nummer 894, 19 september 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Terugblik Centrale Examens 2021
Als we het aantal behaalde punten vergelijken met de maximale score,
dan zijn de Centrale Examens wiskunde in 2021 over het algemeen slechter
gemaakt dan gebruikelijk. Mede dank zij de N-termen vielen de behaalde
cijfers gelukkig vaak nog mee. Zie ook WiskundE-brief 892. Onlangs zijn de TIA's,
de Toets en Item Analyses1) voor de meeste examens in het eerste
tijdvak beschikbaar gekomen. Voor mij is dat uiteraard een aanleiding om
cijfermatig nog eens terug te blikken op de jongste examenresultaten.
Omdat er in 2021 vanwege corona niet twee maar drie examentijdvakken waren,
konden leerlingen ervoor kiezen om pas in het tweede tijdvak hun eerste
poging te wagen. Afgaande op de deelnemersaantallen in het eerste tijdvak
is dat slechts op bescheiden schaal gebeurd. Helaas zijn er op dit moment
geen gegevens bekend over het tweede en derde tijdvak.
Uit het staafdiagram hieronder blijkt duidelijk dat er bij de Centrale Examens
wiskunde 2021 over het algemeen beduidend lager werd gescoord dan in de
twee jaren daarvoor Bij geen enkel examen werd 60% van de maximale score bereikt.
Dieptepunt was het examen wiskunde B havo, waar gemiddeld minder dan de helft
van het aantal te behalen punten werd gescoord. Diametraal hier tegenover staat
het examen wiskunde A havo, waar ten opzichte van voorgaande jaren helemaal geen
daling is te zien.
Oorzaak?
Moeten we de slechtere score in 2021 wijten aan een gedaald niveau van de
examenkandidaten? Of is er misschien sprake van examenopgaven die wat minder
goed uit de verf kwamen? Aanwijzingen voor dit laatste kunnen we misschien
vinden in de waarderingscijfers van de examenopgaven die Cito bij het inleveren
van de scores aan de examinatoren heeft gevraagd 2).
Wiskunde B havo
Als we kijken naar havo wiskunde B, het slechtst gemaakt examen, dan
zien we inderdaad een veel lagere waardering van examinatoren. In 2019
gaven examinatoren het examen een 6,8 en in 2021 zakte dit waarderingscijfer
naar een 5,6. Die waardering was vooral zo laag omdat het examen te lang werd
bevonden. In 2019 vond al 55% van de examinatoren het examen al te lang maar
in 2021 werd dit oordeel door een grote meerderheid van 82% van de examinatoren
gedeeld. Verder vonden examinatoren het examen ook te lastig en te weinig
aansluitend op het gegeven onderwijs. Een begrijpelijk oordeel; het gemiddeld
percentage gescoorde punten lag bij dit examen met 48,7% een gevoelige 11
procentpunt lager dan het gemiddelde van 59,4% over de examenjaren 2018 en 2019.
Overige examens
Bij het examen wiskunde A en C vwo was het verschil in percentages gescoorde
punten eveneens behoorlijk groot. Het gaat daar om een verschil van 7 à 8
procentpunten. Het examen wiskunde A vwo werd door de examinatoren beoordeeld
met een bijzonder lage 5,1. 94% van de examinatoren vond het examen te lang.
De enorme lappen tekst in dit examen zorgden klaarblijkelijk voor veel irritatie
en stress. Zie ook WiskundE-brief 890.
Ook het examen wiskunde C vwo werd door 65% van de examinatoren te lang bevonden.
Toch kreeg dit examen met een 6,4 een redelijke voldoende. De overige drie examens,
vmbo GT, havo wiskunde A en vwo wiskunde B, scoorden met ongeveer een 6,7 nog
beter. Maar dat waren dan ook de examens waarvan de resultaten ten
opzichte van voorgaande jaren het minst tegenvielen.
Jongens en meisjes
Bij de Toets en Item Analyses van Cito worden ook verschillende deelgroepen
vergeleken. Opmerkelijk is dat bij het laatste examens wiskunde A en C vwo de
meisjes duidelijk slechter hebben gescoord dan de jongens. Bij wiskunde A gaat
het om een verschil van 4,4 procentpunten en bij wiskunde C gaat het zelfs om 5
procentpunten. Het is een vertrouwd beeld dat de wiskunde-examens door jongens iets
beter worden gemaakt dan door meisjes maar bij wiskunde A/C vwo was het verschil
aanzienlijk groter dan normaal. DIt in tegenstelling tot de overige havo en
vwo wiskunde-examens, waar die verschillen juist kleiner dan normaal waren.
Zoals vaker het geval is, lijken we hier te maken te hebben met meerdere factoren
die de resultaten hebben beïnvloed. Een nadere bestudering van die factoren lijkt
mij zeer raadzaam.
gk
|
Gratis materiaal voor snelle leerlingen
Op de website van Duidelijk Wiskunde is
lesmateriaal
te vinden waarmee snelle havo/vwo-leerlingen uit de eerste of tweede klas
tenminste tien lesuren volledig zelfstandig, zonder enige hulp van een docent,
aan het werk kunnen.
Achter in het werkboekje zijn tips opgenomen bij de moeilijke opgaven. Het werkboekje
en het uitwerkingenboekje kunt u
geheel gratis downloaden.
Escape room
De lessen kunnen worden afgesloten met een 'Meesterproef' in de vorm
van een online escape room. Wilt u eens kijken wat die escape room inhoudt?
Gedurende de eerste twee weken na het verschijnen van dit bericht in de
Wiskund E-brief kunt u de spelcode 11235813 gebruiken.
Na die tijd kunt u, uiteraard gratis, een spelcode opvragen via
DuidelijkWiskunde@gmail.com.
Marijke Allis
Duidelijk Wiskunde
|
Nieuw lespakket statistiek beschikbaar
Sinds juni 2021 zijn de VUstat-apps van Piet van Blokland met
bijbehorend lesmateriaal van Douwe Wielinga beschikbaar op de
nieuwe website toevalindegreep.nl.
"Toeval in de greep" is een volledig lespakket voor vwo 4 en 5. Sommige
modules zijn echter ook goed op havo te gebruiken. Centraal in het lespakket
staat de ontwikkeling van een goede intuïtie met behulp van simulaties en de
reflectie daarop. Het materiaal bevat tientallen video's, complete uitwerkingen
van de opgaven en nog veel meer.
De VUstat-apps zijn al eerder in WiskundE-brief 843 besproken. Nieuw is de
combinatie met het lesmateriaal dat door Douwe Wielinga is ontwikkeld
en de faciliterende rol van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
|
Docentennetwerk wiskunde 2021-2022
In de U-Talent docentennetwerken bieden we vakinhoudelijke
verdieping, onder andere door middel van het organiseren van lezingen
van wetenschappers over hun onderzoek, het bieden van vakdidactische
inspiratie en het bieden van de mogelijkheid om met elkaar en met
docenten/onderzoekers uit het hoger onderwijs kennis en ervaringen
uit te wisselen.
Binnen het Docentennetwerk wiskunde komen wiskundedocenten samen om
onderwijservaringen en recente ontwikkelingen in het vakgebied te
bespreken. Elke bijeenkomst heeft een thema dat wordt geïntroduceerd
en begeleid door een gastspreker. Deelnemers bespreken het thema vervolgens
in verschillende samenstellingen. De bijeenkomsten worden afgesloten met
een borrel, zodat er ook genoeg tijd is voor informele uitwisselingen.
Deze bijeenkomsten worden hybride georganiseerd. Er is dus steeds
de optie om ook online aan een bijeenkomst deel te nemen.
Waar, wanneer, hoeveel
De bijeenkomsten worden gehouden op de maandagen van 11 oktober 2021, 10
januari 2022 en 11 april 2022, steeds van 15:30 uur tot 17:30 uur. De
locatie is het Utrecht Science Park ("de Uithof") en de online versie
wordt verzorgd via Microsoft Teams. De kosten bedragen € 75,= maar
docenten van partnerscholen hebben gratis toegang.
Corona achterstand
Het thema van de eerste bijeenkomst is het verschijnsel van de
corona achterstand. In welke mate zijn leerlingen achterop geraakt in
de afgelopen anderhalf jaar? Welke leerlingen hebben daar het meeste
last van? Wat doen we daar al aan en wat kunnen we daar nog meer aan doen?
Wat kon er tijdens ons afstandsonderwijs beter? Door deze en andere vragen
te bespreken, komen we er wellicht achter waar deficiënties te verwachten
zijn en hoe we die deficiënties efficiënt kunnen verhelpen.
Volg
deze link om u aan te melden. Doe dat het liefst vóór 28 september 2021.
Lieke de Haer MSc
Projectmedewerker U-Talent
|
Oktoberveiling Wereldwiskunde Fonds
De zomerverkoop gaat zo'n beetje de laatste week in. Wees er dus snel bij
als u nog een mooi wiskundeboek voor een vaste lage prijs wilt bemachtigen.
Vanaf 26 september 2021 start de oktoberveiling 2021 van het Wereldwiskunde Fonds.
Tijdens de oktoberveiling staan er meer dan 700 boeken gereed voor zeer
lage startprijzen. Oude Nederlandse schoolboeken, didactiekboeken, populair
wetenschappelijke en recreatieve boeken, studieboeken, geschiedenisboeken,
Epsilon uitgaven, het aanbod van oude en redelijk nieuwe boeken is te breed
om op te sommen.
De opbrengst van de veiling gaat in haar geheel naar projecten rondom
het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden. De veiling loopt tot en met
zondag 31 oktober 2021.
Kijk
rond op de veilingsite en bied mee. Het is leuk en spannend.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Herinnering Symposium Coryfeeën met ideeën
Graag herinneren we u eraan dat de werkgroep Geschiedenis van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) op zaterdag 2
oktober het symposium 'Coryfeeën met ideeën' organiseert. Vijf
sprekers zullen hun licht laten schijnen op de vakdidactische visies
van vedettes uit het wiskundeonderwijs, zowel uit Nederland als
daarbuiten.
Het symposium zal dit jaar nog online plaatsvinden. Vooraf zijn er
vijf lezingen te bekijken en te beluisteren via
de
pagina van de werkgroep Geschiedenis op site van de NVvW. Op
zaterdag 2 oktober 2021 vindt er van 14:00 tot 16:00 uur een online
panelgesprek met de sprekers plaats. Uw inbreng, via een vooraf ingevuld
vragenformulier of tijdens het gesprek via de chat, stellen wij bijzonder
op prijs. U kunt zich tot en met 27 september 2021 aanmelden voor het
panelgesprek.
De sprekers zijn:
- Dr. Harm Jan Smid, over Jan Versluys als exponent van zijn tijd.
- Dr. Margriet van der Heijden, over Tatiana Afanassjewa en de wiskundedidactiek.
- Dr. Danny Beckers, over Suus Freudenthal en haar man.
- Dr. Dirk de Bock en prof. dr. Bert Zwaneveld, over Piet Vredenduin, wiskundeleraar en self-made didacticus.
- Hilde Eggermont en Michel Roelens, over afgeleiden, integralen en continuïteit.
Voor toegang tot de lezingen en deelname aan het live-gedeelte is aanmelden
verplicht. Deelname is gratis maar uw vrijwillige bijdrage wordt zeer gewaardeerd.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
Peter Lanser
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Wiskundekalender 2022
Auteur: | redactie New Scientist |
Uitgeverij: | Veen Media |
Aantal pagina's: | 735 |
ISBN: | 978 90 8571 737 9 |
Prijs: | € 15,99 |
Hoe vind je de kortste route op een kubusvormige aarde? Waarom werd
ons huidige getallenstelsel ooit verboden? Hoe komt het dat je bijna
altijd in de langste wachtrij staat? Waarom zijn putdeksels rond?
De wiskundekalender van New Scientist trakteert je elke dag op
een opmerkelijk mathematisch feitje, een bijzonder bewijs, een gek
gedachte-experiment en nog veel meer. Ook scheur je langs pittige
puzzels en raadsels om je tanden in te zetten. Goed voor 365 dagen
met oneindig veel wiskundeplezier.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Alasca te Amsterdam
Wij bieden op Alasca, een school voor havo, vwo en IB in Amsterdam,
een leuke en uitdagende baan voor een eerstegraads of tweedegraads docent
wiskunde.
Alasca is een nieuwe school. We proberen vakken zoveel mogelijk
interdisciplinair aan te bieden. We hebben dit jaar voor het eerst een
zesde klas dus er is veel te ontwikkelen. Welkom!
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Advertenties
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar wél
tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor hoe
we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Gratis online opdrachten in Wiskundelokaal.nl
Wiskunde online oefenen, in de klas, thuis, met een ipad, een
smartphone, een laptop, ... Duizenden opdrachten van hoge kwaliteit,
gemaakt door en voor de wiskundedocent. Niveaus van 1 vmbo tot en met
6 vwo.
Tientallen scholen werken reeds met veel plezier met onze software.
Het werkt in de fysieke lessen net zo goed als in online lessen. Of
zoals een docent onlangs zei: "Vaak leg ik eerst wat stof uit en test
daarna meteen het begrip met wiskundelokaal. Gaat het fout, dan krijgt
de leerling automatisch uitleg en kan de opdracht worden herkanst."
Wiskundelokaal.nl werkt met iedere methode maar gebruikers van
Getal en Ruimte hebben een streepje voor.
In één minuut gratis aan de slag met de hele klas? Ga naar
wiskundelokaal.nl.
|
|
|