nummer 903, 6 februari 2022
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Eindexamen 2022
|
| | Minister Dennis Wiersma | | |
Het Centraal Examen 2022 kent ondertussen dezelfde versoepelingen als
het examen van 2021. Er komt dus weer een extra tijdvak, een extra
herkansingsmogelijkheid en ook de roemruchte duimregeling wordt weer van
stal gehaald. Evenals in 2021 mogen examenkandidaten bij het Centraal
Examen 2022 dus het cijfer van één vak laten schrappen om te slagen. Zolang
dat vak maar geen kernvak is tenminste.
De duimregeling had in 2021 een enorm effect op de slagingspercentages.
Onderzoekers van het ministerie berekenden dat er zonder deze maatregel
ongeveer 10% minder kandidaten geslaagd zou zijn.
Gemakkelijk is het effect van de duimregeling niet te meten omdat in de
praktijk veel leerlingen al in een vroegtijdig stadium beslissen over
welk cijfer ze gaan laten schrappen. Mede vanwege dit feit zijn veel
docenten niet gelukkig met de duimregeling. Wiskundedocenten hebben
alleen op het vmbo met de duimregeling te maken; op havo en vwo heeft
wiskunde als kernvak een beschermde status.
Niet voor herhaling vatbaar?
Tot voor kort meenden velen dat de duimregeling niet voor herhaling vatbaar was.
Vlak voor kerst stuurde de toenmalige minister Slob nog een besluit naar de
Tweede Kamer waarin de duimregeling niet meer was opgenomen. Tot verbazing
van vertegenwoordigers van onderwijsbonden kwam de nieuwe minister voor Primair
en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma ruim een maand later met
een
aanvulling op dit besluit waarin, mede op basis van de signalen van veel
lesuitval, de duimregeling toch weer werd gecontinueerd.
De reacties van docenten op de duimregeling zijn gemengd. Sommige docenten zien
het als een welkome, misschien zelfs noodzakelijke maatregel. Andere docenten
voelen zich als docent door de duimregeling in de steek gelaten.
Examenrooster
Voorlopig ziet het rooster van 2022 er voor de wiskundevakken als volgt uit:
Datum |
Tijdvak |
Vakken |
N-term |
maandag 4 april tot en met woensdag 22 juli |
flexibel |
vmbo bb en kb |
15 juni |
vrijdag 13 mei |
1 |
havo wa en wb |
9 juni |
dinsdag 17 mei |
1 |
vmbo bb kb gt |
9 juni |
vrijdag 20 mei |
1 |
vwo wa wb wc |
9 juni |
donderdag 16 juni |
2 |
havo wa wb |
1 juli |
vrijdag 17 juni |
2 |
vwo wa wb wc |
1 juli |
vrijdag 17 juni |
2 |
vmbo gt |
1 juli |
dinsdag 5 juli tot en met vrijdag 8 juli |
3 |
|
14 juli |
Voor regio midden is het begin van de zomervakantie vastgesteld op 9
juli 2022. Correctiewerkzaamheden voor tijdvak 3 kunnen dus gedeeltelijk
in de eerste week van de zomervakantie komen te vallen.
|
Corona en de wiskundedocent
Laten we de berichtgeving van het laatste half jaar eens door de
oogharen bekijken. Uit diverse eerdere berichten in de WiskundE-brief
blijkt dat de prestaties bij wiskunde en rekenen achterblijven. Bekend
is dat een deel van die ontwikkelingen vanuit een in het verleden ingezette
golfbeweging al gaande was. Een aanzienlijk deel van die achterstand wordt
echter ontegenzeggelijk door corona veroorzaakt. De aanpak van de
corona-achterstanden is inmiddels ter hand genomen en vergt bij wiskunde
en rekenen flink wat extra inspanning.
Dat de prestaties op het gebied van rekenen en wiskunde achterblijven,
blijkt onder andere uit de onvoldoendes bij de Centrale Examens wiskunde
( WiskundE-brief 895), de rekenresultaten in het basisonderwijs ( WiskundE-brief 897), de
leervertraging in de onderbouw van het voortgezet onderwijs ( WiskundE-brief 898), het
niveau van eindexamenkandidaten ( WiskundE-brief 901) en de schoolexamencijfers voor
wiskunde ( WiskundE-brief 902).
Aan alles is te zien dat er voor de aanpak van de corona-achterstanden
bijzondere aandacht voor rekenen en wiskunde nodig of gewenst is. Zo is
er tijdens de pandemie veel extra hulp voor wiskunde ingeschakeld ( WiskundE-brief 896)
en waren de N-termen voor wiskunde in 2021 aan de hoge kant ( WiskundE-brief 897).
Op het vmbo werd relatief vaak het wiskundecijfer van de cijferlijst geschrapt
om te kunnen slagen ( WiskundE-brief 898). Gelukkig lijkt het erop dat er manieren zijn
om de achterstanden bij rekenen-wiskunde goed aan te pakken ( WiskundE-brief 900).
Weinig goeds voor 2022
De huidige examenkandidaten hebben tegen de tijd dat zij examen moeten doen
bijna drie jaar coronaschade opgelopen. Ondanks de recente aanpassing van de
examenregels mag op havo/vwo het vak wiskunde niet worden 'geschrapt' omdat
wiskunde een kernvak is. De recente versoepeling van de quarantaineregels
kwam helaas pas op het moment dat op veel scholen de toetsweek net was
afgelopen. Op de meeste scholen lopen er op dit moment daarom stevige
inhaaltrajecten voor schoolexamens. Dit alles voorspelt weining goeds voor
de resultaten van het eindexamen wiskunde 2022.
Zwaar voor docenten
Niet alleen wiskundedocenten hebben met corona-achterstanden te maken. Het
vak wiskunde lijkt echter erg 'coronagevoelig' te zijn. Voeg daarbij dat
ontsnappen aan een kernvak voor de leerling op havo/vwo niet mogelijk is
en het zal duidelijk zijn dat wiskundedocenten relatief veel op hun bordje
krijgen.
Veel scholen hebben de NPO-gelden voor een deel gebruikt voor het inzetten
van externe krachten om de corona-achterstanden aan te pakken. Toch blijft
er veel op het bord van de wiskundedocent liggen. Denk bijvoorbeeld aan
extra oudergesprekken, extra begeleiding voor leerlingen, bijlesuren,
inhaaltoetsen die soms tot in de derde graad moeten worden samengesteld
omdat veel leerlingen ook tijdens een inhaaltoets weer verhinderd zijn,
herkansingen, inhaalherkansingen, het bijhouden van de hiermee gepaard
gaande ingewikkelde cijferadministratie, extra surveillance en ga zo maar
door.
Grote werkbelasting
Als klap op de vuurpijl komt er ook dit jaar weer een derde tijdvak aan.
De correctie van sommige examens zal hierdoor voor sommige collega's tot
in de eerste week van de zomervakantie doorlopen.
Ik heb uiteraard geen zicht op alle scholen in Nederland maar ik schat
in dat het een en ander zeker ook voor wiskundedocenten tot een grote extra
werkbelasting leidt en nog zal leiden. Ik vertrouw er daarbij maar op dat
schoolleidingen alert zijn en die extra werkdruk voldoende weten te
compenseren.
jk
|
Nieuwe vakkenstructuur wiskunde havo/vwo
In WiskundE-brief 895 zette Gerard Koolstra op een rij hoe verschillende knelpunten met betrekking tot de
huidige vakkenstructuur in de bovenbouw van havo/vwo door wiskundedocenten worden
ervaren.
In
opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zet nu een
werkgroep de laatste puntjes op de i in haar advies voor een nieuwe vakkenstructuur.
De hoofdlijnen van dit advies zijn in december 2021 op een webinar gepresenteerd en
met belanghebbenden besproken.
De
presentatie is nog enige tijd te bekijken.
De werkgroep had slechts tot taak om een model voor de structuur te ontwerpen en niet
om die structuur ook inhoudelijk te vullen. Dat neemt niet weg dat er ook in de
werkgroep over mogelijke invullingen is gesproken, juist om tot een goed model te kunnen
komen. De basis van het advies berust op de volgende
drie uitgangspunten:
- De structuur voor havo en vwo is hetzelfde.
- Er moet een burgerschapsdeel komen. Het burgerschapsdeel is een algemeen vormend deel.
Dit deel beoogt het bijbrengen van voldoende vaardigheid in het omgaan met getalsinformatie
die bijvoorbeeld in grafieken en tabellen in het nieuws wordt gepresenteerd.
- Er moet aansluiting worden gezocht bij de inhoud van de vier bestaande profielen,
te weten Cultuur en Maatschappij (C&M), Economie en Maatschappij (E&M), Natuur
en Gezondheid (N&G) en Natuur en Techiek (N&T).
Verwerking van de uitgangspunten
In de vakkenstructuur zijn de genoemde uitgangspunten als volgt verwerkt:
- Er komt een basislaag die voor alle profielen hetzelfde is en het minimum bevat dat
binnen het profiel Cultuur en Maatschappij (C&M) vereist is.
- Er komt een op het profiel Economie en Maatschappij (E&M) toegespitst deel
M+-wiskunde binnen de maatschappijprofielen.
- Er komt voor de natuurprofielen N&G en N&T een deel waarin de minimaal voor
deze profielen benodigde wiskunde is ondergebracht.
- Er komt een deel extra wiskunde (N+) dat met name is bedoeld voor het
profiel Natuur en Techiek (N&T).
|
|
Binnen deze structuur bestaan er een aantal keuzemogelijkheden. Zo is het mogelijk om
in de maatschappijprofielen voor N-wiskunde te kiezen of bij N&G ook N +
als vak te nemen. Het idee is echter om niet toe te staan dat leerlingen binnen E&M
alleen het basisdeel doen. Anders gezegd: je mag vanuit je profiel in het schema hierboven
wel naar rechts opschuiven maar maar niet naar links.
Overzichtelijk
De voorgestelde structuur is eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk. Met het voorstel is
er een einde gemaakt aan het vak wiskunde A, dat nu twee profielen dient. Naar verwachting
zal met deze structuur ook de profielvoorlichting in de derde klassen gemakkelijker worden.
Verder verwacht men dat er vanuit vervolgopleidingen ruime belangstelling voor
M +-wiskunde zal bestaan.
Het is binnen de voorgestelde structuur mogelijk om de basislaag binnen de maatschappijprofielen
voor alle leerlingen tegelijkertijd te geven en M +-uren in extra uren te geven. Zo
kunnen te kleine groepen worden voorkomen. In de discussie werd door sommigen geopperd om het
basisdeel in plaats van de rekentoets te laten komen. Binnen de werkgroep bestaat het idee om
ook in de wiskunde van de natuurprofielen statistiek op te nemen en daarbij aandacht te besteden
aan zaken als het omgaan met risico's.
Knelpunten
In de discussie werden er nog wel een aantal mogelijke knelpunten gesignaleerd:
- De doorstroom vanuit vmbo-T naar havo moet mogelijk blijven. Vmbo zonder wiskunde
moet naar het C&M-profiel kunnen doorstromen en vmbo met wiskunde moet naar zowel
de M-profielen als de N-profielen kunnen doorstromen. Overigens wordt ook de wiskunde
in het vmbo herzien en wordt ook daar overwogen om een verplicht burgerschapsdeel in te
voeren.
- Omdat de inhoud van de wiskundevakken in de nieuwe structuur nadrukkelijker op de
profielen wordt afgestemd, kunnen andere vakken binnen het profiel ook beter bij de
wiskunde aansluiten. In het advies is het voor een leerling met een maatschappijprofiel
echter mogelijk om naar rechts op te schuiven. En dan ontstaat de vraag in hoeverre de
wiskunde van de natuurprofielen aansluit bij de vakken binnen het gekozen maatschappijprofiel.
- Onduidelijk is nog in hoeverre vervolgopleidingen bij de toelating eisen zullen
gaan stellen met betrekking tot de aanwezigheid van de nieuwe wiskundeonderdelen op
het diploma. Daarmee is het meteen ook nog onduidelijk wat binnen de profielen de
belangstelling voor de M+- en N+-delen zal zijn.
- Ook is nog niet duidelijk welke wiskunde hoe geëxamineerd moet gaan worden. In de
discussie werd geopperd om alleen het burgerschapsdeel als kernvak te bestempelen.
- Onduidelijk is of er vrije keuzemogelijkheden voor zoiets als wiskunde D moeten
overblijven. Het een en ander is afhankelijk van de vraag in hoeverre het curriculum
van wiskunde D zal worden ondergebracht in de nieuwe onderdelen.
- Het risico is aanwezig dat met de in de jaren slinkende belangstelling voor het
profiel N&T ook de belangstelling voor N+-wiskunde beperkt zal blijven.
Belangrijk
Verwacht wordt dat het advies van de werkgroep binnenkort aan minister Dennis Wiersma
zal worden overhandigd. Het zal daarna nog vele jaren duren voordat de inhoud van dit advies
op enigerlei wijze zal worden geëffectueerd.
Wanneer het advies openbaar wordt, is nog niet bekend. Oorspronkelijk was ik van plan
om de vrijgave van het advies van de werkgroep nog even af te wachten. Die vrijgave duurt
mij gezien het belang van dit onderwerp echter te lang. Vandaar deze impressie op basis
van de presentatie van december 2021.
jk
|
Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade
De uitslag van de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade is bekend. Ondanks alle
coronaperikelen hebben 267 scholen met in totaal 4388 leerlingen meegedaan. Een deel
van deze leerlingen heeft online aan de wedstrijd deelgenomen, bijvoorbeeld omdat ze
thuis in quarantaine zaten.
De volgende leerlingen gaan door naar de tweede ronde:
- 298 leerlingen uit 5 vwo en 5 havo met 21 punten of meer.
- 264 leerlingen uit 4 vwo en 4 havo met 18 punten of meer.
- 219 leerlingen uit de onderbouw met 14 punten of meer.
De tweede ronde wordt op 11 maart 2022 op twaalf universiteiten georganiseerd. Na de
tweede ronde worden de beste leerlingen uit elke categorie, ongeveer 130 leerlingen
in totaal, uitgenodigd voor de finale aan de TU Eindhoven op 16 september 2022.
Beste school
De scholenprijs voor de beste school gaat, net als vorig jaar, naar het Lorentz
Casimir Lyceum uit Eindhoven. Deze school had ook de beste onderbouwdeelnemers en
de beste meisjes. Omdat een school echter maar één scholenprijs toegekend kan krijgen,
gaat de scholenprijs onderbouw naar de nummer 2, het Huygens Lyceum uit Eindhoven. Ook de
scholenprijs meisjes gaat naar de nummer 2, het Praedinius Gymnasium uit Groningen.
Dan is er verder nog een scholenprijs voor de beste school die voor het eerst aan de Wiskunde
Olympiade meedoet. Deze scholenprijs gaat naar het Lingecollege uit Tiel.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en
het verslag van de eerste ronde op onze site.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl).
|
Olympiadetraining voor bovenbouwleerlingen
Heeft u leerlingen die geplaatst zijn voor de tweede ronde van de Wiskunde
Olympiade? Op woensdag 16 februari 2022 en woensdag 2 maart 2022 is er van 16:00
uur tot 18:00 uur een online training voor deze tweede ronde.
Tijdens de training leren de deelnemers een aantal mooie bewijstechnieken en wordt
er aandacht besteed aan het netjes opschrijven van de oplossing van een wiskundig
probleem. Elke sessie begint met een centrale inleiding waarna we onder begeleiding
van een bachelor-student in groepjes aan de slag gaan. Ook leerlingen die niet aan
de eerste ronde meededen maar wel graag de training volgen, mogen zich inschrijven.
De training is een initiatief van het Korteweg-de Vries Instituut voor wiskunde
aan de Universiteit van Amsterdam. De training wordt gecoördineerd door Jeroen
Huijben, een ervaren olympiër die in 2012 een gouden medaille behaalde op de
Internationale Wiskunde Olympiade.
Volg
deze link voor meer informatie of om in te schrijven.
Kees Temme
Steunpuntcoördinator wiskunde
|
Spelen met wiskunde in Boerhaave
|
| | Ionica en de knikkerbaan | | |
De interactieve familietentoonstelling 'Spelen met Wiskunde' is terug in Rijksmuseum
Boerhaave. De route is zodanig aangepast dat iedereen de familietentoonstelling op een
veilige manier kan bezoeken.
De tentoonstelling bestaat onder andere uit interactieve spellen en proefjes. Verder kunt
u zelf een draaikolk maken, spelen met perspectief en luisteren en zien hoe de trilling
van een geluidsgolf er uitziet. Ontdek de overeenkomst tussen een fotomodel, een Formule-1
coureur en een muzikant. Ook in hun wereld draait alles om wiskunde.
Wie denkt dat wiskunde alleen om ingewikkelde sommen gaat, heeft het fout. Wiskunde is
namelijk overal en bovendien erg leuk. U raakt daar tijdens familietentoonstelling van
overtuigd.
Hoog bezoek
In december 2021 bezocht de Leidse hoogleraar en wiskundige Ionica Smeets de
tentoonstelling. Zij deed daar alle interactieve spellen en proefjes die er te vinden waren.
Haar favoriet? "De knikkerbaan met de kansberekening over het vakje waar de knikker
uiteindelijk terecht komt. Het museum heeft een verbeterde versie gemaakt. Het zijn
perfectionisten bij Rijksmuseum Boerhaave."
Om te zorgen voor ieders veiligheid vraagt het museum bij de entree om uw
coronatoegangsbewijs. Leerlingen tot 18 jaar die met hun school het museum bezoeken,
hoeven echter geen coronatoegangsbewijs te tonen. Vanaf 13 jaar moet iedereen wel een
mondkapje dragen.
Volg deze link om een
tijdslot te reserveren.
|
NVvW online bijeenkomst havo wiskunde B
Op donderdagavond 10 februari 2022 organiseert de Nederlandse Vereniging
van Wiskundeleraren (NVvW) een online bijeenkomst over het vak wiskunde B op
de havo.
Het onderwijzen van wiskunde B aan havoleerlingen kent een aantal uitdagingen.
Zo bevat de gemiddelde wiskunde B-klas een grote diversiteit aan leerlingen, is
het wiskunde B-programma behoorlijk overladen en beklijft de stof bij veel leerlingen
maar heel lastig. Op de online bijeenkomst van 10 februari 2022 gaan collega's
uit het gehele land over deze uitdagingen het gesprek met elkaar aan.
De online bijeenkomst wordt op donderdag 10 februari 2022 van 19:30 uur tot 21:00
uur gehouden.
U kunt
zich via de site van de NVvW voor de meet-up aanmelden.
|
Building a Thinking Classroom
Welke docent ziet het niet graag dat zijn of haar leerlingen tijdens de les zelf
actief bezig zijn met wiskunde en op effectieve wijze wiskundige denkactiviteiten
ontplooien? Helaas lukt dat niet altijd. Hoe kunt u er als docent voor zorgen dat uw
leerlingen zelf goed gaan nadenken met en over wiskunde?
In de eerste bijeenkomst van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland over dit onderwerp hebben we
gekeken hoe Liljedahl variabelen geformuleerd heeft om leerlingen aan het denken
te krijgen. Ook hebben we bij dat proces zelf een aantal stappen geformuleerd. Met de
deelnemers spraken we vervolgens af om in een tweede bijeenkomst zelf aan het werk te
gaan. We gaan taken formuleren die tot doel hebben om de leerlingen wiskundige
denkactiviteiten te laten ontplooien. Uiteraard formuleren we ook de ondersteuning die de
docent daarbij aan de leerling kan bieden.
De tweede bijeenkomst kan gevolgd worden zonder dat de eerste bijeenkomst is gevolgd. De
bijeenkomst wordt op donderdag 10 maart 2022 georganiseerd. Als het mogelijk is, komen
we fysiek van 16:30 uur tot 20:00 uur in Leiden of Delft bij elkaar. Kan dat niet, dan
organiseren we de bijeenkomst online van 16:30 uur tot 18:30 uur.
Deelname kost € 115,= maar is uiteraard geheel gratis voor partners van Onderwijsnetwerk
Zuid-Holland.
U
kunt zich via deze link voor de bijeenkomst aanmelden.
Jeroen Spandaw, Wim Caspers en Peter Kop
|
Gala van wetenschap en samenleving
Maandag 14 maart 2022 is een speciale dag voor de wetenschap. Het is dan de geboortedag
van Albert Einstein, de sterfdag van Stephen Hawking én het is π-dag. In 2019 riep UNESCO
14 maart uit als International Day of Mathematics (IDM). Deze dag wordt door wiskundigen
wereldwijd gevierd met allerlei activiteiten.
Elk jaar heeft de wiskundedag een ander thema. Dit jaar is het thema "Mathematics unites".
Om deze dag nog mooier te maken, organiseren hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica
Smeets en New Scientist-hoofdredacteur Jim Jansen voor het eerst het Gala
van Wetenschap en Samenleving. In één avond ziet u welke invloed de Nederlandse
wetenschap heeft op uw leven en op de maatschappij.
U wordt bijgepraat door onder anderen:
- Marion Koopmans, hoogleraar virologie (Erasmus MC).
- Ben Feringa, hoogleraar organische chemie (Rijksuniversiteit Groningen) en winnaar van de Nobelprijs voor de Scheikunde in 2016.
- Jet Bussemaker, hoogleraar Wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg (Universiteit Leiden).
- Margriet van der Heijden, hoogleraar Wetenschapscommunicatie (Technische Universiteit Eindhoven), schrijfster van de dubbelbiografie over Paul Ehrenfest en Tatiana Afanassjewa en medewerker NRC Handelsblad.
- Sandjai Bhulai en Rob van der Mei, respectievelijk wiskundige en hoogleraar bedrijfsanalyse (Vrije Universiteit Amsterdam) en recente winnaars van de Huibregtsenprijs, zie WiskundE-brief 896.
Het Gala van Wetenschap en Samenleving vindt plaats in de Stadsgehoorzaal in Leiden, European
City of Science. Een ticket kost € 12,50 en voor studenten € 7,50, inclusief een
pauzedrankje.
Volg deze
link voor meer informatie.
|
Advertenties
Gezocht: Educational developer SmartWiskunde
Bent u graag creatief bezig met wiskunde? Heeft u passie voor
didactiek en techniek? Kom dan meewerken aan het lesmateriaal van
de vernieuwende wiskundemethode SmartWiskunde.
Deze functie is in overleg in te vullen voor 20 tot 40 uur per week.
Volg
deze link voor meer informatie of om te solliciteren.
|
Aan de slag met Math4all
De Math4all
website kent u waarschijnlijk al. Maar wist u dat u bij alle
leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren vmbo en het technisch mbo
vanuit het Math4all materiaal uw eigen readers kunt samenstellen?
Vraag een gratis account aan om een keer te experimenteren met het
samenstellen van een reader. Tegen een kleine vergoeding is meer
maatwerk mogelijk. Dan kunt u uw eigen materiaal toevoegen,
verregaande keuzes maken, examentrainingen en keuzeonderwerpen
opnemen en nog veel meer.
Hebben wij uw interesse gewekt? Neem dan snel contact op met
f.spijkers@math4all.nl of met a.f.otten@math4all.nl.
|
|
|
Op zoek naar een nieuwe wiskundemethode?
We komen graag vrijblijvend bij u op school om KERN Wiskunde te presenteren.
We nemen uiteraard gratis beoordelingsexemplaren voor u mee.
Maak op eenvoudige wijze een afspraak met onze educatief adviseur in uw regio.
Neem via deze
link contact met ons op.
|
|
|
Webinar: introductie over de NumWorks rekenmachine
Op woensdag 9 maart 2022 organiseren wij van 15:30 uur tot
16:30 uur een introductiewebinar over de NumWorks grafische rekenmachine.
We lopen dan samen langs alle (nieuwste) functionaliteiten en delen
tips & trucs voor de beste gebruikservaring met u.
U
kunt zich via deze link registreren voor ons webinar.
|
|
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Alles over computational thinking op één webpagina
|
|
|