nummer 897, 31 oktober 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Advertenties

 

Bepaling N-termen examen 2021

 
Zoals ik in WiskundE-brief 889 besprak, werden de N-termen bij de eindexa­mens van 2021 anders bepaald dan gebrui­kelijk. Een verge­lijking van de behaal­de scores en de toege­kende cijfers voor de wiskun­de-examens maakt duide­lijk dat de N-termen dit jaar een zeer belang­rijke rol hebben ge­speeld. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 892. Het is daarom toe te juichen dat vanuit Cito onlangs gede­tail­leerd is toege­licht hoe die norme­ring tot stand is gekomen.
In het oktober­nummer van Eucli­des, het tijd­schrift van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW), staat een artikel van Paul van der Molen, die bij het Cito verant­woorde­lijk is voor het tech­nisch norme­ringsad­vies. In dit artikel laat hij aan de hand van het havo wiskun­de A examen heel precies zien hoe de N-termen voor de drie tijdvak­ken tot stand zijn gekomen. Ik vat hieron­der voor u dit artikel nog eens samen. Daarna ga ik in op de situa­tie bij havo wiskun­de B.
Havo wiskun­de A eerste tijdvak
Aan de basis voor de procedu­re van het bepalen van de N-term liggen de gege­vens die examina­toren instu­ren via Wolf. Normaal gespro­ken doen nage­noeg alle kandida­ten mee aan het eerste tijdvak. Dat was het afgelo­pen examen echter anders; kandida­ten konden ervoor kiezen om pas in het tweede tijdvak hun eerste kans te wagen. Ver­wacht werd dat vooral de zwakke­re kandida­ten van die moge­lijk­heid gebruik zouden gaan maken. In dat geval zou de groep van kandida­ten die aan het eerste tijdvak deelnam niet repre­senta­tief zijn voor de hele popula­tie.
Om dit pro­bleem te onder­vangen, is via Wolf aan de examina­toren ge­vraagd of de groep die aan het eerste tijdvak deelnam, repre­senta­tief was voor de gehele groep. Als er op die vraag ontken­nend of weife­lend werd geant­woord dan werden de betref­fende gege­vens niet meege­teld. Dat kwam er uitein­delijk op neer dat onge­veer de helft van de resulta­ten buiten de steek­proef werden gelaten.
Voor de over­blijven­de groep werd vervol­gens bere­kend welke N-term er nodig was om uit te komen op onge­veer hetzelf­de cijfer als het gemid­delde over de jaren 2017-2019. Dat gemid­delde was een 6,4 en een N-term van 1,0 bleek hier­voor voldoen­de te zijn.
Daarna keek men naar het oordeel van de examina­toren. Door aan te geven bij welke score een 5,5 als cijfer zou moeten horen, gaven de examina­toren indi­rect aan wat naar hun idee de N-term zou moeten zijn. Die oorde­len liepen nogal uiteen. Zelfs als de 5% hoogst en 5% laagst geopper­de N-termen buiten beschou­wing worden gelaten, varieer­den de sugges­ties nog van N=0,8 tot N=1,5. Maar zoals afge­sproken keek men alleen naar de middel­ste 33% van de oorde­len. In dat gedeel­te varieer­de het oordeel van N=1,1 tot N=1,3. Op basis hiervan stelde men een nieuwe voorlo­pige N-term van 1,1 vast. Verge­lijking met de N-termen uit 2017 (1,5), 2018 (1,2) en 2019 (1,0) bracht daar geen verande­ring in en daarom werd de N-term defini­tief vastge­steld op 1,1.
Uitein­delijk werd de N-term vastge­steld op 1,2. Dat had te maken met signa­len 'uit het veld' dat het examen nogal lang was en sommige kandida­ten hier­door in tijd­nood kwamen.
Havo wiskun­de A tweede tijdvak
De norme­rings­procedu­re voor degenen die een examen herkan­sen is een andere dan die voor kandida­ten die voor het eerst examen doen. In WiskundE-brief 818 heb ik die procedu­re al eens uitvoe­rig behan­deld. In eerste instan­tie werd er daarom voor de kandida­ten die het examen voor de eerste keer maakten en voor de herkan­sers aparte N-termen bere­kend.
Van alle kandida­ten die in het tweede tijdvak voor het eerst examen deden, werden vervol­gens alleen de kandida­ten geselec­teerd waarvan de examina­toren in het eerste tijdvak al hadden aangege­ven dat het om een repre­senta­tieve groep ging. Deze groep bleek erg laag te scoren zodat een N-term van 2,3 nodig zou zijn om op het gemid­delde van de periode 2017-2019 uit te komen. Het oordeel van de middel­ste 33% van de examina­toren was met N=1,2 tot N=1,4 minder extreem. Alles bij elkaar leverde dit N=1,4 als tussen­stand op.
De resulta­ten van de herkan­sers die in de eerste termijn een onvol­doende haalden, wezen erop dat het examen iets moeilij­ker was dan het examen van het eerste tijdvak. Deze consta­tering zou moeten resulte­ren in een N-term van 1,3 voor de groep van herkan­sers. Omdat er afge­sproken was dat voor het tweede tijdvak slechts één N-term zou worden gehan­teerd en daarbij de groep van herkan­sers veel groter was dan de groep van 'eerste­kansers', werd de N-term uitein­delijk op 1,3 vastge­steld.
Havo wiskun­de A derde tijdvak
Aan het derde tijdvak namen slechts enkele honder­den kandida­ten deel. Alle deelne­mers aan het derde tijdvak waren herkan­sers maar toch werd er onder­scheid gemaakt tussen kandida­ten die hun eerste kans tijdens het eerste tijdvak hadden gewaagd en kandida­ten die pas in het tweede tijdvak in actie waren gekomen. Opval­lend was dat bereke­ning van de N-term voor eerstge­noemde groep aanzien­lijk hoger uitkwam dan voor de tweede groep: N=1,4 tegen N=1,0. Omdat beide groepen onge­veer even groot waren, werd de N-term uitein­delijk vastge­steld op 1,2.
En havo wiskun­de B?
De keuze voor het examen havo wiskun­de A is begrij­pelijk. Dit examen wordt door veel leerlin­gen gemaakt en is in zekere zin als een mediaan wiskun­de-examen te beschou­wen. Echter, wat betreft de resulta­ten bleek nu juist het examen havo wiskun­de A een uitzon­dering te vormen. In tegen­stel­ling tot veel andere wiskun­de-examens waren de scores in het eerste tijdvak voor dit examen name­lijk best rede­lijk. Zie ook WiskundE-brief 892. Om die reden is het interes­sant om ook naar de vast­stel­ling van de N-term van een ander examen te kijken en geluk­kig waren Cito en CvTE bereid om ook de gege­vens van het examen havo wiskun­de B met ons te delen.
Havo wiskun­de B eerste tijdvak
Op het examen havo wiskun­de B werd in het eerste tijdvak zeer slecht ge­scoord. De gemid­delde score bedroeg nog geen 50%. In de jaren 2017 tot en met 2019 waren de scores hoger en waren de cijfers, zo'n 6,7 gemid­deld, heel behoor­lijk. Om ook bij dit examen op een derge­lijk cijfer uit te komen, zou een N-term van maar liefst 2,4 nodig zijn geweest. Het oordeel van de middel­ste 33% van de examina­toren kwam met N=1,4 tot N=1,7 heel wat lager uit. Omdat het hoogste oordeel van de midden­groep van examina­toren binnen de histori­sche reeks van N-termen viel, werd de voorlo­pige N-term op 1,7 gesteld. Omdat het examen, net als het examen wiskun­de A, door het veld als te lang werd beoor­deeld, werd de defini­tieve N-term op 1,8 vastge­steld.
Het grote ver­schil tussen de examens havo wiskun­de A en B wat betreft de vast­stel­ling van de N-term voor het eerste tijdvak laat zich als volgt illu­streren:
Boven 'nodig' staat de N-term afge­beeld die het gemid­delde cijfer op het niveau van de jaren 2017-2019 zou hebben ge­bracht. Boven 'docen­ten' staat het oordeel van de middel­ste 90% van de examina­toren (de licht­blauwe balk) en van de middel­ste 33% van de examina­toren (de donker­blauwe balk). Boven 'N-term' staat de uitein­delijk vastge­stelde N-term.
Havo wiskun­de B tweede tijdvak
Net als bij wiskun­de A waren in het tweede tijdvak de ver­schil­len tussen 'eerste­kansers' en herkan­sers groot. De 'eerste­kansers' maakten dit examen zo slecht dat er een N-term van 2,9 nodig zou zijn om op het cijfer­niveau van de examens van 2017-2019 te komen. Ook de examina­toren vonden het examen lastig; de 33% midden­groep stelde N=1,5 tot N=1,8 voor. Voor de groep 'eerste­kansers' werd virtu­eel een N-term van 1,8 vastge­steld. Omdat de bereke­ning voor de herkan­sers met N=1,4 een stuk lager uitkwam en de groep van herkan­sers ook een stuk groter was, werd de N-term uitein­delijk op 1,5 vastge­steld.
gk

 

Covid-effecten rekenen/wiskunde basisonderwijs

In WiskundE-brief 896 heeft u kunnen lezen dat er tijdens de corona­pande­mie binnen het onder­wijs naar verhou­ding veel extra aan­dacht is besteed aan het vak wiskun­de. Over omvang van de tijdens de pande­mie opgelo­pen achter­standen is onlangs een rapport gepubli­ceerd waarop ik in een volgen­de WiskundE-brief nader in zal gaan. Al eerder werd er voor het basison­derwijs uitge­breid onder­zoek gedaan naar de opgelo­pen 'leer­groei­vertra­ging' bij taal (lezen en spel­ling) en rekenen/wiskun­de. Uit de meest recente cijfers blijkt dat de vertra­ging bij rekenen/wiskun­de groter is dan de vertra­ging bij taal, vooral in groep 7 en 8.
In het kader van het Natio­naal Cohort Onder­zoek (NCO) heeft men onder­zocht welke vertra­ging op de basis­scholen is opgetre­den sinds maart 2020, het begin van de eerste school­slui­ting. Voor dit onder­zoek heeft men gekeken naar de scores op de M-toetsen en E-toetsen die basis­scholen wette­lijk ver­plicht in de groepen 1 tot en met 7 moeten afnemen.
M-toetsen en E-toetsen
Basis­scholen zijn ver­plicht om de ontwik­keling van leerlin­gen te volgen in een leer­ling- en onder­wijs­volgsys­teem (LOVS) met een systema­tische toet­sing. Hier­voor nemen scholen twee­maal per jaar methode-onafhan­kelijke toetsen af die de kennis en vaardig­heden van een leer­ling meten op het gebied van Neder­landse taal en rekenen/wiskun­de. In januari wordt steeds de M-toets (midden­toets) en in juni wordt steeds de E-toets (eind­toets) afgeno­men. Het ver­schil in score tussen de E-toets en de M-toets geeft de 'leer­groei' van de leer­ling geduren­de het school­jaar aan.
Leer­groei­vertra­ging rekenen/wiskun­de
Voor het onder­zoek van de leer­groei­vertra­ging werden de M-toetsen van 2020 vergele­ken met de E-toetsen van 2021. De hieruit bereken­de leer­groei werd vergele­ken met de leer­groei die uit de M-toetsen van 2017 en de E-toetsen van 2018 kon worden bere­kend. Om vakken te kunnen verge­lijken, werden de ver­schil­len gestan­daardi­seerd naar ver­schil­len van z-scores.
In de referen­tieperi­ode (2017-2018) bedroeg de leer­winst in ander­half jaar bij rekenen/wiskun­de gemid­deld 47 punten. De corona­meting (2020-2021) kwam uit op een gemid­delde van 44 punten. Gestan­daardi­seerd lag de leer­groei in corona­tijd 0,10 stan­daardaf­wijkin­gen lager. De inter­preta­tie van dit gegeven is niet zonder proble­men; zie hier­voor ook het artikel van Arthur Bakker in WiskundE-brief 889, maar dit ver­schil wijst zeker niet op een drama­tisch effect.
Leer­groei­vertra­ging taal
Voor taal is het effect nog wat kleiner. Daar kon in het voor­jaar van 2021 duide­lijk een inhaal­effect worden gecon­sta­teerd. De spel­ling in de boven­bouw blijkt zelfs meer dan normaal verbe­terd te zijn.
Leer­groei­vertra­ging per groep
De leer­groei­vertra­ging voor rekenen/wiskun­de van 0,10 stan­daardaf­wijkin­gen is een gemid­delde over de groepen 1 tot en met 7. Per groep zijn er flinke afwij­kingen te consta­teren. Zo is er in groep 5 bijvoor­beeld nauwe­lijks enig effect te consta­teren.
Voor het voortge­zet onder­wijs is het interes­sant om te kijken naar de leer­groei­achter­stand van leerlin­gen die wij binnen­kort in de brug­klas mogen verwel­komen. Voor die leerlin­gen geldt dat zij nu in groep 8 zitten en dus in groep 7 zijn gemeten. Voor die leerlin­gen geldt dat zij voor rekenen/wiskun­de 0,22 stan­daardaf­wijkin­gen onder de leer­groei in de referen­tieperi­ode hebben ge­scoord.
Om de negatie­ve effect­grootte in groep 7 wat zicht­baarder te maken, is het handig om uit te gaan van twee normale verde­lingen. De gestip­pelde zwarte kromme in de grafiek hierbo­ven geeft de gestan­daardi­seerde leer­winst weer die tussen het voor­jaar van 2017 en de zomer van 2018 werd gecon­sta­teerd. Per defini­tie is het gemid­delde van deze gestan­daardi­seerde leer­winst 0 en is de stan­daardaf­wijking 1. De rode kromme geeft de ontwik­keling weer in corona­tijd. Hoewel de twee krommen behoor­lijk overlap­pen (onge­veer 91%) zien we een duide­lijke negatie­ve ver­schui­ving. Moge­lijk krijgen we in 2022 in de brug­klas dus met een deel van deze leer­groei­vertra­ging te maken.
Indivi­duele ver­schil­len
In het boven­staande artikel heb ik uitslui­tend naar gemid­delden gekeken. Zoals vaker zijn er grote ver­schil­len als je kijkt naar de achter­grond van de leerlin­gen. Zo blijkt bijvoor­beeld dat kinde­ren van laagop­geleide ouders duide­lijk meer last van de corona-effec­ten hadden dan leerlin­gen met hoogop­geleide ouders. Mis­schien kom ik in een volgend artikel nog eens op dit ver­schijn­sel terug.
gk

 

www.karelappeltans.be

 
 Karel Appel­tans
Ik veron­derstel dat veel collega's de twee boeken 'Volgens Barton' kennen en mis­schien zelfs hebben gelezen. Zie ook WiskundE-brief 843 en WiskundE-brief 858. Onze Britse collega Craig Barton be­schrijft in deze boeken hoe het lesge­ven in wiskun­de volgens de laatste stand van de weten­schap beter kan. Op basis van onder andere deze boeken heb ik in de afgelo­pen jaren via het Geoge­bra Plat­form een wiskun­deweb­site ontwik­keld.
Op mijn site komen ver­schil­lende domei­nen voor havo/vwo wiskun­de B aan de orde, zoals func­ties en grafie­ken, diffe­renti­aal- en inte­graalre­kening, goniome­trische func­ties, meetkun­de met coördi­naten en toege­paste analyse. Een aantal andere onder­werpen op mijn site kunnen dienen als keuzeon­derwerp, zoals matri­ces en ruimte­meetkun­de.
Het materi­aal biedt onder­steu­ning voor expli­ciete instruc­tie (hoofd­stuk 3 van Barton), inspira­tie om uitge­werkte voor­beelden opti­maal te benut­ten (hoofd­stuk 6) en natuur­lijk materi­aal om doelbe­wust te oefenen (hoofd­stuk 10).
Ik ver­trouw erop dat ik u een beetje nieuws­gierig heb gemaakt.
Karel Appel­tans (karel.appel­tans@scarlet.be)
www.karelap­peltans.be

 

Statistiek in het profielwerkstuk

 
Het profiel­werk­stuk is een belang­rijk examen­onder­deel van de vwo-oplei­ding. Leerlin­gen voeren voor hun profiel­werk­stuk vaak verras­send leuk onder­zoek uit. Leerlin­gen met wiskun­de B merken tijdens hun onder­zoek echter vaak dat ze nog niet genoeg statis­tische kennis hebben opge­daan om goede uitspra­ken te doen over de door hun verza­melde gege­vens.
Daarom organi­seert de Radboud Univer­siteit een gratis online seminar waarin leerlin­gen gehol­pen worden met de statis­tiek die zij voor hun profiel­werk­stuk nodig hebben. Dit seminar is bedoeld voor vwo-leerlin­gen met een NT/NG-profiel die bezig zijn met hun profiel­werk­stuk. Voor het seminar is geen voorken­nis van statis­tiek vereist.
Twee midda­gen
Het online seminar bestaat uit twee midda­gen. De eerste middag heeft als thema 'dataver­zame­ling en data­weerga­ve' en de tweede middag gaat over data-analyse en het aan de hand van data doen van uitspra­ken.
Tijdens de eerste middag wordt onder andere inge­gaan op de volgen­de vragen:
  • Hoe groot moet je steek­proef zijn?
  • Moet je een voor- en name­ting doen?
  • Heb je te maken met een contro­legroep?
Daar­naast wordt er inge­gaan op de manie­ren waarop je data in het profiel­werk­stuk weer kunt geven.
Tijdens de tweede middag gaan de leerlin­gen met hun eigen data aan de slag. Zij moeten bij hun data de juiste stati­sche tests kiezen. Na uitvoe­ring van een test kunnen zij statis­tisch verant­woorde uitspra­ken doen die met een gerust hart in het profiel­werk­stuk kunnen worden opgeno­men.
Nog twee master­classes
Er staan nog twee andere gratis master­classes op de plan­ning, te weten een master­class Origami op 8 februa­ri 2022 en een master­class Diffe­renti­aalver­gelij­kingen en het preda­tor-preymo­del op 12 april 2022.
Aanmel­ding
Het online Seminar Statis­tiek in jouw PWS wordt op de dinsda­gen van 16 novem­ber en 7 decem­ber 2021 van 13:00 tot 16:00 uur georga­niseerd en is koste­loos. Volg deze link om uw leerlin­gen aan te melden.

 

Statistiek op de universiteit

 
Bij veel univer­sitaire studies moet een ver­plichte statis­tiekcur­sus gevolgd worden. Hoe kun je vwo-leerlin­gen hierop het beste voorbe­reiden? Het ant­woord op deze vraag ver­baast u wel­licht want het belang­rijkste ingredi­ënt is niet 'inzicht', niet 'kennis' en ook niet 'wiskun­de'.
Om uw leerlin­gen wat betreft statis­tiek goed op een univer­sitaire studie te kunnen voorbe­reiden, biedt de Radboud Univer­siteit u een interes­sante master­class voor eerste­graads docen­ten. Tijdens deze master­class wordt bespro­ken met wat voor soort statis­tiek studen­ten in hun eerste jaar op de univer­siteit te maken krijgen en welke knelpun­ten hierbij naar voren komen.
In de master­class bekijkt u delen van hoorcol­leges en maakt u de opgaven die studen­ten in hun eerste jaar krijgen. Na elk informa­tieblok van 30 tot 45 minuten wordt er een discus­sie van onge­veer 15 minuten georga­niseerd.
De master­class wordt geleid door dr. Jules Ellis, univer­sitair hoofddo­cent statis­tiek en psycho­metrie. Hij is al 25 jaar verant­woorde­lijk voor het statis­tiekon­derwijs in de bache­lor Psycho­logie en heeft hier­voor ook studie­boeken geschre­ven.
Informa­tie en in­schrij­ven
De cursus is op dinsdag 30 novem­ber 2021 van 13:00 tot 16:30 uur in het Huygens­gebouw in Nijme­gen. Aanslui­tend kunt u met een hapje en een drankje napra­ten. Volg deze link voor meer informa­tie over deze master­class en volg deze link om u voor de master­class aan te melden.

 

Inschrijving eerste ronde Wiskunde Olympiade

 
U kunt uw school weer in­schrij­ven voor de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. De informa­tiepak­ketten over de bèta-olympia­des, waaron­der de Wiskun­de Olympia­de, zijn onder­tussen naar de scholen verzon­den.
Het informa­tiepak­ket bestaat uit een poster en een beknop­te brochu­re met informa­tie voor de docent. Als uw school nog nooit heeft meege­daan, neem dan eens een kijkje op www.wiskun­deolym­piade.nl. Daar vindt u opgaven en trai­ningsma­teriaal waarmee u uw leerlin­gen kunt voorbe­reiden op de wed­strijd.
Selec­teer zelf een tijd­stip
De afname van de eerste ronde is flexi­bel. U kunt zelf een ge­schikt tijd­stip bepalen in de periode van 17 tot en met 27 januari 2022. Doe dit jaar dus mee. U kunt zich via de wed­strijd­site in­schrij­ven.
Als u voor het eerst wed­strijd­leider bent, kunt u inlog­gen op de wed­strijd­site door bij zowel de gebrui­kers­naam als het wacht­woord de brinco­de van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf. U kunt uw school tot 6 januari 2022 aanmel­den.

 

Vijfentwintig jaar WiskundE-brief

 
Vijfen­twintig jaar geleden ver­scheen de eerste WiskundE-brief. Als redac­tie zien wij hierin geen aanlei­ding tot een groot­scheep­se viering. Het is echter wel een moment om even bij stil te staan.
De eerste WiskundE-brieven waren nog niet geda­teerd. Daarom is het wat lastig om precies te achter­halen wanneer de eerste WiskundE-brief werd verzon­den. Afgaan­de op de aange­kondig­de studie­dag van de NvVW, des­tijds in Biltho­ven, moet die eerste WiskundE-brief ergens eind oktober of begin novem­ber 1996 zijn ver­stuurd.
Het gebruik van inter­net was in 1996 nog vrij nieuw. De inhoud van de WiskundE-brief bestond in die beginpe­riode dan ook voor een belang­rijk deel uit prakti­sche tips en interes­sante inter­neta­dressen. Gaande­weg, vooral na de fusie met de 'Nieuws­brief Tweede Fase' van Jos Andries­sen, kwam de nadruk meer te liggen op inhoude­lijke zaken, zoals het gebruik en mis­bruik van de rekenma­chine en de aanslui­ting tussen onder­bouw en boven­bouw. En vanzelf­spre­kend kreeg de aan­staande Tweede Fase, met com­pleet nieuwe examen­program­ma's en de gloed­nieuwe 'soorten' wiskun­de A1, wiskun­de A1,2, wiskun­de B1 en wiskun­de B1,2 veel aan­dacht.
Van uitwis­seling naar voor­lich­ting
Geduren­de de eerste jaren werd de WiskundE-brief gemaakt voor en vooral ook door wiskun­delera­ren maar geduren­de de jaren daarna werd de rol van de redac­tie steeds belang­rijker. Die rol ging verder dan het alleen laten ver­schij­nen van de nieuws­brief. Er werden bijvoor­beeld een aantal groot­scheep­se enquê­tes uitge­voerd over onder­werpen als de werk­druk, het aantal contac­turen, het wiskun­decurri­culum, de aanslui­ting met het vervolg­onder­wijs, de keuze van de ver­schil­lende 'soorten' wiskun­de, het bevoegd en onbe­voegd geven van wiskun­deles­sen en de examen­correc­tie.
In de loop der tijd ver­schoof de nadruk van het redac­tiewerk steeds meer naar voor­lich­ting en menings­vorming. Er versche­nen ook wat langere artike­len met onder andere analy­ses van eindexa­menre­sulta­ten, interna­tionale onder­zoeken en samen­vattin­gen van belang­rijke examen­regelin­gen. Geduren­de de laatste jaren zijn er veel artike­len versche­nen rond de vraag hoe er naar de eindexa­menre­sulta­ten moet worden gekeken. De ontwik­keling van de gemid­delde cijfers en de percen­tages onvol­doende zijn vrij gemakke­lijk te volgen. Maar wat stellen die cijfers voor? Welke rol speelt de N-term? En welke rol speelt de grafi­sche rekenma­chine?
Andere rol
Er is veel veran­derd. Inter­net is in die vijfen­twintig jaar vanuit een niche ge­groeid tot een noodza­kelijk­heid binnen het onder­wijs. Via de elektro­nische snelweg kan iedere docent online aan discus­sies deelne­men en de juiste informa­tie tot zich nemen. De rol die de WiskundE-brief in het verle­den heeft ge­speeld, is dan ook een andere dan nu. Maar de WiskundE-brief wordt door bijna 5000 trouwe lezers nog altijd zeer gewaar­deerd. Voor de redac­tie is dat een bewijs dat de WiskundE-brief de ontwik­kelin­gen tot nu toe op een goede manier heeft gevolgd.
Op de redac­tie hebben wij reeds ge­proost op nog eens vijfen­twintig jaar WiskundE-brief 😀 want er is nog genoeg te doen.
Jeanne Kok, Gerard Kool­stra en Ton Groene­veld

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Zebra 62: Vormen en Verhoudingen in de Architectuur

 
Auteur:Jacques Jansen en Karen de Kort
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:68
ISBN:978-90-5041-188-2
Prijs:€ 10,=
Archi­tectuur en wiskun­de ontmoe­ten elkaar op het raak­vlak van kunst en weten­schap. Zo doet de wiskun­de uitspra­ken over verhou­dingen en zet de archi­tectuur deze in om uitdruk­king te geven aan een ruimte. Een bekend voor­beeld is de koepel, die zowel con­struc­tieve als estheti­sche eigen­schap­pen heeft.
'Vormen en Verhou­dingen in de Archi­tectuur' toont ook voor­beelden van regelma­tige en ander­soorti­ge veel­vlakken in de archi­tectuur, zoals pirami­degebou­wen van toen en nu, com­pleet met de bijbeho­rende wiskun­dige bereke­ningen. U neemt kennis van de maten­stel­sels van Le Corbu­sier en Dom Hans van der Laan. Ook daagt 'Vormen en Verhou­dingen in de Archi­tectuur' u uit om met behulp van elemen­taire vormen te gaan ontwer­pen.
'Vormen en Verhou­dingen in de Archi­tectuur' is uiterma­te ge­schikt voor gebruik in de havo/vwo boven­bouw.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

SMARTWiskunde op NVvW studiedag

Zien we u zater­dag op de NVvW-studie­dag? Smart­Wiskun­de is er ook.
Vraag hier een gratis wiskun­depos­ter aan en haal uw poster af in onze stand. Handig en leuk voor in de klas.
Tot zater­dag.
 

 

Vroegtijdig wiskundedeficiënties wegwerken

Sommige leerlin­gen uit 6 vwo willen aan een univer­sitaire studie begin­nen maar voldoen nog niet aan de wiskun­detoela­tings­eis voor de door hen beoogde studie. Zij kunnen vanaf eind januari 2022 aan de Univer­siteit van Amster­dam een online cursus volgen.
De cursus wordt afgeslo­ten met een toela­tings­examen. Na het behalen van dit examen kunnen zij dan in septem­ber 2022 aan hun univer­sitaire oplei­ding begin­nen. Volg deze link voor meer informa­tie of om voor deelna­me in te schrij­ven.
 

 

KERN Wiskunde op studiedag NVvW

Maak kennis met KERN Wiskun­de op de studie­dag van de NVvW.
Komt u zater­dag 6 novem­ber 2021 naar de jaarver­gade­ring/studie­dag van de NVvW in Veenen­daal? We zien u graag bij de stand van Boom voortge­zet onder­wijs.
Maak kennis met het team van KERN Wiskun­de en neem een gratis beoorde­lings­exem­plaar mee.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl