nummer 903, 6 februa­ri 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Eindexamen 2022

 
 Minis­ter Dennis Wiersma
Het Cen­traal Examen 2022 kent onder­tus­sen dezelf­de versoe­pelin­gen als het examen van 2021. Er komt dus weer een extra tijdvak, een extra herkan­singsmo­gelijk­heid en ook de roem­ruch­te duimre­ge­ling wordt weer van stal gehaald. Evenals in 2021 mogen examen­kandida­ten bij het Cen­traal Examen 2022 dus het cijfer van één vak laten schrap­pen om te slagen. Zolang dat vak maar geen kernvak is tenmin­ste.
De duimre­ge­ling had in 2021 een enorm effect op de sla­gings­percen­ta­ges. Onder­zoe­kers van het ministe­rie bereken­den dat er zonder deze maatre­gel onge­veer 10% minder kandida­ten ge­slaagd zou zijn.
Gemakke­lijk is het effect van de duimre­ge­ling niet te meten omdat in de prak­tijk veel leerlin­gen al in een vroeg­tij­dig stadium beslis­sen over welk cijfer ze gaan laten schrap­pen. Mede vanwege dit feit zijn veel docen­ten niet geluk­kig met de duimre­ge­ling. Wiskun­dedocen­ten hebben alleen op het vmbo met de duimre­ge­ling te maken; op havo en vwo heeft wiskun­de als kernvak een be­scherm­de status.
Niet voor herha­ling vatbaar?
Tot voor kort meenden velen dat de duimre­ge­ling niet voor herha­ling vatbaar was. Vlak voor kerst stuurde de toenma­li­ge minis­ter Slob nog een besluit naar de Tweede Kamer waarin de duimre­ge­ling niet meer was opgeno­men. Tot verba­zing van verte­genwoor­di­gers van onder­wijsbon­den kwam de nieuwe minis­ter voor Primair en Voortge­zet Onder­wijs Dennis Wiersma ruim een maand later met een aanvul­ling op dit besluit waarin, mede op basis van de signa­len van veel lesuit­val, de duimre­ge­ling toch weer werd geconti­nu­eerd.
De reac­ties van docen­ten op de duimre­ge­ling zijn gemengd. Sommige docen­ten zien het als een welkome, mis­schien zelfs noodza­kelij­ke maatre­gel. Andere docen­ten voelen zich als docent door de duimre­ge­ling in de steek gelaten.
Examen­roos­ter
Voorlo­pig ziet het rooster van 2022 er voor de wiskun­devak­ken als volgt uit:
Datum Tijdvak Vakken N-term
maandag 4 april tot en met woens­dag 22 juli flexi­bel vmbo bb en kb 15 juni
vrijdag 13 mei 1 havo wa en wb 9 juni
dinsdag 17 mei 1 vmbo bb kb gt 9 juni
vrijdag 20 mei 1 vwo wa wb wc 9 juni
donder­dag 16 juni 2 havo wa wb 1 juli
vrijdag 17 juni 2 vwo wa wb wc 1 juli
vrijdag 17 juni 2 vmbo gt 1 juli
dinsdag 5 juli tot en met vrijdag 8 juli 3 14 juli
Voor regio midden is het begin van de zomerva­kan­tie vastge­steld op 9 juli 2022. Correc­tiewerk­zaamhe­den voor tijdvak 3 kunnen dus gedeel­te­lijk in de eerste week van de zomerva­kan­tie komen te vallen.

 

Corona en de wiskundedocent

 
Laten we de bericht­ge­ving van het laatste half jaar eens door de oogha­ren bekij­ken. Uit diverse eerdere berich­ten in de WiskundE-brief blijkt dat de presta­ties bij wiskun­de en rekenen achter­blij­ven. Bekend is dat een deel van die ontwik­kelin­gen vanuit een in het verle­den ingezet­te golfbe­we­ging al gaande was. Een aanzien­lijk deel van die achter­stand wordt echter ontegen­zegge­lijk door corona veroor­zaakt. De aanpak van de corona-achter­stan­den is inmid­dels ter hand genomen en vergt bij wiskun­de en rekenen flink wat extra inspan­ning.
Dat de presta­ties op het gebied van rekenen en wiskun­de achter­blij­ven, blijkt onder andere uit de onvol­doen­des bij de Centra­le Examens wiskun­de (WiskundE-brief 895), de rekenre­sulta­ten in het basison­der­wijs (WiskundE-brief 897), de leerver­tra­ging in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs (WiskundE-brief 898), het niveau van eindexa­menkan­dida­ten (WiskundE-brief 901) en de school­examen­cij­fers voor wiskun­de (WiskundE-brief 902).
Aan alles is te zien dat er voor de aanpak van de corona-achter­stan­den bijzon­de­re aan­dacht voor rekenen en wiskun­de nodig of gewenst is. Zo is er tijdens de pande­mie veel extra hulp voor wiskun­de inge­scha­keld (WiskundE-brief 896) en waren de N-termen voor wiskun­de in 2021 aan de hoge kant (WiskundE-brief 897). Op het vmbo werd rela­tief vaak het wiskun­decij­fer van de cijfer­lijst ge­schrapt om te kunnen slagen (WiskundE-brief 898). Geluk­kig lijkt het erop dat er manie­ren zijn om de achter­stan­den bij rekenen-wiskun­de goed aan te pakken (WiskundE-brief 900).
Weinig goeds voor 2022
De huidige examen­kandida­ten hebben tegen de tijd dat zij examen moeten doen bijna drie jaar corona­scha­de opgelo­pen. Ondanks de recente aanpas­sing van de examen­re­gels mag op havo/vwo het vak wiskun­de niet worden 'ge­schrapt' omdat wiskun­de een kernvak is. De recente versoe­pe­ling van de quaran­tainere­gels kwam helaas pas op het moment dat op veel scholen de toets­week net was afgelo­pen. Op de meeste scholen lopen er op dit moment daarom stevige inhaal­trajec­ten voor school­exa­mens. Dit alles voor­spelt weining goeds voor de resulta­ten van het eindexa­men wiskun­de 2022.
Zwaar voor docen­ten
Niet alleen wiskun­dedocen­ten hebben met corona-achter­stan­den te maken. Het vak wiskun­de lijkt echter erg 'corona­gevoe­lig' te zijn. Voeg daarbij dat ontsnap­pen aan een kernvak voor de leer­ling op havo/vwo niet moge­lijk is en het zal duide­lijk zijn dat wiskun­dedocen­ten rela­tief veel op hun bordje krijgen.
Veel scholen hebben de NPO-gelden voor een deel ge­bruikt voor het inzet­ten van externe krach­ten om de corona-achter­stan­den aan te pakken. Toch blijft er veel op het bord van de wiskun­dedo­cent liggen. Denk bijvoor­beeld aan extra ouderge­sprek­ken, extra begelei­ding voor leerlin­gen, bijlesu­ren, inhaal­toet­sen die soms tot in de derde graad moeten worden samenge­steld omdat veel leerlin­gen ook tijdens een inhaal­toets weer verhin­derd zijn, herkan­sin­gen, inhaal­herkan­sin­gen, het bijhou­den van de hiermee gepaard gaande ingewik­kel­de cijfer­adminis­tra­tie, extra surveil­lan­ce en ga zo maar door.
Grote werkbe­las­ting
Als klap op de vuur­pijl komt er ook dit jaar weer een derde tijdvak aan. De correc­tie van sommige examens zal hier­door voor sommige collega's tot in de eerste week van de zomerva­kan­tie doorlo­pen.
Ik heb uiter­aard geen zicht op alle scholen in Neder­land maar ik schat in dat het een en ander zeker ook voor wiskun­dedocen­ten tot een grote extra werkbe­las­ting leidt en nog zal leiden. Ik ver­trouw er daarbij maar op dat school­leidin­gen alert zijn en die extra werk­druk voldoen­de weten te compen­se­ren.
jk

 

Nieuwe vakkenstructuur wiskunde havo/vwo

 
In WiskundE-brief 895 zette Gerard Kool­stra op een rij hoe ver­schil­len­de knelpun­ten met betrek­king tot de huidige vakken­struc­tuur in de boven­bouw van havo/vwo door wiskun­dedocen­ten worden ervaren. In op­dracht van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) zet nu een werk­groep de laatste puntjes op de i in haar advies voor een nieuwe vakken­struc­tuur. De hoofd­lij­nen van dit advies zijn in decem­ber 2021 op een webinar gepre­sen­teerd en met belang­hebben­den bespro­ken. De presen­ta­tie is nog enige tijd te bekij­ken.
De werk­groep had slechts tot taak om een model voor de struc­tuur te ontwer­pen en niet om die struc­tuur ook inhoude­lijk te vullen. Dat neemt niet weg dat er ook in de werk­groep over mogelij­ke invul­lin­gen is gespro­ken, juist om tot een goed model te kunnen komen. De basis van het advies berust op de volgen­de drie uit­gangs­pun­ten:
  1. De struc­tuur voor havo en vwo is hetzelf­de.
  2. Er moet een burger­schaps­deel komen. Het burger­schaps­deel is een alge­meen vormend deel. Dit deel beoogt het bijbren­gen van voldoen­de vaardig­heid in het omgaan met getals­informa­tie die bijvoor­beeld in grafie­ken en tabel­len in het nieuws wordt gepre­sen­teerd.
  3. Er moet aanslui­ting worden gezocht bij de inhoud van de vier bestaan­de profie­len, te weten Cultuur en Maat­schap­pij (C&M), Econo­mie en Maat­schap­pij (E&M), Natuur en Gezond­heid (N&G) en Natuur en Techiek (N&T).
Verwer­king van de uit­gangs­pun­ten
In de vakken­struc­tuur zijn de genoem­de uit­gangs­pun­ten als volgt ver­werkt:
  • Er komt een basis­laag die voor alle profie­len hetzelf­de is en het minimum bevat dat binnen het profiel Cultuur en Maat­schap­pij (C&M) vereist is.
  • Er komt een op het profiel Econo­mie en Maat­schap­pij (E&M) toege­spitst deel M+-wiskun­de binnen de maat­schap­pijpro­fie­len.
  • Er komt voor de natuur­profie­len N&G en N&T een deel waarin de mini­maal voor deze profie­len benodig­de wiskun­de is onderge­bracht.
  • Er komt een deel extra wiskun­de (N+) dat met name is bedoeld voor het profiel Natuur en Techiek (N&T).
 
Binnen deze struc­tuur bestaan er een aantal keuzemo­gelijk­he­den. Zo is het moge­lijk om in de maat­schap­pijpro­fie­len voor N-wiskun­de te kiezen of bij N&G ook N+ als vak te nemen. Het idee is echter om niet toe te staan dat leerlin­gen binnen E&M alleen het basis­deel doen. Anders gezegd: je mag vanuit je profiel in het schema hierbo­ven wel naar rechts opschui­ven maar maar niet naar links.
Over­zichte­lijk
De voorge­stel­de struc­tuur is eenvou­dig, duide­lijk en over­zichte­lijk. Met het voor­stel is er een einde gemaakt aan het vak wiskun­de A, dat nu twee profie­len dient. Naar verwach­ting zal met deze struc­tuur ook de profiel­voor­lich­ting in de derde klassen gemakke­lij­ker worden. Verder ver­wacht men dat er vanuit vervolg­oplei­din­gen ruime belang­stel­ling voor M+-wiskun­de zal bestaan.
Het is binnen de voorge­stel­de struc­tuur moge­lijk om de basis­laag binnen de maat­schap­pijpro­fie­len voor alle leerlin­gen tegelij­ker­tijd te geven en M+-uren in extra uren te geven. Zo kunnen te kleine groepen worden voorko­men. In de discus­sie werd door sommi­gen geop­perd om het basis­deel in plaats van de reken­toets te laten komen. Binnen de werk­groep bestaat het idee om ook in de wiskun­de van de natuur­profie­len statis­tiek op te nemen en daarbij aan­dacht te beste­den aan zaken als het omgaan met risico's.
Knelpun­ten
In de discus­sie werden er nog wel een aantal mogelij­ke knelpun­ten gesigna­leerd:
  • De door­stroom vanuit vmbo-T naar havo moet moge­lijk blijven. Vmbo zonder wiskun­de moet naar het C&M-profiel kunnen door­stro­men en vmbo met wiskun­de moet naar zowel de M-profie­len als de N-profie­len kunnen door­stro­men. Overi­gens wordt ook de wiskun­de in het vmbo herzien en wordt ook daar overwo­gen om een ver­plicht burger­schaps­deel in te voeren.
  • Omdat de inhoud van de wiskun­devak­ken in de nieuwe struc­tuur nadruk­kelij­ker op de profie­len wordt afge­stemd, kunnen andere vakken binnen het profiel ook beter bij de wiskun­de aanslui­ten. In het advies is het voor een leer­ling met een maat­schap­pijpro­fiel echter moge­lijk om naar rechts op te schui­ven. En dan ont­staat de vraag in hoever­re de wiskun­de van de natuur­profie­len aan­sluit bij de vakken binnen het gekozen maat­schap­pijpro­fiel.
  • Onduide­lijk is nog in hoever­re vervolg­oplei­din­gen bij de toela­ting eisen zullen gaan stellen met betrek­king tot de aanwe­zig­heid van de nieuwe wiskun­deonder­de­len op het diploma. Daarmee is het meteen ook nog onduide­lijk wat binnen de profie­len de belang­stel­ling voor de M+- en N+-delen zal zijn.
  • Ook is nog niet duide­lijk welke wiskun­de hoe geëxami­neerd moet gaan worden. In de discus­sie werd geop­perd om alleen het burger­schaps­deel als kernvak te bestem­pe­len.
  • Onduide­lijk is of er vrije keuzemo­gelijk­he­den voor zoiets als wiskun­de D moeten over­blij­ven. Het een en ander is afhanke­lijk van de vraag in hoever­re het curricu­lum van wiskun­de D zal worden onderge­bracht in de nieuwe onderde­len.
  • Het risico is aanwe­zig dat met de in de jaren slinken­de belang­stel­ling voor het profiel N&T ook de belang­stel­ling voor N+-wiskun­de beperkt zal blijven.
Belang­rijk
Ver­wacht wordt dat het advies van de werk­groep binnen­kort aan minis­ter Dennis Wiersma zal worden overhan­digd. Het zal daarna nog vele jaren duren voordat de inhoud van dit advies op eniger­lei wijze zal worden geëffec­tu­eerd.
Wanneer het advies open­baar wordt, is nog niet bekend. Oor­spronke­lijk was ik van plan om de vrijga­ve van het advies van de werk­groep nog even af te wachten. Die vrijga­ve duurt mij gezien het belang van dit onder­werp echter te lang. Vandaar deze impres­sie op basis van de presen­ta­tie van decem­ber 2021.
jk

 

Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade

 
De uitslag van de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de is bekend. Ondanks alle corona­perike­len hebben 267 scholen met in totaal 4388 leerlin­gen meege­daan. Een deel van deze leerlin­gen heeft online aan de wed­strijd deelge­no­men, bijvoor­beeld omdat ze thuis in quaran­tai­ne zaten.
De volgen­de leerlin­gen gaan door naar de tweede ronde:
  • 298 leerlin­gen uit 5 vwo en 5 havo met 21 punten of meer.
  • 264 leerlin­gen uit 4 vwo en 4 havo met 18 punten of meer.
  • 219 leerlin­gen uit de onder­bouw met 14 punten of meer.
De tweede ronde wordt op 11 maart 2022 op twaalf univer­sitei­ten georga­ni­seerd. Na de tweede ronde worden de beste leerlin­gen uit elke catego­rie, onge­veer 130 leerlin­gen in totaal, uitgeno­digd voor de finale aan de TU Eindho­ven op 16 septem­ber 2022.
Beste school
De scholen­prijs voor de beste school gaat, net als vorig jaar, naar het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindho­ven. Deze school had ook de beste onder­bouw­deelne­mers en de beste meisjes. Omdat een school echter maar één scholen­prijs toege­kend kan krijgen, gaat de scholen­prijs onder­bouw naar de nummer 2, het Huygens Lyceum uit Eindho­ven. Ook de scholen­prijs meisjes gaat naar de nummer 2, het Praedi­nius Gymnasi­um uit Gronin­gen. Dan is er verder nog een scholen­prijs voor de beste school die voor het eerst aan de Wiskun­de Olympia­de meedoet. Deze scholen­prijs gaat naar het Linge­colle­ge uit Tiel.
U vindt de opgaven, de uitwer­kin­gen en het verslag van de eerste ronde op onze site.
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl).

 

Olympiadetraining voor bovenbouwleerlingen

 
Heeft u leerlin­gen die ge­plaatst zijn voor de tweede ronde van de Wiskun­de Olympia­de? Op woens­dag 16 februa­ri 2022 en woens­dag 2 maart 2022 is er van 16:00 uur tot 18:00 uur een online trai­ning voor deze tweede ronde.
Tijdens de trai­ning leren de deelne­mers een aantal mooie bewijs­technie­ken en wordt er aan­dacht besteed aan het netjes op­schrij­ven van de oplos­sing van een wiskun­dig pro­bleem. Elke sessie begint met een centra­le inlei­ding waarna we onder begelei­ding van een bache­lor-student in groep­jes aan de slag gaan. Ook leerlin­gen die niet aan de eerste ronde meede­den maar wel graag de trai­ning volgen, mogen zich in­schrij­ven.
De trai­ning is een initia­tief van het Korte­weg-de Vries Insti­tuut voor wiskun­de aan de Univer­si­teit van Amster­dam. De trai­ning wordt gecoör­di­neerd door Jeroen Huijben, een ervaren olym­piër die in 2012 een gouden medail­le behaal­de op de Interna­tiona­le Wiskun­de Olympia­de.
Volg deze link voor meer informa­tie of om in te schrij­ven.
Kees Temme
Steun­punt­coördi­na­tor wiskun­de

 

Spelen met wiskunde in Boerhaave

 
 Ionica en de knikker­baan
De interac­tie­ve familie­tentoon­stel­ling 'Spelen met Wiskun­de' is terug in Rijksmu­se­um Boerhaa­ve. De route is zodanig aange­past dat ieder­een de familie­tentoon­stel­ling op een veilige manier kan bezoe­ken.
De tentoon­stel­ling bestaat onder andere uit interac­tie­ve spellen en proef­jes. Verder kunt u zelf een draai­kolk maken, spelen met perspec­tief en luiste­ren en zien hoe de tril­ling van een geluids­golf er uitziet. Ontdek de overeen­komst tussen een fotomo­del, een Formule-1 coureur en een muzi­kant. Ook in hun wereld draait alles om wiskun­de.
Wie denkt dat wiskun­de alleen om ingewik­kel­de sommen gaat, heeft het fout. Wiskun­de is name­lijk overal en boven­dien erg leuk. U raakt daar tijdens familie­tentoon­stel­ling van over­tuigd.
Hoog bezoek
In decem­ber 2021 bezocht de Leidse hoogle­raar en wiskun­di­ge Ionica Smeets de tentoon­stel­ling. Zij deed daar alle interac­tie­ve spellen en proef­jes die er te vinden waren. Haar favo­riet? "De knikker­baan met de kansbe­reke­ning over het vakje waar de knikker uitein­de­lijk terecht komt. Het museum heeft een verbe­ter­de versie gemaakt. Het zijn perfec­tionis­ten bij Rijksmu­se­um Boerhaa­ve."
Om te zorgen voor ieders veilig­heid vraagt het museum bij de entree om uw corona­toe­gangsbe­wijs. Leerlin­gen tot 18 jaar die met hun school het museum bezoe­ken, hoeven echter geen corona­toe­gangsbe­wijs te tonen. Vanaf 13 jaar moet ieder­een wel een mondkap­je dragen.
Volg deze link om een tijd­slot te reserve­ren.

 

NVvW online bijeenkomst havo wiskunde B

 
Op donder­dag­avond 10 februa­ri 2022 organi­seert de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) een online bijeen­komst over het vak wiskun­de B op de havo.
Het onder­wij­zen van wiskun­de B aan havo­leerlin­gen kent een aantal uitda­gin­gen. Zo bevat de gemid­del­de wiskun­de B-klas een grote diversi­teit aan leerlin­gen, is het wiskun­de B-program­ma behoor­lijk overla­den en be­klijft de stof bij veel leerlin­gen maar heel lastig. Op de online bijeen­komst van 10 februa­ri 2022 gaan collega's uit het gehele land over deze uitda­gin­gen het gesprek met elkaar aan.
De online bijeen­komst wordt op donder­dag 10 februa­ri 2022 van 19:30 uur tot 21:00 uur gehou­den. U kunt zich via de site van de NVvW voor de meet-up aanmel­den.

 

Building a Thinking Classroom

 
Welke docent ziet het niet graag dat zijn of haar leerlin­gen tijdens de les zelf actief bezig zijn met wiskun­de en op effec­tie­ve wijze wiskun­di­ge denkac­tivitei­ten ont­plooi­en? Helaas lukt dat niet altijd. Hoe kunt u er als docent voor zorgen dat uw leerlin­gen zelf goed gaan naden­ken met en over wiskun­de?
In de eerste bijeen­komst van Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland over dit onder­werp hebben we gekeken hoe Lilje­dahl variabe­len geformu­leerd heeft om leerlin­gen aan het denken te krijgen. Ook hebben we bij dat proces zelf een aantal stappen geformu­leerd. Met de deelne­mers spraken we vervol­gens af om in een tweede bijeen­komst zelf aan het werk te gaan. We gaan taken formule­ren die tot doel hebben om de leerlin­gen wiskun­di­ge denkac­tivitei­ten te laten ont­plooi­en. Uiter­aard formule­ren we ook de onder­steu­ning die de docent daarbij aan de leer­ling kan bieden.
De tweede bijeen­komst kan gevolgd worden zonder dat de eerste bijeen­komst is gevolgd. De bijeen­komst wordt op donder­dag 10 maart 2022 georga­ni­seerd. Als het moge­lijk is, komen we fysiek van 16:30 uur tot 20:00 uur in Leiden of Delft bij elkaar. Kan dat niet, dan organi­se­ren we de bijeen­komst online van 16:30 uur tot 18:30 uur.
Deelna­me kost € 115,= maar is uiter­aard geheel gratis voor part­ners van Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland. U kunt zich via deze link voor de bijeen­komst aanmel­den.
Jeroen Spandaw, Wim Caspers en Peter Kop

 

Gala van wetenschap en samenleving

 
Maandag 14 maart 2022 is een specia­le dag voor de weten­schap. Het is dan de geboor­te­dag van Albert Ein­stein, de sterf­dag van Stephen Hawking én het is π-dag. In 2019 riep UNESCO 14 maart uit als Interna­tio­nal Day of Mathema­tics (IDM). Deze dag wordt door wiskun­di­gen wereld­wijd gevierd met aller­lei activi­tei­ten.
Elk jaar heeft de wiskun­de­dag een ander thema. Dit jaar is het thema "Mathema­tics unites". Om deze dag nog mooier te maken, organi­se­ren hoogle­raar weten­schaps­communi­ca­tie Ionica Smeets en New Scien­tist-hoofdre­dac­teur Jim Jansen voor het eerst het Gala van Weten­schap en Samenle­ving. In één avond ziet u welke invloed de Neder­land­se weten­schap heeft op uw leven en op de maat­schap­pij.
U wordt bijge­praat door onder anderen:
  • Marion Koop­mans, hoogle­raar virolo­gie (Erasmus MC).
  • Ben Feringa, hoogle­raar organi­sche chemie (Rijks­univer­si­teit Gronin­gen) en winnaar van de Nobel­prijs voor de Schei­kun­de in 2016.
  • Jet Bussema­ker, hoogle­raar Weten­schap, beleid en maat­schappe­lij­ke impact, in het bijzon­der in de zorg (Univer­si­teit Leiden).
  • Mar­griet van der Heijden, hoogle­raar Weten­schaps­communi­ca­tie (Techni­sche Univer­si­teit Eindho­ven), schrijf­ster van de dubbel­biogra­fie over Paul Ehren­fest en Tatiana Afanass­je­wa en medewer­ker NRC Handels­blad.
  • Sandjai Bhulai en Rob van der Mei, respec­tieve­lijk wiskun­di­ge en hoogle­raar be­drijfsa­naly­se (Vrije Univer­si­teit Amster­dam) en recente win­naars van de Hui­bregt­sen­prijs, zie WiskundE-brief 896.
Het Gala van Weten­schap en Samenle­ving vindt plaats in de Stadsge­hoor­zaal in Leiden, Europe­an City of Science. Een ticket kost € 12,50 en voor studen­ten € 7,50, inclu­sief een pauze­drank­je.
Volg deze link voor meer informa­tie.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Opmer­king Organi­sa­tie
8 februa­ri 2022 Bijeen­komst 'Toeval in de greep met simula­tie'. Het lesmate­ri­aal is bereik­baar via deze link. Stuur snel nog een mail naar Sharon Calor (calor@xs4all.nl) voor deelna­me. Vaknet­werk wiskun­de
10 februa­ri 2022 Online bijeen­komst over het vak wiskun­de B op de havo. Meld u snel aan via de site van de NVvW. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
16 februa­ri 2022 Onder­bouwwis­kunde­dag en Vmbo-wiskun­de­dag. Meld u snel aan via deze link. Freuden­thalin­sti­tuut, Wiskun­de in teams
16 februa­ri 2022 Olympia­detrai­ning voor boven­bouw­leerlin­gen. Korte­weg-de Vries Insti­tuut UvA
28 februa­ri 2022 W4Kan­goeroe­wed­strijd. In­schrij­ven kan tot en met 28 februa­ri 2022. Kangoe­roe Neder­land
10 maart 2022 Buil­ding a Thin­king Class­room. Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland
14 maart 2022 Gala van Weten­schap en Samenle­ving. Ionica Smeets en Jim Jansen
28 maart 2022 Profiel­werk­stuk­prijs Pythago­ras. Inzen­din­gen moeten uiter­lijk op 28 maart 2022 zijn ontvan­gen. Stem­ming en uitslag volgt op de docen­ten­dag van het Neder­lands Mathema­tisch Congres op 22 april 2022. Pythago­ras

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Gezocht: Educational developer SmartWiskunde

Bent u graag crea­tief bezig met wiskun­de? Heeft u passie voor didac­tiek en tech­niek? Kom dan meewer­ken aan het lesmate­ri­aal van de vernieu­wen­de wiskun­demetho­de Smart­Wiskun­de.
Deze functie is in overleg in te vullen voor 20 tot 40 uur per week. Volg deze link voor meer informa­tie of om te sollici­te­ren.

 

Aan de slag met Math4all

De Math4­all website kent u waar­schijn­lijk al. Maar wist u dat u bij alle leerja­ren havo/vwo, de eerste leerja­ren vmbo en het tech­nisch mbo vanuit het Math4­all materi­aal uw eigen readers kunt samen­stel­len?
Vraag een gratis account aan om een keer te experi­mente­ren met het samen­stel­len van een reader. Tegen een kleine vergoe­ding is meer maat­werk moge­lijk. Dan kunt u uw eigen materi­aal toevoe­gen, verre­gaan­de keuzes maken, examen­trainin­gen en keuzeon­derwer­pen opnemen en nog veel meer.
Hebben wij uw interes­se gewekt? Neem dan snel contact op met f.spij­kers@math4­all.nl of met a.f.otten@math4­all.nl.
 

 

Op zoek naar een nieuwe wiskundemethode?

We komen graag vrij­blij­vend bij u op school om KERN Wiskun­de te presen­te­ren. We nemen uiter­aard gratis beoorde­lings­exempla­ren voor u mee.
Maak op eenvou­di­ge wijze een af­spraak met onze educa­tief advi­seur in uw regio. Neem via deze link contact met ons op.
 

 

Webinar: introductie over de NumWorks rekenmachine

Op woens­dag 9 maart 2022 organi­se­ren wij van 15:30 uur tot 16:30 uur een intro­ductie­webi­nar over de Num­Works grafi­sche rekenma­chi­ne.
We lopen dan samen langs alle (nieuw­ste) functio­nalitei­ten en delen tips & trucs voor de beste ge­bruiks­erva­ring met u.
U kunt zich via deze link regi­stre­ren voor ons webinar.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Alles over computational thinking op één webpagina

Omdat we in deze tijd niet meer om computa­tio­nal thin­king en physi­cal compu­ting heen kunnen, hebben we voor deze zaken een centra­le plek inge­richt op onze website.
Zo heeft u in één oogop­slag alles over­zichte­lijk in beeld. Bekijk via deze link snel deze interes­san­te en gloed­nieu­we pagina.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl