nummer 896, 17 oktober 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Veel extra hulp voor wiskunde tijdens coronaonderwijs
De onderwijsinspectie heeft dit voorjaar onderzoek gedaan naar de
gevolgen van corona voor het onderwijs. In dit kader is ook
onderzocht in hoeverre leerlingen van het voortgezet onderwijs extra
les of begeleiding hebben gekregen. De resultaten van dit onderzoek
zijn op 12 oktober 2021 onder de titel
Technisch
rapport- Gevolgen van 16 maanden corona in het voortgezet onderwijs
gepubliceerd. Wiskunde steekt in dat rapport met kop en schouders
boven de andere vakken uit.
Aan ruim 13.000 leerlingen van het voortgezet onderwijs is onder andere
gevraagd naar welke vormen van extra les of begeleiding zij op school,
thuis of bij huiswerkbegeleiding kregen. Bij de vakgerichte ondersteuning
blijkt wiskunde een belangrijke rol te spelen, zoals de grafiek hieronder
laat zien.
De rapportage gaat over de periode vanaf maart 2020 en het onderzoek
liep van april tot juni 2021. Zowel binnen als buiten school kregen leerlingen
meer begeleiding in wiskunde of rekenen dan in welk ander vak dan ook.
De ondersteuning op school kwam in de onderbouw (35,5%) vaker voor dan
in de bovenbouw (28,3%).
Vooral in de brugklas
Buiten school lag het accent nog sterker op wiskunde dan op school.
Van de leerlingen van brede brugklassen werd zelfs meer dan de
helft van de respondenten, te weten 53,5%, thuis geholpen met wiskunde.
Voor hogere klassen lag dat zo rond de 45%. De cijfers lopen voor vmbo,
havo en vwo nauwelijks uiteen.
Over de achtergronden en oorzaken van deze cijfers is in het rapport
weinig te vinden. De vraag is dan ook in hoeverre wiskundeleraren
blij kunnen zijn met de prominente rol van wiskunde bij deze
coronasteun.
gk
|
Voorschriften voor correctie behoren in het correctievoorschrift
In WiskundE-brief 895 werd het artikel
'Het
is goed als het goed is en voldoende onderbouwd' van het
CvTE aangehaald als hulpmiddel voor het nakijken van vmbo-examens.
Ik ben van mening dat zowel het moment als de plaats van verschijning van
dit artikel verkeerd gekozen zijn. De inhoud hoort wat mij betreft
gewoon in het correctievoorschrift thuis, tot zover het daarmee tenminste
niet in strijd is.
Wat betreft plaats en tijd: het artikel verscheen kort voor de
laatste schooldagen waardoor niet alle correctoren tijdig kennis
konden nemen van de inhoud. Verder verscheen het artikel in het
tijdschrift Euclides van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW) en dat tijdschrift wordt zeker niet door
alle wiskundedocenten gelezen.
Nieuwe correctieregels
Als docent wil ik mijn leerlingen bij voorkeur vier jaar lang op het
eindexamen voorbereiden, bijvoorbeeld door schoolexamens op dezelfde
manier als het eindexamen na te kijken. Zo voorkom ik dat schoolexamens
onnodig streng zijn of leerlingen op het eindexamen onderuit gaan.
In dat verband lees ik in het artikel
'Het
is goed als het goed is en voldoende onderbouwd' twee regels die
niet strijdig zijn met het correctievoorschrift maar wel heel verhelderend
werken. Wat mij betreft mogen die regels dan ook direct als algemene regels
in het correctievoorschrift worden opgenomen:
- Een kandidaat mag tussendoor afronden of afkappen zolang dat niet
van invloed is op het eindantwoord. Heeft het wel invloed op het
eindantwoord, dan kost het de examenkandidaat maximaal één punt.
- Als een kandidaat op basis van een verkeerde of onvolledige berekening
of redenering een conclusie trekt, dan krijgt de kandidaat geen
scorepunten voor die conclusie, ook niet als die conclusie overeenkomt
met de conclusie in het beoordelingsmodel.
Bij het tweede punt geeft het artikel op bladzijde 7 en 8 een voorbeeld
waarin de kandidaat door inklemmen een maximum moet bepalen. De kandidaat van
het voorbeeld past een onvolledige berekening toe en daarom is de conclusie,
die op zich correct is, niet gerechtvaardigd. De kandidaat krijgt één punt
voor de onvolledige berekening en geen punten voor de conclusie.
Tegenstrijdigheden
In het artikel
'Het
is goed als het goed is en voldoende onderbouwd' lees ik echter ook
zaken die strijdig zijn met de correctievoorschriften. Zo lees ik halverwege
bladzijde 5 in de rechter kolom: "Niet in alle gevallen hoeven alle
tussenstappen uit het beoordelingsmodel ... te worden opgeschreven.".
In de correctievoorschriften wordt echter steeds duidelijk bepaald dat een
gevraagde berekening verplicht is (3.6), dat berekeningen die tussen haakjes staan
niet opgeschreven behoeven te worden worden (3.8) en dat een corrector niet
van het correctievoorschrift af mag wijken, ook niet als hij of zij vindt dat
het correctievoorschrift foutief is (7). Verder wordt er sinds enkele jaren
in de vmbo-examens steevast de opdracht "Schrijf je berekening op"
aan de opgaven toegevoegd.
Als een berekening volgens het correctievoorschrift verplicht is omdat
deze niet tussen haakjes is vermeld, dan verdient een kandidaat volgens mij
geen punten als hij of zij die berekening niet heeft opgeschreven. Het
correctievoorschrift spreekt daar het artikel in duidelijke taal tegen. En ik
vind dat ook logisch; het is niet aan mij als examinator om eventuele
alternatieve foutieve berekeningen voor een juist antwoord te vinden. En hoeft
een kandidaat bij een ingewikkelde opgave dan geen enkele berekening meer op
te schrijven als de kans klein is dat een kandidaat het juiste antwoord
op een dergelijke opgave op een niet correctie manier gevonden heeft?
Triviale berekeningen
Wellicht bedoelen de auteurs van het artikel dat vooral triviale berekeningen
niet behoeven te worden opgeschreven. In het artikel beschouw ik in figuur 2
op bladzijde 5 de berekening 110 000 − 41 000 = 69 000
als een triviale berekening. Maar dergelijke berekeningen horen in het
correctievoorschrift dan ook tussen haakjes te staan.
Verkeerde plek
Toelichtingen en aanwijzingen over het toekennen van punten behoren in het
correctievoorschrift te staan en niet op een website of in een artikel in
een tijdschrift. Net als de onderbouwing van een antwoord behoort het
correctievoorschrift op orde te zijn.
Gerhard Borger (Vechtdal College Hardenberg)
|
Wiskunde bij 10-14 onderwijs
Om een soepelere overgang van het primair naar het voortgezet
onderwijs te bevorderen wordt sinds kort geëxperimenteerd met
zogenaamde 10-14 scholen. Over de eerste ervaringen zijn enkele
publicaties verschenen. Dat is een mooie aanleiding om eens te
kijken wat daarin te lezen is over het wiskundeonderwijs.
Het gaat binnen de experimenten om een tiental initiatieven die in
veel opzichten van elkaar verschillen. Zo bestaan er bijvoorbeeld
allerlei variaties in de groepssamenstellingen, van homogene
jaargroepen tot en met volledig heterogene groepen qua leeftijd en
onderwijsniveau. Ook bestaat er een grote verscheidenheid aan
onderwijsconcepten, van docentgestuurd tot en met volledig
gepersonaliseerd onderwijs.
Kernvak
Rekenen/wiskunde krijgt als kernvak over het algemeen veel aandacht.
Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van bestaande, vaak digitale
methodes voor het primair en voortgezet onderwijs. Volgens de
Onderwijsinspectie is het echter onduidelijk of deze methodes goed op
elkaar aansluiten en of er sprake is van een doorlopende leerlijn in de
basisvaardigheden van primair naar voortgezet onderwijs. Daar komt
bij dat er geen wettelijke regeling bestaat waarin normen zijn
uitgewerkt om de leerresultaten van 10-14-initiatieven te meten en
beoordelen.
Bevoegd?
Om deze vorm van onderwijs mogelijk te maken, wordt er gewerkt met het
begrip teambevoegdheid. Teambevoegdheid houdt in dat het team
dat 10-14 onderwijs geeft, gezamenlijk de benodigde bevoegdheden
bezit, zonder dat dit hoeft te gelden voor elke individuele leraar.
Bij bijna alle initiatieven zijn leraren wiskunde betrokken, zo bleek
uit een onderzoek in januari 2021. In september 2021 verscheen het eerste
vervolgonderzoek. Daaruit blijkt dat voor wiskunde slechts vier
(tweedegraads) bevoegden bij de experimenten betrokken zijn. Voor
Nederlands waren dat er twaalf en voor Engels zeven.
Dat geeft te denken.
gk
|
Uitslag Nederlandse Wiskunde Olympiade 2021
De zestienjarige Casper Madlener uit Hoofddorp heeft de Nederlandse
Wiskunde Olympiade gewonnen. Hij behaalde in alle drie de rondes de
hoogst mogelijke score. Bij de feestelijke prijsuitreiking op 12
november 2021 wordt hij samen met de veertien andere prijswinnaars
gehuldigd. Dan nemen ook Hylke Hoogeveen (16) uit Odijk en
Allie Zong (15) uit Veldhoven de eerste prijs in hun categorie
in ontvangst.
De drie winnaars waren ook al prijswinnaars bij eerdere edities.
Hylke eindigde vorig jaar ook al als eerste maar toen in de
categorie klas 4 en lager. Daarnaast vielen Hylke en Allie
in het afgelopen schooljaar in de prijzen bij internationale wedstrijden.
Allie won een bronzen medaille bij de European Girls' Mathematical
Olympiad en Hylke won een bronzen medaille bij de Internationale
Wiskunde Olympiade. De drie winnaars, de twaalf andere prijswinnaars
en nog veertien andere veelbelovende deelnemers aan de finale volgen
van november 2021 tot en met juni 2022 opnieuw een uitdagend
trainingsprogramma. Zo bereiden zij zich voor op internationale
wedstrijden.
Trainingsprogramma
Het trainingsprogramma bestaat uit maandelijkse trainingsdagen en
trainingsweekenden. Er staan dan ook selectietoetsen op het programma.
Uit de nationale selectie worden uiteindelijk tien leerlingen gekozen om
Nederland te vertegenwoordigen op de Benelux Wiskunde Olympiade in
Mechelen, België. Daarnaast reist in april 2022 een team van vier meisjes
af naar de European Girls' Mathematical Olympiad in Eger, Hongarije.
In juli wacht in Noorwegen nog de Internationale Wiskunde Olympiade,
de meest prestigieuze wiskundewedstrijd voor scholieren, waar zes
Nederlandse deelnemers de nationale eer hoog mogen houden.
Uitslagen
De scores in de onderstaande tabellen hebben achtereenvolgens betrekking
op de finale, de tweede en de eerste ronde.
klas 6
nr |
naam |
school |
scores |
geldprijs |
1 |
Casper Madlener |
Leo Kannercollege Leiden |
50-40-36 |
€ 250,= |
2 |
Kees den Tex |
Gemeentelijk Gymnasium Hilversum |
46-40-36 |
€ 150,= |
3 |
Lars Pos |
Stadslyceum Groningen |
46-36-34 |
€ 100,= |
4 |
Rikkie Gieler |
Spinoza Lyceum Amsterdam |
44-33-X |
€ 75,= |
5 |
Jelle Bloemendaal |
Corlaer College Nijkerk |
44-28-36 |
€ 50,= |
klas 5
nr |
naam |
school |
scores |
geldprijs |
1 |
Hylke Hoogeveen |
Openbaar Lyceum Zeist |
45-40-36 |
€ 250,= |
2 |
Lance Bakker |
Katholieke SG Hoofddorp |
40-32-22 |
€ 150,= |
3 |
Jeroen Schrader |
Van der Capellen SG Zwolle |
39-32-17 |
€ 100,= |
4 |
Daniël van Westreenen |
Stanislascollege Delft |
39-29-36 |
€ 75,= |
5 |
Mads Kok |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
37-40-36 |
€ 50,= |
klas 4 en lager
nr |
naam |
school |
scores |
geldprijs |
1 |
Allie Zong |
Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven |
35-40-26 |
€ 250,= |
2 |
Meck Verhoogt |
Gerrit Rietveld College Utrecht |
26-40-19 |
€ 150,= |
3 |
Michiel van der Luit |
DevelsteinCollege Zwijndrecht |
26-28-26 |
€ 100,= |
4 |
Felix Hamoen |
Leidsche Rijn College Utrecht |
24-28-24 |
€ 75,= |
5 |
Yanniek Nitescu |
Christiaan Huygens College Eindhoven |
23-32-24 |
€ 50,= |
De geldprijzen voor de prijswinnaars zijn beschikbaar gesteld door de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW).
|
Huibregtsenprijs voor wiskundeonderzoek
De Huibregtsenprijs is een prijs die in 2005 werd ingesteld
voor onderzoek dat wetenschappelijke kwaliteit, innovatie en
maatschappelijke relevantie combineert. Dit jaar reikte demissionair
minister Engelshoven de prijs uit aan de hoogleraren Bhulai en Van
der Mei voor hun onderzoeksproject getiteld 'Wiskunde voor een
veiliger en gezonder Nederland'.
Sandjai Bhulai en Rob van der Mei ontwikkelden een nieuwe
planningsmethode voor ambulances die het aantal te late aankomsten
met 25 tot 30 procent vermindert. Zij spannen zich in voor gebruik
van hun werk in de praktijk. Tijdens de pilot is goed geluisterd naar
de feedback van verpleegkundigen om tot een werkbaar systeem te
komen. De methode is ook te gebruiken door brandweer, politie,
wegenwacht en onderhoudsdiensten. Tevens zijn met deze aanpak
de wachttijden in de ouderenzorg te verkorten, is zelfmoordpreventie te
verbeteren en kan nieuws op sociale media sneller herkend worden.
Prachtige wiskunde
De jury meent dat sprake is van elegante en efficiënte wiskundige
oplossingen voor "een indrukwekkende combinatie van prachtig
onderzoek en kennistoepassing met grote maatschappelijke impact".
Bhulai is hoogleraar Business Analytics en Van der Mei
is hoogleraar Toegepaste Wiskunde, beide aan de Vrije Universiteit
Amsterdam. De Huibregtsenprijs werd op 4 oktober 2021 tijdens
de Avond van Wetenschap & Maatschappij in de Nieuwe Kerk in Den
Haag uitgereikt. De prijswinnaars ontvingen € 25.000 en een
bronzen sculptuur.
|
Wereldwiskunde Fonds
De
oktoberveiling
van het Wereldwiskunde Fonds (WwF) is in volle gang. Op 6 november staat
de WwF-boekenkraam ook weer op de studiedag van de Nederlandse Vereniging van
Wiskundeleraren (NVvW). Komt dus allemaal op 6 november even langs.
U kunt weer de hele maand oktober bieden op de prachtige boeken van de
jaarlijkse oktoberveiling. Dit jaar worden er zo'n 700 boeken
voor zeer lage startprijzen aangeboden. Studieboeken uit binnen- en
buitenland, boeken over didactiek, populair wetenschappelijke boeken,
boeken met wiskundige puzzels, boeken over geschiedenis van de wiskunde,
oude Nederlandse schoolboekjes en ga zo maar door.
U kunt bieden tot 31 oktober 2021. Op die dag sluit de veiling, afhankelijk
van de boeken, op verschillende tijden. Let hierop en plaats uw biedingen
op tijd.
NVvW studiedag
Op 6 november is de jaarlijkse studiedag van de NVvW. Eindelijk is er
weer de mogelijkheid om elkaar in levende lijve in Veenendaal te ontmoeten.
Als vanouds is het WwF aanwezig met haar boekenkraam. In die kraam liggen
ontelbare prachtige boeken voor lage prijzen op u te wachten. En u hoeft
dit jaar geen contant geld mee te nemen; voor het eerst kunt u op de kraam
pinnen.
Wilt u wiskundeboeken kwijt? Zolang het geen recente methodeboeken zijn,
nemen wij ze op 6 november heel graag in ontvangst. Het is voor een goed doel
want u weet het: de volledige opbrengst van de verkopen van het WwF gaat
naar projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Webklas 'The Quantum Quest' voor leerlingen
Heeft u leerlingen in 5 of 6 vwo die heel graag willen weten
hoe de fascinerende quantumcomputer werkt? Wijs hen dan op de
UvA-webklas
The Quantum Quest die van 5 november tot 12 december
2021 wordt georganiseerd.
The Quantum Quest gaat over de quantumcomputer, de computer
van de toekomst. De huidige computers rekenen met bits die zich
alleen in de toestanden 0 en 1 kunnen bevinden. De quantumcomputer
rekent met bits die zich tegelijkertijd in oneindig veel toestanden
kunnen bevinden. Hiermee wordt een fundamenteel nieuwe manier van
natuurwetenschappelijk onderzoek mogelijk.
Hoe werkt een quantumcomputer?
Hoe werkt die quantumcomputer? Welke software draait erop? Wat
betekent de quantumcomputer voor de beveiliging van gegevens? In de
webklas worden deze vragen vanuit wiskundig perspectief bekeken. Aan
het einde van de webklas zal de leerling begrijpen wat quantumbits en
quantumalgoritmen zijn en wat je er allemaal mee kunt doen.
De UvA-webklas The Quantum Quest is een korte, vanuit huis te
volgen wiskundige introductiecursus. Via internet hebben de
deelnemers contact met docenten en medestudenten. De wiskundige
principes van de quantumcomputer staan centraal.
De webklas duurt bij elkaar ongeveer 25 uur, verdeeld over vijf
weken. Per week heeft de leerling dus een studielast van ongeveer
vijf uur. De voertaal is Engels.
Deelname
De webklas gaat uit van individuele deelnemers maar een klasgewijze
deelname of deelname met een profielwerkstukgroep is ook goed mogelijk.
Per klas of groep kan dan wekelijks maximaal één werkstuk worden
ingeleverd. De begeleidende docent ontvangt dan instructies over hoe de
overige werkstukken moeten worden nagekeken.
Voor meer informatie
kunnen leerlingen deze link volgen. Aanmelden via deze link kan ook maar
doe dat dan wel voor 28 oktober 2021.
|
Studiedag Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
Het ziet er naar uit dat de volgende jaarvergadering/studiedag van
de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) op 6 november 2021
weer op locatie kan door gaan. Het thema is dit jaar diversiteit.
We leven in een heel diverse samenleving en dat beïnvloedt ook
ons wiskundeonderwijs. Docenten en leerlingen verschillen in
vaardigheden, interesses en achtergrond. Bovendien heeft elke
wiskundedocent zijn of haar eigen visie op leren en onderwijzen. En de
onderwerpen binnen de wiskunde zijn ook heel divers en hebben hun eigen
didactische benaderingen. Deze studiedag is een mooie kans om
ervaringen uit te wisselen. Hoe ga je om met diversiteit? En hoe benut
je die diversiteit?
Programma
Het programma van de jaarvergadering/studiedag van de NVvW ziet er als
volgt uit:
tijd |
onderwerp |
10:00−11:00 uur |
Jaarvergadering |
11:00−11:15 uur |
Inleiding studiedag |
11:15−12:00 uur |
Plenaire lezing door Jan Hogendijk |
12:00−12:15 uur |
Pauze |
12:15−13:05 uur |
Workshopronde 1A, lunch en markt |
13:15−14:05 uur |
Workshopronde 1B, lunch en markt |
14:15−15:05 uur |
Workshopronde 2 |
15:30−16:15 uur |
Plenaire voordracht door Jacoliene van Wijk |
De lezing van Jan Hogendijk heeft als titel: "Werken met de
wiskundige erfenis van Oosterse culturen". Veel interessante
wiskunde op middelbare schoolniveau is ontwikkeld in diverse
Westerse en Oosterse culturen, soms in uitwisseling met elkaar. In
veel landen is over deze geschiedenis weinig bekend. Al jaren
probeert Jan Hogendijk in samenwerking met collega's en studenten
deze vergeten erfenis naar moderne Oosterse landen terug te brengen.
De bijdrage van Jacoliene van Wijk heeft als motto:
Fröbelen anno 2021. De wiskundige inzichten rond vouwen
en origami leiden tot nieuwe wetenschappelijk ontdekkingen en
toepassingen. In deze lezing gaat u zelf al vouwend ontdekken dat
vouwen een waardevolle toevoeging is die zorgt voor afwisseling in
het middelbaar onderwijs anno 2021.
Workshops
U kunt kiezen uit tientallen workshops. De diversiteit is hier te groot
om op te sommen. Sommige workshops sluiten heel uitdrukkelijk aan op
het thema diversiteit, andere wat minder.
Volg
deze link voor een volledige lijst van workshops.
Toegang
De jaarvergadering/studiedag van de NVvW wordt op 6 november 2021 als
vanouds in
het
Ichtus College in Veenendaal georganiseerd. De jaarvergadering is
alleen voor leden van de NVvW toegankelijk. De studiedag is zonder kosten
toegankelijk voor leden van de NVvW en voor studenten aan een Nederlandse
lerarenopleiding wiskunde. Anderen kunnen voor € 87,50 deelnemen aan
de studiedag. Ze zijn dan dit schooljaar meteen ook lid van de NVvW.
Bij binnenkomst moet een zogenaamd 3G corona-bewijs getoond worden. Het
eenvoudigst is om uw corona-app op een smartphone te laten zien. Maar
een bewijs op papier is uiteraard ook goed.
Volg
deze link om u voor de studiedag aan te melden.
|
Bijspijkerlessen
Veel scholen bieden leerlingen lessen aan om leerachterstanden weg
te werken. Het Scholennetwerk van het Bètasteunpunt Zuid-Holland
organiseert voor docenten een netwerkbijeenkomst met als thema
'Bijspijkerlessen'.
Hoe pak je het bijspijkeren effectief aan? Aspecten van formatief
handelen en differentiatie zijn hierbij, net als in uw reguliere lessen,
van groot belang. Denk hierbij aan het expliciteren van leerdoelen,
het toetsen van voorkennis en de keuze van passende werkvormen bij
geconstateerde achterstanden. Gaat het om procedurele vaardigheden?
Om conceptueel begrip? Of is het misschien de wijze waarop de leerling
een probleem aanpakt? Op al deze zaken wordt nader ingegaan.
De netwerkbijeenkomst is op donderdag 11 november 2021 van
16:00 tot 20:00 uur. Deze bijeenkomst is zowel live als online bij te
wonen. Voor partners van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland zijn er geen
kosten verbonden aan deelname. Voor docenten van niet-partnerscholen
bedragen de kosten € 95,=.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Herfstfestival over onderwijs van morgen
Op het jaarlijkse Herfstfestival draait het om de innovatie van
ons onderwijs, met name ons voortgezet en hoger onderwijs. Dit jaar
is het centrale thema 'Het onderwijs van morgen', met als subthema
'Flexibel Onderwijs'.
Het festival vindt plaats op vrijdagmiddag 12 november 2021 op de campus
van de Universiteit van Utrecht, ook wel bekend als de Uithof, en
is ook online te volgen via MS Teams.
Keynote spreker
Arthur
Bakker neemt ons mee in zijn onderzoek naar studenten en
digitaal onderwijs, met speciale focus op de afgelopen anderhalf
jaar. Hij pleit voor een 'Pedagogy of Care' waarin de mentale
gezondheid van studenten én docenten een belangrijkere rol moet gaan
spelen.
Na deze inleiding en officiële opening van de
Hybrid
Active Learning Classroom wordt er een tiental workshops aangeboden.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Zebra 61: De driehoek van Pascal
Auteur: | Rob Bosch en Pieter Miedema |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 72 |
ISBN: | 978-90-5041-187-5 |
Prijs: | € 10,= |
Als je binomiaalcoëfficiënten in een driehoek weergeeft, kun je
een groot aantal vaak verrassende relaties tussen de getallen ontdekken.
Die driehoek heet de driehoek van Pascal en in deze driehoek is
bijvoorbeeld de reeks van Fibonacci terug te vinden. Die driehoek gaat
dus niet over meetkunde maar over getallen.
Binomiaalcoëfficiënten zijn getallen die bijvoorbeeld in de kansrekening
worden gebruikt. In het binomium van Newton spelen binomiaalcoëfficiënten
de hoofdrol. Ook in de combinatoriek, de wiskunde van de telproblemen,
zijn binomiaalcoëfficiënten heel belangrijk. Combinatorische argumenten
spelen dan ook een belangrijke rol in de wiskunde die in het boekje
'De driehoek van Pascal' wordt behandeld.
Als eindopdracht van 'De driehoek van Pascal' wordt de lezer
uitgedaagd om een driehoek met verwante getallen, de zogenaamde
Stirlinggetallen, te construeren.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature bij de Hogeschool Utrecht
Wilt u als docent-ontwikkelaar-onderzoeker actief bijdragen aan de
rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij?
Dat kan. Wij zoeken een enthousiaste collega voor ons lectoraat
Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals.
Volg
deze link voor meer informatie. U kunt tot en met woensdag 27 oktober 2021
reageren.
|
|
|
Advertenties
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
KERN Wiskunde, speciaal voor vwo
|
|
|