nummer 904, 20 februari 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Online lesmateriaal Getal & Ruimte nog steeds niet in orde
In WiskundE-brief 886 en WiskundE-brief 899 waren al pittige artikelen van Ruud Wijers
over de tekortkomingen van de onlinemethode van Getal & Ruimte te
vinden. Onlangs ontvingen wij op de redactie weer een mail van Ruud
Wijers, voorzien van veel adhesiebetuigingen van andere docenten.
De problemen met het online lesmateriaal van Getal & Ruimte blijken
nog steeds groot te zijn. Daarom besloot de redactie om aan Noordhoff,
de uitgever van Getal & Ruimte, een reactie te vragen.
Noordhoff legt in haar reactie uit dat zij bezig is met een omschakeling
naar een nieuw leerplatform. Fouten worden daarbij wel in het nieuwe maar
niet in het oude leerplatform hersteld. De uitgeverij schrijft desgevraagd:
"Dit nieuwe platform is sinds de zomer van vorig jaar beschikbaar voor
een deel van de 12e editie van vmbo bovenbouw en van de
tweede fase maar nog niet voor de onderbouw van deze editie." |
Noordhoff beloofde in eerdere instantie dat een nieuwe omgeving, zonder
fouten, aan het begin van schooljaar 2021-2022 operationeel zou zijn.
Later verschoof de uitgeverij dat tijdstip op tot na de kerstvakantie.
Uit het citaat valt nu wellicht te concluderen dat de nieuwe omgeving
pas aan het begin van schooljaar 2022-2023 operationeel zal zijn.
'De zoveelste belofte', zuchten veel gebruikers.
Alles
Noordhoff schrijft verder in haar reactie:
"We doen er alles aan om scholen en docenten die hierdoor problemen
ondervinden te helpen.' Docenten kunnen via
deze
link in contact komen." |
Dat klinkt mooi. Maar als je als docent niet kunt vertrouwen op een
nagenoeg foutloos werkende methode, dan kweek je leerlingen die de
methode, het vak en uiteindelijk zelfs de docent niet meer serieus
nemen. En dan heb je helemaal niets aan dat in het citaat beloofde
'alles' maar heb je gewoon een goed werkende online methode nodig.
Docenten zijn oplossers
Alhoewel Noordhoff docenten oproept om bij problemen contact op te nemen,
zullen maar weinig docenten de moeite nemen om hun ongenoegen actief
naar de uitgeverij te uiten. Docenten zijn namelijk oplossers en geen
klagers. Het ongenoegen over de online methode van Getal & Ruimte
wordt onder docenten echter breed gedeeld. Dat blijkt onder andere uit
de vele reacties die volgden op de bijdragen van Ruud Wijers in
de Wiskund E-brief en de klachten die regelmatig op de
facebook-groep
'Leraar Wiskunde' worden geuit.
Maar al zijn docenten geen klagers, uit alles blijkt dat uitgeverij
Noordhoff, die met de methodes Getal & Ruimte en Moderne Wiskunde
welhaast een monopoliepositie op de Nederlandse markt heeft, volstrekt
op de hoogte is van de grote problemen in haar online methode. Al was
het maar omdat gebruikers van de online methode van Moderne Wiskunde
vergelijkbare problemen met de online methode ervaren.
Aftersales
Dat werpt meteen de vraag op of Noordhoff de Nederlandse wiskundedocent
wel serieus neemt. Het moet voor een uitgeverij als Noordhoff, waar
jaarlijks alleen aan de wiskundemethodes al sloten geld worden verdiend,
toch geen probleem zijn om snel een deugdelijke online methode te
fabriceren? Het moet verder toch geen groot probleem zijn om een
fatsoenlijke ICT-afdeling op te tuigen die alert kan reageren op in
het veld geconstateerde problemen?
Noordhoff moet als geen ander bedrijf weten dat een proactief aftersalesbeleid
een belangrijk onderdeel van een moderne bedrijfsvoering is, zeker als je je
op de educatieve markt begeeft. Het is een gegeven dat 60% van je ontevreden
klanten niet klaagt maar gewoon naar de concurrent gaat. Helaas is er op
het gebied van wiskundemethodes voor het voortgezet onderwijs nauwelijks
concurrentie en kan Noordhoff het zich blijkbaar permitteren om mooie sier
te maken met nieuwe edities terwijl de bestaande, soms wanhopige gebruiker
wordt verwaarloosd.
red
|
Begin van een ombuiging?
In WiskundE-brief 901 hebben we aandacht besteed aan de adviezen die aan het
einde van de basisschool worden gegeven en aan de samenstelling van
de brugklassen in het voortgezet onderwijs. In de eerste twee leerjaren
bestaan er binnen het voortgezet onderwijs nog veel mengvormen. Pas in
de derde klas zijn de leerlingen voldoende 'uitgesorteerd'. Het is
daarom logisch om de advisering te vergelijken met de samenstelling
van het derde leerjaar die twee jaar later optreedt.
De
stichting
platforms vmbo meldde vorige maand dat 'tot hun grote verrassing'
het aantal leerlingen in de beroepsgeoriënteerde leerwegen van het
vmbo na jaren van daling voor het eerst weer was gestegen. Het
totaal aantal leerlingen in de derde klas daalt al enige tijd en dat
maakt dat het aandeel van het 'praktische' vmbo weer in de lift lijkt
te zitten. De stichting heeft het voorzichtig over een trendbreuk.
Voor mij was dit aanleiding genoeg om de cijfers van leerjaar 3 eens
nader te bekijken.
Golfbeweging
Voor het gemak beperk ik mij in deze beschouwing even tot de periode
vanaf 2011. In de eerste vijf jaar na 2011 nam het aandeel havo- en
vwo-leerlingen wat af. Van die afname 'profiteerde' de theoretische
en gemengde leerweg van het vmbo, ook wel 'mavo' genoemd. Het aandeel
van de andere leerwegen van het vmbo bleef, net als het aandeel van
het praktijkonderwijs, ongeveer gelijk. Gedurende de volgende vijf
jaren zagen we weer een duidelijke verschuiving richting havo/vwo.
Ook in de derde klassen zien we hier een bekende golfbeweging terugkomen.
De 'mavo' wist zich na 2015 redelijk te handhaven maar het aandeel
van vooral de basisberoeps georiënteerde leerweg van het vmbo liep
sterk terug. De grafiek hieronder brengt dit in beeld.
Ommekeer?
Het derde lustrum in de golfbeweging is aangebroken. Aan het begin
van het schooljaar 2021-2022 lijkt er nu weer sprake te zijn van een
ommekeer. Het aandeel havo/vwo daalt wat en het aandeel van het vmbo
stijgt weer iets. Die stijging zit vooral bij de zogenaamde 'gemengde
leerweg' maar dat onderscheid maakt de stichting platforms vmbo niet.
Het is echter een feit dat het aandeel havo/vwo na een jarenlange
stijging nu niet meer toeneemt.
Om iets meer te kunnen zeggen over de toekomstige ontwikkeling is het
misschien goed om de ontwikkeling van de adviezen aan het eind van de
basisschool er eens bij te pakken. In de onderstaande figuur heb ik
de ontwikkeling van de adviezen en het aandeel havo/vwo klas 3 eens
overzichtelijk naast elkaar gezet:
De ontwikkeling van de adviezen is opvallend. Na een top in de jaren
2017 en 2018 is een daling te zien in het aandeel van de adviezen voor
havo/vwo. In 2021 lijkt die daling weer voorbij te zijn. De
samenstelling van de derde klas loopt zo op het eerste gezicht enigszins
mee met de advisering van twee jaar eerder.
Bijzondere ontwikkeling
Globaal gezien lijkt de samenstelling van de derde klas de ontwikkeling
van de adviezen van twee jaar daarvoor te volgen. Vanaf 2020 zien we
echter wat bijzonders. Door de jaren heen lag het percentage havo/vwo
in de derde klas steeds ongeveer 2 procentpunten onder de advisering
van twee jaar eerder. Maar voor 2021 komen de lijnen in de grafiek
ineens bij elkaar.
Volgt de samenstelling van de derde klas dan een eigen dynamiek die
minder te maken heeft met de adviezen aan het eind van de basisschool
dan je misschien zou denken? Of is dat verschijnsel vanuit de
coronapandemie te verklaren? Wie het weet mag het zeggen.
gk
|
Statistiek op havo/vwo
De vakkenstructuur wiskunde bovenbouw havo/vwo gaat op de schop.
Zie WiskundE-brief 903. Statistiek speelt een belangrijke rol in de discussie over
de herziening van het wiskundeprogramma. In die discussies is mij vaak
onduidelijk wat nu eigenlijk verstaan wordt onder 'statistiek' voor
havo/vwo.
Wordt er bij het nieuwe statistiekonderwijs gedacht aan onderwijs dat
is gericht op het krijgen van inzicht in het redeneren met onzekerheid?
Wordt er gedacht aan de ontwikkeling van de statistische geletterdheid,
dus aan het ontwikkelen van het kritisch en creatief denken op
statistisch gebied? Of gaat het over de statistiek van big data, ICT en
hypothesetoetsing? Dat laatste komt naar mijn overtuiging op niveau
van havo en vwo al snel neer op knoppendrukkerij en dat kan niet de
bedoeling van ons wiskundeonderwijs zijn.
Alleen kansrekening op havo/vwo
In tegenstelling tot de statistiek van data en inferentie van data
is de kansrekening een onderdeel van de wiskunde met een wisselwerking
met andere delen van de wiskunde. Kansrekening als wiskundevak is de
gemeenschappelijke basis voor alle specifieke vormen van statistiek
en data science die in het hoger onderwijs aan bod komen en die
per studierichting sterk verschillen.
Ik ben daarom van mening dat het onderwijs zich op havo/vwo zou moeten
beperken tot de kansrekening, waaronder Bayesiaans redeneren, de
binomiale en normale kansverdelingen met de z-score, de centrale
limietstelling en aandacht voor de rol van computersimulaties.
De statistiek kan beter worden overgelaten aan het hoger onderwijs.
Daar is het onderwerp al lastig genoeg.
Verder denk ik dat zowel wiskundeleraren als hun leerlingen meer les-
en leerplezier zullen vinden in een modern opgezet wiskundevak
'kansrekening' dan in een datasciencevak 'statistiek'.
Zwaargewichten aan het woord
Al in de jaren zeventig stelde Hans Freudenthal in zijn
standaardwerk Mathematics as an Educational Task:
"... I simply do not understand the philosophy of those who propose
to teach high school children a lot of statistical techniques..." |
Nog duidelijker was de bekende statisticus David Moore in zijn
veel geciteerde artikel Should Mathematicians Teach Statistics
(College Mathematics Journal, Vol. 19, 1988):
"No, Statistics is no more a branch of mathematics than is economics,
and should no more be taught by mathematicians." |
Deze standpunten zijn onverminderd van kracht in de huidige tijd.
Henk Tijms, emeritus hoogleraar toegepaste wiskunde
|
Geen goed zicht op rekenniveau groep 8
We hebben in de WiskundE-brief al vaker aandacht besteed
aan het rekenniveau in groep 8 ten opzichte van de referentieniveaus
1F en 1S. De eindtoetsen die in groep 8 worden afgenomen, zouden inzicht
moeten bieden in het door de leerlingen bereikte rekenniveau. In 2020
werd de eindtoets vanwege de coronapandemie niet afgenomen. In 2021 ging
de eindtoets wel door maar leverde wat betreft het rekenniveau helaas
weer geen betrouwbare cijfers op.
In WiskundE-brief 860 besteedde ik al aandacht aan de diverse aanbieders van
eindtoetsen. Cito/CvTE is de grootste aanbieder maar concurrenten als
ICE en A-vision hebben samen een ongeveer even groot marktaandeel.
Een probleem is dat er grote verschillen bestaan tussen de eindtoetsen
van de verschillende aanbieders en dat pogingen om tot een
gemeenschappelijke normering te komen, tot op heden onvoldoende hebben
opgeleverd. Eind januari 2022 stuurde Minister Wiersma hierover
een
brief aan de Tweede Kamer. In die brief bevestigde de minister dat
de eerdere gepubliceerde cijfers over de referentieniveaus in 2019 en 2021
niet meer gecorrigeerd kunnen worden en dus onbruikbaar zijn.
Normeringsmodellen
Voor de komende twee eindtoetsen van 2022 en 2023 wil men nu proberen
om met behulp van normeringsmodellen de uitkomsten van de diverse
eindtoetsen beter vergelijkbaar te maken. Vanaf 2024 treedt een
nieuwe regeling in werking waarin de eindtoets wordt vervangen door een
'doorstroomtoets'. Het CvTE krijgt dan in samenwerking met Cito de
regie in handen.
gk
|
Vooruitblik grafische rekenmachines
Het CvTE heeft weer de
vooruitblik
toegestane hulpmiddelen voor de examens van 2024 (vmbo, havo) en 2025
(vwo) gepubliceerd. Er zijn weinig veranderingen. Wel verdwijnt
een van de toegestane grafische rekenmachines binnenkort van de
lijst.
De eindexamens van 2024 en 2025 lijken misschien nog ver weg maar het
zijn de jaren waarin de leerlingen die het komend schooljaar in de
bovenbouw plaatsnemen, examen gaan doen. Het is goed om te weten
welke typen grafische rekenmachines zij in september moeten aanschaffen.
Het gaat in ieder geval om de volgende machines:
- Casio fx-9860GII(SD) - Let op: na 2025 niet meer toegestaan!
- Casio fx-CG50
- HP Prime
- NumWorks
- TI-84 Plus CE-T (eventueel de Python edition)
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
- TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS)
Voorwaarden
Voor alle typen grafische rekenmachines geldt dat de machine voorzien
moet zijn van een (Nederlandse) examenstand en minimaal de operating
system versie of firmwareversie die uiterlijk in de maartaanvulling
voorafgaand aan het Centraal Examen voor de betreffende machine door
het CvTE wordt gespecificeerd.
|
Hulp gevraagd voor havo/vwo wiskunde D
Mijn school, het Sondervickcollege te Veldhoven, heeft het vak
wiskunde D vanaf het moment dat het bestaat op het lesrooster staan,
op zowel havo als vwo. Wij zijn al jaren doordrongen van het belang
van het vak wiskunde D voor de leerlingen.
We hebben nu echter een vervelend probleem. Wij bieden wiskunde D
op havo en vwo gescheiden aan. Door teruglopende leerlingaantallen
is wiskunde D in de huidige vorm te duur geworden. Wij zijn
daarom op zoek naar een format waarbij havo en vwo gezamenlijk in een
groep wiskunde D krijgen. Wij kennen de mogelijkheid van wiskunde D
online maar dat zien wij als laatste redmiddel.
Heeft u als docent een format ontwikkeld voor het gecombineerd aan
havo en vwo doceren van wiskunde D? Stuur mij alstublieft een e-mail
als u mij, op welke wijze dan ook, verder kunt helpen. Tips,
doorverwijzingen, alles is welkom.
Diederik van Delft ( ddelft@sondervick.nl)
|
Pilot innovatief doceren
Ik ben op zoek naar docenten wiskunde en leerlingen met een
achterstand bij wiskunde die mee willen werken aan de pilot
'innovatief doceren'.
Het innovatieve aspect van deze manier van lesgeven is de mogelijkheid
om met een computer de verrichtingen van iedere leerling afzonderlijk,
in real time te volgen en te analyseren. Dit stelt u als docent in
staat om uw uitleg beter af te stemmen op het individuele denk- en
leerproces van de leerling. 'Innovatief doceren' werkt zowel bij
klassikaal fysiek lesgeven als bij online en blended lesgeven. De
locatie van de docent of de leerling speelt bij 'innovatief lesgeven'
geen rol meer.
Als deelnemer aan deze pilot verandert er voor u verrassend weinig
aan de manier waarop u les geeft. De ervaring zal voor u en uw leerlingen
daarentegen waarschijnlijk wel heel anders zijn.
Organisatie
Iedere deelnemer krijgt vijf volledig geïnstalleerde Microsoft Surface
GO2 laptops te leen die allemaal zijn voorzien van een toetsenbord en
een stylus. Meteen nadat u en uw leerlingen zijn ingelogd, kunt u dus
aan de slag.
Als u aan de pilot wilt deelnemen, wordt vanzelfsprekend alles voor u
geregeld. Heeft u interesse, neem dan contact met mij op en alles komt
in orde.
Ir. Sjuup Rekko
E-mail: info@mathmind.nl
Telefoon: 06 5477 1171
|
Kantoorwerk
Wilt u uw leerlingen laten zien hoe een baan bij een groot kantoor
er nu écht uitziet? Stichting Elevate brengt de praktijk de
klas in. Op 15 en 17 maart 2022 is er van 17:00 uur tot 20:00 uur namelijk
een bijeenkomst waarin u als docent wiskunde, economie, bedrijfseconomie
of informatica kan worden gekoppeld aan een paar werknemers van EY
(Ernst & Young).
Op deze avonden ontwikkelt u, onder begeleiding en op het kantoor van
EY Rotterdam, samen een les of lessenserie voor die u vervolgens op school,
eventueel nog voor de zomervakantie, kunt geven.
De bijeenkomst wordt georganiseerd door de stichting 'Elevate' in
samenwerking met EY. De stichting heeft als doel om 'next level'
onderwijsprojecten te faciliteren waarbij verbinding gemaakt wordt
tussen de lesstof en de praktijk van studie en beroep.
Bent
u geïnteresseerd? Meld u dan via deze link aan. Er zijn geen
kosten aan verbonden. Heeft u eerst nog vragen? Neem
dan gerust via e-mail contact met mij op.
Mara Hulspas ( stichtingelevate@gmail.com)
|
Online formatief evalueren en computationeel denken
Het Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) is een
initiatief van de OECD. PILA is een webbased digitaal platform
waarin de vooruitgang van de leerlingen wordt gevolgd en geanalyseerd.
Dit voorjaar organiseren het Freudenthal Instituut en SLO een pilot
waarin computioneel denken centraal staat.
De pilot is bedoeld voor derde en vierde klassen. Er worden voor deze
pilot drie sessies van 40 tot 50 minuten georganiseerd in april en mei
2022. Voorafgaand wordt er in maart of april een twee uur durende,
inleidende workshop voor docenten georganiseerd. In juni 2022 sluiten
we dan af met een laatste workshop van twee uur.
Informatie en aanmelding
Meer
informatie kunt in deze uitnodigingsbrief lezen. U kunt zich
uiterlijk op 1 maart 2022 aanmelden bij Mario Piacentini
via mario.piacentini@oecd.org, graag met cc naar p.drijvers@uu.nl en
j.tolboom@slo.nl.
Heeft u nog vragen, stel deze dan gerust aan Jos Tolboom van SLO
via j.tolboom@slo.nl.
|
Bètapartnersconferentie 'Water in haar element'
In de bètavakken vervult water een veelheid aan rollen. De wonderlijke
fysische eigenschappen van water laten het drijven als vaste stof. Een
overvloed aan water geeft overstromingen. Watervervuiling bedreigt het
leven. De conferentie 'Water in haar element' is, de titel zegt het al,
helemaal gewijd aan water. In diverse lezingen is er ook aandacht voor
allerlei wiskundige aspecten die met water te maken hebben.
De conferentie 'Water in haar element' wordt op 17 maart 2022 online
georganiseerd en begint met de openingsvoordracht 'Hoogwater in Nederland'
van meteoroloog Laura van der Blij. Daarna volgen er twee rondes
met een ruim aanbod aan workshops.
Deze twee onderdelen zijn voor u als wiskundedocent zeker interessant:
- 'Een korte historie van de wiskunde van de watergolf'
(Hessel Posthuma, Korteweg-de Vries Instituut)
In 1834 reed John Scott Russell op zijn paard langs een kanaal
bij Edinburgh terwijl hij een golf volgde die zich kilometers
voortbewoog zonder zijn vorm of snelheid te verliezen. Gefascineerd
door dit fenomeen begon hij een zoektocht naar de wiskundige
beschrijving van dit soort golven, ook wel 'solitonen' genoemd. Deze
zoektocht resulteerde in de Korteweg-de Vries (KdV) vergelijking. In
deze voordracht wordt de geschiedenis van de KdV-vergelijking
geschetst en wordt besproken wat deze vergelijking zo bijzonder
maakt.
- 'Ptolemaeus en de spiegelende waterrand'
(Kees Temme, Bètapartners)
De Stelling van Ptolemaeus zegt dat in een koordenvierhoek
ABCD geldt dat AB·CD + AD·BC = AC·BD, een stelling die
sterker is dan de stelling van Pythagoras. In deze workshop bewijzen
we de stelling op een fraaie wijze: we gooien de koordenvierhoek
in een cirkelvormige vijver en spiegelen in de rand. Daarna is het
recht toe recht aan ...
De conferentie vindt online plaats op donderdag 17 maart 2022 van
15:00 uur tot 18:00 uur.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Kees Temme, steunpuntcoördinator wiskunde
|
Masterclass wiskundige netwerken leerlingen
Voor leerlingen van 4, 5 en 6 vwo worden in maart en april 2022 gratis
online masterclasses wiskunde georganiseerd met als onderwerp 'Netwerken
en algoritmen'. De masterclasses bestaan uit lezingen, opdrachten en
eventueel een dag op de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Hieronder volgt een beschrijving van de lezingen:
- 'Hoe ingewikkeld kan een probleem zijn?' (Op dinsdag
22 maart 2022 van 13:00 uur tot 15:00 uur door Giulia Bernardini)
Mobiele telefoons, geldautomaten, moderne autos, televisies,
e-readers: deze apparaten werken allemaal met software. Het hart van de
software bestaat uit algoritmes en deze algoritmes kunnen aanzienlijk
in efficiëntie verschillen. In deze lezing laat Giulia Bernardini
zien hoe wiskundigen de complexiteit van algoritmes kunnen meten.
- 'Wiskunde en sport: Rekenen voor eerlijke competities'
(Op dinsdag 29 maart van 13:00 uur tot 15:00 uur door Roel Lambers)
In veel sporttoernooien worden complexe schema's gebruikt om te
bepalen hoe teams of atleten doorgaan naar de volgende ronde. Helaas
kan een schema invloed hebben op de prestaties van een team of
atleet. Zo zou een klein detail in de organisatie van het TATA Steel
Schaaktoernooi van 2020 aan de winnaar een voordeel gegeven kunnen
hebben.
Lees
hier meer over in dit artikel.
In deze lezing laat Roel Lambers zien hoe wiskundige technieken
kunnen worden ingezet om een competitie eerlijk te maken.
Na de lezingen wordt er op dinsdag 5 april 2022 van 10:00 uur tot
15:00 uur een dag aan de Universiteit van Amsterdam georganiseerd.
Tijdens die dag wordt er gediscussieerd over het gepresenteerde materiaal
en wordt er gewerkt aan oefeningen die zijn gebaseerd op de online
lezingen. Als de situatie van dat moment een live ontmoeting niet
mogelijk maakt, wordt de bijeenkomst online georganiseerd.
Organisatie
De masterclasses worden georganiseerd door het NETWORKS program. Het
is mogelijk om één of beide lezingen te volgen, al dan niet
gecombineerd met de afsluitende dag op de UvA. De bijeenkomsten zijn
in het Engels en zijn dus ook geschikt voor internationale scholen.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven. Wilt u meer
weten over voorgaande edities van de masterclass?
Volg
dan deze link. Blijven er nog vragen over? Stuur dan gerust een
e-mail naar editor@networkpages.nl.
Marion Vetter, redacteur Wetenschapscommunicatie en -educatie
Universiteit van Amsterdam
|
Themabijeenkomsten praktijkwiskunde
De
werkgroep
mbo-hbo wiskunde is een werkgroep van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW). Deze werkgroep initieert online themabijeenkomsten
rondom praktijkwiskunde. Die bijeenkomsten kunnen bijvoorbeeld gaan over
probleemanalyse of het gebruik van simulatiesoftware maar ook over
de vraag welke wiskunde in het onderwijs van mbo en hbo thuishoort en
hoe die wiskunde moet worden onderwezen.
De bijeenkomsten zijn niet alleen bestemd voor docenten wiskunde in
het mbo en hbo. Zij zijn bestemd voor op iedereen die op enigerlei wijze
te maken heeft met de toepassing van wiskunde in de beroepspraktijk.
Roel Jansen, docent-onderzoeker aan de Academie Engineering
& Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, trapt
de reeks af met een interactieve workshop over het gebruik van
wiskunde bij praktijkonderzoek.
Eerste bijeenkomst
De eerste bijeenkomst wordt op 23 maart van 20:00 uur tot 21:00 uur
online georganiseerd. U kunt zich eenvoudig aanmelden door mij een e-mail
te sturen. U ontvangt dan ruim op tijd een link waarmee u via
MS Teams aan de workshop deel kunt nemen.
Er komen uiteraard nog veel meer themabijeenkomsten. Heeft u
belangstelling om zelf een keer een dergelijke bijeenkomst te
verzorgen? Neemt dan zeker ook contact met mij op.
Christiaan Boudri ( christiaan.boudri@han.nl)
|
Advertenties
Nieuw Python-BootCamp-webinar
Het T3-lerarennetwerk organiseert in de komende maanden
een BootCamp met als onderwerp 'Computational thinking en Python'.
Coderen spoort leerlingen aan om creatief problemen op te lossen. Dat
is niet alleen handig bij het programmeren maar ook in het dagelijks
leven.
Het eerste webinar van dit jaar heet 'Cellulaire automaat Game
of Life'. We houden dit webinar op 17 februari 2022 om 19:00 uur.
Zorg
dat u dit webinar niet mist.
|
|
|
Emulatorsoftware voor de MathPrint™-rekenmachines
De emulatorsoftware voor de MathPrint™-rekenmachines simuleert
wetenschappelijke rekenmachines. Daarom is deze software een geweldig
hulpmiddel bij demonstraties in de klas,
Dat is zeker het geval wanneer uw leerlingen bijvoorbeeld de TI-30XS
Multiview of TI-30XB Multiview gebruiken.
Als
leraar kunt u nu via deze link een gratis licentie bemachtigen.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
De Math4all
website kent u waarschijnlijk al. Maar wist u dat u bij alle
leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo
vanuit het Math4all materiaal uw eigen readers kunt samenstellen?
Vraag een gratis account aan om een keer te experimenteren met het
samenstellen van een reader. Tegen een kleine vergoeding is meer
maatwerk mogelijk. Dan kunt u uw eigen materiaal toevoegen,
verregaande keuzes maken, examentrainingen en keuzeonderwerpen
opnemen en nog veel meer.
Hebben wij uw interesse gewekt? Neem dan snel contact op met
f.spijkers@math4all.nl of met a.f.otten@math4all.nl.
|
|
|
Engelstalige uitlegvideo's bij KERN wiskunde
Bij de Engelstalige editie van KERN Wiskunde van Boom voortgezet
onderwijs zijn nu ook Engelstalige uitlegvideo's beschikbaar.
Vraag
via deze link een gratis demolicentie aan en bekijk de voorbeelden van
dit Engelstalige materiaal van KERN Wiskunde.
|
|
|
Eerstegraads leraar wiskunde worden?
Dan kiest u voor duaal bij de HAN. Bent u tweedegraads docent en
wilt u verder? Hoe boeit en bindt u zelfstandige en kritische leerlingen?
Start bij de HAN met de Master Leraar Wiskunde.
De HAN Master Leraar Wiskunde is een unieke en praktijkgerichte master.
U blijft lesgeven tijdens de opleiding. Vraag een adviesgesprek aan of
meldt u aan voor de Online Open Avond van 9 maart 2022.
Ga voor meer informatie naar han.nl/mlwi.
|
|
|
Gratis HP Prime webinar
Wilt u het komende jaar aan de slag met écht de allerbeste grafische
rekenmachine? Bied uw leerlingen ook het gebruiksgemak van een
supersnelle processor, een touchscreen en de uitgebreide functionaliteit
van de HP Prime G2.
Menno Lagerwey, van het populaire YouTube kanaal 'Math with
Menno', laat u in dit gratis webinar zien waarom ook úw leerlingen
een HP Prime verdienen en hoe gemakkelijk een overstap voor uw
docententeam kan zijn.
Schrijf
u in en ontvang een beoordelingsexemplaar om zelf ook overtuigd te raken.
Het webinar vindt plaats via Teams, op 15 maart 2022 van 16:00 tot 17:00 uur.
|
Gratis SmartWiskunde proberen
SmartWiskunde is de enige methode met een echt blended leerconcept.
Leerlingen werken digitaal, net als in een wiskundeschrift, in
stapjes de opgaven uit.
De intelligentie van SmartWiskunde herkent de door de leerling
gekozen strategie en stuurt waar nodig direct bij door het geven van
waardevolle hints en feedback per tussenstap.
Klinkt dat goed?
Vraag dan gratis
proefmateriaal aan en ontdek zelf de kracht van SmartWiskunde.
|
|
|
Webinar: introductiewebinar NumWorks rekenmachine
Op woensdag 9 maart 2022 organiseren wij van 15:30 tot 16:30 uur
een introductiewebinar over de NumWorks grafische rekenmachine.
We lopen dan samen met u langs alle, dus ook de nieuwste,
functionaliteiten en delen tips & trucs voor de beste
gebruikservaring met u.
U
kunt zich via deze link registreren voor ons webinar.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
|
|