de wiskunde-examens
In de laatste Euclides (87-5) staat een artikel1) geschreven
door Joke Daemen en Ivo Claus. Joke Daemen is voorzitter van
de vaststellingscommissie wiskunde B (h/v) van het CvTE en Ivo Claus is
toetsdeskundige voor het vak wiskunde bij Cito. In het artikel wordt nog eens
aandacht besteed aan de juiste interpretatie van enkele veel voorkomende
examenwoorden. De vraag is of deze aandacht, hoe nodig ook, niet voorbij gaat
aan belangrijker problemen, te weten de problemen met betrekking tot de kwaliteit
van de examens.
Elk jaar discussiëren wiskundeleraren opnieuw over de gevolgen
van de in de examens gebruikte termen voor de correctie van dat examen.
Het gaat in die discussies vaak om opdrachten als 'bereken', 'bereken
algebraïsch' en 'bereken exact'. Het lijkt mij daarom een goed idee om
naar aanleiding van de ervaringen met de laatste examens nog eens wat
zaken op een rij te zetten.
Het artikel van Joke Daemen en Ivo Claus bevat een aantal
verhelderende passages. Toch blijf ik na het lezen van dat artikel een beetje
met een onbevredigend gevoel zitten. Ik mis namelijk een kritische reflectie
op de wijze waarop examenvragen de laatste jaren gesteld worden. De steeds
terugkerende discussies zijn naar mijn mening slechts zeer ten dele
te wijten aan onvoldoende kennis van zaken bij sommige examinatoren.
Draagvlak examenwoorden
Twee zaken die vaak aanleiding geven tot discussie zijn:
- Sommige 'afspraken' laten zich lastig rijmen met wat in de 'wiskundige
wereld' als correct wordt gezien of gebruikelijk is.
- Bij sommige vragen wordt pas na het lezen van het correctievoorschrift
duidelijk wat er door de examinator als een juiste en dus punten
opleverende aanpak mag worden gezien.
Woorden die binnen de wiskunde een redelijk afgebakende betekenis hadden,
zoals 'berekenen' en 'aantonen', kregen na invoering van de grafische
rekenmachine plotseling per decreet een ruimere betekenis. Het is
begrijpelijk dat sommige docenten daar moeite mee hadden en nog steeds
hebben. Als de definitie van een vierhoek zodanig zou worden
opgerekt dat ook vijf- en zeshoeken er ineens onder vallen, zou dat ook
niet zomaar geaccepteerd worden.
Ik heb het gevoel dat er voor de definities van een aantal essentiële
examenwoorden onder collega's weinig draagvlak bestaat. Een gevolg hiervan
is dat docenten vaak terugvallen op het gebruik van aanwijzingen die
net iets te kort door bocht zijn, zoals: "Je mag altijd je grafische
rekenmachine gebruiken, behalve als er algebraïsch of exact staat".
En het artikel van Joke Daemen en Ivo Claus voedt dit
misverstand nog eens. Op pagina 15 staat namelijk te lezen:
"Staan exact of algebraïsch niet in de vraag dan mogen de specifieke
opties van de GR wel gebruikt worden in het antwoord." |
Deze passage is niet juist en is in tegenspraak met wat er verderop in
het artikel staat. Zo impliceert de opdracht 'bewijs' bijvoorbeeld dat
berekeningen algebraïsch moeten worden uitgevoerd en uitkomsten exact
moeten worden genoteerd terwijl de opdracht de woorden 'exact' en
'algebraïsch' niet bevat. De opdracht 'herleid' impliceert een
algebraïsche aanpak zonder dat de opdracht het woord 'algebraïsch' bevat.
Antwoord al gegeven
Omdat alle examenopdrachten onafhankelijk van elkaar door de kandidaten moeten
kunnen worden uitgevoerd, wordt in het examen een antwoord vaak alvast
'verklapt'. De examenkandidaat hoeft dan niet zelf achter dat antwoord
te komen maar moet slechts aantonen of bewijzen dat het gegeven antwoord
klopt. Daarmee wordt de opdracht volgens het in het artikel gebruikte
stroomdiagram eigenlijk een logische bewering waarvan de juistheid moet
worden aangetoond. Dat kan bij de correctie problemen opleveren. Laat mij
dat illustreren aan de hand van een opgave die besproken werd in een eerder
artikel over examenwoorden 2).
Laten we eens kijken naar
het
examen havo wiskunde A, tweede tijdvak 2012, vraag 20. In de context
is gegeven is dat bij 'het exponentiële radioactieve verval' na precies
7 dagen nog 17,3% van de stof over is. De vraag is om 'met een berekening
te laten zien' dat het klopt dat de hoeveelheid ieder uur met ongeveer 1,04%
afneemt.
Het ligt voor de hand dat de kandidaat berekent:
0,17311/168 ≈ 0,9896 en daarmee verder rekent.
Een kandidaat kan echter ook vanuit het gegeven antwoord redeneren en
laten zien dat 0,9896168 ≈ 0,173. In dit geval
stond die 'omgekeerde' aanpak gelukkig ook in het correctievoorschrift maar dat
is niet altijd het geval. En dat kan tot langdurige en onvruchtbare discussies
leiden. In die discussies spelen allerlei zaken een rol.
- Soms staan er subtiele aanwijzingen in de opgave dat er niet
vanuit het antwoord geredeneerd mag worden, zoals 'uitgaande van deze
gegevens'.
- Soms wordt de opgave wezenlijk eenvoudiger wanneer het antwoord,
of een deel ervan, wordt verklapt. Het controleren van de oplossingen van
een derdegraadsvergelijking is bijvoorbeeld veel eenvoudiger dan het oplossen
ervan.
- Het werken vanuit een in de context gegeven antwoord kan onvoorziene
problemen opleveren. Laat ik dat illustreren met twee eenvoudige voorbeelden.
- Stel dat gegeven is dat er sprake is van een groei van 9% per uur en dat
er gevraagd wordt om met een berekening te laten zien dat er in ruim 8 uur
sprake is van een verdubbeling. Een mogelijke aanpak is de berekening
1,098,1 ≈ 2,01 en die aanpak lijkt voldoende.
Een andere aanpak is de berekening 1,098 ≈ 1,99.
Is die aanpak ook voldoende?
- Stel voor dat is gegeven dat de functie
f(x) = x(5−x)(11−2x)
een maximum heeft voor, afgerond op één decimaal, x=1,7 en dat de kandidaat
dat moet aantonen. De kandidaat vult de waarden 1,7 en 1,8 in en het blijkt
dat f(1,8) een hogere waarde oplevert dan f(1,7)...
- Sommige examinatoren gaan er ten onrechte min of meer vanuit dat alleen
oplossingen die in het correctievoorschrift worden genoemd, punten kunnen
opleveren. Een oplossing die wiskundig correct is, moet echter wel degelijk
beloond worden. Algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift is hier
duidelijk over.
Aantonen met de grafische rekenmachine
Bij het artikel van Joke Daemen en Ivo Claus opgevoerde stroomdiagram
wordt onder andere verwezen naar opgave 17 uit het
tweede
tijdvak van het laatste havo wiskunde B-examen. Hier wordt gevraagd om aan
te tonen dat een gegeven functievoorschrift ook is te schrijven als een ander
functievoorschrift. Het correctievoorschrift gaat uit van het stapsgewijs
herschrijven van het eerste functievoorschrift totdat het tweede zichtbaar wordt
of andersom. De mogelijke inzet van de grafische rekenmachine wordt in het
correctievoorschrift echter niet genoemd.
Maar stel je nu voor dat een kandidaat heeft geconstateerd dat de grafieken van
beide voorschriften over elkaar vallen. De beoordeling van zo'n uitwerking
wordt niet door het correctievoorschrift gedekt terwijl de lijst van
examenwerkwoorden bij 'aantonen' wellicht wat ruimte geeft voor de inzet van de
grafische rekenmachine. Het ligt voor de hand dat de beoordeling van zo'n
uitwerking bij verschillende examinatoren sterk uiteen zal lopen.
Begrip
Ik mis de aandacht voor de problemen die jaarlijks worden veroorzaakt door het
gebrek aan kwaliteit van de examens. Het zou helpen wanneer er vanuit CvTE en
Cito eens wat meer begrip zou zijn voor het feit dat een flink deel van de
jaarlijks weer opvlammende discussies juist door dat gebrek aan kwaliteit worden
veroorzaakt.
Gerard Koolstra
|
Grafische rekenmachines op het Centraal Examen 2022
Ruim een week geleden is door het College voor Toetsen en Examens (CvTE)
de
jaarlijkse Maartaanvulling gepubliceerd. In de bijbehorende
vakspecifieke
informatie voor wiskunde A, B en C staat per type grafische rekenmachine een
overzicht van de toegestane operating systems en (het herkennen) van de
juiste Nederlandse examenstand.
We geven hieronder het overzicht in tabelvorm weer.
|
Merk en type |
Versie OS |
Juiste examenstand herkenbaar aan: |
Casio fx-9860GII(SD) |
2.11 en hoger |
Knipperende N in de rechterbovenhoek |
Casio fx-CG20 |
3.12 en hoger |
Gele rand, knipperende N in de rechterbovenhoek |
Casio fx-CG50 |
3.50 en hoger |
Gele rand, knipperende N in de rechterbovenhoek |
HP Prime |
2.1.14603 (2021-12-02) en hoger, examenstand CSE 2021-2022 |
Oranje balk boven in het scherm, knipperend blauw en groen licht aan de bovenkant |
TI-84 Plus T, basisversie met LED lampje |
5.1 |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant |
TI-84 Plus CE-T (eventueel met Python Edition) |
5.6 en hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS) |
4.5.4 en hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS) |
5.3.3 en hoger |
Knipperend oranje ledlampje aan de bovenkant, oranje balk boven in het scherm |
Numworks |
versie 16 en hoger |
Klein symbool in de balk boven in beeld, LED knippert oranje |
Het is altijd mogelijk dat gedurende het jaar problemen met een bepaalde machine
worden gesignaleerd die in een nieuwe examenstand of een nieuw operating system
worden opgelost. Om die reden is het volgens het CvTE aan te raden om voor het
examen het meest recente operating system of de meest recente examenstand te
installeren.
|
Nederlands team voor internationale wedstrijden geselecteerd
Dit weekend is het Nederlandse team voor de European Girls' Mathematical
Olympiad (EGMO) en de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) geselecteerd. De
EGMO wordt dit jaar voor de elfde keer georganiseerd en vindt plaats van 6
tot en met 12 april 2022 in Eger (Hongarije).
Het team bestaat uit:
|
Naam |
Klas |
School |
Lieke van Dam |
5 vwo |
Heerbeeck College, Best |
Katya Nikitchenko |
4 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
Wietske de Vos |
6 vwo |
Zaanlands Lyceum, Zaanland |
Allie Zong |
4 vwo |
Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven |
Het team wordt begeleid door Gabriëlle Zwaneveld (masterstudent
Universiteit Utrecht) en Dirk van Bree (PhD-student Universiteit Utrecht).
Allie nam de afgelopen twee jaar ook al deel aan de EGMO en behaalde vorig
jaar een bronzen medaille.
Verder wordt dit jaar de BxMO voor de veertiende keer georganiseerd.
Deze vindt plaats van 29 april tot en met 1 mei 2022 in Vlaanderen.
Het team voor de BxMO bestaat uit:
Naam |
Klas |
School |
Lance Bakker |
5 vwo |
Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp, Hoofddorp |
Daan de Groot |
5 vwo |
Dr. Nassau College Quintus, Assen |
Felix Hamoen |
4 vwo |
Leidsche Rijn College, Utrecht |
Mads Kok |
5 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium, Utrecht |
Tobias Kristiansen |
3 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leiden, Leiden |
Casper Madlener |
6 vwo |
Leo Kannercollege, Leiden |
Yanniek Nitescu |
4 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
Lars Pos |
6 vwo |
Stadslyceum, Groningen |
Kees den Tex |
6 vwo |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum, Hilversum |
Wouter Zandsteeg |
5 vwo |
Bataafs Lyceum, Hengelo (OV) |
Dit team wordt begeleid door Johan Konter (Universiteit Leiden),
Wietze Koops (masterstudent Rijksuniversiteit Groningen en Radboud
Universiteit) en Nils Van de Berg (masterstudent Universiteit
Utrecht). Lars en Casper namen al een keer eerder deel aan de BxMO en
haalden toen brons en zilver. Kees nam zelfs al twee keer eerder deel
en haalde vorig jaar een gouden medaille.
De uitslag van de EGMO wordt rond 11 april 2022 verwacht en de uitslag
van de BxMO volgt rond 1 mei 2022.
De
opgaven van de selectietoets vindt u via deze link.
|
Uitslag wiskunde B-dag 2021
Op donderdag 24 maart 2022 vond de prijsuitreiking van de wiskunde B-dag
editie 2021 plaats. Uit de vele excellente inzendingen werd een top acht
van teams geselecteerd. Deze teams werden in het academiegebouw van de Universiteit
Utrecht een middagje in het zonnetje gezet .
Ieder jaar houden veel middelbare scholen een dag helemaal vrij voor
in ieder geval hun 5 vwo leerlingen. Soms doen ook de andere havo/vwo
bovenbouwleerlingen mee. Op die dag wijden de leerlingen zich aan een wiskundig
avontuur: de
de
wiskunde B-dag of
de
wiskunde A-lympiade.
Op de door
het
Freudenthal Instituut georganiseerde wiskunde B-dag ervaren leerlingen hoe
je in een team op een onderzoekende manier met wiskunde bezig kan zijn aan de
hand van een creatieve opdracht. De dag wordt afgerond met een werkstuk dat ook
vaak telt als praktische opdracht voor wiskunde. Het beste werkstuk van de school
wordt ingezonden en dingt mee naar de prestigieuze bekers.
Veelvlakken
De opdracht ging in deze editie over meetkunde op veelvlakken. Waar in het platte vlak
de kortste afstand tussen twee punten simpelweg wordt gerealiseerd langs het lijnstuk
tussen die punten, ligt dat op bijvoorbeeld een kubus ingewikkelder. Lijnen op
een kubusoppervlak zijn lijnen die bij de ribben rechtdoor gaan als je de kubus
openvouwt. Op die manier is niet elke lijn tussen twee punten ook de kortste
verbinding. Ook met de hoekensom van een driehoek op een kubusoppervlak is iets
vreemds aan de hand: die is niet altijd gelijk aan 180°. Genoeg interessante
gegevens voor een onderzoek.
Voorafgaand aan de prijsuitreiking werd de opdracht nog eens goed besproken. Daarna
volgde een lezing over verwarrende wiskunde door Vincent van der Noort.
Uiteindelijk werd het juryrapport voorgelezen en deze top-drie gepresenteerd:
- Stedelijk gymnasium Nijmegen: Sam Ruijs, Teine Hasper, Bart Bloemsaat en Imar Laheij
- Montaigne Lyceum Den Haag: Tijs Korver, Jochem van Paridon, Yorick Schräder en Sjoerd van Velzen
- Augustinianum Eindhoven: Stef Mohnen, Victor Souljé en Tycho van der Vleuten
De middag werd afgesloten met een feestelijke borrel en een diner.
|
Abelprijs 2022
|
| |
Dennis Parnell Sullivan | | |
De Abelprijs is dit jaar toegekend aan de Amerikaan Dennis
Parnell Sullivan voor zijn baanbrekende werk op het gebied van de
topologie in de meest brede zin van het woord en de algebraïsche,
meetkundige en dynamische aspecten in het bijzonder.
De Abelprijs, genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Hendrik
Abel (1802-1829), kan worden beschouwd als de Nobelprijs voor de
wiskunde. Er is een bedrag aan verbonden van 7,5 miljoen Noorse
Kronen, zo'n 750.000 euro. In tegenstelling tot de Fieldmedaille wordt
de prijs vaak toegekend aan wat oudere wetenschappers.
Het is lastig om in een paar zinnen iets zinnigs te zeggen over de
betekenis van het werk van Sullivan. Belangstellenden verwijs ik naar
dit
artikel van Alex Bellos.
gk
|
Nieuwe online bijeenkomst havo wiskunde B
Op maandagavond 11 april 2022 organiseert de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) opnieuw een online bijeenkomst over het vak
wiskunde B op de havo. De eerste bijeenkomst van februari was een succes.
Hoe gaan de collega's in het land om met uitdagingen bij wiskunde B op de havo?
Hoe ga je om met de enorme diversiteit aan leerlingen? Hoe verwerk je het overladen
wiskunde B-programma? Hoe kun je de stof beter bij de leerlingen laten beklijven?
Deze vragen staan centraal tijdens de online bijeenkomst.
De online bijeenkomst wordt op maandag 11 april 2022 van 19:30 uur tot
21:00 uur gehouden.
U
kunt zich via de site van de NVvW voor deze online bijeenkomst aanmelden.
|
Symposium ter nagedachtenis van Aïda Paalman-de Miranda
|
| | Aïda Paalman-de Miranda | | |
Op 18 juni 2022 organiseert de Universiteit van Amsterdam (UvA)
een eendaags symposium in de Aula ter nagedachtenis van prof. dr.
Aïda Paalman-de Miranda. U wordt van harte uitgenodigd om dit
bijzondere eerbetoon bij te wonen.
Gedurende haar carrière was prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda een
inspirerende wetenschapper met een hart voor het onderwijs en een grote
betrokkenheid bij de begeleiding van haar studenten. Zij overleed in
2020 op 84-jarige leeftijd. Tijdens het symposium wordt onder andere
aandacht besteed aan haar opmerkelijke verhaal, waarin zij de
wiskundige en Surinaamse gemeenschap met elkaar wist te verbinden.
Programma
Het symposium wordt geopend door Karen Maex, rector magnificus
van de Universiteit van Amsterdam. Jörgen Raymann,
cabaretier, acteur en presentator, begeleidt de middag als moderator.
Hij geeft daarbij het woord aan Margriet van der Heijden. Zij
schrijft nu een biografie over prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda.
Aansluitend wordt een portret van haar aangeboden aan het College van
Bestuur van de Universiteit van Amsterdam door Jan van Mill,
emeritus hoogleraar. Daarna vertelt Shanti Venetiaan,
wiskundige en voorzitter van het Bestuur van de Anton de Kom
Universiteit van Suriname, over het onderwijs in Suriname van toen en
nu.
Ter ere van de lancering van het Aïda Paalman-de Miranda Fonds
gaat Drona Kandhai, professor aan Faculteit der
Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van
Amsterdam, in gesprek met Surinaamse studenten, die hun ervaringen
delen over hoe het is om vanuit Suriname in Nederland te studeren.
Verder zet Raf Bocklandt topologie op de kaart. Ronald
Venetiaan, wiskundige en voormalig president van Suriname en
Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, leveren een digitale bijdrage.
Voor uw agenda
Het gratis symposium wordt op zaterdag 18 juni 2022 gehouden. U bent vanaf
13:00 uur welkom in de aula van de Universiteit van Amsterdam. Het
programma begint om 14:00 uur en zal om 17:15 uur met een gezellige
borrel worden afgesloten.
Volg
deze link voor meer informatie of om u voor het symposium aan te melden>
|
WwF: nieuwe boeken van Bruno Ernst op de NWD
Het Wereldwiskunde Fonds is ook weer aanwezig op de Nationale Wiskunde
Dagen (NWD) in Noordwijkerhout op 8 en 9 april 2022. Onze boekenkraam ligt
weer bomvol met boeken die op de een of andere manier aan wiskunde zijn
gerelateerd.
Kijk voor u naar de NWD vertrekt nog even in uw boekenkast. Heeft u nog
wiskundeboeken die u weg wilt doen en die wij kunnen verkopen, neem ze dan
mee. U steunt zowel door uw boekendonatie als door de aanschaf van boeken
onze projecten in ontwikkelingslanden.
Bruno Ernst
Een bijzonder boekje dat we op de NWD aanbieden, is het boekje 'Een
driehoek is meer dan drie hoeken'. Dit boekje is in 2016 geschreven
door Bruno Ernst en Walt van Ballegooijen. Bruno Ernst,
pseudoniem van Hans de Rijk, overleden in 2021, kennen we als
drijvende kracht achter het tijdschrift Pythagoras en medeoprichter van
de stichting Ars et Mathesis. Hij is auteur van vele boeken en artikelen
over wiskunde en kunst, onder andere over M.C. Escher.
Van de dochter van Bruno Ernst kregen we een flink aantal
gloednieuwe exemplaren van dit boekje. Het is een echt doe-boek waarmee u al
tekenend veel eigenschappen van de driehoek ontdekt. Op de NWD kost het
€ 4,00. Als er exemplaren over zijn, worden ze later in de Zomerverkoop
aangeboden.
Tot ziens op de NWD.
En vergeet u
ondertussen de nu lopende aprilveiling niet?
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Joke Smit College zoekt boeken G&R bovenbouw 11e ed.
Het Joke Smit College is een school voor volwassenen in Amsterdam.
In de havo/vwo bovenbouw werken we ook in het schooljaar 2022-2023 nog
met Getal & Ruimte editie 11. Helaas zijn de boeken van editie 11
niet meer nieuw verkrijgbaar voor ons boekenfonds.
We hebben voor wiskunde A en B minimaal 20 exemplaren van elk deel nodig
De uitwerkingenboekjes zouden ook bijzonder welkom zijn.
Stuur mij alstublieft een mailtje als u ons kunt helpen. Wij zijn blij met
iedere mogelijke deellevering. Ik stuur u eventueel ook graag een Excel
invullijst toe.
Peter van Leeuwen ( d.achterbergh@rocva.nl)
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacatures Clusius College Noord-Holland
|
Eerstegraads vacature De Nieuwe School Amsterdam
Stichting De Nieuwe School zoekt voor het schooljaar 2022-2023
een eerstegraads docent wiskunde voor haar examenklassen. Het gaat
om het verzorgen van 4 tot 9 lesuren van 65 minuten.
Stichting De Nieuwe School verzorgt kleinschalig particulier onderwijs
met intensieve begeleiding en grote betrokkenheid. Ervaring met
examenklassen is een pré. Docenten die bezig zijn met hun bevoegdheid
kunnen ook solliciteren.
Volg
deze link voor nadere informatie of om te solliciteren.
|
|
|
Windesheim Zwolle zoekt lerarenopleider
|
Advertenties
KERN Wiskunde bovenbouw op de NWD
Bent u nieuwsgierig naar de bovenbouwboeken van KERN Wiskunde?
Bezoek ons dan tijdens de Nationale Wiskunde Dagen.
Kom 8 of 9 april 2022 langs bij onze stand op de NWD en bekijk
het eerste conceptmateriaal voor de Tweede Fase en voor vmbo bovenbouw.
Maak kennis met het team en de auteurs van KERN Wiskunde. Blader door
alle boeken voor de onderbouw van vmbo basis tot en met gymnasium en
neem gratis een paar beoordelingsexemplaren mee.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Maximale leeropbrengst door écht blended leren
Bent u benieuwd hoe u met blended learning een maximale leeropbrengst
kunt realiseren? We vertellen u graag alles over de kracht van
SmartWiskunde in onze stand tijdens de Nationale Wiskunde Dagen
op 8 april 2022.
Bekijk in onze stand alle ontwikkelingen binnen SmartWiskunde en haal
meteen onze nieuwste wiskundeposter op. Leuk voor in uw klas.
Vraag
hier de poster alvast gratis aan. Dan leggen wij die poster alvast
voor u klaar in de stand.
|
|
|
|
|