nummer 896, 17 oktober 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Veel extra hulp voor wiskunde tijdens coronaonderwijs

 
De onder­wijsin­spectie heeft dit voor­jaar onder­zoek gedaan naar de gevol­gen van corona voor het onder­wijs. In dit kader is ook onder­zocht in hoever­re leerlin­gen van het voortge­zet onder­wijs extra les of begelei­ding hebben gekre­gen. De resulta­ten van dit onder­zoek zijn op 12 oktober 2021 onder de titel Tech­nisch rapport- Gevol­gen van 16 maanden corona in het voortge­zet onder­wijs gepubli­ceerd. Wiskun­de steekt in dat rapport met kop en schou­ders boven de andere vakken uit.
Aan ruim 13.000 leerlin­gen van het voortge­zet onder­wijs is onder andere ge­vraagd naar welke vormen van extra les of begelei­ding zij op school, thuis of bij huis­werkbe­gelei­ding kregen. Bij de vakge­richte onder­steu­ning blijkt wiskun­de een belang­rijke rol te spelen, zoals de grafiek hieron­der laat zien.
De rappor­tage gaat over de periode vanaf maart 2020 en het onder­zoek liep van april tot juni 2021. Zowel binnen als buiten school kregen leerlin­gen meer begelei­ding in wiskun­de of rekenen dan in welk ander vak dan ook. De onder­steu­ning op school kwam in de onder­bouw (35,5%) vaker voor dan in de boven­bouw (28,3%).
Vooral in de brug­klas
Buiten school lag het accent nog sterker op wiskun­de dan op school. Van de leerlin­gen van brede brug­klassen werd zelfs meer dan de helft van de respon­denten, te weten 53,5%, thuis gehol­pen met wiskun­de. Voor hogere klassen lag dat zo rond de 45%. De cijfers lopen voor vmbo, havo en vwo nauwe­lijks uiteen.
Over de achter­gronden en oorza­ken van deze cijfers is in het rapport weinig te vinden. De vraag is dan ook in hoever­re wiskun­delera­ren blij kunnen zijn met de promi­nente rol van wiskun­de bij deze corona­steun.
gk

 

Voorschriften voor correctie behoren in het correctievoorschrift

In WiskundE-brief 895 werd het artikel 'Het is goed als het goed is en voldoen­de onder­bouwd' van het CvTE aange­haald als hulpmid­del voor het nakij­ken van vmbo-examens. Ik ben van mening dat zowel het moment als de plaats van ver­schij­ning van dit artikel ver­keerd gekozen zijn. De inhoud hoort wat mij betreft gewoon in het correc­tievoor­schrift thuis, tot zover het daarmee tenmin­ste niet in strijd is.
Wat betreft plaats en tijd: het artikel ver­scheen kort voor de laatste school­dagen waar­door niet alle correc­toren tijdig kennis konden nemen van de inhoud. Verder ver­scheen het artikel in het tijd­schrift Eucli­des van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) en dat tijd­schrift wordt zeker niet door alle wiskun­dedocen­ten gelezen.
Nieuwe correc­tiere­gels
Als docent wil ik mijn leerlin­gen bij voor­keur vier jaar lang op het eindexa­men voorbe­reiden, bijvoor­beeld door school­examens op dezelf­de manier als het eindexa­men na te kijken. Zo voorkom ik dat school­examens onnodig streng zijn of leerlin­gen op het eindexa­men onder­uit gaan. In dat verband lees ik in het artikel 'Het is goed als het goed is en voldoen­de onder­bouwd' twee regels die niet strij­dig zijn met het correc­tievoor­schrift maar wel heel verhel­derend werken. Wat mij betreft mogen die regels dan ook direct als algeme­ne regels in het correc­tievoor­schrift worden opgeno­men:
 
  1. Een kandi­daat mag tussen­door afron­den of afkap­pen zolang dat niet van invloed is op het eindant­woord. Heeft het wel invloed op het eindant­woord, dan kost het de examen­kandi­daat maxi­maal één punt.
  2. Als een kandi­daat op basis van een verkeer­de of onvolle­dige bereke­ning of redene­ring een conclu­sie trekt, dan krijgt de kandi­daat geen score­punten voor die conclu­sie, ook niet als die conclu­sie overeen­komt met de conclu­sie in het beoorde­lingsmo­del.
Bij het tweede punt geeft het artikel op bladzij­de 7 en 8 een voor­beeld waarin de kandi­daat door inklem­men een maximum moet bepalen. De kandi­daat van het voor­beeld past een onvolle­dige bereke­ning toe en daarom is de conclu­sie, die op zich correct is, niet gerecht­vaar­digd. De kandi­daat krijgt één punt voor de onvolle­dige bereke­ning en geen punten voor de conclu­sie.
Tegen­strij­dighe­den
In het artikel 'Het is goed als het goed is en voldoen­de onder­bouwd' lees ik echter ook zaken die strij­dig zijn met de correc­tievoor­schrif­ten. Zo lees ik halver­wege bladzij­de 5 in de rechter kolom: "Niet in alle geval­len hoeven alle tussen­stappen uit het beoorde­lingsmo­del ... te worden opge­schre­ven.". In de correc­tievoor­schrif­ten wordt echter steeds duide­lijk bepaald dat een gevraag­de bereke­ning ver­plicht is (3.6), dat bereke­ningen die tussen haakjes staan niet opge­schre­ven behoe­ven te worden worden (3.8) en dat een correc­tor niet van het correc­tievoor­schrift af mag wijken, ook niet als hij of zij vindt dat het correc­tievoor­schrift foutief is (7). Verder wordt er sinds enkele jaren in de vmbo-examens stee­vast de op­dracht "Schrijf je bereke­ning op" aan de opgaven toege­voegd.
Als een bereke­ning volgens het correc­tievoor­schrift ver­plicht is omdat deze niet tussen haakjes is vermeld, dan ver­dient een kandi­daat volgens mij geen punten als hij of zij die bereke­ning niet heeft opge­schre­ven. Het correc­tievoor­schrift spreekt daar het artikel in duide­lijke taal tegen. En ik vind dat ook logisch; het is niet aan mij als examina­tor om eventue­le alterna­tieve foutie­ve bereke­ningen voor een juist ant­woord te vinden. En hoeft een kandi­daat bij een ingewik­kelde opgave dan geen enkele bereke­ning meer op te schrij­ven als de kans klein is dat een kandi­daat het juiste ant­woord op een derge­lijke opgave op een niet correc­tie manier gevon­den heeft?
Trivia­le bereke­ningen
Wel­licht bedoe­len de auteurs van het artikel dat vooral trivia­le bereke­ningen niet behoe­ven te worden opge­schre­ven. In het artikel be­schouw ik in figuur 2 op bladzij­de 5 de bereke­ning 110 000 − 41 000 = 69 000 als een trivia­le bereke­ning. Maar derge­lijke bereke­ningen horen in het correc­tievoor­schrift dan ook tussen haakjes te staan.
Verkeer­de plek
Toelich­tingen en aanwij­zingen over het toeken­nen van punten behoren in het correc­tievoor­schrift te staan en niet op een website of in een artikel in een tijd­schrift. Net als de onder­bouwing van een ant­woord behoort het correc­tievoor­schrift op orde te zijn.
Gerhard Borger (Vecht­dal College Harden­berg)

 

Wiskunde bij 10-14 onderwijs

 
Om een soepele­re over­gang van het primair naar het voortge­zet onder­wijs te bevorde­ren wordt sinds kort geëxpe­rimen­teerd met zoge­naamde 10-14 scholen. Over de eerste ervarin­gen zijn enkele publica­ties versche­nen. Dat is een mooie aanlei­ding om eens te kijken wat daarin te lezen is over het wiskun­deonder­wijs.
Het gaat binnen de experi­menten om een tiental initia­tieven die in veel opzich­ten van elkaar ver­schil­len. Zo bestaan er bijvoor­beeld aller­lei varia­ties in de groeps­samen­stellin­gen, van homoge­ne jaar­groepen tot en met volle­dig hetero­gene groepen qua leef­tijd en onder­wijsni­veau. Ook bestaat er een grote ver­schei­denheid aan onder­wijscon­cepten, van docent­ge­stuurd tot en met volle­dig geperso­nali­seerd onder­wijs.
Kernvak
Rekenen/wiskun­de krijgt als kernvak over het alge­meen veel aan­dacht. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van bestaan­de, vaak digita­le metho­des voor het primair en voortge­zet onder­wijs. Volgens de Onder­wijsin­spectie is het echter onduide­lijk of deze metho­des goed op elkaar aanslui­ten en of er sprake is van een doorlo­pende leer­lijn in de basis­vaardig­heden van primair naar voortge­zet onder­wijs. Daar komt bij dat er geen wette­lijke rege­ling bestaat waarin normen zijn uitge­werkt om de leerre­sulta­ten van 10-14-initia­tieven te meten en beoorde­len.
Bevoegd?
Om deze vorm van onder­wijs moge­lijk te maken, wordt er gewerkt met het begrip teambe­voegd­heid. Teambe­voegd­heid houdt in dat het team dat 10-14 onder­wijs geeft, gezamen­lijk de benodig­de bevoegd­heden bezit, zonder dat dit hoeft te gelden voor elke indivi­duele leraar. Bij bijna alle initia­tieven zijn leraren wiskun­de betrok­ken, zo bleek uit een onder­zoek in januari 2021. In septem­ber 2021 ver­scheen het eerste vervolg­onder­zoek. Daaruit blijkt dat voor wiskun­de slechts vier (tweede­graads) bevoeg­den bij de experi­menten betrok­ken zijn. Voor Neder­lands waren dat er twaalf en voor Engels zeven.
Dat geeft te denken.
gk

 

Uitslag Nederlandse Wiskunde Olympiade 2021

 
De zestien­jarige Casper Madle­ner uit Hoofd­dorp heeft de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de gewon­nen. Hij behaal­de in alle drie de rondes de hoogst mogelij­ke score. Bij de feeste­lijke prijs­uitrei­king op 12 novem­ber 2021 wordt hij samen met de veer­tien andere prijs­win­naars gehul­digd. Dan nemen ook Hylke Hooge­veen (16) uit Odijk en Allie Zong (15) uit Veldho­ven de eerste prijs in hun catego­rie in ont­vangst.
De drie win­naars waren ook al prijs­win­naars bij eerdere edities. Hylke eindig­de vorig jaar ook al als eerste maar toen in de catego­rie klas 4 en lager. Daar­naast vielen Hylke en Allie in het afgelo­pen school­jaar in de prijzen bij interna­tionale wed­strij­den. Allie won een bronzen medail­le bij de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad en Hylke won een bronzen medail­le bij de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de. De drie win­naars, de twaalf andere prijs­win­naars en nog veer­tien andere veelbe­lovende deelne­mers aan de finale volgen van novem­ber 2021 tot en met juni 2022 opnieuw een uitda­gend trai­nings­program­ma. Zo berei­den zij zich voor op interna­tionale wed­strij­den.
Trai­nings­program­ma
Het trai­nings­program­ma bestaat uit maande­lijkse trai­ningsda­gen en trai­nings­weeken­den. Er staan dan ook selec­tietoet­sen op het program­ma. Uit de nationa­le selec­tie worden uitein­delijk tien leerlin­gen gekozen om Neder­land te verte­genwoor­digen op de Benelux Wiskun­de Olympia­de in Meche­len, België. Daar­naast reist in april 2022 een team van vier meisjes af naar de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad in Eger, Honga­rije. In juli wacht in Noorwe­gen nog de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de, de meest presti­gieuze wiskun­dewed­strijd voor scholie­ren, waar zes Neder­landse deelne­mers de nationa­le eer hoog mogen houden.
Uitsla­gen
De scores in de onder­staande tabel­len hebben achter­eenvol­gens betrek­king op de finale, de tweede en de eerste ronde.
klas 6
nr naam school scores geld­prijs
1 Casper Madle­ner Leo Kanner­college Leiden 50-40-36 € 250,=
2 Kees den Tex Gemeen­telijk Gymnasi­um Hilver­sum 46-40-36 € 150,=
3 Lars Pos Stadsly­ceum Gronin­gen 46-36-34 € 100,=
4 Rikkie Gieler Spinoza Lyceum Amster­dam 44-33-X € 75,=
5 Jelle Bloemen­daal Corlaer College Nijkerk 44-28-36 € 50,=
klas 5
nr naam school scores geld­prijs
1 Hylke Hooge­veen Open­baar Lyceum Zeist 45-40-36 € 250,=
2 Lance Bakker Katho­lieke SG Hoofd­dorp 40-32-22 € 150,=
3 Jeroen Schra­der Van der Capel­len SG Zwolle 39-32-17 € 100,=
4 Daniël van Westree­nen Stanis­lascol­lege Delft 39-29-36 € 75,=
5 Mads Kok U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um 37-40-36 € 50,=
klas 4 en lager
nr naam school scores geld­prijs
1 Allie Zong Lorentz Casimir Lyceum Eindho­ven 35-40-26 € 250,=
2 Meck Ver­hoogt Gerrit Riet­veld College Utrecht 26-40-19 € 150,=
3 Michiel van der Luit Devel­stein­College Zwijn­drecht 26-28-26 € 100,=
4 Felix Hamoen Leid­sche Rijn College Utrecht 24-28-24 € 75,=
5 Yanniek Nitescu Christi­aan Huygens College Eindho­ven 23-32-24 € 50,=
De geld­prijzen voor de prijs­win­naars zijn beschik­baar gesteld door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW).

 

Huibregtsenprijs voor wiskundeonderzoek

De Hui­bregt­sen­prijs is een prijs die in 2005 werd inge­steld voor onder­zoek dat weten­schappe­lijke kwali­teit, innova­tie en maat­schappe­lijke relevan­tie combi­neert. Dit jaar reikte demissi­onair minis­ter Engels­hoven de prijs uit aan de hoogle­raren Bhulai en Van der Mei voor hun onder­zoeks­project geti­teld 'Wiskun­de voor een veili­ger en gezon­der Neder­land'.
Sandjai Bhulai en Rob van der Mei ontwik­kelden een nieuwe plan­ningsme­thode voor ambulan­ces die het aantal te late aankom­sten met 25 tot 30 procent vermin­dert. Zij spannen zich in voor gebruik van hun werk in de prak­tijk. Tijdens de pilot is goed geluis­terd naar de feed­back van ver­pleeg­kundi­gen om tot een werk­baar systeem te komen. De methode is ook te gebrui­ken door brand­weer, politie, wegen­wacht en onder­houds­dien­sten. Tevens zijn met deze aanpak de wacht­tijden in de ouderen­zorg te verkor­ten, is zelf­moord­preven­tie te verbete­ren en kan nieuws op sociale media sneller herkend worden.
Prachti­ge wiskun­de
De jury meent dat sprake is van elegan­te en effici­ënte wiskun­dige oplos­singen voor "een indruk­wekken­de combina­tie van prach­tig onder­zoek en kennis­toepas­sing met grote maat­schappe­lijke impact".
Bhulai is hoogle­raar Busi­ness Analy­tics en Van der Mei is hoogle­raar Toege­paste Wiskun­de, beide aan de Vrije Univer­siteit Amster­dam. De Hui­bregt­sen­prijs werd op 4 oktober 2021 tijdens de Avond van Weten­schap & Maat­schap­pij in de Nieuwe Kerk in Den Haag uitge­reikt. De prijs­win­naars ontvin­gen € 25.000 en een bronzen sculp­tuur.

 

Wereldwiskunde Fonds

 
De oktober­veiling van het Wereld­wiskun­de Fonds (WwF) is in volle gang. Op 6 novem­ber staat de WwF-boeken­kraam ook weer op de studie­dag van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW). Komt dus alle­maal op 6 novem­ber even langs.
U kunt weer de hele maand oktober bieden op de prachti­ge boeken van de jaar­lijkse oktober­veiling. Dit jaar worden er zo'n 700 boeken voor zeer lage start­prijzen aangebo­den. Studie­boeken uit binnen- en buiten­land, boeken over didac­tiek, popu­lair weten­schappe­lijke boeken, boeken met wiskun­dige puzzels, boeken over geschie­denis van de wiskun­de, oude Neder­landse school­boekjes en ga zo maar door.
U kunt bieden tot 31 oktober 2021. Op die dag sluit de veiling, afhanke­lijk van de boeken, op ver­schil­lende tijden. Let hierop en plaats uw bieding­en op tijd.
NVvW studie­dag
Op 6 novem­ber is de jaar­lijkse studie­dag van de NVvW. Einde­lijk is er weer de moge­lijk­heid om elkaar in levende lijve in Veenen­daal te ontmoe­ten. Als vanouds is het WwF aanwe­zig met haar boeken­kraam. In die kraam liggen ontelba­re prachti­ge boeken voor lage prijzen op u te wachten. En u hoeft dit jaar geen contant geld mee te nemen; voor het eerst kunt u op de kraam pinnen.
Wilt u wiskun­deboe­ken kwijt? Zolang het geen recente methode­boeken zijn, nemen wij ze op 6 novem­ber heel graag in ont­vangst. Het is voor een goed doel want u weet het: de volledi­ge op­brengst van de verko­pen van het WwF gaat naar projec­ten rondom wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
Veiling­meester WwF

 

Webklas 'The Quantum Quest' voor leerlingen

 
Heeft u leerlin­gen in 5 of 6 vwo die heel graag willen weten hoe de fascine­rende quantum­compu­ter werkt? Wijs hen dan op de UvA-webklas The Quantum Quest die van 5 novem­ber tot 12 decem­ber 2021 wordt georga­niseerd.
The Quantum Quest gaat over de quantum­compu­ter, de compu­ter van de toe­komst. De huidige compu­ters rekenen met bits die zich alleen in de toestan­den 0 en 1 kunnen bevin­den. De quantum­compu­ter rekent met bits die zich tegelij­kertijd in onein­dig veel toestan­den kunnen bevin­den. Hiermee wordt een funda­menteel nieuwe manier van natuur­weten­schappe­lijk onder­zoek moge­lijk.
Hoe werkt een quantum­compu­ter?
Hoe werkt die quantum­compu­ter? Welke softwa­re draait erop? Wat bete­kent de quantum­compu­ter voor de beveili­ging van gege­vens? In de webklas worden deze vragen vanuit wiskun­dig perspec­tief bekeken. Aan het einde van de webklas zal de leer­ling begrij­pen wat quantum­bits en quantum­algorit­men zijn en wat je er alle­maal mee kunt doen.
De UvA-webklas The Quantum Quest is een korte, vanuit huis te volgen wiskun­dige intro­ductie­cursus. Via inter­net hebben de deelne­mers contact met docen­ten en medestu­denten. De wiskun­dige princi­pes van de quantum­compu­ter staan cen­traal.
De webklas duurt bij elkaar onge­veer 25 uur, ver­deeld over vijf weken. Per week heeft de leer­ling dus een studie­last van onge­veer vijf uur. De voer­taal is Engels.
Deelna­me
De webklas gaat uit van indivi­duele deelne­mers maar een klasge­wijze deelna­me of deelna­me met een profiel­werk­stuk­groep is ook goed moge­lijk. Per klas of groep kan dan weke­lijks maxi­maal één werk­stuk worden ingele­verd. De begelei­dende docent ont­vangt dan instruc­ties over hoe de overige werk­stukken moeten worden nageke­ken.
Voor meer informa­tie kunnen leerlin­gen deze link volgen. Aanmel­den via deze link kan ook maar doe dat dan wel voor 28 oktober 2021.

 

Studiedag Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren

 
Het ziet er naar uit dat de volgen­de jaarver­gade­ring/studie­dag van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) op 6 novem­ber 2021 weer op locatie kan door gaan. Het thema is dit jaar diversi­teit.
We leven in een heel diverse samenle­ving en dat beïn­vloedt ook ons wiskun­deonder­wijs. Docen­ten en leerlin­gen ver­schil­len in vaardig­heden, interes­ses en achter­grond. Boven­dien heeft elke wiskun­dedo­cent zijn of haar eigen visie op leren en onder­wijzen. En de onder­werpen binnen de wiskun­de zijn ook heel divers en hebben hun eigen didacti­sche benade­ringen. Deze studie­dag is een mooie kans om ervarin­gen uit te wisse­len. Hoe ga je om met diversi­teit? En hoe benut je die diversi­teit?
Program­ma
Het program­ma van de jaarver­gade­ring/studie­dag van de NVvW ziet er als volgt uit:
tijd onder­werp
10:00−11:00 uur Jaarver­gade­ring
11:00−11:15 uur Inlei­ding studie­dag
11:15−12:00 uur Plenai­re lezing door Jan Hogen­dijk
12:00−12:15 uur Pauze
12:15−13:05 uur Work­shopron­de 1A, lunch en markt
13:15−14:05 uur Work­shopron­de 1B, lunch en markt
14:15−15:05 uur Work­shopron­de 2
15:30−16:15 uur Plenai­re voor­dracht door Jacolie­ne van Wijk
De lezing van Jan Hogen­dijk heeft als titel: "Werken met de wiskun­dige erfenis van Ooster­se cultu­ren". Veel interes­sante wiskun­de op middel­bare school­niveau is ontwik­keld in diverse Wester­se en Ooster­se cultu­ren, soms in uitwis­seling met elkaar. In veel landen is over deze geschie­denis weinig bekend. Al jaren pro­beert Jan Hogen­dijk in samen­werking met collega's en studen­ten deze verge­ten erfenis naar moderne Ooster­se landen terug te brengen.
De bijdra­ge van Jacolie­ne van Wijk heeft als motto: Fröbe­len anno 2021. De wiskun­dige inzich­ten rond vouwen en origami leiden tot nieuwe weten­schappe­lijk ontdek­kingen en toepas­singen. In deze lezing gaat u zelf al vouwend ontdek­ken dat vouwen een waarde­volle toevoe­ging is die zorgt voor afwisse­ling in het middel­baar onder­wijs anno 2021.
Work­shops
U kunt kiezen uit tiental­len work­shops. De diversi­teit is hier te groot om op te sommen. Sommige work­shops sluiten heel uitdruk­kelijk aan op het thema diversi­teit, andere wat minder. Volg deze link voor een volledi­ge lijst van work­shops.
Toegang
De jaarver­gade­ring/studie­dag van de NVvW wordt op 6 novem­ber 2021 als vanouds in het Ichtus College in Veenen­daal georga­niseerd. De jaarver­gade­ring is alleen voor leden van de NVvW toegan­kelijk. De studie­dag is zonder kosten toegan­kelijk voor leden van de NVvW en voor studen­ten aan een Neder­landse leraren­oplei­ding wiskun­de. Anderen kunnen voor € 87,50 deelne­men aan de studie­dag. Ze zijn dan dit school­jaar meteen ook lid van de NVvW.
Bij binnen­komst moet een zoge­naamd 3G corona-bewijs getoond worden. Het eenvou­digst is om uw corona-app op een smart­phone te laten zien. Maar een bewijs op papier is uiter­aard ook goed.
Volg deze link om u voor de studie­dag aan te melden.

 

Bijspijkerlessen

 
Veel scholen bieden leerlin­gen lessen aan om leerach­terstan­den weg te werken. Het Scholen­netwerk van het Bèta­steun­punt Zuid-Holland organi­seert voor docen­ten een netwerk­bijeen­komst met als thema 'Bijspij­kerles­sen'.
Hoe pak je het bijspij­keren effec­tief aan? Aspec­ten van forma­tief hande­len en diffe­rentia­tie zijn hierbij, net als in uw regulie­re lessen, van groot belang. Denk hierbij aan het explici­teren van leerdoe­len, het toetsen van voorken­nis en de keuze van passen­de werkvor­men bij gecon­stateer­de achter­standen. Gaat het om procedu­rele vaardig­heden? Om concep­tueel begrip? Of is het mis­schien de wijze waarop de leer­ling een pro­bleem aanpakt? Op al deze zaken wordt nader inge­gaan.
De netwerk­bijeen­komst is op donder­dag 11 novem­ber 2021 van 16:00 tot 20:00 uur. Deze bijeen­komst is zowel live als online bij te wonen. Voor part­ners van Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland zijn er geen kosten verbon­den aan deelna­me. Voor docen­ten van niet-partner­scholen bedra­gen de kosten € 95,=.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Herfstfestival over onderwijs van morgen

 
Op het jaar­lijkse Herfst­festi­val draait het om de innova­tie van ons onder­wijs, met name ons voortge­zet en hoger onder­wijs. Dit jaar is het centra­le thema 'Het onder­wijs van morgen', met als subthe­ma 'Flexi­bel Onder­wijs'.
Het festi­val vindt plaats op vrijdag­middag 12 novem­ber 2021 op de campus van de Univer­siteit van Utrecht, ook wel bekend als de Uithof, en is ook online te volgen via MS Teams.
Keynote spreker Arthur Bakker neemt ons mee in zijn onder­zoek naar studen­ten en digi­taal onder­wijs, met specia­le focus op de afgelo­pen ander­half jaar. Hij pleit voor een 'Pedago­gy of Care' waarin de mentale gezond­heid van studen­ten én docen­ten een belang­rijkere rol moet gaan spelen.
Na deze inlei­ding en officië­le opening van de Hybrid Active Lear­ning Class­room wordt er een tiental work­shops aangebo­den.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Zebra 61: De driehoek van Pascal

 
Auteur:Rob Bosch en Pieter Miedema
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:72
ISBN:978-90-5041-187-5
Prijs: € 10,=
Als je binomi­aalcoëf­ficiën­ten in een drie­hoek weer­geeft, kun je een groot aantal vaak verras­sende rela­ties tussen de getal­len ontdek­ken. Die drie­hoek heet de drie­hoek van Pascal en in deze drie­hoek is bijvoor­beeld de reeks van Fibonac­ci terug te vinden. Die drie­hoek gaat dus niet over meetkun­de maar over getal­len.
Binomi­aalcoëf­ficiën­ten zijn getal­len die bijvoor­beeld in de kansre­kening worden ge­bruikt. In het binomi­um van Newton spelen binomi­aalcoëf­ficiën­ten de hoofd­rol. Ook in de combina­toriek, de wiskun­de van de telpro­blemen, zijn binomi­aalcoëf­ficiën­ten heel belang­rijk. Combina­tori­sche argumen­ten spelen dan ook een belang­rijke rol in de wiskun­de die in het boekje 'De drie­hoek van Pascal' wordt behan­deld.
Als eindop­dracht van 'De drie­hoek van Pascal' wordt de lezer uitge­daagd om een drie­hoek met verwan­te getal­len, de zoge­naamde Stir­lingge­tallen, te constru­eren.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature bij de Hogeschool Utrecht

Wilt u als docent-ontwik­kelaar-onder­zoeker actief bijdra­gen aan de rol die rekenen en gecij­ferd­heid speelt in de heden­daagse maat­schap­pij?
Dat kan. Wij zoeken een enthou­siaste collega voor ons lecto­raat Wiskun­dig en Analy­tisch Vermo­gen van Profes­sionals.
Volg deze link voor meer informa­tie. U kunt tot en met woens­dag 27 oktober 2021 reage­ren.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

KERN Wiskunde, speciaal voor vwo

KERN Wiskun­de is er voor elk niveau. Geeft u les aan vwo-klassen in de onder­bouw?
Komend jaar zijn de boeken KERN Wiskun­de vwo voor de leerja­ren 1, 2 en 3 beschik­baar.
Vraag via deze link een beoorde­lings­exem­plaar aan.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl