nummer 895, 3 oktober 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Nieuw redactielid

 
 Jeanne Kok
Met ingang van deze WiskundEbrief, ver­sterk ik, Jeanne Kok, de redac­tie. Ik ben erop uit om u op een duide­lijke en toegan­kelijke manier te voor­zien van aller­lei wiskun­de­nieuws.
In mijn vrije tijd doe ik aan 'digi­taal knutse­len'. Het resul­taat hiervan zijn web­sites zoals De Elemen­ten en de puzzels van @Cshea­rer41. Moge­lijk kunt u hier nu al uw voor­deel mee doen…
Ooit ben ik afgestu­deerd als fysisch geo­graaf en daarna heb ik meer dan twintig jaar gewerkt voor de Vereni­ging Afvalbe­drijven. Een jaar of tien terug ben ik me gaan omscho­len tot wiskun­dedo­cent. Inmid­dels werk ik als bijles­docent en huis­werkbe­gelei­der in de kop van Noord-Holland. Naast deze werk­zaamhe­den verdiep ik me in de vakdi­dactiek en maak ik digi­taal lesmate­riaal.
Ik heb er veel vertrou­wen in om samen met Gerard en Ton een hecht redac­tieteam te vormen.
Jeanne Kok

 

Meer onvoldoendes bij de Centrale Examens

 
De gemid­delde scores op de Centra­le Examens van dit jaar bleken vaak bedui­dend lager te liggen dan in de jaren daar­voor. Zie ook WiskundE-brief 894. Ook nam het percen­tage aan onvol­doende scores, dus scores van minder dan de helft van de te behalen punten, toe. Het een en ander blijkt uit een analyse van de de examen­versla­gen van Cito. De ontwik­keling van het percen­tage onvol­doendes is van oudsher een belang­rijke graadme­ter die onder andere een grote rol speelt bij de bepa­ling van de N-termen.
De examen­versla­gen van Cito hebben jammer genoeg alleen betrek­king op het eerste tijdvak. Ik verge­lijk daarom hieron­der alleen de eerste tijdvak­ken van de jaren 2018, 2019 en 2021. Ik kies voor 2018 als eerste jaar vanwege de start van de nieuwe wiskun­de-examens op het vwo. In 2020 werd zoals u onge­twij­feld weet geen cen­traal examen afgeno­men.
Onvol­doende cijfers
Voor het al dan niet slagen van kandida­ten zijn natuur­lijk de behaal­de cijfers voor het Cen­traal Examen van belang. Als we naar die cijfers kijken, dan zijn er opval­lende ver­schil­len te ontdek­ken. Bij wiskun­de A zien we zowel op havo als vwo niet zoveel ontwik­keling. Maar bij wiskun­de B zijn er, vooral op havo, ineens aanzien­lijk meer onvol­doendes. Datzelf­de geldt voor wiskun­de C, uiter­aard op vwo. De cijfers bij vmbo GT (mavo) laten een gestage stij­ging zien van het percen­tage onvol­doendes.
Onvol­doende scores
Het zal u zeker zijn opgeval­len dat de N-termen in 2021 behoor­lijk hoog lagen. Dat bete­kent dat het beeld wat minder roos­kleurig wordt wanneer we niet naar de cijfers maar naar de scores kijken. We noemen een examen­score onvol­doende wanneer minder dan de helft van het aantal te behalen punten is ge­scoord. Het beeld wordt dan eendui­diger maar ook veront­rusten­der. We zien in dat geval name­lijk over bijna de hele linie een snel oplo­pend percen­tage onvol­doendes ver­schij­nen. Koplo­per is duide­lijk havo wiskun­de B, waar meer dan de helft van de kandida­ten in 2021 onvol­doende scoorde.
Bij havo wiskun­de A en vwo wiskun­de B viel in 2021 de schade mee. Moge­lijk zijn na een moeiza­me start de examens en het onder­wijs daar nu beter op elkaar inge­steld.
Er valt niet aan de conclu­sie te ontko­men dat de percen­tages onvol­doende scores in 2021 bijna twee maal zo hoog lagen als de percen­tages van 2018. De vraag is uiter­aard welk deel van deze stij­ging kan worden toegere­kend aan de corona­pande­mie. Wat meer aan­dacht voor dit gegeven lijkt mij niet onver­standig.
gk

 

Knelpunten bovenbouw havo/vwo

 
De huidige vakken­struc­tuur van de wiskun­devak­ken in de boven­bouw havo/vwo levert een aantal nadelen op voor leerlin­gen, leraren, decanen, school­leiders en medewer­kers van vervolg­oplei­dingen. In samen­werking met de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) heeft SLO, het lande­lijk experti­secen­trum voor het curricu­lum, de huidige knelpun­ten geïnven­tari­seert. De uitkom­sten van die inventa­risatie zijn onlangs gepubli­ceerd.
Het rapport van SLO biedt veel materi­aal en tal van aanbeve­lingen. Hieron­der beperk ik me tot de vraag hoe de wiskun­delera­ren die aan het onder­zoek hebben meege­daan (zie WiskundE-brief 878) reageer­den op negen in een enquête voorge­legde, mogelij­ke knelpun­ten:
  1. Het bedie­nen van de twee natuur­profie­len met wiskun­de A.
  2. De kleine aantal­len leerlin­gen bij wiskun­de C.
  3. De kleine aantal­len leerlin­gen bij wiskun­de D.
  4. De kleine aantal­len leerlin­gen op het havo bij wiskun­de B.
  5. Het ontbre­ken van statis­tiek in wiskun­de B.
  6. Het ontbre­ken van een ver­plicht wiskun­devak bij het profiel C&M (Cultuur en Maat­schap­pij) op het havo.
  7. De rol van wiskun­de in de zak/slaagre­geling.
  8. De hoeveel­heid onder­wijs­tijd voor wiskun­de.
  9. De alge­meen vormen­de functie van wiskun­de in de boven­bouw.
De deelne­mers aan de enquête konden met een getal tussen 0 en 100 aange­ven in hoever­re ze de betref­fende kwestie een pro­bleem vonden. Bij het laatste punt ging het om het belang van de alge­meen vormen­de functie van wiskun­de, gekop­peld aan de wense­lijk­heid van een gemeen­schappe­lijk deel voor alle vakken. De toege­kende cijfers zijn door SLO ver­taald in vier grada­ties.
Knelpun­ten in beeld
Omdat ik niet zo gechar­meerd was van de grafi­sche voor­stellin­gen en de formule­ring van de grada­ties in de rappor­tage, heb ik in een diagram gepro­beerd om een betere repre­senta­tie te maken. In onder­staand diagram bete­kent 'zeker' een score van 76 of meer punten, 'enigs­zins' een score van 51 tot en met 75 punten, 'niet zo' een score van 26 tot en met 50 punten en 'nauwe­lijks' een score van 25 of minder punten. Het diagram laat zien hoe de kleine 200 deelne­mende leraren de ver­schil­lende knelpun­ten beoor­deelden:
Verre­weg het hoogst scoorde het knel­punt van het kleine aantal leerlin­gen voor wiskun­de C. Andere hoog scoren­de knelpun­ten waren het tijdge­brek en het kleine aantal leerlin­gen bij wiskun­de D. Bij het knel­punt 'tijdge­brek' wordt uitdruk­kelijk ook de lesuit­val vanwege aller­lei activi­teiten genoemd.
Minder gevoel­de knelpun­ten
De kleine aantal­len leerlin­gen bij wiskun­de B op het havo, het ontbre­ken van een ver­plicht wiskun­devak op het havo en de rol van wiskun­de in de slaag/zakrege­ling worden minder als een pro­bleem gezien. Het ontbre­ken van statis­tiek bij wiskun­de B, de aan­dacht voor de de alge­meen vomende waarde van wiskun­de in de boven­bouw en de positie van wiskun­de A zitten daar tussen­in.
Overi­gens was de vraag­stel­ling van de onder­zoekers soms opval­lend sturend. Zo werd de alge­meen vormen­de rol van wiskun­de gekop­peld aan de wense­lijk­heid van een alge­meen deel en werd de positie van wiskun­de A gekop­peld aan de nood­zaak dat contex­ten zowel binnen het profiel E&M (Econo­mie en Maat­schap­pij) als N&G (Natuur en Gezond­heid) zouden moeten passen. De docen­ten zagen meer een pro­bleem bij de magere onder­steu­ning van schei­kunde en vooral natuur­kunde.
Op basis van deze inventa­risatie brengt een werk­groep binnen­kort advies uit aan het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW). Zie ook www.vakken­struc­tuurwis­kunde.nl.
gk

 

Herontwerp vwo wiskunde A examen

 
De extreme talig­heid van sommige wiskun­de-examens is velen een doorn in het oog. Mede naar aanlei­ding van het jongste examen wiskun­de A voor het vwo hebben enkele collega's een poging gedaan tot een heront­werp.
In WiskundE-brief 890 publi­ceerde Gerard Kool­stra wat cijfers over de lengte van de inlei­dende teksten bij recente eindexa­mens. Uit die cijfers bleek onder andere dat het jongste examen wiskun­de A op het vwo niet zoveel onder­deed voor het examen Neder­lands. In WiskundE-brief 891 reageer­de Kees Hoog­land met een oproep om samen met hem een betere variant op dat examen te maken.
Vier elemen­ten
Als wiskun­de A tot doel heeft om met wiskun­de oplos­singen te vinden voor een pro­bleem uit de werke­lijk­heid, dan heb je in een examen­vraag vier elemen­ten nodig:
  • De situa­tie (context).
  • Een pro­bleem­stel­ling of afbake­ning van de situa­tie.
  • Een vraag of enkele deelvra­gen.
  • Eventu­eel een instruc­tie voor de manier van beant­woorden.
Met een paar enthou­siaste docen­ten is nu een ontwerp gemaakt met als doel om deze elemen­ten van elkaar te schei­den, waarbij de talig­heid wordt vermin­derd door bijvoor­beeld figuren te laten spreken. Dit ontwerp is op dinsdag 21 septem­ber 2021 op een bijeen­komst van het vaknet­werk wiskun­de door Kees Hoog­land gepre­sen­teerd aan ruim 50 collega's. Zie ook WiskundE-brief 893.
De presen­tatie en het ontwerp zijn via deze link te bekij­ken. Uw reactie is nog steeds welkom via redac­tie@wiskun­debrief.nl of kees.hoog­land@hu.nl.

 

Exacte vragen in examens wiskunde B

 
Is het 'exacte aandeel' van de examens wiskun­de B op het havo over de jaren en over de tijdvak­ken steeds rede­lijk con­stant? Dat vroeg Anrina Kolkman zich af toen zij in het tweede tijdvak van dit jaar de examens nakeek. Zij consta­teerde dat er met name op het havo flinke ver­schil­len te vinden zijn.
Anrina Kolkman is docent op het Her­vormd Lyceum West in Amster­dam. Om haar vraag te beant­woorden, heeft zij geturfd voor welke vragen een exacte of algebra­ïsche bereke­ning nodig is. Daartoe telde zij de vragen die woorden als 'exact', 'algebra­ïsch' of 'bewijs' bevat­ten. Dat deed zij voor alle wiskun­de B-examens volgens het nieuwe program­ma, voor havo en voor vwo.
Om de examens te verge­lijken, keek Anrina zowel qua aantal als qua te behalen punten naar het aandeel van derge­lijke vragen op het totaal. Het bleek dat er tussen deze twee aande­len weinig ver­schil zit.
In de grafiek hieron­der kunt u zien voor welk percen­tage van het totaal aantal te scoren punten een algebra­ïsche/exacte aanpak nodig was:
Havo schom­melt flink
Wat direct opvalt, is dat het 'exacte aandeel' op het vwo meestal hoger is dan op het havo. Op het vwo ligt dit exacte aandeel rede­lijk stabiel rond de 75%. Op het havo daaren­tegen schom­melt het exacte aandeel fors: van minder dan 40% in 2019 tot meer dan 80% in 2021. Soms, zoals bij het laatste examen, zijn zelfs de ver­schil­len tussen de tijdvak­ken van hetzelf­de examen­jaar opval­lend groot.
Het een en andere bete­kent uiter­aard niet dat een examen met een lager exact aandeel ook gemakke­lijker is. Maar de schomme­ling in bijvoor­beeld de drie tijdvak­ken van 2021 geeft wel te denken.

 

Septembermededeling 2022

 
In septem­ber 2021 zijn tradi­tiege­trouw de Medede­lingen over de eindexa­mens 2022 voor vwo, havo en vmbo gepubli­ceerd. Even­eens tradi­tiege­trouw belicht ik hieron­der graag een paar punten die wat extra aan­dacht verdie­nen.
De wiskun­de-examens op de vmbo-afdelin­gen basis beroep (BB) en kader beroeps (KB) worden de laatste jaren voorna­melijk digi­taal en op diverse momen­ten afgeno­men. Evenals in het afgelo­pen school­jaar geldt voor het komende eindexa­men een verleng­de afname­periode. Deze periode loopt van 4 april tot en met 22 juli 2022.
Oefenen met Facet
De digita­le examens worden afgeno­men in Facet. Bij elke opgave is de digita­le rekenma­chine van Facet beschik­baar. Naast de lineai­re weerga­ve is bij wiskun­de vanaf 2021 ook een 'mathema­tische weerga­ve' beschik­baar, waarin bijvoor­beeld breuken met een horizon­tale breuk­streep worden weerge­geven. De rekenma­chine van Facet kan anders werken dan de eigen rekenma­chine van de kandi­daat. Dit geldt onder andere voor de (gemeng­de) breuken­knop. Oefenen met de rekenma­chine van Facet is daarom nodig. Een kandi­daat mag wel de eigen rekenma­chine blijven gebrui­ken.
Op de website oefenen.facet.onl zijn twee sets 'oefenop­gaven toolbox en rekenma­chine' beschik­baar. In die sets wordt onder andere uitge­legd hoe de mathema­tische weerga­ve van de rekenma­chine werkt. Ook kunnen leerlin­gen binnen zo'n set oefenen met de rekenma­chine. Er is één set voor BB en één set voor KB beschik­baar.
Vanaf januari 2022 zullen de sets oefenop­gaven anders inge­deeld worden. Er komt dan een oefen­set 1: 'kennis­maken met wiskun­dige hulpmid­delen' en een oefen­set 2: 'oefenen met wiskun­dige hulpmid­delen'. De oefen­site werkt alleen opti­maal als Google Chrome of Firefox als browser wordt ge­bruikt.
Ver­plichte tweede correc­tie
Nieuw is de ver­plichte tweede correc­tie bij dit type examen. Dat bete­kent dat de scholen die de BB- en KB-flex examens afnemen, zelf verant­woorde­lijk zijn voor de eerste en tweede correc­tie. De scholen kunnen daar­voor docen­ten inscha­kelen uit de eigen school maar het kunnen ook correc­toren zijn van een andere school binnen hetzelf­de bestuur of een school uit de regio.
De groep leerlin­gen van vmbo BB en KB die het examen nog op papier doet, is klein gewor­den. Naar verwach­ting worden alle papie­ren examens BB en KB in 2022 in het tweede tijdvak cen­traal afgeno­men, als "aangewe­zen vak".
Correc­tiehulp
Ter onder­steu­ning van de correc­tie van de examens wiskun­de vmbo is door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) eerder dit jaar een artikel in Eucli­des gepubli­ceerd. Het artikel 'Het is goed als het goed is' heeft betrek­king op de beoorde­ling van de Centra­le Examens vmbo en is ook te lezen via Examen­blad.
Grafi­sche rekenma­chines
In de vakspe­cifieke medede­lingen voor wiskun­de A, B en C wordt uitge­breid aan­dacht besteed aan de eisen die gesteld worden aan de grafi­sche rekenma­chine en het gebruik daarvan. De informa­tie komt voor het overgro­te deel overeen met die in de eerder in de Staats­courant gepubli­ceerde officië­le medede­ling (zie WiskundE-brief 893). Toch treft de aandach­tige lezer een paar opmerke­lijke ver­schil­len aan. Zo wordt in de septem­bermede­deling bena­drukt dat de grafi­sche rekenma­chine moet zijn geblok­keerd met de juiste Neder­landse examen­stand. En de ver­plich­ting dat de examen­stand moet worden inge­steld door de examina­tor ont­breekt in de septem­bermede­deling. Volgens de publica­tie in de Staats­courant wordt in januari 2022 door het CvTE gespeci­ficeerd van welk Opera­ting System of van welke firm­ware de diverse appara­ten moeten zijn voor­zien. In de septem­bermede­deling is hier­voor echter verwe­zen naar de maartaanvul­ling…
Syllabi
Het is gebrui­kelijk dat in de septem­bermede­deling wordt verwe­zen naar de ruim een jaar eerder gepubli­ceerde syllabi voor het komende examen­jaar. De meeste syllabi zijn niet gewij­zigd. Maar bij havo wiskun­de A zijn twee opmer­kingen van belang, die beide betrek­king hebben op statis­tiek:
  • Bij de bereke­ning van de ver­schil­maat phi moet volgens het CvTE worden uitge­gaan van een kruista­bel met absolu­te waarden. In WiskundE-brief 873 is meer te lezen over deze op het eerste gezicht wat raadsel­achtige regel.
  • Als bij een vraag op het examen het begrip scheef­heid aan de orde komt, wordt er voldoen­de uitleg gegeven om de vraag te kunnen beant­woorden. Dat is omdat voor dit begrip geen eendui­dige defini­tie bestaat. Deze opmer­king stond ook al in de sylla­bus voor 2021.
gk

 

Winnaars Junior Wiskunde Olympiade

 
Op zater­dag 25 septem­ber 2021 zijn de prijs­win­naars van de Junior Wiskun­de Olympia­de 2021 online bekend­gemaakt. Opmerke­lijk is dat Josiah 't Hart, een leer­ling uit de tweede klas, alle leerlin­gen uit de derde klas heeft versla­gen.
De Junior Wiskun­de Olympia­de wordt jaar­lijks georga­niseerd door de Vrije Univer­siteit Amster­dam en de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de. Voor deze wed­strijd worden de 200 leerlin­gen die als eerste- of tweede­klasser bij de W4Kan­goeroe-wed­strijd van vorig school­jaar het hoogst scoor­den, uitgeno­digd. Uitein­delijk hebben in septem­ber 175 leerlin­gen uit de tweede en derde klas van het havo en het vwo deelge­nomen aan de Junior Wiskun­de Olympia­de. Dat gebeur­de vanwege de corona­maatre­gelen niet op de VU maar op hun eigen school. Er waren tijdens de olympia­de maxi­maal 40 punten te behalen.
Prijs­win­naars
Hieron­der vindt u een over­zicht van de tien beste leerlin­gen van de tweede en derde klas:
klas 2
prijs naam punten school
1 Josiah ’t Hart 37 Willem Lode­wijk Gymnasi­um (Gronin­gen)
2 Roel Alkema­de 28 Stede­lijk Gymnasi­um Breda
3 Bram Kettela­rij 28 Odul­phusly­ceum (Tilburg)
4 Yorick Nap 27 thuison­derwijs (Vinkel)
5 Lars Mostert 27 CSG De Lage Waard (Papen­drecht)
6 Alexan­der van Diesen 26 Stede­lijk Gymnasi­um Breda
7 David Sierra Chin­chilla 26 Huygens Lyceum (Eindho­ven)
8 Nemanja Jovano­vic 26 Huygens Lyceum (Eindho­ven)
9 Oliver Li 25 Lorentz Casimir Lyceum (Eindho­ven)
10 Sterre Hermans 22 Augusti­nianum (Eindho­ven)
klas 3
prijs naam punten school
1 Wendy Huang 36 Huygens Lyceum (Eindho­ven)
2 Jorik van der Stouwe 32 Veluws College Walter­bosch (Apel­doorn)
3 Marije Morren 29 Ichthus College Veenen­daal
4 Casper Heimel 29 U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um
5 Ties van Dongen 27 St. Ignati­usgymna­sium (Amster­dam)
6 Judith Smit 26 Jan Van Egmond Lyceum (Purme­rend)
7 Tim Sinnige 25 PCC Het Lyceum (Alkmaar)
8 Jasper van Dijk 25 Willi­brord Gymnasi­um (Deurne)
9 Jasper van der Geer 25 Lorentz Casimir Lyceum (Eindho­ven)
10 Rune Veraart 23 Johan De Witt Gymnasi­um (Dord­recht)
 
Op de website van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de kunt u de opgaven van de Junior Wiskun­de Olympia­de bekij­ken.
Volgen­de W4Kan­goeroe
Het doel van de W4Kan­goeroe is dat leerlin­gen ervaren hoe leuk en uitda­gend wiskun­de is. De volgen­de W4Kan­goeroe wordt op 17 maart 2022 gehou­den.

 

Onderzoek overstap vmbo-havo

 
Voor mijn oplei­ding tot tweede­graads docent wiskun­de doe ik een onder­zoek naar wat voor hulp leerlin­gen voor wiskun­de nodig hebben om na hun eindexa­men vmbo-tl op een goede manier de over­stap naar havo 4 te kunnen maken.
Er zijn twee enquê­tes, één voor docen­ten op het vmbo en één voor docen­ten op het havo. Als u les geeft aan vmbo-tl 4 of aan havo 4 of havo 5, zou u dan de enquête voor mij willen invul­len?
Als u op uw school al aan­dacht be­steedt aan leerlin­gen die opstro­men naar havo 4 of als u daar­voor mis­schien zelfs al een werkwij­ze han­teert, dan zou ik daar heel graag informa­tie over ontvan­gen. Wilt u mij dan alstu­blieft een bericht sturen?
Marco van Dijk (m.vandijk@hetba­ken.nl)

 

Tien jaar PWN

Vorige maand vierde het Plat­form Wiskun­de Neder­land het 10-jarig bestaan. Ter gelegen­heid daarvan was er een feeste­lijke middag en is een boekje gemaakt.
In dat boekje staan alle bereik­te resulta­ten van Plat­form Wiskun­de Neder­land op een rij. Dit boekje is als pdf gratis beschik­baar via deze link.
 

 

Tatasteel

 
Wilt u dat uw leerlin­gen produc­tiegege­vens van Tata­Steel statis­tisch kunnen analyse­ren? Dan kunt u op donder­dag 28 oktober 2021 in een online sessie van Bèta­part­ners kennis­maken met een op­dracht over produc­tiegege­vens van dit bedrijf.
Tata Steel wil staal maken dat in alle opzich­ten duur­zaam is. HISARNA is de naam van de techno­logie waarmee zij dit willen berei­ken. Tata Steel heeft een berg gege­vens beschik­baar gesteld met 30 variabe­len over dit produc­tiepro­ces en de verbete­ring ervan. Henk Hiet­brink heeft hierbij een prakti­sche op­dracht gemaakt voor wiskun­de A op havo en vwo. Met behulp van die prakti­sche op­dracht kunnen leerlin­gen de dataset gericht bestude­ren en vragen beant­woorden als "Is het ver­schil in tempera­tuur in de smeltcy­cloon tussen het wel of niet injecte­ren van ijzer­erts gering, middel­matig of groot?" Ook kunnen zij een eigen onder­zoek inrich­ten.
Docen­tenbij­een­komst
De bijeen­komst van donder­dag 28 oktober 2021 is bedoeld voor docen­ten die wiskun­de A op havo of vwo geven. Het betreft een online bijeen­komst die om 16:00 uur begint en om 17:15 uur eindigt.
Het program­ma van de bijeen­komst ziet er als volgt uit:
aanvang onder­deel
15:45 uur Ont­vangst.
16:00 uur Henk Hiet­brink: Over de prakti­sche op­dracht.
16:20 uur De op­dracht bestude­ren (in groep­jes).
16:50 uur Discus­sie over de bruik­baar­heid van de op­dracht.
17:10 uur Afslui­ting.
17:15 uur Einde.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. Deelna­me is gratis voor leden van Bèta­part­ners en kost € 25,= voor niet-leden.

 

Een dag in teams wiskunde bedrijven

 
Leerlin­gen kunnen vanaf de derde klas in teams deelne­men aan wiskun­dewed­strij­den waarin zij gezamen­lijk een pro­bleem oplos­sen. Het Freuden­thal Insti­tuut organi­seert name­lijk jaar­lijks de Wiskun­de A-lympia­de, de Wiskun­de B-dag en de Onder­bouwwis­kunde­dag.
Drie of vier leerlin­gen werken een dag lang in hun team aan een pro­bleem, waarbij ze boeken en compu­ters mogen gebrui­ken. Het is de bedoe­ling dat leerlin­gen in teamver­band creati­viteit en een onder­zoeken­de houding tonen. In de opdrach­ten gaat het niet om het vinden van het 'goede ant­woord'. Sterker nog, een eendui­dig ant­woord bestaat niet. Vaardig­heden als pro­bleem oplos­sen, modelle­ren, repre­sente­ren, redene­ren, argumen­teren en samen­werken zijn nodig, evenals een effec­tieve strate­gie en een goede onder­linge taakver­deling in het team.
Wiskun­de A-lympia­de
Bij de Wiskun­de A-lympia­de strij­den teams van 3 of 4 leerlin­gen met wiskun­de A in hun pakket tegen elkaar. Geduren­de de wed­strijd wordt een realis­tisch pro­bleem opge­lost. Na de voorron­de volgt in maart 2022 een finale voor de beste teams.
Wiskun­de B-dag
Ook voor leerlin­gen met wiskun­de B in hun pakket bestaat een wed­strijd. Het pro­bleem heeft vaak een techni­sche of weten­schappe­lijke context. De nadruk ligt op de te gebrui­ken wiskun­de en op wiskun­dige creati­viteit, waarbij het vinden van patro­nen, het kri­tisch beschou­wen van model­len en het logisch redene­ren en beargu­mente­ren cen­traal staan. Na de Wiskun­de B-dag volgt een prijs­uitrei­king voor de beste teams.
Onder­bouwWis­kunde­Dag
De Onder­bouwWis­kunde­Dag is een competi­tie voor leerlin­gen uit 3 havo/vwo. Zij werken aan een 'grote' wiskun­dige denkop­dracht waarin het oplos­sen van proble­men cen­traal staat. Dit gegeven sluit mooi aan bij het onder­bouw­doel van wiskun­dige denkac­tivitei­ten. De Onder­bouwWis­kunde­Dag bestaat uit een wed­strijd­dag met daarop­volgend een prijs­uitrei­king.
Vmbo
De Onder­bouwWis­kunde­Dag is meestal in onaange­paste vorm ook ge­schikt voor vmbo-gt. Heeft u interes­se in deelna­me aan een vmbo-wiskun­dedag? Neem dan contact op met Dédé de Haan via d.dehaan@uu.nl.
Hieron­der vindt u een over­zicht van de drie evene­menten met data. Klik op de links voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.
datum activi­teit meer informa­tie
en in­schrij­ven
Vrijdag 12 novem­ber 2021 Wiskun­de A-lympia­de Klik hier
Vrijdag 12 novem­ber 2021 Wiskun­de B-dag klik hier
Woens­dag 16 februa­ri 2022 Onder­bouwWis­kunde­Dag klik hier
Netwerk­bijeen­komsten
Docen­ten van deelne­mende scholen zijn van harte welkom op de bijbeho­rende netwerk­bijeen­komst op de Univer­siteit van Utrecht. Op vrijdag 29 oktober staan van 14:00 uur tot 16:00 uur de bijeen­komsten voor de Wiskun­de A-lypiade en de wiskun­de B-dag op de agenda. Er wordt dan aan­dacht besteed aan de voorbe­reiding van leerlin­gen en aan de beoorde­ling. Tevens worden ervarin­gen uitge­wisseld. Desge­wenst kunt u kunt voor deze bijeen­komst ook een nascho­lings­certifi­caat ontvan­gen. Volg deze link voor meer informa­tie.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Webinars computational thinking en Python

Breid uw kennis uit met onze webi­nars over computa­tional thin­king en Python.
Het T3-leraren­netwerk organi­seert de komende maanden gratis webi­nars. Hierin staat program­meren in Python cen­traal. Dit omdat Python de basis is voor uitge­breide­re program­meerpro­jecten en het pro­bleemop­lossend vermo­gen van de leerlin­gen stimu­leert.
Het eerste webinar 'Aanstu­ren van een gra­fisch venster' is op 28 oktober 2021 om 19:00 uur. Ga snel naar de website en noteer alle data vast in uw agenda. Tot dan.
 

 

Bettermarks Schooljaarscan

Kijk nú hoe uw leerlin­gen ervoor staan en bied hen extra oefen­stof op maat.
Om leerver­tragin­gen eenvou­dig weg te werken, heeft better­marks de School­jaar­scan ontwik­keld. Maak nú een diagno­se en laat uw leerlin­gen gericht werken aan persoon­lijke hiaten. De School­jaar­scan is moeite­loos in te zetten en sluit aan op elke wiskun­demetho­de.
Nieuw: mini-scans bij elk hoofd­stuk. Test de voorken­nis bij elk hoofd­stuk en breng deze voorken­nis op het vereis­te niveau.
Vul hier uw gege­vens in ga binnen één dag van start.
 
 

 

Nu beschikbaar: KERN Wiskunde vmbo-t / havo leerjaar 2

Bent u be­nieuwd naar het vervolg op KERN Wiskun­de vmbo-t / havo leer­jaar 1?
Bestel dan nu een beoorde­lings­exem­plaar van deel A voor leer­jaar 2.
Bekijk de nieuwe prakti­sche toepas­singen zoals wiskun­de in een houtza­gerij, rekenen met schaal in Maduro­dam en medisch rekenen.
 

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl