nummer 900, 12 decem­ber 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Gevaarlijke statistiek

In veel discus­sies rond de corona-epide­mie wordt op botte wijze mis­bruik gemaakt van de statis­tiek. Die botte statis­tische blun­ders zijn meestal nog wel vrij gemakke­lijk te ontzenu­wen. Anders wordt het wanneer iemand met enige statis­tische vaardig­heden de publie­ke opinie be­speelt. Juist die statis­tische vaardig­heden kunnen dan leiden tot meer subtie­le vormen van al dan niet bewuste mislei­ding.
Ik zal hieron­der één van de gevaren van het onjuist gebruik van de statis­tiek belich­ten aan de hand van een rela­tief onschul­dig voor­beeld. Ik laat het aan u als lezer om dat onjuis­te gebruik ook te ontdek­ken in beladen discus­sies, bijvoor­beeld rond corona.
Hypothe­tisch onder­zoek
Als voor­beeld neem ik een hypothe­tisch onder­zoek op het Imagina­ry-college naar het verband tussen de tijdsin­veste­ring van de leer­ling tijdens de voorbe­reiding van een toets voor wiskun­de-E en het behaal­de cijfer voor die toets. Alleen de uren aan zelf­standi­ge voorbe­reiding van de leer­ling in de laatste dagen voor de toets nemen we in dit voor­beeld mee. Verder­op in mijn bijdra­ge vertel ik u hoe ik aan de hypothe­tische data ben gekomen.
Loont leren?
Vooral als sprake is van drukke toetswe­ken maken docen­ten zich soms zorgen over de tijdsin­veste­ring van hun pupil­len voor hun vak. Het zou mooi zijn als je als docent de leerlin­gen met data om de oren zou kunnen slaan om ze aan te sporen om voldoen­de tijd in hun voorbe­reiding te steken. De sectie wiskun­de van het Imagina­ry-college heeft daarom na het laatste school­examen wiskun­de-E aan alle leerlin­gen ge­vraagd hoeveel tijd zij hebben besteed aan de voorbe­reiding, afge­rond op eenhe­den van 10 minuten. Toen het school­examen was nageke­ken, kon er een mooi sprei­dingsdi­agram gemaakt worden van het verband tussen tijdsin­veste­ring en score. Dat zag er als volgt uit:
Diagram 1
Dit beeld was voor de sectie nogal teleur­stel­lend. Hoewel de correla­tie niet erg sterk is, is deze ontegen­zegge­lijk nega­tief. Het lijkt er dus op dat hoe harder je leert voor een toets, hoe lager het cijfer is dat je gaat halen. Als je inzoomt op de uiter­sten, en dat gebeurt in discus­sies vaak, wordt het beeld alleen maar erger. De leerlin­gen die het minst hebben gestu­deerd, scoren alle­maal bovenge­middeld terwijl de leerlin­gen die het hardst hebben gewerkt alle­maal veel lager scoren. Deze grafiek lijkt koren op de molen van leerlin­gen die beweren dat het geen zin heeft om hard voor een toets te werken. Als docent kun je deze punten­wolk mis­schien maar beter verbor­gen houden...
Versto­rende variabe­len
De wiskun­dedocen­ten van het Imagina­ry-college waren echter niet voor één gat te vangen en hadden al snel een verkla­ring gevon­den. Sterke leerlin­gen hebben niet veel voorbe­reiding nodig om een goed cijfer te halen terwijl zwakke leerlin­gen ondanks hun harde werken vaak wat lager scoren. Er is in dit onder­zoek sprake van één of meer versto­rende variabe­len waar­voor de gege­vens zouden moeten worden gecorri­geerd. Je moet alleen verge­lijkba­re leerlin­gen met elkaar verge­lijken, dus sterke leerlin­gen met sterke leerlin­gen en zwakke­re leerlin­gen met zwakke­re leerlin­gen. Maar hoe doe je dat?
Model
Dit is het moment om te verklap­pen wat de de achter­grond is van de data op basis waarvan diagram 1 is gemaakt. De data die ik in dit voor­beeld gebruik, zijn gegene­reerd met behulp van een eenvou­dig compu­termo­del dat ik heb gemaakt. In dat model laat ik het basisni­veau van de leer­ling een rol spelen. Dat basisni­veau bepaalt voor het groot­ste deel het cijfer van de leer­ling wanneer deze de toets 'onvoor­bereid' maakt. Dat basisni­veau heeft in mijn model een negatie­ve invloed op de motiva­tie om de toets langdu­rig voor te berei­den. Bij die motiva­tie spelen ook andere facto­ren een rol: het resul­taat van de toets wordt in mijn model bepaald door het basisni­veau, de geïnves­teerde tijd en een beetje door het toeval. Bij de geïnves­teerde tijd werkt mijn model met een afnemen­de meerop­brengst. Immers, twee uur stude­ren in plaats van één uur levert meer op dan vier uur stude­ren in plaats van drie uur.
In mijn model heb ik vier ver­schil­lende basisni­veaus ver­werkt. Wanneer we nu de leerlin­gen met hetzelf­de basisni­veau apart bekij­ken, dan ziet het plaatje er ineens heel anders uit:
Diagram 2
Paradox van Simpson
Bij alle groepen blijkt dat nu sprake is van een niet erg sterk maar wel duide­lijk posi­tief verband tussen tijdsin­veste­ring en resul­taat. De presen­tatie komt nu goed overeen met de inrich­ting van mijn model.
Wat u hier ziet, is een mooi voor­beeld van de bekende paradox van Simpson. Die paradox be­schrijft hoe een correla­tie er plotse­ling heel anders uit kan zien wanneer je ver­schil­lende subgroe­pen samen­voegt tot één grote groep. De paradox van Simpson is vaker aan de orde gekomen in de WiskundE-brief, onder andere in WiskundE-brief 877 en WiskundE-brief 778. Zie ook Wikipe­dia voor een korte be­schrij­ving van deze paradox.
Als de docen­ten van het Imagina­ry-college over voldoen­de kennis over hun leerlin­gen zouden beschik­ken, dan zouden ze een mooi plaatje als diagram 2 kunnen maken. Maar vaak ont­breekt die kennis en dan kan de verlei­ding groot zijn om, denkend aan de paradox van Simpson, te experi­mente­ren met diverse hergroe­perin­gen totdat het gewens­te beeld ont­staat.
Hieron­der heb ik zo'n experi­ment uitge­voerd. Ik slaagde er zonder veel proble­men in om twee deel­groepen uit de punten­wolk van diagram 1 te vissen, zodanig dat er voor elke groep een duide­lijke positie­ve correla­tie te zien is.
Diagram 3
Fraude
Met wat meer moeite zou ik door experi­mente­ren wel­licht ook vrij gemakke­lijk een plaatje kunnen produce­ren dat min­stens even overtui­gend is als diagram 2. Dat neemt niet weg dat er hier sprake is van regel­rechte fraude. De correla­ties zijn duide­lijk maar zijn ont­staan door blinde manipu­latie van de data met als enig doel het redden van een theorie die toeval­lig van pas komt.
In de boven­staande, fictie­ve casus zou je nog kunnen betogen dat de aanpak welis­waar niet deugt maar dat de conclu­sies globaal wel kloppen met de door mijn model gegene­reerde data. Maar wat gebeurt er wanneer ik mijn model zodanig veran­der dat de voorbe­rei­dings­tijd ook écht een negatie­ve invloed op het cijfer heeft? Ik deed dat voor het onder­staande over­zicht, dat de resulta­ten weer­geeft van een school­examen van een vak dat we even 'Algeme­ne vaardig­heden' zullen noemen.
Diagram 4
Let op: er is in dit geval geen sprake van subgroe­pen; mijn model zorgde er voor dat de voorbe­rei­dings­tijd ook daadwer­kelijk een negatie­ve invloed op het resul­taat had. Ook hier is het niet zo moei­lijk om deel­groepen met een positie­ve correla­tie te voor­schijn te toveren:
Diagram 5
Met een beetje 'mooipra­terij' zou je deze presen­tatie nog een heel klein beetje plausi­bel kunnen maken. De twee groepen leerlin­gen zijn op basis van 'leerge­mak' geschei­den; de groep linksbo­ven is de groep die het gemakke­lijkst leert en de groep rechts­onder is de groep die het moei­lijkst leert. Er valt echter niet te ontken­nen dat deze aanpak ingege­ven is door het gewens­te resul­taat. Op deze manier kun je name­lijk iedere punten­wolk in twee aparte 'wolken' opdelen die elk een positie­ve correla­tie laten zien.
Confir­mation bias
Het is erg gemakke­lijk om met een beetje statis­tische kennis data zo te manipu­leren dat de eigen stand­punten worden onder­steund. Verder is het ook niet moei­lijk om in het veld onder­zoek te vinden dat de eigen stand­punten onder­steunt. De bereid­heid om stand­punten aan te passen aan onder­zoeken die daarmee in strijd zijn, is niet altijd groot.
Het ver­schijn­sel dat men de neiging heeft om alleen de signa­len op te pikken die de eigen stand­punten onder­steunen en die weer met anderen te delen, noemt men confir­mation bias. Die confir­mation bias heeft vaak een zeer storen­de en soms zelfs schade­lijke invloed op een maat­schappe­lijke discus­sie. Tijdens deze corona­tijden liggen voor­beelden hiervan voor het oprapen.
Ave­rechts
Waar over­schrijd je de grens? Waar eindigt de gedegen analyse en krijgt de voorin­genomen­heid de gedre­ven onder­zoeker in handen? Op welk moment verande­ren statis­tische technie­ken in dubieu­ze praktij­ken?
Het zal duide­lijk zijn dat het bezit­ten van statis­tische vaardig­heden niet voldoen­de is en vaak zelfs ave­rechts kan werken. Ik ben van mening dat de statis­tiek welis­waar onmisba­re instru­menten biedt maar dat een gedegen inhoude­lijke achter­grond­kennis van het onder­zochte gebied het belang­rijkst blijft.
gk

 

Achterstanden rekenen-wiskunde aangepakt

 
In WiskundE-brief 897 heeft u kunnen lezen dat de 'leer­groei­vertra­ging' in het basison­derwijs door de corona-epide­mie bij rekenen-wiskun­de groter bleek te zijn dan bij andere vakken. Recent onder­zoek laat zien dat juist op dit gebied onder­steu­nings­program­ma's goed kunnen helpen.
Veel scholen hebben in het school­jaar 2020-2021 gebruik gemaakt van de subsi­die voor inhaal- en onder­steu­nings­program­ma's voor het primair onder­wijs. Een deel van deze scholen heeft deelge­nomen aan onder­zoek dat werd uitge­voerd door de Vrije Univer­siteit Amster­dam en de Univer­siteit van Maas­tricht naar effec­ten van deze inhaal­program­ma's op de leer­groei van leerlin­gen. Van 500 scholen is bekend welke leerlin­gen hebben deelge­nomen aan de inhaal­program­ma's. In totaal zijn er van bijna 69.000 leerlin­gen gege­vens over deelna­me aan inhaal­program­ma's en leer­groei beschik­baar. Daarvan hebben onge­veer 11.500 leerlin­gen aan de inhaal­program­ma’s deelge­nomen.
Gestan­daardi­seerde leer­groei
Evenals in de studies naar de opgelo­pen achter­standen wordt ook hier gewerkt met de 'gestan­daardi­seerde leer­groei' om een verge­lijking van ver­schil­lende vakken/domei­nen moge­lijk te maken. De leerlin­gen die deelna­men aan de inhaal­program­ma's hadden bij aanvang voor rekenen-wiskun­de een behoor­lijke achter­stand van gemid­deld 0,27. Een jaar later bleek deze achter­stand te zijn terugge­bracht tot 0,14. De leerlin­gen die niet deelna­men aan de inhaal­program­ma's, stonden er aan het begin beter voor. Hun achter­stand was gemid­deld 0,15 en een jaar later was deze achter­stand iets afgeno­men tot 0,11. Er lijkt dus een duide­lijk effect van de inhaal­program­ma's op de achter­stand van de leerlin­gen aanwe­zig te zijn.
Bij andere vakken/domei­nen zijn de effec­ten minder. Hieron­der kunt u met een grafiek uit het rapport 'rekenen-wiskun­de' verge­lijken met 'begrij­pend lezen'. Het onder­ste, rode lijn­stuk heeft steeds betrek­king op de groep die extra onder­steu­ning kreeg.
gk

 

Enquête over het gebruik van Geogebra

 
Veel docen­ten hebben wel eens iets in GeoGe­bra gemaakt of GeoGe­bra-werk van anderen ge­bruikt dat vrij beschik­baar is. GeoGe­bra wordt ook vaak genoemd als het gaat om het gebruik van ICT in het wiskun­de-onder­wijs en zelfs bij examens. Hoe en hoe vaak het program­ma in Neder­land daadwer­kelijk ge­bruikt wordt, is echter onduide­lijk.
Met een enquête willen wij zicht krijgen op hoe GeoGe­bra ingezet wordt in het klaslo­kaal. Het is uitdruk­kelijk de bedoe­ling om ieder­een te horen. Wij willen dus de mening horen van zowel de ferven­te gebrui­ker als van de docent die spora­disch of nooit gebruik van GeoGe­bra maakt. Daarom vragen we aan alle docen­ten of ze in elk geval de eerste vragen van onze enquête zouden willen beant­woorden.
De uitkom­sten worden, behalve in de WiskundE-brief, ook gedeeld in een blog op de NVvW-website. Het is de bedoe­ling dat in 2022 het gebruik van Geoge­bra maande­lijks op deze website wordt belicht.
Dataset
De dataset wordt na afloop vrijge­geven voor bijvoor­beeld een prakti­sche op­dracht statis­tiek. De dataset wordt waarde­voller wanneer zoveel moge­lijk wiskun­dedocen­ten, dus ook de docen­ten die Geoge­bra niet gebrui­ken, meedoen.
Volg deze link om de enquête in te vullen.
Alvast harte­lijk dank voor de medewer­king
Henk Hiet­brink

 

Nieuwe web-applicatie over de pandemie

 
Een van de lastige maar belang­rijke begrip­pen bij de huidige COVID crisis is het begrip 'groeps­immuni­teit'. De Pande­mie-app is een hulpmid­del waarmee leerlin­gen kunnen onder­zoeken wat het effect van onder andere vaccina­tie is op de groeps­immuni­teit. Zij kunnen met de Pande­mie-app het effect van ver­schil­lende COVID parame­ters met elkaar verge­lijken.
Leerlin­gen kunnen de ver­sprei­ding van een ziekte simule­ren op basis van het gedeel­te van de bevol­king dat immuun is, het deel dat besmet­telijk is en het aantal dagen dat iemand besmet­telijk is. Het gebruik­te repro­ductie­getal is onder andere afhanke­lijk van het percen­tage van de bevol­king dat immuun is door vaccina­tie of het doorma­ken van de ziekte. De groeps­immuni­teit is het percen­tage van de bevol­king dat immuun moet zijn voor de ziekte om verdere ver­sprei­ding tegen te houden. Met de Pande­mie-app kunnen de leerlin­gen onder andere dat percen­tage bepalen.
Met de Pande­mie-app kunnen leerlin­gen een pande­mie stap voor stap volgen en bijvoor­beeld de duur van die pande­mie bepalen. Ook kunnen de leerlin­gen snel veel resulta­ten genere­ren die vervol­gens ver­werkt kunnen worden met de app 'Data analyse'. De app leent zich uitste­kend voor statis­tische onder­zoeksop­drach­ten.
Volg de pande­mie
Van de Pande­mie-app is een eenvou­dige en een comple­te versie beschik­baar. Aanbevo­len wordt om eerst een 'hands-on' te doen waarbij een klas een pande­mie speelt en de app, het lot, bepaalt wie wordt geïnfec­teerd. De app zorgt dan voor de admini­stratie zodat de docent slechts hoeft te zorgen voor de communi­catie met de klas.
In de handlei­ding is deze 'hands-on' uitvoe­rig beschre­ven. Verder geeft ook deze video extra toelich­ting. In de eenvou­dige versie simule­ren de leerlin­gen de app met precies dezelf­de waarden van de vijf parame­ters als de 'hands-on'. De volledi­ge versie werkt met zeven parame­ters.
Volg deze link voor de Pande­mie-app.

 

Modelleren met onzekerheden

 
Vanaf het begin van de COVID-19 pande­mie hebben epidemi­olo­gische analy­ses en wiskun­dige model­len een belang­rijke rol ge­speeld. Op maandag­avond 20 decem­ber 2021 kunt u tussen 19:00 uur en 20:30 uur deelne­men aan een webinar over de modelle­ring van de huidige pande­mie.
De model­len spelen een rol bij het voor­spellen van pande­miesce­nario's en van het moge­lijk effect van ver­schil­lende inter­venties. In dit webinar komen de crucia­le facto­ren voor een goede modelle­ring aan de orde. Verder kijken deskun­digen uit Neder­land, het Vere­nigd Konink­rijk en Israël vanuit een interna­tionaal perspec­tief naar de inter­ventie­moge­lijkhe­den.
Het webinar is te volgen via Zoom en via het KNAW YouTube-kanaal. De voer­taal is Engels. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

KWG wintersymposium over zwarte gaten

 
Op zater­dag 15 januari 2022 wordt weer het jaar­lijkse winter­symposi­um van het Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap (KWG) gehou­den. Dit jaar is het thema Zwarte gaten, Abstrac­tie in het heelal.
Tijdens het symposi­um zijn er vier voor­drach­ten:
  • Ein­stein’s zwarte gat
    Door prof. dr. Jeroen van Dongen (Univer­siteit van Amster­dam).
  • Zwarte gaten en het werk van Roger Penrose
    Door prof. dr. Klaas Lands­man (Radboud Univer­siteit).
  • Observa­tions of black holes using gravita­tional waves
    Door dr. Tanja Hinde­rer (Univer­siteit Utrecht).
  • Zwarte gaten simule­ren met super­compu­ters
    Door prof. dr. Simon Porte­gies Zwart (Univer­siteit Leiden).
Naast de vier voor­drach­ten wordt er uiter­aard ook weer een markt georga­niseerd. Het symposi­um is in de eerste plaats bestemd voor docen­ten wiskun­de. Echter, ook voor leerlin­gen en collega’s van andere vakge­bieden kan het symposi­um interes­sant zijn. Alle belang­stellen­den zijn van harte welkom.
Deelna­me
Het symposi­um zal op zater­dag 15 januari 2022 van 10:30 uur tot 16:00 uur plaats­vinden. U bent welkom in het Acade­miege­bouw van de Univer­siteit Utrecht (Dom­plein). De kosten voor deelna­me aan het symposi­um bedra­gen voor KWG-leden € 35,=. Voor niet-leden geldt een tarief van € 40,= en voor leerlin­gen, studen­ten en stand­houders be­draagt de toe­gangs­prijs € 20,=. Bij beta­ling na 31 decem­ber 2021 zijn de deelna­mekos­ten € 5,= hoger. Lunch en consump­ties zijn bij de prijs inbegre­pen.
Het volledi­ge program­ma is via deze link te vinden. U kunt zich via deze link aanmel­den. Voor nadere inlich­tingen kunt u terecht bij Rogier Bos via r.d.bos@uu.nl.
We houden ons aan de corona­regels zoals die gelden in het acade­miege­bouw. Als de corona­maatre­gelen daartoe nopen, dan wijken we net als vorig jaar uit naar een online symposi­um. In dat geval wordt u hiervan op de hoogte gesteld en krijgt u de deelna­mekos­ten terugge­stort.

 

Lezingen Abelprijs

 
In de laatste week van januari 2022 worden in Amster­dam een tweetal lezin­gen georga­niseerd ter gelegen­heid van het toeken­nen van de Abel­prijs 2021 aan László Lovász en Avi Wigder­son. Zie ook WiskundE-brief 886. Beide win­naars zullen op deze bijeen­komsten spreken.
De eerste bijeen­komst, georga­niseerd door de Konink­lijke Acade­mie van Weten­schap­pen (KNAW), is gepland op donder­dag­avond 27 januari 2022. Naast Avi Wigder­son en László Lovász zullen ook Frank den Hollan­der (Univer­siteit Leiden), Harry Buhrman (UvA) en Lex Schrij­ver (CWI en emeri­tus UvA) het woord voeren.
De lezin­gen zijn ge­schikt voor een breed publiek. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Centrum voor Wiskun­de en Informa­tica
Een dag later organi­seert het Centrum voor Wiskun­de en Informa­tica (CWI) op vrijdag 28 januari 2022 een middag die meer is gericht op weten­schap­pers. Het voorlo­pig program­ma ver­meldt naast beide win­naars de namen van Dion Gijs­wijt (TU Delft), Jeroen Zuiddam (UvA) en Michael Walter(UvA).
De lezin­gen van het CWI zijn ook via live­stream te volgen. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Geschiedenis van de wiskunde

 
Heeft u altijd al wat meer aan de geschie­denis van de wiskun­de willen doen in uw lessen? Maar weet u niet goed hoe? Andrea Lubber­dink, docent wiskun­de met een achter­grond in de geschie­denis van de natuur­weten­schap­pen, laat op 15 februa­ri 2022 zien hoe u uw leerlin­gen een frisse blik op wiskun­de geeft door uw lessen te verrij­ken met de geschie­denis van het vak.
Dat doet Andrea Lubber­dink met een boeiend verhaal over Pythago­reeërs, penta­grammen en de ontdek­king van irratio­nale getal­len. En na de maal­tijd laat zij u werken met het materi­aal dat zij ge­bruikt voor de door haar ontwik­kelde Getal­lendag. De bijeen­komst wordt afgeslo­ten met een discus­sie over de bruik­baar­heid van haar materi­aal op uw school.
De bijeen­komst zal plaats­vinden op dinsdag 15 februa­ri 2022 van 17:00 uur tot 20:30 uur. Plaats van hande­ling is het Gemeen­telijk Gymnasi­um in Hilver­sum. Voor leden van Bèta­part­ners is de bijeen­komst gratis; voor niet-leden kost de toegang € 75,=.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u aan te melden. Voor meer informa­tie kunt u zich ook wenden tot Kees Temme via kees.temme@uva.nl.

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Zebra 63: Doortrapte Getallen

 
Auteur:Charle­ne Kalle en Irene Verstra­ten
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:68
ISBN:978-9-05-041189-9
Prijs:€ 10,=
Getal­len kunnen op ver­schil­lende manie­ren geschre­ven worden, zoals deci­maal of binair. Dynami­sche syste­men om­schrij­ven proces­sen die zich door de tijd heen ontwik­kelen, zoals het weer of een epide­mie. Fracta­len hebben een bijzon­dere, gede­tail­leerde struc­tuur zoals je bijvoor­beeld in sneeuw­vlokken en kustlij­nen ziet.
In 'Door­trapte getal­len' is te zien wat getal­len, dynami­sche syste­men en fracta­len met elkaar te maken hebben. Ver­schil­lende getal­syste­men, van de hiëro­gliefen tot aan het decima­le stelsel, worden bespro­ken. Met dynami­sche syste­men slaan de auteurs een brug naar de normale getal­len, waarin alle cijfers met de juiste frequen­tie voorko­men. Getals­ontwik­kelin­gen in grond­tal 3 leiden ons naar een bekende wiskun­dige frac­taal, te weten de Cantor­verzame­ling, en vervol­gens naar de Cantor­functie of duivel­se trap, waarvan de grafiek ook een frac­taal is. Onder­weg komen ver­schil­lende soorten onein­digheid aan de orde.
'Door­trapte getal­len' is uiterma­te ge­schikt voor gebruik in de havo/vwo boven­bouw.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature te Den Haag

Het Seg­broek College te Den Haag zoekt met ingang van 1 maart 2022 een eerste­graads docent wiskun­de voor 1,0 fte.
Het Seg­broek College is een openba­re scholen­gemeen­schap voor mavo, havo en vwo. Voor meer informa­tie verwij­zen wij u naar de website van onze school.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

KERN Wiskunde vmbo-t/havo 2-B nu beschikbaar

Bent u nieuws­gierig naar de inhoud van de hoofd­stukken over vlakke meetkun­de, statis­tiek, formu­les en verban­den uit KERN Wiskun­de vmbo-t/havo leer­jaar 2?
Vraag een beoorde­lings­exem­plaar aan via deze link.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Krachtig en vernieuwend online leerplatform

Ontdek het échte blended leercon­cept van Smart­Wiskun­de. De optima­le balans tussen digi­taal en boek geeft een hogere leerop­brengst voor elke leer­ling in uw klas.
We laten u graag alle digita­le moge­lijkhe­den zien tijdens onze webi­nars. Meld u hier aan en ontdek Smart­Wiskun­de.
 

 

Programmeren in Python met de grafische rekenmachine

Werkt u op school met grafi­sche rekenma­chines van Texas Instru­ments? Dan is onze TI Innova­tor Program­meerbun­del een ideale instap tot het program­meren in Python. Met deze bundel wordt u als docent in het voortge­zet onder­wijs bekend gemaakt met de benodig­de hard- en softwa­re.
Op onze product­pagina vindt u een handig boek­werk met meer dan 20 korte oefenin­gen.
Bestel de TI Innova­tor Program­meerbun­del nu met ruim € 30 korting via deze link.
 

 

Doe mee met de Python Coding Contest

Staan uw leerlin­gen ook te popelen om zich enthou­siast op een Python-program­meerop­dracht te storten? De thema's zijn kunst, roboti­ca en duur­zaam­heid. In de contest kunnen uw leerlin­gen laten zien welke computa­tional thin­king skills ze al in huis hebben.
Geef uw leerlin­gen vóór 15 januari 2022 op. Onze Educa­tieve Techno­logie Consul­tant komt dan bij u langs om u en uw klas een vliegen­de start te bezor­gen. Bezoek onze website voor de voor­waarden en alle ins en outs.
 

 

De week van KERN Wiskunde

In de week van 24 tot en met 28 januari 2022 bieden wij online gratis inspire­rende master­classes, gastcol­leges en nog meer.
Houd de Wiskun­dE-brief in de gaten voor meer informa­tie over de Week van KERN Wiskun­de. Of meld u aan voor de nieuws­brief van KERN Wiskun­de.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl