Het percentage geslaagden was in het vorige schooljaar voor het
voortgezet onderwijs hoger dan gebruikelijk. Dat was vooral te danken aan
de mogelijkheid om een examencijfer te 'schrappen'. Dat vak was op
het vmbo vaak wiskunde. Niet alleen voor het Centraal Examen maar ook
voor de schoolexamens geldt dat er de laatste jaren vaak een dalende
trend te zien is in de gemiddelde examencijfers.
De
Examenmonitor
voortgezet onderwijs 2021 dateert van eind augustus 2021
maar is pas eind oktober 2021 gepubliceerd. De slagingspercentages worden
in de Examenmonitor prominent in beeld gebracht. Die zijn wat lager
dan in 2020, toen er geen Centraal Examen werd afgenomen. Ze zijn echter
wel beduidend hoger dan in de jaren daarvoor.
De onderzoekers, verbonden aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), hebben
geprobeerd om na te gaan wat het effect is geweest van de twee maatregelen
die in verband met corona voor het examenjaar 2021 werden getroffen, te
weten de extra herkansing en de mogelijkheid om het resultaat van een
vak te laten vervallen. De onderzoekers hebben berekend dat het percentage
geslaagden zonder deze maatregelen ongeveer 10 procentpunten lager zou hebben
gelegen. Met name de mogelijkheid om een vak te schrappen had volgens
de onderzoekers veel effect.
Nu valt er op dergelijke berekeningen wel het een en ander af te dingen.
Het is immers niet na te gaan wat leerlingen hadden gedaan als de
genoemde maatregelen niet waren genomen. Duidelijk is echter wel dat het
alleen kijken naar de percentages geslaagden een te rooskleurig beeld
geeft van de resultaten van de laatste eindexamens.
Schrappen en herkansen
Op havo/vwo konden de wiskundecijfers niet geschrapt worden. Op het
vmbo kon dat echter wel. En dat is relatief ook ook veel gebeurd.
2,4% van de examenkandidaten vmbo basis, 6,0% van de examenkandidaten
vmbo GT en 6,5% van de examenkandidaten vmbo kader schrapte
om te kunnen slagen het wiskundecijfer.
Op havo/vwo werden de wiskundevakken vaker herkanst dan andere
vakken, hoewel 'herkansen' niet voor alle examenkandidaten het juiste
woord is. Veel leerlingen gebruikten de herkansingsmogelijkheid om
te 'herprofileren', dus om hun eindcijfer te verbeteren terwijl zij
eigenlijk al geslaagd waren.
Op de havo stond qua herkansen of herprofileren wiskunde A op de tweede
plaats en wiskunde B op de derde plaats. Ruim 5% van de havokandidaten
herkanste of herprofileerde een wiskundevak. Op het vwo was wiskunde B
met 3,6% de lijstaanvoerder.
Blunder
De cijfers in de Examenmonitor suggereren dat op de verschillende opleidingen
voor alle vakken de gemiddelde examencijfers sinds 2017 aan het zakken
zijn. Helaas bieden de gepresenteerde schoolexamengemiddelden in de Examenmonitor
niet het juiste beeld. In
WiskundE-brief 884 heb ik hier uitgebreid aandacht aan
besteed. Blijkbaar is de daar door mij gesignaleerde blunder nog niet
hersteld.
Wiskunde examenresultaten havo/vwo
Hieronder concentreer ik mij verder alleen op de examencijfers voor
wiskunde. In
WiskundE-brief 892 besteedde ik al aandacht aan de cijfers van het
eerste tijdvak. De grafieken hieronder geven een beeld van de 'eindsituatie'
en zijn mede gebaseerd op de laatste Examenmonitor. Laten we eerst
eens kijken naar havo/vwo:
Helaas worden de gemiddelden voor 2021 in de Examenmonitor slechts op één
decimaal nauwkeurig gegeven. Toch is er duidelijk te zien dat de cijfers van
wiskunde B en C zijn gedaald terwijl er bij wiskunde A een opgaande trend
valt te constateren. Op de havo is die opgaande trend ook terug te vinden
in de scores; op het vwo is dat niet het geval en is de opgaande trend geheel
aan de genereuze N-termen te danken.
Overigens kan worden opgemerkt dat de N-termen in 2021 'vakkenbreed' een stuk
genereuzer waren. De Examenmonitor suggereert dat dit niet zo is maar een
eenvoudige berekening leert dat in de periode 2017-2019 het gewogen gemiddelde
van alle N-termen steeds rond de 1,00 lag terwijl dit gemiddelde voor 2021
1,16 bedroeg.
Wiskunde examenresultaten vmbo
De wiskunde examencijfers voor het vmbo worden in de Examenmonitor
wel steeds in twee decimalen gegeven:
In twee van de drie gevallen is op het vmbo de trend dalend. Vooral de
ontwikkeling van vmbo kader oogt hierbij erg zorgelijk.
Schoolexamens
Misschien is het goed om ook eens naar de ontwikkeling van de schoolexamencijfers
te kijken. In het verleden bleek dat de ontwikkeling van de schoolexamencijfers
een stuk minder grillig was dan de ontwikkeling van de wiskundecijfers op het
Centraal Examen.
Op het vwo kunnen we nog steeds zeer stabiele schoolexamencijfers waarnemen. In
2020 lagen die cijfers bij wiskunde B iets hoger dan gebruikelijk maar het verschil
was niet spectaculair. Voor havo en vmbo zien we ook bij de schoolexamens wat
meer beweging. Helaas is die beweging vooral naar beneden:
Het beeld op de havo is niet helemaal eenduidig. Wiskunde A schommelt wat maar
bij wiskunde B is er sprake van een plotselinge duik naar beneden. Op het vmbo
is er sprake van een onmiskenbaar dalende trend. Voor vmbo GT (mavo) gaan de
cijfers hard naar beneden. De cijfers voor vmbo kader waren altijd al laag
maar dreigen nu zelfs onder de 6,0 te geraken. We zien dus op het vmbo
zowel bij het Centraal Examen als bij het schoolexamen een duidelijke
en verontrustende beweging naar beneden. De keuze van veel leerlingen om het
wiskundecijfer te 'schrappen' lijkt in dit licht erg logisch.
gk